Bioscoop negeert oudere bezoeker 'Heel vroeger leek het schaatsen op langlaufen' Turks pretpark voor de volwassen geest Cultuur Kunst lmmuseum dient eerjarenplan in Meester van de bittere satire Toekomstmuziek in Nieuwkoop PAG 14 DECEMBER 1999 19 m omstreden regisseur in China De Chinese regisseur Zhang Yuan mag voor het eerst in oopbaan een film uitbrengen in eigen land. De Chinese au- iten hebben toestemming gegeven voor de vertoning van nteen years". De film, in september op het festival in Vene- kroond met de prijs voor de beste regie, gaat over een e dat al zeventien jaar vastzit voor de moord op haar half- Js zij tijdens de feestdagen met verlof mag, blijkt dat haar ie niet op haar zit te wachten. 'Seventeen years' is gedeel- opgenomen in een echte Chinese gevangenis. Zhang Yuan leeft tot nu toe vijf films gemaakt, die geen van alle door de •se censuur kwamen. Hij is ook bekend van East Palace, Palace, een film waarin homoseksualiteit aan de orcle Leidenaar Max Dohle en Ben van der Burg bloemlezen schaatspoëzie waaks Sinfonietta in Pieterskerk Het Slowaakse orkest Sinfonietta, dat dit jaar 25 jaar be- geeft morgen een uitvoering van Vivaldi's 'Vier Jaargetij en Pergolesi's 'Stabat Mater' in de Leidse Pieterskerk. De ie violiste Barbara Gorzynska treedt op als soliste bij de Jaargetijden'. Voor de uitvoering van de 'Stabat Mater' tre- le Slowaakse Nao Higano (sopraan) en Hana Stolfova (alt) disten op. Het orkest staat onder leiding van dirigent Mat- Maurer. Aanvang: 20.00 uur. Kaartverkoop bij de bekende lerkoopadressen, de VW, de Uitlijn (tel. 0900 0191) en voor ang van het concert. ntroversiële fototentoonstelling 'Die Domenkrönung' is één van de foto's die te zien is Ien tentoonstelling in het Duits Historisch Museum in Ber- De Franse kunstenaars Bettina Rheims en Serge Bramly len in hun werk Jezus en andere bijbelse figuren op nogal wijze afgebeeld. De tentoonstelling, te zien in tot 29 februari 2000, heeft om die reden nogal controver- reacties opgeroepen. FOTO: EPA "k DAM 'pestuur van het Amster- Filmmuseum dient van bij het ministerie van '51 een eigen plan in met bij- l1 end verzoek tot subsidie de komende vier jaar. De ling gaat daarmee in tegen lannen, gesteund door cecretaris Van der Ploeg, i het museum moet sa- erken in een centrum beeldcultuur in Rotter- der Ploeg liet afgelopen erdag weten dat hij de voor Cultuur om een advies zal vragen als het met een eigen plan op en zou komen. De ver is dat de raad, die al drie keer positief heeft geadvi seerd over het beeldinstituut in Rotterdam, een negatief advies zal uitbrengen over het plan en de subsidieaanvraag van het museum. D. Istha, voorzitter van het bestuur van het Filmmuseum bestrijdt dat er sprake is van tweespalt in het bestuur, zoals door de staatssecretaris werd gemeld. Volgens de voorzitter zijn de acht bestuursleden unaniem tegen de samenwerking in het Centrum voor Beeldcultuur in Rotterdam. Volgens het bestuur is de financiële onderbouwing niet goed en ontbreekt een dui delijke visie over wat er in het instituut moet gaan plaatsvin den. Joseph Heller 1923-1999 Amerikaanse ëjijver Joseph nk Ier is in de jiit van zondag [rj naandag in zijn ■A i in New York en rieden aan de ■mi °'gen een aanval. Hij i76 jaar oud. i de Tweede eldoorlog was ïr gevechtspi- bij de Ameri- ase luchtmacht ropa. Hij ver te zijn oorlogservaringen in zijn eerste n 'Catch 22' (1961), waarmee de au- vvereldwijde bekendheid kreeg. Alleen i de VS werden meer dan tien miljoen ai nplaren van het boek verkocht. aD et boek stelt de waanzin van oorlogen alj de kaak. De hoofdfiguur en antiheld, pj piloot van een bommenwerper, pro- lolfrt wanhopig in leven te blijven. De ab- Ïe paradox in "Catch 22' is een mysteri- regel van de Amerikaanse Iucht- ht, die bepaalt dat een gevechtspiloot r krankzinnig verklaard zou moeten den als hij uit eigen wil gevaarlijke 'tacties blijft uitvoeren. Als een piloot ter een verzoek indient om wegens de övolle operaties uit militaire dienst •lagen te worden, is dat een teken van gezonde geest en kan hij niet van de 'tacties worden ontslagen. De uitdrukking 'Catch 22' werd na het verschij nen van het boek gemeengoed in de Engelse taal als benaming voor een situatie waarin iemand geen kant op kan en altijd verliest. Het boek werd in 1970 verfilmd. Latere romans als 'Something Happened', Good As Gold', 'God Knows'. 