oekenning poëzieprijs problematisch Gedrevenheid in Otis' j ubileumvoorstelling Cultuur Kunst Britney Spears met vier MTV-awards grote winnaar errukkelijk romantische Italiaanse verhalen in een intiem concert Bl0f vliegt naar Bevrijdingsfestivals lieuwe roman van Lulu 'Het tedere kind', ver- nt volgende week in een recordoplage van Jj 00 exemplaren. Het is weede boek van de van Drong Chinese schrijfster erder zeer succesvol was 'Het Lelietheater'. Van d\Y Arte Musica luidt le eeuw passend uit muziekorkest Coll'Arte a, sinds jaar en liseerd in twintigste- repertoire, luidt de eeuw !t een passend program- beginnen met Debussy's e a l'après-midi d'un fau- t de eeuw muzikaal in- Daama volgen Ives, Mil- Walton en Kagel en ook inkelnieuw speciaal voor 'eschreven stuk waarin en geluid een evenwicht in te vinden, ussy's Prélude, in een ka- rsie door Bruno Sacks kring van Alban Berg en Jberg), is een strenge po ll de dan nieuwe, impres- ische muziek, waarin de sn hoofdrol krijgt. Een en r, iriserende nuances en ide beweging, met mooie len van hobo en klarinet, springt men meteen een verder met Barbara Ok- Drkeststuk', met filmbeel- in Rogier Groeneveld. We en man en een vrouw »n aan een terrasje, d met beelden van stro- water. Een droefgeestige klaagt. Zwijgend worste met hun spaghetti terwijl len piepen. Het filmpje :ordoplage nieuw boek Lulu Wang haar debuutroman, die twee ënhalf jaar geleden uitkwam, zijn tot nu toe 420.000 exem plaren over de toonbank ge gaan. In 'Het tedere kind' blikt een succesvolle schrijfster te rug op haar jeugd waarin zij het slachtoffer werd van in cest. De uitgever gaat er overi gens vanuit dat het verhaal op fictie berust. muziek recensie SUSANNE LAMMERS Coll'Arte Musica. Blik op de 20e l/erk van Debussy, Kagel, Walton Bas Wiegers. Gehoord: gister- vond, LAKtheater, Leiden. 'over de non-communicatie van een echtpaar' is krukkig en hinderlijk digitaal. De muziek niet veel beter. Veel interessanter is het tien jaar oude 'Osten für Salonor- chester' van Mauricio Kagel, met melodieën vol oosterse loopjes die even losgerukt wor den en dan weer verder dansen. De krachtige, warme toon van klarinettiste Janneke Slokkers en het overtuigende spel van eerste violist Ewoud Mahler ha len de sterke kanten van dit stuk mooi naar voren. De Suite uit 'Facade' van Wil liam Walton met gedichten van Edith Sitwell begint met een vrolijke 'Fanfare', stout en snoeihard. De muziek die de gedichten illustreert is heel ex pressief, vitaal, geestig en iro nisch, en zo wordt ze ook ge speeld. Maar hoe fraai Coll'Arte Musica hier ook speelt, decla- matrice Marieke Koster trekt al le aandacht naar zich toe. Haar interpretaties zijn ongelooflijk rijk en raak. Mijmerend over de dood in 'By the lake', venijnig vals beschrijvend in de 'Tango- Pasodoble', waarin een man de ontrouw van zijn vrouw ont dekt, en verlangend in 'Throu gh gilded trellises' waarin Spaanse straatgeluiden en castagnetten-geklepper de bui tenwereld verlokkend stem ge ven. En passant demonstreert dit stuk dat "stem meer vermag dan film. Sterke kanten stad onvoldoende benut Dublin De Amerikaanse zan geres Britney Spears heeft gis teravond in Dublin vier MTV Europe Music Awards in de wacht gesleept. Spears kreeg de prijzen voor beste vrouwe lijke artiest, beste doorbraak, beste lied ('Baby one more ti me') en beste optreden. Spears zei overweldigd te zijn door het aantal prijzen. „Ik kwam hier met geen verwachtin gen", aldus de tienerster. Zanger/acteur Will Smith werd uitgeroepen tot de beste mannelijke artiest en liet hier mee Robbie Williams en Ricky Martin achter zich. Andere prijswinnaars waren onder an deren Backstreet Boys (beste groep). The Offspring (beste rock), Fatboy Slim (beste dansact), Whitney Houston (beste R&B-act) en Blur (beste video). Het album 'By Request' van Boyzone kreeg de onderschei ding voor beste album. De jongensgroep uit Dublin maakte van de gelegenheid gebruik