LVC moderner, strakker en netter Bhutaanse dansers 'springen' zonden weg Minimode te kijk in Lakenhal Bomen met verf, i kleur en kwast Cultuur Kunst Kauwen op een tor in Naturalis e: :j 0 INDERDAG 30 DECEMBER 1999 oinst hangt in de lucht gstgeestHet interieur-ontwerpbureau ID Design laat een artier voor de jaarwisseling 1999 luchtballonnen opstijgen, n 99 ervan is een kaartje bevestigd dat de vinder recht geeft een gesigneerde zeefdruk van Peter Kattenberg. De bal- loplating gebeurt aan de Dorpsstraat 77 in Oegstgeest. De uziek van Nena's 'Neunundneunzig Luftballons' weerklinkt W( s de ballonnen het luchtruim kiezen. Met de actie wil het ont- erj erpbureau 'een saluut brengen aan tweeduizend jaar christe- o Ice cultuur'. 'olkenkunde wordt Wereldmuseum di itterdam Het Museum voor Volkenkunde in Rotterdam wij- n8 gt zijn naam per 1 januari in Wereldmuseum Rotterdam. Met ct t nieuwe naam wil het museum eigentijdser lijken. „Uit on- erzoek is gebleken dat de naam vaak een belemmering vormt tor het eerste bezoek. De term 'volkenkunde' roept een beeld )en dat niet overeenkomt met onze eigentijdse presentatiesal ts een woordvoerster. Het bestuderen en tonen van de leef- lijze van andere volken staat allang niet meer centraal. „Het luseum legt in zijn tentoonstellingen en evenementen juist de eidruk op culturele uitwisseling." Het museum is op het ogen- ik dicht wegens verbouwing. v ilmregisseur Rapper (101) overleden m >5 angeles De Amerikaanse filmregisseur Irving Rapper, het ,e ekendst door een reeks films met Bette Davis, is overleden. Hij as 101 jaar. Rapper maakte vier films met Bette Davis: 'Now, ~n Dyager', The com is green', 'Deception' en 'Anonther man's oison'. Andere films van Rapper zijn 'One foot in heaven', die Je 11941 werd genomineerd voor een Oscar voor de beste film, 5S( de biografische films 'Rhapsody in Blue', over GeorgeiGersh- ,ev in, en 'The adventures of Mark Twain'. Een van zijn laatste %ns was 'The brave one' uit 1956. ric mi lvan schoonhoven ls je alle insecten op aarde erlijk zou verdelen onder de :nscn, is er voor iedereen nd kilo beestjes beschik- Rupsen, strontvliegen, iktorren, malariamuggen, xlakken, pissebedden, iprinkhanen, wandelende ;en: er is genoeg voor ie reen. Ondanks dat iedereen deze diersoort walgt - het juist heel gezond! - houdt Leidse museum Naturalis de maanden januari en fe- een lezingencyclus over ;n. Hoewel insecten 70 procent laken van de diersoorten p aarde en de meest succes- - olie groep organismen is, rarden ze voornamelijk als istig beschouwd. De lezingen ielichten ongebruikelijke as- ecten van dit wriemelend ngedierte. Insecten die helpen bij het plossen van misdaden, in- - ecten in Hollywood, insecten n de kunst en insecten om op eten. Tijdens laatstgenoem- e lezing kan je genieten van iverse insectensnacks. De erschrikkelijke ziekten die je an een insectenbeet kan iQ (verhouden maar ook de ge- ïeeskrachtige werking van ge- ilette en vermalen insecten omen aan bod. Om nog maar :n e zwijgen van de stimcderen- le werking van de Spaanse 'lieg. De zespotige diertjes zijn door de geschiedenis onder werp geweest van verering en mythologie, van fobieën en griezelfilms. De oude Egypte- naren vereerden de mestkever omdat ze dachten dat dit beest uit zichzelf ontstond in de mesthoop. Op de schilde rijen van Salvador Dali zwer men mieren en vliegen samen op plekken waar rotting en bederf hoogtij