'No Laug hing Matter' en 'Picture This" verkochten redelijk, maar haalden niet het niveau en de verkoopcijfers van Catch 22'. Ze be zorgden Heller wel de bijnaam 'meester van de bittere satire'. Ook Hellers toneel stuk "We Bombed in New Heaven' was an timilitaristisch van aard. De schrijver was in de jaren tachtig lang verlamd door een zeldzame zenuwaan doening, maar slaagde er later toch in en kele wereldreizen te maken. In 1994 schreef hij de roman 'Closing Time'. In dit boek beschrijft Heller hoe het de oud ge worden hoofdpersonen uit 'Catch 22' is vergaan. TEKST DPA/RTR/ANP Hedendaagse beeldende kunst uit Turkije in CBK RECENSIE BEELDENDE KUNST MANON WICNY Expositie: Hig bir yerden (Uit het niets) Te zien t/m.16/1, wo t/m za. 12.00-17.00 uur. do 19.00-21.00 uur, zo. 12.00- 16.00 uur, CBK, Hooglandse Kerkgracht 21, Leiden 'Hedendaagse kunst uit Turkije' is de ondertitel van de reizende tentoonstelling die in het kader van een 'Turkse' week door het CBK Dordrecht werd georgani seerd in samenwerking met de Istanbul Foundation for Culture and Arts. De bezoeker zucht vooraf: alsjeblieft, niet de zoveel ste goedbedoelde manifestatie om een of ander volk te vereni gen. Maar de vrees blijkt onge grond. Het Leidse Centrum Beel dende Kunst heeft een juweel van een tentoonstelling in huis. Niks geen belerende 'kitsch', maar mooie persoonlijke state ments. Acht kunstenaars laten integer en veelzijdig werk zien met een schitterende rode draad: ja, wij komen uit een andere cul tuur; nee, het gaat niet alleen over Allah. Bij binnenkomst stuit je op de foto 'My mother likes Pop Art be cause Pop Art is colorfull' van Halil Altindere. Dit werk handelt over een generatiekloof, waar mee de toon is gezet. De moeder zit op kleurrijke stoffen, die met een haar enthousiasme verklaren voor de zeefdruk van Andy War hol op de omslag van het boek. Ze zou wel zo'n werk aan de muur willen! Je kunt het opvat ten als een schrijnend verschil tussen twee werelden, die van de kunstenaar en zijn moeder op het Turkse planeland. Maar het is ook een prachtvoorbeeld van hoe democratisch beeldende kunst is. Waarom zou je niet van deze stroming uit de zestiger ja ren houden vanwege de kleur? Het meest politiek geëngageer de werk is 'I know people like this II' uit 1992 van Hale Tenger. Ze werd aangeklaagd voor dit werk, waarmee ze ae nationale vlag zou beledigen. Zeven jaar werd tegen haar geëist, maar de zaak werd geseponeerd. Het viel niet te bewijzen, dat deze wands- culptuur, opgebouwd uit goed- 'My mother loves Pop-Art', een foto van de Turkse kunstenaar Halil Altindere, te zien in het CBK. FOTO PR kope, koperen souvenirs, daad werkelijk verwees naar de Turkse vlag. De sterren en de maan wor den gevormd door afgietsels van een vruchtbaarheidssymbool, dat in Efeze werd gevonden. Mannetjes met een groot hoofd en een nog grotere piemel. De achtergrond bestaat uit beeldjes van de bekende 'horen, zien en zwijgen - aapjes'. Knap gecon strueerd en symbolisch op een verbluffende, schijnbaar noncha lante manier. De andere werken zijn al hele maal niet in de eerste plaats rau we politieke verklaringen, wel ui tingen van menselijke emoties. Natuurlijk, de cultuur speelt een rol. Canan 'enol bijvoorbeeld beeldt zichzelf wel honderd keer bloot