'Je kunt niet zomaar een gedicht jatte 'Swanlake' maakt verwachtingen niet waar Lubbers heke 'paars' bij oper^ TheaterfestivT Ti Cultuur Kunst ag: vrijdag 3 september 1999 m rijsdam, 071-5356444, plv. chef Levensliedfestival in schouwburg leipen De finale van het Leids Festival van het Levenslied is op j zaterdag 18 september. In de Leidse Schouwburg strijden 18 fi nalisten om de Mary Bey Bokaal, tienduizend gulden, een pro fessionele opname en een betaald optreden. Tijdens de jury pauze treedt Hanny als speciale gast op. Kaarten zijn vanaf he den verkrijgbaar aan de kassa van de Leidse Schouwburg. Grafiek Manifestatie in Den Haag Wf 'Interieur met rode tafel en kat' van Geert Overvliet. den haag De Grote Kerk in Den Haag is van 11 tot en met 19 september het toneel voor de vierde biënnale van de Zuid Hol- landse Grafiek Manifestatie. Negen dagen lang kan het publiek j genieten van etsen, litho's, zeefdrukken en houtsnedes. In to taal zo'n duizend werken van 175 kunstenaars uit Zuid Holland, uitgenodigd door de Haagse Grafiekwinkel INKT. Naast werk van van kunstenaars die al eerder hebben geëxposeerd op de Biënnale is er ook grafisch werk te zien van veertig nieuwko- mers en van kunstenaars die op verzoek werk hebben gemaakt voor de manifestatie. Er is ook werk te zien van Leidse kunste naars als Arjenne Fakkel, Piet Franzen en Marijk Gerritsma. Daarnaast wordt hedendaagse computergrafiek gedemon streerd en kunnen kinderen, onder leiding van kunstenaars, hun creatieve lusten botvieren. De toegang is gratis. Circus Renz naar Noordwijk noordwukCircus Renz komt naar Noordwijk. Tijdens zijn tournee door de Benelux strijkt het circus drie dagen neer op het terrein aan het Wantveld. Voorstellingen worden gespeeld op vrijdag 10 september om 16.30 ^n 19.30 uur, zaterdag 11 september om 15.00 en 19.30 uur en zondag 12 september om 14.00 uur. 'Oude man' in Mauritshuis den haag Het 'Portret van een oude man' van Rembrandt is gisteren in het Mauritshuis aangekomen en opgehangen in een van de Rembrandt-zalen, boven in het museum. Het museum kocht het in 1667 geschilderde doek ohlangs voor 32 miljoen gulden van Britse particulieren. Het Mauritshuis is zo verrukt dat het vanaf vandaag tot en met zondag 12 september iedereen gratis binnenlaat om de nieuwe aanwinst te bekijken. FOTO ANP Edison voor Herman van Veen Hilversum Herman van Veen heeft de Edison Luisterlied 1999 gekregen. De onderscheiding is hem vandaag overhandigd door radiopresentator Frits Spits, één van de juryleden. Dat gebeurde tijdens de presentatie van Van Veens nieuwe cd die hij samen met het Rosenberg Trio maakte. De Edison kreeg Van Veen voor de vier-cd-box Nu en dan', een selectie uit alle albums die de artiest de afgelopen dertig jaar heeft gemaakt. De jury schrijft: ,,VVat hij ook zingt, door wie en wanneer ook geschreven, het klinkt als Herman van Veen.'' Het is Van Veens achtste Edison. Zijn eerste kreeg hij al in 1970. De vorige ontving hij in 1991 in de categorie kinderrepertoire voor 'Alfred Jodocus Kwak Goede morgen'. Dynamo Open Air naar Tilburg tilburg Het hardrockfestival Dynamo Open Air gaat vrijwel ze ker van Mierlo naar Tilburg. Organisator Mojo Concerts wil weg uit Mierlo omdat de organisatie ontevreden is over het festival- i terrein. Mierlo was dit jaar voor het eerst gastheer voor het festi val dat jaarlijks 50.000 bezoekers trekt. Het werd jarenlang ge houden op de vliegbasis Eindhoven. Hier moest het wijken voor woningbouw. Het festival wordt dit jaar niet gehouden tijdens de pinksterdagen maar met Hemelvaart. Dit gebeurt omdat er tijdens de pinksterdagen onvoldoende politie beschikbaar is vanwege het EK-voetbal. Van Warmerdam in eigen stuk Amsterdam Alex van Warmerdam gaat vanaf vandaag zelf één van de rollen vertolken in het stuk 'Adel Blank', dat hij schreef en regisseerde. Hij neemt de rol over van Peter Blok, die vanwe- j ge ernstige rugklachten niet meer kan meedoen aan de heruit voering van het toneelstuk. Vorige week werd bekend dat, Blok de rol van Walter definitief moest neerleggen. Van Warmerdam besloot toen de rol van hem over te nemen en sloeg meteen aan het repeteren. Het stuk werd vorig seizoen al vertolkt en wordt wegens succes opnieuw op de planken gebracht. 