ultuur Kunst Roodkapje als hapje levenswijsheid Engelen wachten op hun herstel Meer geld nodig voor bevrijdingsfestivals Cooyker Ginsberg 2000 bij Klikspaan Paradiso in teken van de lach JAC 31 DECEMBER 1999 940 13 jlling Stones best bezocht terdam* The Rolling Stones staan weer eens bovenaan de lijst van best bezochte concerten van Mojo Concerts, 's Is belangrijkste organisator. De twee optredens van Mick ;er en de zijnen in juni in Landgraaf en Groningen trokken len 119.139 betalende bezoekers. Als nummer twee eindig- 1 Backstreet Boys, die met drie optredens 77.785 liefhebbers de been brachten. Bruce Springsteen staat in de top tien op omer drie met 68.027 kaaitjeskopers bij twee concerten. In staatje met evenementen met meerdere artiesten prijkt ht Of The Proms bovenaan: 81.787 verdeeld over acht avon- i Ahoy'. North Sea Jazz is tweede (65.244), derde Pinkpop 217). oorrondes voor Oranjerock |wuk aan den run De voorrondes van het Katwijkse popfesti- Oranjerock 2000 beginnen volgende maand. Vanaf 28 janua- trijden verschillende bands, waaronder 'the Bob Color', om plaats op het festivalpodium. Afgelopen jaar viel de eer het ival te openen toe aan de groep 'Dominee van Zanten', injerock, dat samenvalt met het landelijke festival Lowlands, mt op 26 augustus de afsluiting van de Katwijkse najaars- iten. De try-outs voor Oranjerock zijn in jongerencentrum 't Demo's kunnen nog worden opgestuurd naar het jonge- centrum: Kerkstraat 68C, 2223 AJ Katwijk. »nald Duck in Kunsthal rERDAM» Donald Duck neemt vanaf 15 april zijn intrek in de isthal in Rotterdam. De tentoonstelling 'Overal is Duckstad' telt op humoristische wijze de geschiedenis van het wereld- oemde tekenfiguurtje uit de studio's van Walt Disney. Het e voor de tentoonstelling komt van een groep eindexamen- denten van de kunstacademie van Braunschweig. Zij volg- i vier jaar lang de sporen van de beroemde eend en kwamen de constatering dat 'de familie Duck niet meer weg te den- lis uit onze hedendaagse cultuurgeschiedenis'. Op de expo- e in Rotterdam zijn 4000 Duck-producten te zien. De ten- nstelling blijft tot en met 3 september in de Kunsthal te zien. Familievoorstelling in Leidse schouwburg e eerste bezoekers van boekhandel aoyker Ginsberg*) ontvangen in het ir 2000 als nieuwjaarsgroet exclusieve uitgave Kerstmis in ostende van Abdelkader Benali. olang de voorraad strekt) testraat 93 127 Leiden Haal LUMC Albinusdreej 2 Leiden Haal TIJ Delft Prometheusplein 1 Delft De eerste loer die het leven de mens draait is het sprookje. Met rode oortjes hoort het kind een verhaal aan over een wolf die het op geitjes, of zelfs op een onschuldig meisje heeft voorzien, en voor de rest van zijn/haar leven zit het met zo'n verhaal opgeza deld. Het komt eerst nog tamelijk onschuldig terug in de vorm van een Walt Disney-tekenfïlm, daarna blijkt er in een theaterbe werking al heel wat meer aan vast te zitten en uitein delijk doemen in het wer kelijke leven overal wolven op, die lang niet altijd hun welverdiende straf op de bodem van een put vin den. Het Nijmeegse thea ter Teneeter is inmiddels gespecialiseerd in feestelij ke theatrale verpakkingen voor eeuwenoude levens lessen. 'Roodhapje', een muziektheaterproductie 'voor publiek vanaf 6 jaar', is er een nieuw voorbeeld van. numegen ruk van rotterdam Het betreft weer een bewerking door schrijfster Imme Dros, die eerder voor Teneeter eigentijd se versies schreef van 'Repel- steel' (1994) en 'Odysseus' (1995). 