af op (en in) een fiat van doorzichtige doosjes. Soms is ze gekleed. Dan loopt ze braaf in de maat en scheldt op al dat bloot. Bloot is 'not done' in de Islamiti sche samenleving. Een vrouw loopt krom om vooral niet de aandacht te vestigen op haar borsten. De kunstenares laat in een ander werk, een video, zien hoe ze laag voor laag van haar bovenlichaam pelt met een steeds bozer gezicht. Bloot wordt ze niet, wel verbeten. Je mag niet vergeten, dat het om een andere herkomst gaat, maar het is niet de hoofdzaak en dat maakt deze tentoonstelling heel verfrissend. Acht verschillende mensen illu streren wat hedendaagse kunst uit Turkije inhoudt. Een land waar kunst niet of nauwelijks op de kaart staat. Kunstenaars, die er hun bestaan aan wijden offe ren daadwerkelijk iets op. Het betekent dat een enorm gebied voor hen open ligt. terwijl Neder landse kunstenaars eigenlijk niks meer te bevechten hebben. Het Nederlands Platform Ouderen en Europa vraagt bio scoopexploitanten meer rekening te houden met vijftig plussers. Volgens Ger Tielen, directeur van het platform, worden ouderen nu in de bioscoop genegeerd. APELDOORN JOEP VAN RUITEN „Het geluid staat vaak te hard, de beelden gaan te snel, de ser viceverlening schiet te kort en bovendien herkennen ouderen zich nauwelijks in de vertoonde films", aldus Tielen. Volgens hem bereiken de exploitanten, door zich voornamelijk op jon geren te richten, ruwweg de helft van hun potentiële pu bliek niet. De directeur van de ouderen- organisatie uit zijn kritiek aan de vooravond van het filmfesti val 'Oud is in beeld' dat vanaf aanstaande donderdag in Am sterdam wordt gehouden. Tij dens het festival worden films vertoond waarin senioren de hoofdrol spelen. Parallel wordt in de hoofdstad een symposi um georganiseerd over de bij drage en participatie van oude ren op cultureel gebied. Een van de onderwerpen tijdens het symposium is de vraag hoe kunstinstellingen de grijze golf denken te verwelkomen. Volgens Tielen wordt op dit moment te weinig aandacht be steed aan cultuurparticipatie door ouderen. Dat geldt niet al leen film, maar ook andere kunstdisciplines. „Staatssecre taris Van der Ploeg wil jongeren meer bij cultuur betrekken, maar over ouderen hoor je hem niet." Zelfs op televisie worden ou deren genegeerd. „Volgens pro grammamakers zijn adverteer ders niet in vijftigplussers geïn teresseerd, omdat bedrijven niet met hen geassocieerd wil len worden", aldus de direc teur. Frank van der Putte, secreta ris van de Nederlandse Vereni ging van Bioscoopexploitanten, zegt in een reactie weinig te kunnen doen voor ouderen. „Exploitanten kunnen alleen op het gebied van service iets voor ouderen betekenen. Wat het aanbod van films betreft, zijn ze gebonden aan de markt. Als die geen films voor ouderen maakt, kunnen ze ook niet worden ver toond." Van der Putte zegt overigens niet op de hoogte te zijn van eventuele klachten: „Wat het geluid betreft, kan ik mij wel voorstellen dat ouderen zich niet altijd op hun gemak voelen in de bioscoop. Probleem is al leen, dat geluid een steeds be langrijker rol is gaan spelen in films. En de snelheid van de beelden is vooral een afspiege ling van de snelheid van de maatschappij. Die gaat ook een stuk sneller en daar moet je toch in mee gaan. Alleen op die manier kun je een zo'n groot mogelijk publiek bereiken." Jong talent belooft veel goeds UDYVAN DER SPEK Concert: Jong talent van het Utrechts Conservatorium m.m.v Lisa Jacobs, viool; Helena Basilova, piano. Elena Manevska. piano; Felicia van den End, fluit en Lavinia Meijer, harp. Ge hoord: 12/12, Remonstrantse Kerk, Nieuwkoop. Het derde concert in de Kamermuziekserie Nieuwkoop trekt een bomvolle Remonstrantse kerk. Twee glanzende vleugels staan vriend schappelijk tegen elkaar aangedrukt. Jong ta lent, vijf jonge meisjes, mogen