Cultuur Kunst Vivaldi's muziek en moeders pasta Onwijs bezorgde ouders Cher geeft zich nog niet gewonnen JCHONE CHIJN De drukte bij expositie Rembrandt Zelf valt tegen ATERDAG 23 OKTOBER 1999 ff JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF CAROLINE VAN OVERBEEKE 071-5356440 Penelope Mortimer (81) overleden inMDENDe Britse schrijfster Penelope Mortimer is dinsdag op 81-jarige leeftijd overleden. Mortimer schreef twaalf romans. Voor 'About Time', het eerste deel van haar memoires, kreeg ze in 1979 de Whitbread Prize. Deel twee verscheen in 1993. Haar biografie 'Queen Elizabeth: A life of the Queen Mother' leidde in 1986 tot opschudding wegens de bijzonderheden die erin ston den over het voorhuwelijkse liefdesleven van de in Groot-Brit- unnie zeer geliefde koningin-moeder. Mortimers in 1962 ver dienen roman 'The Pumpkin Eater' is verfilmd, met in de loofdrollen James Mason en Anne Bancroft. Moses Isegawa bij Kooyker gDEN» Mare Broere interviewt aanstaande woensdag vanaf O.OO uur Moses Isegawa over diens nieuwe roman 'Slangen uil' bij boekhandel Kooyker Ginsberg aan de Breestraat 93 in eiden. Moses Isegawa debuteerde in 1997 met de spraakma- ende roman 'Abessijnse Kronieken'. Broere is journalist en chrijver van een boek over Oeganda. Kaarten zijn te reserveren ip telefoonnummer 071-5160503. jeelden Oudheden naar Boston ij ilf augustus 1984 om 19.17 r prak mijn lieve moeder iet eerst de woorden uit. lijs Gaaf'. Het kwam nog ituurlijk uit haar mond en lichte gêne op, alsof ie- ds kunstbeen op de grond Maar de uitdrukking moet bevallen zijn, want er volg- 'e/c//<g meerdere keren. Ik ben er ddels aan gewend geraakt, erste keer kon ik 's nacht niet vatten. Een licht ma was over me gekomen, isychisch griepje. Niets [S, maar het ging ook ïelemaal over. Met 'on- iaaf had mijn moeder een genomen uit het brede timent van het puberjar en die bonbon bliefde ik 5 45 neer. dien draagt alles waar ik avenmatige bewondering [oester de predikaten 'fan- ch', 'vreselijk goed ge- 'i 'technisch perfect, 'van 'elhaast betoverend raffi- it' en een aantal keren, niets voor handen had, ikzelf steken in 'machtig ?rplee9 (mompelen alleen Friese n als ze met een brok in ddat levenswonder van at kalf mogen aanschou- Maar nooit meer 'onwijs Mijn moeder had onbe- die kernachtige kwalifica- tet en de vlag van de mo- onbevangen ouders erop mjii Waarom? Misschien 'ouders soms in de on- maar volstrekt bela- veronderstelling verke- "ze in hetzelfde univer- ls hun pubers leven. Of Ithans graag pogingen *n. Maar roekeloos g fan jongerenjargon heeft ooit de afstand tot het re- ante kroost verkleind, chijnlijker is dat in een 8 tot toenadering, ver- ir hip taalgebruik, pa en ma vrolijk de generatiekloof inlopen. Het is tragisch en levert aan beide kanten slachtoffers op als werelden botsen. Vriendin X vertelde me dat ze op 14-jarige leeftijd in de disco voor het eerst innig werd gezoend. Net toen de tongen schuchter ken nis maakten werd Donna Sum mer wreed weggedraaid en maakte de dj met een stem van honderdvijfentwintigduizend Watt bekend dat mevrouw X haar dochter kwam ophalen en opwachtte bij de deur. En als ze niet opschoot kon haar zakgeld een drastische korting tegemoet zien. X woont nu in een knus boerderijtje in het oosten van het land en komt alleen naar buiten om de beesten te voe ren. Maar was het vroeger nog zo dat bezorgde ouders niet over de discodrempel stapten, te genwoordig veronachtzamen ze zelfs die rituele grens. Ouders weigeren zich tegenwoordig lijdzaam in de deuropening van de dansgelegenheid op te hou den. Nee, ze moeten zien hoe het er in zo'n disco aan toe gaat. Dus opent Leidens groot ste disco, In Casa, morgenmid dag tijdens de Nationale Disco Dag haar deuren voor