Schaken was Euwe en Euwe was schaken 'Mijn Tarzan is de eerste boomsurfer' r Nr. 6: Max Euwe n 935 ZATERDAG 13 NOVEMBER 1999 ANS REISMANN Dr. Max Euwe, van 20 mei 1901 Amster- werd in 1935 in zijn geboortestad wereld - lioen schaken. Zijn zege op de Rus Aljechin tende in Nederland een ware rage. Ik had - elfvertrouwen, maar dat is gelukkig nooit - Ie oppervlakte gekomen", bekende hij vele later. Zijn unieke prestatie maakte de late- IJses van de wereldschaakbond FIDE tot een erespecteerde schaakgrootheid. Schaken luwe en Euwe was schaken. Op 26 novem- ,198) overleed hij in dezelfde stad waar hij reldkwam. lega Jan Timman heeft zich eens laten ontvallen dat ag wereldkampioen zou willen worden zoals Euwe dat ,Euwe was eigenlijk niet zo sterk als Aljechin, maar omstandigheden versloeg hij hem toch." Timman armee geruchten nieuw leven in als zou Euwe de we- schaken te danken hebben gehad aan het feit dat Al - jdens de match weer eens te diep in het glaasje had tkend kan worden dat er destijds, jaren dertig, veel te geweest om het drankprobleem van de geniale doctor Ier Aljechin uit Moskou, de regerend wereldkampi- ant wat schreef de NRC die novemberdag in 1935, door het land trekkende WK-deelnemers voor de 21e nl rmelo aandeden? 'Dr. Aljechin bleek bij aankomst in waar gespeeld werd in een etablissement voor ge- houders! - 'eenigszins ongesteld' te zijn. Het is ons dat die ongesteldheid veroorzaakt was door een over- gebruik van alcohol.' rl 34-jarige Max Euwe won die dag in Ermelo en .op die s niets aan te merken. Analyses leerden dat het een ,ei as van bijzonder hoog gehalte en de deskundigen wa- er over eens dat de verliezer speelde op een manier in wereldkampioen waardig was. Ike Nederlandse sporters staan in de top 5 van het klassement irter van de eeuw'? Lezers van deze krant worden uitgenodigd te i rspellen wie de vijf beste sportmensen zijn op deze 'eeuwige glijst'. Zet de namen van vijf sporters in de juiste volgorde op on- staande bon en maak kans op twee kaarten voor het EK voetbal, volgend jaar in Nederland en België wordt gehouden. iam: Ires: oonplaats: ur deze bon in een gefrankeerde enveloppe naar: Redactiesecre- aat Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden. De bon moet :rlijk vrijdag 19 november binnen zijn. Toch bleven de aantijgingen en bedenkingen aanhouden. Ie mand schreef: 'Het is waarlijk geen pretje tegenover iemand te zitten die als een beest in zijn stoel ligt en zelfs de eenvou digste vormen van burgerlijke beleefdheid niet meer be tracht. Euwe, fijn en gevoelig als hij is, was er geheel ontdaan door. Hij kon het potlood, waarmee hij de zetten moest note ren. niet meer hanteren en moest - na de 14e zet - in de koele avondlucht de rust en het herstel van zijn zenuwen zoeken.' Werkelijkheid of fantasie? Jaren later zei Euwe zich van dat incident niets te kunnen herinneren. 'De maestro', zoals zijn opvolger Hein Donner hem steevast eerbiedig noemde, ver wees alle insinuaties naar het rijk der fabelen. 'Ach, er werd geschreven dat ik gewonnen had omdat Aljechin van dron kenschap de stukken niet meer kon zien. Nou, na de match lustte hij wel een slokje, maar ik heb hem nooit dronken ge zien. Goed, hij was wispelturig en nogal bijziend, waardoor hij soms de indruk maakte dronken te zijn als hij moeizaam zijn weg zocht.' En Euwe voegde er nuchter aan toe: 'Ach, u weet het wel, in Nederland zijn wij sterk in jaloezie. En er wa ren nogal wat mensen jaloers op mijn wereldtitel.' Euwe besliste de tweekamp op 15 december 1935 in hotel Bellevue in Amsterdam in zijn voordeel met één punt verschil (15 1/2-14 1/2, en dat na een 6-3 achterstand), het land stond op zijn kop en er ontstond een rage in schakend Nederland die zijn weerga niet kende. Toch deed 's lands eerste groot meester op latere leeftijd een opvallende 'bekentenis'. 