Kunst 'Ik ben gelukkig in wat ik doe' Bach maakt zijn debuut bij Kruidvat Schone Schijn Aanbieding: tien Chinese bruidskasten met houtworm Panorama van Leiden gerestaureerd RDAG 4 SEPTEMBER 1999 JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 tstiband ontvangt gouden plaat sterdam Uit handen van staatssecretaris Rick van der Ploeg h cultuur heeft orkestleider Wim Brussen van de Jostiband gouden cd ontvangen. Dat gebeurde na afloop van het con- J dat de Jostiband gaf in het Koninklijk Concertgebouw in Sterdam. Daar werden opnamen gemaakt voor een tv-speci- l (ie door de NCRV in november wordt uitgezonden. Van de üband, bestaande uit honderdtachtig verstandelijk gehandi- jten, zijn sinds 1977 meer dan 110.000 platen verkocht. TV- jendingen van de populaire Jostiband stonden de afgelopen in altijd garant voor zeer hoge waarderingscijfers. Assandra Wilson in Concertgebouw airERDAMDe Amerikaanse Cassandra Wilson, een van de talenten van de jongste generatie jazzmusici, geeft op «september een optreden in het Amsterdamse concertge- viw. Wilson zing onder meer nummers van haar laatste cd Miles'. Voor deze cd schreef de zangeres teksten bij van de legendarische trompetist Miles Davis. Het con- D!Jvan Wilson is het tweede deel van de serie Jazz in het Con- Igebouw. Het Jazz orchestra van het Concertgebouw opent jeeks op 10 september. Na Cassandra Wilson bezoeken ook jgpiy Rollins (25 oktober) en Bobby McFerrin (februari 2000) Xoncertgebouw voor optredens. Danny de Munk maakt operadebuut in Amsterdam ondriaan Stichting de boer op JtDAM fac ed dondriaan Stichting gaat jgjjroter publiek wijzen op de koopregeling. Daarmee *®mand een kunstwerk ko- n het merendeel van het fjopbedrag gespreid beta- )m meer kunstliefhebbers regeling te attenderen, it de stichting advertenties Nederland en een lifesty- >vatl. kjj dit moment maken zo'n refciensen gebruik van de re- Ze hebben een kunst- ;ekocht bij een van de 138 laten galeries, betalen 20 n^e 'n$ efe procent van de prijs meteen en sluiten voor de rest een lening af bij de VSB. Elke maand los sen ze een deel van het bedrag af. De Mondriaan Stichting neemt de rente voor haar reke ning. Daarvoor is een budget van twee miljoen gulden be schikbaar, maar daarvan is tot nu toe jaarlijks maar 1,2 mil joen gebruikt. Directeur Melle Daamen van de Mondriaan Stichting hoopt dat de regeling nu populairder wordt. De afgelopen drie jaar is het aantal gebruikers overigens al verdrievoudigd. ]tu5-plussers op de dansvloer eren en dans. Dat je daar- iet meteen hoeft te den- aan volksdansen of stijl- :en bewijst dansdocente van de Broek. De Leidse It zich bezig met het ont- elen van een dansgroep 55-plussers. Van de k benadrukt dat het niet om een veredelde vorm gymnastiek. Aspecten als ie, lichaam en artistieke gkomen aanbod. )e ouderen van nu zijn d vitaal en ondernemend, ragen om ontspannende eden en dans hoort De mogelijkheden echter beperkt. De 55- ;ers kunnen eigenlijk niet meer mee met moderne dansvormen, maar zijn nog te jong voor bijvoorbeeld oude- rengymnastiek. Zo dreigt deze groep tussen wal en schip te vallen", aldus Van de Broek. De dansdocente bestudeert nu de mogelijkheid dansles sen te geven aan deze groep 55-plussers. Ze wil hen de mogelijkheid bieden dans te beleven als kunstvorm en niet alleen als conditietraining. Daarvoor zullen uiteenlopen de muziekvormen gebruikt worden en zullen stukjes tra ditionele dans verweven wor den met moderne dans. Ook wordt in de