'Muziekbiz is vol slangen en ander tuig' 'Slag om toneel wordt gewonnen in grote zaal' Cultuur Kunst Vluchtelingen zoeken dansend zichzelf terug in nieuwe omgeving Akoestiek schouwburg slechter NDERDAG 16 SEPTEMBER 1999 LeidschmDagblad 'tude kalender samen met het 18 cm hoge Cornells Joppensz 'jedan krijgt u een kleine korting en betaalt u maar 25,= en een alleraardigst boekje over de 3 oktoberviering cadeau. n inlevering van deze bon (uitsluitend) bij het Leidsch Dagblad aalt u f 25,= voor de 3 Oktober kalender samen met het Cornells Joppensz beeldje. ■tijgt daarbij een boekje cadeau! dsch Dagblad. Rooseveltstraat 82, Leiden, telefoon 071-5356 356. I ^werkdagen geopend van 8.30-17.00 uur. DANS RECENSIE AAAARTEN BAANDERS Voorstelling: 'Vluchten'. Chor.: Moos d'Heripon. Gezien. 15/11, LAKtheater Leiden. De levens van vluchtelingen zijn zo omgewoeld, opgejaagd en ingewikkeld. Maar ze kun nen ook zo helder, eenvoudig en ontroerend weergegeven worden. Dat bewijzen vier dan sers die als vluchteling naar Ne derland kwamen. Boban Krstic en Aleksandra Ketig uit voor malig Joegoslavië, Olimjon Be- knazarov uit Oezbekistan en Roger Aby N'drin uit Ivoorkust hebben alleen hun lichamen en een stoel nodig om te vertellen wat ze aan den lijve hebben on dervonden. Voor ons is een stoel het ge woonste van het gewoonste. Maar de vier dansers laten zien hoe het is als een plaats waar je kunt zitten niet meer vanzelf sprekend is. Ze vechten erom, loeren erop, verdragen elkaar niet als ze er met z'n tweeën op moeten zitten. En dat terwijl een stoel geen enkele veiligheid biedt: als je er al te heftig je toe vlucht op zoekt, valt hij om. Met dit beeld bereikt 'Vluchten' een dramatisch eindpunt. Af en toe spreken de dansers. Met weinig woorden zetten ze hun verhaal neer. Aleksandra vertelt over haar vlucht uit haar lelijke vaderland en hoe ze nu haar vleugels weer uit kan slaan. Roger vertelt over de ge varen tijdens de vlucht. Mooi is dat de voorstelling ruimte laat voor de gewone kanten die het leven van een vluchteling na tuurlijk ook heeft. Aleksandra houdt van katten en heeft haar kat zelfs meegenomen op de vlucht. Maar het zwaartepunt ligt toch bij de dansbewegingen. Het gaat in 'Vluchten' niet om verrassende bewegingen of technisch knappe dans. 'Vluch ten' maakt indruk door de per soonlijke manier waarop de dansers zich laten ziep. Dan send zoeken ze zichzelf terug in hun nieuwe omgeving. Je voelt hun kwetsbaarheid en onwen nigheid. Sommige passages gaan over acuut gevaar: ze val len neer bij angstaanjagend drumgeroffel, of ze lopen rond, op hun hoede. Als ze eenmaal veilig zijn is er niet alleen de opluchting van een vrolijk swingende dans. Een vluchte ling blijft verlangen naar wat achtergelaten moest worden. Zo danst Aleksandra drome rig bij een ingeblikt radiomu ziekje en zie je in de eigen be wegingen die iedere danser in brengt dat ze niet los kunnen laten wie ze waren. Anderen nemen die persoonlijke geba ren solidair over. Maar soms is het of zo'n imiterende danser op de donkere achtergrond een verre schaduw is van de dans die de vluchteling nu en hier uitvoert. Eén ding staat in elk geval vast: deze vluchtelingen willen het liefst doen waar hun bestemming ligt. En dat is dan sen, waar dan ook. Mary J. Blige ziet niet zoveel verschil tussen The Bronx en de muziekindustrie Artistiek leider Ger Thijs terug in gerenoveerde Koninklijke Schouwburg «ent eist fortuin van George Michael tMf.ELESDe politieagent die George Michael vorig jaar aan- |d in een toilet, eist