Het leven draait om sarcasme en orgasm De Wijs schrijft poëzie met een boodschap 'Slangenkuil' is een onmachtig boek Eddie Murphy als een oude, gerimpelde gevangene Films Boeken CINECENTER (020)6236615 Happiness: 16.00, 18.30, 21.45; zo ook 11.15, 13.00 Cookie's Fortune 16.15,19.00. 22.15; zo. ook 11.00. 13.45 Hideous Kinky 19.15, 22.00 Next Stop Wonderland 16.30, 19 30, 22.00; zo ook 11 15,14.00 Waking Ned: 16.15; zoook 11.00, 14.00 Pleasantville: 15.45 DESMET (020) 6273434 Black cat, white cat: 20.00; za zo ook 17.00 eXistenZ: 22.15 Festen: 19.30 Central Do Brasil 21.45 Smoke signals za zo 15.15 Regeneration: za zo 18.00 Dance me to my Song: za zo 18.00 NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 O convento: 22.00 (zat 22.30); wo ook 19.00 Les Parapluies de Cherbourg: 19.00 (beh wo); zo ook 16.00 Ludwig: 19.15; zoook 13.00 Place Vendóme do vr za zo di 21.45 Het oeuvre van Deneuve 19.30 HET KETELHUIS (020) 6840090 De Boekverfilming: do t/m wo 22.00 Zusje: do t/m wo 18.00 Theo van Gogh Maand: 06 do t/m wo 20.00 KRITERION (020) 6231708 Happiness: 16.30. 19 00. 21.45 (di 22.00, wo niet om 21.45) The Matrix: 19.30 (beh wo); vr za ook 00.15 Plus qu'hier Moins que Demain 17 00 eXistenZ: 22 15 (beh wo) BELLEVUE CINERAMA 1 (020) FILM TOP 10 Best bezochte films 1(1) Notting Hill 2 (o) The Thomas Crown Affair 3 (2) The Mummy 4 (3) Analyze This 5 (4)10 Wild Wild West 6(5) 10 Things I Hate About You 7 (6) Kabouter Plop 8 (8) The Matrix 9 (7) Instinct 10 (o) Happiness O nieuw binnengekomen Bron: NFC 6234876 Notting Hill: 12.30, 15.30, 18.15, 21.15; za zoook 10.00 BELLEVUE CINERAMA 2 Wild Wild West: 13.00, 16.00, 18 45. 21.45; za zoook 10.15 CALYPSO 1 (020) 6234876 Analyze this: 13.00, 16.00, 18 45, 21.45; za zoook 10.15 CALYPSO 2 Cruel Intentions: 16.00, 18.15, 21.15 CINEMA 1(020)6151243 Notting Hill; 18.45.21.45 CINEMA 2 The Mummy: 19.00, 22.00 CITY 1(020)6234579 The Mummy: 12 30, 15.30, 18.30. 21.30; zoook 10.00 CITY 2 Life: 16.00, 19.15,21.45 CITY 3 Entrapment: 16.30, 19.00, 21.30 (beh. di) CITY 4 Arlington Road:21.30 Never Been Kissed: 14.00, 16.30, 19.00 CITY 5 The odd couple 2: 16.45, 19.15, 21.45 CITY 6 The matrix: 15.15, 18.15. 21.15 CITY 7 10 things I hate about you: 14.45, 17.00, 19.15, 21.45; za zoook 11.30 TUSCHINSKI (020) 6262633 The Thomas Crown affair: 12 45, 15.30; 18.30; 21.30 Notting Hill: 12.15, 15.15, 18.15, 21.15 Nachtvlinder: wo 21.15 Cookie's fortune: 16.00, 18.30, 21.30 Sliding Doors: 16.00, 18.45, 21.30 Instinct: 15;15. 18.15,21.15 RIALTO(020)6753994 Beshkempir: 20 00 Os Mutantes: 22.00 (beh di) Tres Irmaos: di 22.00 THE MOVIES 1 (020) 6386016 Analyze this: 17.00, 19.30, 21.45; zoook 13.15; vrza ook 00.15 THE MOVIES 2 Deconstructing Harry: 17.30, 19.45, 22.00; zoook 13.00 THE MOVIES 3 Festen: 17.15, 19.15, 21.30; zoook 13.30 THE MOVIES 4 La Vita Bella: 17 00. 22.15 Sliding doors: 17.00, 22.15 DE UITKIJK (020) 6237460 Shakespeare in Love: dag 15.00 (beh za zo) Deconstructing Harry: 18.00 (za zo metom 18.00) 20.00, 22.00 DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1999 GEDICHTEN RECENSIE HANS WARREN/GPD Ivo de Wijs. Vroege Vogel Nieuwe en oude ver zen uit het VARA-programma 'Vroege Vogels' 240 pag. Uitgeverij Nijgh Van Ditmar Prijs 35,00. Elke week een gedicht schrijven, kan dat? Jazeker, zo bewijst Ivo de Wijs sinds 1985 elke zondagmorgen in het radioprogramma over natuur en mi lieu Vroege Vogels. Voor elke uitzen ding schrijft hij een vers, soms zeer