Joe Cocker laat niet met zich sollen pe verjongingskuur van 'oom' Tom Jones Cultuur Kunst ZATERDAG 30 OKTOBER 1999 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV. CHEF CAROLINE VAN OVERBEEKE 071-5356440 'Ik voelde me toch echt een héle kleine jongen toen Luciano begon uit te halen De vraag op welke manier is voor hem persoonlijk niet zo lastig te beantwoorden. Want Good Old Joe blijft een duidelijke voorkeur houden voor z'n al sinds halverwege de jaren zestig beproefde recept van (karakteristieke) stem inclusief eigen draai voor op en de rest daaraan ondergeschikt. Met je tijd meegaan, waarop z'n platenmaatschappij telkens weer hamert, is wat hem betreft dan ook een beperkt rekbaar begrip. Z'n nieuwe (negentiende) album 'No Ordinary World' kan worden uitgelegd als een po ging tot modernisering, getuige onder meer het in schakelen van Steve Power, de producer die Robbie Williams op het juiste spoor zette en sindsdien geldt als het toppunt van lichtvoetige radio vriendelijkheid. Maar tegelijkertijd valt te horen dat Cocker niet met :ich heeft laten sollen: de franje mag wat frivoler en litsender zijn, het keurmerk, de bloedstollende gra- velstem, domineert niettemin als altijd. ,,Ik weet niet if ik helemaal tegemoet ben gekomen aan alle op- ipelende veranderingsgedachten, maar wel dat ik iveer eens fris voor de dag kom," aldus het natuurta- ent uit Sheffield, dat ooit, nog als gasfitter, de mu- iekwereld binnenstapte als drummer bij Vance Ar- ïold and The Avengers. foals zo vaak is het verse basisrepertoire van 'No Or- iinary World' aangevuld met bekende nummers, /aarmee Cocker heel graag eens aan de slag wilde, lij bijvoorbeeld 'First We Take Manhattan' van Leo- lard Cohen was er de dubbele link bestaande uit de ertolking door z'n goede vriendin Jennifer Warnes n z'n 'afstandelijke' vriendschap met de Canadese lichter-bard. „Leonard en ik zijn gezworen kamera len sinds prins Charles ons door elkaar heeft ge laaid tijdens een van de Prince's Trust-concerten vaar we allebei optraden, alweer jaren geleden. Ik lad er toen geen benul van dat we na afloop aan lem en prinses Diana zouden worden voorgesteld, stond ik niet in het rijtje om hem op te wachten, .eonard wel en die kreeg van hem ook een prachtig :ompliment. Thank you Mr.Cocker, I have been a an of your material for years! Je begrijpt dat we daar ot onze dood over zullen blijven grappen," aldus De este Blanke Rhythm Blueszanger ooit. Cohen's muziek heb ik altijd als een warme deken m me heen geslagen, maar met z'n teksten kon ik ooit zo uit de voeten. Daardoor ben ik altijd een eetje huiverig gebleven om me in z'n liedjes vast te ijten. In 'Manhattan' zaten bij nader inzien toch ok een paar van die zinnen, zoals I am guided by ie birthmark on my skin, die m'n wenkbrauwen ink hebben doen fronsen. Wat me over de streep eeft getrokken en altijd heeft geïntrigeerd aan dat ummer was die kreet Then we take Berlin. Zal wel omen omdat ik een oorlogskindje ben, haha." ocker heeft de dreiging van de vergeethoek gekend, a vier magere jaren ontsnapte hij er in 1982 aan rnkzij een nieuwe kans bij een platenmaatschappij land plus de onverwachte duethit 'Up Where We elong' met Jennifer Warnes, de themasong van de lm 'An Officer And A Gentleman'. Waarna hij eeds meer afstand heeft genomen van de uiterst lekeloze levenswijze die hem lichamelijk, geestelijk financieel bijna had gesloopt. Van iemand die on doorgaan als het prototype van de popheid die n beloftevolle carrière verwoestte door overvloedig lesmiddelengebruik en de verkeerde zakelijke over- nkomsten is Cocker stilaan geëvolueerd tot een irgvuldig opererende mega-ster, die prat gaat op n buitengewoon gezonde levenswijze. Daarin is ilfs geen plaats meer is voor de sigaret, waar hij poit buiten dacht te kunnen. „Ik.was een ordinaire ttingroker, goed voor anderhalf tot twee pakjes per ig. Of beter gezegd per avond, omdat ik met name m'n optredens niet meer te houden