'Cultuur op Drift' op eigen benen 'Ik kan me volledig verliezen in een liedje' Massaal op de mg met de pootjes omhoog Cultuur Kunst 'Rembrandt' arriveert in Mauritshuis fi Operagala in Lisse met Henk Poort Pietje Bell is op de planken minder leuk DERDAG 2 SEPTEMBER 1999 chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv. chef annet van aarsen 071 -5356443 dicht moet uit 'Eyes Wide Shut' De vrouw van wijlen filmregisseur Stanley Kubrick van film 'Eyes Wide Shut' heeft filmmaatschappij bijvcer Brothers opdracht gegeven de omstreden citaten uit het ?erene hindoeboek, Bhagavad Ghita, te verwijderen uit de film. de dm met Tom Cruise en Nicole Kidman deed veel stof op- Bei>n in de hindoegemeenschap over het gebruik van de spiri- 1 Ruteksten tijdens een orgiescène. Filmmaatschappij Warner Iers weigerde voor de première in Groot-Brittannië de ge- cfjagmenten te schrappen, maar is nu toch overstag gegaan, hm beleefde gisteren zijn Europese première bij de opening schiet filmfestival van Venetië. foto reuters ste le en isicologe vindt Mozart-werkje er cF0 Een Canadese musicologe heeft in de Oostenrijkse jQ V(jnale Bibliotheek in Wenen een manuscript gevonden met en onbekend werkje van Mozart lijkt te zijn. De 35 maten strijkers en sopraan, die vooraf gaan aan de Mozart-aria ma dove?', zijn niet door Mozart zelf uitgescffieven, maar eens wijzen bijna dwingend op diens auteurschap, menen thea Link en verschillende andere musicologen. Link gaat uit dat Mozart 'Vado, ma dove?' in 1789 heeft geschreven de zangeres Louisa Villeneuve, ter vervanging van een aria illeneuve te zingen kreeg in de opera 'II Burbero di Buon 3' van de Spaanse componist Vicente Martin y Soler. In hij Jds tijd was het normaal dat gevestigde operazangers ge- of aai maakten van zogeheten 'substituut-aria's' die speciaal chrijtf11111 stem waren geschreven. ;te™ajii Braxton op Heineken Night /vie t^pAMVoor de eerste editie van Heineken Night Live in itiek 1 zijn als hoofdacts Toni Braxton, Elvis Costello en K's vraa^e gestrikt. Het nieuwe spektakel, een vervolg op de jaar- n, als Night Of The Proms, vindt plaats tussen 30 november en 5 knber. Hoewel de namen van de voornaamste artiesten pas es wafen officieel zijn bekendgemaakt, zijn de eerste vier avon- de voorverkoop reeds vrijwel uitverkocht. Naast voor- en krade grote namen geldt als speciale attractie het 76-koppige rdoor t New Symphonies onder leiding van Maurice Lutikhuis. hij je Night Of The Proms houdt Ahoy' tussen 17 en 21 no- heefter het podium vrij. Daarop zijn onder anderen Status Quo, en da^ero en Emilia te verwachten. de onik Van Gogh op Pan Amsterdam IcSoam Kunsthandelaar Noortman uit Maastricht presen- 3P komende Pan Amsterdam (26 september - 3 okto- 'en onbekende Van Gogh. Het gaat om een schilderij van zoalsP*s Bonlogne bij Parijs met wandelaars en spelende kin- Unl-Van Gogh schilderde het doek in 1886, toen hij nog maar en dé gearriveerd was en zijn stijl wijzigde onder invloed t Qp- je impressionisten. Andere klassieke modernen op de Pan iensherc^am ziJn Matisse en Degas. Asielzoekers geven op muzikale wijze lucht aan hun frustraties over verloren liefdes en mislukte oogsten Wegens succes geprolongeerd. En dat dan gelijk twee keer in hetzelfde jaar. Het festival 'Cultuur op Drift' dat in 1997 voor het eerst plaatsvond in Leiden gaat deze maand zijn tweede jaar in en beleeft een week later een kleine première in Den Haag. Het festival was zo ge slaagd dat de organisatie het aandurft een wat kleinere versie te brengen in de residentie. centraal staat. Onder de vluch telingen die de afgelopen jaren naar Nederland kwamen zijn namelijk relatief veel beeldend kunstenaars, schrijvers en dich ters waar, volgens de organisa toren, nog te weinig mensen kennis van hebben genomen. Dus waait van 9 september tot en met 7 oktober de culturele leiden pablo cabenda In '97 stond het