'Muziek is het voertuig van onze emotie 'Elk gedicht is een vangnet voor de liefde' André Hazes poetst zijn imago flink op Drieluik met lastige teksten bij Imperium jyg assaaf a Cultuur Kunst Prins Bernhard re oeuvreprijzen Pril Bernhardfonds u Winnaars Ballonwedstrijd Hoogmade DINSDAG 19 OKTOBER 1999 ij RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF CAROLINE VAN OVERBEEKE07' Schade monumenten door concerten londen De archeoloog Stefan Karwies heeft artiesten gesmeekt voortaan geen concerten meer te geven op oude locaties, zoals het Colosseum in Rome. Volgens hem kan het hoge geluidsvo lume blijvende schade aanrichten aan de monumenten. De ar cheoloog vroeg de band Pink Floyd het optreden in het Colos seum af te zeggen. Ook wil hij het millenniumconcert van de Franse toetsenist Jean-Michel Jarre bij de piramides van Giza in Egypte tegenhouden. Kaarten opera en dans bij K&O leiden Bij het uitbureau van K&O aan de Oude Vest in Leiden zijn kaarten verkrijgbaar voor twee dansvoorstellingen en een opera in het Lucent Danstheater in Den Haag. Het gaat om 'The Sleeping Beauty' door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en 'Het Zwanenmeer' door het Nationale Ballet. De voorstellingen zijn respectievelijk op woensdag 22 oktober en zondag 3 no vember. De operavoorstelling 'Orfeo ed Euridice' van Haydn is op zondag 31 oktober. K&O zorgt voor gratis busvervoer. Open dag in In Casa leiden Danssalon 'In Casa' houdt ter gelegenheid van de Natio nale Disco Dag 1999 komende zondag open huis. Belangstel lenden krijgen de kans om nader kennis te maken met de disco theek en een kijkje te nemen achter de schermen. Vanaf 15.00 uur zijn de deuren geopend. In Casa is te vinden op de Lam mermarkt 100 in Leiden. Dulce Pontes treedt donderdag op in de Stadsgehoorzaal O zich' Nog geen acht jaar geleden zong ze, als zangeresje van begin twintig, Engelse rockballads. Maar al snel ontdekte Dulce Pontes haar voorkeur voor de Portugese volksmu ziek, met inbegrip van de fado. De Portugezen sloten haar onmiddellijk in het hart als de opvolgster van Ama- lia Rodrigues. Het bleek een te nauw keurslijf, zowel wat betreft de mogelijkheden van haar stem als haar intellec tuele belangstelling. Welke eenzame hoogte ze inmid dels heeft bereikt bewijst haar nieuwste cd: 'O primeiro Canto' (zeer vrij vertaald: 'In den beginne was er...'), veertien stukken gerangschikt volgens het oeroude the ma van de vier elementen: vuur, water, lucht en aarde. Ze is in Nederland voor een aantal concerten. Komende donderdag is ze te zien en te horen in Leiden, in de Stadsgehoorzaal. leiden els smit muziek recensie LOUIS DU MOUUN Concert. André Hazes met orkest o.l.v. John van de Ven Voorprogramma Sugar Lee Hooper Gezien 18/10, Ahoy', Rot terdam Zelfs de mooiste tradities ver gen zorgvuldig onderhoud. An dré Hazes heeft heel goed be grepen dat z'n vaste oktobervi- site aan Ahoy' weer eens toe was aan een flinke kwaliteitsim puls. Zeker na de zwakke beurt van een jaar geleden dreigde de reputatie van z'n belangrijkste live-optreden af te glijden tot het niveau gezellig, maar rom melig meezingfestijn. Daarom bracht de Amsterdamse le venspopzanger gisteravond voor andermaal ruim 10.000 fans het grofste geschut in stel ling: Sugar Lee Hooper als idea le opwarmer, Paul de Leeuw als dito surprisegast en vooral zichzelf in de beste vorm sinds jaren. Dankzij onder meer de bege- v leiding van Sparta's clubarts Casper van Eijck was 'De Haas' van de eerste tot de laatste se conde in zijn