Ik leef met Johannes als mijn beste broertjp
God zelf sluit de deur van Noachs ark achter hem
Geloof Samenleving
ZATERDAG 16 OKTOBER 1999
REDACTIE AAD RIETVELD.
VANDAAG
16
Op deze Wereldvoedseldag van de Verenigde
Naties, viert de katholieke kerk de heiligendag
van Gerardus Majella (1726-1755). Een onop
vallende volksheilige uit Napels, die zijn heilig
verklaring pas in 1904 ontving. Rond 1935 waren er echter
al dertien Nederlandse parochies aan hem toegewijd. Ma
jella heeft zijn populariteit waarschijnlijk vooral te danken
aan zijn inzet voor de armen, zijn eenvoud, nederigheid en
gehoorzaamheid. Luxe was hem een gruwel, en de katho
lieke autoriteiten hebben hun best gedaan zijn idealen te
propageren. Gerardus Majella is de patroonheilige van
kleermakers en 'hopeloze zaken'.
17
Margaretha Maria Alacoque, de heilige van 17
oktober, heeft in de zeventiende eeuw de zoge
heten 'Heilig-Hartdevotie' gepropageerd. Wer
ken van de mystieke dichteres Hadewych heb
ben voor een verbreiding-van deze devotie in de Nederlan
den gezorgd. De verering van het Heilig Hart als symbool
van de liefde van Christus is in de Middeleeuwen opgeko
men, toen het menszijn van 'de Zoon van God' het onder
werp van verering werd. Alacoque was een Frangaise en
leefde van 1647 tot 1690. Ze trad op 23-jarige leeftijd toe
tot de zusters Salesianerinnen. In het klooster kreeg ze visi
oenen van verschillende heiligen. In haar belangrijkste visi
oen droeg Jezus haar op alle gelovigen te vertellen voortaan
op iedere eerste vrijdag van de maand aan de communie
deel te nemen, om zijn lijden te herdenken.
In China wordt vandaag Chung Yeung gevierd. Het is de
ceremonie van 'Het Beklimmen van de Hoogten'. Graven
worden in China meestal op heuvels en andere hoogten ge
maakt. Het beklimmen van de hoogten betekent in dit ge
val een bezoek aan de graven van familie en voorouders.
Kwart miljoen gelovigen bij mis
iasi Een Roemeense soldaat kust de mouw van een orthodoxe
priester voor de kathedraal in Iasi. Een kwart miljoen gelovigen
woonden er de mis bij ter ere van de heilige Paraschieva. Sint
Paraschieva stierf in het jaar 1600 op 10-jarige leeftijd. Haar ge
mummificeerde lichaam wordt elk jaar op 14 oktober in een
mis getoond aan de gelovigen. foto epa
Vakantiebijbelfeest in Zuid-West
leiden In de Bevrijdingskerk in Leiden Zuid-West is komende
maandag en dinsdag vakantiebijbeifeest. Kinderen van 4 tot 12
jaar kunnen er knutselen, zingen, toneelspelen en luisteren
naar een verhaal uit de bijbel. De activiteit duurt van tien uur
tot kwart voor twaalf en de toegang is gratis.
'Wonder 2000' in Kooikapel
leiden De evangelisatie-actie Wonder 2000 houdt zondagavond
een bijeenkomst in de Kooikapel aan de Driftstraat 49 in Lei
den. De spreker is evangelist Aad van de Sande uit Katwijk en de
muziek wordt verzorgt door de gospelgroep Destiny. De dienst
begint om half acht.
Voorzitter soefi's in Spiritueel Café
leiden Voorzitter Wite Carp van de Soefi Beweging Nederland
houdt zondagmiddag een lezing in het Spiritueel Café Leiden.
Hij spreekt over de eenheid van wereldreligies. Het Spiritueel
Café houdt zijn bijeenkomsten in grand café Bacchus aan de
Breestraat 49. De lezing van Carp begint om half twee. De toe
gangsprijs bedraagt 10 gulden.