geruchten over het opheffen van Boyzone tegen te spreken. De jongens hopen nog lang bij elkaar te blijven, zeiden ze na afloop van de uit reiking. Zanger Bono van de Ierse band U2 kreeg een MTV Free Your Mind Award voor zijn campagne om de schulden van werelds armste landen kwijt te schelden. De pop groep Venga Boys was de eni ge Nederlandse afvaardiging onder de genomineerden. De jongens waren genomineerd in de categorie beste door braak van het jaar, maar zoals verwacht ging deze prijs naar Britney Spears. foto reuters CEES WAAL dse Rabobank Cultuurprijs te groot voor één dichter' ege een gebrek aan niveau van de genomineerden kans groot dat geen van hen dit jaar als winnaar 8 e Leidse Rabobank Cultuurprijs uit de bus komt. jjhet mogelijk dat de prijs van 10.000 gulden voor d ste dichter verdeeld wordt over meerdere kandida- g )at zegt Rabobank-woordvoerder M. Schreuders de prijs die volgende week in de Stadsgehoorzaal uitgereikt. maarten baanders-hoorzaal. De jury kreeg het niet gemakkelijk. Een prijs waaraan f izend gulden is een aan- zo'n groot bedrag is verbonden, jk bedrag, zeker voor telt mee onder de belangrijke landelijke literaire prijzen. Dan zou er ook een nationaal niveau verwacht mogen worden van de winnaar. Maar dat was nu het probleem. Geen van de in zenders maakte dat waar. Daar om is niet uitgesloten dat de prijs verdeeld wordt over meer dere kandidaten. „Al met al is dat wel reëel", nd gulden is een aan- ijk bedrag, zeker voor instenaar. Geen wonder Leidse dichters hun werk n ingestuurd om in aan- ïg te komen voor de Ra- k Cultuurprijs '99. Een lestaande uit Abdelkader en Nicole Roepers, ging :t werk en wezen vijf ge leerden aan die meedoen e finale in de Stadsge- zegt Schreuders. „Vorig jaar was de prijs bestemd voor beel dend kunstenaars. De win naars, Norman Beijerle en Hes ter Keijzer, kregen tienduizend gulden voor een sculptuur, die nu in een Rabo-filiaal hangt. Dat is een reëel bedrag voor een beeldhouwwerk. Maar met poëzie zoveel geld winnen, komt alleen voor. aan de top van de Nederlandse literatuur." De Rabobank wil met deze prijs niet alleen een weldoener zijn voor dichters die het niet breed hebben, zij wil ook nieu we ontwikkelingen stimuleren. 'Van taal naar digitaal' was het thema van de poëziewedstrijd. De deelnemers hadden de op dracht hun poëzie in te bedden in een performance met beel den en computeranimaties. Het geheel zal op cd-rom verschij nen. De Leidse genomineerden hebben ieder hun eigen manier om zich te presenteren. 'Ziel: van vaatdoek tot vamp' is een eenakter in twee delen van Pink Melzer. „De gedichten die ik hierin voordraag", zegt Melzer, „vormen een huishoudcyclus met titels als 'Zemen', 'Strijken' en Afwassen'. Halverwege de eenakter verandert het licht en maken de Arbeidsvitaminen plaats voor Julio Iglesias en het schort voor een vampjurk. Dan is het tijd voor romantiek." Joke Schrijvers werkt in 'Kringloop' samen met mime- groep 'Rusland'. „Ik draag drie gedichten voor over levens angst en de worsteling om daaraan te ontkomen. De emo ties worden door twee mimers abstract in beeld gebracht ach ter plexiglas, zodat er allerlei vi suele effecten ontstaan. Dit wordt op video opgenomen en geprojecteerd. Mijn stem is ook opgenomen en tegelijk draag ik live voor, als een bemiddelaar tussen tekst en beeld en de zaal." Sahro Mohamed, een vluch telinge uit Somalië, schrijft ge dichten in het Nederlands, En gels en Somalisch. Poëzie is voor haar een middel om de mensen te laten weten wat het betekent vluchteling te zijn. Sommige gedichten combi neert zij met muziek. Poëzie gaat over het echte leven en is 'geen hoogdravende quiz'. Ze schrijft over de onderdrukte stam waar ze uit voortkomt en over haar haar positieve en ne gatieve ervaringen als vluchte linge in Nederland. Rosi Garcia Lopez is de enige die proza inbrengt. Haar ver haal wordt ondersteund door een videofilm, die ze met Esme ralda Perez heeft