element. Wat niet betekende dat alles vlekkeloos verliep, maar wel dat hij zelf al le opdoemende schoonheids foutjes vlot kon wegpoetsen. En dat was in het verleden wel eens anders. Met name bij z'n voorlaatste concerten in het Rotterdamse sportpaleis leunde hij maar wat graag op de bij voorbaat heersende feeststem ming en deed z'n feitelijke po diumprestatie er wat hem be treft minder toe. Zo strak als z'n nieuwe kapsel en z'n nette pak bij opkomst, zo kloek zette Hazes zich ook dik anderhalf uur lang schrap, functioneel begeleid door het 'groot orkest' van John van de Ven. Z'n repertoirekeuze was vooral in de eerste helft nogal Italiaans getint (denk aan 'Co- me Prima' en 'Piove'), waar door de vaak van dezelfde voor liefde getuigende Paul de Leeuw zich extra welkom zal hebben gevoeld. In die overdui delijke 'chianteske' sfeer was het niet zo verwonderlijk dat beide 'echte vrienden' hun be kende succesnummer 'Droom land' inleiden met een verkapt eerbetoon aan Willy Alberti, zijnde 'Onder de bomen van het plein'. Vervolgens ging Hazes in z'n eentje als het ware recht op de streep (laatste, spontane toegift "Volare') af via heel veel goud van oud, deels verpakt in med-- ley-vorm. Perfect gepresenteerd voor degenen die de kelen had den gesmeerd om lekker te kunnen meeblerren. Hoeveel dat er waren kon van de arena- vloer worden afgelezen, getuige de enorme plassen gemorst bier. Ofwel: waar het idool zich zelf thans knap in de hand lijkt te hebben, had z'n aanhang duidelijk meer dan ooit de nei ging om compleet loos te gaan. Voor André Hazes zelf is het jammer dat deze hervonden discipline te laat komt om te worden opgenomen in de bio scoopfilm over z'n leven, die op dit moment door regisseur John Appel wordt gemonteerd. Op de wel verwerkte beelden en geluidsfragmenten van 'Ahoy' '98' zal Hazes sowieso zuur te rugkijken. Omdat dat twee daagse bezoek hem veel meer geld heeft gekost dan opgele verd, als gevolg van een slecht bezochte eerste avond en mis management van z'n toenmali ge impresariaat Brothers in Bu siness. Die financiële dreun, met de recette van gisteravond waarschijnlijk al goed gemaakt, zal Hazes helemaal uit z'n hoofd kunnen zetten als hij 'er gens volgend jaar' de Amster dam Arena kan doen vollopen. Ze is gezellig. Open, iemand die zichzelf vertrouwt. En ook ie mand die er op uit is om door te dringen tot de kern van de dingen. Toch maar even vragen of ze veel verdriet heeft gehad over de dood van Amalia Rodri gues. „Dat hebben we hier alle maal gehad. Maar we weten ook allemaal heel zeker dat ze eigenlijk nog steeds leeft en dat ze altijd bij ons zal blijven. We hebben haar muziek." Portugezen koesteren hun muziek als de drager van emo ties. Daar was Dulce Pontes al vroeg achter natuurlijk. Haar speurtochten op het platteland naar de wortels van de nationa le muziek bevestigden dat. Ge tuigenissen daarvan zijn te vin den op haar eerdere cd's 'Lusi- tana' en 'Lagrimas' (waarop de hit 'A cancao do mar'). Maar, en dat kan je horen op haar nieuwe album, haar horizon heeft zich verbreed. Letterlijk en figuurlijk. Mede gevolg van de reizen, de tournees die ze kon maken door het succes van haar eerste cd's. Eenmaal in de verre oorden aangeland kon ze het niet laten zich te verdiepen in de oorspronkelijke muziek van die landen. „Ik heb ontdekt dat in de mu ziek van alle culturen iets ge meenschappelijks zit. Het heeft te maken met klanken, met sfeer, je voelt dat we allemaal met elkaar zijn verbonden, dat we een eenheid zijn, dat we stuk voor stuk