Somalische dichteres wint Cultuurprijs a ndringende portretten van een verdwenen China 'Het gaat vooral om het meedoen' Cultuur Kunst Beelden en fonteinen: sieraden in de stad I Eindejaarsconférence van Seth Gaaikema IOENSDAG 17 NOVEMBER 1999 Schilderij toch geen Mondriaan janhem Het schilderij dat zaterdag opdook tijdens een taxatie- jjagvan het programma Schatgraven van TV Ge.derland, is 4 ft-aarschijnlijk toch niet van Piet Mondriaan. Eeider dacht een axateur nog met een onbekend werk van de scfilder te maken ie hebben. Kunsthistoricus en Mondriaan-kenntr J. Joosten uit Leiden denkt echter dat het werk zeer waarschijilijk van ie- Kand anders is. Op het doek staan een boerderi en een boom een landschap. Volgens Joosten „zitten er bes goede kwali- ten in, maar zou Mondriaan het beter hebbengedaan. Het M jaat om de wijze waarop het geschilderd is. Als let een Mondri- I an was geweest, zou het helderder en duidelijker zijn." De Q waarde van het schilderij werd enkele dagen geilden nog ge- jchat op 80.000 tot 120.000 gulden. I Commotie over theateraffiche :ht« In Utrecht is commotie ontstaan over te billboards •t wervende affiches voor het toneelstuk Reigei van de jtrechtse theatergroep De Paardenkathedraal. Ee gewraakte af- jche toont een dame die een flinke penis tussenhaar vingers loudt. Na enkele klachten besloot de Dienst Stadsbeheer van Ïtrecht de borden weg te halen. Op last van wetlouder Van Za- m komt het affiche terug in het stadsbeeld omtat hij de kuis- iddsactie te ver vond gaan. De Paardenkathedraal heeft echter lesloten het lid te af te plakken met een sticker net de tekst Coming Soon'... Percussieworkshop Aly N'Diaj e Rose jen De percussiegrootmeester uit Senegal, erigastdocent n het Haagse conservatorium Aly N'Diaye Ros» leidt zondag november een workshopdag in het Muziekhui Q-bus aan de (iddelstegracht. Van 13.00 tot 15.00 oefent de djimbé begin- jgroep en de groep van vergevorderden. Van 5.30 tot 17.30 spelen de gevorderde leerlingen. Aansluitend is sabarles voor 11e deelnemers, 's Avonds vanaf 20.30 worden dt resultaten i de workshops gepresenteerd met aansluitent een concert ar Aly en zijn ensemble en een Afrikaanse Swirg Party. De sten van de workshop zijn vijftig gulden per pesoon inclusief n en concert. Concert en Swing Party alleen katen vijf gul- i. Voor meer informatie: 071- 5145755. Twaalfde boekje uit reeks Leids verleden LEIDEN CEES VAN HOORE .Waar moest burgemeester Van der Werff komen te staan? En moest hij met zijn gezicht naar het station Lammenschans toe werden neergezet of juist de stad in kijken? Om op die vra gen antwoord te krijgen, werd zelfs een spiritist geraadpleegd. Een ziener die contact moest zoeken met de geest van de koene burgervader en moest vragen wat hij zelf nu eigenlijk wilde. Dit soort aardige anekdotes zijn te vinden in het boekje 'Sieraden van de stad. Beelden en fonteinen in Leiden', het twaalfde deeltje uit de succes volle reeks Leids Verleden, dat wordt uitgegeven door de Dienst Bouwen en Wonen van de gemeente Leiden. Marieke Uittenbroek ging de geschiede nis na van de beelden en fon teinen in Leiden. Tussen het vele gekissebis van cultuur commissies bevinden zich een paar anekdotes als de boven staande, maar ze zijn verbor gen, zoals kaas in een dadel. De restauratie van de fontein aan de Kooilaan, die werd ont worpen door Cobra-man Con stant Nieuwenhuis, is aange grepen als uitgangspunt voor dit boekwerkje. De fontein aan de Kooilaan was oorspronkelijk bedoeld als oorlogsmonument. Het sprin gende water symboliseerde de herlevende vrijheid. Wat enigs zins macaber aandoet, is dat de fontein is gefinancierd met gasgeld. Gelukkig niet met de opbrengsten van het dodelijke Zyklon B, maar met het geld dat het persgasstation in de oorlog heeft opgeleverd. 