Nieuw imago moet het LVC redden frgel Lokhorstkerk verrijking voor Leiden Cultuur Kunst onden en acteurs gezocht "dior Kuifje Lift voor Naturalis Elegante robotachtige motoriek Kwikzilveren dubbelslagen in allerhande variaties n rijsdam. 071-5356444, plv chef caroline van overbeeke 071-5356440 k Brunahuis van de baan Er komt geen Dick Brunahuis in Utrecht. De Europese heeft een verwachte subsidie niet toegekend waardoor genoeg geld bijeengebracht kan worden. Het idee voor een gewijd aan de geestelijk vader van onder andere Nijntje vier jaar geleden gelanceerd. Om het huis van de grond te Kn, was 5,2 miljoen gulden nodig. Bij diverse instellingen Kgemeente Utrecht had de stichting 3.6 miljoen gulden aan liggingen losgepeuterd, mits er geld uit Brussel zou komen. Ijo: kaartjes veilen op internet I» Mojo Concerts gaat binnenkort kaartjes voor popconcer- iéilen op internet. De grootste concertorganisator wil de |te handel in tickets daarmee tegengaan. ..Ik had gehoopt He politiek iets aan de zwarte handel zou doen", aldus de tteur. ..Helaas is de politieke weg heiloos gebleken. Veilen Iternet is verwerpelijk, maar we kunnen gewoon niet an- I," De emotionele actie van Youp van 't Hek, die dinsdag in ie instantie zijn oudejaarsconference aflaste als protest te- Iwarthandel, was voor Ramakers de druppel die de emmer overlopen. Ramakers: „Wij zien geld wegvloeien naar «handelaren. Door de kaarten te veilen pakken de artiest en «ncertorganisator het geld dat anders in de verkeerde zak- ■erdwijnt. Het is geen oplossing, maar we moeten opko- ■voor onze rechten." Itenlandse kunstenaars te gast rdam Staatssecretaris Van der Ploeg heeft drie vooraan- C de kunstenaars verwelkomd die op uitnodiging het minis- van OC en W enkele maanden te gast zijn in Nederland, ijn de Oostenrijkse schrijver Robert Menasse, de Ameri- se musicoloog en luitist Joël Cohen en de Amerikaanse fi- ifThomas Levin. Het ministerie wil de gasten in het kader iet programma Artists in Residence de kans bieden kennis ;en met de Nederlandse samenleving en cultuur. Neder- kunstenaars, studenten en cultuurmanagers krijgen zo in beurt de kans om toonaangevende buitenlandse kun- ars te leren kennen en met hen samen te werken. janiste Durufle (78) overleden De vermaarde Franse organiste Marie-Madeleine Duru- e weduwe van componist en organist Maurice Durufle, is eweek op 78-jarige leeftijd overleden, heeft het Nationaal ervatorium in Parijs gisteren bekendgemaakt. De techni- r|l zeer begaafde Durufle werd al op elfjarige leeftijd aange- ^als organiste in de kathedraal van Marseille. Vanaf de jaren a hun huwelijk, trad het echtpaar over de hele wereld op. iade dood van haar man in 1986 en na een ernstig auto- luk bleef Durufle orgel spelen, waarbij ze er prat op ging al- pre oge hakken te dragen. Haar afscheidsconcert gaf ze in 1993 'w York. js letterkunde voor Gerritsen De Maatschappij der Nederlandse Letterkunde in Lei- eikt op 5 november de Prijs voor Meesterschap uit aan de htse hoogleraar prof. dr. W.P. Gerritsen:-De Prijs voor terschap wordt op het gebied van de taal- en letterkunde iaal in de vijftien jaar toegekend en bestaat uit een gouden ing. Gerritsen ontvangt de prijs voor zijn hele wetenschap- e oeuvre, de Nederlandse letterkunde van de 12de tot en le 16de eeuw. De prijs wordt uitgereikt in het Groot Audi- n van de Universiteit Leiden, Academiegebouw, Rapen- 73 om 20.00 uur. Gerritsen houdt een voordracht, getiteld pwekking van Egidius'. Directeur Ruud Visser wil uitstraling aanpassen aan de tijd Het gaat niet goed met het Leidse Vrijetijds Centrum (LVC). Directeur Ruud Vis ser zal de eerste zijn om dat te beamen. Hij kent de feiten. Het aantal bezoe kers op de vrijdagavond is vergeleken met 1998 terug gelopen met duizend be zoekers. Dit jaar is het treurige record bereikt van vijftig bezoekers op een swingavond. ,,En dat is op dit moment nog een opti mistische schatting van het gemiddelde op een donderdagavond", ver zucht hij. leiden pablo cabenda Het poppodium kampt al maanden