dezelfde oer- gevoelens hebben. Er is een es sentie die we delen en we we ten het diep in ons hart ook." „Als je dat door hebt, kun je op grond daarvan een soort nieuwe, zeg maar imaginaire, folklore scheppen: muziek die niet uit een bepaald land komt, maar die wel de essentie van al die muziek in zich draagt en daardoor ons allemaal, waar je ook ter wereld woont, diep raakt." Vandaar dat je op het nieuwe album toch niet echt gangbare instrumenten - en bovendien al helemaal niet verwant aan de Portugese cultuur - tegenkomt, zoals de Zweedse doedelzak en instrumenten uit Madagaskar. En ze heeft gelijk: ze smelten samen tot een harmonieus ge heel. Met als verbindend ele ment haar stem. zo goed aanvoelen. De waarin we het album gemaakt, was een heel ge tijd in mijn leven. U leerd om niet alleen te maar om te durven teksten en muziek, maLDE samen met anderen. We wisten met z'n allee ,orst met iets heel oers bezig Het thema van de vieti ,tw- ten - vuur, water, lucht de - valt daarin: dat is oud als de weg naar Rot „Wat ik wil zeggen, is jml niet alleen staan in on; 1"^ ties, maar dat we juist10CEV emoties zijn verbond muziek is het grote daarvan. De invloed ziek is enorm. Ik wore eens bang van. Omdal ten goede, maar ook te kan worden gebruikt dat muziek is bedoeld monie te creëren, maas tijd... Zo veel mensen leen wonen, verkiezen j^Tfi alleen door het leven te )r t0( geloof niet dat dat de b mov is. Ik kijk naar de jonge |at t( Wie brengt ze nog in inur met religie? Hou me te .om, ik ben niet religieus in ke zin, maar ik Schepper. En ik ben en tuigd dat sommige noi waarden eeuwighei hebben. Ik denk dat mensen moet leren modes en de waan va heen te kijken. Maai wat ook muziek heet, maar aan modes gereli „Dit soort inzichten „Die is een grote gave, zo zie in dienst moet stellen van een ik het. Ik besef dat ik daar heel grote geheel. Dat geldt ook in zuinig op moet zijn en dat ik 'm het klein. Sinds een jaar of twee heb ik muzikanten om me heen gevonden - we hebben natuur lijk elkaar gevonden - die elkaar ze als je met muziek bt jen Je realiseert je dat we |0 jy allen een wereld dele de ir die ideeën wil ovei dat dan is de muziek ht ment bij uitstek: het g; richting Ziel." theater recensie 'Hun!' en 'Ombat' van Peter de Graef. 'Zij was en zij is, zelfs' van Jan Fabre. Regie: Coen van Onselen. Gezien. 16/10, Imperiumtheater Leiden. Aldaar nog te zien 21, 22, 23,28,29 en 30/10. Twee monologen en een eenakter vormen een drieluik van lastige teksten die naar de opvatting van de Leidse toneelgroep Impe rium de Liefde behandelen vanuit ongewo ne invalshoeken. Met wat goede wil is deze algemene thematiek inderdaad in alle drie de teksten terug te vinden. Als gezamenlij ke kapstok kun je er in elk geval mee uit de voeten. Of daarmee een samenhangende kern van het geboden tekstmateriaal is aangeduid, is nog maar de vraag. Op het eerste gehoor valt daarover weinig te zeg gen. Met name de beide monologen maken het de toehoorders niet eenvoudig. Ellen Rekelhof benadert de tekst van Jan Fabre als een soort ritueel. Ze spreekt de volledige tekst tweemaal uit: eerst vrij rustig, daarna in een gejaagd tempo. Ze probeert daarbij dezelfde bewegingen te maken. Mede door het gebruik van een microfoon en door de clowneske schmink kiest men aldus voor een gekunstelde aanpak. Dat werkt in zeke re mate, de tekst krijgt meer het karakter van een bezweringsformule dan als infor matiedrager. Dat de tweede keer de tekst minder goed verstaanbaar is, telt dan ook niet zo zwaar. Et