Kindervideo's Klachten over postbezorging halen niet veel ui. Bruynzeel poetst imago flink <j r]|l| Trends Exclusief schilderij voor schappelijke prijs 0 DINSDAG 19 OKTOBER 1999 REDACTIE: MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA JAN VAN DERN -Jfl Als er eigens sprake is van een perfecte timing, dan is het wel in de wereld van de kindervi deo's. Bij Disney kun je de klok er op gelijk zetten en bij vrijwel alle andere producenten is het al niet veel anders. Als de stapel demobanden en beschrijving snel groeit, is het duidelijk dat er vakanties aan zitten te ko men. In dit geval dus de herfst vakantie, gevolgd door de maanden waarin het buiten spelen beperkt zal worden door weersomstandigheden en vroeg invallende duisternis. De fabrieken van Walt Disney komen keurig om de zeven jaar (een kinder-generatie, noemen ze dat) met re-run van de grote klassieke films. De afgelopen tijd was het de beurt aan Alice in Wonderland (het origineel dateert uit 1951), Bambi (1942) en Melody Time met in de hoofdrol Donald Duck uit 1948. En Disney zou Disney niet zijn als er geen koopargument is be dacht voor degenen, die al een oude Alice of Bambi op de plank hebben staan. Zo is Bam bi een gedigitaliseerde versie van het origineel en daardoor net even fraaier dan de banden die zeven en veertien jaar gel den op de markt werden ge bracht. Nieuw uit de stal in Orlando is Mulan, die - hoewel dus gloed nieuw - al is gebombardeerd tot de 36e Classic. Het is een ty pische Disney-versie van een oeroud Chinees volksverhaal. Uit Engeland komt andermaal iets wat misschien wel weer een rage zal worden. Nauwelijks zijn we van de Teletubbies- -schrik bekomen of iedereen moet aan de Jellabies, een woordspeling op de in Enge land en de VS populaire kin dersnoepjes jellybeans. Wie zich realiseert dat een kwal in het Engels een jellyfish heet kan wel invullen wat voor soort fi guurtjes er verwacht mogen worden. Luisterend naar namen als Bouncev, Coral, Strum, Pepper en Duffy beleven de letterlijk aalgladde hoofdpersonen tal van avonturen, die wel heel erg lijken op die van de Teletub- bies. Maar ja, nergens staat ge schreven dat iemand het al leenrecht op succes heeft. De lellabies zijn voor de allerklein sten en misschien ook wel voor BNN's Bart de Graaf, want dit vraagt om een parodie. Voor dezelfde doelgroep zijn de avonturen van de Kippets. Nu zijn kippen wit, bruin of zwart, maar nooit blauw. Behalve dan Knappie, Kakel en Kibbeltje, die elke dag een nieuw avontuur beleven, dat vast en zeker her kend zal worden door de grote groep vaste kijkers naar Kinder- net, want daar beleven de drie al geruime tijd hun eenvoudige, maar grappig getekende avon turen. Als de bladeren gaan vallen zijn ook Ernst, Bobbie en de rest steevast van de partij. Nadat het van Kindernet bekende komi sche duo uitgebreid op vakantie is geweest, zijn Ernst en Bobby nu verzeild geraakt op de boer derij. Ze vangen een kippen dief, zien een tractor ontploffen en ontdekken spoken op de boerderij. Het uitkomen van de videoband valt samen met een tournee langs tien plaatsen in het westen van ons land. Die is in de herfstvakantie, zodat de jeugd tussen 4 en 10 jaar zijn helden in het echt kan ontmoe ten. Zijn Ernst en Bobby relatief nieuwe sterren aan het firma ment; Bassie en Adriaan lopen al mee sinds de middeleeuwen van de video. Moeiteloos is een hele plank te vullen met de banden van de twee, die in de loop van de jaren de halve we reld hebben afgereisd. De nieuwste (dubbel)band speelt zich af in Griekenland, waar het duo toevallig een verzonken stad ontdekt. Dat hun gezwo ren vijanden de Baron, B2 en Vlugge Japie ook opduiken in Griekenland is uiteraard geen verrassing. cg» V Pispaal Een Zwolse fabrikant van roest vrij stalen straatartikelen gaat de boer op met een pispaal. Doelgroep zijn alle gemeenten die last hebben van geplas te gen monumenten, woningen en andere objecten die lijden onder urine. De producent denkt dat zeker tachtig procent van de gemeenten, in het bij zonder de kleinere, serieuze be langstelling zullen hebben. 