Een sneeuwstorm van was Cowboytje spelen in vrije tijd rukt langzaam op Trends Warrige kapsels n DINSDAG 12 OKTOBER 1999 iDAC Japanse kunstenaar demonstreert rouzome-techniek JEANETTE STUUROP JEANETTE STUUROP De Haute Coiffure Fran^aise presenteert voor deze herfst en winter het modebeeld Image: warrige kapsels, zowel voor vrouwen als mannen. Wie mocht denken dat aan het creëren van dergelijke hoofden geen vakmanschap te pas komt, heeft het mis. Die warrig gekapte lokken zijn het resultaat van inge- knipte lagen en laagjes met als effect 'een aardig volume', zoals het in kapperstermen heet. De niveauverschillen in het kapsel worden geaccen- HE H I j tueerd door een spectrum van zachte tinten. h De gezamenlijke Nederlandse kappers lanceren de haarmo- foto pr deiijn Cool, waarvan het ken merk een superkorte, bot ge knipte pony voor de dames is. Die pony staat overigens ook bij lang haar goed, aldus de kappers. Voor de man is een kapsel tot over de oren bedacht. Cool is een haarmo- delijn met ronde vormen, waarbij het accent op de voor kant valt. Door het haar te snijden in plaats van te knippen ontstaat een speels, beweeglijk effect. Opvallend bij Image zijn de zeer korte, ingeknipte pony's, die gedeeltelijk worden bedekt door langere plukken. Vol gens de vakmensen zijn alle versies van de lijn gemakkelijk in model te brengen met een beetje mousse, gel, wax, of een glans-kneedproduct. Die versies zijn Close-up, Flash, Wide-Angle en Zoom. Blonde en goudblond getinte lokken geven een in het oog springend licht-en-donkereffect in het kapsel Close-up. Het korte haar is rondom ingeknipt, zodat de plukjes het gezicht geheel omlijsten. Wie een wat nonchalantere uitstraling verkiest, zou zich la Flash moeten laten knippen en bovendien laten kleuren in koper tot koperblonde nuances. Het rommelige effect ontstaat doordat de verschillende laagjes in het haar zijn behandeld met een glans-kneedproduct. Wide-Angle is een voorbeeld van 'bewuste wanorde'. Het kapsel is op kleur gebracht in een melange van nuances tussen koper en bruin. Ook hier is duidelijk te zien dat het haar in verschillende lengtes is geknipt. Lange plukken vallen over de korte voorpar tij. De mannen blijven niet ach ter. Ook zij dienen warrig te ogen. Zoom kenmerkt zich eveneens door een licht al ternatief karakter. De lange pony van het kapsel valt tot vlak boven de ogen. Om de haardos meer volume te ge ven zijn de lagen rondom in gesneden. De nieuwe haarkleuren die in Cool worden toegepast zijn goud- en koperblond, caramel, hazelnoot, mahonie en chocoladebruin, granaat- rood en donker violet. De warme winterlook wordt be reikt met zogenaamde low- lights: hierbij kleurt de kap per plukjes haar niet iets donkerder dan de natuurlijke haarkleur. In drie workshops bij de Frane- ker groothandel Zijdar heeft de Japanse textielkunstenaar Shoukoh Kobayashi (44) on langs een aantal Nederlanders de geheimen van de door hem tot in de perfectie beheerste wastechnieken gedemon streerd: schilderen op zijde met behulp van was. De kunstenaar doceert aan de kunstacademie van Kyoto algemene ontwerpen en wastechnieken, maakt in zijn atelier kunstwerken op zware satijn die ook in Europa zijn geëxposeerd en verft op traditionele wijze kimono's en obi's. Ergens doet het werken met was wel iets denken aan de In donesische batiktechniek, maar het is toch net even anders. Een kijkje in de wereld van de rou zome-techniek, waarin met be hulp van kaburi, shikebiki, fuse, tarero en fubuki heel mooie dingen