Leidse oratoriumvereniging Con Amore in het goud De nieuwe Ford Taunus 12 M ELAM meer auto voor Uw geld Verzorgde voorstelling door Hoofdstad Operette Agenda voor Leiden en Den Haag NIEUWE LEIDSCHE COURANT 3 VRIJDAG 19 OKTOBER 1962 Bovenal.... economisch aantrekkelijk ROEPT U NAAR ONZE SHOWROOM Hij is er! Hij staat er! De nieuwe Ford Taunus 12M. De grootste auto-gebeurtenis van het jaar! Uitgerust met een revo lutionaire 50 PK (SAE) V4-motor en voorwielaandrijving, garandeert deze wagen U kracht, doelmatige schoonheid, ruimte en comfort, maar bovenal... economie! Economie aan alle kanten: prijs, onderhoudskosten, verbruik (100 km op 7.5 liter benzine), wegen belasting, verzekering. Kom hem zien, kom hem rijdende fan tastische nieuwe 5-persoons Taunus 12M. f 5555 'n de prijs is alles inbegrepen ro.a.verseluchtverwar- af fabriek ming, stuurslot, ruitesproeier, grootlichtsignaal, volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak. Offic. Ford-dealer voor Leiden e.o. en de bollenstreek Haarlemmerweg 24 Leiden Telefoon (01710) 33141 Busstation. (41), 1.40 uur: Excursie Kon. Ned. Natuurhistorische Vereniging „Pan van Persijn". Station, 9.30 uur: Verzamelen excur sie N.C. Reis V. naar Bloemendaal en Kennemerduinen. Den Haag, Kon. Schouwburg, 3 uur: Werkgroep Haagsche Comedie met „Het gedwongen huwelijk" en Improvisatie". Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Pas op de verf. Gebouw K. en W„ 8.15 uur: Concert gebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink, solist: Arthur Rubinstein, piano. Diligentia, 8.15 uur: Cilly Wang, dans- parodieën. Apotheken Geopend voor spoedeisende gevallen Doeza-apotheek, Doezastraat 31, tel. 21313, en Haven-apotheek, Haven 18, tel. 20085. De dienst van apotheek R. van Breest Smallenburg te Leiderdorp wordt waar genomen door de Havenapotheek. Films Casino (2.30. 7 en 9.15 uur): De harts tocht van een zeventienjarige (18 jaar); donderdag: Hier is Lemmy Caution (18 jaar). Lido (2.30, 7 en 9.15 uur): Poker om liefde (18 jaar). Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): De heer Hobbs gaat met vakantie (alle leeftij den), Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Terug uit de hel (14 jaar): donderdag: Warme liefde, koude oorlog (18 jaar). Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): De zon in het hart (18 jaar). Trianon (2.30, 7 en 9.15 uur): Vier Pa- rijse meisjes (18 jaar). Tentoonstellingen Lakenhal, recente portretten en het volledige bibliofiele werk van Jean- Paul Vroom (tot 29 oktober). Lakenhal, Kind en Kleur, werkstuk ken Leidse school voor esthetische vor ming (tot 22 oktober). Con Amore, de Leidse chr. oratoriumvereniging, bestaat op 21 november as. een halve eeuw. Vóór 1914 huldigden vele keurige lieden, die het ernstig met een of andere zaak meenden, nog gaarne de gewoonte een nieuwe vereniging met een deftige Latijnse naam te versieren. Zij vroe gen zich daarbij zelden af, of die fraaie vlag op den duur de lading wel zou kunnen blijven dekken. Men was in die tijd heel wat meer verzekerd dan wij, die de betrekkelijkheid als een axioma hebben leren aanvaarden. (Advertentie) ORIGINELE „TIROLER" BROEKJES onverslijtbaar v.a. 3 jaar 24.75 DE GAZELLE In elk geval klonk het goed, dat Con Amore. met welke naam de gemengde zangvereniging, (door de onderwijzer Van Wijk in 1912 opgerioht) het leven inging. De oprichter en de toegetreden zangers meenden het: ze werkten „met liefde". Onder leiding van de genoemde heer Van Wijk, die jarenlang zijn muzikale en aanvoerderstalenten belangeloos ten profijte van de vereniging stelde, is het koor gestadig gegroeid, in omvang en hoedanigheid Niet verkild Die liefde is door de jaren en zelfs door tijdelijke inzinkingen heen, niet verkild. En zonder enige overdrijving mag worden gezegd, dat het vijftigjarige Con Amore juist door de liefde voor2de mu ziek en het samen zingen nu in volle vi taliteit kan feestvieren. De zangers van het eerste uur hebben de draagkracht van hun devies niet overschat Met öe toeneming van het ledental verwijdden