Het zwembad uit, het leven in Voor wie het tosti-ijzer De cruciale jaren van Gerard Rev Een typische man van deze tijd Boeken BEROEP DONDERDAG 16 DECEMBER 1999 Knappemaar afstandelijke puberteitsroman van Adriaan Jaeggi ROMAN RECENSIE WIM VOGEL Adriaan Jaeggi, 'Held van Beroep' Uitgevenj Bert Bakker, 222 blz. Prijs 29,90. Onsympathiek zijn ze niet, die eigenwijze, over het paard getilde en goed gebekte jongens in nogal wat modeme Nederlandse romans. Ik denk aan Herman Kochs Red ons, Maria Mon- tanelli, aan Grunbergs Blauwe maandagen en ik voeg daar nu aan toe Held van Beroep, de tweede roman van Adriaan Jaeggi. Alledrie Werthers van deze tijd. Geen kant kunnen ze op met hun ge voelens en daardoor observeren ze genadeloos en cynisch omgeving, familie en alles wat daar zo mee samenhangt en altijd wel weer afgezeken kan worden. Ook de directe stijl waarin ze die afkeer ver woorden. toont overeenkomsten. Salingers The catcher in the rye klinkt daarin door. Dus veel herhalingen, vaak 'en zo', 'ik bedoel' en 'ik denk' en regelmatig word je als lezer aangesproken. Voor Kochs en Grunbergs helden leverde die stijl een perfect verbaal schild op. Voor de vijftienja rige Sam Fitti-paldi. Jaeggi's held, is dat schild onvoldoende. Eigenlijk is hij helemaal niet zo cy nisch als die andere twee en vandaar natuurlijk dat Jaeggi die stijl ook niet volhoudt. Zijn hoofd figuur komt tenslotte achter dat schild vandaan, moet met de billen bloot. Meteen al in de eerste zinnen wordt een van de belangrijkste motieven genoemd. 'Laten we vooral dankbaar zijn dat onze voorouders van grote gezinnen hielden, anders waren we allang uitgestorven. Niet te geloven hoe er gesneuveld wordt in deze familie.' Nu is er met twee opa's, samen vijf vrouwen, voorlopig weinig kans op uitsterven, maar de dood dient zich wel nadruk kelijk aan in het ogenschijnlijk zo geriefelijke be staan van Samson Fittipaldi. Met de dood van zijn mooie moeder was niet echt rekening gehouden, vooral niet omdat juist zij op de een of andere wijze altijd gekoppeld wordt aan water, waaruit, zoals we weten, al het leven is ontstaan. Haar man leerde zij kennen op een veerboot. Vakanties worden aan zee doorge bracht. Zwemmen leert Sam vooral van haar en zwembaden blijven dan ook jarenlang voor hem een veilige plek om je in terug te trekken en vooral ook om te achterhalen waar de precieze grenzen liggen tussen het leven en de (verdrin kingsdood. Vooralsnog weet hij dat hij het in het water voor het zeggen heeft. En de lezer voelt dan natuurlijk wel aan dat dat in de oceaan van het echte leven niet zo kan blijven. Als hij merkt dat hij door zijn vader en zijn drie oudere zusjes niet geïnformeerd wordt over de dodelijke ziekte van zijn moeder, trekt hij zijn ei gen plan en begint een zwaar romantische zwerftocht die. we wisten het, met een mooie ka- tharsis, met inzicht en aanvaarding eindigt. Dat een meisje daarin een belangrijke rol speelt, is minder verrassend dan het ondanks alles hilari- De hoofdfiguur in 'Held van beroep' moet met de billen bloot. foto: omslag boek sche zeemansgraf van zijn moeder en de ont moeting met gestrande potvissen op een Wad deneiland. Sam noemt zichzelf 'een brave jongen', een karakterising die ik onderschrijf. Die cynische, ironiserende Koch/Grunbergstijl past hem niet, waar de schrijver halverwege de roman ook ach terkomt. Held van Beroep is zonder twijfel een knappe