kunnen worden ge maakt. Als Kobayashi met zijn in een heet mengsel van bijenwas en paraffine gedoopt penseel een aantal elkaar overlappende bladvormen op het doek 'schil dert', lijkt dat heel eenvoudig. Evenals zijn fuse en shikebiki, dunne en dikke lijnen. Zijn ta rero lijken op wat ze moeten voorstellen: ijspegels die naar beneden toe lekker uitlopen. Door met de in de was gedoop te brede kwast tegen een stukje rondhout te tikken, creëert de Japanner een regen van was- dnippeltjes: fubuki, oftewel sneeuwstorm. De cursisten scharen zich om de grote tafels, waarop houten raamwerkjes liggen uitgestald die strak bespannen zijn met stof. Nog niet met zijde, maar met een katoenen stofje. De potjes was zijn inmiddels op temperatuur gebracht. Aange zien het opbrengen van de was hoge eisen steelt aan de pense len en kwasten, wordt gewaar schuwd er secuur mee te zijn. „Stop je kwast nooit zomaar in de was. Het gebruik moet een eerbetoon zijn aan het gereed schap." Het ritueel dat Kobayashi ver volgens demonstreert, onder streept dat nog eens. De haren van het nieuwe penseel dienen al draaiend met een lichte vin gerbeweging te worden losge- tikt. Met een al eerder gebruikt penseel dat in de was is opge warmd, wordt het nieuwe exemplaar vervolgens bestre ken: van buiten naar binnen, Een cursiste aan het werk. steeds maar weer. Uiteindelijk kan het nieuwe penseel in de was worden gedoopt. Als het penseel geen losse ha ren meer heeft en geen lucht belletjes laat zien, is het volge zogen en klaar voor gebruik. De (vossen) haren van het penseel bewegen in de was „als zeewier heen en weer". Een van de twee penselen gaat door naar de vol gende cursist, die dan met een nieuw penseel hetzelfde ritueel dient af te werken. Organisatri ce Ria van Els van Zijdar heel praktisch: „Het is net als met een yoghurtplantje, zo heb je een basis om verder te gaan." Het is zo ver. De eerste was- blaadjes worden op de stof ge penseeld. Daarbij wordt het raamwerkje zonodig bijge draaid en wordt er gericht ge blazen om de was op het juiste moment tot stilstand te bren gen. De dikke en de dunne lij nen zijn gemakkelijker aan te brengen. Moeilijk is de 'sneeuwstorm', het spatwerk waarin de Japanse kunstenaar zo'n meester is. Te onbeheerst kloppen geeft te grote (was) spatten op het doek. En waar was zit, kan geen verf ko men. Na enige tijd verschijnen er al aardige, kleurige ontwerpjes op de schermpjes. De grote mees ter maakt geregeld de ronde, adviseert het gebruik van meer kleur, raadt soms aan nog eens wat extra was te spatten en neemt zonodig zelf een kwast zijn hand om al te knallende kleurcombinaties door wrijving in een beter evenwicht te bren gen. Na de lunch mogen de cursis ten experimenteren op zijde. De Japanner weet dat de aarze ling dan zal toeslaan. „Gambate kudasai!", zegt hij. Zet 'm op! Hij weet uit ervaring dat die aanmoediging geen overbodige luxe is. Cursisten worden bang wanneer ze met het nieuwe materiaal - zijde - worden ge confronteerd, omdat ze duide lijk anders moeten werken dan ze voordien hebben gedaan. Verf en zijde zijn twee dingen, verf, zijde en was maakt het werken duidelijk gecompliceer der. Wetend wat metaal kan doen monteert de kunstenaar zijn doeken vaak op metaalplaten om zo de lichtval en de golving van zijn werk extra te accentue ren. Zijn spatwerk is ongeloof lijk arbeidsintensief. Soms legt hrj wel zes tot tien lagen fubuld - sneeuwstorm - op zijn werk om zo een pointillistisch kleur gebruik te bereiken. Zwarte strepen contrasteren