Winnen op Wimbledon meer dan een droom 8 v. 'fy Nr. 11: Richard Krajicek 'Mijn geest staat open voor allerlei soorten muziek' Bgertjan van geen hard Krajicek (Rotterdam, 6 december '1) is de geschiedenis ingegaan als de eerste ierlandse tennisser die een Grandslam-ti- von. Op 7 juli 1996 pakte hij de Wimble- \-kroon, de mooiste titel van alle tennis- mooien, en maakte daarmee zijn ultieme om waar. Gevangen tussen hoop, tivijfel, *st en hoge verivachtingen. De loopbaan Richard Krajicek kent niet bepaald een 3w tig verloop. Zijn carrière kenmerkt zich r snelle progressie, wisselvallige resultaten (ichard Krajicek, de zoon van twee Tsjechische immi- ten, aanleg had, leed geen twijfel. Maar bij de wijze op er mee om werd gegaan, kunnen vraagtekens en gezet. Het boetseren van zijn talenten gebeurde 'n welhaast Spartaanse manier door zijn vader Petr. ond al bij zijn zoon op de baan, toen Richard amper Vt vas. Krajicek, nog geen halve meter lang, werd ge- 33( igen uren te maken. V n jeugdjaren wint hij veel. De nationale titels tot en <m 12 en tot en met 14 jaar haalt hij beide twee keer bin- Krajicek is evenwel nog geen schim van de aanval- speler die hij later zal worden. Hij hangt op de base- n heeft een dubbelhandige backhand. Krajicek ver- de kunst van het verdedigen als geen ander en lomt niet om vervelende 'maanbaUen' te staan als de de daar om vraagt. Als hij tien jaar is, ihag hij in Lon- ussen enkele andere talenten wat ballen slaan met de John McEnroe. De meester laat zich lovend uit over leine ventje uit Nederland, al spreekt zijn speelstijl 'bal begrijPelijkerwijze totaal niet aan. ^1 vroeg opvalt aan Krajicek is zijn uitgesproken me- :n zijn vastberadenheid. Als een verslaggever van de iche Courant in de zomer van 1982 informeert naar oelen, antwoordt de tienjarige Krajicek doodgemoe- rd dat hij droomt van een Wimbledon-titel. nden verwerft hij later inderdaad grote bekendheid, wel op een bedenkelijke manier. In 1992 baart hij op iledon opzien door driekwart van de speelsters in het b< rencircuit 'vette varkens' te noemen. De wereldpers zie' ver hem heen. Krajicek blijft er stoïcijns onder. Het t hem er niet populairder op, maar daar heeft hij naar gestreefd. tegenover zijn vader is hij volstrekt gehoorzaam, al dert dat naarmate hij ouder wordt. Als zijn ouders sc kaar scheiden, blijft Richard bij zijn moeder wonen ouv tworstelt zich langzaam maar zeker aan het juk van ader. Hoewel hij nog wel contact houdt, is zijn vader leer zijn belangrijkste trainer. Krajicek stapt over ove lees Houweling, die hem laat switchen naar een en- idige backhand en bovendien zijn steeds langer :nde pupil - hij groeit tenslotte naar 196,5 centimeter railender laat tennissen. De eens innige band met ader verslechtert en leidt uiteindelijk tot een breuk. :ek doorbreekt de Nederlandse manier van denken besluit zijn school niet af te maken en zich fulltime met tennissen bezig te houden. Binnen twee jaar werkt hij zich uit het Satellite- en Challengercircuit en slaat hij zich richting de top 50 van de wereld. In 1991 wint hij zijn eer ste in het totaal van 17 titels op de ATP-tour in Hongkong en het jaar erna wordt hij de eerste Nederlander sinds Tom Okker, die het jaar afsluit met een plaats in de top 10. In '99 bereikt hij met de vierde plaats zijn hoogste note ring ooit. Een deel van zijn verdiende geld - Krajicek heeft tot nu toe bijna twintig miljoen gulden bij elkaar geslagen - stopt hij in de Richard Krajicek Foundation. De door hem zelf op gerichte stichting stelt kinderen uit achterstandswijken in Den Haag in staat kennis te maken met tennis. Ook draagt de stichting