'Ik moet altijd aardig en vrolijk zijn' Romantisch, strijdbaar maar van een andere tijd Cultuur Kunst In de rij voor Centre Pompidou Eerste Bachconcert levendig en trefzeker AANDAG 3 JANUARI 2000 Concert James Brown ieiroet Het Midden Oosten is voorlopig nog niet uitgefeest. ames Brown, de soulzanger die op 2 januari in Beiroet optrad >p een millenniumparty, was één van de vele artiesten op een èestje dat nog tot 9 januari doorgaat. Aan de Corniche al Mana ma zeekust waren meer dan duizend mensen samengekomen in ïen paviljoen voor het James Brown concert. Het reclamebu reau Publi Agency, dat in Beiroet is gevestigd, heeft in samen werking met het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties en het ministerie van toerisme van Beiroet het 'feestje' georganiseerd dat zo'n zeveneneenenhalf miljoen dollar kost. foto reuters Schilderij Cezanne gestolen 3xfordEen schilderij van de Franse kunstenaar Paul Cezanne s op nieuwjaarsochtend gestolen uit het Ashmolean Museum /an de universiteit van Oxford. De inbrekers kwamen binnen /ia het glazen dak en wisten ongemerkt te ontkomen. Museum directeur Roger Hobby verklaarde dat de inbraak vermoedelijk :ond 01.30 uur plaatshad, toen het nieuwe millennium in Ox- ;ord op luidruchtige wijze werd ingeluid. De waarde van het schilderij 'Auvers sur Oise', geschilderd tussen 1879 en 1882, wordt geschat op drie miljoen pond (ruim tien miljoen gulden). Schulz tekent laatste 'Peanuts'-strip !an francisco In Amerikaanse kranten verschijnt vandaag de aatste aflevering van de 'Peanuts'-strip die Charles Schulz de aatste bijna 50 jaar iedere dag heeft getekend. Gezeten achter fijn schrijfmachine op zijn hok, laat de hond Snoopy de lezers meelezen in een brief waarin Schulz afscheid neemt. „Lieve Grienden", schrijf Schulz (77), die besloot te stoppen toen in november bij hem darmkanker werd geconstateerd. „Ik heb het geluk gehad bijna 50 jaar Charlie Brown en zijn vrienden te nebben getekend. Het is de vervulling van mijn jeugdambitie geweest. Helaas ben ik niet meer in staat het schema vol te hou den dat een dagelijkse strip vereist, daarom stop ik ermee." Charlie, Snoopy, Linus, Lucy en alle anderen verschenen in Ü.600 kranten, met dagelijks bijna 355 miljoen lezers in 75 lan den. De laatste zondagse aflevering verschijnt op 13 februari. Ma die datum brengt United Feature Syndicate alleen nog her drukken van 'Peanuts'. Céline Dion neemt afscheid van fans Montreal De Canadese wereldster Céline Dion heeft dit week einde met twee concerten voorlopig afscheid genomen van haar fans. De zangeres gaf tijdens de jaarwisseling een concet iroor 20.000 mensen in Montreal (Canada). Zaterdag was er een besloten voorstelling in Las Vegas. Dion wil de komende twee jaar de showbizz mijden om zo meer tijd te kunnen besteden aan haar man, die aan kanker lijdt. Volgens de BBC eindigde Di- Dn in Montreal het optreden met haar wereldhit uit de film 'Ti tanic'. Brad Pitt ligt goed bij lesbiennes lonpen De acteur Brad Pitt is door de lesbische lezeres sen van het Britse blad Diva gekozen tot pin-up van het jaar. De Amerikaan eindigde samen met Hollywoods les bische iconen Jodie Foster, Susan Sarandon en Jamie Lee Curtis bovenaan de lijst met kanjers, zo meldt het Britse showbizzpersbureau WENN. De sexy acteur, mo menteel te zien in de bloedi ge vechtfilm 'Fight Club', werd eerder dit jaar door het publiek al getooid met de ti tel 'most kissable man' van de Verenigde Staten, foto Zangvonder Charlotte Church: Charlotte Church heeft een duizelingwekkend jaar ach ter de rug. Haar debuutalbum 'Voice of an Angel' voerde de 13-jarige sopraan uit Wales de hele wereld over. Het zangvonder verhief haar stem voor onder anderen de paus, Bill en Hillary Clinton, koningin Elizabeth en prins Charfes. Na krap een jaar ligt nu haar tweede album, 'Chailotte Church', in de winkels en is de stroom inter view», tv-optredens en overrompelende concerten weer van voren af aan begonnen. De spontane tienerster hoef echter geen moment na te denken over wat zij zou doen als zij één week geen wonderkind zou