Cultuur Kunst Ruil museumstukken ter discussie chikking collectie Russische vant-garde kunst bijna rond Hoofdstad Operette ontslaat koor en ballet Con Amore pakt groots en feestelijk uit Schone Schijn Nieuw Centraal Museum is even wennen 'Lulu komt, Lulu komt' fERDAG 27 NOVEMBER 1999 eidse verhalen in pocketvorm ipen Leiden Promotie VW gaat, onder de titel 'Leidse Verha- n', een serie van twaalf boekjes uitgeven over illustere Leidse juren. De eerste mini-pocket gaat over de Zangeres zonder aam en verschijnt op 15 december. Daarna volgen er exem- aren over beroemde Leidenaars als Philip von Siebold, Mari- ïs van der Lubbe, professor Kamerlingh Onnes, Jan Steen, Jo- innes Kneppelhout, Theo van Doesburg, de Pilgrim Fathers, oeie Mie, Herman Boerhaave, Rembrandt en de Leidse uni- rsiteit. Ze zijn geschreven door verschillende auteurs en irmgegeven door Caroline de Lint, die haar sporen verdiende et de serie 'Leids verleden'. 'opjacht geopend )tterdam Bands, singer/songwriters en dj's kunnen zich in- hrijven voor De Popjacht, de grote prijs van Zuid-Holland. De ilve Finales zijn op 18 maart in het Leidse LVC en op 1 april in t Korzo-theater. De Finalisten worden op 21 april verwacht in ghttown Rotterdam. Deelnemers kunnen demo's met drie iimmers (dj's een mixtape van een half uur), foto's en een bio- aFie opsturen naar Popunie, onder vermelding van Popjacht, itte de Withstraat 45a, 3012 BM Rotterdam. Inschrijven kan 1 februari. iphart leest voor in Den Haag n haag Schrijver Ronald Giphart leest op zondag 12 decem- •r vanaf 14.00 uur voor uit eigen werk in het Letterkundig Mu- um in Den Haag. Giphart, die in '92 debuteerde met het boek ook van jou', maakt deel uit van de permanente expositie n het musum over de 'negentigers'. Het museum is te vinden in de Prins Willem-Alexanderhof 5 in Den Haag. Leids Museum Boerhaave verkent op congres de grenzen van het afstoten terdam gpd bestuur van de Stichting ardzjijev, onder voorzitter- lap van oud-minister van iitie J. de Ruiter, heeft op en- p details na een schikking eikt met de erfgenaam en (cuteur-testamentair van de ectie Russische avant-garde list van Nikolaj Chardzjijev. omvangrijke collectie be lt uit naar schatting 1300 ken en handschriften van Ier meer Malevitsj en El Lis- <y- estuurslid mr. Th. Bremer, ocaat in Amsterdam, wilde eren geen mededelingen r de inhoud van de schik- g verstrekken. ,,De onder- ïdelingen zijn op dit mo- |nt nog niet afgerond." Hij □e al wel kwijt dat de kunst- iken en handschriften in elk al voor Nederland behou den blijven: „Het is de bedoe ling dat de collectie wordt on dergebracht in het meest ge schikte Nederlandse museum." Oud-minister De Ruiter werd in april 1998 tot voorzitter van de stichting benoemd na ingrij pen van het ministerie van OCW. Het nieuwe bestuur bracht de collectie onder bij het Stedelijk Museum in Amster dam. Dit museum heeft de meest uitgebreide collectie wer ken van Malevitsj in Nederland in huis. Het ministerie besloot tot in grijpen naar aanleiding van hardnekkige berichten in de media over mogelijk wanbe heer van het vorige bestuur. Er zouden meer werken van Male vitsj zijn verkocht aan de Keulse galerie Gmurzynska dan nodig was voor het voldoen van de successierechten en uitbetaling van erfgenaam B. Abarov. Museumcollecties worden omvangrijker, depots ra ken overvol, de conserve- rings- en beheerskosten lopen uit de hand. Er moet iets aan gedaan worden, maar rigoreuze oplossin gen voor de nijpende situ atie leveren meestal herrie in de tent op. Toen Chris Dercon, directeur van het Rotterdams museum Boij- mans van Beuningen, aan