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE
KERK
Beroepen: te Asch en Erichem,
mw. M.W. de Mik-Van der Waal
te Leimuiden; te Baarn (parttime
voor bijzondere werkzaamheden),
mw I.C. Fokkens-De JongteBla-
ricum, die dit beroep heeft aan
genomen.
Bedankt: voor Giessendam Ne-
derhardinxveld (wijk 2 Noord),
J.A. Brussaard te Wijngaarden.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt: voor Enkhuizen, A.J.
Gunst te Benthuizen; voor Rotter
dam-Centrum, M. Karens te Wer
kendam; voor Schevemngen, J.J.
Tanis te Middelharms.
Hans Stolp predikt het christendom van de zuivere liefde *-
enschede theo krabbe
Met boeken over engelen, we
dergeboorte en karma vestigde
de voormalige IKON-radiodo-
minee Hans Stolp zijn naam.
Maar tegenwoordig leest Stolp,
die christendom en New Age
met elkaar verbindt, weer ge
woon in de bijbel. De apostel
Johannes is zijn beste vriend
geworden.
„Ik leef met Johannes als
mijn beste broertjezegt Stolp.
Want Johannes de Ingewijde
predikt de liefde: de 'pure, zui
vere, echte, onvoorwaardelijke'
liefde, die in ieder mens aanwe
zig is. Stolps boodschap is kort,
maar krachtig: elk mens kan die
'Christus-kracht' in zichzelf
ontdekken.
Het is een klein beetje feest in
de Grote Kerk aan de Oude
Markt in Enschede. Bloemen
worden over en weer uitgereikt.
Allereerst natuurlijk aan Hans
Stolp, de New Age-dominee,
die weer een nieuw boek het
licht heeft doen zien. En voor
zijn uitgever, die Stolp het eer
ste exemplaar van Johannes de
Ingewijde overhandigt. Uitge
verij Ajikh-Hermes boert goed
bij al het esoterische en New
Age-achtige gedachtegoed.
Zelfs boeken over de bijbel pas
sen in het fonds, dat het aan
breken van de 'nieuwe tijd'
heeft uitgeroepen.
Johannes de Ingewijde, het is
alweer het tweede boek van
Hans Stolp in de reeks 'esote
risch bijbellezen'. Wat dat is,
esoterisch bijbellezen? „Tussen
de regels door kunnen we lezen
waar het in de bijbel werkelijk
om gaat", legt de uitgever uit.
„Hans Stolp weet zoveel, hij
kan het zo mooi verwoorden."
Dan betreedt Hans Stolp het
podium. Steekt een betoog van
anderhalf uur af, haalt de apos
tel Johannes onder het stof van
daan en blaast die oude bijbel
schrijver weer nieuw leven in.
„Het is de tijd van het nieuwe
christendom", meent Stolp.
Hij bekent 'helderziende' er
varingen te hebben gehad,
waardoor hij als theoloog niet
meer uit de voeten kon met het
christendom van zijn jeugd en
de universiteit. Na het christen
dom van Petrus (het rooms-ka-
tholicisme, dat 'de pest heeft
aan vrouwen') en het christen
dom van Paulus (het protestan
tisme, waarin de man 'nog
steeds de baas speelt over de
vrouw') is nu de tijd van het
christendom van Johannes aan
gebroken.
„We staan op de drempel van
een nieuw christendom waarin
man en vrouw volkomen gelijk
zijn. Het is een christendom
waarin christenen zich niet
meer beroepen op een uiterlijke
autoriteit van paus en bijbel,
maar op een innerlijk weten.
Johannes en Maria Magdalena
zijn de boodschappers van het
nieuwe christendom dat in on
ze tijd geboren wordt."
Zijn gehoor van zoekende
veertigers, vijftigers en zestigers
spitst de oren. Hans Stolp be
gint te vertellen hoe hij eens op
het Griekse eiland Padmos via
een oud geitenpad in een ka
pelletje voor een icoon van de
apostel Johannes verzeild raak
te. „Ik moest kijken en stilzit
ten. Ik moest mijn hart uitstor
ten. Plotseling begon de icoon
te antwoorden. De gestalte die
door de icoon sprak zei dingen
die ik pas jaren later begon te
begrijpen. Johannes is een le-
I! i>oei
ht z
lil K>U
ebn
New Age-dominee Hans Stolp: Johannus en Maria Magdalena zijn de boodschappers van het nieuwe
christendom." foto gpd
vende figuur voor mij gewor
den. Iemand die de diepste
diepten van het leven heeft ge
kend, maar ook de hoogste
hoogten. Ik leef met hem als
mijn beste broertje."