roman: goed geschreven, uitstekend gestructu reerd en vakkundig opgebouwd uit twee delen: de dood en het leven. Motieven worden slim ver werkt en creëren een hecht bouwwerk. Hoofd persoon Sam is sympathiek en aandoenlijk, de meeste andere personages intrigeren op zijn minst. Toch raakt dit hele puberteitsdrama mij niet echt. De oneigenlijke stijl? De verregaande sche matisering van thematiek en motieven? Persona ges wier verwarring, verbazing en verdriet nooit de mijne werden? Ik denk vooral dat laatste. Als lezer blijf ik op veilige afstand. Sams problema tiek laat mij onberoerd. Met mij gebeurt niets. En juist dat kan nooit de bedoeling van echte li teratuur zijn. Nieuwe roman van HM. van den Brink ROMAN RECENSIE HANS WARREN/GPO H M van den Brink. 'Hart van glas', Roman 256 pag Uitge verij Meulenhoff Prijs 34,90. Het lijkt wel of in elk boek van H.M. van den Brink een andere schrijver opstaat. De dertig dagen van Sint Isidoor had niets gemeen met Over het water. En het pas verschenen Hart van glas sluit op geen enkele manier bij Over het water aan. Het knappe van die laatstge noemde novelle over de jodenvervolging was, dat zoveel ongezegd bleef, terwijl het verhaal toch bijzonder veelzeggend was. In het nieuwe boek laat de auteur ons ook over een aantal zaken in het ongewisse. Maar plotseling, op de laatste bladzijde, worden de raadsels met een paar woorden opgelost en krij gen alle lijnen van het verhaal een achteloze afronding. De hoofdpersoon die ver schillende teleurstellingen heeft moeten incasseren, blijft aan het slot achter met 'de zekerheid dat het over gaat'. Zijn naam is Erik Loeff, hij is zesenveertig jaar. en we volgen hem vanaf de zomer van 1998 tot en met de zomer van 1999. Het gebeurt niet vaak dat een schrijver zijn roman in zo n recent verleden laat spelen. En Van den Brink versterkt het effect door te ver wijzen naar actuele gebeurtenissen als de Kosovo-crisis en de Lewinsky-affaire. Ook dat is een breuk met zijn literaire verleden: Over het water was bijna een tijdeloos boek. terwijl de nieuwe roman juist tijdgebonden is. De schrijver probeert de geest van onze ja ren te vangen. Het verloren gaan van de lege horizon, het lawaai overal, de ongecontroleer de uitbreiding van steden en dorpen: ér wordt in het boek voorspelbaar commentaar op gele verd. De hoogconjunctuur in de lage landen zou zorgen voor 'overvloed die echte beslissin gen overbodig maakt'. De vrouwen en de meisjes zouden echter steeds mooier worden vanwege 'een almaar opgaande lijn in de schoonheidsconjunctuur' Van den Brink heeft zich er deze keer noi ogal Mfc llige observaties te zien. maar aan andere dingen. Aan de slordige herhalin gemakkelijk vanaf gemaakt. Dat is aan dergelij ke onbenullige observaties te zien, maar ook gen bijvoorbeeld. 'Ze rijdt zo hard dat het lijkt of ze hem probeert af te schudden', lezen we op pagina 35. Slechts zeven regels verderop vernemen we: 'Het lijkt of ze hem probeert af te schudden'. De hoofdfiguur werkt als projectontwikke laar bij NedVast. Hij is in goede harmonie van zijn vrouw gescheiden, van zijn kinderen heeft hij geen last, hij kan zijn bestaan naar eigen wens inrichten. Tot hij met zijn hartenwensen oploopt tegen een muur van glas: hij komt heel dichtbij, maar kan ze toch niet grijpen. Ik heb het niet zonder reden over glas. want dat is een sleutelterm en een stopwoord in de ro man. Glas is hard. maar