H
Hapklaar vermaak Hillegom 'op de kaart'
in feestfabriek dankzij tv-programma's
T
133
ZATERDAG 30 OKTOBER 1999
1550 De Franse adellijke fa
milie Blois de Treslong - in
Nederland 'Blooys van Tres
long' genoemd - vestigt zich
op een 'buitenplaats' in Hil
legom en laat een fraai land
huis bouwen.
1700 De laatste Blooys van
Treslong verlaat Hillegom.
De buitenplaats komt in han
den van de familie Van
Loon. Daarna volgt de fami
lie Van den Ende.
1858 Het geslacht Van Tets
van Goudriaan volgt de fa
milie Van den Ende op als
bewoners van T reslong.
Rond deze tijd wordt het
landhuis vergroot en ver
bouwd in de Engelse neogo
tische stijl. Hoe het gebouw
eruit zag, toont de foto links.
De opname is afkomstig uit
het boek 'Hillegom, de jaren
vijftig', een uitgave van Lo
kaal Boek, met dank aan
Stichting Vrienden van Oud
Hillegom.
1940 Na het uitbreken van
de Tweede Wereld Oorlog
wordt landhuis Treslong in
gericht als distributiecen
trum. Vanwege de grote
schaarste aan (onder meer)
brandhout worden de bo
men op het landgoed ge
kapt.
1945 Na de bevrijding blijft
het distributiecentrum nog
vijf jaar bestaan. In deze pe
riode is ook de Middelbare
Tuinbouwschool tijdelijk in
het huis gevestigd.
1949 De Stichting Hillegom-
se Bloembollenbeurs legt een
demonstratietuin aan rond
het oude landhuis. Ontwer
per van de tuin, bedoeld als
'etalage van het bollenvak',
is H.J. Voors.
1950 Buitenhuis Treslong
gaat tegen de vlakte.
1952 De Stichting Hillegom-
se Bloembollenbeurs opent
het nieuwe beursgebouw en
restaurant op het Treslong
terrein. Architect is A. Vogel.
1958 Treslong fungeert voor
het eerst als televisiestudio.
Jos van der Valk neemt er
het variété-programma Piste
op.
1971 De Koninklijke Alge
mene Vereniging voor
Bloembollencultuur (KAVB)
vestigt zich in Hillegom. Prins
Bernhard opent een nieuwe
kantoor en een beurshal an
nex sporthal.
1973 Dirk van den Broek
gaat horecabedrijf Treslong
exploiteren. Het zalencom
plex wordt uitgebreid met
een slijterij.
1974 Einde van de televisie-
tijd. Showprogramma's wor
den nog wel in Treslong op
gevoerd, maar die zijn vanaf
dan alleen te bekijken tijdens
een bijbehorend diner.
1990 Het gaat slecht met
Treslong. De bollenbeurs is
verhuisd naar Lisse en in de
tuin worden geen bollen
meer geplant. De Hillegomse
politiek besluit naar een an
dere invulling te zoeken voor
het pand.
1993 De ondernemers Luuk
van der Zon en Ton Kooloos
maken van Treslong een
groot partycentrum. In 1996
kopen zij het hele complex
van de KAVB.
1999 Het nieuwe Treslong
loopt goed. Zo goed dat om
wonenden klagen over ge
luidsoverlast. Het Hillegoms
college praat met de eigena
ren over verhuizing binnen
drie of vier jaar.
Hillegom touwtrekt om
Treslong. Het succesvolle
partycentrum bezorgt een
handvol dorpelingen slapeloze
nachten. Terwijl hun roep om
sloop steeds luider wordt,
steken elders in de gemeente
nostalgische gevoelens de kop
op. Treslong is Hillegom,
zeggen autochtonen met
mijmerende blik in de ogen. Als
deze naam verloren gaat, snijdt
het dorp - toch al niet beroemd
om het conserveren van
historische waarden - zichzelf
definitief los van zijn verleden.
Een verleden van
buitenplaatsen, bollen, Beatles
en circusartiesten.
et water in de vijver is
nauwelijks te zien. Overal
groeit het riet, verward als
ongekamd haar. Knoestige bessenstruik-
jes hangen, ongehinderd door snoeis-
charen, over de bielzen in de borders. De
Treslong-tuin ligt er bij als een slecht on
derhouden dorpspark. Eén uitgebloeide
lelie staat eenzaam tussen gele berken
bladeren. Als herinnering aan het Hil
legomse zusje van Keukenhof.
„Deze hoek stond er vol mee. Lelies en
irissen rondom de vijver. En geen riet
stengel kreeg van ons de kans." Jan
Stuurman (75) duikt nog eens wat dieper
in de kraag van zijn winterjas. Wande
lend, door de tuin voor partycentrum
Treslong vertelt hij droogjes over zijn
werk voor de Koninklijke Algemeene
Vereninging voor Bloembollencultuur.
