Showroom in Stedelijk van de baan Cultuur Kunst Dichters begrijpen ook niets van de wereld Britse sculptuur van dit moment Ongewone uitvoering geeft toch authentiek Weill-gevoel Ik ben niet zozeer een stand-up Omaar een take it easy- comedian' Ontspannende donderslagen van het Japanse slagwerk DONDERDAG 21 OKTOBER 1999 n rijsdam. 071-5356444. plv chef caroline van overbeeke 071-5356440 Schrijver 'Heartbreak Hotel' overleden jay city In Michigan is zondag Thomas Durden overleden, de schrijver van 'Heartbreak Hotel', een van de eerste grote hits van Elvis Presley. Durden was 79 jaar. Door de song kwam Dur den persoonlijk met Presley in contact. De zanger noemde hem 'meneer' en stuurde hem kerstkaarten om zijn waardering te la ten blijken, zo verklaarde Durdens stiefzoon, John White. Onderzoek naar etsen Rembrandt florence Het Nederlands Kunsthistorisch Instituut in Florence gaat de etsen van Rembrandt in Italië in kaart brengen. Hoewel niet bekend is om hoeveel werken het gaat, verwacht directeur Bert Meyer dat het onderzoek zo'n vier jaar in beslag zal nemen. Het instituut wil het onderzoek uitvoeren met behulp van een nieuw soort röntgenapparaat dat nauwkeurig de datering van het papier kan meten. Daardoor leert men iets over de geschie denis van de etsen in Italië. Pollmann bij boekhandel Van Stockum ieiden 'Bruidstraantjes en andere Indische geschiedenissen' is de titel van het boek van Tessel Pollmann dat morgen gepresen teerd wordt bij boekhandel Van Stockum. Het boek bevat haar meest geruchtmakende stukken, die eerder verschenen in Vrij Nederland. Pollmann houdt een inleiding, waarna Rudy Kous broek een reactie geeft. Aanvang: 17.00 uur, Breestraat 113. Hockney biedt werk gratis aan lqnden De Britse kunstenaar David Hockney heeft zijn werk gratis aan de lezers van het boulevardblad The Sun aangebo den. Hockney was woedend, nadat een oud raamluik dat hij ooit beschilderde voor grof geld was geveild. „Kunst is voor ie dereen. Ik bied iedereen die dat wil een fax van dit schilderij aan", zei Hockney. Het raamluik was bij toeval gevonden door onbekenden, die het aan een veilinghuis aanboden. Het ging vorige week voor 40.000 gulden naar een verzamelaar. Het werk dat Hockney de Sun-lezers aanbiedt is een complete versie van de tekening op het raamluik. Het beslaat zestien faxpagina's, plus een handleiding hoe het werk in elkaar moet worden gezet. Ricky Martin begint wereldtournee miami De meest popu- susanne lammers rioe lees je poëzie? Dat is de ti tel van de eerste Albert Verwey- lezing van Gerrit Komrij, dit jaar gastschrijver aan de Leidse universiteit. Het groot auditori um van het Academie-gebouw is nauwelijks groot genoeg om alle belangstellenden te bevat ten. Het klinkt ook zo heerlijk simpel, maar wie ooit een ge dicht las, of wie Komrij en zijn werk kent, weet al bij voorbaat dat er op zo'n vraag geen een duidig antwoord te geven is. Komrij's betoog is mooi van opbouw en onderhoudend. Hij tracteert op aforismen en meer en minder erudiete grapjes, maar eist in ruil daarvoor grote Gerrit Komrij geeft eerste Albert Verwey-lezing concentratie. Het gedonder be gint al met de vraag wat poëzie eigenlijk is. Poëzie is ondefi nieerbaar, ongrijpbaar, onuit legbaar - en toch herkent ieder een een gedicht als een gedicht. Theorieën helpen niet, dichters kunnen niet als gids fungeren en aan definities onttrekt de poëzie zich. Want definities vertellen je hoe het zou moeten zijn, maar de poëzie moet niets. Wat dat betreft lijkt de poëzie op God, en Komrij laat dat sub tiel aan de luisteraars weten door zijn ironische gebruik van de kanseltoon en verwijzingen naar de Bijbel. Het enige dat erop zit is veel lezen, want in de omgang leer je de goede poëzie kennen. Zo veel mogelijk verschillende ge dichten (bijvoorbeeld uit een goede, inmiddels vierdelige bloemlezing, voegt hij er fijntjes aan toe), want er is niet één weg die naar de waarheid leidt. Al leen door veel lezen ontwikkel je je smaak en je oordeel, dat nooit definitief kan zijn; het ul tieme inzicht is onbereikbaar. Desondanks