'Ik wil altijd twee stations verder zijn' «5fc Cultuur Kunst neke Schouten geeft solide riaties op een vast stramien RANSES FORMATIONS sETs iwss Korean Drums is adembenemende show Hans Hof Ensemble verlegt grenzen idest Musica viert lustrum met Residentie Orkest speelt Indianenverhalen Zondag naar de WoonMall. mi «■MP n rijsdam, 071-5356444, plv. chef caroline van overbeeke 071 -5356440 ctie amateurs 'Carte blanche' De selectie voor de jaarlijkse amateurkunstten- [stelling in de expositieruimte van het Ambachts- en Bal kuis in Voorschoten van 21 januari tot en met 13 februari heeft plaats op 10 december van dit jaar. Het thema voor ïntoonstelling is 'Carte blanche'. Deelnemers kunnen een jderij, tekening, foto of kunstobject maken op dit thema, deskundige jury selecteert het werk op kwaliteit. Meer in- ïatie bij Frans Peterse van de gemeente Voorschoten, tel £>600600. heater rond Millenium' in Alphen fn aan den run De VW en ANWB in Alphen aan den Rijn ben een overzicht gemaakt van alle theatervoorstellingen in ieriode tussen 20 december en 10 januari. Deze voorstellin- zijn populair en meestal snel uitverkocht. De bundel heet ►ater rond het Millenium'. Bij de VW Alphen aan den Rijn voor bijna alle tentoonstellingen worden geboekt. De kamerellen van Wannonder Peter Prins wunand zeilstra tesjoo', Theatershow van en door Schouten. Gezien: 3/11, schouw- feiden. Daar nog te zien: vanavond. mmige grote sterren kun eigenlijk niet voorstellen fee ook 'gewoon' bood- )pen zouden kunnen doen je supermarkt. Dat geldt poor Tineke Schouten, die lijkt van alle mogelijke ttures. Je zou haar zo bij de Heijn kunnen tegenko- |Ze is per slot van rekening on maar een moeder die pf heeft om 's avonds er- i het land op een podium ii staan. dergelijks zingt ze zelf iet begin van de avond, na en soort Marilyn Monroe jprogramma geopend te en. Eerst showy uitbun- >id, dan daarna weer met benen op de grond - het jieke Schouten ten voeten vertelt zelfs opgegroeid [jn in een kleine super- alwaar ze steeds meer i te dromen over een car- n het theater. jde loop van een flink aan- kren heeft ze die carrière werkelijk gemaakt en in de nuw van grote namen van a-artiesten een eigen vast lék opgebouwd dat ook in spiksplinternieuwe pro- na op zijn wenken wordt end. De formule is voor de vaste toeschouwers genoeg zaam bekend. Tineke Schouten brengt variaties op een vast pa troon, waarvan telkens opniew blijkt dat zij daar probleemloos mee uit de voeten kan. Natuurlijk is er dus ook weer de artiestenparade die bestaat uit een serie razendsnelle ver kleedpartijen om persiflages van bekende zangeressen ten beste te geven. Zo'n spektakel wordt altijd gepresenteerd door een 'gast' - wederom een type tje van Tineke Schouten zelf. Ditmaal is namelijk een oude bekende uitgenodigd in de per soon van Bep Lachebek die we al eens bij een voorgaande show hebben gezien. Bep is nog altijd lichtelijk aangescho ten, hetgeen Tineke Schouten aanstekelijk weet over te bren gen. Evenals in vorige program ma's heeft ze een eigen band, waarvan de uit drie vrouwen bestaande blazerssectie gedeel telijk ook aan de sketches mee doet. Eigenlijk wil Tineke Schouten dus met al die ingre diënten een goed verzorgd feestje bouwen, wat haar toch maar weer keer op keer lukt. Doodeenvoudige grappen kan ze ijzersterk vertellen. En de en tourage op het gebied van licht en aankleding is prima gere geld. Aan de randvoorwaarden voor een avondje eenvoudig en onbekommerd plezier is daar mee ruimschoots voldaan. Als hij zo nu en dan nog de Prins van de karnerellen wordt genoemd, zucht Pe ter Prins even. „Het is een beetje het Heintje Davids effect." Die zogenoemde karnerellen, aquarellen ge maakt met karnemelk (liefst bedorven) en water verf, maakt de Alphense kunstenaar allang niet meer. Maar momenteel worden er weer drie ten toongesteld in Het Oude Raadhuis in Warmond, en is er al één van verkocht. alphen aan den run/warmond pablo cabenda ,,Ze blijven populair. Dat typi sche blauw doet