Pesto, de smaakmaker bij uitstek Gehuld in simpele cotte en braie Smaak Eeuw van de wijn Boeiende lichtexpositie Stoombad kan voedselbederf voorkomen IDERDAG 9 DECEMBER 1999 160 REDACTIE MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA 023-5150265 yvintigste honderdtal van onze jaartelling is de eeuw van de jeweest. Overal ter wereld bloeiden nieuwe wijnlanden en treken op, de gemiddelde kwaliteit steeg spectaculair, en in ind groeide het jaarlijkse gebruik per inwoner van nog liter naar bijna negentien liter. Daarbij hebben allerlei fac- ontwikkelingen en personen een rol gespeeld, prugblik. druif eeuw ias is zo geliefd |ct door wijnbou- irwijnmakers als oorsprong Bour- che chardonnay. ruif groeit pro- oos op alle mo- gronden en in ogelijke klimaten, zijn wijnen sap- soepel plegen te et een verleidelijk van tropische en/of citrus- en. Van Canada tot China Nieuw-Zeeland tot België: mnay charmeert. uwe druif van de eeuw fgelopen honderd jaar is de etsauvignon wereldwijd ebroken. De uit Bordeaux stige variëteit blijkt niet al- sar elegant-ferme tannine- nde, naar cassis, munt en elementen smakende wij geven, maar ook in talrijke regio's. Waarbij het opval- dat men hem in Bordeaux jk altijd vermengt met an- jorten, maar dat hij elders afzonderlijk wordt ver- Een sterke tweede plaats de merlot, waarvan de wij- lat ronder en vriendelijker it wijnland van de eeuw |eel wat van zijn wijnen zet fijk nog altijd de norm. Pro overal ter wereld dro- tan - en streven ernaar - wijnen te maken als die iteau Margaux, Chateau Chateau d'Yquem, La Ro- lonti, Le Montrachet, Her- Champagne Dom Périg- Elzasser Gewurztraminer. wijnen domineren ook nog de wereldmarkt, ondanks fat verloren terrein aan (opgekomen wijnlanden. t succesvolste nieuwe and van de eeuw jg jaar geleden speelde Au- igeen enkele rol op de we- fcrkt, maar vandaag de dag pit land als enige probleem Ivoldoen aan de vraag, de wijnen uit kangoeroe- jn zeer, zeer gewild. Hun lid, hun zuiverheid en hun ins redelijke prijs hebben lot een mega-succes. Tref- ook dat Australische wijn door veel Europese produ- worden ingehuurd: ze zijn de technisch meest be en inventiefste ter wereld, iland met het grootste litspotentieel beschouw ik natuurlijke omstandighe- tr wijnbouw zijn daar na- lideaal. Terecht heeft men omschreven als 'een para- >r wijnmakers'. t sterkst teruggekomen Bnd van de eeuw wijnschandaal van 1985 et fini te zijn met wijnland •rijk De wereldvraag daal- r bijna nul. Op bewonde- lardige wijze hebben de luwers van Oostenrijk zich d. De witte en rode wijnen ter dan ooit tevoren en overal veel respect. belangrijkste techni- •ntwikkelingen van de rlei terreinen van wijn- in wijnbereiding werd in ch opzicht grote vooruit- eboekt, met als belangrijk gisting bij lage tempera- ankzij deze werkwijze kon •or het eerst ook in warme frisse, fruitige wijnen ma- >oral witte wijnen hebben Be ontwikkeling geprofi- )at men tegenwoordig in beeld Argentinië, Austra- ifornië. Chili, Midden-Span- l-Afrika, Zuid-Frankrijk en alië goede witte wijnen kan eren is vooral te danken t beheersen van de gis- mperatuur. i Europese wijnpersoon- lid van de eeuw ik even zeer bewonder. De eerste is Philippe de Roth schild, de grote vernieuwer van Bordeaux. Voor zijn Chateau Mouton-de Roth schild stelde deze baron (overleden in 1989) als eer ste een verplichte kasteel- botteling in, een destijds revolutionair concept. Voorts stichtte hij met zijn vrouw een fantastisch, nog f altijd drommen bezoekers trekkend wijnmuseum, en gageerde hij beroemde kunstenaars om etiketten te ver sieren en creëerde hij het succes volle merk Mouton-Cadet. Boven dien was hij tot op heden de enige die een verandering