tien miljoen dollar van de Amerikaanse (d1 ger. Hij beschuldigt hem van laster, zo heeft de Amerikaanse \isiezender CNN gemeld. De undercoveragent Marcelo Ro- uez arresteerde Michael in april 1998 op beschuldiging van edelijke praktijken in een openbaar toilet in een park in Be- P y Hills. De zanger verweerde zich niet tegen de beschuldi- 5 en kreeg een boete en een taakstraf. Rodriguez heeft een es tegen Michael aangespannen, omdat hij vindt dat die daarna in videoclips belachelijk heeft gemaakt. Dit zou het cdoneren van de agent hebben bemoeilijkt en hem emotio- en geestelijk leed hebben toegebracht. hi euwe bestemming lichttoren Philips flpvENDe lichttoren van Philips in de Eindhovense bin- stad krijgt een ambitieuze nieuwe bestemming. Twee pro ontwikkelaars kopen het karakteristieke gebouw en gaan er er meer koopappartementen, een hotel, kantoren en een viteitencentrum gericht op technologie, design en multime- in onder brengen. Daarmee is een investering gemoeid van nfceveer 100 miljoen gulden. Vorig jaar liet Philips weten af te >n van de lichttoren. Het pand is in de jaren twintig ge- wd in een stijl die wordt aangeduid als de nieuwe zakelijk- 1. Philips gebruikte het decennia lang om er lampen te tes- ui Het gebouw dankt er zijn bijnaam aan. Het is in de loop der l^ej n uitgegroeid tot het beeldmerk van Eindhoven. ■sc< V cello' te zien in Parijs i Een bezoeker van een tentoonstelling voor hedendaagse in Parijs bewondert het werk 'TV cello' van de Koreaanse lenaar Nam June Paik. Het kunstwerk maakt deel uit van nternationale tentoonstelling die gisteren werd geopend. foto AP fstal uit Grieks museum opgelost L Een negen jaar geleden gepleegde diefstal uit het arche- sch museum van de Griekse havenstad Korinthe is opge- )e Griekse minister van cultuur, Elisabeth Papazoi, heeft ;d dat 268 van de 271 kostbare antieke stukken in Miami evonden. Zij worden zo snel mogelijk naar het museum gebracht. Drie voorwerpen worden nog vermist. In april drongen vier inbrekers het museum binnen en namen on- leer 164 vazen, een marmeren beeld van 500 jaar voor tus en portretten en standbeelden uit de Romeinse tijd De meeste voorwerpen zijn door Amerikaanse archeolo- inds 1896 uit de Griekse bodem gehaald. De waarde ervan t op ruim 600 miljoen gulden geschat. Mary J. Blige is een van de meest eigenzinnige zangeressen uit de R&B-scene. Haar rauwe stem, aanpak en imago vormden altijd al een verademing in die doorgaans nogal gladde wereld. Nu R&B alom als uiterst hip wordt ervaren, mag ook Blige daar de vruchten yan plukken. 'Mary' is haar meest persoonlijke plaat tot nu toe, vol balla ds die je de tranen uit de tenen zullen trekken. Met de ruige, hiphop-achtige beats van 'What's the 411' uit 1992 vestigde ze haar naam en haar reputatie: rauw, opgegroeid in het getto, moeilijk, gril lig, ongelukkig in de liefde. Tegen woordig specialiseert ze zich in tijdlo ze soulballads. 'Mary' staat er vol mee. En moeilijk? Aan het einde van een lange interviewdag is ze vooral erg moe, maar bovenal uiterst sympa thiek. „Al mijn platen zijn persoonlijk", zegt Mary als we het over de titel van haar nieuwe album hebben. „Ik wou het deze keer simpel houden. 'Mary', dat is het. Tja, mijn teksten gaan vaak over mijn relaties, hoe ik naar de we reld kijk. Ik zet niet al mijn privé-be- slommeringen in mijn teksten, zo is het nou ook weer niet." 