hoeven te zijn. „Ik zou naar een popconcert gaan en de longen uit mijn lijf schreeuwen." lond-n berrit de lange Charlotte Church oogt als de iets oudere Amerikaanse pop ster Britney Spears. Zodra zij haar stem verheft klinkt echter geen zoetgevooisde popstem, maar een volwassen sopraan. De tiener uit Cardiff, Wales, weid het afgelopen jaar alom bejubeld en overrompelde moeiteloos volle zalen met haar licht klassieke repertoire. Maar hoewel ze miljoenen platen heeft verkocht is zij nog altijd gewoon Charlotte Church, be nadrukt ze. Schoolvriendin Kim vergezelt haar regelmatig bij interviews en leest schijnbaar onverstoor baar een meisjesblad. Charlotte kan het af en toe niet laten even blik opzij te werpen, om de 'coole' uitdossing van de mei dengroep B-Witched van com mentaar te voorzien. Volgens de tienerster zijn haar vriendin nen allesbehalve jaloers. „Wel nee, ze gaan vaak gezellig mee naar interviews en op reis. Bo vendien houden ze er een hoop gratis cd's aan over." Het persbericht over haar tweede album, Charlotte Church, begint met een opsom ming van schoolcijfers, die net als haar muziekcarrière, in drukwekkend zijn. „Dat is om de critici de mond te snoeren," zegt Charlotte. „Veel mensen, vooral journalisten, zeggen dat ik met zo'n jaar achter de rug nooit genoeg tijd aan school heb kunnen besteden. Nu kun nen ze zien dat het zowel in mijn zangcarrière als op school uitstekend gaat. Ik leer makke lijk, want ik heb een fotogra fisch geheugen. Als ik iets lees, blijft het in mijn hoofd hangen en als ik dan mijn ogen dicht doe zie ik alles weer voor me. Dat is reuze handig." Haar fotografische geheugen helpt haar niet bij het instude ren van haar repertoire, bena drukt ze. Ze heeft dan ook hard moeten werken om haar twee de album wat diverser van sa menstelling te kunnen laten zijn. „Op Voice of an Angel zijn de nummers of Keltisch of reli gieus. Op Charlotte Church doe Uc ook wat lichte aria's en zelfs een popsong met klassieke stem. Samen met mijn moeder en mijn tante heb ik zeventien nummers uitgezocht, de pla tenmaatschappij heeft er nog twee aan toegevoegd." Charlotte's favoriete liedje is Gershwins 'Summertime', „omdat ik er een eigen inter pretatie aan heb kunnen ge ven", gevolgd door het popu lairdere 'The Last Rose of Sum mer'. 'Just Wave hello...' is een klassiek gezongen popsong, die op het album prijkt naast Rossi ni's 'La Pastorella', Puccini's 'O Mio Babbino Caro', 'Men of Harlech', het lied dat Charlotte zong op de vijftigste verjaardag van prins Charles en opnieuw een paar volksliedjes. „Ik kan mij goed inleven in Keltische liedjes en ze hebben vaak mooie melodieën. Maar het geeft me ook een beetje patriot tische trots om die nummers te zingen." Critici menen dat de platen maatschappij het jonge talent uitbuit, met als gevolg dat haar stem voordat ze volwassen is uitgeput zal zijn. „Veel mensen denken dat ik zo'n vier concer ten per week doe, maar in wer kelijkheid doe ik er maar één per kwartaal. Verder heb ik drie parus Na een opknapbeurt die bijna drie jaar heeft geduurd, is het Centre Pompidou in Parijs open voor publiek. Het in 1977 ge bouwde museum voor hedendaagse kunst was hard toe aan renovatie, alleen al door de onverwacht grote toevloed van publiek in de twee afgelopen decennia. Op de eerste twee dagen van het nieuwe millennium was de toegang gratis. De eerste dag meldden zich al 40.000 bezoekers, giste ren kwamen er nog eens 40.000. Het aan vankelijk zeer omstreden museum in het hart van Parijs, met de bijnaam la raffinerie (de raffinaderij) wegens de buizen voor onder meer elektriciteit en aan- en afvoer van water aan de buitenkant, heeft zijn plaats gevon den. Net als indertijd de Eiffeltoren, die afge broken had moeten worden na de Wereld tentoonstelling van 1900, en die nog steeds hét symbool van Frankrijk is. Het museum is voor 200 miljoen gulden opgeknapt. Dat was nodig, omdat er sinds de opening gemiddeld 25.000 bezoekers per dag kwamen, in plaats van de voorziene 5000. De versleten stoffen vloerbedekking is vervangen door betonnen 'parket'; de bezoe