Vrouwen, vrouwen en nog eens vrouwi Woody Allen in topvorm met 'Sweet and Lowdown' Mulisch genomineerd voor Publieksprijs Cultuur Kunst Laatste festival Nuchelmans werd stijlvol afscheid 'Tristan und Isolde' b niveau van 'Parsifal' MAANDAG 6 SEPTEMBER 1999 Porno-kunstwerk verwijderd uit kerk utrecht Een kunstwerk waar beelden uit een pornofilm deel van uitmaakten, heeft het einde van een driedaagse kunstten toonstelling in de Utrechtse Janskerk niet gehaald. Het kerkbe stuur verbood het gebruik van de beelden op grond van het huurcontract met de organisatie van de tentoonstelling. Daarin staat dat activiteiten in de kerk moeten voldoen aan de alge meen erkende normen en inzichten van het christendom. Por no valt daar volgens een woordvoerder van de kerk buiten. Het kunstwerk waarom het gaat, heet De Piketkamer'. De installatie verbeeldt een kamertje in een ziekenhuis, bestemd voor een arts in de nachtdienst. Op de televisie in het kamertje draaide een video, met een continue herhaling van een negen seconden durende pornoscène tussen een arts en een patiënte. De kun stenares, M. Houtbraken, had het kunstwerk gemaakt na een negatieve ervaring met een arts. Half miljoen vöor Cobracollectie Schiedam Schiedam krijgt van de Europese Commissie 550.000 gulden subsidie voor de conservering en presentatie van zijn Cobracollectie. Die bestaat onder meer uit schilderijen, sculptu ren en grafieken van Karei Appel, Corneille en Constant. Schie dam heeft de collectie voor het grootste deel aangelegd in de periode 1954-1963. Ze is nog in goede staat, maar volgens de di rectie van het Stedelijk Museum is voor een goed beheer drin gend meer geld nodig dan de gemeente heeft. Een afvaardiging van Schiedammers werd tijdens een bezoek aan Straatsburg in februari op de subsidiemogelijkheid gewezen. De 550.000 gul den is de helft van het bedrag dat Schiedam voor onderhoud en tentoonstellen nodig heeft. De museumdirectie denkt dat het dankzij de subsidie van Europa nu makkelijker wordt andere fondsen aan te boren. Red Hot Chili Peppers in Den Haag delft De Amerikaanse popgroep Red Hot Chili Peppers geeft woensdag 10 november een eenmalig concert in Den Haag. Plaats van handeling is de Statenhal. De Red Hot Chili Peppers hebben onlangs een nieuw album uitgebracht, 'Californication', dat hoog in de Nederlandse hitlijsten staat. De kaartverkoop be gint zaterdag 11 september. Concert Suede in Vredenburg utrecht Suede speelt op 3 december in muziekcentrum Vre denburg in Utrecht. Het is het eerste echte concert dat Brett An derson en de zijnen dit jaar in Nederland geven. Begin juni was er wel een miniconcert voor honderd fans in Amsterdam. Suede staat volop in de belangstelling na het verschijnen van het al bum Head Music', waarop de karakteristieke sound (een wat glijerige glamrock) met moderne computergeluiden werd aan gevuld. amsterdam anp Harry Mulisch is genomineerd voor de Trouw Publieksprijs 1999. Dat heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het. Nederlandse Boek bekendge maakt. Mulisch is in de race met het boek 'De procedure'. Daarmee won hij eerder dit jaar de Libris Literatuurprijs. Het boek staat ook op de longlist voor de Generale Bankprijs. Of hij daarvoor ook genomineerd wordt, hoort Mulisch op 3 okto ber. Andere genomineerden zijn Yvonne Keuls (Mevrouw mijn moeder), J.J. Voskuil (De moe der van Nicolien), Isabel Allen- de (Fortuna's dochter), Youp van 't Hek (FAX), Mart Smeets (Opgeruimd), Appie Baantjer chef jan rijsdam. 