Cultuur op Drift Festival nog in het teken van de manifestatie 'Leiden Stad van Culturen'. Deze keer staat het geheel op eigen be nen. Het evenement is een ma nifestatie waarin de cultuur van vluchtelingen en asielzoekers wind in Leiden uit zo'n beetje alle windstreken tegelijk. In de Leidse Waag wordt, net als twee jaar geleden, de ruimte gevuld met geweeklaag van over de hele wereld. Van fado tot smartlap, van de blues tot duende. Bewoners van alle asielzoekerscentra geven op muzikale wijze lucht aan hun frustraties over verloren liefdes en mislukte oogsten. Vier pro fessionele dansers uit de Ivoor kust, Oezbekistan en voormalig Joegoslavië vertellen met hun lichaam hun vluchtverhaal in het LAK-theater. Onder de titel 'Vreemde Kunst' exposeren kunstenaars uit onder meer Ge orgië, Afghanistan, Irak en de Sudan in de Leidse Bibliotheek met werken die verslag doen van de geestelijke verwondin gen die oorlog, vervolging en onderdrukking achterlaten. De band Sobri, drie Algerijnen, een Kongolees, een Kroaat en drie Nederlanders, speelt rai (popu laire moderne muziek uit Alge rije) in de straten van de Leidse binnenstad. En de Duits/Iraan- se theatergroep Daritsche pro beert met het stuk 'Niemands land' het 'grote zwijgen' van vluchtelingen te doorbreken. Eén van de meest bijzondere presentaties tijdens Cultuur op Drift is de Schrijfestafette. Vijf gevluchte en drie Nederlandse dichters/schrijvers hebben los van elkaar een deel van een ver haal geschreven als een ketting brief. De Afghaanse schrijver Shakila Azzizzada begon met de eerste bladzijde en stuurde dit vervolgens door naar de hoofd redacteur van het artsenweek blad Medisch Contact, de Lei- denaar Ben Crul. Die gaf na zijn bijdrage voltooid te hebben de tekst weer door aan de volgen de schrijver. Net zolang totdat het thriller-achtige verhaal, met het 'thema' vluchten, zijn be sluit vindt. Donderdag 16 sep tember zullen de schrijvers het uiteindelijke resultaat voorle zen in de Leidse Bibliotheek. Op het programma van Cul tuur op Drift staan verder nog films, een Wereldmuziekfesti val, een historische stadswan deling, workshops en demon straties. Het Volksbuurtmuse um in de Haagse Schilderswijk vormt het decor van de Haagse dependance van het Cultuur op Drift Festival. Daar worden op 25 en 26 september een liede- renfestival, een dans- en per cussieworkshop gehouden en zijn diverse theaterproducties te zien. Het volledige program ma van Cultuur op Drift is gra tis op diverse plekken in de stad verkrijgbaar. Eerste Night of Comedy in Leidse Sociëteit De Burcht theater recensie pablo cabenda Night of Comedy met MC William Sutton, Martijn Oosterhuis, Jim Speelmans en Bob Maclaren. Ge zien: 1/9, Sociëteit De Burcht, Lei den. Nog te zien aldaar: elke woe. t/m 17/11. Kleine moeite. Of wij, het publiek, speciaal voor hem, de stand-up comedi an, misschien onze rech terhand op de warme geni talia van onze rechterbuur man/vrouw willen leggen. Heel even maar. Om dat speciale reach out and touch gevoel te krijgen voor een lekker ongedwon gen, laat-maar-hangen avondje lachen, gieren, brullen. Vooralsnog: be smuikt gegniffel. Een beet je teveel gevraagd mis schien, zo in het begin van de avond. Maar vanaf het moment dat de zaal zich zelf laat verleiden tot een driestemmig orgasme waarbij de meneer, die zo lijkt op Leslie Nielsen (na de pauze spoorloos ver dwenen), als een overver hitte mannetjesgorilla op zijn borst trommelt, loopt de avond als een trein. En dat terwijl volgens MC Wil liam Sutton het Nederlandse emotionele hoogtepunt steevast culmineert in een zuinigjes 'hè, hè, nou, nou, poeh, poeh'. De Engelse Sutton, vandaag aanjager en presentator van de 'Night of Comedy' in de Burcht heeft met een vaardige hand het voorspel verricht voor de drie stand up comedians die na hem volgen. Na een serie scherpe observaties over de Nederlandse taaleigenaardigheden - een kransje met blonde dames is een goed gemutste tafel - mogen de mannen die geen blad voor de mond nemen het overnemen. En hierna nog zo'n elf keer. Stand-up, de comedyvorm die de laatste Bob Maclaren is vooral geestig als hij het heeft over zijn geboorteland Nieuw Zeeland. tijd een enorme vlucht heeft genomen in Nederland, is ook in Leiden populair. Dat blijkt wel uit een vrijwel uitverkocht zaal, de goede zin die als een besmette lijk zweem uitwaaiert en fikse dosis scherpe spot. Martijn Oosterhuis, winnaar van de persoonlijkheidsprijs Cameretten '97 en gepokt en gemazeld in Londen, het Eu ropese stand-up Walhalla, is een mees ter in het uittekenen van situatieschets jes. Hij is ervan overtuigd dat de foutste mensen van de wereld rij-examinator worden bij het CBR, en verkiest bij ge broken botten, hoe new age dit tijdperk ook mag zijn, nog altijd een traumaheli- copter boven therapeutische Oininio muntthee. Oosterhuis maakt van het al ledaagse leven zijn inspiratiebron, ver vormt het en speelt het virtuoos terug naar het publiek. De klassieke stand-up per die put uit de grabbelton van de col lectieve herkenning. Of over hoe je vriendin na elf jaar nog de ingehouden woede koestert over het beloofde Cor- netto-ijsje dat een Raket bleek te zijn. Jim Speelmans verleidt eerder, bijt zachtjes in de nek van het publiek, kie telt en bevrijt het. Zijn Elco Brinkman en Martin Gaus zijn onweer staanbaar. Evenals Oscar Harris die na de moeilijke jurering van de Miss Hoofddorp verkiezingen 'discreet' een haartje van zijn tong verwijdert en verzucht dat de deel neemsters ook deze keer weer 'heel dicht bij elkaar lagen.' De Haarlemmer is in tegenstelling tot Oos terhuis minder de stand- upper van het 'kent-u- dat'-gevoel. Speelmans is een zeldzaam uniek type dat zuiver door zijn stoï cijnse en tactisch ge plaatste pauzes al een spanning oproept die de zaal reikhalzend naar de pointe doet uitkijken. Enig minpuntje blijft dat beide komieken soms een sketch niet naar een lo gisch hoogtepunt door zetten maar hun toe vlucht zoeken tot een ab rupte overgang. Bob Maclaren is vooral erg geestig als hij het heeft over zijn geboorte land Nieuw Zeeland en daarover zijn gedachten laat waaien. De nationale vogel, de kiwi, blijkt de sluitpost te zijn geweest van Gods scheppingswerkzaamheden. De gevederde stumper kan niet vliegen en is blind. En het is dan ook geen won der dat de Hebreeuwse vertaling van het beest El Al is. Maar Maclaren weet ook heel goed dat de Nederlander smult van zelfkastij ding, dus wordt de eigenaardige relatie tussen Nederlanders en Duitsers weer eens breed uitgemeten in voor de hand liggende verhalen over voetbal, oorlog en drugs. Klein minpuntje van een ui terst geestige act. Maar tegen die tijd lag het publiek al en masse op de rug met de pootjes omhoog. foto loek zuyderduin den haag anp Het 'Portret van een oude man' van Rembrandt is van ochtend gearriveerd in het Mauritshuis. Medewerkers waren omstreeks half tien voorzichtig bezig het kunst werk uit te pakken. Het mu seum kocht het in 1667 ge schilderde doek onlangs voor 32 miljoen gulden van Britse particulieren, de erven van lord Cowdray. Hoe en wanneer het werk precies is vervoerd, wil het museum niet zeggen. Het neemt altijd de grootste voorzichtigheid rond trans porten in acht en zwijgt ook achteraf met het oog op vol gende keren. Of het museum het schil derij echt mocht hebben, was nog een tijdje spannend. Hoewel het Mauritshuis en de eigenaren in Londen al een prijs waren overeenge komen, wilde de Britse rege ring eerst belangstellenden uit eigen land nog de moge lijkheid bieden het portret voor hetzelfde bedrag aan te schaffen. Die andere belangstellen den kwamen tot opluchting van het Mauritshuis niet op dagen. Directeur F. Duparc van het Mauritshuis: ,,Het is een van de allermooiste Rembrandts die er zijn. Er was in Nederland nauwelijks