zich de grenzen van het mo gelijke. De bescheiden werken verdwe nen van het repertoire, maakten plaats voor oratoria. Het eerste specimen van deze nog altijd en met vreugde beoefen de soort was „Die Zerstörung Jerusalem" Con Amore heeft zich niet beperkt tot het algemeen gangbare. De lijst van uit voeringen vermeldt, behalve de beken de Haydns en Mendelssohns, ook Francks Les Béatitudes, Vivaldi's Gloria, Liszts Psalm 13 en Handels Saul, dat toen ii Leiden zelfs zijn eerste verklanking be leefde. In 1950 gaf Con Amore voor het eerst Bachs (z.g.) W eihnachtsorato- rium. Dit was het begin van een ad- ventstraditie, die zich, tot vreugde van velen, ongebroken kon voort- ■.etten. solisten en orkesten samengewerkt. Dat schiep vaak financiële zorgen. Goedkoop is, ook in de kunst, duurkoop, maar het geld moet er dan toch zijn. Dank zij de jaarlijkse K. en O.-subsidie, waardoor de tekorten althans grotendeels werden ge- dekt en de offervaardigheid van de le den zélf konden de uitvoeringen steeds geheel worden bekostigd. Goede leiding Con Amore is niet gewoon, voor half gevulde Gehoorzaal te zingen. De supporters-aanhang is betrouwbaar: men blijft ook niet weg. als de toegangsprij zen wat hoog zijn. Toen de kaartenver- koop voor de jubileumuitvoering van vrijdag 26 oktober a.s. deze week dinsdag om kwart over negen begon, stond om half elf reeds vast, dat alle plaatsen van de Gehoorzaal zouden worden bezet. De vier gulden hadden blijkbaar niet afge schrikt Ook over de leiding waren de zan gers altijd zeer tevreden. De opvol ger van de heer Van Wijk, D. Smink, overleed plotseling op de Goede Vrijdag van 1948, nadat hij de vorige avond nog een repetitie had geleid. Simon C. Jansen nam zijn werk over en voerde het koor van succes tot succes. In 1959 werd aan de Zaandammer Jan Pasveer de di rectie toevertyouwd. Alle Con Amore-zangers zijn het er over eens, dat ze met hem héél goed af zijn. Hij werkt nauwkeurig en consciën tieus en weet zijn eigen artistieke visie in de kiank te realiseren Bij jubilea worden doorgaans veel lof- zingende woorden gebruikt. Niet altijd zijn ze ten volle gemeend of verdiend. Daarom vinden we het bijzonder pret- J De huidige dirigent van „Con Amore", de heer Jan Pasveer. tig. van het gouden ConAmore naar waarheid te kunnen verklaren, dat de geest in de vereniging voortreffelijk en de bindings vast is. dat de repetities zeer trouw worden bezocht en dat men hier geen propaganda behoeft, om het leden tal op peil te houden of te vergroten. De gezellige sfeer, de goede geest, de animerende studie, resulterend in succesvolle uitvoeringen, zijn vol doende om de aandacht van zanglus- tigen te trekken. Elke week komen er zich wel één of twee kandidaten aanmelden Dat de jeugd zoveel belangstelling toont, stelt tevens de toekomst van Con Amore veilig. Op het ogenblik zijn de sopraan- en altgroepen ongeveer even groot (441. De elf tenoren en zestien bassen kunnen, daartegenover, een flinke aanwas best gebruiken. Heren, die graag èn goed „Con Amore" in december 1957, tijdens een uitvoering van de „Messiah" in de Stadsgehoorzaal. Con Amore is een interkerkelijke vere niging. Behalve Hervormden en Gere formeerden zijn er ook een aantal Re monstranten bij aangesloten. Jubileu mu itvoeri ng Aan werkelijk moderne werken ismen nog niet toegekomen. Ook het onbeken de uit vroegere tijd wordt niet zo vlot aangevat. Het publiek toont zich im mers, zeer ten onrechte overigens, ge makkelijk kopschuw voor het niet ver trouwde, het niet door de naam van een geliefde componist gegarandeerde. En een vereniging kan nu eenmaal geen zwaar tekort riskeren. Het is te hopen, dat Con Amore zich, wat het repertoire betreft, steeds vrijer zal kunnen bewegen. Er is nog zoveel moois, ook buiten het bekende kringetje. De voorbereiding van de jubileumuit voering op vrijdag 26 oktober heeft zor gen gegeven. Het oratorium Samson (van Handel) wordt op Engelse tekst en in Engelse versie gezongen. Daarvoor j moesten de partituren en ook de orkest- partijen in Engeland worden aange- «vS?aSdA