was. Ik ben mee gestopt omdat mijn stem in de hogere regio- in minder soepel werd en ik me dus zorgen begon Cocker heeft de laatste jaren steeds verder afstand genomen van de risicovolle leefwijze die hem dreigde te slopen. Zijn dominerende gravelstem is gebleven. foto wfa Nog een dikke twee maanden en Joe Cocker heeft met glans iets bereikt wat ooit voor onmogelijk werd gehouden. „Jarenlang heb ik geroepen 'Misschien wel tot het jaar 2000', als mij werd gevraagd hoe lang ik nog zou doorgaan. Daarmee had ik natuurlijk vooral in m'n zwakkere perioden meteen de lachers op m'n hand. Maar zoals voor hen klonk daar ook voor mezelf altijd een ongelooflijk verre mijlpaal in door. Straks is het wel degelijk zover, dus zal ik toch echt op zoek moeten naar een nieuwe dooddoener,' haha," grijnst de onverwoestbare Britse 'oerstrot' (55) in zijn Londense hotelsuite. „Het zal niet meevallen er nog eentje te vinden, omdat ik alweer geruime tijd behoor tot het clubje van stug doorbeukende overlevers die zo'n beetje iedereen tot z'n familie rekent. Waardoor het als normaal wordt gevonden dat ik met een bepaalde regelmaat van me laat horen." ■EBHBi te maken over de staat van m'n longen. Het kappen is me alleen on the road zwaar gevallen. Thuis is het eigenlijk nooit een probleem geweest." Een enkele opmerking over dat andere bestaan, als natuurmens in z'n 'privé-oase' in Crawford, Colora do is tegenwoordig al voldoende voor een lange, en thousiaste verhandeling. „In die omgeving, in the middle of nowhere voor Europese begrippen, ben ik dus een ander mens. Onherkenbaar als je het afzet tegen het beeld dat het grote publiek nog altijd van me heeft. Tuinieren en vissen waren er lange tijd m'n twee favoriete bezigheden, maar daar is inmid dels de computer bijgekomen. Kan je het je voorstel len? Deze ooit zo onrustige, altijd door mensen om ringde jongen, die nu uren in z'n eentje achter zo'n schermpje zit en zo de hele wereld voorbij laat ko men," bespiegelt Cocker zichzelf. „En krijg ik dan toch weer de kriebel, dan stap ik het restaurant bin nen dat m'n vrouw er sinds kort runt. Een soort hamburgertent genaamd Pam Joe's Mad Dog Cafe dat ze is gestart in een oud, leegstaand gebouw dat ze mij eigenlijk voor m'n verjaardag als werkruimte had gegeven. Opeens kreeg ze zin om daar zelf iets mee te gaan en nu serveert ze dus snelle happen aan de paar honderd dorpsgenoten en de vele motor freaks die Crawford als halteplaats hebben geadop teerd. Ik lach me rot als ik haar zie, maar ervaar in tussen ook de schaduwzijde, omdat ze me niet meer kan vergezellen als ik op pad moet." Een terugkeer naar z'n vaderland, destijds wegens problemen met de belastingdienst ontvlucht, zit er niet meer in, moet hij eerlijk bekennen. Ook al mist hij af en toe best de mooiste Engelse gewoonten en sommige naasten, ,,'s Avonds de pub binnenstap pen en met vrienden of kennissen een potje ouwe hoeren met 'n pint in je handen, daarvoor zou ik nog wel eens het vliegtuig willen nemen. Hetzelfde geldt voor een gezellig praatje met m'n vader, die nu 93 is, nog op zichzelf woont in het huis waar ik ben gebo ren en me net als vroeger gewoon op m'n nummer zet als hij dat nodig vindt. Hem en misschien ook m'n broer die hem een beetje in de gaten houdt, zou ik graag naar Amerika halen, maar dat is natuurlijk een ingrijpende operatie," aldus Cocker, die op 'No Ordinary World' met 'Father's Son' (van Conner Reeves) vanzelfsprekend z'n pa heeft willen eren. „Zelf zou ik hier niet meer kunnen wennen. Klimaat en gebrek aan ruimte zouden me te zeer gaan be nauwen, vrees ik. Die zon en die wildernis van Colo rado vormen zo'n schitterend tegenwicht als ik na een jaar onderweg te zijn geweest weer thuiskom. Een betere manier om de accu weer op te laden is er voor mij gewoon niet." Z'n werktijd is kostbaarder geworden door enerzijds meer behoefte aan ontspanning, anderzijds een ver groting van het aandachtsveld. „Wil je vandaag de dag