werk uit zijn late periode en zeker geen portret." Het Mauritshuis is zo in de feeststemming, dat het van vrijdag tot en met zondag 12 september iedereen gratis binnenlaat om de aanwinst te bekijken. Het doek komt in één van de Rembrandt-za- len bovenin het museum te hangen. July a Lo 'ko voelt zich thuis in het theater rt van den berg en bei Z'n niet haar echte achter- het m „Maar toen ik begon ij dooi Julya Lekranty te moei- boveiken. Dus nam ik de ach- uitgffi van mijn moeder over. ver begin kreeg ik daarop top end veel commentaar, een ijl spraken het op z'n de t uit, loco, wat 'gek' bete- iou dii begrepen niet waarom dereenn hemelsnaam zo wilde t ze n. Maar mijn moeder I" it Sulawesi en in de taal getrour gesproken wordt, het ie haai betekent Lo'ko 'schuil- gen uit Dat is toch prachtig?" lend seizoen is ze ge- i ze inn tal van schouwburgen ïse karlters. De basis van haar Ze o« wordt gevormd door aan deuwe cd, 'Heartland', die aaand verschijnt. Daar- graaeeft ze een kerst-cd op- rvaringn met Engelse en Mo- diedjes, waarvan ze de horen, zelf heeft geschreven. het de feestdagen zal ze ook t. Hij stvan die cd in haar pro- jortduia vlechten. Ieibel me heel erg thuis in estaat later. Als je op een pop- het isi staat willen toeschou opt je capriolen uithaalt, i de twen vermaakt worden. In ergernS zijn mensen veel meer lardigbom te luisteren, waar- vaak een heel intieme s vriendtstaat." is haar tweede ttournee. De vorige, 'Co- en ke forever', was een groot l zoals ji en gaf Julya de zeker- Als det ze terug wilde keren in k voor tfnbiance. „Je wordt ou- en zotjzer, krijgt meer ervaring in hl steeds verder de diepte Het theater biedt de mdkheid daartoe. Dan wor- teksten van je liedjes st beter ook veel belangrijker." mgrijptfle nummers af en toe Julya Lo'ko: „De muziek kan me heel diep raken en dan komen er ook wel eens tranen.' heel erg persoonlijk worden, vórmt voor haar geen pro bleem. „Gek genoeg kan ik me volledig verliezen in een liedje zonder meteen de balans tus sen techniek en gevoel uit het oog te verliezen. De muziek kan me heel diep raken en dan ko men er ook wel eens tranen. Maar ik heb een soort schild dat de kern van mijn ziel be schermt. Ik zou anders geen noot meer kunnen zingen. Op het moment dat het toch fout dreigt te gaan en het allemaal iets te dichtbij komt, gaat er een knop om bij mezelf en trek ik dat schild op." Emoties hebben altijd een grote rol gespeeld in haar leven. Een heel intens moment in een ver verleden zorgde ervoor dat ze 'voorzichtig' op zoek ging naar haar wortels, op zoek naar haar verleden. „Ik werkte toen mee aan een plaat van de band TC Matic. We stonden in de studio en op een gegeven mo ment vroeg Jean-Mari Aerts, de gitarist, mij om die gillende ge luiden te maken die Arabische of negroïde vrouwen vaak bij een begrafenis laten horen. Ze vonden dat dit wel bij het liedje paste. Aangezien ikzelf Molute ben, heb ik geprobeerd dat ge voel vanuit mijn eigen cultuur naar boven te halen. Dat werd zo intens, het was zo'n oer gevoel, dat ik niet meer kon stoppen met huilen. De opna mes zijn toen even stilgelegd foto gpd zodat ik die emoties kon ver werken." Jean-Mari Aerts zei later in een interview dat Julya Lo'ko verder op zoek zou moeten naar haar wortels, omdat ze daar een stuk verder mee zou komen in haar leven. „Toen ik dat las begreep ik meteen wat hij bedoelde. Ik ben me er dan ook daarna wel meer in gaan verdiepen, al heb ik dat nooit willen overdrijven. Mijn wortels strekken zich uit in vele richtin gen, mijn moeder is Sulawe- sisch, mijn vader Molukker en ik ben hier geboren. Ik wil geen van die wegen afsluiten voor mezelf. Mijn man is Indone sisch en onlangs vroeg mijn oudste zoon: 'Mama, wat ben ik nou eigenlijk, Indonesisch of Moluks?' Ik vroeg hem toen wat hij zichzelf voelde. Er verscheen even een diepe frons op zijn voorhoofd en opeens klonk het heel