tevens heel breekbaar. Volkomen doorzichtig en tegelijk ondoor dringbaar. Erik Loeff zet zich op zijn werk in voor het realiseren van een immens gebouw dat helemaal van glas zal worden gemaakt. Zijn privé-Ieven wordt beheerst door de knap pe Julia, een vrouw die de eigenschappen van glas lijkt te hebben. Hoe intiem hun contact ook is. hij komt niets van haar te weten. We volgen Loeff op kantoor, waar hij met alle zorg wordt omringd door zijn secretaresse Els. En we zijn ge tuige van zijn contacten met Ju lia. Ze laat hem in Van den Brinks aardig gevonden woorden 'komen zoals de ervaren dompteur een zwaar en dom wild dier'. Het ziet er zo ongeveer tot de laatste bladzijde naar uit dat ze een wreed spel met hem speelt. Met de seks zit het wel goed. Verder betoont ze zich onge looflijk kil. Ze eist regelmatig dat hun omgang stopt. Hij ontvangt ook bedrei gende briefjes, zoals ook weer op de laatste bladzij blijkt, verstuurd door Els. Een fijne va kantie van Julia en Erik eindigt met een scène. De mooie liefde mislukt, en ook het mooie plan voor het glazen gebouw faalt. Hij gelooft heilig in het project dat door zijn chef People Plaza' is genoemd, en weigert ieder alternatief onder ogen te zien. De investeerders kunnen zijn enthousiasme niet delen en komen met nuchtere tegenwerpingen. Eigenlijk loopt het met de flat van glas en met de vrouw van glas om dezelfde reden mis. Erik kan het niet op brengen met anderen rekening te houden. Met zijn moeder, die op de slotpagina sterft, had hij geen wezenlijk contact. In zijn kinderen stelt hij in feite geen belang. En hij was niet oprecht bereid Julia toe te laten in zijn leven. Zo komt het dat hij, een typische man van deze tijd, alleen wat scherven overhoudt. Maar de scherven brengen een beetje geluk. In de slotzin slikt het jongetje van bijna vijftig zijn wanhoop weg, en 'hij lacht om zichzelf omdat hij klaar is met huilen en heeft nog twintig, dertig jaar te gaan'. Na tweehonderdvijftig bladzijden zelfmedelijden toch nog wat relati vering. Desondanks is het een geruststellende gedachte dat in een volgend boek van H.M. van den Brink weer een andere schrijver zal opstaan. ADRIAAN JAEGGI UIIGIVUI REISVERSLAG RECENSIE ALY KNOL/GPD Michael Palin - 'In het spoor van Heming way' Uitgevenj Anthos Vert Stan Ver- schuuren 256 pag geïll. Prijs 59,90 Afscheid van de wapenen, Voor wie de klok luidt en De oude man en de zee waren de enige moderne boeken op de litera tuurlijst van Michael Palin, toen hij aan het eind van de jaren vijftig in de Engelse industrie stad Sheffield eindexamen deed. Daarmee had hij. in zijn eigen woorden, zijn 'literaire maagdelijkheid' verloren. 'Boe ken zouden nooit meer hetzelf de zijn.' Maar ondanks de enor me indruk die deze drie werken van Ernest Hemingway op hem maakten, zou het nog dertig jaar duren voor Palin opnieuw met de legendarische Ameri kaanse schrijver zou worden geconfronteerd. Tijdens zijn reizen voor in middels wereldberoemde re portages voor de BBC (o.a. Around the World in Eighty Days en Pole to Pole) besefte hij 'de lol' van 'ongemakkelijke en frustrerende avonturen', waar over hij als jongen had ge droomd toen hij de romans van Hemingway las. Hij begon op nieuw boeken en journalistieke verslagen van Hemingway te le zen en daarna was het bijna geen toeval meer dat in Palins eerste roman, Hemingway's Chair uit 1995, de schrijver als een soort spookverschijning