is poëzie popu lairder dan ooit, en Komrij wijt dat voor een deel aan de be perktheid van de hedendaagse, meestal autobiografische ro man, waar fabel en verbeelding uit verdwenen zijn. Een andere factor is de kortheid van het ge dicht: de maximale lading ge paard aan de snelle afwisseling past naadloos in het moderne consumptiepatroon. Maar het belangrijkst is toch de 'fan toompijn van een maatschappij zonder God', de zoektocht naar 'spiritualiteit, paddo's, vliegen de schotels en de Dalai Lama'. Genomineerden Rabobank Cultuurprijs '99 bekend den bosch De Engelse beeldhouwer John Davies (1946) staat achter 23 oktober te zien is in het Noord Brabantse Museum in Den Bosch. 'Night Head', één van zijn grote sculpturen van glasvezel. Davies is De expositie schenkt in een overzicht van meer dan honderd beelden één van de vernieuwende jonge Britse beeldhouwers wier werk vanaf aandacht aan de Britse sculptuur van dit moment. foto anp ilden Leidse schrijver Abdelkader mali en medewerker Nicole Roepers van het Centrum Beel dende Kunst in Leiden hebben genomineerden geselec teerd uit de 35 inzendingen roor de Rabobank Cultuurprijs 99: Joke Schrijvers en mime- groep Rusland, Paul Groenen dal, Pink Melzer, Garcia Lopez Itandehui Jansen en Sahro ^lohamed. Dit jaar is het thema van de irijs 'Van Taal naar Digitaal', iteraire talenten konden een igen tekst inleveren met daar- ij een idee voor een perfor- lance die moet worden onder steund door geluid en lof beeld. )e genomineerden geven hun erformances op 16 november ide EWR-zaaJ van de Stadsge- loorzaal in Leiden. Joke Schrijvers en Mime- groep Rusland brengen een reeks gedichten over levens angst met de titel 'Kringloop' ten tonele. Pink Melzer treedt op met stofzuiger en cocktail jurk, een tweeluik over arbeids vitamine en romantiek getiteld "Van Vaatdoek tot Vamp'. Gar cia'Lopez en Itandehui Jansen komen mét het verhaal 'Home in the Hills'. Sahro Mohamed vertelt over haar heimwee naar Somalië. En Paul Groenendaal tenslotte brengt zijn werk Gross Berlin ten gehore. De voorstel ling in de Stadsgehoorzaal is gratis toegankelijk. Naast de vijf genomineerden is er een optre den van Alafia Biguine, een afro-caraïbische dansband. Daarna maakt de jury bekend wie de winnaar is van de Rabo bank Cultuurprijs (tienduizend gulden). dans recensie maarten baanders Voorstelling 'A Touch of Weill' door Joaquim Sabaté (Korzo productie). Ge zien: 20/10. LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond Er is muziek die nooit verveelt, hoe oud zij ook is. Vaak wordt er zwaar aan getild of die mu ziek wel authentiek uitgevoerd wordt. Het kan wel eens verfris send zijn die eis los te laten en met muziek te doen wat je wilt. De liederen van Kurt Weill zijn zulke evergreens. Ze hebben een uitgesproken sfeer, horend bij het harde leven van de lage re klassen in de jaren twintig en dertig. Danser/zanger Joaquim Sa baté heeft voor zijn voorstelling 'A Touch of Weill' volkomen vrij van deze muziek gebruik gemaakt. Samen met danser- /zanger Arnon Zlotnik, pianiste Maite Iparaguire, klarinettiste Barre Bouman en accordeonis- te Merima Kljuco heeft hij zich flink uitgeleefd. Weills muziek klinkt in een ongewone bezet ting en de countertenorstem men staan ver van de oorspron kelijk voorgeschreven vrou wenstemmen. Daarbij wordt de muziek verbonden met dans, waar Weill zich geen voorstel ling van had kunnen maken. En toch wordt de muziek geen moment respectloos be handeld. Integendeel, van be gin tot eind voel je door alle hi lariteit en absurde ervaringen hèen hoe prettig de melodieën zijn. De heldere en eenvoudige dansbewegingen passen goed bij de onopgesmukte stijl van Weill. De oprechtheid en het plezier waarmee de dans en de muziek worden uitgevoerd, geeft 'A Touch of Weill' een grote kracht. De oorspronkelij ke thema's van de liederen zijn wel herkenbaar, maar er wordt een absurde, eigenzinnige en aandoenlijke draai aan gege ven. Sabaté heeft de meest won derlijke associaties in de voor stelling verwerkt. Er zijn allerlei gipsen objecten - een mensen hoofd. een