met zacht glooiend kleurverloop. „Zo be reikt hij een intensiteit die is te vergelijken met parelmoer in zwart lakwerk", zegt Ria van Els. Aan het einde van de work shop, als de cursisten de laatste hand hebben gelegd aan hun proefstukjes, voorziet de Japan se kunstenaar het werk van deskundig commentaar. Zo raadt hij zijn leerlingen aan de was heter en sneller op te bren gen, omdat het materiaal dan beter dekt. Gebeurt dat niet en is het waslaagje te dun, dan loopt de verf er onderdoor, waardoor het gewenste effect niet wordt bereikt. Verscheidene lagen was en verf geven een mix van kleuren. Wie de brede kwast gebruikt, moet die rechtstandig over het doek bewegen om zo te voorkomen dat er een brede veeg ontstaat. 'Losse' lijntjes in een en dezelf de beweging geeft de mogelijk heid meer kleur in te brengen. En, zo raadt de kunstenaar aan: „Gebruik weinig verf. Je ge bruikt gauw te veel." „Dye and wax", raadt hij zijn gehoor aan. „Breng verf aan en daarna opnieuw was op de ge wenste punten". En: „Werk van licht naar donker". De cursis ten hangen aan zijn lippen. Al len krijgen iets positiefs te ho ren. Soms wordt de compositie geprezen, dan weer attendeert de Japanner op een geslaagd kleurgebruik en in een derde geval raadt hij aan was aan de compositie toe te voegen om het geheel nog intenser te ma ken. „Je raakt niet uitgeleerd", aldus een van de cursisten die nog snel een raadgeving aan de praktijk wil toetsen. Wie zijn werkstuk wasvrij wil maken, dient het eerst - met een krant erop - te strijken, daarna lang durig te fixeren en voorts in de wasbenzine te stoppen. Maar dat is een werkje voor thuis. De workshop is voorbij. Publiek nog niet massaal aan de puntlaarzen, cowboyhoed en bollartie MACHTELD LEISTRA 'Koiboitje en indiaantje spelen' is voor veel kinderen de ultieme definitie van spannend. Dui zenden Nederlanders groeien daar nooit overheen. Zij tooien zich in hun vrije tijd in het plaatselijke buurthuis met cow boyhoed en laarzen en zetten schuchtere pasjes op country- muziek. De western trend blijft nog een beetje underground, maar hier en daar zien we toch al langzaam een cowboylaars en bij echte durvers een dito- hoed in het straatbeeld ver schijnen. Bij de Amerikaanse première van de film Wild Wild West waarin Will Smith als dandy cowboy de ondergang van de wereld moet tegengaan, had den de gasten zich uitgedost als heuse cowboys, cowboygirls en indianen. De lederen franjejas- sen, kralenkettingen, stetson- hoeden, 'bollarties' (leren touwtje om de nek bijeenge houden met versiersel) en puntlaarzen in de meest bizarre uitvoeringen waren niet aan te slepen. Hollywood speelde cowboytje en indiaantje. Ook op de catwalks zagen we onlangs hier en daar een wes- ternaccessoire voorbij schui ven. Maar de lol lijkt er al weer wat af. De animo van het pu bliek om op de westemtrend in te haken laat te wensen over. Misschien is het een beetje wennen om na een periode van blokhakken en flair-jeans in eens in puntlaarzen en chaps (lederen broekstukken met franjes) te moeten verschijnen. Voor Thom de Haan van Lo- blan Boots is het ook nog even afwachten hoe het zich alle maal ontwikkelt. Loblan is een laarzenmerk dat bij echte wes- ternfans belletjes doet rinkelen. De volgens het 'goodyear Welt- 'systeem (ofwel: randgenaaide) authentiek gemaakte laarzen zijn een must voor de echte cowboys en cowgirls. De Haan: „Om de zoveel tijd loopt heel Nederland op westernlaarzen. Dan is het een algemeen geac cepteerde modetrend. Het heeft