Park op een gifbelt ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1999 Veel groen en trendy materiaal e belli rnjsi di Op drie punten vooral, uniek: het Griftpark Utrecht, dat over twee weken officieel open gaat. Het is aangelegd op gifgrond, het ligt - tivaalf hectare groot - middenin de stad en de kosten zijn met een post van 260 miljoen gulden opgelopen tot de onderscheiding 'duurste park van Nederland'. Het is een mooi complex geworden, daar waar ooit de Utrechtse gasfabriek stond, maar hoogleraar landschapsarchitectuur Clemens Steenbergen heeft er kritische noten bij. „Geen slecht ontwerp, zeker niet, maar ik mis de grote samenhang. Het is nogal verbrokkeld. onder de fenolen, polycy- jclische aromaten en ande- re giftige afvalstoffen van ibriek, had Utrecht nooit het {regen, op nog geen kilometer van de Domtoren, dat nu ligt :en in de na-zomerzon. Bij het van de opening van het zijn de hekken die jarenlang vervuilde gebied afbakenden len, evenals de bordjes 'Ver- 30 ^egang' en 'Gevaarlijk terrein', een kwart eeuw maar liefst ibriek werd in de jaren zestig heeft het project de gemoe- Utrecht bezig gehouden. Het ïrhaal is geëindigd met de /an dit park waaronder de ïrd ingepakt tussen damwan- ti-worteldoek, grind en een ^ikke deken van schone Dit zal altijd een bijzonder en aradoxaal park blijven", zegt imer, chef van het gemeente- terpteam. Onder een groene 1 eenfl|evindt zich de gevaarlijkste n* ..Dat spul ontbrandt spo'n- salari&et met zuurstof in contact kan dat niet meer; het is ip weggestopt. het ideale stadspark er tegen- 'uit, is de vraag. Want lege van deze omvang, middenin zijn zeldzaam in West-Euro- is een buitenkans voor een -tpsarchitect om zo'n groot 'orm te mogen geven. Parijs van de parken La Villette en Levennes futuristische stads- \ie mateloos populair zijn als rtplaats voor architectuurlief- Ook Amsterdam liet buiten bureaus plannen indienen x terrein van de vroegere Wes- r met Hriek. pakte het bescheidener aan: neentelijk ingenieursbureau J aan de slag. Met een ruim een P^k dat aan schoon- jten al zoveel had gekost, voort hij de uitwerking niet meer or mo(Paar hentjes kijken, vond het ebestuur. Een gerenommeer- plandse kunstenaar (Thomas tact opi opdracht een kunst- naken, de geiten van de kin- 7Q -j A3^erÜ staan in een 'design:stal' staal en beton en alle straat- r en gebouwen werden spe- '28 (wel dit park ontworpen. 1Jelijke kosten: 260 miljoen gulden, waarmee het Griftpark het duurste park van Nederland is. En dan liggen er nog niet eens pijpleidin gen voor bier en koelvloeistof onder de oppervlakte, zoals bij het Amster damse Museumplein. Het Griftpark heeft weliswaar een ondergronds bui zenstelsel, maar dat is voor serieuzer zaken bestemd: het zal vele tientallen jaren vervuild grondwater weg moe ten pompen. Is de uitwerking van het Griftpark ge slaagd, luidt de vraag aan ontwerper Han Beumer, en later tijdens een wandeling aan Clemens Steenbergen, hoogleraar landschapsarchitectuur aan de Technische Universiteit van Delft. Beumer vindt van wel. Alle ma terialen en de gebouwen zien er mooi uit, vindt hij. Het is allemaal net even 'een tandje meer', constateert hij te vreden. Een park voor de 21ste eeuw? Han Beumer hoort die uitdrukking niet graag; dan moet hij denken aan het supermoderne La Villette. Aan inter netcafés en design-fonteinen. Jazeker, zijn ontwerpteam is in de voorberei dende fase ook een weekendje met schetsboeken naar Parijs geweest 'om inspiratie op te doen'. Maar zo'n park zou veel te grootstedelijk zijn voor Utrecht, veel te versteend ook. „Dit moest een groen park worden, er is. weinig groen in deze buurt. Het is een stadspark, maar ook bedoeld voor de wijk. We moesten de buurt iets terug geven na al die jaren van ellende en inzet." Het Griftpark is typisch een modern stadspark, oordeelt Clemens Steen bergen. Door het materiaalgebruik bijvoorbeeld: alles groot en stevig en dus yandalismebestendig. Een beton- tegel van een vierkante meter til je nu eenmaal niet makkelijk op. De beton nen zitranden zijn een mix van diver se kleuren: daar zie je de graffiti niet zo erg op. Het gekozen materiaal is ook trendy: staal, hardhout, natuur steen, stalen kooien met stadspuin (schansskorven) als muurtjes: Steen bergen zag het ook al in Barcelona en Parijs. Zowel de kinderboerderij als het restaurant zijn fraai ontworpen, vindt hij. Dit mocht blijkbaar wat kosten. „Maar ze hebben niks met elkaar te maken, dat