'Adel Blank' gaat over de gelijknamige vrouw die op sterven ligt. Personeel en familie staan haar gedwee bij, maar kunnen niet wachten tot de onuitstaanbare, dominante en veeleisende vrouw komt te i overlijden.-Ze laat namelijk een fortuin achter. Belangrijke prijs voor Ivo van Hove Edinburgh Regisseur Ivo van Hove van het Zuidelijk Toneel heeft op het theaterfestival van Edinburgh de Herald Archangel Award gekregen voor de voorstelling 'India Song'. Het Schotse festival staat internationaal hoog aangeschreven, de prijs heeft prestige. Vorig jaar kreeg Van Hove nog een 'gewone' Angel Award. 'India Song', waarmee het Zuidelijk Toneel vanaf 15 september door Nederland toert, is een stuk van Marguerite Duras. Het gaat over een vervlogen liefde tussen twee kolonia len en het verlangen van de mens om zich in passie te verliezen. 1 let stuk speelt tegen de achtergrond van armoede in het India van de jaren dertig. Behalve de jury is ook de Britse pers lovend over 'India Song'. Volgens The Scotsman bracht Van Hove's productie een 'kleine theatrale aardbeving' teweeg. theater recensie ruk van rotterdam Voorstelling: 'Swanlake' (locatieproject) Regie: Phillip Mackenzie. Productie: Karin Terwisse. Gezien: 1/9, Passantenhaven, Nijmegen Nog te zien aldaar: t/m 5/9. En toen ging het licht uit en klonk er een mat applaus van de toch uitverkochte tribunes. Het publiek reageerde beleefd op de eerste voorstelling van het locatieproject 'Swanlake' in en om de Passantenhaven aan de Waalkade te Nijmegen. Ken nelijk uit respect voor de niet geringe inzet aan menskracht en machinerie. Tot de verbeel ding had het spektakel duidelijk niet gesproken. Van 'Swanlake' gaat dan ook weinig zeggings macht uit. Op papier is het allemaal veelbelovend. Het Gelders Ope ra en Operette Gezelschap, de slagwerkgroep Circle Percussi on en het Duisburger Tanztea- ter, aangevuld met trompettis ten, een vocaal ensemble en eén doedelzakspeler. Dit alles in een enscenering met grote drijvende pontons, kolossale decorstukken aan hijskranen en de toch al fraai verlichte Waal brug. In de praktijk vermag het niet tot vervoering te leiden. Dit is niet te wijten aan het langzaam op gang komen van de show. Juist een voorstelling in de open lucht kan baat heb ben bij een trage aanzet. Het publiek krijgt dan de tijd om onderscheid te maken tussen wat er op de locatie wel en niet bij het spel hoort. En in dit op zicht is er bekoorlijke afleiding te over bij de Passantenhaven. De majestueuze Waalbrug is al genoemd, op de rivier varen sprookjesachtig verlichte passa- giersboten voorbij en wat ver derop lijken glimwormen over de spoorbrug te kruipen. Je zou haast vergeten dat je ook nog entreegeld voor iets had be taald. Dat het publiek niet in de ban van de voorstelling komt heeft hoofdzakelijk te maken met een gebrek aan theatrale samen hang. Om te beginnen staan de menselijke scènes en de machi nale tot geen enkele verhou ding met elkaar. Als er weer een met een booreiland associaties oproepende ponton wordt in gevaren, ontgaat het je volledig dat er op het podium aan de overkant ook nog wordt ge danst. Valt je oog er toevallig op, dan is nauwelijks te zien wét er wordt gedanst. Aan de zuilen van de pontons zijn dan seressen te zien, die meer op zich vast klampende vlinders lijken dan op zwanen. De vraag van initiatiefheem- ster Karin Terwisse aan Phillip MacKenzie om een spektakel op water te maken, bracht de regisseur op het idee iets met FOTO GPD zwanen te doen. 