Leidse oratoriumvereniging
Con Amore in het goud
De nieuwe Ford Taunus 12 M
ELAM
meer auto voor Uw geld
Verzorgde voorstelling door
Hoofdstad Operette
Agenda voor Leiden
en Den Haag
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
3
VRIJDAG 19 OKTOBER 1962
Bovenal.... economisch aantrekkelijk
ROEPT U NAAR
ONZE SHOWROOM
Hij is er! Hij staat er! De nieuwe Ford Taunus 12M.
De grootste auto-gebeurtenis van het jaar! Uitgerust met een revo
lutionaire 50 PK (SAE) V4-motor en voorwielaandrijving, garandeert
deze wagen U kracht, doelmatige schoonheid, ruimte en comfort,
maar bovenal... economie! Economie aan alle kanten: prijs,
onderhoudskosten, verbruik (100 km op 7.5 liter benzine), wegen
belasting, verzekering. Kom hem zien, kom hem rijdende fan
tastische nieuwe 5-persoons Taunus 12M.
f 5555 'n de prijs is alles inbegrepen ro.a.verseluchtverwar-
af fabriek
ming, stuurslot, ruitesproeier, grootlichtsignaal,
volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak.
Offic. Ford-dealer voor Leiden e.o. en de bollenstreek
Haarlemmerweg 24 Leiden Telefoon (01710) 33141
Busstation. (41), 1.40 uur: Excursie
Kon. Ned. Natuurhistorische Vereniging
„Pan van Persijn".
Station, 9.30 uur: Verzamelen excur
sie N.C. Reis V. naar Bloemendaal en
Kennemerduinen.
Den Haag, Kon. Schouwburg, 3 uur:
Werkgroep Haagsche Comedie met „Het
gedwongen huwelijk" en Improvisatie".
Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche
Comedie met „Pas op de verf.
Gebouw K. en W„ 8.15 uur: Concert
gebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink,
solist: Arthur Rubinstein, piano.
Diligentia, 8.15 uur: Cilly Wang, dans-
parodieën.
Apotheken
Geopend voor spoedeisende gevallen
Doeza-apotheek, Doezastraat 31, tel. 21313,
en Haven-apotheek, Haven 18, tel. 20085.
De dienst van apotheek R. van Breest
Smallenburg te Leiderdorp wordt waar
genomen door de Havenapotheek.
Films
Casino (2.30. 7 en 9.15 uur): De harts
tocht van een zeventienjarige (18 jaar);
donderdag: Hier is Lemmy Caution
(18 jaar).
Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Poker om
liefde (18 jaar).
Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): De heer
Hobbs gaat met vakantie (alle leeftij
den),
Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Terug uit
de hel (14 jaar): donderdag: Warme
liefde, koude oorlog (18 jaar).
Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): De zon
in het hart (18 jaar).
Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Vier Pa-
rijse meisjes (18 jaar).
Tentoonstellingen
Lakenhal, recente portretten en het
volledige bibliofiele werk van Jean-
Paul Vroom (tot 29 oktober).
Lakenhal, Kind en Kleur, werkstuk
ken Leidse school voor esthetische vor
ming (tot 22 oktober).
Con Amore, de Leidse chr. oratoriumvereniging, bestaat op 21 november
as. een halve eeuw. Vóór 1914 huldigden vele keurige lieden, die het
ernstig met een of andere zaak meenden, nog gaarne de gewoonte een
nieuwe vereniging met een deftige Latijnse naam te versieren. Zij vroe
gen zich daarbij zelden af, of die fraaie vlag op den duur de lading wel zou
kunnen blijven dekken. Men was in die tijd heel wat meer verzekerd dan
wij, die de betrekkelijkheid als een axioma hebben leren aanvaarden.