kondigde een schilderij van Mark Rothko te willen verkopen, kwam hij in conflict met zijn staf. Én in Leiden ontkende Steven Engelsman, directeur van het Rijksmuseum voor Vol kenkunde, aanvankelijk de berichten over een groot schalige verkoop van de potstukken uit angst voor problemen met zijn perso neel. leiden pablo cabenda Over wat wel en niet de muse umpoort mag verlaten gaat aanstaande maandag het con gres 'Grenzen aan de groei'. Een tweedaagse brainstormses sie, op touw gezet door het In stituut Collectie Nederland, uit mondend in een concept-ge dragscode die aan alle onduide lijkheid over het ontzamelen (museumtaai voor het afstoten van stukken) een eind wil ma ken. Het Museum Boerhaave in Leiden zal als één van de orga nisatoren van het congres een praktijkgeval presenteren. Adjunct-directeur Marian Fournier van Boerhaave spreekt van 'een intellectuele exercitie om de grenzen van het afstoten te verkennen'. „We hebben hier drie Van Leeuwenhoekmicro scopen en zijn al dertig jaar op Marian Fournier met een Van Leeuwenhoekmicroscoop: „Nagaan of dergelijke topstukken geruild kunnen worden." foto hielco kuipers zoek naar een 18-eeuwse Mars hallmicroscoop. De laatste keer dat een exemplaar te koop werd aangeboden ging hij aan onze neus voorbij. Meer dan 250.000 gulden konden we niet betalen. In een discussie willen we na gaan of dergelijke topstukken eventueel geruild kunnen wor den. Bijvoorbeeld met het En gelse Science Museum, dat geen Van Leeuwenhoekmicro scoop bezit, maar wel meerdere Marshallmicroscopen. Maar met ruilen is het vaak zo dat het ene exemplaar kostbaarder is dan het andere. Wat theore tisch mogelijk is, is een com missie van onafhankelijke anti quairs de microscopen te laten taxeren. Dan kan er nog over het prijsverschil worden ge praat. Sinds 1991 bestaat al een Neder landse Gedragslijn voor de Mu seale Beroepsethiek. Daarin staat hoe musea dienen te han delen bij de verkoop uit collec ties. Alle Nederlandse musea worden geacht zich daaraan te houden. Waarom dan een con gres om regels op te stellen „Het is nu zo dat museumstuk ken in het bezit van het rijk niet mogen worden verkocht. Daar komt wellicht verandering in. In de richtlijnen van de Neder landse Museum Vereniging en de International Council of Mu seums zijn al ethische beginse len opgenomen, maar de prak tische kant wordt niet behan deld. We proberen op het con gres heel praktisch een leidraad vast te stellen, een checklist aan de hand waarvan je met zeker heid kunt zeggen: dit stuk sto ten we af en dit stuk niet." Er rust nogal een taboe op het afstoten van museumstukken terwijl de directeur van het In stituut Collectie Nederland, Rik Vos, al in 1997 verklaarde dat 'een hoop bagger' in de muse umdepots zit. Toch is er nog geen sprake van grootschalige verkoop geweest. Zijn musea bang om als koopjeskelders te boek te staan? „Je hoeft maar naar Rudi Fuchs te kijken, die als directeur van het Haags Gemeentemuseum een Picasso en twee Monets wilde verkopen, om te weten dat dat niet zo is. Het taboe rust op de verkoop van topstukken, niet op de depotstukken. Het is waar dat het afstoten van delen van de collectie vroeger nooit aan de orde kwam. Ie kunt wel zeggen dat mede door de cul tuurnota van Rik van der Ploeg het onderwerp er langzaam in is gemasseerd. En sinds de vol tooiing van het Deltaplan (het volledig in kaart brengen van de museale collecties) is ons pas duidelijk geworden wat we alle maal in depot hebben. „Zover zou ik niet willen gaan. je kunt wat we hebben in drie categorieën indelen. Dat wat ik maar oneerbiedig 'rommel' zal noemen. Stukjes