iedereen die wil weten wat zijn of haar zoon of dochter in het weekend uitvoert. Ouders maken zich vaak zorgen over het drugsgebruik in de dis co, over rondvliegende kogels en over die harde muziek die niet goed blijkt voor de oren. En je wilt als ouder natuurlijk het risico tot een minimum beper ken. Een mooi en loffelijk stre ven dus van In Casa, om 'een veilig onderkomen voor de jeugd te creëeren'. En de ou ders kunnen het zelf zien. On der het genot van een kopje koffie mogen ze hun licht ko men opsteken. Er zal geen ster ke drank zijn, want ouders doen niet aan drugs. Baby boomers die vroeger van God los waren en nu vast zitten aan een carrière proberen onder het mom van interesse een stukje pubercultuur te heroveren. Voor al die bemoeizuchtige, in middels beschimmelde bloe menkinderen: maakt u zich geen zorgen. Wat uw kinderen doen is niets anders dan wat u destijds in het Kralingse Bos heeft uitgevretep. Ik hoop voor In Casa dat al die bezorgde ouders het maar niets vinden. Want als moderne ou ders van nu thuiskomen met het bericht dat papa het 'zwaar vet' vond, voorzie ik nog heel wat jeugdtraumaatjes en een dalende omzet voor Leiden grootste en mooiste discotheek. PABLO CABENDA De hartstochten van zangeres Cecilia Bartoli Als de treinen op tijd hebben gereden zit Cecilia Bartoli inmiddels weer in Rome aan tafel bij haar moeder, want die maakt pasta als geen ander. De Italiaanse mezzoso praan was twee dagen in Amsterdam. Niet om concerten te geven of op het operatoneel te staan, maar om ons - op aandringen van haar platenmaatschappij - warm te maken voor haar nieuwe cd, getiteld 'The Vivaldi Al bum'. Met als hoogtepunt van haar korte verblijf een op treden in het televisieprogramma De Plantage, waaraan we de informatie over de kwaliteit van moeders pasta ontlenen. AMSTERDAM AAP VAN DER VEN Cecilia Bartoli houdt van Am sterdam, zegt ze. En Amster dam houdt van haar. Met glan zende ogen en beweeglijke handen vertelt zij in adequaat Engels over haar successen in het Concertgebouw. Of we daar in het vorige seizoen de uitvoe ring van Handels opera 'Rinal- do' gehoord hebben? Nou en of. Dat is muziek, die haar past als een handschoen, meent zij. Op de tot vervelens toe gestelde vraag waarom zij toch hoofdza kelijk barokmuziek, Mozart en Rossini zingt en het 'grote' Itali aanse operarepertoire (Verdi, Puccini etc.) onaangeroerd laat, reageert zij professioneel be leefd. ..Ik houd van intiemere muziek.'' Om even later toe te geven dat zij eigenlijk niet de geschikte stem heeft voor al die extraverte romantiek. Ze heeft eigenlijk een 'period instru ment', zegt ze grijnzend, de voor barokviolen, gamba's etc. gebruikelijke term gebruikend. En ze is niet van plan dat kost bare instrument te forceren door het verkeerde repertoire te zingen. Maar binnen haar repertoire, of het nu om Vivaldi, Mozart of Rossini gaat, kan zij alles. Zij klopt zich niet op de borst, want ze zaten er allemaal al, die tonen, die bij Cecilia Bartoli met een onwaarschijnlijk ge mak over de notenbalken kun nen rennen. Ze moesten er al leen door een goede lerares uit worden gehaald. Die lerares was haar moeder. Vader en moeder waren in Rome lid van het operakoor. Cecilia was er al vroeg bij. Toen zij acht was zong zij in het Ro meinse operatheater het lied van de herdersknaap in 'Tosca'. Tien jaar later zag en hoorde Riccardo Muti haar toen zij meewerkte aan een Italiaanse televisieshow. De gevierde diri gent nodigde haar uit voor een auditie aan de Scala. Toen was er geen houden meer aan. Da niel Barenboim, Nikolaus Har- noncourt, Herbert von Karajan, zij allen wilden met haar wer ken. Twee maanden voordat zij met Karajan in Bachs 'Hohe Messe' zou optreden stierf de oude meester. Die ervaring heeft