is jammer." En die scheve lantaarnpaaltjes op de promenade, van hem hoeft het niet: „alsof er een auto tegenaan is gereden." De bo men, die in scheef geplaatste stalen roosters staan, vindt hij juist wel weer sterk. Maar al dat scheve - want de bruggen ook al - doet wel érg gezocht aan, oordeelt hij. Wat weer een hoop goed maakt: „Het uitzicht op de Dom. Dat is fenomenaal. Die boulevard is ook mooi, stedelijk. Maar waarom loopt 'ie nou dóód? Zo'n promenade moet ergens uitkomen, niet op een hek eindigen." En waarom zien we nergens een mooie aansluiting met de binnen stad? „Omdat de centrumbewoners protesteerden tegen de aanleg van een voetgangersbrug over de singel? Zonde." Het park is uiteraard nog kaal, maar lijkt ook wat eentonig beplant, luidt de milde kritiek. Bovenop de heuvel groot enthousiasme: „Wat een lege ruimte, middenin de stad. Uniek!". Ook inhoudelijk is het een modern park. Vroeger werden er parken aan gelegd waarin de stadsbewoners kon den wandelen, van de natuur genie ten en eventueel naar wat muziek konden luisteren. Bomengroepen, ge schoren gazons, een vijver en wandel pad waren de belangrijkste ingrediën ten in de tijd van Zocher. Clemens Steenbergen: „Nu moet er van alles te doen zijn. Men haalt de stad in het park." Het Griftpark heeft naast het restaurant en een kinderboerderij ook diverse sportvelden en hangplekken, basketbalpalen, een skatelandschap, een strak vormgegeven waterval die door de ontwerpers 'cascade' is ge noemd, een wandelpromenade, een natuurkern, bloementuinen, een pad- denpoel, een fietspad, een speeltuin, een joggingroute. „Het is een invul- park." oordeelt Clemens Steenbergen na een flinke wandeling, „ledereen heeft hier een beetje z'n zin gekregen. Dat heeft het gemeentebestuur blijk baar toegestaan en daardoor ont breekt de grote samenhang nog, het is nogal verbrokkeld. Maar het valt me niet tegen." Er lag inderdaad een zeer uitgebreide verlanglijst op tafel, zegt ontwerper Han Beumer. De buurt was 25 jaar De hekken rond het complex zijn - bij het naderen van de openingsdatum - weggehaald, ruimte dus voor een verkenningstocht door het Griftpark. lang actief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen rondom de schoon maak en de aanleg, en de gemeente vond dat de zeggenschap door moest gaan tijdens de ontwerpfase voor het park. Beumer: „We hebben moeten kie zen." Want 12 hectare is weliswaar veel, maar voor de vele tientallen wensen, ideeën en verlangens, varië rend van een archeologische thema- hoek tot en met een slee-helling, was geen plaats. Hij is tevreden met het resultaat: „Er is nog vrije ruimte ge noeg." Kun je nog zien dat er gif onder de ze schone grond ligt? De ontwerper vindt van wel: „De heuvel is toch een paradox in vormentaal: een kegel die doet aan een gashouder denken. En sowieso, de hoogteverschillen in dit park geven aan dat er iets mee aan de hand is. Er kon niks worden afgegra ven dus er is alleen maar grond bij ge komen. Voor ons is dat een middel om de geschiedenis te laten zien. Normaal gesproken heb je het geld niet om ergens zoveel grond op te brengen, er zit bijna acht meter ver schil tussen het straatniveau en het hoogste punt." Van Clemens Steenbergen hadden de verwijzingen naar de historie wel wat explicieter gemogen. Hij ziet dat er 'iets' mis is door de rafelige woning bouw aan de randen van het park. „Zo ziet een parkrand er bijna nooit uit. Dat is altijd kostbare grond. Hier heeft het gif natuurlijk jaren de prij zen gedrukt. Dat zal gaan verande ren." Hij ziet de verdroogde berken: „Die kunnen niet bij het grondwater." En niets ten nadele van de drie roesti ge reuzen van kunstenaar Schlitte: Steenbergen ziet er niet aan af wat die met deze plek of het verleden te ma ken hebben. „Het zou mooier zijn als hun aanwezigheid iets te betekenen had dat in verband staat met de histo rie. In park Buttes Chaumont in Parijs hebben ze de uitgeholde kalkgroeve aangedikt. Je kunt er nu in en op. Daar ervaar je de oorsprong van het park, dat uitmergelen van het land schap. Die enorme betonnen wanden die hier in de bodem zitten, daar had je een thema van kunnen maken, maar ik zie dat niet terug en dat vind ik jammer. Ik begrijp het wel: je wilt dit verleden natuurlijk wegstoppen." ANKA VAN VOORTHUIJSEN Een buurtbewonertje op bezoek bij een van de roestige reuzen die kunstenaar Thomas Schütte maakte voor het Griftpark.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 45