even zijn tijd nodig. We hebben natuurlijk de laatste tijd con currentie gehad van al die berg schoenen. Als popgroepen nu ineens met cowboyboots gaan lopen dan wil de jeugd dat ook. Ik hoop dus dat de Backstreet Boys binnenkort op western- laarzén gaan lopen. Dan staat de telefoon bij ons roodgloei end." En toch is country western- muziek populairder dan ooit te voren, met zangeressen als de Amerikaanse Shania Twain en de Nederlandse Ilse Delange. Een evenement als de Western Experience, dat elk jaar in het laatste weekend van januari in Den Bosch wordt gehouden, Loblan Boots: authentiek gemaakte laarzen die een must zijn voor de echte cowboys en cow girls. foto gpd trok dit jaar maar liefst 30.000 bezoekers. Ook wordt er in alle uithoeken van Nederland drif tig ge-line-danced. De keurige buurman die elke dag in zijn pak naar kantoor gaat, zou in het weekend wel eens een heu se cowboy kunnen zijn. Thom de Haan: „Het is een lifestyle. Mensen vinden zich daarin en identificeren zich met zo'n trend. Die voelen zich daar prettig bij. Het is leuk als je de hele week aan het werken bent dat je dan tijdens zo'n hobby een andere pet op kan zetten." Han Kremer en Wilma de Knegt zijn verknochte linedancers en hebben in de Achterhoek de lo kaal zeer succesvolle East Valley Country Dancers opgericht. De Knegt: „Je moet in de eerste plaats van de muziek houden. Het leuke is dat je niet per se een partner nodig hebt bij het dansen. Het is ook geen dure hobby, de kleding bijvoorbeeld hoeft niet veel te kosten. Een spijkerbroek of -rok heeft ieder een wel. Ik haal mijn kleding bij kringloopwinkels en tweede hands beurzen. Ook op de Zwarte Markt in Beverwijk kun je goed terecht. Je moet gewoon je ogen openhouden en kun nen combineren." „Echte westemkleding is heel duur. Dan praat je over een bloes van over de honderdvijf tig gulden en een mooi leren vestje kost al gauw driehonderd gulden. Een hoed is niet ver plicht bij ons, maar staat wel leuk, vooral bij de mannen. Mensen beginnen eigenlijk al tijd met een goedkopere hoed en hoe gekker ze dan worden hoe meer toeters en bellen ze kopen: zilveren of gouden pun ten aan de kraag, een bollartie, chaps met franjes, een vossen staart aan de hoed en zelfs complete holsters." Han Kremer is al elf jaar een onvervalste weekendcowboy. „Deze stijl van leven geeft een bepaalde vrijheid. In het coun try Westerngebeuren zijn praktisch geen regels. Er moet niets en je bent van niemand afhankelijk. Als ik ga dansen, zie er uit alsof ik zo uit een film ben gestapt. Ik voel me dan vrij en stoer: een echte cowboy." REDACTIE: MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA Kindertandpasta IIED De Kindertandpasta van Weleda heeft een prijs gekreg meest innovatief product. Op een beurs waar nieuwe ten werden geïntroduceerd koos een jury de tandpasta twintig genomineerden in de categorie non food. De k tandpasta is speciaal gemaakt voor het melkgebit. Het mengsel van onder meer kiezel (reinigend en veilig vtx zuur) en etherische oliën. Ook zit er calendula in datV al haar baby-en kinderproducten verwerkt, omdat het kingen tegengaat. De tandpasta heeft een oranje kleur heel op natuurlijke basis, dus vrij van kunstmatige sm kleurstoffen, conserveermiddelen en fluor. De tandpai van krijgbaar bij de drogist. Kunstzinnig keramiek Wat er allemaal niet aan kunstzinnigs van keramiek ka 'gedraaid, gegoten gebakken', laat de aldus getitelde zien bij Galerie Yksi in Eindhoven. Er is werk van 25 oi geselecteerd, van Mariko