wist te reali seren in de vastgeroeste Bor deaux-classificatie van 1855. Ook Miguel Torres bewonder ik zeer. Deze Spanjaard heeft vrijwel eigenhandig de gehele wijnindu strie van Catalonië, zo niet van heel Spanje in beweging getrok ken. Dat gebeurde onder meer door de introductie van betere druivenrassen en betere technie ken. Hij demonstreerde ook het kwaliteitspotentieel van Spaanse wijnen door met zijn Gran Coron as Black Label 1970 op een Frans wijnconcours meer punten te sco ren dan topwijnen uit Bordeaux. Torres is ook een onvermoeibare ambassadeur voor Spaanse wijnen in het algemeen en zijn eigen wij nen in het bijzonder. Jaarlijks ver richt zijn bedrijf tientallen techni sche experimenten, en hij was het die als eerste de methode van koele vergisting naar Chili bracht. 8. De niet-Europese wijnper soonlijkheid van de eeuw De eerste Amerikaan die proefne mingen deed met eikenhouten rij- pingsvaten was Robert Mondavi. Ook was hij de eerste die in Cali- fornië wijnen vergistte bij lage temperatuur, en om zowel stikstof als koolzuur te gebruiken bij het reinigen van flessen en tanks. Voorts was het zijn onderneming die startte met vacuümbotteling, en bedacht hij het in Amerika ra zend populaire witte wijntype Fu- mé Blanc. Deze zoon van Italiaan se immigranten is een weergaloze vernieuwer geweest van de Ame rikaanse wijnindustrie. Bovendien lukte het hem om rode wijnen te vervaardigen die op blinde proe- verijen niet onderdoen voor die van fameuze Bordeaux-chateaus. Mondavi heeft zich ook ontwik keld tot een fervent promotor van wijn als natuurlijke, gezonde drank en als uiting van cultuur. 9. Het wijnboek van de eeuw Met The World Atlas of Wine (in Nederland de Spectrum Wijnatlas) zette de Engelsman Hugh Johnson een nieuwe norm voor wijnboe- ken. Briljante cartografie en bon dige, informatieve teksten maken dit - inmiddels sterk uitgebreide en bij herhaling geactualiseerde - werk nog steeds een must voor ie dere wijnliefhebber. 10. Mijn wijnen van de eeuw Ik heb het voorrecht gehad om de laatste dertig jaar enkele tiendui zenden wijnen te proeven. Vaak gebeurde dat in koude kelders of kale proeflokalen, maar soms ook tijdens memorabele maaltijden of prachtige proeverijen bij mensen thuis, zoals bij de Amsterdamse wijnverzamelaar Jan Huckpede. Van alle wijnen hebben er vier de meeste indruk gemaakt. Dat zijn de legendarische Chateau Palmer 1961 (uit Margaux, samen met di verse andere sublieme Bordeaux wijnen), de volstrekt volmaakte La Romanée-Conti 1971 (rode Bour gogne; ook veel witte imponeer den zeer), de weelderig-zoete Chateau d'Yquem 1967 (Sauter- nes). En last but not least de eerste echt grote rode wijn die ik in mijn leven dronk, de wijn ook die me deed begrijpen waarom mensen lyrisch kunnen zijn over wijn en er zelfs over schrijven. Dat was Cha teau Branaire-Ducru 1959 (uit Saint-Julien), zeven jaar na zijn oogst als verjaardagsverrassing ontvangen van mijn vrouw. :e persoonlijkheden die HUBRECHT DUIJKER Met pesto kun je eindeloos variëren. Op brood is het boter en beleg tegelijk. foto gpd Wie pesto zegt, denkt onmid dellijk aan Genua. Daar wordt al een paar duizend jaar een saus met basilicum gemaakt die tegenwoordig geldt als dé smaakmaker voor de hele Itali aanse keuken. Pesto alia Geno- vese wordt gemaakt volgens een recept dat dateert uit de tijd van het begin van onze jaartelling. Het is sinds die tijd ook nauwe lijks veranderd. Nog altijd wordt pesto gemaakt van verse basilicum, pijnboompitten, knoflook, pecorinokaas en olijf olie. De ingrediënten worden in vijzels fijngewreven, terwijl de olie er tijdens het wrijven bij kleine beetjes aan toe wordt ge voegd. De smaak van pesto is in