gemaakt. Lo pez: „De film gaat over een vrouw die ervan overtuigd is dat ze in het bezit is van de schrijfmachine van Ernest He mingway en wil op deze machi ne een verhaal schrijven." Over het optreden van de vijf de genomineerde, Paul Groe- nendaal, is nog niets bekend. Tijdens de finale, op 16 no vember in de Stadsgehoorzaal, voegt Bart Vieveen zich bij de jury. Hij zal vooral letten op de reacties van het publiek. Deze tellen mee in de definitieve be oordeling. Sanne Wallis de Vries treedt op en muziekgroep Alafia Biguine verzorgt muzika le intermezzo's. Een paar jaar geleden vertelde een directeur van een kunstaca demie mij hoe hij een Ameri kaanse collega had rondgeleid in het Zeeuwse stadje Veere. De Amerikaan vond de gevels van de monumenten fantastisch. Pas aan het einde van de wan deling drong het tot hem door dat het niet om een decor ging, maar om echte huizen. Hij kwam niet meer bij van verba zing. Wat is nog echt in de Ame rikaanse cul tuur van Walt Disney- parken en Las Vegasge- bouwen? De Stichting Leiden Pro motie VW profileerde zich onlangs met haar nieuws over een Rem- brandtkwar- tier' in Lei den. Veel meer dan een idee is het eigenlijk nog niet (na te lezen op HYPERLINK http.Uwww- .Leidenpro- motie.nl). Gedacht wordt onder andere aan een permanent be zoekerscentrum waarin het le vensverhaal van Rembrandt en zijn tijdgenoten wordt gevisua liseerd. Het geboortehuis van Rembrandt zou weer gerecon strueerd moeten worden. De toevoeging dat de bouwvakkers dit in 17e eeuwse klederdracht moeten doen. maakt dit laatste voorstel onnodig kwetsbaar. Het is daardoor immers des te ge makkelijker om het idee bela chelijk te maken als kitscherig en het Leidse Archeon voor de 17e eeuw. En vooral: te Ameri kaans. Voor de essentie van haar idee moet de Stichting Leiden Pro motie VW serieus worden geno men. Leiden Promotie wil daad werkelijk de sterkte van de stad benutten. Ons stadsbestuur doet dat niet. Recentelijk concludeer de een landelijke visitatiecom missie onder leiding van onze stadgenoot Elco Brinkman dat Leiden een 'introverte stad' is. Opgemerkt wordt, dat de sterke kanten van de stad (historisch karakter, gunstige ligging, aan wezigheid van een universiteit) onvoldoende economisch her kend en benut worden. Het idee van Leiden Promotie verdient verbreding en verdie ping. Rembrandt mag dan wel de bekendste in Leiden geboren schilder zijn, een uniek aspect van Leiden is juist dat zoveel in ternationaal vooraanstaande schilders uit Leiden komen. Waarom bijvoorbeeld slaat Lei den Promotie Jan Steen, Jan van Goyen en de Leidse fijnschilders over? Het spreekt vanzelf dat het Stedelijk Museum De Lakenhal - door Leiden Promotie zelfs niet genoemd - een centrale rol moet krijgen in het promoten van Leiden als stad van Hol landse kunst en cultuur. Het lijkt wel of men zich in eigen stad niet realiseert, dat De La kenhal voor de 17de eeuwse kunst tot de belangrijkste musea van Nederland behoort. Een 'Rembrandtkwartier' kan zeer wel bij de (toekomstige uitbrei ding) van De Lakenhal be ginnen. Dit jaar trok de La kenhal te recht lande lijk de aan dacht met de tentoonstel ling Dage raad van de Moderne Kunst (1890- 1940). Lei den is de stad waar in 1917 De Stijl is opgericht. Leiden Pro motie zou de eeuwenlange cultuurtradi tie van de stad moeten benadruk ken. Door het aanbod in de vele rijksmusea is er ook een internationaal accent aan het in Leiden aanwezige cultu rele erfgoed te geven. Door ein delijk eens echt mee- en samen te werken, kunnen de Leidse musea en de Universiteit Leiden (met Prentenkabinet) meeprofi teren van een sterker imago van Leiden als Hollandse cul tuurstad bij uitstek. De door Leiden Promotie ont wikkelde gedachten zijn econo misch baanbrekend. Niet eerder werd zo onomwonden aangege ven, hoe de historische stad in feite een wezenlijke bron van economisch renderende activi teiten kan zijn. Eigenlijk zou (ook) de nieuwe wethouder