het hem, hè. Dat blauw dat je alleen met kar nemelk krijgt. Ik heb wel hon derd van die dingen gemaakt. Het ging op een gegeven mo ment vanzelf. Niet dat ik er zo weinig werk aan had, soms deed ik wel een half jaar over een kamerel drieluik. Maar ter wijl ik het maakte, wist ik al: 'dit gaat verkopen'." Prins (50), sjaaltje met sjaal - tjespeld van miniatuurkleur potloden en een t-shirt met een afdruk van zijn eigen pastels, heeft nog wel lang haar. Maar de losbandigheid is tot waardig en herfstig grijs omgebogen. Het Boudewijn de Groot effect. Na vijfentwintig jaar ma- gisch-realistisch werken met karnemelk vond hij het wel ge noeg. Het zorgvuldig opge bouwde netwerk van verzame laars en geïnteresseerden in Nederland werd verruild voor een solitair leven in Portugal, waar hij zich liet inspireren door rotsen, zee en lucht. „Ik stond in het dorp bekend als zonderling. Die rare vent die helemaal in zijn eentje woonde en in zijn nakie enorme zandte keningen maakte op het strand. Offers aan de zee. Het was prachtig om te zien hoe het wa ter stukje bij beetje de tekening weer opeiste. Dingen die ik voor mezelf heb gedaan. Elke Peter Prins: „Ik had door kunnen gaan met kamerellen, maar je moet integer blijven." dag maakte ik een tekening. Op het laatst waren de muren van de slaapkamer helemaal vol." Maar hij gaat niet meer terug. De Algarve is vreselijk toeris tisch geworden en zijn dorpje bij Portimao zal hij waarschijn lijk niet eens meer herkennen. Hij heeft in Portugal wel con tact kunnen leggen voor een ex positie in New York, waar hij zijn vriendin Carole ontmoette. „Carole is mijn muze. Carole inspireert me. Inspiratie komt trouwens van spirit. Ik ben er zelf niet zo bewust mee bezig maar Carole is astrologe. Je zou mijn werk misschien wel medi tatief kunnen noemen. Maar daar ben ik voorzichtig mee, want voor je het weet wordt het versleten voor New Age of ben je paranormaal bezig." Prins heeft de omslagen voor de astrologieboeken van Carole gemaakt, maar ook werk in op dracht voor bedrijven en de stichting Kinderpostzegels. Zijn muze introduceerde hem in '94 in de mode- en filmwereld. Door haar kon hij exposeren in de 70th Art Gallery. „Tussen Park- en Madison Avenue. Nee, inderdaad niet de minste buurt." Maar een echte door braak bleef uit. „Ik heb wel een aantal pastels verkocht. Maar om voet aan de grond te krijgen in een stad als New York valt niet mee." Van Manhattan naar galerie Het Oude Raadhuis in War mond. „Ja het is gek hè. Eerst Brussel dan RijnSaterwoude. Londen, New York en dan weer Warmond. Ik heb toch mijn meeste contacten hier. Ook al pendel ik voor mijn exposities regelmatig heen en weer tussen Engeland, Frankrijk, Amerika en Italië. De werken die in War- foto dick hocewoninc mond worden geëxposeerd zijn bijna allemaal in Italië gemaakt. Abstract en figuratief, naakten en staatsie-achtige portretten. Stoutmoedige, kleurrijke pas tels op handgeschept papier die door gelaagde behandeling van krijt op krijt haast een fluores cerende werking krijgen. „Door die glans geloven kunstkenners soms niet dat het droge pastels zijn." „Ik ben sinds kort bezig met een nieuw project. Portretten gemaakt aan de hand van inter views. Ik probeer zuiver op het gehoor een impressie te geven van de geïnterviewden. En dat kan soms heel goed abstract of minder voor de hand liggend uitpakken." Een zeezeiler geab straheerd tot een paar bonte zeildoeken in diep, diep blauw. Een dame die zich aanbiedt op het Internet wordt vastgelegd in wellustig, vlezig rose op een gloeiend paarse ondergond. „Ja, ik had misschien tot in lengte van dagen met die kar nerellen door kunnen gaan, maar je moet integer blijven. Mensen verrassen en al twee stations verder zijn. Ik zit nu al jaren op het Internet. De websi te van de Amerikaanse tv-maat- schappij ABC gebruikt een paar van mijn werken als lokkertje. Die dingen heb ik al zeven jaar geleden op het net gegooid, ter wijl het pas de laatste tijd in zwang komt. Misschien dat het