de loop van de eeuwen wel minder scherp geworden. Dat komt doordat de pecorinokaas niet meer van uitsluitend schapen melk wordt gemaakt, maar van schapenmelk en koeienmelk of uitsluitend van koeienmelk. De kaas heeft daardoor veel van de kenmerkende pikante smaak verloren. Daarom voegt men ook wel Parmezaanse kaas en andere pittige kaassoorten aan de pes to's toe. De overige ingrediën ten zijn hetzelfde gebleven, evenals de olijfolie, die voor de pesto alia Genovese afkomstig dient te zijn uit de regio Ligurië. Deze olie behoort tot een van de lichtste olijfoliesoorten van geheel Italië en kenmerkt zich door een fijne, licht-kruidige smaak. Denk niet dat alle pesto die uit Genua komt altijd dezelfde smaak heeft. Die varieerde vroeger van familie tot familie en tegenwoordig van produ cent tot producent. Hoewel ook in Italië veel pesto in potjes wordt aangeboden, handhaaft men in veel families de traditie om de pesto zelf te maken op de manier die al honderden ja ren van moeder op dochter wordt doorgegeven. Ook de meeste Italiaanse koks staan er op om zelf hun pesto te maken. Koks in de Piemonte stellen hun pesto niet alleen met basi licum maar ook met verschil lende andere kruiden en groen ten samen. Zij wrijven de ingre diënten al lang niet meer fijn in vijzels, maar gebruiken keuken machines. Dat doen ze in de fa briekjes waar pesto gemaakt wordt trouwens al meer dan een eeuw. Wie in Italië naar het zuiden reist en er kennismaakt met de regionale keukens komt tot de ontdekking dat de pesto overal weer anders is. In sommige ge bieden draagt het zelfs een an dere naam. In de buurt van Na pels verwerkt men er olijven in de pesto en in de omgeving van Bari komen er gedroogde toma ten en zelfs kleine rode peper tjes aan te pas. Wie de pesto van het eiland Sardinië heeft geproefd, zal die smaak nooit meer vergeten. Je proeft er bij sommigen zelfs de hars van dennennaalden in. Eén ding hebben al die ver schillende pesto's met elkaar gemeen: je kunt er in de keuken alle kanten mee uit. Voeg pesto samen met een scheutje olijf olie aan een gekookte pasta toe en klaar is het gerecht. Aan tafel kan er eventueel nog wat ge raspte Parmezaanse kaas over worden gestrooid. In ons land, waar dergelijke ge rechten als hoofdgerecht wordt opgediend, moet er nog wat ex tra's in de vorm van vlees, vis, wild of gevogelte bij. Dat is in Italië niet nodig, want daar eet men doorgaans twee hoofdge rechten. Een daarvan, de eerste, is vrijwel altijd een pastage recht. Daarna volgt het vlees met saus en groenten. Aardap pelen zijn er niet populair. Nooit geweest trouwens, al ziet men ze tegenwoordig wel steeds meer in de duurdere res taurants op tafel komen. De echte liefhebbers in ons land maken hun eigen pesto. Alle ingrediënten zijn ook bij ons verkrijgbaar. Er is echter een bezwaar: de lekkerste pesto kun je alleen maken wanneer je er redelijk grote hoeveelheden basilicum, knoflook, pijnboom pitten en pecorinokaas in kunt verwerken. Dat levert een hoe veelheid pesto op die je niet binnen enkele weken kunt op maken. En dat moet eigenlijk wel, want anders loopt de smaak van zelf-bereide pesto terug. Om dat zo veel mogelijk te voorkomen, bedekt men de pesto na elk gebruik met een dun laagje olijfolie. Dat kunt u trouwens ook doen met de pesto die in potjes wordt aangeboden. U verlengt de houdbaarheid van de pesto daarmee een paar dagen. Rest jes pesto kunt u eventueel wel iets verdunnen met olijfolie en daarna invriezen. De pesto is dan zeker enige weken houd baar zonder dat er een noe menswaardig verlies aan smaak optreedt. Pesto is een produkt dat je net als boter op het brood kunt smeren. Het is dan boter en be leg tegelijk. Veel