hondenkop, een grote wijde jurk - en hoewel het niet goed uit te leggen is wat dit allemaal betekent, ga je zonder enige moeite mee in deze fanta siewereld. Buitengewoon ko misch zijn de passages waarin Sabaté en Zlotnik in travestie optreden. Dat doen ze met een prachtige motoriek en je krijgt de indruk dat ze volkomen zichzelf zijn. Zo spelen ze twee geraffineerde, stijlvolle vrouwen die beiden op dezelfde man verliefd zijn. Opmerkelijk is de SM-setting waarin het lied 'Surabaya-John ny' wordt gezongen. Deze scè ne krijgt een geestige wending. Je zou het bij een thema als dit niet verwachten, maar ook deze scène is ontwapenend. In de manier waarop de 'Kano nensong' uitgevoerd wordt door alle vijf op een rij, berei ken ze niet alleen een prachtig effect met hun schaduwen op het achterdoek, met hun houte rige buigingen laten ze ook zien hoe komisch ernst kan zijn. Het afscheid van deze voor stelling is langdurig en van een prachtige weemoed. Er wordt- gezongen uit 'Happy End' en na afloop besef je dat er met deze scènes misschien toch wel iets authentieks uit Weills we reld is overgebracht. feit van Baar houdt intieme audiëntie in molen De Valk ■id moet pablo cabenpa De een Ik heb een zekere liefde voor unbachtelijkheid en een ver- oefi rouwen in intuïtie. Die eigen- idfl ^happen komen samen in de molenaar. De vakman die voelt lit welke hoek de wind waait." Bert van Baar, kleinkunste- laar die in '97 ook op het be- mde Oerolfestival stond, ft een voorliefde voor acht- ende-eeuwse windmachines. ij ïachters uit vorige eeuwen die rcrkloos toekijken op de over- 1 pannen moderniteit van van- u ...0 en die met hun 70 anwezigheid alleen nog hun van >jgen tragische nostalgie lijken te drukken. Ze malen niet ens om zichzelf. - 1 Van Baar geeft wel om wind- knolens. Met zijn kleinkunst- °r <ogramma 'Als de lucht niet te waar is' wil de zanger/schrij ft er zoveel mogelijk bespelen net liedjes over de alledaagse "jzonderheden in het Neder- andse landschap, begeleid J3" oor samples van een molen M it Alkmaar en de 'Eerste |W tooorlse Stereo Speeldoos' |U11 Een instrument dat, mits per- 'P tct synchroon met twee han- 13 to bespeeld, een muzikale 'ance kan oproepen." Morgen l' *de Leidse molen De Valk het nconventionele podium voor "ftnkunstenaar Van Baar. •Het is haast een spirituele - naring als je naast die oerou- Je as de energie voelt die door hout en steen heen gaat, en je verhalen vertelt en liedjes ifgt. Dan voel ik me heel ne- toig worden en komen de nldste fantasieën over am bachtelijkheden naar boven." Zoals 'Molensteentheorie' van Geurt, die zegt dat een windmolen pas op gang komt als er krachtvoer, speciale graankorrels vol energie, tussen de molenstenen wordt gegooid. „Zo onstaat wind en wordt Ne derland drooggeblazen." Of het verhaal van het negen- tiende-eeuwse 'ambacht van wiekslagvanger Herman 't Mannetje. De man uit Kampen die mondharmonica's op de wieken van de molens bevestig de om ze daarna aan te blazen met 'longen als van een Bel gisch trekpaard.' Dan luisterde hij aandachtig om te horen of de molen goed was gestemd. „Klinkt gek, maar je had des tijds ook kunstenaars die niets anders deden dan het schilde ren van-Fries stamboekvee." Het zijn quasi-joumalistieke anekdotes, verzameld in het programmaboekje, waarin op elegante wijze de werkelijkheid beentje wordt gelicht. Ludieke loopjes met de realiteit. „Ik houd ervan om de zaken om te draaien. Ik voel de nood zaak om voortdurend uitroep tekens en vraagtekens te plaat sen. Mensen te laten gissen wat fictie en wat non-fictie is. Een paar van die verhaaltjes begin nen heel onschuldig met zoge naamde objectieve wetens waardigheden, tdtdat het ver haal opeens een wending neemt en mensen niet meer weten wat ze moeten geloven. Dat vind ik leuk." De journalistieke achtergrond van Van Baars programma komt niet zomaar aanwaaien. Van Baar was ruim' twintig jaar (natuur)joumalist en schreef onder meer voor het Noordhol lands Dagblad, het natuurblad Grasduinen. Hij werkte ook voor organisaties als Staatsbos beheer en het