'Het pispaaltje' kost bijna 250 gulden, maar daar komen kos ten bij voor de afvoer. Als geen aansluiting mogelijk is op een riool, wordt de paal bevestigd op een bak met grind, waarvan de kosten beperkt kunnen blij ven tot honderd of tweehon derd gulden. Volgens de fabri kant is zijn stevig verankerde paal vandaalbestendig. Om de plassers te stimuleren is er aan de zijkant een hoogtemeter op geprint. Het motto 'Vandaag gepost, morgen bezorgd' van PTT Post kan de laatste tijd op hoonge lach rekenen. Volgens het be drijf moet 95 procent van de post de volgende dag op de mat ploffen, al is het nu tijdelijk om laag naar 90 procent. Klachten - de laatste tijd in aantal toene mend - worden door de Post zelf al gauw naar het rijk der fa belen verwezen. Post vindt dat ze het goed doet. Wat kan een consument daar tegen in brengen? Niet veel. Dat blijkt ook uit het recente jaar verslag van de stichting geschil lencommissies voor consumen tenzaken in Nederland, waar ie dereen terecht kan met consu mentenklachten. Voor de post heeft men daar tegenwoordig een aparte commissie. Voor heen waren post en telefoon sa men in een commissie. PTT Post is tegenwoordig een onderdeel van moedermaat schappij TNT Post Groep. De postkantoren horen hier niet meer bij, maar je moet er wel zijn voor informatie over post versturen. Voor de particuliere klanten is de gang van de post nauwelijks te volgen. Als zij hun ergernis bij de geschillencommissie de poneren, komen ze vaak van een koude kermis thuis. Bijna tweederde van alle ingediende klachten werd ongegrond ver klaard, om uiteenlopende rede nen. Er werden vorig jaar 266 klachten over de post inge diend, maar 108 konden niet eens in behandeling worden genomen. De klagers voldeden niet aan de voorwaarden die de klachtencommissie stelt. Ze hadden bijvoorbeeld geen 50 gulden klachtengeld betaald. Of ze hadden niet eerst geklaagd bij de post zelf. In 22 gevallen werd de klacht alleen inge stuurd ter informatie, kennelijk omdat de klagers denken dat er dan iets met hun ergernis wordt gedaan. Uiteindelijk deed de geschillencommissie in slechts 59 gevallen een uit spraak. De commissie zelf constateert dat er veel klachten waren over (te) laat bezorgde post. Ze kan er echter niet veel aan doen, omdat PTT Post tegen eventue le aansprakelijkheid aardig is ingedekt. Internationale verdra gen, waar de post aan moet vol doen, gaan voor. Ook is er de Nederlandse Postwet, waarin letterlijk staat dat de omvang van de aansprakelijkheid be perkt moet zijn, omdat er dage lijks gigantische hoeveelheden brieven en pakjes worden ver werkt. En dan zijn er nog de ei gen algemene voorwaarden, die het klagen beperken. Als klant moet je ook nog in de gaten houden wie degene is die zoals dat heet 'een overeen komst' heeft met PTT Post. Klachten over vermiste post kunnen bijvoorbeeld alleen worden ingediend door de af zender. De geadresseerde, die de post moet krijgen, mag vol gens de regels geen klacht in dienen. Maar sommige ge adresseerden mogen dat