Literatuurprijs voor Glastra van Looi Verzorgd blijspel De Timdelerclub Cultuur Kunst Filmkeuring: 'Overheid zuiniger op auto's dan op jeugd' u Nieuw Sinfonietta Amsterdam maakt indruk 'Culiterair Kwartet' én spelen met schrijvei etfr MAANDAG 25 OKTOBER 1999 Boy Edgar Prijs voor Van Kenienade Amsterdam Saxofonist, componist, bandleider en program meur Paul van Kemenade krijgt de VPRO/Bov Edgar Prijs 1998/1999. Dit is de belangrijkste onderscheiding op het terrein van jazz en geïmproviseerde muziek. De prijs bestaat uit 25.000 gulden en een plastiek van Jan Wolkers. ..Bij Paul van Kemena de zit jazz in zijn bloed", meent de jury. Terwijl hij aan het Bra bants Conservatorium in Tilburg studeerde, begon Van Keme nade in 1976 aan zijn carrière. Hij richtte eigen groepen op, schreef composities en begeleidde een cabaretgroep. Ook ver zorgde hij de muzikale omlijsting van dansprojecten en werkte hij samen met artiesten, dichters en schilders. Zuidelijk Toneel live op internet eindhoven Het Zuidelijk Toneel is morgen de gehele dag live via het internet te volgen, ook tijdens de voorstelling van 'India Song' van Marguerite Duras in een regie van Ivo van Hove. Het is voor zover bekend een primeur voor een Nederlands toneel gezelschap. Vanaf negen uur 's ochtends is al te zien hoe de vrachtwagens met de decors komen en zelfs na afloop van de voorstelling kunnen nog de reacties van de bezoekers in de schouwburg van Eindhoven worden vernomen. Gedurende de dag kan ook gechat worden met de decorontwerper, de drama turg, met technici en met acteurs. Belangstellenden kunnen te recht via www.lizt.nl. Rex Gildo gewond na sprong uit raam munchen De Duitse schla gerzanger Rex Gildo heeft zaterdagavond levensge vaarlijke verwondingen op gelopen toen hij tijdens een bezoek aan vrienden uit een raam op de tweede verdieping sprong. Volgens de politie van München is 60-jarige Gildo met inwen dige bloedingen en ver scheidene botbreuken in een ziekenhuis opgeno men. De zanger zou uit het wc-raam zijn gesprongen en op een gazon achter het huis zijn terechtgekomen. Kort voor de sprong had een vriend van de zanger een arts opgeroepen om dat Gildo psychische pro blemen had. Toen de hulpverlener ter plekke kwam, sloot de zanger zich in het toilet op. Vlak voordat hij uit het raam sprong zei hij nog dat alles goed ging. De politie gaat uit van een zelfmoordpoging. De in München geboren Gildo had in 1960 zijn eerste hit met het nummer 'Sieben Wochen nach Bombay'. Grote faam verwierf Gildo vooral met nummers als 'Fiesta Mexicana', 'Speedy Gon zales' en 'Marie, der letzte Tanz'. foto anp theater recensie wunand zeilstra Voorstelling. 'Albert', blijspel van Rex Frost door toneelvereniging De Timdeler- dub. Regie: Frank Ouwerkerk. Gezien: 23/10, Schouwburg, Leiden. Albert, een oude kelner, laat zich niet zo maar door de direc tie van een befaamde hotelke ten aan de kant zetten. Hij is oud, wijs en slim genoeg om deze leeftijdsdiscriminatie die vermomd gaat als vernieu wingsdrang, het hoofd te bie den. Zijn uiteindelijke list is niet echt spectaculair te noemen maar levert toch een aardig schouwspel op. Anthon van der Meijden speelt de rol van Albert in het gelijknamige blijspel bij toneelvereniging De Timdeler club in een licht clowneske uit dossing. Dat is handig gedaan. Er is daarmee iets van een ko mische uitstraling bereikt. Van der Meijden kan op die manier zijn rol verder klein houden, want bij overdrijving is dit stuk niet gebaat. Het zwakste punt van de ge hele voorstelling is de verstaan baarheid die af en toe sterk te wensen overlaat. En ook het n rijsdam, 071-5356444. plv chef caroline van overbeeke 071-? DEN HAAG ANP De overheid is zuiniger op auto's dan op de jeugd als ze de Nederlandse Filmkeuring (NFK) opheft. Dat zei NFK-voorzitter Egbert Vleeming vrij dag bij de presentatie van het, als het aan het kabinet ligt, laatste jaarverslag van zijn organisatie. Er moet zelfregu lering door de branches komen. „Toen de APK-keuring kwam, werd uiteindelijk besloten dat de garages die testen zelf zouden uitvoeren. Prima. Maar de Rijksdienst voor het Wegver keer wordt wel van iedere keuring op de hoogte gehouden en voert steek proeven uit." Aan zo'n onafhankelijk