vieren. Ook Vincent van Gogh liet insecten op het doek toe, vooral in de tijd voorafgaand aan zijn zelf moord. Insecten zijn al langer dan de dinosauriërs op aarde. En de strijd tegen de mens is nog niet verloren: door het broei kaseffect is de malariamug be zig aan een come-back in Eu ropa! Maar jammer genoeg kunnen we ze ook niet mis sen. Een derde van de land bouwproducten komt door insectenbestuiving tot stand. Ze doen ook nuttig werk bij afvalverwerking. En er is niet één ecosysteem op aarde dat draait zonder hulp van larven en kevers, termieten en tor ren. Elke hap akkergrond is al eens door de darmen van een regenworm gegleden. De insecten-lezingen zijn elke zondagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur in Naturalis aan de Darwin weg in Leiden. De cyclus loopt van 9 januari t m 27 februari. De toegang is Ondergoed mocht eind vo rige eeuw niet door modellen getoond wor den In mode tijdschriften. foto pr leipen caroline van overbeeke We kunnen het ons nauwelijks meer voorstellen maar vroeger was naaien en breien, hand werken dus, een verplicht vak op school. Voor meisjes wel te verstaan. Als een een jongen met naald en draad werd gesig naleerd, was hij op zijn minst niet goed bij zijn hoofd. Geluk kig is er sindsdien veel veran derd. Het Leidse museum De La kenhal laat zien wat de resulta ten waren van dat verplichte handwerken: miniscule kleer tjes van wol en garen, gemaakt om te oefenen, en geschikt voor het aankleden van poppen. In het kabinet van het Leidse mu seum, kleine ruimtes links van de entreehal, liggen de kleertjes van ruim honderd jaar geleden uitgestald: hoedjes, vestjes, jas jes, sokken. Er staan ook compleet aange klede poppen met hoofdjes van porselein en lijfjes van hout of gips. Zo zien we de kostuums die Leidse weeskinderen uit het Heilige Geest of Armen Wees huis, droegen in 1873. Het meisje draagt een groen wollen jurk met een onderrok en een wit katoenen schort. De jongen, gaat gekleed in een donker ma trozenpakje van lakenstof. Iets verderop staat een pop- penwinkel in manufacturen uit het begin van de negentiende eeuw. In het miniwinkeltje dat wonder boven wonder nog he lemaal gaaf is, worden garen, band, stoffen en fournituren te koop aangeboden. Om mee te spelen dus. In vitrines liggen ingewikkel der breiwerken, nog steeds mi- niscuul van afmeting. Gezien de moeilijkheidsgraad zijn deze naai- en breiproeven waar schijnlijk zijn gemaakt door meisjes op de industrie- of huishoudschool. In een andere vitrine zien we pagina's uit het populaire modetijdschrift 'La mode Illustrée, jounal de la fa milie' dat van 1860-1937 ver scheen. Daarin ook afbeeldin gen van 'modieus' ondergoed: bovenlijfjes, corsetten en derge lijke. Het ondergoed wordt niet door modellen getoond, want dat was in die tijd nog volstrekt taboe. De minitentoonstelling Mo de in Mlnatuur ls nog tot en met 27 februari te zien ln De Lakenhal, Oude Singel 28 ln Leiden. Open: di t/m vrij 10.00-17.00 uur, za, zo en feestdagen 12.00-17.00 uur. Nieuwjaarsdag gesloten. Verbouwing begint in januari Zwart en de glans van roestvrij staal gaan de sfeer bepa len in het Leidse popcentrum LVC. Platenzaak Velvet plaatst een 'luisterzuil' en gaat bij de entree van het pand aan de Breestraat zijn cd's presenteren. leiden silvan schoonhoven LVC-voorzitter Fons Delemarre lichtte gisteren de plannen toe om het bouwvallige pand ten minste cosmetisch onder