toepasselijk en soms helemaal niet, soms erg leuk en soms nogal flauw. De gedichten verschijnen ook in boekvorm. In 1987 kwam Vroege Vo gels Verzen uit, in 1996 Zondagmor genverzen en in de tussentijd zagen nog vijf bundels het licht. Ze zijn in middels allemaal uitverkocht. Daar om verscheen nu een selectie onder de titel Vroege Vogel, aangevuld met een keuze uit de gedichten van de laatste jaren. Je hoort er de Nederlandse poëzie critici - die rnet Faverey en Kouwe- naar plegen te dwepen - zelden of nooit over, maar het lichte gedicht bloeit. Ivo de Wijs (geb. 1945) be hoort tot de innemendste vertegen woordigers van het genre. Zijn werk is gevarieerd. Nu eens speelt hij net als Drs. P met de taal .zoals in zijn kwatrijn Goudplevier. 'Ik zit alll en voel me nietig/ En het is ook nog ku2r hier/ En in de verte klinkt ver- 3tig/ De klaagzang van de goudple4'. Onder meer in Jarige Jop vinden we de wat wrede humor waar ook Daan Zonderland bekend om stond: 'Als mijn neefje gaat verjaren/ Stuur ik hem een boekje op/ Want een cavia bijvoorbeeld/ Past niet in een enve lop.' Hij kan in de trant van Kees Stip of die van Annie M.G. Schmidt schrij ven, en noem maar op. Toch is hij in zijn werk eerst en vooral Ivo de Wijs. Meer dan de andere plezierdichters brengt hij zichzelf in het geding. En in tegenstelling tot zijn collega's schrijft hij vaak gedichten met een boodschap. Het gaat meer dan eens over de noodzaak het milieu te be schermen, de aantasting van de na tuur, de dwaze kanten van het mo derne leven. Uiteraard is dat te ver wachten wanneer je je poëzie speci aal schrijft voor een programma als Vroege Vogels. Maar de betrokkenheid is oprecht. Heel wat van de verzen maken duide lijk dat De Wijs meer is dan een han dige gelegenheidsdichter. Clichés probeert hij te vermijden, liever kiest hij voor originele invalshoeken zoals in deze regels: 'Er zit een vliegtuig in elk vergezicht/ Er loopt een streep door alle blauwe luchten'. Dat is een vorm van vervuiling waarvoor de ge middelde natuurbeschermer geen oog heeft. Even verrassend schrijft hij over het volbouwen van Nederland in Minne klacht dat zo begint: 'Als we vroeger wilden vrijen/ Was dat twee minuten lopen/ Want voorbij de boerderijen/ Ging de wereld voor ons open.' Er is nu eindeloos veel meer tijd nodig om zo'n plek te bereiken: er verrezen een drankenmagazijn, een doe-het-zelf- paradijs, een kraam met frites en ijs, en zelfs een complete nieuwe wijk. Een drammer is De Wijs niet. Bij zijn pleidooi om de groenten die niet in het seizoen zijn, te laten staan, te kent hij aan: 'Ik zeg niet dat ik ze niet lust dusMaar ze zijn voor mij geen must dus'. Hij komt eerlijk uit voor zijn twijfels en mag graag spotten met fanatici. Wekelijks een gedicht schrijven, dat is misschien zo moei lijk nog niet. Maar Ivo de Wijs doet het zo goed dat je ook elke week nieuwsgierig bent naar zijn gedicht. Derde thriller van Philip Shelt De Poortwachter is voor J liefhebber niet te versmad ALY KNOL/GPD Philip Shelby De Poortwachter. 