„In de tuin lieten we zien wat er allemaal
mogelijk is met bolgewassen. Hetzelfde
idee als in Keukenhof in Lisse, maar dan
compacter."
2775 crocussen, 10.775 hyacinten, 750
parkiettulpen, 1865 rotstuinnarcissen.
Het is een kleine greep uit de zevendui
zend bloemen tellende lijst voor het na
jaar van 1975. „Als de lijst er eenmaal
was, moesten we aanpoten. Dan laadden
hovenier De Wit en ik zakken hyacinten-
bollen in mijn oude Renault. Bij thuis
komst meteen onder de douche tegen de
jeuk. Gèk werd je ervan."
De verdiepte bloembedden, dé buxus-
haagjes met tulpen in alle kleuren ertus
sen, de rotstuin gemaakt van vierhon
derd ton natuursteen. Stuurman ziet het,
ondanks asfalt en geparkeerde auto's,
nog voor zich. „Een prachtig gezicht als
alles in bloei stond. Dan kwamen de
bussen vol Japanners en Duitsers. Op
weg naar de Keukenhof stopten ze voor
een wandeling en een maaltijd in restau
rant Treslong."
Trouwe bezoekers gedurende het hele
jaar waren de kwekers. „Iedere maandag
- beursdag - kwamen ze uit de bollen
streek en West-Friesland naar Hillegom.
Terwijl hun vrouwen een dagje winkel
den in Haarlem, lieten ze in de keurings
hal hun nieuwe soorten testen op echt
heid en virussen. Tussen de schotjes in
de grote beurshal lagen de partijen bol
len te geuren." Stuurman kijkt achterom
naar de gebouwen. „In de jaren tachtig
kwamen er nog maar driehonderd men
sen op een beursdag in plaats van dui
zend. Toen is de hele zaak verhuisd naar
Lisse. Daarbinnen worden nu feesten ge
geven, geloof ik."
Met de rug naar het grote hek langs de
Weeresteinstraat houdt Bennebroeker
stil. Hij kijkt de tuin in, wijst naar de lin
ker- en rechterhoek van het terrein. „Aan
weerszijden van het pad komen de nieu
we kantoren van de KAVB. Dan is de tuin
voorgoed verdwenen. En zo zie je maar
dat alles tijdelijk is." Jammer? „Nee hoor.
Ik heb een jaarkaart voor Keukenhof."
LIEKE DE KWANT
Demonstratietuin Treslong in de nazomer van 1959.
foto uit 1honderd jaren bloembollencultuur kon.alg. ver. voor bloembollencultuur
KRO-telCvisiepionier Jos
van der Valk weet nog
precies dat hij Treslong
in 1958 ontdekte. „Een mooie grote
zaal. In Hilversum waren de studios
destijds te klein voor grote showpro
gramma's". zegt hij. De samenwer
king met de toenmalige directie
roemt hij. „Die regelden alles zo dat
je er altijd weer graag terugkeerde.
Terwijl we er jarenlang ontzettend
veel rommel hebben gemaakt." Al
met al de perfecte plek voor de regis
seur om zijn variété-programma Pis
te op beeld vast te leggen.
Treslong Hillegom als centrum
van entertainment. Jarenlang treden
er om de zes weken circusartiesten
op. Vanaf 1959 gaat de KRO er ook
muziekprogramma's opnemen. Het
door Teddy en Henk Scholten gepre
senteerde
Zaterdagavond-akkoorden, bijvoor
beeld. In de jaren zestig wijken ook
andere omroepen regelmatig uit
naar Hillegom als ze studioruimte
tekort komen.
Op 5 juni 1964 levert dat Hillegom
een bezoekje op van The Beatles.
Voor de hoofdingang van Treslong
staan die middag vanaf vier uur hon
derden fans te wachten. Pas om half
zes arriveren de vier muzikanten uit
Liverpool. Ze nemen tot overmaat
van ramp nog de achteringang ook.
De dan 14-jarige Hillegommer Lex
Cowan ziet iedereen plotseling weg
rennen. „Er was eigenlijk geen bijko
men aan want alles was tot in de
puntjes geregeld. Maar ik heb toch
nog een glimp van ze op kunnen
vangen toen ze uit hun limousine
stapten."
Ton Camphorst bokst op datzelfde
moment het schier onmogelijke voor
elkaar. Met een kabelhaspel onder
zijn armen weet hij zichzelf naar bin
nen te smokkelen. „Het was een
doordeweekse dag, en ik had het ge
luk dat ik als dienstplichtige een mi-
ussen de gerechten door danst een
achtkoppig showballet kundig op kra-
JL. kers uit vervlogen tijden. Videoscher
men spuwen zwart-wit beelden, passend bij de
periode van de muziek. De Time Machine Dinner
Show van partycentrum Jtesjfiög levert nieuwer
wets vermaak voor gasten dië de' lol graag hapkïaar
opgediend krijgen. En tusserKkj^r liefst onb.epefkt
wallen eten en drinken.