'Deep inside', met de inmiddels veelvuldig geciteerde regels 'Deep insi de I wish that you could see, that I'm just plain old Mary', spreekt anders boekdelen. „Dat gaat over het onder houden van relaties als je beroemd bent. Tja, dan spreek ik helemaal uit eigen ervaring. Het is moeilijk om een relatie te hebben met iemand die dat niet begrijpt, dat er nog een Mary be staat achter het beeld in de media, maar dat dat imago wel deel uitmaakt van mijn persoonlijkheid. Verder kan ik prima omgaan met beroemd zijn: ik ga gewoon naar de winkel, ik ga uit, wat dan ook. Het gaat erom dat dege ne met wie ik een relatie heb dat ook kan. En dat valt niet mee." R&B is lange tijd echte producers- muziek geweest, waarbij de vocalisten als poppen dansten aan de touwtjes van de luitjes achter de knoppen. Sinds Mary brak met haar ontdekker Sean Combs ofwel Puff Daddy heeft ze het heft in eigen hand genomen. „Het is niet zo dat ik in de studio ga zitten en iedereen vertel wat ze moeten doen. Ik kies de producers en de studi o's uit en vertel ze ongeveer hoe ik het wil hebben." Zo zet Mary beroemde producers als Jimmy Jam en Terry Lewis, Lauryn Hill, Chucky Thompson en anderen naar haar hand. „Ik hoef die lui ook niet persoonlijk te kennen of zo. Het gaat erom dat we een klus klaren. We krijgen altijd bakken tapes binnen van producers die met me willen werken. Deze keer een stuk of tachtig. Een deel daarvan komt op de volgende plaat 'Mary Volume 2'. Maar dat wordt pas volgend jaar." Er doen nog meer beroemde gasten mee op 'Mary': George Michael, Elton John, Eric Clapton, Aretha Franklin, wier 'Natural woman' ze al eens cover de. „Dat zijn mensen naar wie ik op kijk. En ik nodigde ze uit in mijn kleine R&B-wereld. Een hele eer. Aretha is een groot voorbeeld voor mij, als zan geres. Mijn moeder draaide haar mu ziek veel, dus ik ben ermee opge groeid." Zo hoorde ze thuis de inmiddels klassieke soulgroten, terwijl ze op straat in The Bronx en Yonkers, New York kennis maakte met de rauwe hip hop-cultuur. „Die twee elementen zit ten nog altijd in mijn muziek. Ook hip hop, al rap ik dan niet. Hiphop bete kent meer dan alleen raps en gesamp- elde beats. In buurten als The Bronx en Yonkers leer je overleven, voor je zelf opkomen. Dat helpt me in de mu ziekbiz. Die wereld is vol slangen en ander tuig. Die leer je snel genoeg doorzien. Er is niet zoveel verschil tus sen The Bronx en de muziekindu strie." Desondanks neigen Mary's platen steeds meer naar de ouwe soul. „Balla ds, tja, die liggen me wel." Nu is Mary nog altijd niet de meest zuivere zange res in R&B-land. Waar veel vocalisten kiezen voor acrobatische stemmen- krullerij volgens het Celine Dion- of Mariah Carey-model, daar gaat Mary er rauw en emotioneel, maar soms een tikkie vals doorheen. Maar op 'Mary' zingt ze beter dan ooit. Zangles geno men misschien? „Welnee. Voorheen had ik te maken met een hoop shit en stress. Ik had te maken met mensen om me heen die een slechte invloed op me hadden. Die heb ik eruit ge knikkerd en zo ben ik helemaal opge bloeid." Geheel in lijn met Mary's neiging tot onafhankelijkheid begint ze nog een eigen label ook. Een naam heeft ze er nog niet voor, maar een artistieke lijn wel: „Hedendaagse R&B, rappers, dat soort dingen. Ik ken genoeg talent dat nog geen kans heeft gekregen. Die wil ik graag helpen. Met zo'n label kan dat. Als dat lukt, ben ik gelukkig. Ver der heb ik niet zoveel ambities buiten de muziek. Een restaurant runnen misschien." Het gevecht is begonnen. Het gevecht om de Haagse theater- liefhebbers weer te krijgen waar ze horen. In de Koninklijke Schouwburg, bij Het Nationale Toneel. Artistiek leider Ger Thijs opent zaterdag