han den te nemen. Dat is nodig, want hij en zijn medewerkers moeten al jaren vertoeven in wat Delemarre 'een afgetrapte zooi' noemt „Het is niet echt een hippe, moderne tent waar je jongeren van nu in kan ont vangen. Het is niet meer van deze tijd. Het geld om het popcentrum ook voor de langere termijn te restaureren, ontbreekt voorals nog. Hoewel het LVC-gebouw niet aan de milieunormen vol doet en er officieel teveel lawaai uitlekt, gedoogt de gemeente die situatie. „Als we aan de mi lieunormen hadden moeten voldoen, waren we allang dicht geweest. Maar de gemeente ziet in dat het onverantwoord is vergaande maatregelen te tref fen als de toekomst onzeker is. De verbouwing is dus cosme tisch. Bezoekers zullen nu in elk geval de indruk hebben dat ze in een heel ander LVC terecht komen. Netter, strakker, mo derner." De kosten van de verbouwing bedragen zo'n 2,5 ton. Dele marre geeft toe dat dat bedrag nog niet op de girorekening staat, maar met wat rekenwerk komt hij er toch aan. Het LVC kan sinds een convenant uit 1998 jaarlijks rekenen op een extra subsidie van 50.000 gul den. Het LVC ontvangt dit over bruggingskrediet als compensa tie voor de onzekerheid rond de toekomst van het Breestraat- Aalmarktgebied. Al jaren circu leren allerlei bouwplannen voor dit blok bebouwing. Van Sleu telhof tot Sleutelring. „Woeste architecten, woeste tekeningen, fly-overs voor fietsen", in de woorden van Delemarre. Abso lute zekerheid dat het LVC tot 2003 mag blijven is er niet, maar de LVC-voorzitter wil er wel een goede fles wijn om ver wedden dat hij voorlopig mag blijven zitten. „Ik denk dat we 2003 met een kushandje halen. Ik heb al zóveel plannen en va rianten voorbij zien komen." En dan de verbouwing. Op de eerste plaats pakken de bou wers de entree aan van het voormalig schoolgebouw. Het zeil gaat van de vloer en in plaats daarvan komt een rode kunsthars Een ontvangstruim te, trendy vormgegeven hoek voor de deejay en de veejay, een ruime garderobe, een chillout- room, het moet er allemaal toe bijdragen dat het LVC zijn uit straling van jeugdhonk uit de jaren zeventig afschudt. Een balie biedt bands de gelegen heid hun T-shirts en andere merchandise aan de man bren gen. Bezoekers kunnen de cd's die Velvet gaat presenteren, straks wellicht met pasjes of kortingsbonnen voordeliger in hun bezit krijgen. Dj's Wipneus en Pim sluiten de hekken op 1 januari en dan trekken de verbouwers het ou de klooster in dat het LVC heel vroeger was. De 22ste gaan de deuren met een optreden van de dj's Lucien, Alwin en Jozo weer open. .Aannemer Bekooy zal in de tussentijd nog vreem de dingen tegenkomen. Enorm inventieve mensen hebben aan dit gebouw gesleuteld, ook op een manier waarvan je zegt: waar halen ze het vandaan. Bal ken hangen met touwtjes aan mekaar." n I e beeldende kunst recensie manon wigny itanico - Platanico Tree by tree', ildenjen van Vittono MascaJchi, tot 13 ruan in Galerie Naturalis, Darwinweg. den. (071) 568 76 00 Open di - zo. 12 - 18 uur Op 1 januari gesloten. e zware klapdeuren die naar t galerieruimte van het Leidse luseum Naturalis leiden, heb- m glazen ruiten waardoor je n blik kunt werpen op het erk van Mascalchi vóór je ladwerkelijk binnen bent. Achteraan in het midden van i zaal staat (dus niet hangend tn een muur) een groot doek grande olmo di via Cupa (De ote iep aan de Cupastraat, >97, 130 x 200 cm, olie op >ek). Een knoestige, oude Dom