Italianen hou den ervan om in de oven ge roosterd brood dat is bestreken met een laagje pesto bij de soep te eten. Wanneer je dergelijke sneetjes met pesto belegt met vleeswaren en bijvoorbeeld sla, tomaten, paprika's en kom kommer, dan creëer je je eigen crostini of bruschetta. Die 'sneetjes' kun je als een voorge recht geven, maar in Italië zelf zijn het tussendoortjes en eet men ze 's avonds laat bij een glas wijn. Met een schepje pesto in de soep geef je er een geheel eigen smaak aan. Pesto leent zich dan ook goed om de smaak van soe pen en sauzen uit blik, pot of pak wat 'op te krikken'. Ook een eenvoudige dressing van olie en azijn krijgt er een oppepper mee, evenals een omelet. HANS BELTERMAN PADDESTOELENTAART De paddestoelentaart wordt be- voorverwarmde schaal en snijd reid met het kant-en-klare diep gevroren deeg voor hartige taar ten. Het wordt in vrijwel elke su permarkt verkocht. De taart kan warm als een hoofdgerecht wor den gegeven. Koud smaakt ze, in smalle puntjes of kleine vierkant jes gesneden, uitstekend bij een aperitief. Laat de deegplakken ontdooien en bekleed er een met een kwast je met olijfolie bestreken quiche- of springvorm mee. Zet de vorm tot verder gebruik in de koelkast. Verhit olie in een wok. Fruit sjalot of ui er 2 minuten in. Roer de knoflook erdoor en voeg na 1 mi nuut de paddestoelen toe. Laat alles, onder voortdurend om scheppen, 3 minuten bakken. Neem de wok van de warmte bron. Strooi peterselie, zout en peper over de paddestoelen. Schep alles om. Bestrooi de deegbodem met broodkruim (liever geen paneer meel). Verdeel het paddestoelen mengsel erover en bedek alles met een laagje geraspte kaas. Klop In een kom eieren, melk en pesto los. Schenk het mengsel in de vorm. Plaats de vorm op het rooster iets onder het midden in de tot 180 graden voorverwarmde oven. Bak de taart in 40 minuten goudbruin en gaar. Presentatie: leg de taart op een hem aan tafel in het gewenste aantal punten. Geef er een salade bij van tomaten en rode en groe ne paprika's. Maak de salade aan met een eenvoudige dressing op basis van aceto balsamico en olijfolie (extra vergine). Benodigdheden voor 4 personen: 5 plakken deeg voor hartige taart (Koop- mans), diepgevroren; 2 eetl. olijfolie; 2 sjalotjes of kleine ui, ragfijn ge snipperd; 2 teentjes knoflook, ragfijn gehakt; 400 gram (gemengde) paddestoelen, schoon gemaakt, in stukjes ge sneden; 2 eetl. grof ge hakte (platte) peterselie; zout; zwarte peper uit de molen; 50 gram grof kruim van volkoren brood; 50 gram grof ge raspte Leerdammer kaas; 4 eieren; 2 dl melk; 2 eetl. pesto di verdure (Grand'Italia), uit potje. Lichtgordijn, Waterlamp, Ro meo Juliet, Ventilly en Zwapp heten de licht-ontwerpen op de expositie 'Licht belicht' tot en met 22 januari 2000 in galerie Yksi te Eindhoven. Het is een presentatie van zeven designers en ontwerpbureaus. Jeroen Kascha en Dirk Rutten van ontwerpbureau '100% Licht' exposeren het Lichtgor dijn en de Waterlamp. Bij de eerste is de lichtbron gewikkeld in doorschijnend nylon waar door het (ongrijpbare) licht in de stof gekneveld wordt en vorm krijgt. Bij het andere ont werp lijkt aan het plafond een enorme waterdruppel te han gen die 'waterkringen' op de vloer teweeg brengt. Kledingdracht duizend jaar geleden kende geen uitbundigheid In wat voor kleding wij over de drempel van het jaar 2000 stappen, staat inmiddels wel zo'n beetje vast. Maar hoe za gen onze voorouders eruit bij de vorige millenniumwisse ling? En wat droegen ze in de tussenliggende tien eeuwen? De komende weken een over zicht van 1000 jaar kostuum geschiedenis. Van braies tot spijkerbroek, van cotte tot mi nirok. Mode is een luxe. De welvaart stelt ons in