iedereen tevreden stellen, dan moet je ook naar Tsjechië', Polen, Rusland, Azië', Zuid-Amerika, kort om allerlei oorden die vroeger niet meetelden, maar inmiddels net zulke markten vertegenwoordigen als de traditionele. Daarnaast word je als je zo lang op een bepaald niveau meedraait zoals ik voor alles en nog wat gevraagd en kun je niet altijd maar weige ren," weet Cocker. „Als Pavarotti je uitnodigt voor z'n jaarlijkse benefietgala, wat doe je dan? Je stelt al les in het werk om erbij te zijn! Het goede doel mag in dat geval voorop staan, het is en blijft eveneens een prachtkans om eens met hem en andere toon aangevende collega's te kunnen zingen. Ik kan je ook zeggen dat bij die gelegenheid m'n oren weer eens helemaal zijn opengegaan. Ik dacht dat ik een keel kon opzetten, maar ik voelde me toch echt een héle kleine jongen toen Luciano begon uit te halen. De naam van Joe Cocker had ook kunnen prijken op het affiche van de derde editie van Woodstock in juli jongstleden. Per slot van rekening was hij een van de smaakmakers op het oorspronkelijke festival in 1969 en tekende hij voor de opening van de tweede afle vering in 1994. „Van begin af aan heb ik echter m'n twijfels gehad over nog zo'n evenement onder de zelfde vlag. De viering van 25 jaar na dato, daar kon ik nog inkomen. Maar om dan vijf jaar later opnieuw met zoiets te uit te pakken, dat leek me niet verant woord. Helaas heb ik ook meer gelijk gekregen dan ik had gewild. De zaken zijn daar volledig uit de hand gelopen. Er zijn geloof ik zes meisjes verkracht, er is brand gesticht, er zijn verkoopstands geplun derd, kortom de sfeer was enorm agressief. Ik sprak Sheryl Crow die er was en die een rondje over het terrein had gemaakt. Joe, ik heb nog nooit zo'n enge, negatieve bende meegemaakt, zei ze. Daar word ik dan natuurlijk toch een beetje verdrietig van. Want Woodstock was altijd juist het symbool van peace, love and music en die faam wordt door dit soort af treksels aardig om zeep geholpen. Er zou een verbod moeten komen op het verder gebruik van die naam." Joe Cocker in Ahoy* op dinsdag 2 november in ka der van tournee rond album 'No Ordinary World'. Voorprogramma: Robert Cray Band. Kaarten f 50 tot f 65, exclusief servicekosten. |n krullenbol is te egaal zwart om nog geloofwaardig lrer te komen. Maar verder drijft Tom Jones probleem- ios de spot met de 59 jaren die z'n paspoort vermeldt. Jenesteld in een antieke fauteuil in een dito Londense Irenclub straalt de Britse showbizveteraan een en al lergie uit. Elke vraag wordt door hem gepareerd als een lsgeslagen bokser die de hele wereld denkt aan te kun-. In. Gretig en vol zelfvertrouwen slaat de 'levende le- Inde' uit Zuid-Wales zich dus door deze zoveelste pers- Ég, wat niet zo verwonderlijk is getuige de inhoud èn de litvangst van z'n verse waar, het album 'Reload'. deze eerste langspeler voor jonge label V2 (van Virgin- richter Richard Branson) lgt Jones uitsluitend duetten it vooral veel jeugdiger colle- |s. In bijna alle gevallen gaat om popklassiekers waarop m Tom' en z'n 'neefjes en ihtjes' zich danig hebben uit- eefd. Zoals 'Mama Told Me To Come' (met Stereopho- :s), 'Never Tear Us Apart' et Natalie Imbruglia), 'Sunny ernoon' (met Space), 'Are Gonna Go My Way?' (met bbie Williams) en 'Burning vvn The House" (met The digans). itstgenoemde co-productie ntussen als introductie-sin- bijzonder hitgevoelig geble- i en heeft ervoor gezorgd dat oren zijn geopend voor de- apmerkelijke doorstart van man die met het klimmen der jaren het avontuur steeds minder is gaan schuwen. Want waar hij genoegen had kunnen nemen met het lucratief blijven uitverkopen van z'n in de jaren zestig en zeventig gescoorde succesnummers, is Jones eigen lijk al vanaf z'n eigen 'actualisa tie' van de Prince-hit 'Kiss' (1988) aan het experimenteren. Niet alleen achter de micro foon, ook voor de filmcamera's. Denk aan z'n optreden als zich zelf in 'Mars Attacks', binnen kort op