'Roodhapje', een woordspeling als titel: het kind zij gewaarschuwd. Het moet net als de als oma vermomde wolf grote oren hebben, om goed te kunnen horen wat Roodkapje meer te vertellen heeft dan een spannend ver haaltje. Teneeters introduceert zijn voorstelling als volgt: 'Aanvan kelijk lijkt het verhaal van Roodhapje erg op het originele sprookje, waarin we alle ver heel eigen manier. Zou je het sprookje brengen zoals het honderden jaren geleden al werd gedaan, dan is net denk ik niet erg interessant en kun je beter gewoon een sprookjes boek lezen."' Teneeter beveelt 'Roodhapje' aan voor 'publiek vanaf 6 jaar'; dus ook voor kinderen die het sprookje alleen nog maar ken nen als een verteld of voorgele zen verhaaltje. Wellicht willen die kleintjes in het theater dat verhaaltje alleen maar 'in het echt' zien en juist niet in een bewerking. Van Hoof: „De kinderen zul len het ook 'echt' zien. Het ver haal blijft hetzelfde. Het meisje wordt door haar moeder met boodschappen naar haar zieke oma gestuurd. Ze komt de wolf tegen die haar verleidt. Ze ver telt hem wat ze gaat doen en waar oma woont. De wolf heeft dan in ons geval niet het plan om beiden op te vreten, maar om het meisje mee te nemen. Uiteindelijk sterft de wolf door toedoen van Roodkapje. Op zich is er aan het verhaallijntje dus niets veranderd." Wat betreft de theatrale ver pakking, waar Teneeter bekend om staat, is 'Roodhapje' een feest voor het oog. In gezamen lijk overleg kwamen vormgever Jan van Hoof, dramaturg Rinus Knobel, regieassistente Reina Bartelink en de regisseuse op het idee er een decor als een 'pop up' prentenboek van te maken. Achter allerlei deuren en luikjes komen verrassingen vandaan. En in dit levendige to neel acteren, zingen en dansen Bram Coopmans, Trudi Klever, Maureen Tauwnaar, Bart de Wildeman en Heike Wisse op stevig swingende muziek van Bart van Dongen, door hemzelf, Miguel Boelens en Tjitze Vogel ter plekke gespeeld. M uziekthea terproductie 'Roodhapje' van Teneeter ln een bewerking van Imme Dros. De familievoorstelling is te zien op7 januari in de Schouwburg Leiden en begint om 19.00 uur. Regisseuse Anny van Hoof: „Ik vind het logisch om zo'n oeroud verhaal te doen herleven, maar dan wel op een heel eigen manier. foto cpd/cees mooij trouwde personages tegenko- wolf. Maar alles blijkt net even aandacht van de groene jager men: Roodkapje, de moeder, de anders te zijn dan in het oor- nou niet bepaald gericht op de grootmoeder, de jager en de spronkelijke verhaal. Zo is de wilde dieren, is Roodkapje niet zo naïef als in het sprookje van de gebroeders Grimm, is de platinablonde grootmoeder zeer bij de tijd en blijkt de grijze wolf een romantische dromer te zijn. Maar onder zijn poëti sche charmes gaat het instinct van een wolf schuil. Want wan neer de wolf Roodkapje ont moet in het bos, noemt hij haar likkebaardend Roodhapje...' Aan de regisseuse van 'Rood hapje', Anny van Hoof. de vraag of met een dergelijke benade ring van een sprookje niet over de kinderhoofdjes heen naar de volwassenen wordt geknip oogd. Van Hoof: „Kinderen voelen wel degelijk aan waar het in zo'n voorstelling over gaat. Je hoeft niet alles voor ze te omschrijven. Ik vind trou wens dat er over het algemeen in het jeugdtheater veel te heilig en te kunstmatig met thema's wordt omgegaan." „Dat is begonnen in de jaren zestig. Ronduit lachen om sati re, het uitvergroten van dingen; dat kon allemaal niet zomaar meer. Het moest op een kunst zinnige manier. Het jeugdthea ter is daar nog steeds veel te voorzichtig mee. Elementen uit het theater voor volwassenen worden veel meer