'Tij dens de bezetting', zo schrijft Uittenbroek, 'was alle benzine bestemd voor de Wehrmacht, maar omdat auto's van onmis bare personen en instellingen zoals artsen en de gemeentelij ke reinigingsdienst toch moes ten kunnen rijden, werd ge bruik gemaakt van een alterna tieve brandstof, persgas.' De opbrengsten van dit gas vloei den in de kas van een stich ting, die eind 1966 werd opge heven. Het batig saldo werd aangewend voor het bouwen van de fontein. Al snel na de onthulling werd een van de fi guren die zich aan de rand van de fontein bevonden, gestolen en nooit meer opgespoord. De fonteinbak werd een afvalde- pot. Maar onlangs verrees hij weer in zijn oude luister. Natuurlijk komt ook de be kende visfontein aan bod in dit boekje. Het water van deze fontein werd betrokken van de Burchtheuvel. Met loden lei dingen werd het vanaf de heu vel naar de Nieuwe Rijn ge transporteerd. In de fontein konden de visverkopers hun kabeljauwen en schelvissen in bad doen voor ze werden ver kocht. Grappig zijn de besprekin gen over het standbeeld voor burgemeester Van der Werff, dat is gemaakt door J.Ph. Koel man. Toen de kunstenaar zijn ontwerp presenteerde aan de cultuurcommissie en men aanmerkingen maakte over het hoofddeksel van de burgerva der, plaatste hij een papieren hoedje op het beeld, 'hetgeen geheel niet voldeed.' Aardig is ook om te weten dat de plek waar het beeld nu staat, aan vankelijk totaal ongeschikt werd bevonden. Er werd ge sproken van 'een dorre lelijke ontsierende vlakte', die totaal in wanverhouding was tot 'eenig standbeeld of herden- kingsteeken.' Als geschiktere plaatsen werden de Breestraat, de Papengracht, het Pieters kerkplein, de Plantage en de Vismarkt voorgesteld. Toch won het Van der Werffpark omdat de universiteit daar een gebouw had gepland en er al een fundament lag, sterk ge noeg 'om een domtoren te 'Sieraden in de stad' geeft vooral een goed beeld van het moeizame traject dat moest worden afgelegd voordat het beeld tot stand kwam. Over de betekenis van de beelden zelf, hun kwaliteit en de achterlig gende gedachten van de kun stenaar komen we minder te weten. De Leidse fontein van Constant Nieuwenhuijs (1969) op de hoek van de Kooilaan-Surinamestraat. foto pr /Je dichteres Sahro Moha- led heeft de Leidse Rabo- ink Cultuurprijs '99 ge- onnen. De jury onder lei- ng van de Leidse schrij- rAbdelkader Benali ken- negentienjarige So- alische vluchtelinge de en iofdprijs van 5000 gulden vanwege de manier jiarop zij uiting gaf aan ori ar ervaringen als vluch- acü inge en om haar sobere tijd ordracht. (N MAARTEN BAANDERS vo tweede prijs van 2000 gul- iwas voor Joke Schrijvers en negroep 'Rusland' met de lus 'Kringloop'. De derde bu s, 1000 gulden, ging naar leli ik Melzer. De jury had beslo- om de oorspronkelijke ofdprijs van 10.000 gulden ;ni ar de beste dichter over drie et inaars te verdelen, omdat fr n van de kandidaten het ni- GF iu haalde dat het winnen van geldbedrag rechtvaardigde. her de winnares, Sahro Mo- ;W >ENCAROLINE VAN OVERBEEKE De drie winnaas van de Rabobank Cultuurprijs '99 (vlnr): Pink Melzer, Sahro Mohamed en Joke Schrijvers. foto mark lamers hamed, zei Benali dat zij de de ban van haar poëzie had ge- geschreeuw te horen, maar ook jury, het publèk en zichzelf 'in bracht'. In haar gedichten was gefluister en stilte, hetgeen, vol gens de jury, duidde op een heftig gevoelsleven. Behalve ei gen ervaringen vertolkte ze ook die van andere vluchtelingen. „Er zijn meer dichters nodig die vertellen wie ze zijn, waar ze vandaan komen en waarheen ze gaan," zei Benali naar aanlei ding van Mohameds werk. Tijdens de finale in de Stads gehoorzaal gisteravond presen teerden de vijf genomineerden hun act. Presentator Louis Hue- ber van Radio