071-5356444, plv chef annet van aarsft Twee grote retrospectieven rond impressionist Isaac Israels Hij portretteerde Mata Hari en Aletta Jacobs. Verkeerde in toonaangevende literaire kringen en reisde de zon achterna. En tussendoor gaf hij hoog op over Mussolini en werd een tentoonstelling met zijn werk bezocht door Hitier. Zaterdag werden in de Kunsthal in Rotterdam en het Kröller-Müller Museum in Otterlo twee grote over zichtstentoonstellingen geopend over de schilder Isaac Israëls, de Hollandse impressionist en chroniqueur van het vlietende leven. otterlo/rotterdam (De Cock en de dood in antiek), Tom Clancy (Uur van de waar heid) en John Grisham (Het tes tament). Op de lijst staan verder Ni cholas Evans, Marianne Fre- driksson, Henk Davidse, John Gray, Ans Herenius-Kamstra en H.M. Kuitert. De lijst met genomineerden is samengesteld door een comi té van boekverkopers. In onge veer zeshonderd boekwinkels en bibliotheken worden op 29 en 30 oktober kieshokjes neer gezet waarin bezoekers hun stem op een van de vijftien boe ken kunnen uitbrengen. Op donderdag 4 november wordt de uitslag bekendgemaakt. De winnaar gaat met een beeldje van Jeroen Henneman en 15.000 gulden naar huis. Het millennium uitluiden met twee uitputtende exposities in nationale musea, er zijn Neder landse grootmeesters die het met minder moeten doen. Maar Isaac Israëls (1865-1934), de man die zijn leven lang be kend stond als de zoon van..., mag het gaan proberen. Met in totaal 133 schilderijen en zo'n 350 aquarellen, pastels en voor al veel tekeningen uit de tijd van de vorige eeuwwisseling. Plus uiteraard de gebruikelijke boekwerken. Met een beetje slechte wil is al die aandacht voor Isaac Isra els overdreven te noemen. Want welbeschouwd was hij 'slechts' een kunstenaar die in deze eeuw iets liet zien wat de Fransen al in de vorige eeuw hadden getoond. Een schilder daarnaast met weinig aandacht voor detail, nauwelijks zicht baar begaan met de verande ringen en vernieuwingen van zijn tijd. Eerder een liefhebber van glitter en glamour, theater en vertier. En bovenal een be wonderaar van vrouwen, vrou wen en nog eens vrouwen. Die kijk op vrouwen is abso luut zijn grootste kracht, zo blijkt uit de tentoonstellingen in Otterlo en Rotterdam. Want zoals Israëls ze schilderde, de den en doen maar weinigen hem na. Opmerkelijk spontaan en fris beeldt hij ze uit, als schoonheden die ieder mo ment met spreken kunnen be ginnen. Zijn 'Dame in zwart avondtoilet' oogt als een on weerstaanbare femme fatale, 'Mata Hari' blikt fier en ongrijp baar van het doek. Bijna altijd gekleed volgens de laatste mo de, hebben de vrouwen van Is aac Israëls nooit last van regen, armoede en andere ellende. Die ietwat losbollige uitstra ling van Israëls' werk is niet on verklaarbaar. Als zoon van Jozef Israëls - de nestor van de Haag se School - groeide hij op in een welgesteld gezin. Zijn ouders onderhielden contacten met de toenmalige culturele elite en ontdekten in hem een onver valst wonderkind. Op 16-jarige leeftijd brak hij door met het monumentale 'Het transport der kolonialen', dat al voor zijn debuuttentoonstelling was ver kocht aan de schilder Mesdag. Daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht. Aanvankelijk schilderde Isra els in de stijl van zijn vader: so ber maar fijntjes, met interesse voor het gewone leven op en aan de rand van het land. Dat veranderde nadat hij bevriend raakte met de Tachtigers, de weinig vrolijke, maar verande ringsgezinde