en beetjes van instrumenten waar we geen raad mee weten. Dat wordt ver nietigd. Het gaat natuurlijk niet in de Vlikobak, want voor je het weet wordt het door voorbij gangers weer aangeboden aan het museum. Dat is het Natio naal Natuurhistorisch Museum Naturalis een keer overkomen. Daarnaast heb je voorwerpen die in veelvoud voorkomen. Wat heb je aan tachtig voltme ters als je met tien klaar bent? Die voorwerpen zouden we het liefst verkopen of ruilen. En dan heb je nog de voorwerpen die in niet zo'n goede staat verke ren maar wel passen in de col lectie. Denkt u dat Nederlandse musea na het congres de boel massaal gaan opschonen? „Het zal me inderdaad niet ver bazen als musea gaan wieden en meer ontspannen omgaan met het ontzamelen. De opvat tingen over het beheer van de potstukken zijn tamelijk eens luidend. Maar ik verwacht dat over de verkoop van stukken uit de collectie nog een stevig rob bertje gevochten gaat worden." sterdam gpd e Hoofdstad Operette ontslaat aan het id van dit seizoen koor, ballet en een mdvol solisten. De meeste andere solis- werken al op free lance-basis. Het gaat elkaar om 23 ontslagen, waarvan 17 ge- vongen. „Het is slikken of stikken", al- is financieel directeur Marijke Tulp. De ontslagen zijn onontkoombaar, om dat het enige Nederlandse professionele operette gezelschap niet meer subsidie van de overheid mag verwachten. „Het is verschrikkelijk", aldus Tulp. „We moeten nu afscheid nemen van mensen die ge middeld 20 jaar voor ons hebben gewerkt, die voor het publiek deel uit maken van ons gezicht. Een dramatische beslissing, maar onontkoombaar om te kunnen voortbestaan. We hebben het uitgere kend, maar dit was de enige oplossing." Op dit moment reist het gezelschap met 'Eine Nacht in Venedig' van Johann Strauss door het land. Na dit seizoen ligt de operette een half jaar stil om te werken aan de interne reorganisatie. Tulp: „Ik zal in die periode proberen het orkest nog aan de slag te houden. Maar een nieuwe productie kan pas rond 1 januari 2001 worden verwacht." muziek tijvers zijn sterren. Schrij- gaan op tournee. Schrijvers len live op en signeren boe- En lezers koesteren stil en idachtig hun handtekening, is de inkt, uit de pen, in de id van Harry, Amen. Sig- rsessies. Arnon doet het, inie doet het, Harry doet Gremdaat doet het. Adri- zou het ook hebben gedaan hij zijn tournee niet had eten afzeggen wegens ge- idheidsredenen. Maar da's vergeleken bij de sessies de hogepriesteres van het oei: Lulu Wang. de kust fluisterden afgelo-" week de duinen tegen el- ir: 'Lulu komt, Lulu komt'. In ordwijk op billboards van meter hoog: 'Lulu live in ikhandel Van der Meer', ar schuin overheen geplakt biljet in onverbiddelijke let- Uitverkocht. Maar dat kan mijn verbeelding zijn ge est. Ik heb mensen zien sta lk heb mensen zien huilen, u Wang heeft de signeerses- defïnitief de emotionele la- ir een hoger plan en zet een nd. De mediagenieke schrijf- Lady Di, Jomanda en Celi- Dion in één, zorgt er eigen- idig voor dat schrijvers maan na een signeersessie n pen in het publiek zullen rpen en ongeboren vruchten in zegenen. 