'RK-Kerk moet innerlijke eenheid terugvindei Zeven dagen in een hutje op balkon of in de tuin Geloof Samenleving ZATERDAG 25 SEPTEMBER 1999 VANDAAG 25 Een feestelijke dag, want naast de christenen hebben zowel de hindoes als joden iets te vie ren. Het Loofhuttenfeest (Soekkot) herinnert de joodse bevolking aan haar vlucht uit de Egypti sche slavernij. En de 'Pitri Poedja' festiviteiten van de hin does hebben als doel de voorouders gunstig te stemmen voor het komende jaar. De oudste zoon leidt in naam van alle nazaten de offerplechtigheid, die voor het merendeel bestaat uit het eerbiedig serveren van voedsel en bloemen aan de overledenen. De katholieke kerk tenslotte heeft weer een aantal heiligen op de feestkalender van vandaag staan, waaronder 'Gerulf een Nederlands/Belgisch missionaris uit de achtste eeuw, die bij Drongen werd vermoord. Daar liggen nog zijn relie ken. nc Dokters die geen cent willen aannemen voor LU him diensten, waren vroeger ook zeldzaam. SEP Vandaar dat Cosmas en Damianus, tweeling broers uit het Klein-Azië van de derde eeuw, de titel 'santi medici', 'heilige geneesheren', meekregen. Het verhaal gaat dat Damianus een moment van zwakte kende en drie eieren van een dankbare patiënte aannam. Cosmas ontstak in woede en schreeuwde, dat hij niet meer in één graf met zijn hebberige broer begraven wilde worden. Nog een geluk dat er, toen het eenmaal zover was, een pratende kameel verscheen die de nabestaanden opdroeg de twee heiligen toch in één graf te leggen. De beenderen van Cos mas en Damianus hebben sindsdien vanuit hun graf nog menig wonder mogen verrichten. Hun feestdag is 26 sep tember. berkala Mohammed Burhan al-Deen, leider van de Bahara- moslims in Irak, zegent de gelovigen die een bezoek willen brengen aan het graf van Imam Hussein, de tweede kleinzoon van de profeet Mohammed. Kerbala, 110 kilometer ten zuid westen van de Iraakse hoofdstad Bagdad, is voor de moslims een heilige stad. foto ap Con Amore bij Samen Zingen alphen aan den run Het vijftig leden tellende Nieuwkoopse koor Con Amore treedt zondagavond op tijdens Samen Zingen, een regelmatig terugkerend evenemen in de Maranathakerk bij de Swaenswijkbrug in Alphen aan den Rijn. Organist Leo Blankers begeleidt de samenzang van de kerkgangers. Samen Zingen is een terugkerend evenement in de Maranathakerk. Het zijn diensten waarbij de woordverkondiging ontbreekt. Dominee Santing, die de dienst leidt, spreekt wel korte teksten, gedichten en gebeden. De dienst begint om half zeven, de kerk is om zes uur open. BEROEPINGSWERK GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Voorburg, R.J. Vreugdenhil te Langeslag. Beroepbaar gesteld: E.J. Sytsma, Jacob Catsstraat 227, 8265 XP Kam pen. Tel. 038 3324169. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Emmeloord, W. Silfhout te Hendrik Ido Ambacht. Bedankt: voor Boskoop, C. Sonneveltte Veenendaal. REDACTIE AAD RIETVELD, 071-' WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht KNMI Geldig tot en met zaterdag. Finland: Wolkenvelden, maar waarschijn lijk op de meeste plaatsen droog. Middagtemperatuur van 15 gra den in het zuiden tot 8 in het noorden. Noorwegen: Wolkenvelden en in het zuiden af en toe regen. Maxima van 10 graden in het noorden tot 17 in het zuidoosten. Zweden: Wolkenvelden en in het zuiden soms wat regen. In het noorden meest droog en geregeld zon. Maxima van 10 graden in het noorden tot 19 in het zuiden. Denemarken: Wolkenvelden en af en toe regen. Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Wisselend bewolkt en enkele re- gen- of onweersbuien. Tussen door soms zon. Middagtempera tuur tussen 15 en 20 graden. België en Luxemburg: Wolkenvelden en enkele buien, soms met onweer. Middagtem peratuur 20 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Wisselend bewolkt en enkele re gen- of onweersbuien. Maxima van 18 graden in het westen tot 22 in het oosten. Portugal: Perioden met zon, maar op beide dagen ook kans op een bui. De meeste buien in het noorden. Maxima tussen 20 en 25 graden. Madeira: Enkele wolkenvelden en kans op een bui. Zondag meer zon en droog. Maxima rond 23 graden. Spanje: Perioden met zon, maar zaterdag vooral in het oosten ook stevige buien, vaak met onweer. Maxima uiteenlopend van 22 graden in Galicie tot 28 in het zuiden en zuidoosten. Canarische Eilanden: Zonnig, maar aan de noordkant van de eilanden zaterdag ook en kele wolkenvelden en kans op een bui. Maxima ongeveer 28 graden. Marokko: Westkust: zaterdag enkele wol kenvelden en kans op een bui. Zondag weer zonnig en droog. Middagtemperatuur 24 tot 29 graden. Tunesië: Overwegend zonnig en maxima tussen 28 en 35 graden. Zuid-Frankrijk: Van tijd tot tijd zon, maar ook re- gen- en onweersbuien. Zwaarste buien in het oosten. Maxima van 22 graden langs de westkust tot ongeveer 26 in het zuidoosten. Mallorca en Ibiza: Geleidelijk meer bewolking en vooral zondag kans op stevige buien. Maxima dalend naar 25 graden. Italië: Flinke zonnige perioden. In het noordwesten enkele wolkenvel den en zaterdag kans op een bui. Zondag ook in het noordoosten en midden enkele buien. Maxi ma tussen 28 en 33 graden, tij dens regen dalend naar 24 gra den. Corsica en Sardinië: Zaterdag zonnig en warm. Zon dag enkele stevige buien en tem peratuur dalend naar 26 graden. Malta: Vrij zonnig. Maxima rond 30 gra den. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) bewolkt SE onweer warmtefront „T, regen opklaringen sneeuw hagel y koufront lagedruk mist zonnig 19 windrichting temperatuur hogedruk luchtdruk in -100°- hecto pascal KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voornabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00—19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) W.F REDACTIE F Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die on' ■"'n het automatisch abonnements betaling. Voor abonnementen die per pos worden verzonden geldt een toi aan portokosten per verschijnda LEIDSCH DAGBLAD Voor mensen die moeilijk hebben of blind zijn (of leeshandicap hebben), is van het regionale nieuws Dagblad op geluidscassette informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Stockholm licht bs w6 23 23 170.0 ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonder feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. 18 18 132.0 INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN 29 34 210.0 Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. 14 15 120.1 Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. Griekenland en Kreta: Vrij zonnig en droog. Maxima tussen 26 en 30 graden. Turkije en Cyprus: Vrij zonnig en droog. Maxima tussen 25 en 30 graden. Duitsland: Wisselend bewolkt en af en toe regen of motregen. Tussendoor ook wat zon. Zondag meer wol ken en meer regen. Maxima van 18 graden in het noorden tot 23 in het zuiden. Zwitserland: Geleidelijk meer bewolking en enkele stevige buien. Zondag la ter op de dag in het westen dro ger. Maxima dalend tot ongeveer 21 graden. Oostenrijk: Zonnige perioden, maar wel toe nemende kans op een bui. Mid dagtemperatuur ongeveer 24 graden. Polen: Perioden met zon, maar ook en kele buien. Maxima tussen 20 en 25 