(Advertentie)
ORIGINELE
„TIROLER" BROEKJES
onverslijtbaar v.a. 3 jaar 24.75
DE GAZELLE
In elk geval klonk het goed, dat Con
Amore. met welke naam de gemengde
zangvereniging, (door de onderwijzer
Van Wijk in 1912 opgerioht) het leven
inging. De oprichter en de toegetreden
zangers meenden het: ze werkten „met
liefde".
Onder leiding van de genoemde heer
Van Wijk, die jarenlang zijn muzikale
en aanvoerderstalenten belangeloos ten
profijte van de vereniging stelde, is het
koor gestadig gegroeid, in omvang en
hoedanigheid
Niet verkild
Die liefde is door de jaren en zelfs
door tijdelijke inzinkingen heen, niet
verkild. En zonder enige overdrijving
mag worden gezegd, dat het vijftigjarige
Con Amore juist door de liefde voor2de mu
ziek en het samen zingen nu in volle vi
taliteit kan feestvieren. De zangers van
het eerste uur hebben de draagkracht
van hun devies niet overschat
Met öe toeneming van het ledental
verwijdden zich de grenzen van het mo
gelijke. De bescheiden werken verdwe
nen van het repertoire, maakten plaats
voor oratoria. Het eerste specimen van
deze nog altijd en met vreugde beoefen
de soort was „Die Zerstörung Jerusalem"
Con Amore heeft zich niet beperkt tot
het algemeen gangbare. De lijst van uit
voeringen vermeldt, behalve de beken
de Haydns en Mendelssohns, ook Francks
Les Béatitudes, Vivaldi's Gloria, Liszts
Psalm 13 en Handels Saul, dat toen ii
Leiden zelfs zijn eerste verklanking be
leefde.
In 1950 gaf Con Amore voor het
eerst Bachs (z.g.) W eihnachtsorato-
rium. Dit was het begin van een ad-
ventstraditie, die zich, tot vreugde
van velen, ongebroken kon voort-
■.etten.
solisten en orkesten samengewerkt. Dat
schiep vaak financiële zorgen. Goedkoop
is, ook in de kunst, duurkoop, maar het
geld moet er dan toch zijn. Dank zij de
jaarlijkse K. en O.-subsidie, waardoor de
tekorten althans grotendeels werden ge-
dekt en de offervaardigheid van de le
den zélf konden de uitvoeringen steeds
geheel worden bekostigd.
Goede leiding
Con Amore is niet gewoon, voor
half gevulde Gehoorzaal te zingen. De
supporters-aanhang is betrouwbaar: men
blijft ook niet weg. als de toegangsprij
zen wat hoog zijn. Toen de kaartenver-
koop voor de jubileumuitvoering van
vrijdag 26 oktober a.s. deze week dinsdag
om kwart over negen begon, stond om
half elf reeds vast, dat alle plaatsen van
de Gehoorzaal zouden worden bezet. De
vier gulden hadden blijkbaar niet afge
schrikt
Ook over de leiding waren de zan
gers altijd zeer tevreden. De opvol
ger van de heer Van Wijk, D.
Smink, overleed plotseling op de
Goede Vrijdag van 1948, nadat hij de
vorige avond nog een repetitie had
geleid. Simon C. Jansen nam zijn
werk over en voerde het koor van
succes tot succes. In 1959 werd aan
de Zaandammer Jan Pasveer de di
rectie toevertyouwd.
Alle Con Amore-zangers zijn het er
over eens, dat ze met hem héél goed af
zijn. Hij werkt nauwkeurig en consciën
tieus en weet zijn eigen artistieke visie
in de kiank te realiseren
Bij jubilea worden doorgaans veel lof-
zingende woorden gebruikt. Niet altijd
zijn ze ten volle gemeend of verdiend.
Daarom vinden we het bijzonder pret- J
De huidige dirigent van „Con
Amore", de heer Jan Pasveer.
tig. van het gouden ConAmore naar
waarheid te kunnen verklaren, dat de
geest in de vereniging voortreffelijk en
de bindings vast is. dat de repetities zeer
trouw worden bezocht en dat men hier
geen propaganda behoeft, om het leden
tal op peil te houden of te vergroten.