lessen aandacht besteed aan de lichamelijke en psychische consequenties van het ouder worden. Danny de Munk kreeg op de middelbare school een onvoldoende voor muziek. Woensdag zingt hij in het Amsterdamse Concertge bouw opera. Wie had dat gedacht? Als kind was hij het gezicht van de speel films 'Ciske de Rat' en 'Op Hoop van Zegen'. En net toen hij in de anonimiteit leek te verdwijnen kwam hij terug met een hoofdrol in de musical 'Les Miséra- bles'. Daarna volgden 'Cy rano', 'Pumpboys and Di nettes' en 'Blood Brothers'. Gisteravond was hij bij de Vara te zien in de speelfilm 'All Stars', later dit seizoen speelt hij in de musical 'Tsjechov'. .Aanvankelijk vond ik het leuk om in het Concertgebouw opera te zingen. Maar nu het zo dichtbij komt, is het alleen nog maar heel spannend." amsterdam En zo daalt Danny de Munk woensdag de majestueuze trap met e loper af, naar het podium waar zo veel groten uit het vak hem voorgingen. Hij kent die trap, maar is er niet bang voor. ,Als ik daar mezelf maar onder controle heb. Want vergeet niet dat ik iets heel nieuws doe en dat iedereen op mij let." Zijn opera-avontuur begon toen hij met het Nederlands Theater Orkest meewerkte aan een reeks voorstellingen voor de jubilerende Rabobank. ,,Een groots opgezette productie met koor, orkest, ballet en solisten. Zo'n vijfhonderd medewer kers", herinnert hij zich. „Jules van Hessen, de dirigent, vroeg me toen of ik er wat voor voelde om met dit orkest opera te zin gen. Dat gaan we nu proberen, één concert voorlopig." En zo werd de zanger/acteur ter voorbereiding in contact ge bracht met de zangpedagoog Philip Curtis. De docent aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag geniet van zijn Danny de Munk: „Op school kreeg ik een vijf voor muziek." leerling, die geen noot kan le zen, maar van nature zingt als een lijster: „Er moest nog wel wat aan zijn techniek worden gedaan, maar bij de eerste les merkte ik wel dat hij heel na tuurlijk zingt. Hij kan ook heel mooi van hoog naar laag gaan. Wat voor de opera nodig is, heeft hij in huis." Danny merkt op dat Curtis hem precies de steun heeft ge boden die hij nodig had. „Tech niek, uitspraak. En bovendien: wat weet ik nou van opera? In mijn periode bij 'Les Miséra- bles', met Ernst Daniël Smid en Henk Poort heb er ik wel over gehoord. Maar verder?" Echt verbazing hoeft deze nieuwe stap niet te wekken. Wie hem heeft horen zingen in 'Cyrano' weet dat hij vocaal be slist iets in huis heeft. Moeite loos pakte hij daar de nodige hoge noten. „Maar toen ik aan dit operaproject begon, had ik nog wel de neiging vooral hard en hoog te zingen. Dat moest ik nu afleren. Het zou anders ont zettend saai worden. Rustig ademen, daar gaat het in de eerste plaats om. Dat is mijn basis." Schier achteloos laat hij soms de namen van die hoge noten vallen, maar die noten ook lé zen? „Nooit geleerd. Jammer. We hadden op de mavo wel muziek, maar dan moest je een werkstuk maken over Elvis Presley of The Beatles. Ik had daar geen zin in, deed mijn best niet. Ik kreeg dus een vijf voor muziek." Zijn coach maakt zich daar niet druk om. Danny kan goed luisteren en vlot reproduceren wat hij hoort. Die werkwijze is trouwens niet zo vreemd. Mijn eigen Italiaanse zangleraar heeft nog gewerkt met Benia- mino Gigli en Tito Schipa, de grote stemmen van voor de oorlog. Van hem weet ik dat heel veel zangers op die manier hun rollen instudeerden. Opera was daar een mondelinge cul tuur. Ze waren domweg met