'You were a great akstore, Amsterdam', ar een live-optreden van de ly Di van de literatuur is een treden uit liefde, uit dank- irheid voor al die mensen haar tweede kind in huis )ben genomen. Voor wie ir lief heeft wil ze heten, en recensie susanne lammers Concert: Nelson-mis van Joseph Haydn, Oratono de Noël van Camille Saint-Saëns en Cantique de Jean Racine van Gabriel Faure door C O V 'Con Amore' Leiden o.l.v. Piet Kiel jr. M.m.v diverse solisten en het Randstedelijk Begeleidings Orkest. Gehoord 26/11, Pieterskerk, Leiden. Groots en feestelijk pakte Con Amore het aan gisteravond. Haydns 'Missa in angustiis', be ter bekend als de 'Nelson-mis' is een overstelpend jubelend, meeslepend werk. Na de pauze volgden wat minder bekende Franse stukken, de Cantique de Jean Racine van Fauré en het Oratorio de Noël van Saint- Saëns. Saint-Saëns' Oratorio begint met een prelude door orgel en orkest. Joop Brons op orgel imi teert het fluitspel van de her ders, ver weg in de nacht. Dan wordt de herders de blijde boodschap, die grotendeels be staat uit teksten uit de Psalmen, aangekondigd door de solisten. De muziek is tamelijk ingeto gen en niet echt opzienbarend. Maar dan komt het duet van Diane Verdoodt (sopraan) en Frans Fiselier (bariton). Hun 'Benedictus qui venit' komt als een volslagen verrassing; de sfeer verandert van gewoon ge wijd in bepaald werelds. De be geleiding bestaat slechts uit harp, kistorgel en orgel en hun duet heeft het effect van een tango op een begrafenis. Daar na trekt Saint-Saëns zijn gezicht weer in de plooi en vervolgt het werk zijn stichtelijke loop. De Cantique de Jean Racine van Gabriel Fauré kent zo'n verrassing niet, maar het koor laat horen dat het mooi ingeto gen zingen kan. De heren zin gen buitengewoon beheerst, de dames voegen er de nodige zangerigheid aan toe. Het feestelijkste onderdeel van het concert was de Nelson- mis. Dirigent Piet Kiel jr. stuurt aan op een energieke, voortva rende uitvoering waarbij de na druk ligt op het jubelende ka rakter van het werk. Dan is het koor ook op zijn best. In de wat verstilder passages ontbreekt het vooral de mannen wel eens aan puntigheid en punctualiteit en dat komt de verstaanbaar heid niet ten goede. De solisten, Diane Verdoodt, Joke de Vin, Ludwig van Gijsegem en Frans Fiselier, maken dat weer goed met overtuigende expressie en beeldschoon samenzang in het Credo en het Benedictus. Heropening na grondige verbouwing Schrijvers op tournee. Lulu Wang en Paul Haenen. ledereen doet het. foto's anp/henk bouwman heten, en heten. Dus zet ze per dag een paar honderd keer haar naam in boeken. Een livecon- cert waarbij telkens hetzelfde liedje wordt afgedraaid, hier en daar afgewisseld door een ver zoeknummer. „Zet u maar: Voor Bart. Omdat hij zo in de put zit." „Bart is vast een goed mens." En de sympathieke schrijfster wandelt recht door de openge stelde hartenpoorten van de le zeres. De ingehouden extase van de fan ontlaadt zich in een énkele traan die zelfmoord pleegt op het titelblad. Lulu te kent er straaltjes bij en maakt van de vlek een waterig zonne tje. Ze kijkt haar fan recht in de ogen. „U heeft al dat verdriet niet verdiend." Het is gezien, het is niet onop gemerkt gebleven. Een dankba re glimlach op een anoniem ge zicht. Volgende! En het lijkt allemaal voor des le zers heil. Ja, natuurlijk, het moet zo zijn. Klant en service, waar een product is, is behoef te. En contact met je publiek zul je hebben. Is er een andere gebeurtenis die net zo zelfbe- vestigend is als het duizend voudig neerzetten van je eigen naam, op je eigen gedrukte tekst, voor éen rij van honder den aanbidders die speciaal voor jou een lint vormen tot voorbij keurslager Nieuwkoop? Alleen een gitaarsolo van vijf tien minuten in een uitverkocht stadion kan daaraan tippen. Dat heeft het juiste gehalte aan uitstraling en de vereiste dosis narcisme. En daarom is Lulu een ster. Vergeet popmuzikanten, ver geet de topmodellen, vergeet die Masters at Work dj's die tachtig mille verdienen. De ech te meesters aan het werk zijn die mensen die achter een karaf water en een wankel bureautje hun