met een tekort aan vrijwilligers, de kurk waar het centrum op drijft. Tegelijkertijd is de deplorabele staat waar het centrum zich in bevindt bijna spreekwoordelijk geworden en ziet het LVC zich geconfron teerd met een gemeente die zich schijnbaar niet veel aan de problemen van het jongeren centrum gelegen laat liggen. In eerdere interviews liet Vis ser al weten dat, als er niet snel iets gebeurt met het LVC, het poppodium langzaam weg kwijnt tot sterfhuis. Wat rest is de balans opmaken en beleid uitstippelen. Het tij moet ge keerd en de eerste aanzet daar toe zijn een geheel nieuw ima go compleet met nieuw logo en dito huisstijl en plannen voor een verbouwing begin volgend jaar. Maar of van een facelift de redding moet komen? „Toch is dat volgens mij de belangrijkste reden waarom mensen wegblijven", zegt Vis ser. De hele uitstraling van het gebouw en alles wat ermee sa menhangt moet worden aange past aan de tijd. Mensen zijn in de loop van de tijd verwend ge raakt door luxueuze vormen van uitgaan. Iedereen ver nieuwt. Vroeger was de ambi ance van een vervallen jeugd honk misschien charmant, te genwoordig gaat niemand meer met zijn spijkerboek op de vloer zitten. En vooral niet in zo'n gribuszooi zoals het hier is ge worden. De simpele maar tries te waarheid is dat je het wel kunt schudden als je niet regel matig moderniseert en met je tijd meegaat." Maar als het daar alleen van moet komen, zijn de verwach tingen misschien wat over spannen? „Inhoudelijk zit het volgens mij wel goed in het LVC. Qua muzi kale vernieuwing waren we al tijd top of the bill. Kijk maar naar dj's als L-dopa en Jozo die allebei gerenommeerde namen zijn geworden in de Melkweg en de voormalige Roxy. En toch bleven de bezoekers weg. „Dat had denk ik voor een groot deel te maken met het feit dat de dj's waar je voor moest betalen op donderdag waren geprogrammeerd", zegt Visser. „Een avond die van oudsher een grote ontmoetingsfunctie heeft. Mensen wilden blijkbaar geen tientje neertellen voor een hippe dj. En vernieuwing is in Leiden toch een beetje een ha chelijke zaak gebleken." Op het verkeerde paard ge wed? „Commercieel gezien wel. In houdelijk misschien minder. Ik vind dat je in een tent als het LVC verplicht bent om te stre ven naar muzikale vernieuwing. Als het aan mij zou liggen, dan voerden we die vernieuwing ge woon door. Maar nu doen we financieel noodgedwongen toch een stapje terug. In de aanloop naar het nieuwe jaar krijgt het LVC een nieuwe pro grammatische opzet. Op vrijdag blijft het hetzelfde. Lokale bandjes op zolder terwijl je be neden kan dansen: dat is nog steeds een goede formule. Voor de donderdag gaan we meer in vesteren in lokaal talent door de dj's intensiever te begelei den. Dj's van eigen bodem op kweken, net zoals de vj's overi gens." „Ze worden gekoppeld aan vaste dagen en prominent ver meld op de flyers en posters. Daar tegenover staat dat ze ook meer betrokken raken om een totaalsfeer neer te zetten. Kijk, waarom trekken Wipneus en Pim volle zalen? Omdat ze er werk van maken. De avond is hun kindje. LVC-dj's moeten ook die verantwoordelijk kun nen opbrengen en dat krijg je ze door ze meer bij hun avond te betrekken." In de voorlopige concepten voor het dancebeleid moet één zaterdag per maand de grote dancespecialnight worden. Er worden namen genoemd van mega dj's als Sven Vath en Carl Cox, acts die gewoonlijk pas een naald op het vinyl zetten als bierbrouwers met het grote geld gaan zwaaien. Is dat niet een te groot fi nancieel risisco voor het LVC? „Ik zal het je sterker vertellen. We krijgen in november Luke Slater en die past ook in dat rij tje. Daar is dan ook in één keer al het geld naar toe gegaan. En ja, dat is een groot risico. Als er te weinig mensen op afkomen dan zit je met een dubbel gat. Én de avond brengt niks op, én al je geïnvesteerde geld is weg. Maar wat moet je anders? Als je verandering wilt, moet je risi co's nemen. Onze problemem grijpen ook in elkaar. Soms kun je een mega-act boeken maar heb je een tekort aan vrijwilli