van economische zaken zich sterk moeten maken voor het profiel van Leiden als stad van musea en monumenten. Aantasting van het monumentale karakter van de binnenstad is dan, eco nomisch gezien, wel heel erg dom. Het idee van een paar, al thans één, wethouder(s) om mo numenten in het Aalmarktge bied te slopen voor het realise ren van een soort Amerikaanse Shopping Mall, is economisch gezien contraproductief. Zelfs een Amerikaans toerist gaat niet voor een oninteressante (mini- )Shopping Mali naar Leiden. Een replica van het geboorte huis van Rembrandt, hoe onhis torisch ook, zal hem wel naar Leiden lokken. Er is niets tegen dergelijke replica's, zolang Lei den zich in essentie maar mani festeert als een echte Hollandse cultuurstad. muziek recensie SABINE VAN DEN BERG 'Un giro d'ltalia' door La Passio- cent de Lange (zang en violoncel- in-Paul van Spaendonck (zang en Gehoord: 10/11, De Waag, Lei den. oggia mi fa cantar. De re- iat mij zingen. Gitarist en 'T Jan-Paul van ndonck vertelt vooraf aan lied 'Domenica pio'vosa' aachtige zondag) hoe hij het eerst Florence bereik- er trein, op een druilerige g. „Ik schreef er een ge- ie over. Later terug in Am- am. in het Vondelpark, er een melodie bij." En vordt zo'n troosteloze dag is een lyrisch station in ro d'ltalia' (een rondje Een intiem concert voor cello en twee mannen- tien in De Waag. gaan mee naar Calabrië. de bitterzoete smaak van ta, bloedwraak, in de klinkt het lied 'Crudel!'. in het zuiden van de laars je de rovers sluipen, zie je ntrekkers loeren. Span- En enorm romantisch, als twee Hollanders je ;en Zuid-Europese charme !n naar de Mezzogiorno, waar de middagzon vol op '1 schijnt, waar het bloed in de aderen, en de liefde, n niet gelukkig, passioneel 1 bezongen. Je ziet die rblauwe baai liggen. En de en halsketting in transpi ratie baden. Wat doen we hier nog, denk je meteen. Laten we gaan. Onmiddellijk. Daar leeft de poëzie, daar is muziek. An- diamo! Bevangen door het Italië-ge- voel vertolkt La Passione op ei gen wijze traditionele Italiaanse liederen: bestaande composi ties zijn opnieuw door hen be werkt maar er zijn ook stukken van hun hand bij. Dit keer is niet alleen Napels, maar heel het schiereiland de bron van een reeks meeslepende melo dieën. En het leuke is, dat het duo zich niet alleen van een juist accent bedient, maar dat zij zich ook nog eens echt heb ben verdiept in de tekst. En zo krijg je gedurende de uitvoering precies mee waarover het twee tal zingt. Ook als je de gezongen taal niet machtig bent. Over de cello van Vincent de Lange: fijnbesnaard bespeeld, uiterst gevoelig. Om ademloos te beluisteren. Over zijn stem: een tenor die elke dag spaghetti moet hebben gegeten. Heel Na- politaans. Zoetvloeiend. Zonder opgeklopte bravoure. Jan-Paul van Spaendonck overdrijft graag meer in gebaar. Hij is de mèn van het woord en neemt de presentatie op zich. Overi gens verdienstelijk als een dich ter. Daarom vullen deze muzi kanten elkaar goed aan. En als je De Waag verlaat, echoot zacht het wiegelied op cello: 'Sogni d'oro' (gouden dromen). In het Nederlands: 'Slaap zacht.' Amsterdam De muzikanten van het L'Orchestre de Contrebasses maakten gisteravond hun Nederlandse debuut in het Amsterdamse muziektheater. Het dans/muziekstuk 'November Transes Formations' van de Franse choreograaf Philippe Blanchard en het L'Orchestre de Contrebasses is ook vanavond en zondag avond nog te zien in het Muziektheater. foto gpd De Zeeuwse popgroep Blof vliegt op 5 mei volgend jaar met een helikopter naar vier of vijf Bevrijdingsfestivals in Neder land. De groep is tevens door het Nationaal Comité 4 en 5 mei gevraagd speciaal voor de gelegenheid een compositie te schrijven over het thema vrij heid. De helikoptertournee is een fenomeen dat al enkele jaren bestaat. Tussen de diverse Be vrijdingsfestivals in Nederland worden drie van de succesvol ste Nederlandse popgroepen met landmachthelikopters heen en weer