IQeurrijk, rustig en met
warmte schildert de New-Age
dominee de bijbelse figuur van
Johannes. Als enige van zijn
leerlingen wijdde Jezus van Na
zareth Johannes in de gehei
men van het leven in. Na Jezus'
dood streek Johannes neer in
Ephese in Klein-Azië, waar hij
slechts zeven gemeenten sticht
te. „Als keizer Diocletianus een
nieuwe christenvervolging in
zet, wordt Johannes 'krakke
mikkig en wel' op 96-jarige leef
tijd naar Rome gedeporteerd.
Daar geschiedt een wonder. In
een bad met kokende olie ge
gooid, komt Johannes daaruit
ongedeerd te voorschijn. Ze
sturen hem terug naar Ephese.
Onderweg wordt hij opgesloten
op Padmos in een donkere
vochtige rotsholte. Daar gaat
een wereld voor hem open. Jo
hannes krijgt het ene na het an
dere schokkende visioen te ver
werken. Ze staan opgetekend in
zijn bijbelboek Openbaring, dat
de weg der mensheid beschrijft
tot aan het einde der tijden. Jo
hannes mocht de goddelijke
wijsheid in zich opnemen. Dan
begint zijn eigenlijke taak."
Johannes leefde nog vier jaar,
betoogt Hans Stolp. „Elke zon
dag werd hij gedragen naar de
samenkomst van de gemeente.
Daar sprak Johannes maar vier
woorden: 'Kinderkens, hebt el
kander lief. Johannes was maar
bezield door één gedachte. De
Meester had in hem de Chris
tus-kracht wakker geroepen. De
kracht van de universele liefde.
Johannes wilde niets anders
dan dat die kracht in ieder
mens geboren zou worden."
Wat dan wel die 'Christus-
kracht' is? Die vraag
terst serieus gesteld,
andere vragen die zoi
dag ernstig zijn bedoel
gaat er gretig op in.
ook vakkundig op de
gaat hoe het dan met di
bij Johannes en in wel
icoon op Padmos
sprak. „De Christus^
niets anders dan de
pure liefde", vat de
lezing samen. „De onu
tige, onvoorwaardelijk R
Mooier kan hij het
zeggen. „Liefde die
uitgezuiverd is. bek
liefde die niet bedi
iets terug te krijgen,
toont ons hoe we ons
nen zuiveren en zover
groeien dat de Chrisn
in ons geboren wordt.
Een misverstand he
Stolp dan al opgerui
bijbelverhaal over de
king van Lazarus uit
moet je heel anders
Mensen denken dat Je
rus terugroept uit
Maar zo zit het niet.
haal moet 'esoterisch' root
worden. Jezus riep Lai
andere naam van Joha
rug uit de schemer
waarin deze drie en
dag verkeerde tijdens
tact met 'de geestelijk
„Op afstand heeft dt n
iemand ingewijd. Je )(j^
bindt hem weer me 100j
ie
chaam." En dat was
lutionaire' daad. Omd
nes de eerste was die
een mysterieschool
dingsplaats ging.
wordt door het leven
wijd. Het gewone lev
het lesmateriaal vooi
van zuivering en verli"
Het geluid van de fonteinen in de tuinen van het
Alhambra in Granada is zo krachtig, dat het alle
gedachten wegspoelt. Het rustgevende komt van
het geluid van stromende water, dat de illusie
wekt van eeuwigheid.De heggen in de tuinen van
het Alhambra hebben zachte contouren door de
takjes die aan alle kanten doorgroeien. De tuin
man wil dat niet en brengt ze met een electrische
heggeschaar weer in het door
mensen gewilde gareel: strak,
ongenaakbaar, als kasteelmuren.
<Maar de geur van de heggen
blijft. En het rustgevende komt
van de geur van de heggen.