'Swanlake' dus. Maar hoogstens in de ver ste verte zou er sprake zijn van enige inspiratie op het klassieke ballet 'Het Zwanenmeer'. Dat mag. In de verste verte moet er dan wel iets te ontdekken zijn van wat MacKenzie ongeveer met zijn 'Swanlake' beoogt. Dit beetje houvast biedt hij helaas niet. g si Huygens^ VOOr Ottfden eze\ den haag anp De Constantijn Prijs gaat dit jaar, lem Jan Otten. Df r schrijver, essayist. ter is de jongst^ ooit. Hij krijgt tlijv scheiding voor oeuvre. Aan de geldbedrag van 1 den verbonden.g aan won Otten al dei Alp pert Prijs met £ij ki bundel 'Paviljoens er i der schreef hij oeijn romans en beweruur neelstukken. De ft de pert Prijs gaat ditredst Peter van Lier, vo< de 1 dichtenbundel ster 1 o...'. Van Lier diitva in 1995 met 'Mfta21 baar'. Gijs IJlande F. Bordewijk PrijsTm roman 'Twee h^ een schotel. De Hichtum Prijs £do( Eva Gerlach. Zij s~ h jeugdboek 'Hedf Eland'. GerlachL^ eerder onderschu de Jan Campertf f G.H. 's-Gravesa^ ko; tot slot, is dit jaa dichter Gwy Ml^p Hij ontvangt d' n scheiding voor iicrbrl seren van de Poëden in Watou. De prén. E den op 17 decyjng Den Haag uitgqeds Otten na ontvaien. I winnaars 10.000 fcken jzijr er Uitgevers en Vereniging Letterkundigen kwaad over diefstal poëzie voor rouwadvertenties De Vereniging voor Letterkundigen (WL) en de Neder landse uitgevers storen zich aan de manier waarop be grafenisondernemers en nabestaanden, zonder enig overleg en zonder betaling, poëzie van gevestigde au teurs gebruiken voor rouwadvertenties. Sommige begra fenisondernemers verrijken hun service-pakket zelfs met door hen zelf samengestelde bloemlezingen, waaruit de nabestaanden een passend gedicht kunnen kiezen. leiden/amsterdam cees van hoore M. Meijer van de Vereniging voor Letterkundigen: „Voor het overnemen van een heel ge dicht moet altijd toestemming worden gevraagd. Dat werk is volgens de auteurswet be schermd. Er zal overleg met de uitgever moeten plaatsvinden en altijd moet de naam van de auteur worden vermeld. Maar daaraan houden velen zich niet. Ook zal er eventueel iets moeten worden betaald. De uitgever bepaalt zelf hoeveel: dat kan een tientje zijn, maar ook drieduizend gulden." Veel begrafenisondernemers vinden dat er voor die poëzie niet hoeft te worden betaald. Ook de begrafenisondernemers in Leiden. Mevrouw Wassenaar van Begrafenisverzorging Co- operatie PC: ,Ach, dat zijn van die standaarddingen. We heb ben een boekje waarin de men sen kunnen kijken. En voor het publiceren van die gedichten hoeven we niet te betalen." Laurine Mustert van begrafe nisonderneming Van der Luit: „We hebben hier een soort bloemlezing waaruit de men sen kunnen kiezen. Dat gaat van Nel Benschop en Toon Hermans tot Vasalis, Achter berg, Roland Holst en Jules Deelder. Prachtige teksten: 'Niet het snijden doet zo'n pijn, maar het afgesneden zijn' van Nel Benschop bijvoorbeeld. Of 'Beter opbranden dan uitdo ven' van Jules Deelder. Er zijn hele mooie teksten. Als de men sen het niet willen, wordt de auteur niet vermeld. Voor die teksten wordt aan de dichter niet betaald. Onder zulke trieste omstandigheden zal geen schrijver de mensen toch het mes' op de keel zetten. C.J. Visser, uitgever bij uitge verij Kok in Kampen, waar het werk van de veelgeciteerde dichteres Nel Benschop ver schijnt: „Dit is echt te gek voor woorden. Het is voor mij al een jarenlange ergernis. Kortgele den heb ik een begrafenison derneming aangeschreven die zo'n bloemlezing had gemaakt. Ze hebben dat boekje uit de handel moeten nemen. Maar als je hen op dit soort zaken aanspreekt, doen ze net of hun neus bloedt." Uitgever Wouter van Oor schot: „De uitgeversbond moet zo snel mogelijk met de begra fenisondernemers om de tafel gaan zitten en dit regelen. Die begrafenisondernemers zijn za kenmensen en zé kunnen er zich dus niet vanaf maken met te zeggen dat ze niet weten hoe het moet. Dat is weinig profes sioneel. Als je een dode wilt herdenken of een geboorte wilt vieren, je zelf niets moois kunt bedenken en een gedicht van een ander neemt, moet je de dichter en de uitgever betalen. Dit moet snel worden geregeld. En dan krijgen ze met terug werkende kracht van mij alsnog een claim aan hun broek. Laten we zeggen over de laatste tien jaar. Die