een belangrijke rol speelde. BBC-kijkers hebben inmid dels ook Palins nieuwste serie - Michael Palin's Hemingivay ad- venture - kunnen zien, waarin hij in Amerika, Europa. Afrika en op Cuba op zoek gaat naar wat vandaag de dag, honderd jaar na Hemingways geboorte, nog steeds aan 'Papa' herin nert. Zijn dagboekaantekenin gen van die bijna tien maanden durende trip zijn nu, samen met de schitterende foto's die Basil Pao tijdens de opnamen maakte, als boek verschenen onder de titel Michael Palin - In het spoor van Hemingway. Het is een onweerstaanbaar boek geworden, en niet alleen voor de Hemingway-aficionado. Met een ex-Monthy Python als Palin wordt de lezer vanzelf sprekend getrakteerd op talloze komische situaties tijdens zijn zoektocht naar de erfenis van Hemingway. In Key West in Florida valt hij middenin de jaarlijkse dubbelgangersverkie zing in de veel door Heming way gefrequenteerde bar Slop py Joe's, waar smakeloos geti telde gerechten als 'En de bal komt op' en "Voor wie het tosti ijzer luidt' op het menu staan. Aan de voet van de Kilimanjaro in Kenia raakt hij heroïsch ge wond als een jachtluipaard, dat aan constipatie lijdt, naar zijn dijbeen uithaalt. 'Bekijk mijn luipaardenwond', tekent Palin 's avonds in zijn dagboek op, 'en kan me even zelfs niet her inneren om welk been het ging; heel gênant.' Palin houdt van Hemingways literaire werk, maar schudt ver baasd het hoofd als hij in het Spaanse Pamplona toeristen uit Amerika en Australië ontmoet die. in navolging van Heming way, ook zo nodig moeten mee doen aan de 'encierro' en door de straten van de stad voor de stieren uithollen. Als één van die toeristen hem vertelt dat die ervaring een 'afrodisiacum' is, schrijft Palin op zijn kenmer kende droogkomische toon: 'Ik weet niet of ik hem moet gelo ven, maar mij lijkt een Viagra- pil toch heel wat eenvoudiger.' Palin heeft met zijn boek - en televisieserie - een heel wat mooier eerbetoon aan Heming way gebracht dan al die zoge naamde Hemingway-adepten, die het meer om de franje dan om de inhoud te doen is. Dat Palin zich daarbij met grote re gelmaat door Basil Pao heeft la ten fotograferen in 'typische' Hemingway-poses op 'typische' Hemingway-plaatsen moet juist als vette knipoog worden opge vat naar diegenen, die de echte waarde en betekenis van He mingways literatuur niet (meer) kennen en maar een beetje lo pen te sollen met Papa's nala tenschap. Overigens heeft Palins regis seur zich tijdens de opnamen ook onsterfelijk gemaakt. In Hemingways huis op Cuba stoot hij per ongeluk een stuk Venetiaans aardewerk van zijn plaats, dat in gruzelementen op de grond valt. Maar dan blijkt dat iemand anders hetzelfde stuk al eens eerder kapot heeft laten vallen: Raisa Gorbatsjov. Palin: 'Onze regisseur voelt zich wat beter nu hij zich lid weet van een van de meest exclusie ve clubs ter wereld.' Michael Palin schreef een, niet alleen voor Hemingway-fans, onweerstaanbaar boek foto Debuutbundel 'Terugkeer' opnieuw uitgebracht Pas in het begin van de oorlog werd Gerard Reve door een psychiater aangespoord tot het schrijverschap. foto klaas koppe POEZIE VOORBESCHOUWING JAN-HENDRIK BAKKER/GPD Gerard Reve. Terugkeer. Uitgeverij Con serve. Prijs 39,95. Dat niet de roman De avonden, maar een kleine bundel gedich ten als debuut van Gerard Reve moet worden aangemerkt, is onder de bewonderaars van de schrijver gemeenzaam bekend. Reve publiceerde