In het verhaal van Noach dat nu
in de synagoge wordt gelezen
zijn water en geur alles bepa-
2 lend. Vorige week is de leescy-
clus van de Vijf Boeken Mozes
opnieuw begonnen met het le
zen van Genesis 1 tot en met het
QQ achtste vers van hoofdstuk 6.
God maakt daarin de schepping
Xdoor te spreken. Hij 'zegt' iets en
het is er.
<Het Hebreeuwse woord dat voor
'zeggen' wordt gebruikt is
'amar'. Dat betekent, volgens de
grootste joodse commentator
<Rashi, hier ook denken en wil
len. God wil, denkt of zegt iets
en het bestaat. Van alles wat
God doet bestaan en waarvan in
het eerste hoofdstuk wordt ver-
<teld - het licht, de duisternis, de
dag, de nacht, het uitspansel, de
Haarde, de zon, de maan en de
sterren, de planten, de dieren en
de mens - zegt Hij dat het goed is. Althans, Hij
zegt het niet, hij kijkt ernaar en ziet dat het goed
is. Hij maakt de Schepping niet goed door te zeg
gen, willen, denken dat de schepping goed is,
maar Hij kijkt, ziet en 'weet': goed.
Dat is wat het geluid van het water uit de fontei
nen in het Alhambra doet en wat meditatie be
oogt: het wegspoelen van de ge
dachten, van het willen, opdat
we kunnen zien zonder te den
ken en te willen en daardoor er
varen dat het goed is.Maar in
hoofdstuk drie is het al mis ge
gaan: moord. In het paradijs, de
Tuin van Eden, is er een stroom
die zich verdeelt in vier hoofd
stromen. Op de binnenplaats
van het paleis van sultan Boab-
dil, de laatste sultan die in het
Alhambra woonde, staat een
fontein die wordt gesteund door
twaalf leeuwen.
De binnenplaats met de fontein,
de bloemen en de galerij met pi
laren als palmbomen in een
oase, is bedoeld als replica van
het paradijs. Daarom ook ko
men er vier stroompjes uit de
leeuwenfontein: naar noord, oost, zuid en west,
net als de vier stromen in het paradijs. Maar ook
deze plek is geen paradijs gebleven. Het kanaaltje
dat naar het oosten loopt, komt uit in weer een
fontein, die zich bevond in het zwaar gedeco
reerde prive-vertrek van sultan Boabdil. Hier
werden 36 mannen van een rivaliserende familie
afgeslacht. Het rood op de bodem van de fontein
is veroorzaakt door oxidatie, maar de legende wil
dat het een rest is van het bloed van de onthoof
de mannen. Natuurlijk zegt de legende dat een
\touw de oorzaak was van de slachting. Deze
vrouw van de sultan werd gezien met een van de
mannen. Omdat de sultan niet kon zien met wie,
slachtte hij ze alle 36 af.
Aan ieder paradijs komt een einde. Nadat Kaïn
Abel heeft doodgeslagen, houdt het moorden
niet meer op. God schept de
Schepping en ziet dat het goed
is. Hij kijkt nog een keer en ziet
dat het vreselijk mis is. Door
de mensen 'is de aarde vol van
daden van geweld' (Gen. 6:13).
Zoals het geluid van het water
onze gedachten weg kan spoe
len, zo gebruikt God water om
alles wat Hij heeft gemaakt
weg te spoelen. De zondvloed
maakt een eind aan alle leven
op aarde, met uitzondering
van Noach, de trooster, zoals
de betekenis van zijn naam
luidt.
Noach vindt 'gunst in de ogen
van de Eeuwige' (Gen. 6:8) en
krijgt de opdracht een drijven
de kist van drie verdiepingen
te bouwen, waarin hij, zijn
vrouw, zijn drie zonen en hun vrouwen en het
mannetje en vrouwtje van iedere soort veertien
maanden zullen bivakkeren. Overgeleverd aan el
kaar, niet wetende wat hen te wachten staat. En
aan God, Big Brother zelf, als enige die alles ziet.