controlerende positie voor zichzelf denkt de Filmkeuring nu ook, maar de regering ziet geen toekomst voor haar. De plannen voor een brancheorga nisatie die zelf gaat reguleren wat er aan geweld en seks voor welke doel groep op tv, video, filmdoek, cd-rom en internet mag, zijn in een vergevor derd stadium. Oud-minister d'Ancona wordt al als voorzitter genoemd van deze NICAM, het Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Nederlandse Filmkeuring haar in jaren opgebouwde expertise in sa menwerking met de NICAM zou be nutten. Maar de samenwerking liep volgens Vleeming spaak doordat de NFK ook in de nieuwe situatie een ab soluut onafhankelijke opstelling eiste. „Dat is echt nodig, want je moet zoiets nooit alleen maar aan de markt overla ten. De rest van Europa kijkt al met ge fronste wenkbrauwen naar ons. De branche-organisatie en wij kunnen en moeten elkaar aanvullen, anders slaan we internationaal een modderfiguur. We kunnen fungeren als audivisuele praatpaal naast het marktmechanis me. Maar er werd ons gezegd dat onze onafhankelijkheid zou worden ge waarborgd door de NICAM-voorzitter. Die toezegging was ons te dun. Daarna hebben we nooit meer iets gehoord", aldus Vleeming en NFK-directeurCi nelius Crans. Ze ergeren zich voo aan de onduidelijkheid die de heid laat bestaan, niet alleen bij Filmkeuring zelf maar ook bij het gn publiek. „De politiek weet niet wat wil. Wij dagen de politici uit maarei hardop te zeggen: 'We hebben hei Nederland zo goed geregeld dat branches het zelf afkunnen en enkele overheidsbemoeienis meer" dig is. En vraag het dan ook eens de ouders van jonge kinderen." Wat doet een actief lid van de Socialistische Partij (SP) met een prijs van een ton? Karei Glastra van Loon, schrijver van de alternatie ve SP-troonrede en met 'De Passievrucht' winnaar van de Generale Bank Lite ratuurprijs 1999, bekende Hanneke Groenteman in 'De Plantage' meteen rui terlijk dat hij het geld zeker niet in de partijkas zal stor ten. Trillend van emotie vertelde de winnaar dat hij op zijn zevende al fulltime schrijver wilde worden en dat de prijs hem nu op zijn zevenendertigste eindelijk die mogelijkheid biedt. amsterdam franqoise ledeboer De jury onder leiding van oud- staatssecretaris van cultuur Aad Nuis had dit keer zes auteurs genomineerd die onder het grote publiek geen grote be kendheid genieten. Naast Glastra van Loon waren dat Os car van den Boogaard (met 'Liefdesdood'), Henk van Woer den ('Een mond vol glas'), Frank Westerman ('De graanre- publiek'), Joris Note ('Kinderge zang') en Maria Stahlie ('Zon dagskinderen'). Op de longlist, de eerste selectie uit 289 inzen dingen, prijkten nog wel de na men van Harry Mulisch, Cees Nooteboom en Hugo Claus. De jury meende echter dat het dit jaar tijd was voor boeken die In cl Karei Glastra van Loon viert een feestje met partner en kind nadat hij de Generale Bank Literatuurprijs heeft gewonnen. 'meer verrassen' dan die van de zich vooral niet te beperken tot eure persoonlijke stijl' en stelde grote schrijvers. de winnaars en genomineerden dat alle genomineerden de prijs Voor Nuis de winnaar be- van literaire prijzen. Hij prees dit jaar daarom zouden hebben kendmaakte riep hij lezers op de zes auteurs'om hun superi- verdiend. Glastra van Loon werd ten slotte door de jury uitverkoren omdat 'De Passievrucht' on danks 'de bepaald niet simpele intrige, thematiek en structu een 'opmerkelijk licht' De jury prees de roman zoektocht van een onvruchi re man naar de biologische der van 'zijn' kind verder de fijnzinnige psychologie beschrijving van de relaties de even verrassende als tuigende ontknoping. „Ditlj mikt nergens op goedkoops timent en pakt op elke blai de", aldus Nuis. 