weer wel, namelijk als ze een 'over eenkomst' hebben met de post. Bijvoorbeeld als ze een postbus hebben of een afspraak hebben gemaakt over het doorsturen van iemands post na een ver huizing. Als geadresseerde heb je dus ei genlijk maar weinig te vertellen. Een uitzondering wordt ook nog gemaakt voor brievenbus kwesties. In dat geval heb je evenmin een speciale overeen komst met de PTT Post, maar als dè post weigert te bezorgen, dan mag je weer wel een klacht indienen bij de geschillencom missie. De meeste klagers nemen de post die afwerende houding niet in dank af. Iemand stuurde geboortekaartjes naar familie THEA WAMELINK Wie geen Rembrandt kan be kostigen voor boven de bank, moet een stapje terugdoen bij het kiezen van een kunstwerk. En dan blijkt het niet mee te vallen om iets te vinden dat kleurt bij het zitmeubel, niet te groot, maar ook weer niet te klein, en het liefst ook nog wat voorstelt. De aandacht voor kunst in Ne derland is de afgelopen decen nia enorm gegroeid. Er wordt per jaar voor 500 miljoen gul den in omgezet. Veel kunstwer ken worden gekocht in galeries, op veilingen en bij de kunstuit leen. De vraag is groot, het aan bod in redelijke kunst klein en dus rijzen de prijzen de pan uit. Niet leuk voor de consument. De slimme jongens Bert-Jan van Egteren en Jan Peter van Doorn zijn daar op ingespron gen met De Kunstfabriek, die sinds april van dit jaar in Am sterdam is gevestigd. Ontwer pers, fotografen en computer designers stellen schilderijen samen die men vervolgens in China door vakbekwame kunst schilders mooi in olieverf laat uitvoeren. Van het vakman schap van deze kunstenaars wordt hoog opgegeven, maar uiteraard speelt ook het schap pelijke honorarium een belang rijk woordje mee. De prijs van de schilderijen ligt tussen de 500 en 3000 gulden. Van één ding kan men verzekerd zijn. Elk schilderij is een enkel stuk. Het gaat hierbij vooral om rea listische onderwerpen. Geen abstracte voorstellingen. Het concept blijkt aan te slaan. De aanvankelijke collectie van 100 olieverfschilderijen is in middels uitgegroeid tot meer dan 250. En, zo verzekert men, de collectie wordt regelmatig 'ververst'. Men laat zich name lijk adviseren door trend- watchers en stylisten. Wordt de woonsfeer meer 'zen' dan wor den meer bij deze trend pas sende schilderijen gemaakt. Maar stijlen als modern, klas siek en romantisch zijn ook al tijd te koop. Er staat een fa briekshal vol schilderijen in alle mogelijke formaten, van een bescheiden 40 x 60 cm tot zo'n 140 x 210 cm. (Info: 020 - 520 38 85, De Kunstfabriek, Czaar Peterstraat 213, Amsterdam, open di t/m vrij 12-18, za 10-17 uur) Een voorbeeld uit de collectie van De Kunstfabriek: het Paleis op de Dam dat 2500 gulden kost. foto cpd PUZZEL Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord. 1. Gemalen schelpen - vis - getal; 2 wortel - op elkaar - oi^tsluiter; 3. bewijsstuk - soort dropje - vaatje haring; 4. zwak - interest - kolenwagen; 5 lastdier - uitzoeken - vrouwelijk zoogdier; 6. ruim binnenwater - vetstof - beknopt overzicht; 7. snijwond - hatelijkheid - telegrafist; 8 bevlieging - jachtvliegtuig - wollen weefsel; 9. ongeschonden - adellijke titel - sierlijke gesp, 10 droogvloer - schoenvorm - uitgelezen. Oplossing van maandag: Horizontaal: 1 Lade; 4. luis; 7. ester; 9. pa; 10. tas; 11. te; 13. per; 14. laat; 17. lire; 18. ora; 19. reek; 21. klap; 24. oei; 26. er; 27. eer; 29. ma; 30. reder; 32. even; 33. maat. Verticaal: 1. Lepel; 2. de; 3. Est; 4. les; 5. Ur; 6. stère; 8. tap; 11. terra; 12. la; 13. pi; 