West introdu ceerde hen en stelde vragen over hun drijfveren tot het dichterschap. De voordrachten werden afgewisseld door optre dens van de band Alafia Bigui- ne en de cabaretière Sanne Wallis de Vries. De deelnemers hadden de opdracht een performance te maken waarin hun poëzie ge combineerd werd met beeld en geluid. Voorwaarde voor deel name was dat de dichters nog nooit iets gepubliceerd hadden. Benali merkte op dat de drie winnaressen 'elkaar in balans hielden'. Hun performances varieer den van overdadig tot sober. Pink Melzer, de meest uitbun dige van de drie, werd door de nbekendefoto's van Ellen Thorbecke in Volkenkunde te u woont in een groot om- vurd huis in Peking. Zij heeft leger van bedienden, dozij- 1 jurken en bontjassen, bril- dal iten zo groot als erwten en al* i hele reeks van Franse par is, Zij staat rond twaalf uur iaat lang en vaak naar de rdt pper en heeft iedere dag hele M te acteerlessen Alleen 'P! wLou niet dat zij een gevan- is in een gouden kooi, dat leven afhangt van haar j® dere vriend, en later waar- 'jld ijnlijk weer van een eigenaar nl:'een theehuis. Lou lacht en 119 "if haar jeugdige schoonheid. Een piepjong meisje staat in deuropening. Een nog kin- 'Üjke lijfje in een gebloemde gekamde haren, dë lippen eengeperst. Het is Lou, het U-song meisje. De Chinese |j 'cubine denkt dat ze een Wfnsesje is. Maar haar staat moeilijk leven te wachten, ?dig afhankelijk van de ;rd innen die haar in hun macht iet bben. of Fotografe Ellen Thorbecke i KC-1973) fotografeerde de ;lh wie Lou in het China van de en '30. Een roerige periode e<3 arin het land toenadering n< dit tot het westen en zijn el "wenoude cultuur nog niet W s vernietigd door de commu- ten. Van Thorbecke wier nfd in de vergetelheid is ge- dff. is op dit moment een in- Bj-rende foto-expositie te zien nü bot Rijksmuseum voor Vol- i' i nkunde in Leiden, vijl öe zwartwitfoto's, gemaakt ird dê klassieke Rolleiflex-ca- geven een onbevangen indringend beeld van de -- tnese cultuur en het dage- leven in een door conflic- geteisterd land. Thorbecke 'gmfeerde het leven op een wonderlijke verza ag kamelendrijvers, waar schoenverkopers, rik- sja-koelies, kapjers en bede laars. Haar werk aoudt het mid den tussen repirtagefotografie en artistieke pirtretfotografie. Foto's waar je tren naar kunt kijken. De Utrechtse fotohistoricus Rik Suermondt trengt Thorbec ke nu onder de iandacht, ruim 25 jaar na haar lood. Hij wist honderd onbekeide negatieven te achterhalen. ,Ik stuitte bij toeval op haar verk. Ik vond een van haai fotoboeken, 'People in Ching, bij De Slegte en ben vervolgers op zoek ge gaan naar mee:. Uiteindelijk ben ik terecht gelomen bij haar dochter Evelyn lie op zolder nog een groot aartal negatieven en fotoboeken b<waarde. Toen dacht ik: dit moei getoond wor den." Vijftig van die teruggevonden foto's worden voff het eerst ge- exposeerd in Vollenkunde, an der werk is overgenomen uit de boeken die nooit zijn herdrukt en waarvan de o»rspronkelijke negatieven zijn zoekgeraakt. Thorbecke (getouwd met de kleinzoon van statsman Thor becke). was in viel opzichten een bijzondere \rouw, vertelt Suermondt. „De Duitse van ori gine was aantrekkelijk, levens lustig, eigenzinnig politiek ge ïnteresseerd. Een vrijzinnige en sociaal bewogen rrouw. Ze was gezegend met anetiek talenten, kon zowel schrijven als fotogra feren." De jonge vroiw reisde in 1932 haar geliefd» achterna die in Peking gezam was. „Ellen was al eerder getrouwd geweest wat haar relatie met Thorbecke bemoeilijkte. Het Nederlandse ministerie van bu tenlandse za ken maakte bezwaar tegen een huwelijk waardoor het stel ge dwongen was apart te wonen. In die tijd was ze correspon dente voor een aantal Berlijnse kranten en stuurde ze haar fo to's uit Peking - een