staat onze kleding aan de algemeen geldende smaak aan te passen. Waar geen welvaart heerst, moet de mens zich tevreden stellen met een simpele 'bedekking' die hem tegen de kou beschermt. Toen de kalender het jaar 1000 aankondigde, bestond er in on ze contreien nog geen welvaart. Europa was versnipperd in klei ne rijkjes, waar vorsten heers ten, die aan hun leenmannen grond afstonden in ruil voor hun diensten op het slagveld. De gewone man en vrouw vocht voor het naakte bestaan. Ze leefden in kleine gemeen schappen, bewerkten het land van de leenman of zorgden als bakker, leerlooier, timmerman of smid voor de eerste levens behoeften. De vrouwen hielpen mee op het land en met de ver zorging van het vee, ze spon nen garen en vervaardigden kleding. Hoe de mensen er in de eerste eeuw van dit millennium uitza gen valt moeilijk na te gaan.Af beeldingen van de wereldlijke bevolking zijn er nauwelijks. De illustraties uit die tijd betroffen hoofdzakelijk religieuze voor stellingen, waarop de figuren Het beroemde wandkleed van Bayeux (zeventig meter lang!) waarop afgebeeld de verovering van Engeland door Willem de Veroveraar. foto gpd nog in Romeinse stijl zijn uitge dost. Wat de edellieden, de sol daten en hun dienaren droe gen, laat ons het beroemde wandkleed van Bayeux zien, een kleed van zeventig meter lang en vijftig centimeter hoog, waarop borduursels het verhaal vertellen van de verovering van Engeland door Willem, hertog van Normandië. Deze Willem, die de geschiede nis zou ingaan als Willem de Veroveraar, stak in 1066 het Ka naal over om zich een weg te vechten naar de Engelse troon. Zijn gevolg bestond voorname lijk uit mannen; slechts vier vrouwen (van wie drie gekleed) staan op het wandkleed afge beeld. Toch geeft het een vrij nauwkeurige beschrijving van de dracht uit die tijd. Eenvoud Het belangrijkste kenmerk was eenvoud, zelfs voor edellieden. Hun kledij was hooguit van wat verfijndere stoffen gemaakt, maar verschilde wat vormge ving betreft niet veel van die van hun onderdanen. In de kle ding was nog veel Romeinse in vloed terug te vinden. Zo droe gen de mannen een tuniek, die in twee varianten voorkwam: een korte tuniek {cotte) en een lange (robe), die voor oudere mannen en hoogwaardigheids bekleders was weggelegd. Vein pasvorm hadden de kleer makers in die tijd nog niet veel kaas gegeten. De mouwen wa ren niet in de vorm van de arm gesneden, maar als recht afge sneden, aansluitende buizen halverwege de bovenarm aan de tuniek gezet. De naad werd veelal met een sierrand verdoe zeld. Om warm te blijven werd over de cotte een overkleed met wijdere mouwen, de surcotte, gedragen, vaak met een capu chon. Buiten werd daar nog eens een manteau over aange trokken, een half cirkelvormige cape van wol of zijde, die met een gesp werd gesloten, aan de voorzijde of op de rechter schouder. De capuchon, die soms aan de manteau zat, ver anderde in later jaren in een los kledingstuk, de kaproen, met een puntige muts en een peleri ne. Pantalons, zoals wij die kennen, waren nog geen gemeengoed. Wel had men de braies of brac- co, een kort en vormloos kle dingstuk, waarover kousen wer den aangetrokken, de zoge naamde hozen. Dit waren in feite wollen of linnen cilinders, al dan niet met een voet, die tot halverwege het dijbeen reikten, en met een kousenband wer den opgehouden of met een koord aan de broekband wer den bevestigd. De boeren moesten overigens volstaan met beenwindsels, banden die gekruist om de benen werden gewonden. De vrouwen zagen er al niet veel anders uit dan de mannen. Voor zover na te gaan droegen ook zij een cotte, zij het dat het rokgedeelte wijder was, en een manteau. Over het hoofd dra peerden ze een