15. aleer; 16. tok; 17. lak; 19. roede; 20. ei; 22. li; 23. plaat; 25. eed; 27. een; 28. rem; 30. re; 31. ra. Volgens PTT Post moet 95 procent van de post de volgende dag op de mat ploffen, al is het nu tijdelijk om laag naar 90 procent. foto archief en vrienden, die pas na elf da gen werden bezorgd. Volgens de post was dat aan de kerst drukte te wijten. De consument had om een schadevergoeding gevraagd, maar daar wilde de FTT niet aan. Als troost kreeg de klager een knuffelbeest voor zijn pas geboren kindje. Dat veranderde echter niets aan de boosheid van de jonge ouders en ze dienden een klacht in bij de geschillencommissie. Maar die moest 'niet thuis' geven. Met een hele omhaal van woor den wordt dat in het jaarverslag toegelicht. De commissie ver wijst naar de 'verdragen, wette lijke bepalingen en algemene voorwaarden' die de aanspra kelijkheid van de PTT zo onge veer tot nul reduceren. PTT Post moet elke dag 22 mil joen stukken post sorteren, ver voeren en aan de geadresseer den brengen. Dat is natuurlijk een gigantische klus. Als de aansprakelijkheid niet zou wor den beperkt, dan zouden de ge volgen niet zijn te overzien, vindt de PTT. Schadevergoe ding voor vermiste poststuk ken, zou in de ogen van PTT uit de hand lopen. Tarieven voor het bezorgen van de post zou den omhoog moeten. PTT-voorlichter K. van Tanke ren stelt dat de PTT tot niet meer is verplicht dan een in spanning. In wetten, verdragen en eigen voorwaard.en wordt nergens een tijdlimiet voor het bezorgen genoemd. Het bedrijf hanteert wel een eigen norm waaraan het wil voldoen: 9.5 procent de volgende dag bezor gen. Door reorganisatie en ver nieuwingen in de sorteercentra is de norm tijdelijk verlaagd naar 90 tot 95 procent. Het moet straks weer beter. Uit de praktijk komen soms verhalen van ex-postbezorgers over werkdruk en zakken post die gewoon een dagje blijven staan. De geschillencommissie constateert dat zij eigenlijk maar weinig mogelijkheden heeft om klagers tegemoet te komen. Maar niemand moet denken dat klagen zinloos is. Want het kan altijd zijn dat PTT schade veroorzaakt door be wuste roekeloosheid, of door het geven van verkeerde infor matie. Zo kreeg iemand op het post kantoor te horen dat hij een hu welijksgeschenk, dat naar Frankrijk moest worden ge stuurd, het beste 'aangetekend' kon verzenden. Dat gebeurde, Re het geschenk raakte zoe Kal PTT wilde niet meer dai den vergoeden, het mai Sei bij verloren gegane de stukken. In dat geval' de de geschillencommis de klager de echte waar goed moest krijgen. Machten over de veelei geworden postbussen» door de geschillenconu niet gehonoreerd. Hetu voor een postbus ginge geleden ineens omhoog 250 gulden. Klagers me zich bij de geschillencoi sie. PTT Post, met kenn noeg juristen in huis, vo de geschillencommissie óver dergelijke klachten tellen had. Niet bevoegi zegd. Het nieuwe tarief gevolg van nieuw beleid voor alle postbushoude Bovendien, zo zei de PI elders ook al geklaagd, lijk had die tariefverhog gevoelige snaren geraai kwamen klachten bij h( terie van verkeer en wa bij de Opta (de onafhai toezichthouder, die po lecommunicatie moeti ren na de privatisering) de NMa, de Nederland dingingsautoriteit, omi met de postbussen alle ser is. Er zijn geen cont ten die goedkopere pos beschikbaar hebben. De geschillencommissi zichzelf wel degelijk be om over deze ldachten delen. Maar ze werden grond verklaard: post de postb.usovereenkoni zeggen, tien maanden I Dat was gebeurd. Daan ze een nieuwe overeen aanbieden, tegen eenk rief. Als klant heb