die muziek opgegroeid." FOTO GPD/PHIL NIJHUIS Danny de Munk komt uit Purmerend, maar zijn wortels liggen in Amsterdam en voor een deel zelfs in de Jordaan, die al heel wat artiesten heeft voortgebracht. Johnny Jordaan, Willy Alberti, Henk Poort en ook Danny's grootouders, die ooit bekend heid genoten als het duo De Munk. Een wijk die zo zijn eigen Ita liaans getinte operacultuur had. Volgens Curtis kan het niet an ders of die wortels hebben er toe bijgedragen dat het opera repertoire zijn leerling goed ligt. „Ik ben ervan overtuigd, dat er een relatie ligt tussen Italië en de Jordaan. De oorspronke lijke bewoners van die wijk ko men beslist uit het zuiden. Danny opent met een aria uit Verdi's 'La Traviata'. Daarna volgt 'Lamento di Federico' uit 'L'Arlesiana' van Cila en samen met de Amerikaanse mezzoso praan Gail Gilmore zingt hij het grote duet uit de eerste acte van 'Carmen'. Omdat het belcanto en het Napolitaanse lied dicht bij elkaar staan besluit hij met het bekende Napolitaanse lied 'Torna a Surriento'. „Opera be hoorde tot de cultuur van het volk", aldus Curtis. „Ook zulke liederen horen daarbij. Bij ope rarecitals waren dat de toegif ten. De grens tussen licht en se rieus is daar veel kleiner." Bewust geluisterd naar be staande opnamen heeft Danny niet. „Ik ben veel te bang dat ik daar onbewust iets van imi teer." Niettemin heeft hij wel degelijk een voorkeur voor be paalde stemmen. Favoriet is Placido Domingo. „Een warme stem met veel laagte. Anders dan Pavarotti, die ldinkt me te licht. Je kunt bij Domingo ook zo goed horen dat zijn stem door de jaren heen is veran derd. Als ik dat hoor, weet ik dat ik nog een lange weg heb te gaan." Vertrouwder is hem de we reld van de musical, die na de pauze aan bod komt. „Ik wil die avond een compleet beeld ge ven van wat ik kan." Met Gail Gilmore en Laura Vlasblom is hij te horen in fragmenten uit 'West Side Story', 'Les Miséra- bles' en 'Miss Saigon'. „Voor die musical heb ik nog auditie gedaan. Ik zou de rol van Chris moeten spelen, maar ik was te klein. En eerlijk gezegd: Tony Neef, die de rol kreeg, was voor mij gewoon die Chris. Maar na de auditie vroeg de Engelse producent Cameron Macintosh mij meteen naar Londen te ko men voor een rol in 'Martin Gu erre'. Heb ik niet gedaan, net als destijds Willy Alberti toen ze hem vroegen naar Amerika te komen. Hij hechtte te veel aan zijn omgeving, zijn familie. Ach. waarom zou ik. Ik ben gelukkig in wat ik doe." Danny de Munk met Gail Gilmore, Laura Vlasblom en het Nederlands Theater Orkest o.I.v. Jules van Hessen; 8 sep tember, Concertgebouw, Am sterdam. jquizje 'Ken uw eufemis- e meer dan genoeg heb- pn mensen met een ande- lir en die vervolgens over ngjagen, dan moorden et uit, maaardie zui- we etnisch, pde. e meer dan genoeg heb- an tienduizenden varkens bergen speklappen de >n verstoren, dan slachten niet maaardie rui- ve preventief. Voelt u hem ïetje? kkelijk hè, als je voelt dat een beetje voor hoort te ïen geef je het gewoon idere naam. Nog eentje :t af te leren. Een moeilij- :e keer. meer dan genoeg mooie exotische potjes en pan- ebben, en indianenmo- is, Dayakschedels waar le technische recherche ;at meer in ziet, klamboes :én mot meer schade aan ht dan tien restauratoren in herstellen, verroeste n en kromzwaarden, af- eelden met gespalkte le- ten, twintig identieke Gui- peniskokers, tien Chinese ikasten met houtworm, :e Japanse theesetjes an de schoteltjes ontbre- i die met goed fatsoen al- og