kers zijn enthousiast Maar er is ook teleur stelling: de roltrappen door een plexiglazen buis naar de bovenste verdieping met terras sen, restaurant en een uitzicht over heel Pa rijs, zijn niet meer gratis. Alleen mensen die een toegangskaartje voor het museum ko pen, kunnen daar nog heen. Op 11 januari opent president Chirac het vernieuwde museum officieel. Arthur Lehning 1899-2000 Een jaar nadat hij de P.C. Hooft-prijs kreeg en precies op de drempel van een totaal nieuwe (tijd, is afgelopen zaterdag Arthur Lehning over leden. De schrijver, historicus en vermaard an archist werd 100 jaar. Lehning is overleden in zijn woning in Frankrijk. Aan de naam van Lehning zit een verleden vast vol strijdbaarheid, engagement en avontuur. In ternationaal werd hij bekend met de oprichting van 'i 10', een avant-gardetijdschrift waaraan kunstenaars van het Bauhaus en de Stijlgroep meededen. De naam 'i 10' slaat terug op de Tiende Internationale (een soort Sint Juttemis in termen van de communist). Net als de dichter Hendrik de Vries werd hij gevormd door zijn aanwezigheid bij de Spaanse burgeroorlog (1936-1938), een drama dat op veel intellectue len indruk zou maken. Lehning verkeerde te midden van Europese kunstenaars en intellectuelen als Menno ter Braak, Walter Benjamin, Slauerhoff, Marsman, Kandinsky, Mondriaan en Bloch. Maar als zijn belangrijkste verdienste geldt de uitgave van de archieven van cfe Russische anarchistische den ker Michael Baloenin. Deze negentiende-eeuw- se romantische ilosoof werd het lichtend voor beeld van de ecinoom en historicus dr. Paul Ar thur Lehning. Het anarchismevan Bakoenin predikte een maximum aan nenselijke vrijheid, maar ging ook hand in hard met een sterke notie van soci ale rechtvaardigieid. Vandaar dat de vakbewe ging, de arbeides zelf dus, een sleutelrol speelt in zijn visioen vai een gelukkige toekomst. Van de staat moest Bücoenin niets hebben. Volgens Bakoenin zat hetkwaad in de staat, niet in de mens. Hij had dei ook het volste vertrouwen in de omverwerpin; van alle van hogerhand opge legde structuren.Dat was precies niet wat het autoritaire Sovjetcommunisme bracht. Ook voor LehninJ was het een gruwel. Hij is zelf actief geweest in ie internationale libertaire ar beidersbeweging In de jaren dertig was hij on der meer secretais van de anarcho-syndicalisti- sche Intemationde Arbeiders-Associatie. Lehning had natuirlijk in Spanje met eigen ogen kunnen zien hoe de communisten daar een op portunistisch spel speelden toen de anarchisten de overhand kregen in het verzet tegen de fascis ten. Maar tenslotte zou het anarchisme het niet ver brengen, meer dan een wilde jongensdroom is het nooit geweest. In de jaren zestig, toen in Amsterdam, Parijs en Praag jongeren bijna een revolutie ontketenden, kreeg Lehning plotseling weer hoop. Het oude anarchisme was voor vele jaren zestig-ideologen een bron van inspiratie. Maar de jaren zestig brachten een culturele revolutie, verdere indivi dualisering, vrije seks, maar geen omverwerping van de staat en de natie. Toch schijnt het dat Lehning tot aan zijn dood is blijven hopen op een plotselinge uitbraak van de anarchistische revolutie. Dat tekent zijn in en in romantische geest. Een intellectueel die overigens heel goed kon schrijven. Pas op zijn 99ste kreeg hij van Neder land de eer daarvoor die hem toekwam: de P.C. Hooft-prijs voor beschouwend proza. Het is dat de man zo vreselijk oud wist te worden, anders was hij deze prijs toch echt misgelopen. Want tien jaar eerder had men gewoon nog niet zien staan, hoewel zijn betekenis wel werd onder kend. Waarschijnlijk zag niemand hem toen als een geschikte kandidaat, omdat hij politiek als minder correct gold. De Muur was zojuist geval len, er heerste euforie over de overwinning van het Vrije Westen en dan ga je geen radicaal link se anarchist bekronen. Naast zijn politieke essays schreef Lehning vele kritieken over modernistisch proza en poëzie en hij maakte vertalingen. Belangrijke essays en commentaren van Lehning zijn verzameld in drie bundels: 'De draad van Ariadne', 'Ithaka en