zonder bladeren of twij- in. Aan elke kant van dit schil- erij staan vijf langwerpige doe- ;n (50 x 200 cm) waarop net i'n geknotte boom is afge- eeld, in dit geval platanen. Je erpt een bük op een toneel iet een decor van tweedimen- onale. verspreid staande bo- ien. Alsof het amateurtoneel Dodkapje gaat spelen, maar in in een apocalyptisch jasje, et bos is niet groen en geurig, laar dor en levenloos. De zware deur wijkt en meer- ere doeken worden links en chts zichtbaar. Akelig symme- ische landschappen met ba- n hooi, of met leegstaande, ooit afgebouwde huizen. Maar oomschilderijen vormen de icerderheid. Gelukkig, want ie landschappen zijn vreselijk il met hun modderige akkers n keurige rechtheid. De bomen lijken minder glad; Wie aanwezig is bij de dansen van de Bhutaanse groep Sem- tokha in het Leidse Rijksmuse um voor Volkenkunde wordt van al zijn zonden schoonge wassen. Afgezien daarvan zijn de dansen ook gewoon mooi om te zien. De toeschouwer krijgt ook een blik achter de schermen van de hemel, want dit is de manier waarop goden en godinnen dansen om de stervelingen van de hel naar de hemel te voeren. Een delegatie van het insti tuut Semtokha is-overgevlogen uit Bhutan om de tentoonstel ling Het land Bhutan, de donde rende draak luister bij te zetten. Dago Tshering is een van de dansers uit het Boeddhistische koninkrijkje in de Himalaya, tussen China en India in. Tshering was overdonderd toen hij uit net vliegtuig stapte en een land binnentrad dat zo on geveer het tegenovergestelde is van Bhutan. Tshering: „We zijn al in Am sterdam geweest en in Den Haag. In de haven zagen we enorme schepen drijven. Toen de trein door de Schipholtunnel reed, wisten we niet wat ons overkwam. Ongelooflijk, maar eng ook. We hebben niets in ons land wat daarop lijkt." De meeste dansers zijn in hun hele leven de Bhutaanse grens nog niet over geweest. In grote delen van het land leven mensen nog als in de Middel eeuwen, en pas onlangs achtte koning Wangchuck zijn bevol king rijp voor de introductie van de eerste televisies. Dago Tshering: „Nederland moet wel het meest ontwikkelde land ter wereld ziin. En Bhutan is een ontwikkelingsland. Hier is ie dereen de hele dag aan het werk en onderweg." De groep werd hartelijk ont- vangen, en tijdens de opening van de tentoonstelling in Vol kenkunde konden de dansers kennismaken met veel hoge be stuurders uit Bhutan en Neder land. Vooral de eerlijkheid van de Nederlanders viel Dago Tshering op. „Ze zeggen met een wat ze voelen van binnen. Wat de vrede en het geluk be treft, heb ik toch liever Bhutan. Hier is alles beschikbaar. Trei nen, vliegtuigen, computers. Maar het is ook vochtig en somber." „Op kerstavond was er enor me storm. Zo'n storm hebben we nog nooit meegemaakt In misschien komt dat door hun prachtige structuur, zoals de vlekken op de bast van de pla taan. Vooral de werken op kar ton vallen op door hun mooie dofheid. Het papier heeft alle glans van de olieverf geabsor beerd en krijgt hierdoor precies de huid van zo'n boom. Het licht weerkaatst diffuus. Mascalchi doet niet zijn best om de ondergrond te verber gen. De kleur van het karton doet mee in de voorstelling. 