maar te gebruiken zijn :en remake van 'Shogun', oe we die niet de deur uit Ja, goed zo meneer En- an, „dan gaan we kritisch cteren." at probeerde directeur >man van het Volkenkun- seum waarschijnlijk dui- te niaken aan een journa- an deze krant. Het zal niet ste keer zijn geweest dat s zo'n fijn gesprek het for- Iargon ongrijpbaar wordt, orden als deselectie, de- iionisering en collectie- - iteit kunnen heel gemak een door de wijn al licht >seerde tong tackelen. Op ==3 s MITtl Het museum van de toekomst? Geheel ontzameld... rené de cocq Het begint instrumentaal: de eerste box met cd's die de drogisterijketen Kruidvat uitbrengt in het kader van zijn met veel op hef aangekondigde Bach Edition omvat negen cd's met instrumentale muziek van de componist, wiens 250ste sterfdag vol gend jaar aanleiding is tot tal van manifes taties en evenementen. De box met 'Orchestwerke' en 'Konzer- te', voorzien van een informatief boek werkje over Bach en zijn werk, ligt nu in de winkel. Verwacht mag worden dat deze Bach Edition een opmerkelijk verkoopsuc ces gaat worden; Kruidvat zelf rekent erop dat het project drie miljoen Bach-cd's in Nederlandse huiskamers gaat brengen. Van de verzamel-cd waarmee de serie werd ingeleid zijn er 120.000 verkocht. Kruidvat is in Nederland de derde aan bieder van een cd-project dat het complete oeuvre van Johann Sebastian Bach omvat. Belangrijk verschil is dat de Kruidvat-editie niet alleen uitsluitend in de 476 gelijkna mige drogisterij winkels te koop is, maar ook nog eens extreem goedkoop is. De eer ste box kost nog geen 25 gulden, het totale project gaat de geïnteresseerde consument rond 500 gulden kosten; de uitgaven van de concurrentie in de reguliere platenhan- del kosten daar een veelvoud van. De eerste Kruidvat-box (er komen er nog negentien achteraan, met onderlinge tus senpozen van een maand) omvat de zes Brandenburgse concerten, de orkestsuites, de vioolconcerten, de klavecimbelconcer ten, de dubbel- en tripelconcerten en het hoboconcert. Wie vreest dat de drogist de cd's heeft volgeplempt met obscure registraties komt bedrogen uit: de uitvoeringen komen op naam van The Consort of London, het Neues Bachisches Collegium Musicum, de Amsterdamse Bachsolisten, violiste Emmy Verhey, fluitiste Marieke Schneemann en klaveciniste Christine Schomsheim. Wel licht niet de Champions League van de ba- rok-uitvoeringspraktijk, maar toch zeer respectabele ensembles en solisten. Ook in latere afleveringen van het project komen we internation^e coryfeeen tegen als Em ma Kirkby en Michael Chance, het Bran denburg Consort van Stephen Cleobury, het Berüjnse ensemble van Peter Schreier, orkestleider Trevor Pinnock en dirigent Roy Goodman. De wereldlijke cantates door Peter Schreier (met o.a. Edith Mathis) zitten sa men in de vijfde box; Je serie wordt beslo ten met twaalf boxen met het immense oeuvre van 200 kerkelijke cantates. Een verhaal apart: dat is een geheel nieuwe ambitieuze productie onder leiding van de gedreven Elburger Pieter Jan Leusink met zijn Holland Boys Choir, zijn Netherlands Bach Collegium en solisten als de Neder landers Bas Ramselaar en Sytse Buwalda. Na de aftrap met de orkestwerken en concerten is de eerstvolgende Kruidvat box (begin oktober) er een met vocale wer ken als de Hohe Messe, vier Lutherse mis sen, koraalzettingen en het Magnificat. zich geen slechte zaak, want zelfs Van Dale weet niet wat ontzameling en deselectie bete kenen. Het zij Engelsman ver geven. Na