nog onge schonden laat-middeleeuwse Sing-song meisje Lou is gevangen in een gouden kooi. foto ellen thorbecke/pr stad -, Hongkong en Shanghai nam konden ze trouwen." verschijnt wel 'Peking studies', naar Duitsland. Ze schreef arti- Ellen Thorbeckes eerste foto- Daarin legt ze de paradox vast kelen en kinderboeken. Pas boek 'China, please smile!' tussen de invloeden van het toen Thorbecke in 1935 ontslag wordt niet uitgegeven. In 1934 moderne westen en het oude jury geprezen om haar komi sche en treffende optreden als huisvrouw. Ze droeg haar ge dichten over stofzuigen, afwas sen en strijken voor in een klas sieke huisvrouwen-outfit en verkleedde zich halverwege in een witte uitgaansjurk om te er van te getuigen dat het na het huishouden tijd is voor roman tiek. De kracht van Joke Schrijvers lag volgens de jury in de balans tussen beweging, woorden en stilte. De mimers van 'Rusland' bewogen bij haar woorden, niet alleen live, maar ook op een beeldscherm. De gedichten van Schrijvers waren van een opna me te horen, maar tegelijk ook live. Beelden en woorden gin gen gelijk op, maar waren niet synchroon. Haar gedichten gin gen over de kringloop van angst, geweld en de poging daaruit te ontsnappen. Ze ver geleek ze met een droom. Haar performance verbeeldde het te rughalen van een wegglijdend droombeeld. Na afloop werd het publiek een cd-rom aangeboden, geti teld: 'Van taal naar digitaal', met de bijdragen van de vijf ge nomineerden. Seth Gaaikema houdt op 28 de cember om 20.30 uur in het Haagse Hotel des Indes zijn 'Einde van de Eeuw Conféren ce'. Net als in 1970 zal de caba retier de maatschappij van nu toetsen aan de tien geboden van Mozes. Een maatschappij die volgens Gaaikema in het te ken staat van 'doden, stelen en liegen.' Het wordt volgens de bijsluiter een 'hilarische, dolko mische maar ook pijnlijke con frontatie.' Kaarten voor de con férence zijn te bestellen bij de balie van Hotel des Indes. Rijnlands Muziek Concours voor de jeugd LEIDEN CEES V Confuciaanse China. Thorbec ke richtte de lens van haar Rol- lei op de Verboden Stad, de He melse Tempel en de jonge ac teurs van het Chinese theater. Op een van de foto's zien we een groepje Chinese meisjes met ernstige gezichten. Ze heb ben vormloze jasjurken aan en hun voeten lijken afgebonden. Of zijn het spitzen? Het voorste meisje maakt parmantige dans pasjes. Wat er van hun theater carrière terecht is gekomen, weet niemand. Thorbecke fotografeerde ook de laatste Eunuchen (castraten) van China en bootbewoners ('junkpeople') voor het boek 'People in China' dat een jaar later verschijnt. Ze fotografeer de mannen en vrouwen uit ver schillende milieus die de oude en nieuwe klasse vertegen woordigen: 'van de aristocraat en de filosoof tot de nederige rickshaw coolie en het sing- song-meisje van het theehuis'. Close-ups van een student, een jonge natuurkundige en een 'ultra-modern meisje'. Over de laatste schrijft Thorbecke: 'ze praat snel en luid, en is ongelo felijk onafhankelijk en be kwaam. zeer intelligent en meestal zeer ongelukkig'. .Artistieke foto's met teksten die met inlevingsvermogen zijn geschreven aldus Suermondt. „Haar opvallend moderne stijl en beeldtaal doet denken aan het Bauhaus en de Nieuwe Fo tografie en aan werk van Hei- mar Lerski. Thorbecke verdiep te zich in de mensen die ze fo tografeerde, interesseerde zich voor hen. Dat zag je terug in de foto's. Ze heeft haar werk nooit geëxposeerd. De camera bood haar vooral een venster op de wereld. Die wereld was China." De fototentoonstelling is te zien t/m 12 december in het Rijksmuseum voor Volken kunde aan de Steenstraat 1, di. t/m vr. en zo. van 10.00-17.00 uur, za. van 12.00-17.00 uur. In kamertjes met stapelbedden, in huiskamers waar de stofzui gers loeien en de