Hashimoto (53) tot Jill Hanss met 22 jaar de jongste exposant is. Er is een uiterst div bod te zien, van vazen en kopjes tot zitobjecten, wand wat minder functionele ontwerpen. Lonneke Kuysten der meer objecten waarin als verrassing voor de neus stof is verwerkt. Erica van Broeckhuijsen is vertegenwi met zitobjecten voor tuingebruik, die binnenshuis ooi beeldende functie kunnen vervullen. Esther Derkx en Veenhuizen hebben oude kopjes en schoteltjes nieuw geblazen. Petra Jobse maakt vreemde vruchten en wri vormen die soms water spuwen of als vaas te gebruikt 'Gedraaid, Gebakken Gegoten' t/m 27 november, G; Yksi, Havenstraat 1, Eindhoven. Open: di t/m vrij 10-' 12-17 uur. Panton Chair Dit jaar worden twee 'klassieke' stoelen uit de twintigs opnieuw op de markt gebracht: de Panton Chair en df Plastic Chair. Producent is Vitra in Weil am Rhein. Me kunststof stoel uit één stuk was de Deense designer V« ton in 1960 zijn tijd ver vooruit. Zo ver dat zijn ohtwer nisch gezien nu pas volgens het oorspronkelijke idee 1 den gefabriceerd. Het materiaal dat Vitra in 1967 na v( ven koos, vertoonde op den duur vermoeidheidsversc zodat de productie eind jaren zeventig moest worden In de jaren tachtig werd het op initiatief van Panton n keer geprobeerd metpolyurethaan hardschuim. DaU nisch wel betrouwbaar, maar ook vrij prijzig. Inmidde kunststoftechnologie zover gevorderd dat de stoel wee spuitgiettechniek kan worden gemaakt, met polyprop ideaal materiaal. De stoel is leverbaar in de kleuren ra blauw, geel, zwart en wit en kost bijna 350 gulden. Inl (Nederland), 020 - 646.06.01. Plastic Chair Architect en designer Charles Eames stuurde het ontu n zijn Plastic Chair in 1948 in voor een internationale wi e, voor betaalbare designmeubelen, uitgeschreven door 1 um of Modern Art in New York. Hij had aanvankelijk f sc'^j voor een kuipstoel uit dun metaal. Tijdens het ontwik! jc de stoel leerden Charles en echtgenote Ray Eames eei n materiaal kennen: met glasvezel versterkt polyester. Z e j eerde het metalen ontwerp uiteindelijk tot de Eames I nta] Chair, ook wel de Fiberglass Chair genoemd. De stoel cers enkele jaren geleden uit het productieprogramma van t( omdat hij in verhouding tot eigentijdse plastic stoelen was. Nu wordt hij, evenals de Panton Chair, van polyj gemaakt Milieuvriendelijker en voordeliger. Met een naamd Eiffeltorenonderstel (in chroom of mat alumii is de stoel verkrijgbaar in wit, zwart, rood, blauw en gi j. vanaf 329 gulden. Info: Vitra (Nederland), 020 - 646 06 e s n elen de Ind 101 PUZZEL Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1 Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord. 1Groot onheil - ternauwernood - kampeerauto; 2. scheepswerkplaats - deel v.d. voet - verdediging; 3. vogel - vetstof - tramstaliing; 4. koorhemd - lijst - figuurdans; 5. hemellichaam - vis - weegtoestel; 6. moeras - woonplaats - bloem; 7. deel v.d. voet - anti - vertegenwoordigster; 8. kampeerverblijf - familielid - schildhouder; 9. huisdier - lekkers - plotseling; 10. beest - waterrijk bouwland - overblijfsel. Horizontaal: 1. Keur; 4. rein; 7. regen; 9. po; 10. ion; 11. la; 13. les; 14. roer; 17. lint; 18. uni; 19. zeem; 21sage; 24. weg; 26. ar; 27. lui; 29. in; 30. wonde; 32. riem; 33. olie Verticaal: 1. Kaper; 2. Ur; 3. rei; 4. ren; 5. en; 6. naast; 8. 11. lenig; 12. re; 13. li; 15. oneer; 16. rum; 17. lis; 19. zwaar; 20. eg; 22. al; 23. einde; 25. run; 27. lom; 28. Ido; 30. we; 31. el.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10