'Ik had geen zelfvertrouwen. Dat is nooit aan de oppervlakte geko men, omdat ik er waarschijnlijk aardig in geslaagd ben her te verbergen. Toen ik Aljechin versloeg dacht ik dat mijn schaakkennis in feite op niets berustte. Later heb ik moeten bekennen dat ik toch wel erg goed speelde toen ik wereld kampioen werd. Sommige partijen hebben echt indruk op me gemaakt. Er waren er van hoog niveau bij.' Kalm, bedaard, rustig - zo heeft de enige vaderlandse wereld kampioen schaken uit de geschiedenis zich leren kennen. Hij streefde naar het klassieke, naar het wetenschappelijke en was daarmee de tegenpool van de origineel en riskant opere rende Aljechin, die twee jaar later de revanchematch tegen zijn rivaal uit Amsterdam overtuigend op zijn naam schreef (15 1/2-9 1/2) en derhalve weer beslag op de wereldtitel leg de. 'Ik heb Aljechin toen een beetje onderschat, ik had me niet goed voorbereid,' bekende Euwe later. 'Maar in die tijd werd nog niet herkend dat elke revanche wordt gewonnen. Het is iets psychologisch.' Machgielis Euwe werd 20 mei 1901 geboren in de Water graafsmeer, als tweede in een gezin van zes kinderen. Zelf noemde hij zijn afkomst eens 'een heel nederige om geving.' 'Mijn vader, een onderwijzer, - een goed pe dagoog, streng - was elke avond weg om wat bij te verdienen. Hij gaf muziek les, viool en piano. Hij was zelf een aardige violist. Hij werkte hard. In die sfeer ben ik opgegroeid.' Zijn moeder was vaak ziek, had last van een maagzweer, al is ze 62 geworden. Hij bleef op de HBS een jaar zitten, 'maar dat was niet omdat ik dom was. Ik be steedde te veel tijd aan an dere dingen, zoals voetbal len.' Met zijn studie wis kunde aan de universiteit zette hij wat 'recht': hij deed er vijf jaar over in plaats van de voorgeschreven zeven jaar en slaagde cum laude. Hij huwde en werd vader van drie dochters. Hij was leraar wiskunde op de HBS aan het Afrikaanderplein in Rotterdam, gaf een kwart eeuw les op een meisjesly- ceum in Amsterdam. En hij schaakte, in woord en ge schrift. Zijn theoretische Max Euwe streefde naar het klassieke, het wetenschappelijke. kennis was indrukwekkend, zijn leerboeken over openings- en eindspeltheorie vormden jaren lang standaardwerken voor iedere schaker, tot op de dag van vandaag zelfs. Euwe veroverde twaalf keer de nationale titel - een absoluut record - en kwam op hoge leeftijd nog uit voor Volmac Rotterdam. In 1970 werd hij, voor een periode van acht jaar, voorzitter van de wereldschaakbond, de FIDE. De kritiek op zijn beleid was veelal niet mals, zeker toen hij op IJsland Bobby Fischer uitstel verleende in zijn WK-match tegen Boris Spasski en later de Amerikaan in de ban deed. Zijn gezag hield de zaak bijeen. Euwe lag overigens niet wak ker van de kritiek. 'Wie nooit vijanden heeft gehad, heeft ook nooit geleefd,' werd een soort lijfspreuk van de schakende ge leerde. Euwe heeft altijd hard moeten werken, maar hij vond dat zelf de gewoonste zaak van de wereld. Het heeft hem volgens ei gen zeggen 'geen kwaad' gedaan. Tot zijn 55e heeft de doctor in de wis- en natuurkunde het niet breed gehad. 