het interview gaf Engelsman een verklaring uit met de schreeuwende kop: 'Volken kunde houdt geen uitverkoop.' Dat het museum voorwerpen uit de collectie ter verkoop aan zou bieden, daarover was geen woord gesproken. Ontzame- len... Misschien heeft hij dat nog net wel gezegd. Ontzame- len is niet zo'n moeilijk woord als decollectionisering. „We gaan ontzamelen." En toen heeft de journaliste na tuurlijk gevraagd: „Maar, me neer Engelsman wat bedoelt u dan precies met ontzamelen? Gaat u nou wel of niet stukken uit het depot verkopen?" En toen besloot de directeur van het Rijksmuseum voor Vol kenkunde (wie weet het zeker) op niet mis te verstane, oerhol- landse wijze zijn standpunten uiteen te zetten. De directeur zei: „Mwööaah." Maar hij bespeurde een spoor tje van desinteresse en corri geerde snel: „Nou, misschien." Ja, zo moet het ongeveer ge gaan zijn. Maar dat was niet genoeg. Hij voelde dat hij pas weer haar volle aandacht zou krijgen als hij HET WOORD zou noemen, dat vermaledijde V-WOORD (dat overigens wel in Van Dale staat). Hij zou die eeuwenoude bloedbroederscode van muse umdirecteuren die het noemen van HET WOORD verbiedt, ver breken. Hij kon het zich nog goed herinneren, de laatste keer dat HET WOORD werd ge bezigd. Er volgde een ritueel bij volle maan waarbij ze allemaal de baas van Boymans van Beu- ningen offerden terwijl ze in een heksenkring een zelfgevou- wen hoedje van Van Der Ploegs cultuurnota droegen. Ach ja, de zinderende energie van die avond. De journaliste keek verwach tingsvol en hij waagde het erop, want spijt is iets van later. „We gaan waarschijnlijk verkopen, ja." Het vermaledijde V-WOORD was gevallen en schoot als een kiezel door een autovoorruit. Van het rokerige établissement waar ze de beste Beaujolais van de stad hebben tot aan de Morssingel echode HET WOORD en deed elk depotstuk in de kelder van Volkenkunde schudden op z'n grondvesten. Elke wajangpop en elk tinnen soldaatje. Maar Engelsman voelde zich opeens heel zelfver zekerd. „Ja mevrouwtje daar kijkt u van op, hè?" Ze besloot nog even te blijven, stak een sigaartje op en krabbelde snel iets in haar bloc note toen de directeur zich om keerde om nog een flesje te be stellen. En toen hij zich weer omdraai de en de journaliste recht in de ogen keek bedacht hij dat later in het gesprek, heel subtiel, nog even zijn postzegelverzameling moest aansnijden. Dat zou vast ook indruk op haar maken. En ze lachten beiden heel hard en heel gezellig. Ja, zo moet het gegaan zijn. pablo cabenda leiden Het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal zal vol gend jaar het in 1905 door Jan van Dam geschilderde 'Panorama van Leiden' ten toonstellen. Het gaat hier om een op strokarton geschilderd tafereel van 9 bij 1.2 meter, waarop de Apothekersdijk, het Kort Rapenburg, het Gal gewater, de Turfmarkt en het begin van de Haarlemmer straat, bekeken vanaf de Bor- stelbrug, te zien zijn. Het doek, dat momenteel wordt gerestaureerd door de Leidse kunstenaar/restaurateur Peter Willemsen, wordt gemon teerd op een rond stalen fra me zodat de toeschouwers er in rond kunnen lopen. Het panorama is in diverse tech nieken geschilderd. Begin de ze eeuw, toen dit genre in de mode was, is het al eens eer der in De Lakenhal te zien ge weest. Het is opmerkelijk dat dit schilderstuk bewaard is gebleven omdat er, toen de mode voorbij was, tal van pa norama's zijn vernietigd. FOTO HENK BOUWMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 33