hier hun kun sten vertonen en dat doen ze overtuigend en schijnbaar achteloos. Twee pianisten Helena Basilova en Elena Manevska, beiden 16 jaar, spelen het Allegro con spirito uit Mozarts Sonate in D voor 2 pia no's. Vol power zet Basilova haar eerste ak koorden neer, waardoor je op slag de aandoen lijke binnenkomst van het tweetal vergeet. Al gauw profileren zich verschillende karakters. In heldere lichte passages ontlopen ze elkaar niet veel, maar in lyrisch meer uitgesponnen delen laat Manevska meer haar gevoel spreken. Haar spel is even wendbaar maar meer beschou wend. Basilova vaart veeleer op haar ongebrei delde kracht en techniek. Dat is nog beter te horen in de twee afzon derlijke stukken die Elena Manevska en Helena Basilova spelen. Manevska kiest voor "Variaties over de naam Abegg', door Schumann geschre ven op twintigjarige leeftijd - nog altijd vier jaar ouder dan zijn vertolkster. Haar techniek is al ijzersterk, dynamiek subtiel opgebouwd, muzi kaliteit indrukwekkend. Ze geeft elke variatie een zeer persoonlijke betekenis zonder zichzelf op de voorgrond te plaatsen. Ook met de muzi kaliteit en vaardigheid van Basilova is niets mis, maar zij is nu al meer de pianist van het grote gebaar, de heftige klank. De Rhapsodie nr 2 van Brahms is haar dan ook op het lijf geschreven. De 14-jarige violiste Lisa Jacobs legt haar he le ziel en zaligheid in de Vioolsonate in a van Schumann. Hier is de balans tussen viool en Eiano nog ver te zoeken. Basilova speelt zich ier te autoritair op de voorgrond, wat afbreuk doet aan de samenklank. Lisa heeft nog niet die rijpheid, techniek en vooral rust om Bachs der de Partita tot een echt overtuigend succes te maken. Maai haar muzikaliteit en inlevingsver mogen doen haar nog niet volmaakte techniek vergeten in een stuk uit de opera 'Thaïs'. Hier presenteert Lavinia Meijer zich als een bevlo gen harpiste. Buitengewoon vitaal en maatvast is haar spel. In Mozarts Concert voor fluit en harp in C (waarbij de orkestpartij is bewerkt voor piano begeleiding) speelt met name de harpiste de sterren van de hemel. Zij geeft de pittige struk- tuur en de fleur aan het spel. De 13-jarige flui tiste Felicia van den End speelt heel verzorgd, is op geen slordigheid te betrappen. Maar haar toon is nog te ingetogen, en in sommige passa ges te weinig expressief. De uitstraling en sfeer van het concert is hartverwarmend en belooft heel veel goeds voor de toekomst. De Marokkaanse auteur Abdelkader Benali krijgt schaatsles van Max Dohle. LEIDEN CEES VAN HOORE Schaatsen is koud ballet. Schaatsen is schrijven, al ver drinken met de dooi onze ver halen. Onze nationale volks sport heeft veel dichters in de loop der eeuwen geïnspireerd tot juweeltjes van poëzie. Die gedichten zijn door oud schaatser en neerlandicus Ben van der Burg en de Leidse free lance auteur en tekstschrijver Max Dohle bijeengebracht in de bloemlezing 'Glad en wijd ligt het ijs. De mooiste schaats- gedichten uit de Nederlandse en Friese literatuur.' Maar het duo is meer van plan. Onder hun redactie verschijnt volgend jaar een literair tijdschrift over schaatsen, een pendant van het voetbaltijdschrift 'Hard Gras'. Dohle: „Wist je dat Goethe een fervent schaatser was? Als hij weer eens een ongelukkige lief de had, bond hij zijn Friese schaatsen onder. Maar Goethe- fanaat Boudewijn Büch heeft het daar nooit over. Die houdt niet schaatsen." Al zo lang als de sloten en vaarten bevriezen, hebben Ne derlandse schrijvers en dichters de ijspret, maar ook het ijsleed, beschreven. Jacob Cats waar schuwde de bevolking enkele eeuwen geleden op zijn eigen moralistische wijze voor al te frivole toestanden op het ijs. Daar waar de lichamen van mannen en vrouwen soms over elkaar rolden, waar een boezem opeens een bovenarm raakte, lag de ontrouw op de loer. „In de moderne poëzie