zelfde geldt voor die pastels. Nu lopen die niet zo hard, maar wie weet, heb ik over een aantal jaren weer zo'n hype als met die karnerellen." De expositie 'Song to the Sirene' van Peter Prins is te zien t/m 17 novem ber in Galerie liet Oude Raadhuis, Dorpsstraat 36 in Warmond. PHILIPPE BLANCHARD/ L'ORCHESTRE DE CONTREBASSES doll nov-20.15u vr 12 nov-20.15u zo 14 nov-14.00u Een ontmoeting tussen gevoelige snaren en onstuimige ritmes. Vijf van de beste Zweedse dansers en de zes contrabassisten van het vermaarde L'Orchestra de Contrebasses maken hun Nederlandse debuut in een productie met een sprankelende chemie; onvoorspelbare muzikaliteit gecombineerd met een zeer fysieke choreografie. Slechts drie voorstellingen In Nederland. theater recensie sabinevan den berg [rstelling:'Korean Drums' door Didim e Company. Gezien: 3/11, Stadsge hoorzaal, Leiden. lenkostumering is van een ver- ïaajfende schoonheid. De Ko- ise drummers gaan ge- ee[d in de fijnste stoffen. Soe- en fris van kleur. Alleen al de manier waarop de glan- rerjde mouwen vallen, kun je Hp dat hier niet zomaar een aan het werk is ge- eerest. Maatwerk. Ook aan Ivimink en haardracht is lexbschoots aandacht besteed, lij kop ziet de troupe eruit. En hei hebben ze nog helemaal p gedaan. hailaar zodra ze gaan spelen, want de drummers unjisen echt terwijl ze hun mmel bespelen, word je op- ig jlokt in een wervelende 0w van Koreaanse folklore, zit de zaal altijd, als er weer een of andere exotische slag werkgroep in Leiden neer strijkt. Immens populair bij het publiek. En gisteravond was dat zeker verdiend. Alle percussionisten, man en vrouw, beheersen beide kunst disciplines: dansen en drum men. Hoe sierlijk hanteren de dames hun stokken; het wor den veertjes in hun hand. Het is een hele prestatie om zo lief lijk te dansen terwijl je een 'changgu' (trom in de vorm van een zandloper) op je heup hebt hangen. Dan moet je daar ook nog eens een strak geluid uit zien te krijgen. En intussen naar de toeschouwers lachen. Toch draaien deze Koreanen hier hun hand niet voor om. Als elfen warrelen ze over het toneel in hun kleurige gewa den. Al trommelend. Ze hebben allerlei verschil lende slaginstrumenten in de choreografieën verwerkt. De 'puk', die de echo van de aarde symboliseert, de bovenge noemde 'changgu' die je be speelt met een bamboestok. De 'sogo' is de kleinste, heeft de omvang en de gekleurde linten van een tamboerijn. En de grootste is een enorm vat, de 'drakentrom', zo genoemd omdat er een bonte draak overheen is geschilderd. En niet te vergeten de gong. Een rituele opening: een ijle fluit weerklinkt en drie arties ten zitten, allen in een witte pij, achter een steen. Kun je ook op drummen. Een verstild begin, want na deze sobere ouverture barst een kelk aan kleur open die niet sluit voor de laatste slag geslagen is. Lila, zeegroen, zuurstokroze. Goudborduursel, kwastjes en plooien, plenzen de ritmes als een gieter over je heen. Opgewekt en overal even beheerst. In de hele uitvoering zie je de hand van Kook Soo Ho, artis tiek leider van het Didim-gezelschap, de danser en choreograaf wiens werk ook tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 1988 (Seoul) te zien was. De choregrafïe is helder en uiter mate fijnzinnig. Nergens dof heid, alles even jeugdig. De op bouw is doordacht. In de aan eenschakeling van nummers zie je een juiste volgorde, actie, rust en actie. Vlak voor de finale bijvoor beeld, gaat het zaallicht plotse ling aan en lopen twee tam boers door de zaal richting het dichte doek. Op hun hoed is een lint bevestigd dat zij met een hoofdbeweging laten cir kelen zoals gymnasiastes dit met hun linten doen op de turnmat. Maar déze linten draaiers zorgen zelf voor hun muziek. Als dan het doek openschuift voor de finale slaakt de zaal een zucht van verrukking. On der het rookblauwe licht zitten meer dan twintig trommelaars met hun gezicht naar het mid den, daar waar de grootste drum staat opgesteld. Memaal hun eigen trom bij de hand. Later wordt de 'sungjungo' naar voren geschoven. Eentje die bespeeld werd om voor spoed af te roepen in oorlogs tijd. En om de overwinning te vieren. 