'De Pas vrucht' werd ook als vvim L aangewezen door de jonge jury van drie Vlaamse en Nederlandse scholieren. Voor de bekendmaking de winnaar moest Groente; zich in sneltreinvaart door programma heenwerken. genomineerden kregen vn itRvc voorgelegd over hun woonten, of ze de boeken hun collega's gelezen had ernf en welke boeken ze tot del iet van de afgelopen eeuw bes eëist pelen. Omdat er ook filn lacht waren gepland over het bt edei van de jongerenjury en voorlezen van fragmente aad huiselijke kring en Groenti nme korte samenvattingen vai aarr boeken voorlas, was de druk te groot. Groenteman deelde het diopubliek voor de uitzet en. verontwaardigd mee dat a indel hekel heeft aan de kritieDlon zou ze 'gezellige babbeluu uwe presenteren. De uitzendini as. 1 gisteren werd helaas wel gezellig babbeluurtje omd ildat antwoorden van de au orde door het overvolle progra ?rddi op een enkele uitzonderii i niet goed uit de verf kwami ed< muziek recensie maarten baanders Concert: Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l v. Peter Oundjian, werken van Haydn, Bernstein en Bartók Gehoord: 24/10, Stadsgehoorzaal, Leiden De werken die Nieuw Sinfoniet ta Amsterdam gisteravond in de Stadsgehoorzaal uitvoerde, stel len hoge eisen aan precisie, hel derheid, balans, wendbaarheid en energie. Het orkest beant woordde glansrijk aan deze ei sen. Het concert begon met sym fonie nummer 8 van Haydn. Dit werk uit 1761 is een, ook voor Haydns tijd, tamelijk conven tioneel werk, met de gebruike lijke vierdeling, heldere thema's en doorwerkingen en concer tante solopartijen voor verschil lende instrumenten. In handen van NSA werd deze muziek een onderhoudend en spannend verhaal. De rustige opgewekt heid die zo karakteristiek is voor Haydn, kwam prachtig tot uiting in deel 1. In het tweede deel maakten de solisten op vi ool en cello zich met hun war me timbre prachtig los van het orkest. Het menuet werd licht en in een tamelijk hoog tempo gespeeld. Solist in dit derde deel was, heel verrassend, de contrabas, die moeiteloos mee ging in het lichte karakter en zelfs een lach losmaakte bij het publiek door te laten horen dat een bas ook heel hoog kan. Stormachtig en opwindend klonk het vierde deel, waarin je kon soms kon horen dat Haydn het de soloviolist behoorlijk moeilijk kon maken. In 'Serenade voor wool en or kest' van Bernstein werd de so lo indrukwekkend vertolkt door Anne Akiko Meyers. Het is een zeer afwisselende werk, waarin de componist zijn vaak vlotte stijl toch diepgang geeft door nu eens ontroerende, dan weer overrompelende thematische ontwikkelingen. De solopartij werd met een ongelooflijk in tense klank, trefzeker en wend baar uitgevoerd. In gedreven heid gingen orkest en soliste mooi gelijk op. Ondanks de vir tuositeit van deze muziek, slaagde Meyers erin veel emotie in haar spel te leggen. Voorafgaand aan 'Muziek voor snaren, slagwerk en ce lesta' van Béla Bartók, gaf de di rigent uitleg over de bijzondere opstelling van het orkest. Dit was nuttig om de subtiele en veelzijdige klankeffecten en de verdeling van de thema's over de partijen aan het publiek dui delijk te maken. Zo kon je bij voorbeeld de van alle kanten aanstormende motieven in het tweede deel horen èn zien. In die helderheid lag de kracht van de uitvoering die NSA van dit briljante muziekstuk gaf. In het eerste deel ging dit wel een beetje ten koste van het fluiste rend mysterieuze dat dit deel eigen is. Een iets kalmer tempo had dit misschien kunnen voorkomen. In het derde deel, als het thema van deel 1 tussen een rijkdom aan klankeffecten opnieuw rondspookt, komt dat mysterieuze beter tot zijn recht. NSA geeft dit werk met zijn punctuele en felle spel een enorme spanning. Het is voor het publiek een magnifieke er varing om glashelder te kunnen doorzien hoe knap dit werk in elkaar zit en tegelijk meege sleept te worden in een roes van muzikale energie. Tate Gallery gesloten na kussengevecht op kunstwer Piet< ui di onir in I t'i'ds ider en. ka k De Tate Gallery in gisteren dichtgegaan nadat twee mannen tect kussengevecht waren begonnen op een kunstwerk. Het Tracey Emin gemaakte werk 'My Bed' is een onopgen tweepersoonsbed. Het heeft vuile lakens en is omringd onder meer ondergoed, condooms, volle asbakken en lege: sen. Het werk wera later hersteld in de oorspronkelijke staal e]j twee mannen, twintigers, zijn gearresteerd. Het werk van Ei dat deel uitmaakt van de Turner Prize-tentoonstelling,-is; omstreden. Het linkse Britse dagblad The Guardian noemde s kunstwerk onlangs vervelend en voorspelbaar en gekwelde I j], wekul. De winnaar van de Turner Prize ontvangt ruim gulden. „Z< /er urd tldjf J eld E If ell het denJ delft aly knol speltempo zou flink hoger mo gen liggen. Zulke zwakke pun ten