graden. ZONDAG 26 SEPTEMBER 1999 Zon- en maanstanden Zon op 07.33 Zon onder 19.29 Maan op 20.24 Maan onder08.23 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 04.57 17.21 04.30 16.54 Laag 00.55 14.56 00.36 14.37 MAANDAG 27 SEPTEMBER 1999 Zon- en maanstanden Zon op 07.34 Zon onder 19.27 Maan op 20.50 Maan onder09.43 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 05.37 17.56 05.10 17.29 Laag 01.25 15.36 01.06 15.17 Een hutje op de hei. Wie zou het niet willen? Symbool van een stressloos leven. Een sober op trekje met de spullen die je echt nodig hebt en in het gezelschap van mensen op wie je het meest bent gesteld. Terug naar de elementen en de essentie in ons bestaan. Weg van de kubieke meters materie die <we in het dagelijks leven rondom ons hebben uitge- stald. De loofhut komt dicht bij dat ideaal. De vrolijkste week van het joodse jaar is aangebroken: Loofhuttenfeest, een feest dat acht dagen duurt en gis teravond is begonnen. We eten, praten, studeren, bid den zeven dagen lang niet in hutjes op de hei, maar in hutjes op het balkon of in de tuin (en vroeger in de oude Amsterdamse joden buurt zelfs in hutjes op straat). De loofhut geeft vorm aan een paradox: wel behagen door soberheid. Je kunt met minder toe dan je denkt. En je zult soms wel moeten, wen er dus maar aan. Grote Verzoendag is voorbij. God is een dag lang uitvoe rig geprezen als groot, barmhartig, ontzagwek kend, liefdevol, rechtvaar dig, betrouwbaar, welwil- haarlem guido de bruin De Rooms-Katholieke Kerk moet haar 'innerlijke eenheid' terugvinden. Binnenkerkelijke kritiek heeft lang genoeg de uit straling van de kerk bepaald. De zoekende mens hunkert niet naar zich voortdurend herha lende discussies over homosek sualiteit, celibaat en vrouwelij ke priesters, maar naar een krachtig antwoord op vragen over leven en dood. „Het is de grote uitdaging van deze tijd om de vele mensen die zoekende zijn een adequaat en krachtig antwoord te ge ven", zegt waarnemend bis schop Punt van Haarlem.. Die zorg ligt volgens hem achter de beleidsnota Meewerken in het pastoraat die de bisschoppen onlangs presenteerden. Daarin benadrukken zij de centrale po sitie van de eucharistie in het geloofsleven en de onmisbare rol van de priester. „Heel veel mensen in onze tijd worstelen met vragen van zingeving, lij den, dood, vergeving en eeuwig leven. De kerk kan hen in haar verkondiging en sacramenten een handreiking bieden." Binnenkerkelijke twisten over kwesties van kerkorde en mo raal bepalen te veel het gezicht van de kerk, vindt Punt. Hij gaat daarom zelf de boer op om de boodschap van de kerk uit te dragen. Op voor iedereen toe gankelijke catecheseavonden zal hij samen met zijn vicaris sen hoogstpersoonlijk de cen trale uitgangspunten van de kerk uiteenzetten. Eén van die uitgangspunten is de betekenis van de sacra menten. Met hun nota willen de bisschoppen vooral de eu charistie weer tot het 'hart van de kerk' maken. In elke paro chie moet daarom elk weekein de minstens één eucharistievie ring plaatsvinden. Woord- en communiediensten, waarin niet-gewijde pastoraal werkers mogen voorgaan, kunnen de eucharistie niet vervangen. De rol van pastoraal werkers ligt volgens de bisschoppen aller eerst in het pastoraat en is in de liturgie vooral aanvullend. Elk weekeinde in elke paro chie minstens één eucharistie viering acht Punt in Haarlem haalbaar. Om overbelasting van priesters te voorkomen, zijn wellicht wat organisatorische aanpassingen nodig. De bis schoppelijke nota had in zijn bisdom echter al bij voorbaat voor onrust gezorgd. In juni trok de