'Korean Drums' is een adembenemende show waarin ritme en esthetiek moeiteloos samengaan. Je geeft je onmid dellijk gewonnen. dans recensie maarten baanders "kksenheimse Stageband bestaat vijfjaar nheim diana vis de helft van het concert in een totaal an- roj der jasje gestoken." Door de dirigente is fa stageband met muzikanten uit de het idee geopperd een coverband mee te urepre speelt samen met een cover- laten spelen. Waar de eerste helft toch ;.e^. Een unieke combi- zj „Je wilt toch iets bij- iCh Iers doen, iets specta- airs. Hopelijk komt er publiek." Stageband e pst Musica bestaat vijf vi en dat wordt zaterdag- Epd gevierd met een op- f-jjj kelijk concert in de au- ,m^an het Rijnlands Ly- g n in Sassenheim.- Maureen van Lans vindt het expiri- anilt' want dat is wat de Stageband was, geslaagd. „Het ,an wel een bekend idee, tolir je moet toch maar j ^achten hoe het loopt." Stageband is er voor eg(ere leden die hun ac- 0pjje periode in de senio- atl >and - het lopen van ares - willen afsluiten, f v, r die willen blijven 0(»iceren. Dat betekent i3 doorstroom van de iikanten in de vereni- en zo komen er weer vrij voor jong ta- iel! van de jeugdafdeling. Stageband geeft al vijf lCja voorstellingen, maar vojB keer wordt het voor o muzikanten spannend, jjji is het eerste grote con- rarfdat we geven." We spelen wel voor bij- ,jjnjrbeeld bejaardentehuizen en voor de w lernemersVereniging Sassenheim". de tweede helft van het concert een to- De coverband, „In het eerste gedeelte spelen we onder andere de Soldaat van Oranje en een ABBA-medley. Wat er na de pauze ge beurt is nog een beetje geheim. In elk Bij de generale repetitie zondag van Stageband Adest Musica vroeg de dirigente de uiterste concentratie van haar orkestleden. foto dick hogewoning wat meer de gewone muziek brengt, is geval komt er zang en gitaar bij." 'Ain't no secret' dens het concert dirigeer ik", vertelt Van der Lans. „Hoe ik bij Adest Musica ben gekomen? Mijn vader is al ruim 38 jaar actief bij Adest. Ik doe het Conservatori um, er was een plek als diri gent vrij en toen heeft mijn vader mij gevraagd. In het begin is het best raar. Ik ben pas 26 en dus de jongste. Daarnaast heb je nog eens te maken met bijna alleen maar mannen. Maar het ging goed. Ik werd opgenomen in de groep en er deden zich geen moeilijkheden voor. Het doel van de Stageband is om op een ontspannen ma nier muziek te maken, dus echt druk maken we .ons toch niet om problemen." In september zijn de voor bereidingen voor het concert begonnen. Volgens Kaptijn vraagt deze vorm van muziek maken een totaal andere be nadering. „Je bent hier an ders mee bezig dan met de seniorenband. Het is andere muziek. Soms is het lastig: we hebben voldoende trom pettisten, maar kunnen nog wel wat andere blaasinstru menten gebruiken." Maureen van der Lans probeerde tijdens de genera le repetitie zondag de laatste oneffenheden weg te wer ken. Ondanks de 'ontspan nen' doestelling van Adesr Musica wil zij de muzikan ten op het puntje van hun stoel hebben. Het concert van de Stageband begint 6 november om 20.00 uur. Het Je ziet wel eens dansvoorstellingen die indruk maken omdat de bewegingen zo vloeiend op el kaar aansluiten. Het Hans Hof Ensemble ver staat deze kunst ook, maar gaat een stap verder. De groep combineert dans met verhalend thea ter. Ook in het verhaal, in de confrontaties tus sen personages en in het gebruik van objecten zie je dit perfecte in elkaar grijpen terug. 