Hadden Adam en Eva niet van de appel van de
boom van kennis van goed en kwaad gegeten,
maar een vrucht van de boom des levens die ook
in het midden van het paradijs stond verorberd,
dan was de mens niet 'slechts' evenbeeld van
an, bi
lotje 1
ar toe
net de
in we
lljonj
as alti
irij. R
Wel
in. Zo
God geweest (Gen. 1:27), maar ook godi issen.
worden (Gen.3:5). Maar een kniesoor d erger-
treurt.
Net zijn we geseculariseerd en hebben; uit erg
wijdt van het alziende oog van God of v ker dr
den een beetje goddelijk dankzij de tele Ie H
mera's: we kunnen alles zien, net als Hi laar d
die drijft op de woeste wateren zal geen
leven zoals de Herald of Free Enterprisf
jaren geleden. Die zonk doordat de deiï
goed waren gesloten. God zelf sluit de I
de zijkant) van Noachs ark 'achter hem
commentatoren zeggen: om hem en a'
zich in de ark bevindt, te beschermen. I
Noach, de trooster. Blijkbaar moet ook
den getroost na zijn Grote Verdelgingsa p-i
Troost en rust moet Hij krijgen. Als het
delijk is gezakt, gaat Noach naar buiten
een offer. Hij heeft daartoe dieren die
worden geofferd.
Die 'brandoffers op het altaar' (Gen. 8:2
ben een verstrekkend gevolg. „Toen de
de welgevallige geur rook, zei de Eet
hart: Ik zal de aardbodem niet meer
wegens de mens die slecht is van joi
zal dus niet weer al het leven dodelijk t
lijk Ik heb gedaan.
De regenboog is het teken dat God aan
lofte denkt. Brandoffer. Holocaust in h<
Absoluut het verkeerde woord voor del
Moord die de nazi's op hun geweten h(
geur van brandende mensen is God nie
vallig.
Het is de laatste keer in deze eeuw datl
haal van Noach in de synagoge wordt f
Een eeuw vol gewelddaden en 'zondvk
Troost hebben wij nodig. Ook daarin a
God geworden.
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht KNMI
Geldig tot en met zondag.
Noorwegen:
Perioden met zon en vooral in
het westen ook wolkenvelden.
Op de meeste plaatsen droog.
Maxima uiteenlopend van rond
het vriespunt in het noorden tot
11 graden in het zuiden.
Zweden:
Zonnig en droog. Middagtempe-
ratuur uiteenlopend van rond het
vriespunt in het noorden tot 9
graden in het zuiden.
Denemarken:
Rustig weer met vooral in de
nacht en ochtend kans op mist.
Overdag perioden met zon en
droog. Kouder met een middag-
temperatuur rond 9 graden.
Engeland, Schotland, Wales en
Ierland:
Afwisselend zon en wolken.
Vooral in Ierland, Schotland en
het westen van Engeland kans
op een bui. Middagtemperatuur
dalend naar ongeveer 12 graden
op zondag.
België en Luxemburg:
Wolkenvelden en nu en dan zon.
Op de meeste plaatsen droog.
Maxima rond'12 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Vooral in het noorden wolkenvel
den, verder ook nu en dan zon.
In de nacht en ochtend eerst nog
plaatselijk mist. Zondag in de
omgevemg van Bretagne meer
bewolking en kans op een bui.
Middagtemperatuur dalend naar
omstreeks 14 graden op zondag.
Portugal:
Wisselend bewolkt en kans op
een regen- of onweersbui. Mid
dagtemperatuur dalend naar 16
graden in het noorden tot 21 in
het zuiden.
Spanje:
Eerst nog zonnige perioden. Van
het westen uit meer bewolking
en enkele regen- of onweersbui
en, vooral in het noordwesten
mogelijk met flink wat neerslag.
Maxima uiteenlopend van 16
graden langs de golf van Biskaje
tot plaatselijk 25 graden in het
zuidoosten.
Canarische Eilanden:
Wolkenvelden en nu en dan zon
en kans op een regen- of on
weersbui. Middagtemperatuur
omstreeks 24 graden.