De.ljfdi^iine was aar, dis Jiant zo soepeli mogèlyk. Nu alle 'maeilykhe- den ge'.ukkig zyn opgelost, blijven de organisatoren (van wie we de heer Th. Barnard hebben gesproken) nog even in spanning. Ze hopen maar, dat alle mede wei kenden, de tenor Charles Hol land, da bassen Guus Hoekman en Da vid Hollestelle, de sopraan Annette de la Bye, de alt Aafje Heijnis. de clavecinist Hans Pnilips, de organist J. A. S. Haver kamp en het Residentie-kamerorkest, al len aanwezig zullen zijn en de uitvoering een succes zal worden. We wensen het gouden Con Amore dat succes gaarne toe. Johan van Wolfswinkel Puzzelprominenten 1. P. Ju, Os en Paardenlaan 20, Leiden; 2. mevrouw M. E. ter Haar-Vreeken, Leidseweg 169. Voorschoten: 3. mejuffrouw H. A. Bollée, Warmonderweg 88, Oegst- geest. In einer kleinen Konditorei ZN HET WENEN van rond 1900 moet de dochter van een ambtenaar, Fini, aan de man worden gebracht. Vader Dominik heeft een ogen schijnlijk rijke, doch onbeschaafde worstfabrikant voor haar uitgezocht, maar zij heeft haar hart weggeschonken aan de exploitant van een Kon ditorei. In de operette „In einer kleinen Konditorei" komt dit huwelijks probleem al spoedig tot een oplossing, maar er duiken nieuwe moeilijk heden op als de muziekleraar Peperl Geschwandner verliefd wordt op prinses Elisabeth, die incognito de Konditorei bezoekt. De Hoofdstad Operette heeft van dit aardige en pretentieloze werk een prachtige voor stelling gegeven in de Leidse schouwburg. Van zakelijk leider Meyer Hamel zijn wij gewend, dat hij zijn operettes rijk monteert. De kostuums worden in We nen ontworpen en vervaardigd, en het resultaat is de illusie van schittering en weelde. Het tien man sterke orkest on der leiding van John Brookhouse. Mc. Carthy toont een voortreffelijke training, en de dirigent heeft ook de solisten en het koortje op het toneel uitnemend in de hand. Nu denkt men bij de titel van deze operette onmiddellijk aan de Weense grootmeester Johann Strauss. Zijn me lodieën zijn ook wel gebruikt, maar eigenlijk staat het werk van de compo nist Leo Ascher, die zeer goed weet hoe hij de Weense sfeer van rond de eeuw wisseling moet oproepen. Zijn melodie- en zijn precies afgestemd op de gemoe delijke inhoud van het verhaaltje, en de solisten krijgen alle gelegenheid hun kwaliteiten tc tonen. Bij vorige opvoeringen van andere operettes is al gebleken dat de Hoofd stad Operette over een tenor van bij zonder formaat beschikt in de persoon van Jan Handerson, die nu naast Wal ler Kochner mede de regie heeft ge voerd. Hij maakte een kostelijke figuur vaij muziekleraar Peperl, die in he» eerste en tweede bedrijf met Martine Kox en Lizzi Schöffmann, respectievelijk in de rol van Fini en prinses Elisabeth, de goed gevulde zaal tot groot enthou siasme wist op te voeren. Hans Taube. helaas wat klein van stuk. weet zijn niet zeer imponerend voor komen volkomen weg te spelen en te zingen, een uitnemend tegenspeler van Martine Kox In elke operette komt een komisch duo voor. Hier zorgden Herman Valsner als de worstfabrikant en Claire Clairy als de koddige huishoudster voor veel vrolijkheid, al muntte de humor niet uit door goede smaak. Dat valt trouwens steeds weer op bij de Hoofdstad Operette. Als de Duitse taal al wordt aangehouden moeten Nederlandse gezegdes en woord spelingen komische onderbrekingen bie den. Men heeft dit helemaal niet nodig, want de voorstelling is zo goed ingestu deerd dat ook zonder goedkope effecten de operetteminnaars volop aan hun trek ken komen. Rott. Phïlh. Orkest in Leiden Jeugdige soliste speelde het Vioolconcert v. Tschaikowsky Het koor heeft steeds met de beste JJET eerste concert in de serie voor groene-kaart-houders had gister- avond zeer veel belangstellenden naar de Stadsgehoorzaal doen stro men; waarschijnlijk zal de nieuwsgierigheid naar de 13-jarige violiste Emmy Verhey hiertoe wel bijgedragen hebben. Voor de pauze presenteer den Eduard Flipse en het Rott. Phil. Orkest werken van Mozart en Beet hoven. Opvallend was, dat de dirigent zich wel tot een uiterst summiere