De gezellige sfeer, de goede geest,
de animerende studie, resulterend
in succesvolle uitvoeringen, zijn vol
doende om de aandacht van zanglus-
tigen te trekken. Elke week komen
er zich wel één of twee kandidaten
aanmelden
Dat de jeugd zoveel belangstelling
toont, stelt tevens de toekomst van
Con Amore veilig.
Op het ogenblik zijn de sopraan- en
altgroepen ongeveer even groot (441. De
elf tenoren en zestien bassen kunnen,
daartegenover, een flinke aanwas best
gebruiken. Heren, die graag èn goed
„Con Amore" in december 1957,
tijdens een uitvoering van de
„Messiah" in de Stadsgehoorzaal.
Con Amore is een interkerkelijke vere
niging. Behalve Hervormden en Gere
formeerden zijn er ook een aantal Re
monstranten bij aangesloten.
Jubileu mu itvoeri ng
Aan werkelijk moderne werken ismen
nog niet toegekomen. Ook het onbeken
de uit vroegere tijd wordt niet zo vlot
aangevat. Het publiek toont zich im
mers, zeer ten onrechte overigens, ge
makkelijk kopschuw voor het niet ver
trouwde, het niet door de naam van een
geliefde componist gegarandeerde. En
een vereniging kan nu eenmaal geen
zwaar tekort riskeren.
Het is te hopen, dat Con Amore zich,
wat het repertoire betreft, steeds vrijer
zal kunnen bewegen. Er is nog zoveel
moois, ook buiten het bekende kringetje.
De voorbereiding van de jubileumuit
voering op vrijdag 26 oktober heeft zor
gen gegeven. Het oratorium Samson
(van Handel) wordt op Engelse tekst en
in Engelse versie gezongen. Daarvoor
j moesten de partituren en ook de orkest-
partijen in Engeland worden aange-
«vS?aSdA De.ljfdi^iine was aar, dis Jiant
zo soepeli mogèlyk. Nu alle 'maeilykhe-
den ge'.ukkig zyn opgelost, blijven de
organisatoren (van wie we de heer Th.
Barnard hebben gesproken) nog even
in spanning. Ze hopen maar, dat alle
mede wei kenden, de tenor Charles Hol
land, da bassen Guus Hoekman en Da
vid Hollestelle, de sopraan Annette de la
Bye, de alt Aafje Heijnis. de clavecinist
Hans Pnilips, de organist J. A. S. Haver
kamp en het Residentie-kamerorkest, al
len aanwezig zullen zijn en de uitvoering
een succes zal worden.
We wensen het gouden Con Amore
dat succes gaarne toe.
Johan van Wolfswinkel
Puzzelprominenten
1. P. Ju, Os en Paardenlaan 20,
Leiden; 2. mevrouw M. E. ter
Haar-Vreeken, Leidseweg 169.
Voorschoten: 3. mejuffrouw H. A.
Bollée, Warmonderweg 88, Oegst-
geest.
In einer kleinen Konditorei
ZN HET WENEN van rond 1900 moet de dochter van een ambtenaar,
Fini, aan de man worden gebracht. Vader Dominik heeft een ogen
schijnlijk rijke, doch onbeschaafde worstfabrikant voor haar uitgezocht,
maar zij heeft haar hart weggeschonken aan de exploitant van een Kon
ditorei. In de operette „In einer kleinen Konditorei" komt dit huwelijks
probleem al spoedig tot een oplossing, maar er duiken nieuwe moeilijk
heden op als de muziekleraar Peperl Geschwandner verliefd wordt op
prinses Elisabeth, die incognito de Konditorei bezoekt. De Hoofdstad
Operette heeft van dit aardige en pretentieloze werk een prachtige voor
stelling gegeven in de Leidse schouwburg.