Meijvogel houdt zijn vertellende mo noloog aanzienlijk kleiner. Door het enigs zins gedragen tempo krijgt zijn voordracht iets zwaars. Begrijpelijk is dat wel. Door de gewelduitbarstingen waarvan in zijn tekst sprake is, ligt een lichtvoetiger aanpak im mers minder voor de hand. Beide spelers brengen hun monoloog op een vrijwel leeg podium. Alles moet van hen zelf komen. Dat maakt hen kwetsbaar. Dat ze daar spel- technisch tegen opgewassen blijken te zijn, is een prestatie te noemen. Veel meer is er niet uit te halen, een monoloog heeft nu eenmaal zo zijn beperkingen. In dat opzicht hebben Edith van Ruyven, Thea Wesseling en Jos de Voogd het ge makkelijker. In kort afgemeten dialogen is het steeds twee tegen één. Hun tekst is minder cryptisch, de strijd gaat constant tussen de twee vrouwen tegenover die ene man die ook nog eens beweert een verhou ding met een derde vrouw te hebben. Hun gehakketak is hard, soms geestig en wordt gespeeld in een pracht van een abstract de cor van tientallen biscuitblikken. De opzet is theatraler, er valt gewoon meer te bele ven. Het speltempo is doorgaans goed, zou misschien nog iets hoger kunnen liggen, opdat het ietwat zware drieluik uiteindelijk nog een pakkend slot krijgt. Nieuwe gedichtenbundel van Oegstgeestse dichter Guus Wakelkamp 'Een stuk of wat gedichten - is dat genoeg voor de rechtvaardi ging van een bestaan?', schreef de dichter Jacques Bloem tegen het einde van zijn leven zeer bescheiden. De Oegstgeestse dichter Guus Wakelkamp (47) is geen Bloem, maar een stuk of wat gedichten die de moeite waard zijn, staan er in zijn nieuwste bundel 'Een mond vol liefde' zeker. Het gaat hier om een verzameling homo-eroti sche verzen, maar amoureuze escapades worden niet in detail beschreven en ook de zweep slag klinkt maar zeer af en toe. Ingehouden verzen, die gaan over toenadering, verlangen en eenzaamheid. Guus Wakelkamp is al een jaar of vijftien bezig met het schrijven van gedichten. In 1987 verscheen de bundel 'De stad is een jongen' en vijf jaar later, in 1992, de bundel met de lange titel 'De voorsprong van het water op het uitzicht over de rivier'. Wakelkamp: „Die laatste titel geeft goed weer waar het mij bij het dichten om gaat. Je kijkt naar het water en denkt: dat is het, dit uitzicht. Maar dat uitzicht vliedt weg, gaat voorbij zonder dat je er erg in hebt. Wat je ziet is al aan het jweggaan. Dat maakt machte loos. Ik schrijf gedichten om bepaalde momenten vast te houden, momenten die mis schien op het eerste gezicht niet zo belangrijk zijn maar die je kunt meenemen op de reis die het leven is. Dan heb je ten minste iets." „Kijk, ik ben zelf homoseksu eel en heb vele relaties gehad. Daarbij waren ook relaties die nu niet zoveel waarde hadden. Maar als je er dan later over Guus Wakelkamp: „Ik schrijf gedichten om bepaalde momenten vast te houden." foto dick hocewoning gaat schrijven, blijkt dat je er toch pogingen tot communica- houden. De gedichten zijn te zijn en alleen achter te blij- toch iets van hebt geleerd. Het tie, een zoeken naar contact, daarvoor een vangnet. Uit de ven. Hoewel dat soms onver- is goed om dat vast te leggen. Het is een poging de liefde die bundel spreekt, zoveel weet ik mijdelijk is omdat wij het graf al De gedichten die ik schrijf zijn er op zeker moment is, vast te wel van mezelf, de angst alleen in ons meedragen." Guus Wakelkamps gedichten zijn geschreven in een parlan- do-achtig ritme. In de je-vorm worden verre geliefden toege sproken. Het effect daarvan is een grote