Tunesië:
Vooral in het noorden meer be
wolking en kans op een regen- of
onweersbui. Middagtemperatuur
aan zee rond de 25 graden.
Zuid-Frankrijk:
Perioden met zon. In de nacht en
ochtend eerst nog lokaal kans op
mist. Zondag vanuit net zuidwes
ten meer bewolking en kans op
een bui. Maxima uiteenlopend
van 15 graden op het Centraal
Massief tot 21 langs de Middel
landse Zeekust.
Mallorca en Ibiza:
Perioden met zon en vooral zon
dag kans op een (onweers)bui.
Maxima ongeveer 24 graden.
Italië:
Wolkenvelden en nu en dan kans
op wat regen. In het zuidoosten
ook geregeld zon. Middagtempe
ratuur uiteenlopend van 17 gra
den in het noorden tot rond de
24 graden in het zuiden.
Corsica en Sardinië:
Wisselend bewolkt, nu en dan
zon en kans op een bui. Middag
temperatuur rond 22 graden.
Malta:
Wisselend bewolkt en kans op
een regen- of onweersbui. Maxi
ma rond 25 graden.
Griekenland en Kreta:
Geregeld zon, in het noorden
meer bewolking. Kleine kans op
een lokale bui. Middagtempera
tuur omstreeks 22 graden.
Duitsland:
Geregeld zon, eerst in de nacht
en ochtend plaatselijk mist. Za
terdag maxima rond 11 graden,
zondag kouder.
Zwitserland:
Vooral in het zuidoosten wolken
velden, verder ook perioden met
zon en meest droog. Eerst nog
kans op mist, met name op de
Zwitserse Hoogvlakte. Middag
temperatuur uiteenlopend tus
sen 11 graden in het noorden tot
17 graden in het zuiden.
Oostenrijk:
Afwisselend zon en wolkenvel
den en bijna overal droog. Maxi
ma rond 14 graden op zaterdag,
zondag kouder met maxima rond
11 graden.
ZONDAG 17 OKTOBER 1999
Zon- en maanstanden
Zon op 08.08 Zon onder 18.42
Maan op 15.28 Maan onderOO.OO
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 09.00 21.20 08.33 20 53
Laag 04.55 17.04 04.36 16.45
MAANDAG 18 OKTOBER 1999
Zon- en maanstanden
Zon op 08.10 Zon onder 18.40
Maan op 16.07 Maan onder00.03
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 09.55 22.55 09 28 22.28
Laag 05.35 18.06 05.16 17.47
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
bewolkt
onweer
W warmtefront
«fm.
regen
éf£?!p> sneeuw
^|T" koufront
opklaringen
hagel
lagedruk
mist
windrichting
hogedruk
zonnig
19 temperatuur
luchtdruk in
1000 hectc> pascal
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging.
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12 00 uur 071-512
DIRECTIE
B M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L F. Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
F. Blok, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
DC van der Plas, chef eindredactie regio
J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I M van der Veer, chef redactie
Duin-en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAX
Advertenties: 071- 5323
Familieberichten: 023- 5;
023- 5320216
Redactie 071- 5321 921
Hoofdredactie: 071— 531^
ADVERTENT
Maandag t/m vrijdag van I
071- 5356 230
RUBRIEKSADVERT
Maandag t/m vrijdag
071-5143 545
ABONNEMENT
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een n
het automatisch afschrijven
abonnements- geld,
betaling.
VERZENDING PER
Voor abonnementen die per pc
worden verzonden geldt ec
aan portokosten per verschijnt
LEIDSCH DAGBLAD OP CA
Voor mensen die moeilijk leA
hebben of blind zijn (of een al
leeshandicap hebben), is e«
van het regionale nieuws u
Dagblad op geluidscassetteM
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Le
8 0.3
32 24 32.0
14 11 0.0
26 20 02
31 25 0.0
19 18 0.0
New Orleans licht be
New York licht be
Tel Aviv half be1
Toronto licht be
WÊBÊÊÊÊÊKHBÊ
Z I E K E N H U I Z|
ongevallendienst
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezof
feestdagen)
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienstH
inlichtingen bezoekuren ziekenhuizen
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.
pmai