gers." „Dan krijg een bizarre situa tie dat je bijvoorbeeld Luke Sla- ter niet kan programmeren om dat Marietje een tentamen heeft. Er zijn al avonden ge weest dat we uitzendkrachten hebben ingehuurd omdat we een tekort aan krachten had den. We drijven al jaren op een klein groepje die hards. Zo'n twintig man van de oude garde die onverantwoord veel tijd in het LVC steken. Als ze gewoon langskomen voor een avondje uit, dan wordt nog gemakkelijk gevraagd: „Hee, kan jij even de glazen ophalen". En dat doen ze dan ook gewoon. De trouw van die club is bewonderens waardig maar in wezen maken we misbruik van die mensen. Als je er niets tegen doet, bran den ze gewoon af." Een paar honderd meter verderop in de stad is het in dansclub In Casa op donder dagavond steevast afgeladen. Jaloers? „Dat boeit me niet. In Casa is een commerciële disco. Wij krijgen subsidie. Dat verplicht ons, en dat wil ik zelf ook dol graag, om kwaliteit te leveren." Slapeloze nachten? „Nee, of soms. Maar ja dat komt vanzelf als je je ergens zo bij betrokken voelt." tier en auteur Seth Gaai- de tekst schrijven n musical over stripheld De musical zal zijn geba- )p het dubbelalbum 'De Kristallen Bollen' en 'De tempel' van de Brusselse ir Hergé. Belgische productiebu- abas&co gaat gelijktijdig tierlands- en Franstalige illing maken. Daarvoor februari volgend jaar s plaats. In totaal wordt ia! een ensemble van icteurs, zangers en dan- :ocht, plus nog eens figuranten. Verder is ar- directeur F. van Laecke naar vier foxterriërs die Kuifjes hond Bobby vertolken. Van Laecke zowel de Nederlands- Franstalige productie jn hond plus een 'under- of vervanger kunnen be en. .iGaaikema wil op termijn Gin cd uitbrengen met zee- tieren van Kuifjes Jschéiende compaan kapitein rdeilck. Gaaikema zal daar- jok de teksten schrijven. XV-. v- leiden In het Leidse Museum Naturalis is gisteren met een enorme hijskraan een nieuwe liftmachine aangebracht. De machine heeft een totaalgewicht van circa 4 ton en moet op 18 meter hoogte worden geplaatst. Het is de eerste fase in de installatie van een nieuwe lift. „De oude lift bleek zo'n jaar na de opening veel te klein voor het gro te aantal bezoekers", aldus de woordvoerder van het museum. „In 1999 hebben ruim 200.000 mensen Naturalis bezocht. Daarom wordt de lift nu vervangen door een grotere. En hij is ook sneller. De men sen stonden veel te lang te wachten. Je boekt nu dus niet alleen winst wat de capaciteit betreft, maar ook tijdwinst. Die lift is echt nodig. Vooral ook omdat het museum veel wordt bezocht door ouders met kleine kinderen. Je kunt die mensen niet met een buggy al die trap pen op laten sjouwen. De lift moet rond Kerstmis klaar zijn. Dan ver wachten we echt een topdrukte." foto dick hogewoning dans recensie maarten baanders Voorstelling: 'Lara and Friends' door Dansgroep Knsztina de Chatel Gezien 13/10 LAKtheater Leiden Aldaar nog te zien 14/10 Lara, de heldin van het compu terspel Tomb Raider, rent on vermoeibaar door een land schap vol dreiging. Gestuurd door de speler, gaat ze elk ob stakel onverschrokken te lijf. Versperringen worden verbrij zeld, rotsblokken verplaatst, vij anden overhoopgeschoten. Het kost haar nauwelijks inspan ning. Eigenlijk is ze een pop zonder ziel. Het getuigt van grote vindingrijkheid dat Krisz- tina de Chatel een inspiratie bron vond in Lara. 'Lara', deel één van dit pro gramma, is een spannende combinatie van dans en in groot formaat geprojecteerde virtuele beelden van Lara in ac tie. De dansers hebben dezelfde robotachtige motoriek als Lara, maar imiteren doen ze haar niet. Als machines worden ze gestuurd en als ze stilstaan, wachten ze verstijfd op een nieuwe impuls. Maar net als Lara hebben ze tegelijk ook iets lichts en zelfs iets elegants. Wilde paniek wordt geuit in een soepele op eenvolging van snelle bewegin gen, die een sterk contrast vormt met kalme bewegingen van de groep. De enige bewe ging die letterlijk van Lara over genomen wordt, is het schiet- gebaar. Ie moet van het formaat van De Chatel zijn