kraaien speculeren er natuurlijk op dat de schrijvers in zo'n situatie toch niet aan de bel zullen trekken. Hier is wel heel wrang het gezegde 'de één zijn dood is de ander zijn brood' van toepassing, zullen velen zeggen. Maar je kunt niet zomaar een gedicht jatten." M. Meijer van de Vereniging voor Letterkundigen: „De men sen begrijpen niet dat er voor zo'n tekst betaald dient te wor den. Dan zeggen ze: 'De schrij ver is er toch al voor betaald.' Ze vergeten dat het auteurs recht inkomensten moet gene reren voor die auteur. Ik ben laatst eens gebeld door een ge bruiker die er door een auteur op was aangevallen dat hij zo maar iets had overgenomen uit zijn werk. Die man deed heel zielig en vond dat erg pijnlijk. Maar zo'n schrijver heeft na- rdac bij e !n 20 Dc 'erdï lagv tuur lijk wel gelijk. het algemeen hebi aan de neiging om er doo doen. Uit piëteit." te l „Het plaatsen vaïdra; een rouwadvertent ha trend aan het worchij d de Haan van vaniont lands Verbond van ganisaties: „Van d zingen weet ik nie niet. Ik zit nu al zojï*| in het vak en ben er-*- k ze mij nog nooit oj hebben kunnen bi denk niet dat er dc— staanden of de b., dernemer voor di erT wordt betaald. Misr6! hiervoor hetzelfde0 1 muziek in de aulwe6 hoeft ook niet te iaP taald omdat het hitr ten gebeuren betref*?0.1 niet gaat om een'J openbare ruimte ir°[ ciële doelstellingen0"01 Inf di ;t de ifoor 'fo>" amsterdam gpd In zijn openingsrede voor het 13de Theaterfestival in de Am sterdamse Stadsschouwburg noemde oud-premier Ruud Lubbers gisteren nergens de naam van PvdA-staatssecretaris van cultuur Rick van der Ploeg. Maar voor de goede verstaan ders in de zaal was duidelijk dat de ex-CDA-voorman de 'paar se' uitgangspunten van Van der Ploeg voor het komende Kun stenplan met welgemikte scho ten de grond inboorde. Doelend op Van der Ploegs stokpaardje dat de culturele sector de komende vier jaar meer jongeren moet binden, stelde Lubbers: „Wie aan de 'moeilijke kunst' vraagt zich aan te passen aan de bestaande wereld, vraagt van haar het on mogelijke. Als de cultuur zich aanpast, verloochent zij haar streven en verdwijnt ze spoor loos in de Bermuda-driehoek. Vraag daarom niet aan de mu zen zich aan te passen aan de toenemende infantilisering van de maatschappij." Volgens Lubbers is jong zijn een groot goed, maar geen absolute waar de. Cultuur is er om jongeren in hun leven meer te laten begrij pen en daarom moet het on derwijs hen weer de kennis van de muzen leren. De oud-premier toonde zich bovendien kritisch over Van der Ploegs geregelde 'gehamer' op een grotere inspanning van de cultuursector voor een multi culturele samenleving: „Vraag aan de muzen om ons andere talen, nog meer werelden, an dere culturen en tradities te le ren kennen. Laat de muzen ons leren om kosmopoliet te zijn, in plaats van multicultureel." Want volgens Lubbers is 'een verdere geestelijk* ling' alleen moge eerst onze eigen t< gen geschiedenis, religie, onze eigen PE Wl nen'. De oud-premier korte metten met 01 ting die de 'paarse*PLf taris de cultuursect^ gen meer eigen i|. 6 verwerven: „Vraag, muzen om ondemLeo: Geld verdienen is langrijkste taak. Mre 1 ondernemer om pn e zijn." Lubbers hek Se dien de vraag aaiP.eer 'om niet moeilijk en ker, kunst mag en iP maar al wat gemafn" ons niet verder helr0!" Met zijn rede zg de traditie voort dri?er terfestival wordt e een 'State of the 'n,w een 'illustere sprelc. e ge keren werd her0^ voerd door onder;6 Bolkestein en He<renc en vorig jaar gebnf Ploeg zijn rede crr eerst in het openbL^6 culiuurpolitiek uite ,n 1 Lubbers was door I e val-directeur Art#en voor de opening I 6 v zijn functie van vc 1 de raad van advf^° Nexus Instituut, e kelijke instelling d§ !s, pese cultuurgoed fcf Pï Het Nederlandse,- Nederlands-Vlaam tival heeft plaats g e op en rond het L 1 Amsterdam en dui 12 september. Hetz omvat onder meer 1 tien voorstellingen Q gen naar de Grote valprijs van 50.000 egt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18