Prometheus' en 'Het recht van de opstand'. Het is goed dat Lehning, zij het vele jaren te laat, de P.C. Hooft-prijs toch nog gekregen heeft. Vein zijn politieke idealen is weinig terechtgekomen. Zelfs op internet, waar het anarchisme even een kans leek te maken, rukt de politie op, en niet te vergeten, de kapitalisten. Maar zo heet dat al lang niet meer. jan-hendrik bakker uur zangles per week en als ik op reis ben doe ik een paar tv- programma's. De verleiding om veel vaker te zingen is groot, maar ik moet verstandig zijn. Ik wacht tot mijn stem volledig ontwikkeld is en dan kan ik, tot op zekere hoogte, doen wat ik wil." Haar stem wordt in hoog tempo volwassen, merkt Char lotte. „Dat gaat heel afwisse lend. De ene keer merk je dat je stem in een jaar tijd heel veel veranderd is, soms gebeurt dat zelfs binnen een week." De 13-jarige sopraan heeft al een opmerkelijk vastomlijnde carrière uitgestippeld. „Naast het zingen wil ik acteren, als ik ouder ben wil ik musical doen op Broadway en opera. Ik heb mijn eerste acteerervaring al opgedaan. Ik heb in een afleve ring van 'Heartbeat', een van de populairste series in Engeland, en 'Touched by an angel', een succesvolle Amerikaanse serie, gespeeld. In de toekomst zou ik graag nog samenwerken met Lauryn Hill, Madonna, Will Smith, Céline Dion en George Michael." Haar ontmoeting met acteur/ zanger Will Smith behoorde tot de hoogtepunten van het afge lopen jaar. „Ik ben een grote fan van Will Smith. De paus ontmoeten was meer een grote eer, omdat ik katholiek ben op gevoed. Ik vond het leuker om met Will Smith te praten dan met meneer en mevrouw Clin ton. Ik denk dat het leuker is om met dat soort mensen om te gaan als ik wat ouder ben." Toch zou ze nog niet ouder willen zijn. Als ik nu iets ver keerds zeg, vergeven mensen me omdat ik pas dertien ben. Als ik tien jaar ouder zou zijn, zou de pers me afmaken." „Ik zeg graag af en toe nog domme dingen en hou ervan om me soms te gedragen als een kind van drie." Ze krijgt vaak dezelfde vra gen: wanneer begon je met zin gen en wil je popster worden, verteld ze met quasi-verveelde blik. „Daar word ik soms wel chagrijnig van." Maar Charlotte begrijpt ook wel dat journalis ten uit andere landen haar niet kennen en dat ze dan wéér moet vertellen dat haar, even eens zingende, tante Caroline haar aanraadde zanglessen te gaan nemen toen ze drie was. En dat haar vertolking van Lloyd Webbers 'Pie Jesu' in een tv-programma op elfjarige leef tijd haar doorbraak betekende. En dat Sony-topman Paul Bur ger het hoorde en haar direct een wereldwijd contract aan bood. „Ik heb dat verhaal on derhand al vijftien miljoen keer verteld alsof het de eerste keer was. Maar ja, het hoort erbij." Beroemd zijn betekent ook altijd vrolijk en aardig zijn, heeft de jonge ster inmiddels ondervonden. „Je hebt altijd mensen die je mag en mensen die je niet mag. Ik moet nu aar dig zijn tegen iedereen. Als ik bot zou doen tegen iemand, is de kans groot dat die persoon nare roddels over mij gaat ver spreiden. Ik moet éltijd aardig zijn. Dat is moeilijk, vooral als je in een slecht humeur ben." Spontaan is Charlotte Church zeker gebleven, maar een gewo ne tiener? Welk meisje van der tien heeft immers een effecten makelaar, een advocaat, een ac countant en een fondsbeheer der in dienst om te waken over haar inmiddels aanzienlijke for tuin. „Mijn geld staat vast tot ik 22 ben. Er wordt door al die mensen goed op gelet. Als ik iets heel graag wil, overleg ik met m'n moeder of ik het wel of niet mag kopen. Ik krijg net als mijn vriendinnen zakgeld voor cola, snoep en tijdschriften." muziek recensie aad van der ven Concert: Residentie Bachkoor. Residentie Kamerkoor en Residentie Bachorkest ol.v Jos Vermunt, Hieke Meppelink (sopraan), Myra Kroese (alt), Ludwig van Cijsegem (tenor), Mare Pantus (bas), Ben van Oos ten (orgel) en Maarten 't Hart (voor dracht). Gehoord: gistermiddag, Grote Kerk, Den Haag. De allereerste Haagse noten van Bach in de 21ste eeuw wa ren het niet. Want die had een organist, die er snel bij was, in de Lutherse Kerk al een dag