bij aan het opknappen van speelpleintjes in de Hofstad. Krajicek leidt bij tijd en wijle zelf de trainingen van het 'Wimbledon-op-straat-project'. Ook jonge talen ten kunnen rekenen op financiële steun op weg naar de wereldtop. Fysiek heeft Krajicek heel wat te verduren. Hoewel hij af gekeurd is voor militaire dienst vanwege zwakke enkels, zijn het zijn knieën en schouder die hem parten spelen. In 1992 is hij bezig aan een opmerkelijke serie tijdens de Au stralian Open. Hij bereikt er de halve finale, maar is van wege een schouderblessure gedwongen zijn partij tegen de toenmalige nummer 1 Jim Courier af te zeggen. In de eerste maanden van 1994 blijft hij aan de kant met tendi nitis in beide knieën en twee jaar later ondergaat hij een meniscusoperatie. Het zijn steeds tijdelijke tegenslagen, want elke keer komt Krajicek na een blessureperiode ijzer- sterk terug. Gravel is niet de ondergrond waarop het spel van Krajicek het beste gedijt. Zijn aanvallende stijl maakt hem gevaar lijk op de snelle banen. Wel is hij een van de weinige spe lers die op alle vier de ondergronden (gravel, gras, tapijt en hardcourt) een toernooi heeft gewonnen en dat maakt hem kanshebber op alle Grandslam-toernooien. Na de halve finale op de Australian Open in '92 bereikt hij in '93 op Roland Garros eveneens de laatste vier. In '97 komt hij tot de kwartfinale op de US Open, een prestatie die hij twee jaar later herhaalt. Op Wimbledon, waar hij vanaf '92 jaarlijks als kanshebber wordt aangewezen, komt hij tot '96 gek genoeg nauwelijks tot opmerkelijke uitslagen. Krajicek verfoeit het gras, waarop zijn service een groot voordeel is, maar zijn lengte hem beperkt. Krajicek heeft weliswaar al een grastoernooi gewonnen (Rosmalen '94), maar vraagt zich serieus in 1996 af of hij naar Londen moet afreizen. Hij begint uit eindelijk zonder verwachtingen aan het meest prestigieu ze toernooi ter wereld en heeft in zijn achterhoofd het idee dat hij zijn jeugddroom nooit zal waarmaken. De twee weken aan de Church Road zullen uiteindelijk zijn leven totaal veranderen. De zo onzekere Krajicek stijgt op Wimbledon tot grote hoogten. De derde ronde over leeft hij op het nippertje tegen Brett Steven en zijn spel voorspelt weinig goeds voor zijn wedstrijd tegen Michael Stich. Als hij de voormalig Wimbledon-kampioen in drie sets aan de kant zet, gloort er wat moois en als hij ook drievoudig titelhouder Pete Sampras in straight sets klopt, is hij ineens de grote favoriet. Krajicek leeft en tennist op dat moment in een roes. Zijn zwakste slag, de backhand-return, wordt een van zijn grootste wapens en in de laatste twee wedstrijden van het toernooi staat hij geen set meer af. Op 7 juli wint hij op het eens door hem gehate heilige gras, de mooiste titel uit zijn carrière. Krajicek, die als vijfjarig jongetje Björn Borg op zijn knieën zag gaan na het winnen van Wimbledon, besluit tot eenzelfde manier van zegevieren nadat MaliVai Washington op matchpoint de bal in het net slaat. Hij maakt zijn ulitiem droom waar - en schrijft geschiedenis. Naam: Richard Krajicek. Datum: 7 juli 1996. Plek: Wimbledon. foto archief ep a Elvis Costello: Zanger, liedjesschrijver, jazzcomponist en nu ook jïlmheld Het hing al jaren in de lucht, en nu is hij er. Een cd getiteld 'The Very Best Of Elvis Costello'. En daar is 'She' de titelsong uit de succesvolle film 'Notting Hill' nog snel als laatste track aan toegevoegd. Maar deze week verschijnt er nog een cd van de brilbrit: 'The Sweetest Punch'. Daarop is Costello te horen als componist van jazzstukken. Hokjesgeest is hem altijd vreemd geweest. ,,Ikzie verbanden tussen muzieksoorten die anderen misschien niet zien." Tópsporters van deze eeuw I y Honderd jaar sport, honderd jaar prestaties van formaat. Tijd voor het maken van een on verbiddelijke ranglijst. Wie zijn de beste Nederlandse topsporters van deze eeuw? Gedurende het hele jaar wordt elke week op deze plaats een sportfigiair geportretteerd die van de redactie een plaats heeft gekregen in de top 50. 