zij gemist, zegt zij met spijt in haar stem. Het was haar broer Gabriele die haar op het idee bracht eens rond te kijken in het oeu vre van Vivaldi. Want Vivaldi mag dan dankzij 'De vier jaar getijden' tot de populairste componisten behoren, van zijn talrijke opera's kent bijna nie mand iets. Geen wonder trou wens. Er is bijna niets van ge publiceerd. Dus ging Bartoli op onderzoek uit in Turijn, waar zich in de Nationale Bibliotheek de belangrijkste verzameling manuscripten van deze compo nist bevindt. Dagenlang heeft de zangeres zitten bladeren. Alle partijen uit Vivaldi's tijd die in principe voor haar stemomvang geschikt zijn werden destijds door cas traten gezongen. Maar er waren castraten van verschillende stemtypes. Bartoli stond voor de taak niet alleen een aantal van de beste aria's uit vele tien tallen opera's te selecteren, maar ook te testen voor welke haar stem het meest geschikt is. Want het is vocale acrobatiek, die hier moet worden bedre ven, zoals haar nieuwe cd laat horen. Bartoli: „Handel is vloeien- Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden heeft giste- n twee van de belangrijkste beelden uit de collectie ingepakt lor een reis naar Boston (VS). Daar zijn de stukken vanaf 14 vember te zien als onderdeel van de reizende tentoonstelling ïaraoh's of the Sun' in het Museum of Fine Arts. De Egypte- itoonstelling is gewijd aan de eeuw van farao Toetanchamon. beelden uit Leiden zijn het dubbelbeeld van Maya en Merit, geveer duizend kilo zwaar, en een reliëf van het graf van ge- raal Horemheb (zo'n 350 kilo). Het dubbelbeeld is één van de vallendste beelden uit de Egypte-collectie van het museum, meer dan levensgrote kalkstenen beeldengroep toont dit fptische echtpaar zittend op een zetel, wachtend op een of- maaltijd. Maya was in de tijd van farao Toetanchamon (1333- v. Chr.) directeur van het schathuis. Horemheb werd na etanchamon farao. De tentoonstelling is na Boston nog te wonderen in Los Angeles, Chicago en als laatste in Leiden, ïaf 23 november 2000. 'Rembrandt is Vermeer niet', heet het in de ad vertentie die het Mauritshuis in Den Haag liet plaatsen in een aantal kranten. Een cryptische tekst, maar het vervolg maakt duidelijk waar het om gaat en wat er aan de hand is. 'Waarmee we bedoelen: er zijn kaartjes vooraf en aan de kassa.' Qua organisatie is Rembrandt dus Vermeer niet. Maar ook qua bezoekersaantallen niet, blijkbaar. Waarom anders deze annonce? „Het is gezellig druk, maar er kunnen nog mensen bij", geeft woordvoerster Carola Visser toe. „We hebben gemerkt dat er mensen zijn die denken dat het uitverkocht is of dat je alleen maar in de voorverkoop kaarten kunt krijgen. Dat is niet zo. Het zou jammer zijn als mensen de tentoonstelling door dat misverstand mislopen. 'Rembrandt Zelf mag je niet missen." Volgens woordvoerster Visser is het effect van de advertentie nu al merkbaar. Maar het record van de grote Vermeer-tentoonstelling in 1996 - 438.000 bezoekers - wordt zeker niet meer ge haald. „Dat hebben we ook nooit gedacht. Ver meer was eenmalig en uniek. 'Rembrandt Zelf is heel bijzonder, maar er zijn nu eenmaal in vele musea Rembrandts te zien. We hebben van tevo ren gezegd dat we rekenen op 200.000 tot 250.000 bezoekers", aldus de woordvoerster. Hoeveel be zoekers er tot nu toe zijn geweest, kan zij niet zeggen. Dat er maar geen echte Rembrandt-hype wil losbarsten merken ze ook bij de andere exposi ties in Museum Bredius, het Haags Historisch Museum, Sociëteit De Witte en in het voormalige bankgebouw op de hoek van de Kneuterdijk en de Lange Vijverberg. In dat pand is 'Rembrandt 2000' te zien, de visie van eigentijdse kunstenaars op de grote meester. Ook hier ontbreken de lan ge rijen. „Het wordt wel steeds een beetje