je da tatie te brengen. Wild Heili Actu hel sch alite lach inge THEA WAMELINK Het valt niet mee om van een negatief imago af te komen. Bij Bruynzeel kunnen ze daar over meepraten. Al meer dan twintig jaar probeert deze fabrikant los te komen van de goedkope keu kenblokjes uit het verleden en consumenten, architecten en projectontwikkelaars ervan te doordringen dat men meer te bieden heeft. Maar dat is nog niet echt gelukt. De sinds begin dit jaar aangetreden directie gooit het over een andere boeg. Zij zoekt het in een vernieuwd en met buitenlandse merkkeu- kens aangevuld programma en een presentatie in verschillende sferen. Al in de jaren zestig deed Bruynzeel pogingen zich op de markt voor luxe keukens te pro fileren. In 1965 leek de fabri kant met de door Kho Liang Ie ontworpen vloervrije Acquila zijn tijd zelfs ver vooruit. Dit ontwerp zou op het ogenblik misschien hoge ogen gooien, maar werd bij gebrek aan vol doende belangstelling in 1976 uit het programma genomen. In 1975 sloeg de in opvallende kleuren en lijnen geschilderde Pierre Cardin keuken ook al niet aan. In 1981 werd ermee gestopt. Decennialang was de luxe keu ken voor Bruynzeel eigenlijk maar een bijproduct. Men moest het qua omzet vooral hebben van de projectmarkt in de (sociale) woningbouw. In derdaad met het bekende keu kenblokje. Maar nu die markt sterk is gekrompen en nog steeds verder slinkt, wordt het echt de hoogste tijd door te breken in de luxe sector. De omzet in projectkeukens be droeg voor Bruynzeel in het af gelopen jaar 100 miljoen gul den, die in luxe keukens 150 miljoen. In aantallen staat de projectkeuken op de eerste plaats. Bruynzeel heeft een marktaandeel van ruim 6 pro cent. Gezien het aantal - vooral buitenlandse - aanbieders is dat niet mis, maar een Nederlandse fabrikant wil in eigen land toch wel iets meer. De basis vormen vier stijlen: Clubline, Trendy Eigentijds, Design en Landelijk Klassiek. In het streven naar 'voor elk wat wils' had men ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan in sa menwerking met Jan des Bou- vrie al een designlijn ontwik keld: losse keukenelementen in combinatie met een meubel programma. Jan des Bouvrie is als geen ander in staat om trends te vertalen in ontwerpen die een breed publiek aanspre ken. Deze Module 100 is al weer bijna twee jaar op de markt en met 500 stuks per jaar goed voor een omzet van 10 miljoen. Een nieuwe uitbreiding van het programma is de Italiaanse de signkeuken Doimo Cucine. Geen eigen product, maar Bruynzeel heeft voor dit merk de exclusieve verkooprechten voor de Benelux verworven. Er wordt nog onderhandeld met een Duits merk over zo'n con structie. Bruynzeel wil ook de 22 eigen showrooms restylen, ratie die ongeveer een beslag zal nemen. Dei .uke dealers en 6 franchise daag blijven daar buiten. Bi ling wordt gegrepen n eigentijdse fenomeen woonsferen en leefstij oege wordt de trendy witN dule 100 gepresenteer ande entaalse sfeer, wordt fl NOS uitvoering met veel or jg ni( 'Nederlandse openhei gezet en getuigt de ma met kersenhout comb 'Italiaans temperamei De onlangs geïntrodui j^ai landhuiskeuken 'Com Chi voor een sprekend effi houten vloer, terwijl d aanse designkeuken o 4 tot verfd beton staat. Witi tom: trouwens dé trend var ziek t ment in de designing ook voor woonvloerel consument verder tel wordt ook de adviserii lis op styled. Een geavancee 20.f puterprogramma mof ner|L tasie van de klant ovei nieuwe keuken omzel realistische fotoimpre HEINZ ken vi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10