eerder laten horen. Maai' giste ren werd in de Grote Kerk in Den Haag het concert gegeven, dat door de organisatoren als 'openingsconcert van het Bach- jaar' was bestempeld. Een concert met een ope ningswoord door burgemeester Deetman en een luchtig inter mezzo in de vorm van een voordracht van Maarten 't Hart ('Was Bach een onbehouwen kerel?'). Ook met Ben van Oos ten, organist van de Grote Kerk. En met een uitvoering van twee cantates uit het 'Weihnachtsor- atorium' door het Residentie Bachkoor, het Residentie Ka merkoor en het Residentie Bachorkest. Dat zijn de ensem bles die in de jaren tachtig dankzij het stimulerende werk van wijlen dirigent en organist Gerard Akkerhuis op gezette tij den in Den Haag hun schou ders zetten onder een Bach-fes- tival. Dat festival ging door gebrek aan geld ter ziele. Natuurlijk bleef Bach wel klinken in Den Haag, maar die festivals, met die concentratie van meester werken binnen een kort tijdsbe stek, misten we wel een beetje. Nu echter staan we aan het be gin van een festival dat een jaar duurt. Het concert van gisteren begon met enkele magistrale bladzijden: Fantasie en Fuga in g BWV 542 voor orgel. Ben van Oosten benadrukte door zijn vrij strakke spel vooral de mo numentaliteit van de Fantasie, die één van Bachs in harmo nisch opzicht meest gedurfde creaties is. Iets meer gevoel voor het ex tatische in deze muziek, met haar onrustige golfslag, had de uitvoering niet misstaan. De Fuga, met haar regelmatige af wisseling van achtsten en zes tienden, kwam beter tot haar recht. Als 'zuster-ensembles' binnen één organisatie hadden het Residentie Kamerkoor en het Residentie Bachkoor de ta ken verdeeld. Het Kamerkoor zong de vijfde cantate uit het 'Weihnachtsoratorium' ('Am Sonntag nach Neujahr') en het Bachkoor de zesde cantate ('Am Fest der Erscheinung Christi'). Een verdeling, die vanwege de uiteenlopende om vang van deze koren ook volko men logisch is, gezien het over wegend intieme, respectievelijk meer briljante karakter van de ze twee werken. Beide uitvoeringen boeiden in gelijke mate door hun leven digheid en trefzekerheid. Wel viel op, dat het Residentie Bachkoor met zijn omvangrijke bezetting in zo'n royale ruimte als de Grote Kerk eigenlijk min der goed klinkt dan het Resi dentie Kamerkoor, met zijn meer pregnante en kernachtige sonoriteit. Verbaal werd onze blik op Bach verruimd door Maarten 't Hart, die begon met de mede deling dat hij over deze compo nist geen kwaad woord kan ho ren. Aan hem als muziekhistori cus hebben we dus niet veel. Wat we dan wel mogen ver wachten van zijn nieuwe Bach- boek, dat over enkele maanden bij zowel De Arbeiderspers als bij Arche Verlag (Zürich) ver schijnt? Misschien wordt het wel geestig. Want die indruk wekte zijn voordracht van een fragment uit dat boek, met als thema het 'onbehouwen ge drag', waarvan Bach volgens enkele publicaties zou hebben blijk gegeven. Maar Maarten 't Hart heeft in de literatuur niets kunnen vinden wat op onbe houwen gedrag wijst. Harrison geplaagd door stalker Hawaii anp fen aan de keukentafel terwijl ze een pizza at. In het huis had ze haar moeder gebeld en de was gedaan. Ze zou Harrison al drie maanden hebben achter volgd en ze zou er vanuit zijn gegaan dat hij Kerstmis op Ha waii vierde. Een hulpofficier van justitie noemde de vrouw gevaarlijk en in staat om slachtoffers te ma ken. Ze is gearresteerd. Harri son heeft gisteren het zieken huis verlaten en is weer thuis in Henley on Thames. Hij heeft zijn beveiliging en dat van zijn huizen in Engeland, Australië en Hawaii verhoogd. De ex-Beatle George Harrison heeft zijn plannen om bij te ko men in zijn huis op Hawaii la ten varen nadat hij had ge hoord daar eerder een stalker is aangetroffen. Harrison herstelt momenteel in zijn huis in En geland van een aanslag met een mes. Volgens The Times trof de conciërge enige dagen voordat de ex-Beatle werd gestoken al een stalker aan in zijn huis aan de andere kant van de oceaan. De politie verklaarde dat een 27-jarige vrouw was aangetrof-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25