'Al- bero Due' (Boom Twee, 1990, 72 x 116 cm, olie op karton) moet je eens van heel dichtbij bekijken. Dan zie je hoe trefze ker de kunstenaar met schijn baar nonchalante bewegingen 'vlekken' aanbracht, die op af stand een levensechte boom bast suggereren. Deze kunstenaar is duidelijk geen amateur. De Italiaan Vit- torio Mascalchi (Bologna, 1935) combineert al zijn hele leven het docentschap aan de acade mie van Bologna (nu als direc teur) met het kunstenaarschap. Hij heeft heel uiteenlopende disciplines beoefend. Niet al leen schilderen, maar ook vi deo-art, lasergraphics en com putersimulaties. Eind tachtiger jaren keerde hij terug naar de schilderkunst. De relatie tussen mens en natuur en de menselij ke waarneming zijn terugkeren de thema's in zijn werk Mas calchi heeft ze met weten schappelijke grondigheid on derzocht. Hij schildert series waarin het onderwerp tèlkens hetzelfde is. Uitgewerkt op een typerende manier, die je doet afvragen of de man een pessimist is of dat TOImo die non dè piu', ofwel de olm die er niet meer is, van kunste naar Vittorlo Mascalchi. foto pr hij winterse bomen nu eenmaal het mooist vindt. Deze kunste naar zoekt niet naar betekenis in het onderwerp zelf, maar in de manier waarop hij het on derwerp neerzet. De verf, de kleuren en de kwast; daar gaat het om. Dat is even wennen. Kennelijk ook voor andere be zoekers, die wel hun neus even tegen het glas drukken, maar geen enkele keer binnenkomen. Het advies: zet de deur open. Een bos moet kunnen ademen. Bhutan zie je elke dag de zon opkomen en ondergaan, en hier moet je dat vaak missen. De lucht is frisser in Bhutan, de avonden en ochtenden zijn kouder. Op één januari gaan we hier naar de nieuwjaarsduik aan de kust. De eerste keer dat we zee zullen zien." De dansers van Semtokha wervelen in felgekleurde gewa den over het podium terwijl blikkerende klankschalen tegen elkaar kletsen en hoorns sle pende tonen uitstoten. De zij den rokken hinderen de dan sers niet om enorme lucht sprongen te maken. Aanvoerder van de groep Kunzang Dorji: „Als we sprin gen gebruiken we al onze ener gie. Als we slechte dingen ge daan hebben, worden die zon den weggespoeld door zo hard mogelijk omhoog te springen." Dago Tshering: „De masker- dansen zijn niet gemaakt door gewone mensen maar door de incarnaties van heiligen en wij zen, zoals de beroemde Pema Lingpa. Hij laat zien wat er in de hemel gebeurt." Pema Ling pa leefde in de vijftiende eeuw, en zijn naam betekent 'onthul ler van schatten'. De legende vertelt dat Lingpa eens een meer in liep met al zijn kleren aan. Toen hij weer boven kwam, was de lamp die hij droeg nog aan, en in zijn han den had hij een kostbare rituele schedel en een standbeeld van Boeddha. Lingpa werd de grondlegger van de rituele dans. Bhutaanse dan sers in Volken kunde: „Neder land moet het meest ontwik kelde land ter wereld zijn, maar het is hier wel vochtig en somber." foto henk bouwman Dago Tshering: „De wereld verandert. Ook in Bhutan ko men technologie en handel, in dustrieën en fabrieken op. Maar we moeten oppassen dat we de tradities niet verwoes ten." De dansers van het Semtokha Institute treden tot 6 januari elke dag op in het Rijksmuse um voor Volkenkunde, om 12.00, 13.30 en 15.00 uur. De voorstellingen duren een half uur. Op 31/12 en 1/1 is het museum gesloten. verhaal «ML de samoerai cw - 0 Srute misdaad in een spraakmakende productie die hedendaags theater wonderschoon combineert l met eeuwenoude Japanse ntuelen en tradities Nederlands boventneld Slechts dne voorstellingen DO 6 VR 7 ZA 8 JANUARI 20 15 UUR RESERVEREN 020 - 6 255 455

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17