live-solo voor de massa ge ven. Nog een jaartje voordat de merchandise op gang komt. Wangs wierookstaafjes, Grun- bergs formule X anti-jeugd- puistjescrème, en zijden zak doekjes met monogram van Adriaan van Dis in lila, mauve en aquamarijn (bijgeleverd dia gram: hoe tot pochet te vou wen). En met een beetje geluk staat volgend jaar Lulu's naam niet alleen in haar eigen boe ken. Maar ook in het Guiness Book of Records als ze 'de meeste handtekeningen ooit gezet' op haar naam heeft staan. Grondlegster van het fe nomeen schrijf-ster. Zie ook subl. En de tragische voetnoot: „Moest door een extreme vorm van RSI voortijdig stoppen met schrijven." Showbiz is hard. pablo cabenda utrecht anp Het zal voor trouwe bezoekers van het Centraal Museum in Utrecht, dat morgen na een grondige verbouwing zijn deu ren heropent, even wennen zijn. Zij vinden een kunstinstel ling terug die van top tot teen in een ander jasje is gestoken. De bezoekers merken dat meteen al bij aankomst: de hoofdin gang is verhuisd van de Agnie- tenstraat naar het Nicolaaskerk- hof (om de hoek). Eenmaal bin nen is er een mengeling van oud en nieuw: een stuk nieuw bouw en oude ruimten die een facelift hebben gehad en nu vooral wit en strak zijn. Het museum is bij elkaar een jaar en tien maanden gesloten geweest om de verbouwing mogelijk te maken. Voor zo'n 37 miljoen gulden kreeg het on der meer een nieuwe Rietveld vleugel, een nieuwe, vooral gla zen entree, een compleet ver bouwde ruimte voor wisselende tentoonstellingen (de stallen), een lift, een kindermuseum en een eigentijds systeem dat het klimaat regelt. De Belgische ar chitecten Stephane Beel en Lie ven Achtergael en de Neder landse architect Peter Verseput tekenden voor het ontwerp. Vooral met de aparte vleugel voor het werk van De Stijl-ont werper Rietveld, aan de over kant van de Agnietenstraat, is directeur Sjarel Ex in zijn nop jes. „Voor het eerst is er een overzicht van zijn werk. Een deel is permanent in chronolo- Ruimte in een ruimte. Een bijzondere plek in het museum, ontworpen met een knipoog naar Rietveld. foto wfa/rianne den balvert gische volgorde tentoongesteld, spullen uitgestald die het mu- Ter gelegenheid van de opening seum uit de burgerij kreeg. On- is er tijdelijk een verzameling der het 'schorriemorrie' zijn een versleten strandstoel en een opvouwbare strijkplank in een deur." Een bijzondere plek in de nieuwe vleugel heeft het beeld dat Krijn de Koning speciaal voor de ruimte ontwierp: een veelkleurige en vrolijke ruimte in een ruimte, ontworpen met een knipoog naar Rietveld. Een deel van de vaste collec tie van het Centraal Museum bevindt zich in het hoofdge bouw. Ook hier hangen de meesters uit de achttiende en negentiende eeuw en moderne werken uit deze eeuw in chro nologische volgorde. Bijzonder is een serie onbekende werken van beroemde Nederlandse ar tiesten als Koch, Wychman, Willink en Van Doesburg. „Het zijn vroege werken of werken die niet bekend zijn. Daar heb ben wij bewust voor gekozen", aldus Ex. In de stallen, in vroeger tijden de thuishaven van de cavalerie, is ter ere van de opening een ander deel van de eigen collec tie uitgestald. Een combinatie van moderne en klassieke schil derijen, kledingstukken en toe gepaste kunst. Deze ruimte is bedoeld voor de grote wissel tentoonstellingen. Ook voor 'het schip van Utrecht', het historische scheepswrak dat voorheen in de entreehal te zien was, is er een nieuw plek. Het vervallen vaartuig staat achter glas, om ringd door geavanceerde kli- maatapparatuur, in de gewel ven van het museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 33