dan we den ken door kinderen begrepen. In het jeugdtheatercircuit is men daar echter huiverig voor. Ik probeer dat te doorbreken. Onderliggende thema's die ze in het oorspronkelijke sprookje Roodkapje belangrijk vindt, zijn volwassen worden en seksuali teit. Daar zou een nieuw ver haal voor te bedenken zijn, maar voor Van Hoof is dat niet nodig. „Bedreiging, dood, le ven, overleven, honger, dorst, seksualiteit: alle dingen die te maken hebben met het leven zijn in bestaande sprookjes te vinden. Je hebt daarmee een herkenbaar basisverhaal." „Maar het is vooral niet voor niets dat die schijnbaar zo sim pele verhaaltjes eeuwen heb ben overleefd. Wij kunnen die niet verbeteren. Daar geloof ik niks van. Ik vind het logisch om zo'n oeroud verhaal te doen herleven. Maar dan wel op een iaag* hans jacobs Nationaal Comité 4 en 5 mei vraagt de ring om extra geld voor de popmani- ties die sinds 1994 jaarlijks op Bevrij- sdag op dertien plaatsen in Nederland len gehouden. Zonder financiële steun t het voortbestaan van de zogenoemde ijdingsfestivals in gevaar. De belang ing is namelijk veel groter dan de orga- toren vijf jaar geleden verwachtten. De vals trekken jaarlijks 600.000 bezoekers, vankelijk was slechts op 130.000 gere- 1. st Nationaal Comité meent dat de eve nementen in tien jaar tijd zijn uitgegroeid tot een fenomeen. De bekendheid neemt nog steeds toe en de aandacht van de me dia blijft onverminderd groot, ondanks het toenemende aantal muziekfestivals voor jongeren. Het Comité wil de komende ja ren dan ook doorgaan met het (mede) orga niseren van de bevrijdingsfestivals. Die zijn gekoppeld aan een landelijk thema dat ver band houdt met vrijheid, mensenrechten en democratie. Bij het begin van het project werd nog uitgegaan van een begroting van 70.000 gulden per festival. Gezien het succes is een verdere professionalisering van de or ganisatie nodig, zo vindt het Comité. Een minimumbudget van 150.000 gulden is nu het uitgangspunt. Om dat geld te vergaren is een substantiële bijdrage van de over heid nodig stelt het Comité in haar deze week gepresenteerde beleidsplan. Samen met de plaatselijke organisatoren - er is in elke provincie een festival, plus één in Amsterdam - is afgesproken dat het Nationaal Comité 42 procent van de begro ting voor zijn rekening neemt. Dat is in to taal ruim 800.000 gulden. Het Comité klopt daarvoor aan bij het rijk (dat 195.000 gul den extra zou moeten geven) en een aantal nationale fondsen. itNNog vóór het uur u, heeft Klikspaan het al voor elkaar een lage vol boeken met op de kaft het magische jaartal 2000. Het an- uariaat aan de Hooglandse Kerkgracht vond dat het niet kon ach- blijven in de hype en richtte zijn etalage in met boeken die op het Hblad verwijzen naar de aanstaande millenniumwisseling. De eigenaar, A. van Maanen: „Er zijn ook boeken bij met 1999 of 03 op de kaft maar het gros heeft het jaar 2000 in de titel." De an- uaar heeft zeker 200 boeken in zijn etalage gezet „ik ben al zo'n tien jaar bezig met verzamelen. Ik heb dat heel bewust gedaan, vond het gewoon een leuk idee." Klikspaan heeft onder meer verschillende edities staan van het beroemde boek van Edward Bellamy: Terugblik uit het jaar 2000' (ofwel 'Looking backward') dat de auteur in 1887 schreef. Ook staan er science-fictionboeken en brochures zoals 'De ouderenzorg in 2000', dat tien jaar geleden is uitgegeven. „Het is commercieel totaal niet interessant maar ik krijg wel heel leuke reac ties op mijn etalage.foto hielco kuipers De eigenaar van een grachten pand