schrijversgroep, en oog begon te krijgen voor het bruisende stadsleven in Amsterdam en Parijs. Aan het einde van de eeuw vond hij zijn definitieve draai als een vol leerd impressionistisch schilder van de levenslust in cafés, stra ten en theaters. Afgezien van een voetpro- ^vriendin Sophie de Vries, heeft weinig grote drama's gekend, indien nodig inkomsten uit het bleem en de ziekte van zijn Israëls gedurende zijn leven Hij leefde, schilderde en haalde maken van portretten. Als Isra- HH 'Dame in zwart avondtoilet' uit de collectie van het Kröller-Müller Museum. utrecht «joke dame De 18de editie van het Holland Festival Oude Muziek Utrecht, het laatste van programmeur Jan Nuchelmans, is gister avond afgesloten met de uit voering van Bachs Hohe Messe door de Nederlandse Bachyer- eniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Het lijkt een dubbele opmaat voor het vol gende festival waarin Bach een van de thema's zal zijn en Van Veldhoven mogelijk een van de programmeurs, hoewel alge meen directeur Casper Vogel daarover nog niets wil loslaten. Vogel karakteriseerde het fes tival als een stijlvol afscheid van Nuchelmans, die zijn carte blanche had weten om te zet ten in goud - 'een carte d'or' - en waar een groot publiek op afkwam. In absolute cijfers trok het festival weliswaar iets min der bezoekers, 52.000 tegen 54.000 vorig jaar, maar met een geringer aantal evenementen - 168 tegen 175 - bleef het per centage bezoekers stabiel. Het belangrijkste thema, Le goüt Francais en Musique, bood als een royale paraplu talloze concerten die duidelijk de signatuur droegen van de scheidend programmeur. Een van de blikvangers was de wis selend ontvangen grootschali ge opvoering van Cavalli's ope ra 'Ercole Amante', waarmee op de valreep een jarenlang ge koesterde wens van Nuchel mans in vervulling ging: de sa menwerking met het Boston Early Music Festival. Minstens 'zo in het oog springend was de voorstelling Les jardins des dé- lices' door Péniche Opéra en het ensemble Han Tang Yenfu, waarin oude Franse en Chinese muziek tot hedendaags theater werd getransformeerd. Een procedure waarvoor ook Pierre Audi, artistiek directeur van De Nederlandse Opera, pleitte in zijn Nationale Oude Muziek Lezing. Het publiek liet het op vallend afweten bij deze lezing waarin. Audi - provocerend maar betrokken - niet alleen de zegeningen opsomde van acht tien jaar Festival Oude Muziek maar ook waarschuwde voor de gevaren van consolidatie die onherroepelijk leidt tot 'consu meren om te consumeren'. Over het programma van het 19de festival - het eerste van zijn eigen hand - wil Vogel pas eind oktober naar buiten tre den. wanneer hij zijn nieuwe beleidsplannen voor de Kun stenplanperiode 2001 tot 2004 zal presenteren. Ook de namen van de vooraanstaande specia listen op diverse deelgebieden - de opvolgers van Nuchel mans - zijn nog geheim. Vier thema's geven een indicatie van de inhoud in 2000: Bach, met speciale aandacht voor zijn voorlopers en zijn postu me invloed. Het multiculturele aad van der ven Voorstelling Nationale .Reisopera met 'Tnstan und Isolde' van Wagner Muzika le leiding Lawrence Renes Regie Hen- ning Brockhaus. Decors: Ezio Toffolutti Solisten, Koor van de Nationale Reisopera en Gelders Orkest. Gezien: 4/9, Dansthe ater, Den Haag. Nog te zien o.a 11/9 en 14/9 Utrecht, 21/9 en 24/9 Rotterdam. Een lijkwade is het, maar ook een bruidskleed. Terwijl in het orkest de liefde van Tristan en Isolde op een vergeestelijkt ni veau wegebt, daalt