inleiding be perkte; of de geschiedenis die aan de Coriolanouverture ten grondslag ligt, nu het enige aspect was, dat in aanmei-king kwam voor toelichting, wagen we te be twijfelen. De uitvoering was degelijk, hoewel aan de wat aan de zware kant; de contrasten, die juist een van de boeiende kanten ervan uitmaken, werden enigszins ver doezeld en dat het pleit ten slotte werd gewonnen door de vrouwen (viool, fluit, klarinet cn hobo) was niet duidelijk. Veel beter slaagde men in Mozarts klarinetconcert KV. 622, waarin Herman Wester, lid van het orkest, solieerde. Direct in de aanvangsmaten, waar de klarinet het thema overneemt van het orkest, konden we vaststellen, dat wc met een solist van formaat te maken hadden. Westers spel kenmerkte zich behalve door grote virtuositeit door bescheiden heid, een juist gevoel voor de sfeer en evenwichtigheid. Het Adagio speelde hij zeer sereen, nergens trachtte hy te epate ren door zijn technisch kunnen. Slechts hét derde deel hadden we ons in de inzec speelser en bij de loopjes, die even aan Papageno's toverfluit doen denken, een meer bijtende ironie voorgesteld; de mo dulatie naar mineur (bij het orkest) had ook navranter mogen zijn. Men kon Eduard Flipse er anderzijds dankbaar voor zijn, dat hij tijdens zijn verblijf te Salzburg extra aandacht aan de Figaro en Cosi fan tutte gewijd had: van beide werken vindt men de sporen in dit concert terug en Flipse wist deze uitstekend uit te buiten. Merkwaardig genoeg ontplooit ze, naast een formidabele techniek, een zo brede en forse streek, dat men maar nauwelijks kan geloven, dat hier een jong meisje en geen volwassen violist op het podium slaat. Het heeft zyn bezwaren; zeker in het eerste allegro bleef de toon geforceerd aandoen, de Canzonetta, die minder „volume" eist, slaagde o.i. hierdoor beter. Hier kwam een warmere toon een ge nuanceerdere interpretatie ondersteunen. Uiteraard moet men afwachten, hoe zy zich verder zal ontwikkelen; de rijpheid om de holle opeenstapeling van akkoor den in het eerste deel te doen vergeten, bezit zij nog niet, doch zowel het tweede als het derde deel wekten verwachtingen, te meer, omdat men de indruk krijgt, dat de jongedame zich welbewust is van het geen er moet gebeuren, zelfs al kan ze dit niet altijd realiseren. Eduard Flipse wist het orkest binnen de perken te houden en in het algemeen had hij er geen moeite mee. de zwakke plekken tc camoufleren. Terecht oogstten soliste en dirigent luide bijval; voor Em my Verhey waren er bloemen en cadeaus. Met een kleurrijke uitvoering van Cha- briers Espana, een werk. dat de dirigent na aan het hart moet liggen, gezien het grote aantal keren, dat wij hem dit hoor den leiden, werd de avond besloten. Dra. A van der Veen-Wiersma Film in Volkenkunde Zondag wordt in het Rijksmuseum voor Volkenkunde om half drie een film over het Chinese poppenspel vertoond. De film wordt ingeleid door de heer Gan Tjiang- tek Na de pauze brak het moment aan, waarnaar velen met de meeste be langstelling hadden uitgezien; zelden stonden kortere rokjes op het po dium van de Gehoorzaal in een se rieus concert! Luisterend naar Em my Verhey in Tchaikowskys viool concert, vroegen we ons af, of de soliste dit zelf had gekozen. Vrijdag Lakenhal, 8 uur: Vereniging „Oud Leiden". A. M. Hulkenberg, Lisse, over „Het kasteel Dever en zijn Van der Heijden, 8 uur: Niria, bak steenavond. Aula St. Bonaventuralyceum, 8 uur: K. en O.-lezing: „Snel leren en goed onthouden", door drs. W. Zonneveld. Pieterskerk, 7.15 uur: Studentenavond gebed. Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Eind sprint". Diligentia, 8 uur: Ned. Kamerorkest o.l.v. Szymon Goldberg, m.m.v. Kieth Engen, bas, en Gerard Hengeveld, piano. Op Gouden Wieken, 8.15 uur: Hans Henkemans, piano, en Feike Boschma, poppenspel. Zaterdag De dertienjarige Emmy Verhey trad gisteravond op als soliste bij het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest in de Stadsgehoor zaal. Zij speelde het vioolconcert van Tsjaikowsky.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 57