rechthoekige sluier, de couvrechef, die soms met een band of diadeem werd vastgehouden. De vrouwenkle ding oogde wel wat luxer dan de mannendracht, doordat de dames een soms fraai uitge voerde gordel droegen van ge borduurde stof of zijden koor den met goud- en zilverdraden, die werden samengebonden met metalen ornamenten. Echter, lang zou die extreme soberheid niet meer duren. De kruistochten kwamen eraan. En daarmee het begin van welvaart en luxe, die zich onmiddellijk vertaalde in fraaiere kleding. KITTY VAN GERVEN Henk Derks ontwikkelde lam pen uit bestaande onderdelen als chroom ballen en douche slangen. Dorine Epping laat in een serie van drie stoeltjes bij zondere schaduwwerkingen zien. Frits Vink brengt met Ven tilly een lamp die zienzelf op blaast als je hem ontsteekt. Bij het uitschakelen van zijn ont werp Zwapp blijft de lamp nog een uur nagloeien in felle kleu ren. De expositie biedt een fas cinerend en zeer gevarieerd spel met licht, schaduw en duisternis. (Expositie 'Licht belicht', Gale rie Yksi, Havenstraat 1Eindho ven, 30 november 1999 t/m 22 januari 2000. Open: di t/m vrij 10-17 uur, za 12-17 uur) Stoom kan heel goed etenswa ren ontsmetten, waardoor ze langer houdbaar blijven. Con servering is mogelijk bij vers rood en wit vlees, vleeswaren, stevige groenten, grove kruiden en hard fruit. Tijdens een stoombad wordt de oppervlakte van het voedsel aan hoge tem peraturen bloot gesteld. Direct vacuüm afkoelen na behande ling is voldoende. Vrijwel alle salmonellabacteriën op pluim veevlees blijken te verdwijnen gedurende tien seconden blootstelling aan een stoombad van 65 graden Celsius. Dit is aangetoond in onderzoek aan de universiteit van het Engelse Bristol. Er zijn proeven gedaan met stoom onder hoge en lage druk. Bij een druk hoger dan een at mosfeer worden de hoogste temperaturen bereikt en wor den de meeste bacteriën om zeep geholpen. Dat is vooral in teressant voor hard fruit, papri ka en rood vlees. Maar niet alle producten kunnen dat hebben. Zacht, klein fruit en de meeste kruiden eisen een lage stoom druk. Het makkelijkst te realise ren is een industriële behande ling bij een atmosfeer, de gang bare dnik in de buitenlucht. Overigens zijn niet alle etens waren geschikt voor een stoom- behandeling. Bladgroenten, to maten en fijne kruiden zijn kwetsbaar, kunnen geen warm te verdragen en eisen een ande re aanpak, zoals bestraling met ultraviolet licht of ozon. Experi menten met tomaten lieten zien dat na een korte behande ling met een hoge concentratie ozongas de tomaten twee da gen langer vers bleven. PUZZEL Moordraadsel ■ONTAAL: 1. Vereniging van kaartspelers; 9. bijb. naam; ■perk; 11. bolgewas; 12. bedrog; 14. Frans voegwoord; 15. bloem; 19. zwemvogel; 21. berg; 22. in orde; 23. plaats in de Ardennen; K 27. pen waaraan stukjes vis geregen worden; 30. langspeelplaat; heilsgodin; 33. bezittelijk vnw.; 34. communicatiemiddel; >ederoverste; 38. opruiing. CAAL: 1. Sortering; 2. sprookjesfiguur; 3. tandeloos zoogdier; tig; 5. kledingstuk; 6. Frans lidwoord; 7. stonde; 8. Indisch weefsel; 15. bovenste halswervel; 16. projectiel; 18. drinkbeker; tering; 23. buitelende sprong; 24. voorzetsel; 26. straat; 28. heilige Z-India; 29. rivier in Duitsland; 31. melkgerecht; 33. grafvaas; foep; 37. vogelproduct, lening van woensdag: .pntaal: 1 Afgaan; 4. herboren; 6. gade; 8. azen; 9. inrichten ^al: 1. Ach; 2. gered; 3. amok; 5. Nuenen; 6. gein; 7. enig; 8. acht. JOPOCUS/J/J &BWPC ££SS7£ p/£ M£ V/iTT VOOR Z&&&E e&ZTVS AAMZTET.' /-V P'£#'T 0-£ ££-* ?-rji P-/-£ N-/-£.T Z-£-L/-*-T O-VSR D-£ H 0£-P, £>-/-£ VAW S- AAA 7=£-R-K-L-A-A S H-£-ö £-£' K-R-£-6-£-*/.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11