Vereniging van Pasto raal Werkenden (VPW) fel van leer tegen Punt, die pastoraal werkenden uit het basispasto raat zou willen weren en leken van verantwoordelijke taken ontheffen. Een 'desastreus be leid', vond de VPW. In een brief aan priesters, diakens, pastoraal werk(st)ers en andere gelovigen probeert Punt de gemoederen te sussen. Er is geen sprake van dat hij van zijn bisdom een 'traditio nalistische kerk' wil maken, waarin leken niets meer te ver tellen hebben. Het gaat hem er om de eucharistie tot het hart van de kerk te maken. Door alle terechte maatschappelijke be trokkenheid van de kerk is de „dimensie van sacramentaliteit, spiritualiteit en mystiek" ver bleekt. Hij wil de beleidsnota in goed overleg op de Haarlemse situa tie toepassen en hoopt dat zijn opposanten hun 'defensieve houding' laten varen. Niemand hoeft zich in zijn positie be dreigd te voelen, bezweert hij. De Haarlemse hulpbisschop Punt: „Het is de grote uitdaging van deze tijd om mensen die zoekende zijn een adequaat en krachtig antwoord te geven." foto anp Aan een 'stukje bijsturing' zal de waarnemend bisschop ech ter niet ontkomen. Punt denkt een goed beeld te hebben van de plaatsen in zijn bisdom waar pastoraal werk (st)ers wel eens hun boekje te buiten gaan en zich te veel als priesters gedragen. Er zijn grensoverschrijdingen, vindt hij, maar hij wil niet zeggen op welke schaal die plaatsvinden. Volgens deken Th. Braakman van Alkmaar hameren de bis schoppen terecht op het onder scheid tussen woord- en com muniediensten en eucharistie vieringen. „Hier en daar lijkt dat er niet meer te zijn." Van de priesters in het bisdom kan echter niet meer gevraagd wor den. „Bij hen is de rek Braakman hoopt dat hei leg dat Punt wil voeren, rakter van 'samen heeft. „Het is van het gr belang dat het vertrouwe10 steld wordt en het wantir k niet verder toeneemt. Bij de VPW heeft Punt gen nog niet weggenomrfef bisschoppelijke nota ben volgens secretaris R. Hi ongelijkwaardigheid I, priesters en pastoraal w „De consequenties f voor de pastores in het kunnen nogal groot zijr juicht het overleg met schop toe, maar ziet de sing van de nota niet vrees tegemoet. Tegenstand kan in h< steeds gepolariseerde bijna niet uitblijven. „E kruis dat een ieder die geeft moet dragen", al du „Ik probeer een beleid; volgen waarvan ik naar geweten meen dat die de wereldkerk de juiste hoop zo veel mogelijk i in de kerk daarin mee gen." Het deert Punt niet Vaticaan hem (nog) niej benoemd tot opvolger vorig jaar overleden Bomers, onder wiens lei< tegenstellingen tussen d leiding en vernieuwingsj J gelovigen een hoogtepi'1 reikten. Punt is voo apostolisch administrati alle bevoegdheden van schop. Het lijkt erop dat ticaan eerst eens wil Punt op zijn taak in eei lijk bisdom berekend is er zijn veel bisdommei!? wereld die jaren een f lisch administrator heb lijd daar niet onder. ld: Het staat allemaal haaks op het domin; dachtegoed van de huidige maatschap)e zijn prijzengekte voor huizen, zijn belastir' deeltjes en 'extraatjes van de grootste kru de Nederlandse regering. De betonkolos banken, accountants- en advocatenkanti ven, net als de pyramides van weleer, een woestbare indruk van economische vol en de politici - bang om ouderwets te lijk] pagaaien de managementgoeroes na. betonkolossen zijn niet veel meer dan I facade die verhult dat grof geld wordt i met de rente op wurgleningen aan lan< een straatarme bevolking, die door de 1 nog armer worden. Hier supertech-gel daar zeeën van hutjes, die soms zelfs d niet mogen hebben. Soekot is een vrolijk feest, wie treurig