om de schoonheid van de schiethou- ding te herkennen en uit te bui ten. Dat de dansers een onderdeel zijn van de beelden op het ach terdoek wordt zeer sterk gesug- geerd, vooral doordat Lara net zo groot is als de dansers, en ook door de simultane film beelden van hen die door La- ra's landschap heenbreken. De prachtige solo aan het eind laat zien dat robotgebaartjes ook erg komisch kunnen zijn. Deel twee, 'Lara and Friends', is aangekondigd als een vervolg op 'Lara'. De dansers worden nu niet bestuurd, maar bepalen zelf de virtuele beelden. In het begin is deze opzet helaas niet duidelijk. De dansers bewegen ronder en menselijker dan in deel één. Daarbij worden op het achterdoek op- en neer gaande vlakken geprojecteerd. Maar het verband tussen deze vlakken en wat de dansers doen, komt niet over. Heel anders wordt dat als ie dere danser op het achterdoek een soort medaillon bestuurt. Deze medaillons worden on eindig vermenigvuldigd, zodat elk een soort slang of buizen stelsel achter zich laat. Elke be weging van de dansers tekent zich zo ook op het achterdoek af. Heel subtiel kun je een te genhanger van deze prachtige kronkelingen zien in de armen en benen van twee danseressen in een duet. Aan het slot wordt het idee van een door dansers gestuurde virtuele wereld losgelaten. Deze inconsequentie is jammer, hoe mooi de bewegingen, de licht gevende kostuums en de soli met de rug naar het publiek (zoals ook Lara op de rug te zien was) ook zijn. fcees van hoore |ad wervelt om de voeten van de wandelaar in de Pieters ik. De herfstwind draagt prachti- I orgeltonen aan. Zuivere klanken lrden ontlokt aan het onlangs ge teerde Mitterreither-Van Damor- |t zich bevindt in de Lokhorstkerk, jhuilkerk, die verborgen ligt achter P het eerste gezicht een gewoon luis lijkt. Aanstaande zondag is jer en zal organist Anton den Boer «oco-orgel met zijn intieme, hui- fklank voor het eerst na de restau- fcspelen. ►teen is natuurlijk erg trots op het iHagerbeerorgel in de Pieterskerk, jdoor dat unieke heeft dat orgel I zijn beperkingen. Je kunt er bij- Fjd Bach niet op spelen. Op het Nither-Van Damorgel in de Lok- ftk kan dat wel. Het is breder in- J voor orgelconcerten. En dat is ■orme verrijking voor Leiden. We i* weer tot diep in het volgende pium vooruit." Ooit geweten dat kerkorgels in vroeger dagen van wind werden voorzien door speciaal daarvoor aangestelde orgeltrap pers? Organist Anton den Boer, die als projectmanager heeft opgetreden bij de ruim 5,5 ton kosten restauratie van het orgel, weet er alles van. „Normaal wordt er voor wind gezorgd door een motor. Maar er zijn bij de restauratie ook twee grote, nieuwe schepbalgen geïnstalleerd waarmee je op natuurlijke wijze kunt zorgen voor wind. Die balgen moeten worden aangetrapt. Heel gek, maar je ziet dan dat de klankkleur wat rustiger wordt. Op zaterdag 15 januari 2000 gaan we bewijzen dat het orgel millenniump- roof is. Dan wordt met lichaamskracht voor wind gezorgd." Het orgel in de Lokhorstkerk is in 1774 gebouwd door Johannes Mitterreither voor de somma van 2920 gulden en tien cent. Mitterreither was een Oostenrijker, die naar Nederland trok en in de leer ging bij Moreau in Gouda. Later vestigde hij zich in Leiden, waar hij een aantal orgels bouwde voor de stad zelf en de regio. In de Hervormde Kerk in Leider dorp staat een van zijn fraaiste. Het Mitterreither-Van Damorgel is een orgel met één manuaal en aange hangen pedaal. Aanleiding voor de bouw was de nieuwe psalmberijming. Den Boer: „Aanstaande zondag is het precies 225 jaar en veertien dagen gele den dat het voor het eerst werd be speeld. We zullen beginnen met psalm 98 uit deze berijming. Mitterreither was een huisorgelbouwer van origine. Dat vind je in de klankkleur van dit orgel te rug. Het is intiemer, veelkleuriger, zang rijker." „In 1807 is het orgel uitgebreid en ge restaureerd door Van Dam. Hij had een eigen hand van pijpen maken. Maar je ziet dat hij zich helemaal heeft aange past bij Mitterreither en het orgel in de oorspronkelijke staat