Wereldnatuur- fonds. De betrokkenheid met de natuur ging zover dat Van Baar in 1990 samen met Cle mens van der Ven het 'sociale kunstwerk' Woolstock 1990 or ganiseerde. „Een concert voor duizend schapen op Texel naar aanleiding van het bericht dat in Australië tien procent van de veestapel moest worden afge maakt. De schapenmarkt stort te in. Schapen werden doorge draaid als tomaten. Vreselijk." De hele landelijke pers was des tijds aanwezig om de muzikale protestdemonstratie tegen de massamoord op lammeren en ooien te verslaan. Maar de stress van de journa listiek eiste zijn tol en Van Baar raakte als verslaggever afge brand. „Ik heb besloten om mijn artikelen voortaan te zin gen. Het gebeurde trouwens tij dens mijn journalistieke carriè re al vaak dat ik 's avonds een liedje schreef over wat ik over dag deed voor de krant. Ik ben dat gewoon gaan uitbouwen." Drie jaar geleden is Van Baar 'in zijn eigen luwte gaan liggen' om in alle rust zijn observaties te delen met wie het maar ho ren wil. „Maar ik ben geen ca baretier. De cabaretier is hard, cynisch en meedogenloos. Ik maak grappen voor een kleiner en intiem publiek. Misschien ben ik dan ook niet zozeer een stand-up maar een 'take it easy-comedian'Ik hoef ook niet zo nodig in een schouw burg te staan. Ik heb gepro beerd om mijn ongeduld af te leggen en bij te komen van de slijtageslag die ik heb onder gaan in mijn tijd als journalist." Hij ervaart nu pas zijn vrij heid. De onthaaste performer die grossiert in simpele obser vaties als kleine juweeltjes „Het zijn de onderwerpen die ik be zing vanuit een zekere nederig heid, ontzag en bewondering. Ik verzin ze niet. Het zijn liedjes die bij me langskomen. Mensen Die belangstelling heeft ook een gevaarlijke kant: 'Als Nederlan ders zich ergens op storten, ver- tut het'. Het moet natuurlijk wel weerbarstig blijven, niet te gezellig worden. Naar Van Deyssel: "Wat moet je met poë zie die als een humanistische pleegzuster op je afkomt?' En dan vervolgt Komrij toch nog met een waslijst aan con crete tips. Niet 'hoe lees je poë zie', maar hoe lees je het niet. Waarschuwingsborden bij de valkuilen, noemt hij zijn aan wijzingen, die allemaal bij el kaar toch nog een vorm van een (negatieve) definitie van poëzie opleveren. Uit poëzie vallen geen lessen te trekken; dichters begrijpen ook niets van de we reld. Zoek in haar geen troost of sterkte op je levenspad, zoek geen feitelijkheid, en weet dat een gedicht nooit liegt. Tel tot honderd als een gedicht een ge dicht bij jóu losmaakt. Het werkterrein van de poëzie is de paradox, en haar geheime re serves - dat er telkens iets 'over' blijft - zijn haar kracht. De poë zie is niet je vriend, maar de valse waakhond in je tuin. De tweede Albert Verwey-le zing van Gerrit Komrij ('Hoe maak je poëzie?') is op woens dag 27 oktober in het Acade miegebouw, aanvang 20.00 uur. Audi in museum gaat gemeente te ver Er komt geen showroom van Audi in het Stedelijk Muse um in Amsterdam. Cultuurwethouder S. Bruines heeft een plan daartoe gisteren ingetrokken omdat een meer derheid van de gemeenteraad dat te ver vindt gaan. amsterdam anp Het plan leidde twee weken ge leden tot veel ophef in de Am sterdamse politiek. Audi zou 8 miljoen gulden bijdragen aan de bouw van een nieuwe vleu gel van het museum. In ruil daarvoor zou het autobedrijf een presentatieruimte in de kei der krijgen. Een aantal partijen heeft geen bezwaar tegen sponsoring 'door Audi maar vindt de showroom een stap te ver. Sommige partij en willen wel een principiële discussie voeren over private investeerders in de cultuursec tor. Wethouder Bruines was overigens wel op verzoek van de gemeenteraad op zoek ge gaan naar een particuliere in vesteerder. De wethouder komt binnen kort met een nieuw plan voor de financiering van de vleugel. Volgens een woordvoerster zal dat minder vergaand zijn dan het afgeschoten voorstel. Dat wil niet zeggen dat een samen werking met Audi van de baan is. Er wordt nog druk met het autobedrijf gesproken. Toch zal financiering uit eigen middelen ook worden onderzocht, zegt de