fruitpers zich door zure sinaasappels heen zeurt, in stille, statige parterres waar de zwarte vleugels glan zen. kortom: overal bloeit het jonge, muzikale talent. En het is zaak dit talent te koesteren. De Stichting Rijnlands Muziek Concours heeft hart voor deze aankomende musici. Aanstaan de vrijdag, zaterdag en zondag organiseert deze stichting voor de tweede keer een muziekcon cours. De twee voorronden vin den plaats in sociëteit De Burcht, de finale is op zondag in De Waag in Leiden. Hans van Egmond, voorzitter van de stichting, zelf al sinds jaar en dag bezig op de trommels, ver wacht een redelijk grote op komst. „Er is behoorlijk wat belang stelling". zegt hij. „Het is iets minder dan vorig jaar. Maar misschien trekt dat nog wat bij. Ik denk dat we als stichting goed duidelijk moeten maken dat het meer om het meedoen gaat dan om het winnen. Er wordt, met andere woorden, geen strijd op leven en dood ge voerd. Het gaat er allemaal erg ontspannen aan toe, maar wel met hart en ziel. De mensen denken misschien echt aan een felle competitie, maar zo is het niet. Misschien moeten we als stichting dat accent van het concours nog eens wat duidelij ker aanscherpen, wat meer on der de aandacht brengen." „Het is erg leuk om die jonge kinderen aan het werk te zien. Je ziet er kinderen bij die al een zekere zelfbewustheid hebben op het podium. Die daar staan alsof ze nooit iets anders heb ben gedaan. Maar ze doen het met een losheid die erg leuk is om te zien. Vaak zijn de ouders nog meer gespannen dan de kinderen zelf. Die ouders willen soms nog wel eens 'n beetje pushen." „Er zijn zes categorieën: blaasinstrumenten, toetsinstru menten, strijkinstrumenten, slaginstrumenten, tokkelinstru- menten en groepen. In elke ca tegorie wordt een winnaar aan gewezen. En daarna wordt uit die zes winnaars de beste uitge kozen." „Ik ben zelf al zo'n kleine vijf tig jaar aan het trommelen, geef les aan een drumband. Het is, sterk uitgedrukt, een soort ziek te die je niet meer loslaat. Je ziet aan de motoriek van leer lingen vaak snel of ze het echt in zich hebben. Maar met oefe ning lukt veel. Toch duurt het een hele tijd voor je een be hoorlijke roffel kunt slaan. Dan ben je echt jaren verder. Het is leuk dat dit concours in zo'n ongedwongen sfeer plaats kan hebben. „Kijk, ik denk helemaal niet zo in categorieën, hoor, maar op dit soort concoursen zie je toch altijd weer een merkwaar dig fenomeen. Zo komen de kinderen die zich met de strijk instrumenten en de piano be zighouden vaak nog altijd uit een gegoede bovenlaag. En de kinderen die iets doen met slag werk uit, laten we zeggen, de meer modale kringen. Dat zie je toch nog steeds. Maar voor de muziek maakt dat niets uit. Het gaat tenslotte om het plezier van het musiceren." KAARTVERKOOP PUBLIEKSTREKKERS IN DE LEIDSE SCHOUWBURG Op zaterdag 20 november start de losse kaartver koop van de grootste publiekstrekkers die in de periode van januari tot en met juni 2000 optreden in de Leidse Schouwburg. Een traan op de tompoes met Trudy Labij, Karin Bloemen, Adele Bloemendaal, Op bezoek bij Meneer Green met John Kraaijkamp sr., Tsjechov de musical, Met Boudewijn de Groot, Robert Long, Bert Visscher, Bocht en Bumpers met Rijk de Gooijer en Olga Zuider- hoek, Lenette van Dongen, Omhoog die stok met Nelly Frijda en als extra geboekte voorstelling: Het verhaal ach ter de liedjes van Harrie Jekkers Koos Meinderts. Bovengenoemde voorstellingen gaan op zaterdag 20 november a.s. in de losse verkoop. De kassa is die dag geopend van 9.00 tot 17.00 uur; volgnummers vanaf 8.00 uur. De telefonische verkoop van deze voorstellingen vindt plaats woensdag 24 november vanaf 11.00 tot 15.00 uur (telefoon kassa 071-5131943/4)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21