een over bij na de hele breedte van het to neel opgehangen sluier over het ontzielde tweetal neer. Niet plompverloren in een vrije val, maar langzaam zakkend, waar bij een onzichtbare, als het wa re goddelijke hand de twee ge liefden toedekt. Het is een ma gisch moment, dit slotbeeld van de nieuwe productie van Wagners schrijnende muziek drama bij de Nationale Reis opera. Zulke scènische eenvoud kan, met inzicht en fantasie toegepast, de adem doen stok ken. In het Amsterdamse Mu ziektheater kwamen enkele maanden geleden de nieuwste technische snufjes eraan te pas om in 'Der Ring des Nibelun- gen' gigantische panelen en bruggen te verplaatsen en vuur en explosies te creëren. Het was imposant, soms zelfs sensatio neel, wat bij de Nederlandse Opera gebeurde. Maar zo'n eenvoudig gordijn bij de Reis opera is toch het ware. Daar kan geen high tech tegenop. De Wagner-liefhebber in Ne derland mag niet klagen, met binnen anderhalf jaar een 'Par sifal', een complete 'Ring des Nibelungen', 'Tristan und Isol de' en in de loop van dit sei zoen nog een reprise van 'Die Meistersinger von Nürnberg'. De 'Ring' kreeg natuurlijk de meeste publiciteit (meer dan welke operaproductie ooit in ons land tot stand gebracht). Maar de scènische kracht en in houdelijke betekenij 'Parsifal' van die du neerzette waren nh rijk als die van de Aije superproductie. Hetzelfde team t® de nieuwe 'Tristan',ti om Lawrence Renr hoofd van het Geil waarvan hij vorig sej dirigent werd. Er wqi spanning naar uita wat blijkt: het nivel sifal', zowel scènistfr kaal, wordt nu nii Maar dat is niet e| wonder doet zich n voor. De Nederlandse tf Delamboye, goed ii het Duitse operac een stem voor de Ti krachtig, helder en ook. Maar het is kleurrijke stem. Eiir persoonlijkheid - al| ze rol - komt hij een! melig over. LynneL overtuigt als UjdenE nende Isolde meer.j; cale prestaties vallts Aïda van vorig jaait Maar de kracht en over haar deernis h kaal te kunnen trioi® zij. De bas Zelott j Toliver is echter ee^ König Marke, trafl waardig en niet hl zo vaak gebeurt. Tq is een overtuigentj emotioneerde Kurvij het tweede plan treffelijke prestatie Jan Dusseljee, Heir Chris Riteco. f Zij allen wordent rence Renes op eeiic inspirerende manij c.q. gesteund. Rente partituur blijkbaar tientallen jaren ar" van de Wagner- nar* reuth heeft rondf- het Gelders OrkestS' onder zijn leiding flr ne, romige klank w bewonderaar van f zich thuis zal voeler) Beste films in Venetië blijven buiten de competitie venetie pieter van lierop De tot dusver in de competitie van het 56ste Filmfestival van Venetië gepresenteerde nieuwe cineasten zijn nog niet in staat gebleken een deuk in een pakje boter te schoppen. Ernstiger is dat Jane Campion en Mike Leigh, die beiden ooit de Gou den Palm van Cannes ver schalkten (met respectievelijk 'The Piano' in 1993 en 'Secrets and Lies' in 1996) en die nu meedingen naar de Gouden Leeuw, evenmin aan de hoge verwachtingen wisten te vol doen. Jane Campion heeft in haar nieuwe film 'Holy Smoke' hoofdrollen vergeven aan Kate Winslet en Harvey Keitel. De voormalige ster-actrice van 'Ti tanic' speelt een Australisch meisje dat zich op reis door In dia aansluit bij een sekte. Haar familie weet haar met een list terug te lokken naar Sydney. De crux van het verhaal is dat Campion de vraag aan de orde stelt of deel uitmaken van een Indiase sekte eigenlijk wel zo veel erger is dan deel uitmaken van een Australische familie die qua normbesef en levensstijl sterk aan het Hollandse