9. 10. 11. Richard Krajicek 12. TonSijbrands 13. NicoRienksen Ronald Florijn 14. Sjoukje Dijkstra 15. Hennie Kuiper 16. Abe Lenstra 17. Wlm Ruska 18. Pahud de IVfortanges 19. Ada Kok 20. Tom Okker 21. Marco van Basten 22. Atje Keulen-Deelstra 23. Reinier Paping 24. Arie van Vliet 25. FaasWllkes 26. Bettine Vriesekoop 27. Floris Jan Bovelander 28. NelliCooman 29. Ron Zwerver 30. Gerrit Schutte 31. Marianne Timmer 32. Jan Timman 33. Beb Bakhuys 34. Zus Braun 35. Leontien van Moorsel 36. Willem van Hanegem 37. Tinus Osendarp 38. Ties Kruize 39. Jan Raas 40. Rik Smits 41. Piet Roozenburg 42. Kees Verkerk 43. Piet van de Pol 44. Ellen van Langen 45. Gianni Romme 46. Marcel Wouda 47. Bok de Korver 48. Rein de Waal 49. Bep van Klaveren 50. Just Göbel Elvis Costello: ,,lk probeer verbindingen tot stand te brengen tussen ver schillende muzikale werelden." foto archief X erwijl Elvis Costello samen met Burt Bacharach in Los Angeles aan Painted From Memory werkte, stond de veelzijdige Amerikaanse gitarist Bill Frisell in New York met een club uitgelezen musici een jazz- berijming van dezelfde stukken vast te leggen. De Costello-liefhebber kan om de cd Sweetest Punch niet heen. Want de meester treedt in twee stukken op als gastzanger. Zingt ook nog een duet met jazzvo- caliste Cassandra Wilson. En alle songteksten die bij Painted From Memory ontbraken, staan hier wel afgedrukt. Wat Elvis Costello (1954) met jazz heeft? Hij schuift z'n hoedje een fractie naar achteren en zet zijn hoornen bril recht. „Mijn geest staat open voor allerlei soorten muziék. Ik zie verbanden tussen muziek soorten die anderen misschien niet zien. In de loop der jaren heb ik een heleboel liedjes gemaakt die door jazzlieden op de plaat zijn gezet. Van mij hoeven die vakjes niet zo nodig. Het is een soort gebruik om iedere artiest een sticker op z'n hoofd te plakken. Ik ben een pop jongen en een jazzartiest staat in een ander vakje in de winkels. Ik kan daar goed mee leven hoor. Maar in sommige gevallen is het lastig. Laat mij nou muziek maken met de mensen met wie ik wil." Costello vertelt dat toeval een be langrijke rol speelt bij die samen werking: „Mijn moeder is een echte jazzgek. Toen ik jaren terug met haar naar New York ging, sleepte ze me mee naar allerlei jazzconcerten. We kwamen ook terecht bij een op treden van de Dirty Dozen Brass Band. Toen ik die jongens hoorde spelen, vroeg ik ze meteen of ze wil den meewerken aan een album van mij: Spike. Daarna vroegen ze mij weer om te zingen op een plaat van hen. Zo gaan die dingen gewoon, ledereen denkt dat er beleid achter zit. Maar veel van mijn projecten zijn gebaseerd op toeval." Chet baker Ook in de samenwerking met de in 1988 overleden jazztrompettist-zan- ger Chet Baker was nauwelijks spra ke van enige planning. „Begin jaren tachtig speelde Chet in een club in Londen. In de pauze stapte ik het podium op. En ik vroeg of hij op mijn plaat wilde spelen. Ja, dat wil de hij wel. Zo ging dat. Ik kan me niet voorstellen dat hij wel een6 van me had gehoord. Waarom zou hij? Chet luisterde nooit naar popmu ziek. We hebben daarna altijd con tact gehouden. Elke keer als hij in Londen was maakten we een af spraak. Dronken we wat. En toen kregen we de vraag of we