de ver nieuwde schouwburg met zijn regie van de Couperus-bewer king 'Oude mensen'. Tweeënhalf jaar is zijn gezel schap weggeweest. In balling schap in Theater De Regentes. De vraag is waar zijn publiek inmiddels zit. „Ik weet het niet, je weet niet wat ermee is ge beurd. Sommigen zijn naar De Regentes gekomen, anderen hebben misschien een ander uitgaanspatroon gekregen. Angst? Ach, we moeten er ge woon tegen aan. En de resulta ten van de abonnementencam pagne zijn heel erg goed, hoor ik." Thijs houdt van de schouw burg die hij liefdevol 'de oude dame' noemt. En die zal in haar nieuwe uitmonstering centraal staan in het beleid van zijn ge zelschap. „We hebben ons bud get gemaakt voor 2001 tot 2005 en daarbij staat de Koninklijke Schouwburg absoluut in het centrum van onze inspannin gen. We willen tot een fiks be zettingspercentage komen met dit soort ondernemingen. We hadden hier een heel specifiek trouw publiek. Ook oud, mis schien zijn er veel overleden, weten wij veel. We doen een gi gantische poging nieuw publiek aan te boren. Ik heb heel be wust jonge acteurs op het affi che voor 'Oude mensen' gezet. Want het gaat in het stuk ook om jonge mensen, die van bin nen oude mensen zijn." De aanloop naar de grote volksverhuizing terug naar de schouwburg is niet erg soepel verlopen. Thijs repeteerde er terwijl om hem heen werd ge klopt en geboord om de schouwburg klaar te krijgen. Met toneel en zaal zelf is het ge lukt, er omheen zal schouw burgdirecteur Hans van West- reenen nog wel enkele 'schaampalmen' (de uitdruk king is van hem) dienen te laten aanrukken. Tijdens zijn vakantie hoorde Thijs dat Elisabeth Hoytink - die de centrale rol van de oude mevrouw Dercks in 'Oude DEN HAAG HERMAN ROSENBERG De befaamde akoestiek van de Koninklijke Schouwburg is door de renovatie aangetast. Het geluid is 'droger' geworden en de acteurs van het Nationa le Toneel hebben er moeite mee, aldus Ger Thijs, artistiek leider van het Nationale To neel. Ook bezoekers van de eerste try-out van 'Oude Men sen', dat zaterdag in première gaat, klaagden over de ver staanbaarheid. Thijs: „Er zijn nieuwe, harde re materialen in de zaal ge bruikt. Daardoor ketst het ge luid meer dan vroeger." Archi tect Charles Vandenhove, die de renovatie leidde, ziet dat anders. „Er is meer ruimte ont staan op het toneel. Daar gaat een deel van het geluid naar toe." Bij de renovatie is juist uit alle macht geprobeerd de be faamde akoestiek intact te ia- ten. Daarom is er aan de hoef- ijzervorm van de zaal niets ver anderd. Toch is er één archi tectonisch element verwijderd. De versierde lijst rond het to neel is weggehaald. Vandenho ve had dit liever niet gedaan, maar de gemeente en de schouwburgdirectie hebben deze ingreep doorgedrukt om meer ruimte op het toneel te krijgen en om de belichting van opzij te kunnen verbete ren. Thijs is overigens over het geheel genomen zeer tevreden met de vernieuwde schouw burg. Hij verwacht dat de ac teurs tijdens de andere try-outs deze week voldoende kunnen wennen aan het nieuwe geluid. Mary J. Blige: „Mijn teksten gaan vaak over mijn relaties." Ger Thijs in de Koninklijke Schouwburg: „We hadden hier een heel specifiek trouw publiek." foto cpd theo bohmers mensen' zou spelen - ziek was geworden. Hij vond een op volgster in Elisabeth Andersen, die hij overtuigde dat ze moest terugkeren uit haar zelfgekozen isolement. Bij de moeilijkheden kwam ook nog dat mede-artis tiek leider Johan Doesburg in stortte en enkele regies niet kon doen. Veel rust heeft hij tijdens