het witte doek vervolgd met een soortgelijke verschij ning tegenover Anjelica Huston in 'The Mammy' Aan de basis van die telkens nieuwe uitdagingen staat na tuurlijk een enorm plezier in het entertainen, laat Tom Jones allereerst weten. Maar daar naast is er zeker nog een andere drijfveer. „Ik ben me er de laat ste jaren meer en meer van be wust geworden dat ik nog te veel wordt gezien als een grap- penmakende knuffelbeer die meteen wordt geassocieerd met bergen damesslipjes die altijd naar m'n hoofd worden ge gooid. Ik hou zeker van een dolletje met het publiek, maar heb er toch moeite mee als ik de geschiedenis zou ingaan als een goedkope clown. Dan zou het imago de feitelijke perfor mance toch zwaar overschadu wen. Op het podium zie je mij dus geen aandacht meer schen ken aan al die hysterische da mes die zich nog steeds aandie nen. Ik sta er tegenwoordig al leen voor de mensen die zijn gekomen om van de muziek te genieten en dat is toch gelukkig wel de overgrote meerderheid. Verder probeer ik aansluiting te blijven vinden met de jongere garde, omdat die nu eenmaal ontvankelijker is voor alles wat nieuw is. Zelf wil ik niet blijven teren op al die oude roem, maar m'n eerste generatie fans wil dat liever wel." „Mijn stem is een octaaf gezakt, maar heeft daarbij wel aan diepgang gewonnen. En nog al tijd heb ik zoveel kracht over dat ik me gewoon moet inhou den om mezelf niet 'over the top' te jagen. Vele van m'n jon gere duetpartners waren dan ook flink geïmponeerd, mag ik wel zeggen. Nina van The Car digans riep dat ze naast mij in eengekrompen waande tot een piepklein muisje." Op Natalie Imbruglia moest zelfs langdurig wilde ingepraat, wilde ze na de eerste confronta tie met het vocale geweld van Mr. Jones nog verder durven zingen. Zo heeft hij natuurlijk over alle gelegenheidspartners wel een sappige anecdote. Te meer daar Jones zelf z'n hulp troepen mocht kiezen en daar in alle gevallen ook een heldere reden voor had. Chrissie Hynde (inclusief Pretenders) bijvoor beeld leek hem uitermate ge schikt voor een pittige 'update' van Iggy Pop's 'Lust For Life' nadat hij haar beter had leren kennen tijdens een hommage aan Linda McCartney in de Royal Albert Hall. Meest spraakmakend, zeker aan de overzijde van de Noord zee, is toch wel z'n combine met Robbie Williams in 'Are You Gonna Go My Way?' van Lenny Kravitz. Bijna een vader en zoon-affaire, moet Tom Jo nes toegeven, maar dan eentje overlopend van humor. „Dat het tussen ons klikte was al dui delijk geworden tijdens het Brit Awards-gala toen we dit num mer voor het eerst samen de den. Robbie is min of meer met me opgegroeid, omdat z'n moeder al een eeuwigheid een enorme fan van me is. Hij kan me ook heel leuk imiteren, plaatst dan precies de juiste macho-accenten, maar net even te zwaar aangedikt, om je rot te lachen. Als ik op dit mo ment iemand als m'n opvolger zou moeten aanwijzen, dan is hij het. Want Robbie heeft het gewoon. Een goeie instelling naar het publiek toe, stijl, lef, deze jongen gaat ongetwijfeld heel lang mee." Tom Jones: „Ik ben me er de laatste jaren meer en meer van bewust geworden dat ik nog teveel wordt gezien als een grappenmakende knuffel beer die meteen wordt geassocieerd met bergen damesslipjes die naar zijn hoofd worden geslingerd." foto cpd Vrij verrassend is verder z'n herontdekking van 'Little Green Bag' van 'onze' George Baker, opgenomen met Barenaked La- dies. „Een typische jaren zestig song, die ik plaats in de traditie van 'Delilah'. Tom Jones moet eerlijk bekennen hier en daar ook z'n neus te hebben gesto ten. Met name bij All Saints, die wel met hem de studio in wil den, maar dan alleen voor 'What's New Pussycat?'. „Zou een rechtstreekse sprong naar m'n eigen verleden zijn geweest en daar pas ik voor. Ik wil niet terug, maar vooruit en dat dan zonder m'n eigen identiteit prijs te geven. Met Reload' lijkt me dat aardig gelukt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 37