druk ker, maar het valt ook ons wel wat tegen", meldt organisator Els van den Dop, de vrouwelijke helft van het kunstenaarsechtpaar Marcello en Els. „Wij hadden een grotere toeloop naar het Mau ritshuis verwacht en daardoor ook meer mensen bij ons." Om het bezoek aan Rembrandt 2000 te stimu leren is er vanaf volgende week een combi-kaart verkrijgbaar. Voor dertig gulden verschaft deze zowel toegang tot het Mauritshuis als tot Rem brandt 2000. Losse kaartjes voor de twee exposi ties kosten samen nu nog veertig gulden, of met korting vijfendertig gulden. De vraag is of de ac ties voldoende effect zullen hebben. Het publiek lijkt een beetje genoeg te krijgen van mega-expo- sities. Voor het eerst sinds 35 jaar weer op Nederlandse bodem der, minder agressief. Vivaldi gebruikte de stem als een in strument. Zijn muziek is vaak heel moeilijk te zingen, maar zijn virtuositeit staat steeds in dienst van de uitdrukking. Dat vind ik het belangrijkste." De platenmaatschappij was meteen voor dit repertoire te porren. Onbekende Vivaldi. En dan nog wel gezongen door Bartoli, de Pavarotti onder de mezzosopranen. Voor de bege leiding werd het befaamde ba- rokensemble 11 Giardino Armo- nico opgetrommeld. Gabriele Bartoli heeft het resultaat van dit alles niet kunnen horen. Twee jaar geleden stierf hij aan een hersentumor. Zijn zuster droeg haar Vivaldi-cd aan hem op. Het mag dan slecht gaan in de cd-industrie, voor 18de- eeuwse opera's met sterren als Bartoli bestaat een grote be langstelling. En zij is niet te be roerd om, zoals dat bij popar tiesten en ook bekende schrij vers gebeurt, af en toe een pro- motiebezoek af te leggen, zoals nu aan Amsterdam. Alleen als ze haar vragen voor crossover- repertoire - een beetje pop, iets reii-achtigs of wat dan ook - geeft Cecilia Bartoli niet thuis. „Daar ben ik geen fan van", zegt zij vriendelijk maar kor daat. Als ze haar vragen voor crossover-repertoire geeft Cecilia Bartoli niet thuis. Zien is geloven. Pas als Cher komende woensdag in Ahoy' het podium bestijgt zul len zowel organisatie als fans gerustgesteld zijn. Mevrouw Cherilyn Sarkisian LaPierre (53) heeft namelijk nogal een reputatie in zake 'no shows'. Waardoor een avondvul lend optreden van de Amerikaanse wereld ster op Nederlandse bodem 35 jaar op zich heeft laten wachten. Tot het uur U blijft het zeker nog dui men, want eerder op deze Europese 'Belie ve Tour' moesten halteplaatsen worden ge schrapt in verband met stemproblemen. Nederland is in elk geval al dichter bij haar daadwerkelijke verschijning als concert zangeres dan zeven jaar gele den, toen haar komst naar het zelfde sportpaleis in tweede in stantie werd afgezegd wegens te drukke werkzaamheden in eigen land. De kaartenbezitters die ingin gen op het aanbod van Mojo Concerts om uit te wijken naar Brussel kwamen lichtelijk be drogen uit. Haar feitelijke aan wezigheid onder de schijnwer pers duurde nog geen uur, maar werd tijdens verkleedpar tijen geraffineerd opgerekt door balletcapriolen en historische filmbeelden, waarin haar tri omfen als actrice breed werden uitgemeten. Sindsdien heeft ze zich aan beide fronten dermate gemani festeerd dat ze zich voor de zo veelste keer na haar eerste po- pulariteitspiek aan de zijde van echtgenoot Sonny Bono (hal verwege de jaren zestig) als 'hot' mag beschouwen. Op het witte doek heeft Cher, in 1987 beloond met een Oscar voor haar hoofdrol in 'Moonstruck', zojuist weer flink gescoord met 'Tea With Mussolini'. Maar nog indrukwekkender is toch haar 'doorstart' als platenartieste, die vooral kan worden uitgelegd als een na drukkelijke herbevestiging van haar lef, wilskracht en talent. Want met haar combi ne met het relatief onbekende Britse pro ducersduo Paul Barry en Mark Taylor nam