zijn echt jammer, juist om dat deze productie verder zo'n verzorgde indruk maakt en over spelers met mogelijkheden be schikt. Het decor ziet er ge woon goed uit, de sfeer van een restaurant in een klein landelijk hotel is raak getroffen. Waarom dit per se een Engels hotelletje zou moeten zijn, is typisch voor dit soort bewerkingen. Men past in de Nederlandstalige be werking zelden de plaats van handeling aan. Dat heeft iets gekunstelds en is zeker in dit geval volstrekt onnodig. Ook al is dat slechts een detail, het geeft wel aan dat De Timdeler club vaak nog te braaf met een productie omgaat. De groep beschikt over vol doende spelers met komisch ta lent. De serveersters en de kok kin in dit stuk bijvoorbeeld (Jacqueline Peels, Joke Rijsdam en Renate Hundersmarck) we ten gemakkelijk een lach te sco ren. Zoiets wordt nog te weinig uitgebuit. Met een flink portie flair en heel veel aandacht voor de tekstregie zou De Timdeler club nog veel beter voor de dag kunnen komen. Maarten 't Hart kreeg als des sert mascarpone met lange vin gers. Gerrit Komrij werd als hoofdgerecht gevulde kiprolla de voorgeschoteld. Koos van Zomeren at als bijgerecht veld sla met bosuitjes en Jean Pierre Rawie haricots verts met pesto. Ze zaten allemaal een keer aan aan de keukentafel van Trude Gerritsma, de eigenares se van boekhandel De Omslag in Delft. En zij niet alleen. Ook onder vele anderen Harry Mu lisch (mosterdsoep), Renate Dorrestein (sushi), Frans Poind (kipballetje met sesamzaad), Connie Palmen (courgette soep), Youp van 't Hek (groente uit de wok), Hugo Claus (car paccio) en J. Bernlef (salade van artisjokkenbodems en been ham). Ze kwamen naar Delft om hun boeken te signeren of tij dens een Literaire Salon op te treden. Ze bleven allemaal om bij De Omslag te eten. En nu zijn ze vereeuwigd in het eerste Nederlandse 'culiteraire kwar tet', een kwartetspel van schrij vers en recepten, met een bij behorend kookboekje. Het begon allemaal met wij len Nico Scheepmaker. Hij zou komen signeren en stelde de voor om vooraf samen gaan eten. Toen enige tijd Wïm de Bie voor een sij sessie arriveerde, kwamen haal-pizza's op tafel en nei belofte gedaan van een maaltijd op een later tij^tma; En zo werd een traditie ren. De 'Omslagtafel', die het culiterair kwartet is mond, was een feit. Alle schrijvers reageerdi m cj€ thousiast op het idee on isatie hun foto - aan de Omslazjjr genomen - nu in een kwa |et h( verschijnen. „Altijd een ngejs gensdroom geweest om di tbbi te maken van een kwartet' geerde Midas Dekker (ge de peulen, broccoli ei telkrieltjes). Wim de Bie de geitenkaas met framb zei: „Nog nooit opgenoni een kwartet, een hele eei F. Springer (drie soortf met pernodsaus) verkl „Als mijn kop maar nietd lust van de kwartetspele derft." Het Culiterair Kwartt naam is een vondst van Stip) is samen met het boek te verkrijgen bij Boi del De Omslag, Wijnhav 2611 CR Delft. tel. 212.15.10. Prijs f. 34,50. leiden In een rokerige ambiance, bijgelicht door twee eerbiedige Vaughan en Creedence Clearwater Revival nieuw leven werd in- kaarsen, presenteerden de Nederlandse Blues Brothers zaterdag- geblazen door groepen als The Backseat Windows, F F Band, avond in het Antonius Zalencentrum in Leiden een 'tribute to Ja- The Warthogs, Klapstuk, Maximum Overdrive, Roosevelt Frankie ke Belushi'. Hun optreden maakte deel uit van de manifestatie Band en Red West. De avond in het Antonius werd een feest der 'Coverbox', waarbij ook Elvis Presley, Bob Marley, Stevie Ray herkenning. foto mark lamers Publiek weet kunstwinkels te vim Galeriehouders telden afgelopen weekeinde tijdens het een tionaal Galerieweekend drie tot vier keer zoveel bezoekers normale dagen. Met die opkomst is de Stichting Nationaal G weekend meer dan tevreden. Ongeveer 190 galeries in hf zetten zaterdag en zondag de deuren open. „Het doel drempel naar de kunstwinkel te verlagen en dat is gelukt' een woordvoerder. Over de verkoop tijdens het weekeinde is rughoudend. „Dat is zo moeilijk te becijferen. Feit is dat kopen in Nederland in de lift zitten. Maar verkoop was nk insteek. Mensen de winkel in krijgen was het doel." gdsg ikna lelijk lor b act i ïndie in di<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 8