een keer samen wilden optreden in Ronny Scott's. Daar is een video van ge maakt." Toevallige ontmoetingen en vriendschappen noemt hij de basis van zijn carrière. Dat geldt ook voor de Sweetest Punch van Bill Fri sell. „Toen ik vier jaar terug in Lon den het Meltdown festival organi seerde, vroeg ik Bill als gast. We hebben samen opgetreden, onze eerste samenwerking." Kloof En nu komt Frisell met de jazzvari- ant van Painted From Memory. „Ik moet zeggen dat ik niet naar Bill's bewerkingen durfde te luisteren voordat de cd van Burt en mij hele maal klaar was. Hij stond in de stu dio met demo's en kladjes papier. De muziek was nog nat, zal ik maar zeggen. Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat. Ik hoop dat zo'n samenwerkingsverband als dit helpt om de kloof tussen verschillende soorten muziek te overbruggen. Ik vind ook dat je dat als muzikant moet doen. Je moet je horizon ver breden. Het is niet gezond om in een gespreid bed te blijven liggen. Als je je comfortabel voelt in een bepaalde muziekstijl dan moet je je nek uitsteken voor je in slaap valt. Ik probeer verbindingen tot stand te brengen tussen verschillende muzi kale werelden. Nogmaals, van mij hoeft die indeling in vakjes hele maal niet. Ik luister naar een hele boel muziek die ze jazz noemen. En voor ik zelf platen kocht, luisterde ik naar de muziek die mijn ouders in de kast hadden staan. Dat was voor al jazz. Mei Tormé, Ella Fitzgerald en Sarah Vaughan. Als jong ventje zat ik ademloos naar Charlie Parker en Dizzy Gillespie te luisteren. Na tuurlijk, mijn vrienden luisterden allemaal naar popmuziek. Deed ik ook. Maar schroom voor jazz had ik niet. Ik heb zelf nooit fatsoenlijk een in strument leren bespelen. Ik kan me zelf een beetje begeleiden op gitaar. Maar gitarist ben ik niet. Beetje pia no speel ik ook. Maar het is niet meer dan functioneel. Ik heb me ontwikkeld als songschrijver. Ik schrijf liedjes en ik zing ze. Dat is het. En ik voel me vereerd als een ander een liedje van mij zingt. Of speelt zoals Bill Frisell. Ik ben dan wel begonnen in de new wave. Maar ik voel me nu aangetrokken tot de sound van bepaalde ensem bles. En dan hoor ik veel liever een jazzband, of een klassieke ensemble dan rock 'n roll." Op gehoor Driehonderd liedjes heeft hij inmid- ton ouwehand dels geschreven. Aanvankelijk op een manier zoals zoveel muzikaal ongeschoolde songwriters dat doen. Gitaar om de nek, en dan maar zin gen op een bandje. En vervolgens in de studio aan de muzikanten voor zingen wat er van ze wordt ver wacht. Costello: „Soms is het ver moeiend om aan anderen zonder het notenschrift duidelijk te maken wat ze moeten spelen. Ik deed alles op gehoor. Ik schreef meer dan tweehonderd liedjes zonder dat ik een noot kende. Ik maakte ze in m'n kop en ik bewaarde het op tape. Dat is jaren goed gegaan. Maar toeri ik met The Brodsky Quartet werkte brak me dat enorm op. Zat er een klassiek strijkkwartet geduldig naar mijn gestuntel op de piano te luiste ren. Om daar uit af te leiden wat ze moesten spelen. Ik voelde me bela chelijk. Direct daarna ben ik noten gaan leren lezen." In de film Notting Hill is hij te horen met de song She. Maar in de film The Spy who shagged me is hij ook te zien. „Een parodie op James Bond. In Amerika is die film razend populair. Ik ben niet meer dan an derhalve minuut in beeld. Maar op straat word ik steeds aangehouden door kinderen die om een handte kening vragen en dan zeggen ze dat ze me van de film kennen." The Very Best Of Elvis Costello (Mercury). The Sweetest Punch, Elvis Costello Bill Frisell (Decc;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 51