de gedichten, die hij schreef op zijn zestiende, in 1940 in een mini-oplage van vijftig exemplaren. Minder be kend iijn de omstandigheden waaronder dit debuut tot stand kwam. Het jaartal blijkt in een aantal opzichten beslissend voor zijn verder ontwikkeling te zijn geweest. Gerard Reve, toen nog Van het Reve, was een zeer wankele en kwetsbare persoonlijkheid. Pas in het begin van de oorlog werd hij door een psychiater aangespoord tot het schrijver schap. Gerard was naar de psy chiater, een zekere C.J. Schuur man, gestuurd door zijn ou ders, die na een zelfmoordpo ging van hun ongelukkige zoon niet meer wisten wat zij met hem aan moesten. Volgens Reve zelf is het Schuurman geweest, die hem voor het eerst bewust heeft ge maakt van zijn homoseksuali teit en zijn verlangen schrijver te worden. Deze gegevens zijn afkomstig van de publicist Tom Rooduijn. die al lange tijd be vriend is met Reve en een inte ressante beschouwing schreef over de jonge jaren van Reve. De inleiding wordt binnenkort gepubliceerd in de heruitgave van Reve's debuut, Terugkeer. In deze inleiding reconstrueert Rooduijn de jonge jaren van Reve, kort voor de oorlog. Het was de tijd dat hij mislukte op het Vossius Gymnasium en door zijn vader naar een andere school werd overgeplaatst. Rooduijn sprak ten behoeve van de inleiding ook met een vriendin van de jonge Reve. Christina Amende, zoals zij heette, kreeg in 1940 een bun deltje gedichten van hem aan geboden. Reve. die in die tijd nog in grote onzekerheid ver keerde over zijn seksuele iden titeit, vroeg haar zelfs ten hu welijk. Rooduijn: 'Zij is daar niet op ingegaan. Wel heeft zij mij verteld dat zij hem een erg aardige jongen vond, alleen niet iemand om een huwelij) te beginnen Terugkeer bracht Reu het eind van datzelfde ja in eigen beheer. Het \vt leen verspreid onder vri -en bekenden. Volgens Ra spreekt uit de hele vroej dichten al een typisch Ra se sfeer. De verveling va schoolleven en de aversie 'de kerk van Marx' (vat moeder Van het Reve nogal rechtzinnige socia kom je er al tegen, aldusi uijn. Reves zelfmoord] kwam enkele maanden Rooduijn: 'Reve heeft zeer openhartig over veil mij de indruk gegeven t bezoek aan de psychiat daarop volgde heel bel voor hem is geweest, psychiater Schuurman z niet zo geobsedeerd ai avonden zijn begonnen, hij mij gezegd. Hoe het p zou zijn gelopen, weet j tuurlijk nooit. Maar dit zoals hij het zelf voelt'. Reves debuut Terugket verschijnt op 14 decemb I de schrijver 76 jaar won uitgave maakt deel uit va min of meer toevallig begt reeks. Uitgever Kees de B (Conserve) maakte in zijn nalistieke loopbaan ooi boek over debuten vair vers. Mijn eerste boek we langs in bewerkte versie I j gegeven. Vorig jaar slaag Balcker erin Hermans' Cd waarnaar zijn uitgeverij te is vernoemd, opnieuw te gen. Al snel toonden Hart) lisch en Gerard Reve zich ook bereid hun eerstel opnieuw te laten brengen Na de debuten van Hefl i Reve en Mulisch {Tussen en aambeeld) zal binnenk Conserve ook J.Bernlefs d opnieuw worden uitgeb Het gaat in feite om een beldebuut, de poëziebu Kokkels en de verhalenbti Stenen spoelen uit 19# schrijver zelf heeft de hei ve van een 'uitleiding' vol In voorbereiding is het d van Theun de Vries, die ii de verhalenbundel Friese gen het licht liet zien en in de dichtbundel Terugkeet ge schrijvers keren blij graag terug.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 24