'Ik heb nooit financiële zorgen gekend, maar ik ben pas van een zekere welstand gaan genieten toen ik met de computerkunde in aanraking kwam.' In 1963 volgde zijn benoeming tot hoogle raar in de methodologie van de automatische informatiever werking aan de hogescholen te Rotterdam en Tilburg. Maar professor doctor Max Euwe - op 26 november 1981 in het Wilhelminagasthuis in Amsterdam overleden - is in de herinnering in de eerste plaats de schaker Max Euwe geble ven. Als ambassadeur van het edele spel kende hij zijn gelijke niet, hij werd bewonderd en gerespecteerd als weinig ande ren. De Russische oud-wereldkampioen schaken dr. Botwin- nik, die een jaar of veertig bevriend is geweest met zijn Ne derlandse voorganger, noemt Euwe in zijn memoires een heel moeilijk te begrijpen man. Hans Ree heeft in dit verband eens geschreven: 'Euwe heeft me wel eens verbaasd doen staan toen hij vertelde over zijn wandelingen als jonge man 's avonds van de schaakclub naar huis. 'Dat was een eind lo pen, gelukkig had ik altijd een pistool op zak.' Een pistool, meneer Euwe, U? 'Ja, je wist maar nooit hoe het uitkwam.' - :É- Topsporters van deze eeuw Honderd, jaar sport, honderd jaar prestaties van formaat. Tijd voor het maken vaneen on verbiddelijke ranglijst. Wie zijn de beste Nederlandse topsporters van deze eeuw Gedurende het hele jaar wordt elke week op deze plaats een sportfiguur geportretteerd die van de redactie een plaats heeft gekregen in de top 50. 1. 4. 5. 6. Max Euwe 7. Piet Moeskops 8. Rie Mastenbroek 9. Joop Zoetemelk 10. Yvonne van Gennip 11. Richard Kr a j ice k 12. TonSijbrands 13. Nico Rienks en Ronald Florijn 14. Sjoukje Dijkstra 15. Hennie Kuiper 16. Abe Lenstra 17. Wim Ruska 18. Pahud de Mortanges 19. Ada Kok 20. TomOkker 21. Marco van Basten 22. Atje Keulen-Deelstra 23. Reinier Paping 24. Arie van Vliet 25. Faas Wllkes 26. Bettine Vriesekoop 27. Floris jan Bovelander 28. NelliCooman 29. Ron Zwerver 30. Gerrit Schulte 31. Marianne Timmer 32. jan Timman 33. Beb Bakhuys 34. Zus Braun 35. Leontien van Moorsel 36. Willem van Hanegem 37. Tinus Osendarp 38. Ties Kruize 39. jan Raas 40. Rik Smits 41. Piet Roozenburg 42. Kees Verkerk 43. Piet van de Pol 44. Ellen van Langen 45. Gianni Romme 46. Marcel Wouda 47. Bok de Korver 48. Rein de Waal 49. Bep van Klaveren 50. just Göbel Glen Keane tekent hoofdrol van nieuwste Disney-film De getekende Tarzan doet dingen die we Johnny Weismuller nooit hebben zien doen. Animatiefilms hebben getekende hoofdrolspelers en dus geen ster acteurs, zou je menen. Een halve waarheid. Bij grote producties wordt een team gemobiliseerd van talloze tekenaars die de ontivikkeling van de afzonderlijke personages onder hun hoede krijgen. Men onderscheidt hoofdrol- en bij rol-tekenaars die zich uiteraard allemaal dienen te voegen naar de eisen van de regisseurs; in het geval van de nieuwste film 'Tarzan' Kevin Lima en Chris Buck. Voor de hoofdrol werd Glen Keane ingezet, ster-tekenaar bij Disney. len Keane wilde ooit cartoonist wor- den maar werkt inmiddels al 24 jaar voor de meest fameuze tekenfilmstu dio ter wereld, waar hij zich geleidelijk wist op te werken naar de hoofdrollen. De kleine Zeemeermin was zijn eerste - hij liet er zijn eigen echtgenote model voor staan. Bij Beauty and The Beast nam Keane het Beest voor zijn rekening en nadien deed hij de titelpersonages van Aladdin en Pocahontas. Dankzij een nieuwe techniek, die Deep Canvas heet en het mogelijk maakt op nooit eerder ver toonde wijze met de camera als het ware de decors binnen te zweven, wordt in Tarzan een nieuwe standaard gezet in de animatietechniek. Maar de Disney-film wordt pas echt een uniek schouwspel door de dynamische souplesse waarmee de 'held' zich manifesteert in het driedimensionaal ogende oerwoud. Zoals in traditionele speelfilms