over het schaatsen kom je dat niet meer* tegen", zegt Max Dohle. „Vroeger was het ijs dé ont moetingsplek voor mensen uit alle rangen en standen. Het ijs was een gebied waar iedereen op kon. En in die vrieswind, met alleen maar weilanden om je heen en geen muren, was je toch een beetje op elkaar aan gewezen. En ja, dan helpt de schout het bakkersmeisje een handje. Kortom: de tegenstel lingen vielen weg in die pret. Dat is nu ook nog wel een beet je zo, maar veel minder." „Werd in vroeger dagen voor al het massale gebeuren op het ijs beschreven, in de moderne poëzie is het veel meer het indi vidu dat zijn ervaringen met het schaatsen op zich noteert. De cadans, het geluid van de schaatsen op de ijsvloer, het knallen van het ijs, het kraken, de wind die om je oren suist. De schaatspoëzie van deze tijd is individualistischer. Vroeger werd er door de dames en he ren veel 'geblokzijld', zoals dat heet. Men schaatste met de ar men op een bepaalde manier in elkaar gehaakt. En er werd ook wel 'aan de stok' geschaatst, waarbij een groepje mensen zich vasthield aan een stok." „Ik ben gewoon voor de boe kenkast in de bibliotheek gaan zitten en heb bundel voor bun del doorgelezen op schaatsge- dichten. Er wordt al sinds de dertiende eeuw geschaatst. Daarover kun je een notitie aantreffen in de 'Historie van Troyen' van Jacob van Maer- lant. In die tijd schaatste men nog met zogenaamde piecstaf- fen. Prikstokken waren dat. Het schaatsen leek op langlaufen. Er is archeologisch onderzoek gedaan naar het schaatsen. Maar als de archeologen naar de poëzie hadden gekeken, zouden ze hebben kunnen con stateren dat het schaatsen in de roïek niet meer. Kees van Koo- ten heeft nog eens een typetje uitgebeeld dat zijn been was verloren bij het schaatsen. En Nico Scheepmaker wilde het openlijk 'doen' op de finish van de Bonkervaart. door het volk en wat prinsessen aange staard."' De bundel is verdeeld in tien afdelingen, met titels als 'De schaatsenrijder', 'De baanve ger' en 'Het wak'. Over dat wak, een groot gevaar, is door dich ters heel wat geschreven. Bre- dero is een keer door het ijs ge zakt met zijn slee. Aan de gevol gen daarvan is hij overleden. „Ik ben zelf schaatstrainer bij de Ijs Vereniging Leiden", zegt Dohle. „Ik heb een cursus wak- zwemmen gedaan. Als er sneeuw op het ijs ligt, moet je naar de lichte plek zwemmen. Zo niet, dan juist naar de don kere plek. Altijd het constrast opzoeken. Ik ben dol op de es thetiek van het schaatsen. Door Clara Eggink wordt dat prachtig beschreven, bijna als in rap- poëzie. Die beweging, dat om vallen. Dat overhangen in de bochten. Maar ook de schoon heid van het ijs trekt me. John Cheever heeft dat beschreven in zijn dagboeken. Hij vindt het ijs een harde, morele schoon heid hebben. Het is zuiver." „Samen met Ben van der Burg gaan we een literair schaatstijdschrift opzetten, zo iets als 'Hard Gras' voor de voetballiefhebbers. Een tijdje geleden kwam ik de Marok kaanse auteur Abdelkader Be nali tegen. Ik had het over schaatsen en hij wist me te ver tellen dat er in 'Anna Karenina' een prachtig verhaal stond over schaatsen. Hij noemde de pagi nanummers erbij. Ik heb hem gewaagd of hij een verhaal voor dat nieuwe rijdschrift wil schrij ven. Hij ging akkoord. Maar in ruil daarvoor moet ik hem schaatsen leren. Een leuke deal, lijkt me." vorm waarin wij het nu kennen al honderd jaar eerder bestond dan wordt aangenomen. De oudst bekende afbeelding van het schaatsen komt voor op een prent van de Heilige Lidwina, een burgermeisje uit Schiedam dat bij het schaatsen een rib brak en daarna 38 jaar op bed heeft moeten liggen." „De elfstedentocht bestaat zo'n honderd jaar en je ziet dat dat evenement door veel dich ters op de hak wordt genomen. In de moderne poëzie past he-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19