i loofhut doet iets niet helemaal goed. Hi sierd met bloemen en vruchten, want S f ook een oogstfeest; in het Land Israel is i achter de rug. De wankelheid van het wordt in herinnering gebracht op het i dat een gevoel van veiligheid overheerst d genoeg te eten is voor de winter. Voor del de vreemdeling bestaat die veiligheid niei afhankelijk van onze goedgunstigheid. I viticus vertrouwt er niet op dat we ook inl goedgunstig zijn. Vandaar het voorschrifj laatst geoogste voor de arme en de vree te laten liggen, zodat ook zij te eten hebbi Dat biedt perspectief voor het miljard ee deze grootgruttersregering te verdelen h<)rn spectief voor de armen ver weg, in hu van plastic, blik en karton bij voorbeeld. jard is niet veel, maar misschien zou wurglening mee kunnen worden afgekoc lend, vergevingsgezind, geduldig, genadig. Steeds weer opnieuw, uur na uur, en dat alles met als doel God te vermurwen ons niet alleen in leven te laten, maar ons zelfs een goed en gezond leven te geven. Meer dan negenhon derd bladzijden tellen de twee speciale gebedenboeken voor Grote Verzoendag, rechts het Hebreeuws, links de Nederland se tekst. Ik heb het allemaal ge lezen of gezegd, en me er, zoals ieder jaar, niets bij kunnen voorstellen. Bij die God die voorbij de verste hemelen onze daden beziet en beoordeelt en al dan niet over Zijn Immense Vaderhart strijkt. Wat niet erg is, want ik weet zeker dat het ande ren net zo vergaat. En boven dien, ieder jaar slaat de ontroe ring toch toe bij het allerlaatste stukje van de dienst, als zeven keer wordt herhaald: 'De Eeu wige, Hij is God.' Het is net als bij een moeizame vrijpartij, waarbij je plotseling en onverwacht toch klaar komt. Zoiets. Loofhuttenfeest is bijna het tegenovergestelde van het ascetische Jom Kippoer-ploeteren om nader tot God te komen. De contemplatie is er niet minder om, maar heeft een heel andere vorm. In de loofhut worden religieuze en filosofi sche teksten bestudeerd en besproken, in sjoel wordt Leviticus gelezen, van hoofdstuk 22, vers 26 tot en met hoofdstuk 23, vers 44. En de verzen 12 tot en met 16 uit Numeri. 'In hutten zult gij wonen zeven dagen; elke inwoner in Israel zal in hutten wonen (Lev. 23:42). En hutjes zijn het. De muren mogen van allerlei soorten materiaal zijn gemaakt, maar het dak bestaat uit takken en bla deren. Door dat bladerdak moet de regen naar binnen kunnen komen. Als er regen is, wat in het Beloofde Land zelden het geval is. Van daar dat er met Soekot, want zo heet het feest in het He breeuws, smeekbedes worden gezegd om regen. De loofhut herinnert aan de veertig jaar die het joodse volk rondzwierf in de woestijn na dat het uit Egypte was bevrijd. Het Egypte met zijn indruk wekkende pyramides voor de dode koningen. Geen groter te genstelling dan tussen die gi gantische, onverplaatsbare steenmassa's, gemaakt voor de eeuwigheid, en de wankele hutjes, die weliswaar zo stevig moeten zijn dat ze niet onmid dellijk kunnen worden omge blazen, maar die toch nauwelijks beschutting bieden. Als je het nog niet wist of was vergeten is de boodschap van de loofhut: het bestaan kan uit elkaar vallen voor je er erg in hebt. Hecht niet te veel waarde aan materieel bezit, is de Soekotgedachte. Aartsvader Izaak was een stinkend rijk man, maar zijn zoon Jakob, die alles van luxe wist, wilde niet veel anders dan brood en wat kleren. De rabbijnen suggereren zelfs dat je je met luxe ongemakkelijk moet voelen. Stude ren is het hoogste goed, kennis verwerven, con templatief leven, goed doen aan anderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14