Van zakelijk leider Meyer Hamel zijn
wij gewend, dat hij zijn operettes rijk
monteert. De kostuums worden in We
nen ontworpen en vervaardigd, en het
resultaat is de illusie van schittering en
weelde. Het tien man sterke orkest on
der leiding van John Brookhouse. Mc.
Carthy toont een voortreffelijke training,
en de dirigent heeft ook de solisten en
het koortje op het toneel uitnemend in
de hand.
Nu denkt men bij de titel van deze
operette onmiddellijk aan de Weense
grootmeester Johann Strauss. Zijn me
lodieën zijn ook wel gebruikt, maar
eigenlijk staat het werk van de compo
nist Leo Ascher, die zeer goed weet hoe
hij de Weense sfeer van rond de eeuw
wisseling moet oproepen. Zijn melodie-
en zijn precies afgestemd op de gemoe
delijke inhoud van het verhaaltje, en
de solisten krijgen alle gelegenheid hun
kwaliteiten tc tonen.
Bij vorige opvoeringen van andere
operettes is al gebleken dat de Hoofd
stad Operette over een tenor van bij
zonder formaat beschikt in de persoon
van Jan Handerson, die nu naast Wal
ler Kochner mede de regie heeft ge
voerd. Hij maakte een kostelijke figuur
vaij muziekleraar Peperl, die in he»
eerste en tweede bedrijf met Martine
Kox en Lizzi Schöffmann, respectievelijk
in de rol van Fini en prinses Elisabeth,
de goed gevulde zaal tot groot enthou
siasme wist op te voeren.
Hans Taube. helaas wat klein van stuk.
weet zijn niet zeer imponerend voor
komen volkomen weg te spelen en te
zingen, een uitnemend tegenspeler van
Martine Kox
In elke operette komt een komisch
duo voor. Hier zorgden Herman Valsner
als de worstfabrikant en Claire Clairy
als de koddige huishoudster voor veel
vrolijkheid, al muntte de humor niet
uit door goede smaak. Dat valt trouwens
steeds weer op bij de Hoofdstad Operette.
Als de Duitse taal al wordt aangehouden
moeten Nederlandse gezegdes en woord
spelingen komische onderbrekingen bie
den. Men heeft dit helemaal niet nodig,
want de voorstelling is zo goed ingestu
deerd dat ook zonder goedkope effecten
de operetteminnaars volop aan hun trek
ken komen.
Rott. Phïlh. Orkest in Leiden
Jeugdige soliste speelde het
Vioolconcert v. Tschaikowsky
Het koor heeft steeds met de beste
JJET eerste concert in de serie voor groene-kaart-houders had gister-
avond zeer veel belangstellenden naar de Stadsgehoorzaal doen stro
men; waarschijnlijk zal de nieuwsgierigheid naar de 13-jarige violiste
Emmy Verhey hiertoe wel bijgedragen hebben. Voor de pauze presenteer
den Eduard Flipse en het Rott. Phil. Orkest werken van Mozart en Beet
hoven.
Opvallend was, dat de dirigent zich wel
tot een uiterst summiere inleiding be
perkte; of de geschiedenis die aan de
Coriolanouverture ten grondslag ligt, nu
het enige aspect was, dat in aanmei-king
kwam voor toelichting, wagen we te be
twijfelen.
De uitvoering was degelijk, hoewel aan
de wat aan de zware kant; de contrasten,
die juist een van de boeiende kanten
ervan uitmaken, werden enigszins ver
doezeld en dat het pleit ten slotte werd
gewonnen door de vrouwen (viool, fluit,
klarinet cn hobo) was niet duidelijk.
Veel beter slaagde men in Mozarts
klarinetconcert KV. 622, waarin Herman
Wester, lid van het orkest, solieerde.
Direct in de aanvangsmaten, waar de
klarinet het thema overneemt van het
orkest, konden we vaststellen, dat wc
met een solist van formaat te maken
hadden.