stellig: 'Ik voel me Moluks'. Daarop zei ik dat het daar uit eindelijk allemaal om draait: wat je van binnen voelt." Het grote publiek leerde Julya Lo'ko kennen in 1985, toen ze samen met Matilde Santing en Astrid Seriese het Knokkefesti- val in België won. „Het is grap pig om te merken hoe lang dat heeft doorgewerkt. Mensen herinneren zich dat festival nog steeds, ofschoon het destijds niet eens op de Nederlandse te levisie te zien was. Wie het wil de zien moest uitwijken naar de Belgische zender." Na dat festival was menigeen verbaasd dat er niet direct een platencontract en een elpee uit voortvloeiden. „Die aanbiedin gen waren er heus wel, maar ze wilden met mij alleen maar ma teriaal opnemen dat 'sure hits' zou opleveren. Ik was bang dat ik daardoor helemaal geen ruimte meer zou krijgen om rustig te groeien, mezelf te ont- wikkélen. Als ik echt een dikke hit had gehad, was ik misschien wel een ontzettende 'bitch' ge worden. Nu heb ik altijd alles goed kunnen overzien en alle kans om te groeien. Eigenlijk is dat proces nog steeds bezig. Ik zie mezelf als een soort bloem waarvan de blaadjes heel lang zaam een voor een opengevou wen worden. Hoe ouder ik word, hoe mooier die bloem begint te bloeien." Het Rotterdams Operakoor onder leiding van Aad van der Hoeven, Herik Poort (bariton), Wiebke Goetjes (sopraan) en de Lissese tenor Robert Lang- kemper werken mee aan een groot operagala op vrijdag 8 oktober in de kerk van de H.H. Engelbewaarders aan de Beekbrug in Lisse. Op het pro gramma van het opera gala staan onder meer werken uit de opera's 'La forze del nesti- no', 'II Trovatore', 'MacBeth', 'Nabuco' en 'La Traviata'. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de WV aan de Grachtweg in Lisse (tel. 06-28200048). jeugdtheater recensie nienke ledegang Voorstelling: Pietje Bell en de Zwarte Hand door Jeugdtheater De Wip. Gezien: 1/9, De Schelft, Noordwijkerhout. Fikkies stoken, stenen op tram rails en ander kattenkwaad uit halen. Er is in Rotterdam en omstreken maar één persoon die dat kan: Pietje Bell. Jeugd theater De Wip speelde gisteren in De Schelft een kindervoor stelling gebaseerd op de be roemde verhalen over het Rot terdamse schoffie. In het stuk, met de tot de ver beelding sprekende naam 'Pie tje Bell en de Zwarte Hand', wa ren alle ingrediënten voor een spannend verhaal aanwezig. Er was een boef, een agent en na tuurlijk Pietje zelf. Toch werd de plank af en toe misgeslagen en ontbrak het op belangrijke momenten aan de juiste wissel werking met het jonge publiek, dat maar mondjesmaat kon la chen om de grappen en grollen van de spelers. Gelukkig maakte de onbevangen Pietje Bell, ge speeld door Annieke Sloet van Oldruitenborgh, in zijn conflict met de boeven Teun en De Graaf een hoop goed. Ondersteund door zinderen de muziek slaagde het boeven- duo er wel in een angstaanja gende sfeer te creeeren. Maar het lukte ondanks een aantal oplevingen niet de aandacht tot het eind vast te houden. Na drie kwartier begon het gefluister, geschuifel en gekraak. Alleen toen Pietje met een driewerf hoera werd toegejuicht, was het publiek weer enthousiast. Toch lijkt het erop dat velen de boek jes van de Rotterdamse 'belha mel' leuker vinden. 'Pietje Bell en de Zwarte Hand' was de eerste in een reeks voorstellingen van De Wip. Iedere eerste woensdag van de maand staat er in recre atiecentrum De Schelft 'thea- terzwemmen' op het program ma. Kinderen kunnen eerst de voorstelling bijwonen en daar na een duik nemen in het naastgelegen zwembad. De ko mende maanden speelt De Wip 'Stamppot, een sprookjesmix', 'Simon in Letterland' en 'Pop- penpropper'. Wanneer de ac teurs het publiek meer bij het spel weten te betrekken, het wezenlijke van jeugdtheater is immers dat de kinderen zich in het verhaal kunnen mengen, is dit 'theaterzwemmen' zeker de moeite waard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9