woordvoerster. Het Stedelijk Museum wilde woensdag niet reageren op het intrekken van het voorstel. Voor Audi komt de actie van de wet houder niet als een verrassing, zo vertelt een woordvoerster. „Het is jammer, maar wij zijn nu niet geneigd ons terug te trekken." Er is twee jaar aan het voor stel gewerkt. interview w.et Slangenkuil door journalist Mare Brocre Woensdag 27 oktober vanaf20.00 uur Toegang f5,- U kunt tel. (071)5160503 Kooyker Ginsberg Breestraat 93, Leiden vechten in het algemeen teveel tegen dé stroom. Ze verliezen de belangrijke dingen uit het oog. Terwijl ze gewoon met hun voeten in de grond hun wieken zouden moeten laten wentelen. Gewoon rustig en aardig zijn." muziek recensie sabine van den berg Voorstelling Osaka Dadada-Dan Ten- ko; dans- en slagwerkgezelschap uit Ja pan. Gezien: 19/10, Stadsgehoorzaal, Leiden. Ze houden wel van een grapje, de Japanse slagwerkers van Osaka Dadada-DanTenko. Als ze op een verhoging, iets lager dan het hoofdpodium, op een rij zitten te trommelen, ver snellen zij hun ritme. De stok ken dalen steeds vlugger op de kleine instrumenten. Ze gaan het rijtje af. Maar bij de laatste van het stel stokt het ritme. Deze muzikant vertikt het te roffelen. En de zaal moet er om lachen. Zo zijn ze al ge wend geraakt aan de virtuoze aaneenschakeling van ver schillende tempi. Dan slaat hij toch. En terwijl het vel trilt doet de muzikant alsof hij een balletje wegslaat. Helemaal naar het andere eind van de rij. En de rest kijkt de denk beeldige bal na, die vervolgens landt op de trommel aan de andere kant. Ach, een beetje show kan geen kwaad, hoewel het pu bliek al genoeg heeft aan het vuurwerk dat de drummers met louter lichaamskracht, houten stokken en verschil lende slaginstrumenten afste ken. Klap op de vuurpijl is het slagwerk op de enorme taiko die staand met de rug naar het publiek getemd wordt. Met de juiste belichting zie je de oer sterke spieren van de slagwer kers, die kun je alleen kweken als je elke dag uren traint met zware stokken en met een ijzeren discipline. Naast de hoofdmoot per cussie, klonk er een fluit, sid derend en sereen. Zo'n uni verseel geluid dat uitgestrekte donkergroene vlakten op roept, mystiek, waarbij je weg drijft in de boot van een Ja panse visser. Deze fluitist speelt niet zomaar wat voor zich uit. Hij heeft iets te zeg gen, eist aandacht op. Net als Isaya Mondori. De choregraaf voegt dans toe aan het overweldigend geluid, een groene draak op zijn vuurrode haartooi, een masker met opengesperde bek voor zijn gezicht. In zijn hand een gou den waaier waarmee hij de beweging zorgvuldig constru eert. Ook een rituele dans met een vervaarlijke partner: een blikkerend zwaard dat hij vin nig uit de schede trekt. De choreografie wordt met licht gebogen knieën uitgevoerd. De gebaren zijn sober, groots afgewisseld door kleine snelle stapjes. Die Kabuki-elementen zijn vrij ontoegankelijk en daarom gewaagd. Vooral als je deze plaatst tegenover de show trucs, waarvan er nog meer op het programma staan: na de pauze gaat het rode gordijn niet direct open. Eerst is het de beurt aan de stokken, de sterren van de avond. Ze ste ken onder het gordijn uit en krijgen alle eer. De zichtbare handen laten hen eerst roffe len. Daarna lijken het allemaal houten benen die uit wande len gaan. Net poppenkast. En opnieuw barst de don der los. Al is dit Japanse slag werk eigenlijk heel ontspan nend als je luistert. Je voelt sommige delen in je eigen borstkas navibreren, maar net gaat nergens vervelen. En je gaat er rustig van ademen. Vooral bij het horen van de taiko ontstaat een trance die heel natuurlijk voelt. De drummers lijken soms met hun hele lichaam achter hun stokken aan te stuiteren. En het spel is zo watervlug dat de stok hier en daar uit een buig zaam materiaal lijkt gemaakt Maar dat is bedrog. Ze zijn van knoerthard hout. En dat weten de percussionisten van Osaka Dadada-Dan Tenko als geen ander. Hun indrukwek kende spel is onderhoudend en amusant. Ais een beschaafde gangma ker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19