gezin Flodder doet denken. In een nogal onevenwichtige benade ring waarbij de komische mo menten om voorrang vechten met meer serieuze noties, be wijst Campion zich nergens de bevlogen stiliste van 'The Pia no' of Portrait Of A Lady'. Mike Leigh neemt met zijn film 'Topsy-Turvy' afstand van de realistische drama's die we van hem kennen om ruim baan te geven aan zijn liefde voor Londense operettes van een eeuw geleden. Maar de vonk van Leigh's geestdrift voor deze stijve en suffe vorm van mu ziektheater wil niet oversprin gen. De voornaamste aandacht Jane Campion met de Amerikaanse acteur Harvey Keitel en de Britse actrice Kate Winslet. foto ap concentreert zich nu op de nieuwe films van Abbas Ki arostami (Gouden Palm-win- naar in 1997 met 'The Taste of Cherries') en Zhang Yimou, die in Cannes al verschillende prij zen won. plus een Gouden Beer van Berlijn (voor 'Het Rode Ko renveld') en een Gouden Leeuw van Venetië (voor 'The Story of Qiu Ju'). Het niveau van de Venetiaan- se competitie mag tot dusver nauwelijks reden tot juichen geven, maar dat betekent niet dat het festival geen goede films te zien geeft. De grootste ver rassing tot nu toe is een speel film met de curieuze titel 'Being John Malkovich'. Het betreft het regie-debuut van Spike Jon- ze, een snuiter die oogt als een wereldvreemde slaapwande laar, maar in de Verenigde Sta ten al een bijna Warhol-achtige reputatie heeft opgebouwd met zijn video's voor Beastie Boys, Björk, The Pharcyde en REM en zijn commercials voor onder andere Nike en Coca Cola. Zijn faam is in elk geval zo bijzonder dat hij acteurs als Sean Penn en Brad Pitt kon krijgen voor gastrollen van een paar secon den in een film met hoofdrollen van Cameron Diaz, John Cus- ack en John Malkovich. Laatst genoemde speelt zichzelf in een film waarin een werkeloze pop penspeler een baantje neemt op de postafdeling van een kan toor en daar een verborgen deurtje ontdekt waarin een lan ge tunnel je rechtstreeks ver voert naar de zintuigen van John Malkovich. Na een kwar tiertje wordt de indringer ver volgens afgestoten en kom hij uit de lucht gevallen naast een snelweg tussen New York en New Jersey. Cusack gaat deze wonderbaarlijke trip exploite ren voor 200 gulden per ritje, zonder dat de arme Malkovich kan begrijpen wat hem om de haverklap overkomt. Hij is bijna net zo amusant als de nieuwe film van Woody Allen: 'Sweet and Lowdown', een pseudodocumentaire over een geniale jazzgitarist in de ja ren dertig die gebukt gaat onder de wetenschap dat in Europa Django Reinhardt rondloopt ('een Franse zigeuner') die nóg beter is. Sean Penn (met gla- moursnorretje en leflok) maakt een verrukkelijke creatie van de Amerikaan die behalve een slecht gedisciplineerde jazzmu sicus ook een kleptomane alco holist is en tevens een pooier, met als favoriete tijdspassering het kijken naar vrachttreinen en het schieten op ratten. Hij vindt warempel een vriendin die hem in al die voorkeuren volgen kan. Alleen, het meisje is een tikje simpel van geest, stom en niet echt een lust voor het oog. Te laat ontdekt Penn hoe dom het was om haar te laten schieten en hij maakt uit pure spijt de mooiste plaatopnamen van zijn leven. Het is even geleden dat Woody Allen (hij speelt zelf niet mee) zo'n mooie mix maakte van humor, poëzie en heerlijke muziek. En ook als reconstruc tie van het Chicago van de jaren dertig (dit keer geen New York dus) is 'Sweet and Lowdown' heel bijzonder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 28