op de Amsterdamse Kei zersgracht werd begin dit jaar verrast door een wel zeer uit zonderlijke ontdekking. Bij ver wijdering van een gestuct pla fond ontdekte hij, naar later bleek, unieke 17de eeuwse schilderingen. Als het aan hem lag waren de bladranken, zwe vende engeltjes en guirlandes allang gerestaureerd. De amb telijke molen die moet leiden tot een aanwijzing als rijksmo nument is echter nog niet afge rond. Inmiddels hebben al zes deskundigen de schildering op de houten vloerdelen van de etage daarboven bekeken. En hun oordeel is unaniem. Het gaat om een unieke vondst, waarvan geen vergelijkbare voorbeelden bekehd zijn. Ze dateert vermoedelijk van vlak na 1665 toen het pand ge bouwd werd. In de hal en de gang zijn de voor die tijd kenmerkende Je- rusalemsveren (bladranken) afgebeeld. En op het plafond van de achterkamer is een ge heel in blauwtonen uitgevoer de voorstelling van zwevende Zwevende mannelijke en vrouwelijke putti's op een Amsterdams plafond. foto anp/marco okhuizen mannelijke en vrouwelijke put ti's (naakte kinderfiguurtjes) met guirlandes van bladeren, bloemtrossen en druiven. Hoewel de schildering vol gens de eigenaar enigszins is aangetast, noemen de deskun digen de staat van de schilde ringen goed. Enkele vloerdelen zijn verplaatst, maar dat zou te verhelpen zijn. En dat had vol gens de eigenaar allang ge beurd kunnen zijn. Maar het ministerie van Cul tuur heeft de aanvraag voor de aanwijzing als rijksmonument nog in behandeling. Zij heeft de gemeente Amsterdam om advies gevraagd. Deze ging eerst te rade bij diverse des kundigen van de Amsterdamse Raad voor de Monumenten zorg en de Rijksdienst Monu mentenzorg. Na lezing van de jubelende rapporten heeft het college van Amsterdam beslo ten akkoord te gaan met een positief advies aan het ministe rie. Maar voordat deze brief de deur uitgaat moet ook de ge meenteraad nog zijn zegje doen. De engeltjes staan negen februari op de agenda. amsterdam ferdi den bakker Paradiso in Amsterdam staat vandaag en morgen in het te ken van de lach. Bijna vieren twintig uur lang worden de ge luiden van lachende mensen uit de hele wereld opgevangen en in een compilatie verwerkt. Deze lach van twee minuten, het zogenaamde 'World Laugh ter Monument', is zaterdagoch tend om 11.52 uur te horen. Initiatiefneemster is beeldend kunstenaar Godelieve Smul ders. Een 'ontlokkingstape' met lachgeluiden moet de lach op roepen die rolt van de Fiji eilan den naar Australië, via onder andere Mongolië, Antarctica, Thailand, India, Nederland, een aantal Afrikaanse landen en naar Zuid- en Noord-Amerika. Smulders: „De lach is net als drama voor iedereen te begrij pen. Het wordt dus een lach die over de hele wereld te horen is." Het World Laughter Monu ment kan alleen slagen als de techniek werkt. De lach-opna- men moeten via de opnameap paratuur omgezet worden in digitale tekst en die moet via het Internet naar Paradiso wor den gezonden. Paradiso is het epicentrum van de hele opera tie waar alle medewerkers de lach-fragmenten bij binnen komst in een volgorde zetten waardoor een melodieus geheel ontstaat. In Nederland is de lach live te horen tijdens het eeuwwisselingsfeest in Goes. Als de lach geklonken heeft, gaat deze direct per elektroni sche post door naar Paradiso om eveneens in het Laughter Monument te worden verwerkt. De lokale omroep Goes heeft aan alle inwoners gevraagd de boxen van de stereo een kwar tier voor middernacht buiten te zetten en de lach wereldkundig te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13