intimiteit, die ook een zeker gevaar in zich bergt. Als de gevoelens of uitgesproken gedachten niet enigszins wor den veralgemeniseerd, kan bij de lezer het idee ontstaan dat de gedichten niet voor hem zijn bedoeld en dat ze beter aan het desbestreffende vriendje in een gesloten enveloppe zouden kunnen worden toegestuurd. Maar gelukkig trapt Wakelkamp niet vaak in die valkuil. Een van de aardigste gedich ten uit de bundel is 'Dagelijks', een vers dat gaat over een ta nende verhouding, wadrin echt contact niet meer mogelijk is. Het gedicht eindigt met de re gels: 'Ik zie je hoofd/op het klis sen en denkt/als ik dood ga/ben ik mijn eigen verdriet.Beter is de contactarmoe tussen twee mensen bijna niet te verwoor den. Wakelkamp: „Het is een situ atie die ik wel heb meegemaakt. Dat je met iemand een relatie hebt en er langzamerhand ach terkomt dat hij zich toch heel weinig om je bekommert. Het zijn dat soort zaken waar ik over schrijf. Kijk, ik ga niet breed uitmeten wat er tussen twee mannen allemaal gebeurt, al ben ik daarover in de laatste cyclus 'Vuurvogel' wel wat ex plicieter. Nee, het gaat mij om de liefde waarmee je in je hoofd rondloopt. Om de kleine din gen die je van iemand doen houden. Dat wil ik in begrijpe lijke taal neerzetten. Dat wil ik bewaren. Voor mezelf en voor anderen. Ik denk dat dat be langrijk is." amsterdam n dc ijk vi tzw. Ana Hon derd raj (TEC endi p< pist' de s Prins Bernhard reikt donder dagmiddag 28 oktober in de Nieuwe Kerk te Amsterdam vijf oeuvreprijzen uit van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Deze prijzen worden toege kend aan personen of organi saties die zich buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt voor de cultuur en het natuur behoud in Nederland. Aan el ke prijs is een bedrag verbon den van 100.000 gulden. Liestbeth Coltof krijgt de Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs. Zij is al jaren lang als regisseur actief op het terrein van het kinder- en jeugdtheater. Sinds 1990 leidt ze met veel succes Huis aan de Amstel. Hubert-Jan Henket ont vangt de Prins Bernhard Cul tuurfonds Prijs voor Toege paste Kunst en Bouwkunst. Henket ontwierp onder meer het Paviljoen Van Beuningen- De Vrieze van het Museum Boijmans Van Beuningen, de uitbreiding van het Teylers Museum en het rengebouw Cerai Maastricht. Het Nationaal fonds Olympisch wordt onderscheidenl Prins Bernhard Culti| Monumenten Prijs. I heeft zich met succd voor het behoud Olympisch Stadion teS dam. Dankzij de i stichting kan het getx -T oorspronkelijke func houden. De Prins Bernhard fonds Prijs voor Ku Cultuureducatie gaati radioprogramma De bilgorgel. Dit taaled programma bereikt e publiek van jongerei leeftijdscategorie 15/1 De Martinus Nijhi i Clei gaat naar vertaalster Comips. Zij heeft zi( rende een periode t vijfentwintig jaar bez den met de vertaling !e c'€ alle delen van de roni mi"8 'Op zoek naar de verh van Marcel Proust. kor Leidsch^^- Dagblad Het is alweer een tijdje terug, maar op 13 augustus hebben 250 kinderen deelgenomen aan een Ballonnenwedstri Hoogmade. Op deze dag stond de wind oosten, want de sterkste ballonnen zijn Gelsenkirchen (Duitsland) terechtgekom De vinders van de ballonnen hebben de kaartjes terug gestuurd naar het Leidsch Dagblad. De ballonnen van Marloes Hoogenboi uit Alphen aan den Rijn, Lotte v/d Meel J Hoogmade en Giel van Teylingen ook Hoogmade zijn het verste gekomen. Zij ontvangen van het Leidsch Dagblad (j mooi kinderboek. 'REE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18