heeft willen hou den. Het orgel was de laatste tijd in slechte staat. De samengeperste lucht liep er aan alle kanten uit en dan krijg je valse klanken. Dat is nu verholpen. En de kast is ook weer in zijn orginele staat teruggebracht." De restauratie is uitgevoerd door Flentrop Orgelbouw uit Zaandam en de firma Slegt uit Edam en voor het groot ste gedeelte gesubsidieerd door Monu mentenzorg. Omdat vitale delen van het originele concept nog aanwezig waren, kon het orgel worden gerestaureerd in de oorspronkelijke staat. De feestelijke overdracht van het orgel is zaterdag om 15.00 uur met muzikale illustraties door Anton den Boer van componisten als Buxtehude en Men delssohn. Op 17 oktober om 14.30 uur is er de eerste kerkdienst en op 31 oktober, geven het Nederlands Madrigaalkoor en het Jeugdkamerorkest in Leiden een concert. Het Rijnlands Christelijk Man nenkoor treedt op 3 november om 20.00 uur op, onder leiding van Sander Ma rion. De organist die avond is Fred de Vries. Op 13 en 14 november is er de Masterclass Orgelimprovisatie door Erik Nico van Bruggen en een improvisatie concert. Op zaterdag 27 november om 20.15 uur treden Helmi Verhoeven (so praan) en Antron Doornhein (orgel) op en op zaterdag 15 januari is er het con cert: 'Het orgel millenniumproof?' muziek recensie lidy van der spek Stichting Oude Muziek en Theater met Bachs 'Sei Solo a Violino senza Basso ac- compagnato' door Monica Huggett, vi ool Gehoord 13/10, de Waag, Leiden Alle solowerken van J.S. Bach (1685-1750), of die nu voor cello, fluit of viool zijn ge schreven, behoren tot het moeilijkste repertoire voor de desbetreffende instrumenten. Enorme virtuositeit en techni sche vaardigheid worden van de speler geeist. Bach dacht zijn solowerken meerstemmig. Zo zijn de stemvoeringen die in de vioolpartij alleen gesug- gereeerd worden in transcrip ties voor orgel volledig uitge werkt. Een ander kenmerk voor de hoog-barok, in 't bij zonder weer voor het werk van Bach, is de inwisselbaarheid van instrumentale en vocale idiomen. Nu stond Monica Huggett gisteravond in de Waag in Lei den bepaald niet te zingen. Dat liet ze hoogstpersoonlijk aan haar instrument over, een barokviool uit 1618 van de ge broeders Amati uit Cremona. Dinsdag speelde Huggett in Den Haag Bachs eerste en der de Sonate waartussen de eer ste Partita. In de Waag volgden de derde en tweede Partita rond zijn tweede Sonate. Zo ontstond een cyclus van drie paren, precies als in Bachs ei gen autograaf 'Sei Solo'. Door Huggetts soepele streek nuanceert zij subtiel, en krijgt de hele toonvorming een sprookjesachtige sfeer. Dat is wondermooi te horen in het andante van Sonate no. 2 in a, het meest indrukwekkend ge speelde werk. Zeldzaam ver stild 'verstrijkt' de repeterende grondtoon die vreedzaam en bedachtzaam afdwaalt van het uitgezette spoor en weer even verzonken terugkeert. Ook het grave draagt eenzelfde kleur- schildering in het even op waartse aanvangsmotief, dat zich gaandeweg ontplooit en weer eindigt in één lange bro ze klank. Maar soms zijn timing, dy namiek, rubato van Huggett wat té flodderig, zijn de ver snellingen en vertragingen slecht te volgen, zoals in het preludio van de derde Partita in E. Opvallend is hier het ge bruik van de strijkstok. Huggett maakt snelle bijna ronddraaiende bewegingen, die al die dynamische contras ten versterken. In het Loure is dit 'vertoon' tot rust gekomen. Hier kwijnt de kleur, en haar fraseren heeft iets weg van korte zuchten. Het laatste deel van de twee de Partita, de lange Ciaccona (chaconne) is een waagstuk op de barokviool. Om deze tot het bitterzoete eind op toon te houden zijn temperatuur schommelingen en verande rende vochtigheidsgraad uit den boze. Ook zal de intensi teit van strijken meespelen. Maar Huggett hield het alle maal 'toonaangevend'. In dit meesterlijke staartstuk liet zij het 'verborgen' thema van het begin tot het einde bovendrij ven, met welhaast kwikzilveren dubbelslagen, in allerhande variaties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21