'Stad bij nacht' is een absurde, buitengewoon komische visie op het stadsleven. Er gebeurt van alles tegelijk, in een hoog tempo: eenzaam heid, ontmoetingen, liefde en venijn. Het is een meesterlijke collage. Allerlei elementen zijn als het ware uit het stadsleven geknipt en in een bonte combinatie naadloos naast elkaar ge plakt. Merhande meubilair, koffers en servies goed zijn haarscherp in de stroom van de ge beurtenissen opgenomen. Aan een tafel zitten een man en een vrouw. Wrijvingen en verlan gens leiden tot wilde uitbarstingen. De licha men worden speels gemangeld. Als een hoofd achterover gegooid wordt, gaat er juist een klep van een kast open, waartegen het hoofd de volgende beweging weer instui- tert. Die kast is puur een dansend object. Zo wemelt de voorstelling van de meesterlijke vondsten. Het enige bezwaar dat je zou kunnen hebben is, dat er te veel leuke details tegelijk te zien zijn, zodat je het gevoel overhoudt dat je veel mist. Maar dit is misschien wel onvermij delijk als je de drukte van een stad echt wilt la ten zien. In een stad heerst veel agressie. De meeste mensen uiten die niet. In 'Stad bij nacht' leidt irritatie juist wel tot spontane uitbarstingen in de vorm van speelse bewegingen. Zeer eenvou dige aanzetten zijn voor dit gezelschap al vol doende om er spannende en onderhoudende dans van te maken, zoals wanneer een op een bed liggende man het been van een vrouw grijpt. De voorstelling bevat een overvloed aan zeer komische scènes, allemaal even absurd, onver wacht en sympathiek. De behangverkoper die niet van ophouden weet en de mensen maar blijft aanspreken met zijn stalenboeken. De pia nist die overlast veroorzaakt, waarna niet alleen de piano, maar ook hijzelf uitgekleed wordt. Het restaurant, waarin de gasten uiteindelijk naakt zitten te eten en ineens toch geïnteres seerd kijken in de stalenboeken die de verkoper ook hier komt aanbieden. En al die andere vondsten. Het is allemaal zo grappig gevonden en uitgevoerd, dat het bijna niet in woorden te vatten is. Aan het eind van deze voorstelling doet de groep iets zeer onverwachts. Dat Het Hans Hof Ensemble zeer grappig kan zijn, daar twijfelt niemand meer aan. Maar een stad is natuurlijk niet alleen grappig. Een stad kan ook verschrik kelijk zijn. De groep gaat daar niet omheen. Aan het slot zien we een vrouw van een grote hoogte afspringen. Daar ben je dan even stil van. Zo verlegt de groep nog binnen de voorstelling haar grenzen. den haag anp Het Residentie Orkest geeft op 3 december in Den Haag de pre mière van het eerste grote or kestwerk van de 16-jarige com ponist Marijn Simons uit Ge leen. Het stuk, dat in opdracht van het orkest werd vervaar digd, heet 'Noises in the Night' en is gebaseerd op mythen en legenden van de Noord-Ameri kaanse indianen. Simons, die vioollessen krijgt van Saschko Gawriloff, zal de zelfde avond ook als solist op treden in het vioolconcert van Stravinsky. Hij was amper tien jaar oud toen hij mocht optre den op de 75ste verjaardag van Yehudi Menuhin. Volgens Rondom Ro, een uit gave van het Residentie Orkest, kwam Marijn Simons na het le zen van het boek 'Bury my Heart at Wounded Knee' van Dee Brown op de gedachte een werk aan de indianen te wijden. Hij koos uiteindelijk drie verha len uit Edward Huffstetlers 'Ta- les of Native America'. In die verhalen speelt de dood, die door de indianen op een rustige manier benaderd wordt, een hoofdrol. Simons volgt de ver halen 'Spirit Country', 'The Ghost Wife' en 'The warrior with no fear' in zijn composi ties nauwgezet, aldus Rondom Ro. Marijn Simons droeg 'Noises in the Night' op aan Deganawidah ofwel 'De Vrede stichter', een indiaan die in de vijftiende eeuw zes stammen tot elkaar bracht. Kom zondag inspiratie opdoen in W0011M.1II Aie: elt Van der Lans, „maar dit is iets tale omslag, voorspelt Harry Kaptijn, naamd, is een idee van de dirigente. „Ik Rijnlands Lyceum is te vinden aan de jl nieuws. Bovendien wordt de twee- voorzitter en trompettist van de band. speel zelf saxofoon in die band, maar tij- Van Alkemadelaan 2 in Sassenheim. U bent De gr A2U R ialisten W o o n m all ALEXANDR hai dak. Tot 14 november: expositie 'licht emotie rotterdam-pr aiexandcr o o t s t e woo ti beleven is van N e tl e r I a n tl s.t i. i j- .-I Ipcnbaar vervoer: NS- en metrostation Rotterdam Alexander

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25