Cher een behoorlijke gok. Tegen de achter grond dat ze zich op haar leeftijd en met haar staat van dienst sowieso geen grove misstappen bij het uitbrengen van platen meer kan permitteren, getuigde het van een enorme dosis moed om zich door dat 'computergestuurde' koppel een nieuw ge luid rond haar unieke stem te laten aanme ten die haar intussen twee vette wereldhits heeft opgeleverd: het titelnummer van het 'jonge' album 'Believe' en 'Strong Enough' Zodat Cher nog eens heeft benadrukt een voorname plaats in te nemen bij het reeds zeer selecte clubje veteranen dat er prat op kan gaan alle vier de voorbije decennia op nummer een te hebben gestaan in de Ver enigde Staten, Engeland en Nederland. De langspeler, haar negende pas, is op gedragen aan Son. Ofwel aan haar begin vorig jaar overleden ex-echtgenoot Sonny Bono, die lange tijd haar creatieve vormge ver was en met wie ze rond 1970 in Ameri ka uitgroeide tot The Nation's Favorite Couple. Zo legendarisch als hun eerste suc- Cher wil het liefst worden gezien en beluisterd als een ongebonden sexy brunette van half haar eigen leeftijd. cesvolle escapades in Glamourland (als in diaans uniseks paartje, in feite 'n voor schotje op de hippie-golf) en hun latere te levisieshows zijn geworden, zo duurzaam en krachtig is de nagalm over de knetteren de ruzies tussen de beide echtelieden (tot 1974) geweest. Het onverwachte overlijden van Bono, die in de politiek aan de weg timmerde als Republikeins Congreslid, heeft aan die ver- halengroei evenwel een einde gemaakt. Doordat Cher zich meteen ontpopte tot een ware weduwe, die van 'haar Sonny' omgekomen bij een ski-ongeluk, geen kwaad woord meer wilde horen. De onder linge band is naar eigen zeggen inmiddels zelfs hechter dan ooit door het contact dat ze via een spiritistisch medium met hem onderhoudt. Zonder Sonny was er wellicht nooit een Cher geweest, zou je bijna gaan denken. Haar geweldige koopzucht, hang naar kitscherige pracht en praal, alom gevreesde humeurigheid en niet te vergeten haar aan houdende strijd tegen de lichamelijke afta keling (tegenwoordig weer tattoo-loos) hebben in belangrijke mate bijgedragen aan haar aureool van onvergelijkbare su perstar. Daarnaast heeft ze met het klim men der jaren steeds meer van zich doen spreken als sociaal bewuste tante, die niet te be roerd is om zich voor een goed doel in te zetten. Bij haar vakzusters heeft ze maar zelden aansluiting ge zocht. Over Madonna, met wie ze langdurig heeft gestreden om de eretitel van meest vrijgevoch ten showgirl, heeft Cher zich veelvuldig laatdunkend uitgela ten. Andersom trouwens idem. Maar, allebei ouder en wijzer ge worden, hebben zij en La Cicco- ne de strijdbijl intussen begra ven. Wie van de twee de meeste ambitie moet worden toege dicht is uiteraard voer voor een lange, boeiende discussie. Die pas echt zal kunnen worden af gerond als beide loopbanen vol tooid zijn. Madonna ('pas' 41) heeft meer de naam van knal harde 'goalgetter', maar heeft vanaf de geboorte van haar dochter Lourdes gas teruggeno men. Cher daarentegen is er al tijd in geslaagd haar zakelijke kant te camoufleren, zoals ook haar moederrol. Het liefst wil ze foto ap/tony Gutierrez toch nog steeds worden gezien en beluisterd als een ongebon den sexy brunette van half haar eigen leef tijd. Het beantwoorden aan dat favoriete beeld moet haar normaliter meer en meer moeite gaan kosten. Echter, zolang Cher, die zich in haar somberste buien zegt te spiegelen aan de zeven jaar oudere Tina Turner, en zich niet gewonnen wenst te ge ven, kan er nog heel wat interessants van haar worden verwacht. Cher: woensdag 27 oktober, 20.00 uur, in Ahoy*. Alleen nog kaarten 60,- verkrijg baar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 33