zijn vakantie in Limburg niet gehad. „Een puinhoop", zegt hij terugldjkend. „Maar ach, in een vakantie gebeurt er altijd wat.". Hij geniet van het feit dat hij met zoveel verschillende ac teursgeneraties werkt in Wil lem-Jan Ottens Couperus-be werking. „De oudste wordt tachtig, de jongste komt van de Toneelschool. Dat is mooi om te zien. Ik zit er in feite zelf tus senin. Ik behoor bij de midden generatie die ook in het stuk de problemen heeft. Ik ben 51, mijn ouders zijn kort na elkaar overleden, zo'n repetitiedag met de hele club, dat hakt er behoorlijk in. Ik kom ook de grenzen van mijn eigen fysieke vermogens tegen, de grenzen aan mijn ambities. Dat gaf een tweede laag aan de repetities voor 'Oude mensen', dat maak te het spannend." „Couperus is een heel pretti ge schrijver", vindt hij. „Ver bijsterend leesbaar. Ik ben laatst Vestdijk weer eens gaan lezen en dan merk je, ondanks dat ik het goed vind, dat het veel moeizamer is. Couperus laat je toe. We zijn nog lang niet klaar met hem, denk ik. Eén van zijn historische romans voor het toneel bewerken, lijkt me fantastisch." Vorig seizoen sprak een aan tal theatermensen de bezorgd heid uit over de positie van het gesubsidieerde toneel, de door repertoirekeus, benadering en verbrokkeling in aanbod moei zamer geworden verhouding met het publiek. Thijs daarover: „Ik heb wel degelijk het gevoel dat de slag om het toneel wordt gewonnen in de grote zalen en bij grote publieksgroepen. Daar moet je voor blijven vechten. En daarin zijn projecten als 'Oude mensen' eminent be langrijk. Omdat je die alleen maar als gesubsidieerd gezel schap kan doen. En omdat het heerlijk voor het publiek is zo'n voorstelling te" zien, met dat grote aantal acteurs op het to neel en die brede vertelling. 'Het Vak', vindt Thijs, dat is belangrijk. Met andere accen ten dan er nu in de praktijk lig gen. „Nederland is altijd bezig met vernieuwing en avant-gar de. Je hebt nu heel veel jonge theatermakers die een fantasti sche eigen stem hebben, die dialogen kunnen schrijven en ik weet niet wat, maar die van structuur geen kaas hebben ge geten. Omdat ze de gewone vakkennis missen." Die nadruk op goedgemaakte stukken, sterke acteursroilen is herkenbaar in het repertoire van zijn Nationale Toneel: 'De kersentuin', 'Misery','Nora', 'De meiden', 'De geur van wa ter'. Repertoire dat veelal vanuit de acteur is gedacht. Een stel- lingname tegen theater waarbij alles - stuk, auteur, acteurs - ondergeschikt is aan de godde lijke vrijheid van een regisseur. „Ik zou willen dat voorstellin gen alleen maar over acteurs gingen", zegt Thijs. „Het is een decadent soort verschijnsel, vind ik, dat degene die je niet op het toneel ziet de figuur is om wie het allemaal draait. Ik zou willen dat je als toeschou wer niet merkt dat er geregis seerd is. Ik denk dat dót een nieuwe tendens gaat worden." »op de 3 Oktober kalender sdit jaar 425 jaar ge- 'dat Leiden werd ont- Om dit te vieren heeft October Vereeniging irachtige kalender ge- (t. Een echt Leidse ka- Iwaar vindt je een ka- t' die begint op 16 imber 1999, de dag de inschrijving voor ig en Wittebrood en 9t op 3 oktober 1999 elke maand een grote van een Leidens Ont- iering van weleer. laait maar 15,= voor Leidse pracht-exem- Het Leidse jear zou eigenlijk r... .verkrijgbaar o.m. bij oktober tot oktober moeten lopen. ■eidsch Dagblad en in boekhandels. het 18cm hoge Cornelis Joppenszbeeldje is bij ons te koop 12,50. eciale aanbieding het leidsch dagblad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23