Westers spel kenmerkte zich behalve
door grote virtuositeit door bescheiden
heid, een juist gevoel voor de sfeer en
evenwichtigheid. Het Adagio speelde hij
zeer sereen, nergens trachtte hy te epate
ren door zijn technisch kunnen. Slechts
hét derde deel hadden we ons in de inzec
speelser en bij de loopjes, die even aan
Papageno's toverfluit doen denken, een
meer bijtende ironie voorgesteld; de mo
dulatie naar mineur (bij het orkest) had
ook navranter mogen zijn.
Men kon Eduard Flipse er anderzijds
dankbaar voor zijn, dat hij tijdens zijn
verblijf te Salzburg extra aandacht aan
de Figaro en Cosi fan tutte gewijd had:
van beide werken vindt men de sporen
in dit concert terug en Flipse wist deze
uitstekend uit te buiten.
Merkwaardig genoeg ontplooit ze, naast
een formidabele techniek, een zo brede
en forse streek, dat men maar nauwelijks
kan geloven, dat hier een jong meisje en
geen volwassen violist op het podium
slaat.
Het heeft zyn bezwaren; zeker in het
eerste allegro bleef de toon geforceerd
aandoen, de Canzonetta, die minder
„volume" eist, slaagde o.i. hierdoor beter.
Hier kwam een warmere toon een ge
nuanceerdere interpretatie ondersteunen.
Uiteraard moet men afwachten, hoe zy
zich verder zal ontwikkelen; de rijpheid
om de holle opeenstapeling van akkoor
den in het eerste deel te doen vergeten,
bezit zij nog niet, doch zowel het tweede
als het derde deel wekten verwachtingen,
te meer, omdat men de indruk krijgt, dat
de jongedame zich welbewust is van het
geen er moet gebeuren, zelfs al kan ze dit
niet altijd realiseren.
Eduard Flipse wist het orkest binnen
de perken te houden en in het algemeen
had hij er geen moeite mee. de zwakke
plekken tc camoufleren. Terecht oogstten
soliste en dirigent luide bijval; voor Em
my Verhey waren er bloemen en cadeaus.
Met een kleurrijke uitvoering van Cha-
briers Espana, een werk. dat de dirigent
na aan het hart moet liggen, gezien het
grote aantal keren, dat wij hem dit hoor
den leiden, werd de avond besloten.
Dra. A van der Veen-Wiersma
Film in Volkenkunde
Zondag wordt in het Rijksmuseum voor
Volkenkunde om half drie een film over
het Chinese poppenspel vertoond. De film
wordt ingeleid door de heer Gan Tjiang-
tek
Na de pauze brak het moment aan,
waarnaar velen met de meeste be
langstelling hadden uitgezien; zelden
stonden kortere rokjes op het po
dium van de Gehoorzaal in een se
rieus concert! Luisterend naar Em
my Verhey in Tchaikowskys viool
concert, vroegen we ons af, of de
soliste dit zelf had gekozen.
Vrijdag
Lakenhal, 8 uur: Vereniging „Oud
Leiden". A. M. Hulkenberg, Lisse, over
„Het kasteel Dever en zijn
Van der Heijden, 8 uur: Niria, bak
steenavond.
Aula St. Bonaventuralyceum, 8 uur:
K. en O.-lezing: „Snel leren en goed
onthouden", door drs. W. Zonneveld.
Pieterskerk, 7.15 uur: Studentenavond
gebed.
Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15
uur: Haagsche Comedie met „Eind
sprint".
Diligentia, 8 uur: Ned. Kamerorkest
o.l.v. Szymon Goldberg, m.m.v. Kieth
Engen, bas, en Gerard Hengeveld, piano.
Op Gouden Wieken, 8.15 uur: Hans
Henkemans, piano, en Feike Boschma,
poppenspel.
Zaterdag
De dertienjarige Emmy Verhey
trad gisteravond op als soliste
bij het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest in de Stadsgehoor
zaal. Zij speelde het vioolconcert
van Tsjaikowsky.