gevlogen, zodat ze op één dag in vier of vijf ste den kunnen optreden. Dit jaar werden de popgroepen met po- litie-escorte over de weg ver voerd, omdat vanwege de Kos- ovo-crisis geen helikopters be schikbaar waren. theater recensie sabine van den berg Voorstelling: 'Tien jaar musical' met highlights uit Les Misérables en Jesus Christ Superstar door Musicalgezelschap Otis m.m.v. combo Funk in the pocket. Dirigent: Martin van der Brugge. Regie: Hans Dekens. Gezien: gisteravond, Stadsgehoorzaal, Leiden Nog te zien al daar. vanavond en morgenavond. Niet echt opbeurend om een tienjarige jubileumshow af te sluiten met een kruisiging. Al is deze nog zo stemmig en in drukwekkend verbeeld. Maar dat had Musicalgezelschap Otis zelf al in de smiezen. En daarom volgt na het avondvul lend programma - met voor de pauze Nederlandstalige hoog tepunten uit Les Misérables en na de pauze Engelse stukken uit de indrukwekkende (film- )musical Jesus Christ Superstar - een toegift in showdans waarbij wordt getapt en ge swingd. Een opgewekt einde van een avond die het nodige van de feestvarkens vergt. Het programma bestaat namelijk uit de 'zware' musical, die staat of valt bij het aanbod aan vocale kwaliteiten. Otis bewijst met deze voor stelling dat zij voldoende ta lent in huis heeft om de avond te doen slagen. Zo maakt Mar- tijn Daniels, die zal eindigen als Christus aan het kruis, een indrukwekkende entree. On der de groene banen stof door, die boven zijn hoofd openen als een wijkend bladerdak, loopt hij tot voor aan het podi um in 'Hosanna'. Hij zet met een een naturel karakter neer. In stem en gebaar. Zijn zang is niet van die ruige spanning als in de rockopera van Andrew Lloyd Webber eerder profes sioneel is neergezet, maar deze versie is zeker de moeite waard. Ook een van de aposte len blijkt over een opvallend - namelijk diep en warm - stem geluid te beschikken. Een aan gename verrassing, deze'Janet Niesing die in het duet 'Could we start again please?' glan zend uit de verf komt. Nog een paar talenten: het trio uit Schönbergs Misérables: Fantine, Eponine en Cosette, allen beeldschone zangeressen die niet zomaar wat staan te doen. Deze dames zingen echt met hun ziel. Zilveren visjes in de kweekvijver die door Otis wordt gevoed. Wat in deze voorstelling aan amateurkunst op de planken komt, getuigt van waanzinnige gedrevenheid. Zoals de nieuwe voorzitter Quintus Bosman te recht in het programmaboekje opmerkt zijn de kosten voor een productie zo hoog, dat dit voor een amateurgezelschap nauwelijks meer valt op te brengen. En toch heeft deze vereniging het geflikt een uit voering te brengen van een hoge kwaliteit. Al is het veel droefenis die we te zien krij gen: stervende armen, verra ders, een wenende Maria Mag- dalena. Wel barst even een spontane lach tussen alle serieuze be drijven door in 'King Herod's Song'. We zien een met goud behangen koning die zich om ringt met een glitterend show ballet. Verder is de dans niet nadrukkelijk aanwezig, behal ve dan in de toegift die tevens een afscheid is van het gezel schap aan dansmeester en huischoreografe Erika Vacek. Zij houdt na zes jaar op. Het koor is harmonieus en zuiver. Hulde aan vocal coach en klassiek zangeres Annelies Prins die aan koor en solisten ongetwijfeld een koffer aan kennis doorgaf. Het combo daarentegen kan niet het or kest benaderen dat Webber verlangt, en eigenlijk toekomt. Zijn rockopera (1971) is een meesterwerk uit de musicalge schiedenis. Die onheilspellen de, grootse melodieën zijn zo oorspronkelijk. Die kun je al leen uitvoeren met orkest. Maar goed, combo en diri gent spelen gevoelig tijdens en na 'The Crucifixion', al is het stuk 'This Jesus must die' wat vlak. In 'Tien jaar musical' be wijst Otis dat er vooral onder de jeugd grote behoefte is zich in deze kunstvorm uit te leven. Biedt het maar aan, dan rijpt het talent vanzelf. Zo is geble ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19