Door 'laboranten' van de 'tijdmachine' worden
bedrijfsafdelingen, families en vriendenclubjes
naar hun tafels geleid in de voormalige sportzaal
van Treslong. Opgewarmd door een welkomst
cocktail uit een reageerbuisje zetten mensen zich
aan de tafels waar geopende flessen wijn uitnodi
gend wachten om uitgeschonken te worden. Na
het voorgerecht is het tijd voor het eerste deel van
I de muziekshow: 'The roaring.years' tiissen de we-
reldoorlogen. Het publiek vermaakt zich uitste
kend met zestien blote benen die op het enorme
M podium de cancan dansen. Twee dames, uit met
hun harddraverijvereniging, doen zittend op hun
stoel de Charleston.
Ondanks dat ze het VARA-optre-
den en voorafgaande interview niet
live bijwonen, maakt de belevenis
een onuitwisbare indruk op Lex Co-
wan en zijn broer. „De bandjes in
Hillegom schoten daarna als padde
stoelen de grond uit. Ik geloof dat er
wel vijf per dag werden opgericht!"
Inspiration, de Hillegomse band van
de gebroeders Cowan, bestaat ruim
25 jaar na dato nog altijd. „Ik heb
zelf nog wel eens in Treslong opge
treden en dan gaf dat toch wel een
apart gevoel. Dat je op hetzelfde po
dium stond waar The Beatles ook
ooit stonden."
ng Voor een vaste prijs mag onbeperkt besteld wor
den, dus nemen de bezoekers het ervan. De 'labo-
:t ranten' lopen af en aan met bladen bier. De mu-
iai ziek en de alcohol verhitten na het hoofdgerech-
tenbuffet de gemoederen steeds verder. The Beat-
n les en Cliff Richard nodigen stelletjes uit om de
dansvloer op te springen. Werknemers zien nu ein
delijk eens hun werkgevers de stropdas wat losser
doen.
Na het verkoelende dessertbuffet met ijsbom-
men en bavaroisetaartjes barst het feest pas goed
los. Wild danst het publiek op muziek van Abba,
Aretha Franklin en Boney M. Op het moment dat
de zangers en zangeressen het podium bestormen
om 'A brand new day' van Diana Ross te zingen,
gaat iedereen uit zijn dak.
Met de laatste tonen van de megahit komt aan
de avond een einde. De presentator doet nog een
wanhopige poging de uitgelaten menigte te sussen
net de woorden 'Bent u een beetje rustig voor de
turen, zij mogen hier niets van weten' en een kop-
De dinnershow van partycentrum Treslong levert
nieuwerwets vermaak voor gasten die de lol graag
hapklaar opgediend krijgen.
foto united photos de boer marisa beretta
je koffie. Maar tientallen lallende personeelsleden
en strompelende familieleden laten elkaar luid
keels weten wat ze van de show vonden. „Héé-ul
l...leuk."
Feestfabriek Treslong heeft weer een goede
avond gehad.
MEREI DEKKER
litair pakkie aan had. Ik denk dat ze
daarom gedacht hebben dat ik bij de
crew hoorde. En ik kende het ge
bouw Treslong op mijn duimpje, dat
hielp natuurlijk ook."
Staand naast de tribune zag Cam
phorst de tv-opnames in een totale
chaos ontaarden. „Het zaakje moest
een paar keer stilgelegd worden om
dat het podium bestormd werd. Het
was een heksenketel, maar ik denk
dat dat ook kwam omdat een hele
boel aanwezigen ontevreden waren.
Het was toch een beetje een tegen
valler omdat ze geen noot live zon
gen. Het zijn bekende beelden ge
worden van dat optreden. Altijd zie
ik mezelf dan weer een fractie van
een seconde terug als de camera
naar een bepaald punt draait."
'De televisieopnames moesten een paar keer stil
gelegd worden omdat het podium bestormd werd',
herinnert Hillegommer Ton Camphorst zich over
het bezoek van The Beatles aan Treslong in 1964.
foto archief united photos de boer
Volgens mediadeskundige Wilfred
Meier Nolte is Treslong van onschat
bare waarde geweest voor de naams
bekendheid van Hillegom. Meier
Nolte is eigenaar van Partner PR, een
Hillegoms reclamebureau dat regel
matig zendtijd inkoopt voor spotjes.
Daar waar Almere tegenwoordig
diep in de buidel tast voor televisie
spotjes om de gemeente te promo
ten, werd Hillegom jarenlang gratis
als opnamelocatie genoemd. „Tus
sen Pipo en Mies Bouwman in, waar
iedereen naar keek. Zo'n bereik ha-
Regisseur Jos van der Valk ontdekte Treslong in
1958 als televisiestudio en nam er het varieté-pro-
gramma Piste op. foto spaarnestad fotoarchief
len is haast ondoenlijk. Dan heb je
het over een miljoenencampagne."
En die kreeg Hillegom dus voor niks.
PETER VOSKUIL