soms een levende ster de show kan stelen, zo gebeurt dat in deze superieure animatiefilm met de creatie van ster-tekenaar Glen Keane,. Net zoals gewetensvolle acteurs maakt ook een serieuze tekenaar veel werk van oriënterend re search voor hij zijn ontwerpen een bepaalde rich ting geeft. Glen Keane pakt een schetsboek vol apen om te illustreren hoe hij te werk is gegaan. „Waar ik mijn hoofd over brak, was hoe ik met de emoties van Tarzan uit de voeten moest. Het leek me eerst nogal simpel. Als ik mijn hele leven tus sen gorilla's had moeten verblijven en ik kreeg ein delijk iemand als Jane te zien, dan zou ik er niet lang over hoeven te piekeren wat ik zou doen. Met haar meegaan of tussen de apen blijven zitten? Ik zou meteen met Jane mee zijn gegaan. Ik ben eind 1996 naar Oeganda gereisd om een kolonie goril la's te bestuderen in het wild. Toen pas kon ik Tar- zans opties navoelen als een heus dilemma. De jungle is daar nog puur paradijselijk. Terwijl zo'n reusachtig mannetje met zilveren rug waakt over de veiligheid, amuseert de rest van de familie zich kostelijk. Maar ze zijn onderling op een aangrij pende manier ook teder en zorgzaam. Ik heb daar uren naar zitten kijken en deze tekeningen ge maakt. Ik vond het gedrag van die dieren zo ont roerend dat het me volstrekt niet vreemd meer leek dat Tarzan zich bij hen thuis voelde en hen niet in de steek wilde laten." De belangrijkste inspiratiebron voor Keane was allicht Tarzan of the Apes, het door Edgar Rice Bur roughs geschreven verhaal dat in 1912 als feuille ton werd gepubliceerd in All Story Magazine, ver volgens in 1914 in boekvorm verscheen en daarna de wereld veroverde. Keane: „Het grote probleem met dit project leek dat we een verhaal te vertellen hadden waarvan ie dereen meent dat hij het kent. Tenslotte zijn er al ooit 47 Tarzanfilms gemaakt. Tarzan is het voor films meest gebruikte literaire personage op Dra- cula na. Toch durf ik te zeggen dat in zekere zin onze film het beste beantwoordt aan de beschrij vingen die Burroughs van zijn held heeft gegeven. In het boek lees je hoe Tarzan beweegt als een dier. Hij is opgeroeid tussen gorilla's en kan grijpen met zijn tenen. Maar hij is gebouwd als een mens en kan dus ook veel meer. Hij is in staat de motoriek over te nemen van een luipaard of een slang of een slingeraap. Hij kan sprongen maken van zeven meter van de ene boomkruin naar de andere. Dat zijn allemaal dingen die we Johnny Weismuller nooit hebben zien doen, maar in een animatiefilm zijn ze uitstekend te realiseren. Dat was dus mijn eerste houvast. Een tweede bron van inspiratie was mijn eigen zoon Max. Die is helemaal gek van skateboarden. We woonden in Parijs. Op een dag kwam Max met zijn plank terug van het Trocadero, onder de blau we plekken en met zijn knieën vol bloed. Ik vraag hem waarom hij zulke levensgevaarlijke toeren moet uithalen. En hij antwoordt: 'But it is fun, dad!' En vervolgens realiseerde ik me de sleutel in handen te hebben voor het benaderen van mijn aapmens. Al dat slingeren tussen de bomen, al die halsbrekende toeren, al dat duiken en zweven, moest eruit gaan zien als 'fun'. Deze Tarzan amu seert zich enorm in de jungle. Ik heb er de video's bij gehaald waar Max vaak naar zit te kijken: Sur fers, snowboarders, skateboarders. Vooral de de monstraties van Tony Hawk bevielen me bijzon der. Uiteindelijk heb ik de bomen in dat vochtige oerwoud laten behangen met nat mos en onze Tarzan gemaakt tot de eerste boomsurfer uit de ge schiedenis." PIETER VAN LIEROP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 49