332 pag. Vertaling E Braspenni geverij Van Holkema Warendorf. Prijs 27,50. Wat is er mooier dan een onschuldige heldin di zeild raakt in een groot complot, onder vuur kt liggen, verdacht wordt van terrorisme en tenslo veel bloed en talloze lijken de hele boel ontrafelt lis Fremont, een 26-jarige 'visumslaaf op het kaanse consulaat in Parijs, is zo'n heldin. In De wachter, de derde thriller van Philip Shelby, kii het zwaar voor haar kiezen, maar ze blijft als pers behoorlijk geloofwaardig overeind staan. De wachter sleept je in een adembenemend temptP van de Verenigde Staten naar Parijs en Marseille rug naar New York. Hollis Fremont zag in haar jeugd hoe haar beit ders op een ambassadefeest bruut werden vera J1" De ware toedracht heeft ze nooit geweten, maaern komt verandering in als ze ogenschijnlijk op een neklus wordt gestuurd. Het is haar nieuwste i Paul McGann, een hooggeplaatste man op de kaanse ambassade in de Franse hoofdstad, difuel vraagt om iemand naar de Verenigde Staten te es ren. McGann houdt haar voor dat de man ooit eet derende bankier was. In werkelijkheid gaat het &S 'Klusjesman', een huurmoordenaar die weer veerd' is, nadat hij jaren lang zijn leven sleet a!ud chard in Marseille. Hollis komt er al snel achti n8 McGann haar bedrogen heeft: hij weet wie de KI man is en ook voor welke klus hij weer 'tot leven' wekt. Maar het verraad van McGann staat niet Hollis krijgt uiteindelijk een nog grotere klap te vi1111 ken. e Hollis kan alle gevaarlijke avonturen natuurlij ln alleen aan. Ze vindt een bondgenoot in Sam Crai oir een agent van de geheimzinnige Amerikaanse heidsinstantie Omega, die meedogenloos in dig wereld afrekent met huurmoordenaars en terro; Samen ontrafelen ze het duistere, duivelse maai lijkertijd zeer ingenieuze complot, waarvoor de jesman is ingehuurd. En Hollis komt er bove'9r achter wat er destijds met haar ouders is gebeurd 'jk Philip Shelby plaatsen in de categorie John le ed en Frederick Forsyth, zoals een enkele Ameriken krant al deed, gaat misschien nog net een stapje lai Maar De Poortiuachter is voor de liefhebbers vifP genre zeker niet te versmaden. FILMS AMSTERDAM 'Europeesexperiment van Moses Isegawa kan niet tippen aan debuut Lemmon en Matthau herenigd The Odd Couple II brengt acteurs Jack Lemmon (staand) en Walter Matthau (I) opnieuw samen. Door hun optreden in de zeer succesvolle komedie The Odd Couple (1968), gebaseerd op het al even populaire Broadway-stuk van Neil Simon, werden hun namen voorgoed aan el kaar gekoppeld. Matthau was de grofbesnaarde mopperpot, Lemmon de pietluttige zeurkous. Volstrekt tegengestelde karakters, door het lot tot elkaar veroordeeld. Het 'vervolg' gaat deze week in première in Me- tropole, Den Haag. Woody Allen in 'De construction Harry' op zijn vinnigst ïsFV lelei De beste prestatie is van de make-up man ge\ ROMAN RECENSIE RENEE DE BORST Moses Isegawa Slangenkuil. 334 blz. Uit geverij De Bezige Bij. Prijs 39,90. Hij was in Nederland de literai re sensatie van vorig jaar. Zijn vuistdikke roman Abessijnse Kronieken sloeg bij het verschij nen in maart in als een bom. Het was een machtige roman, die in de pers jubelend werd ontvangen. De schrijver, de toen 35-jarige Oegandese Be- verwijker Moses Isegawa, werd vergeleken met de grootsten uit de wereldliteratuur. Inmiddels zijn er 70.000 exemplaren van verkocht en wordt de debuutro man in elf talen vertaald. Nu, nog geen anderhalf jaar later, ligt het tweede boek van Isegawa in de winkel. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: Slangenkuil kan niet tippen aan Abessijnse Kro nieken - het is in alle opzichten een onmachtig boek. In een interview vertelt Isega wa bewust te hebben gekozen voor een andere stijl. ,,Het is een Europees getinte, ingehou den roman. Ik wilde niet met mijn tweede boek mijn eer ste overtreffen, want dat zou nooit lukken. Het lukte mij tot mijn opluchting ook om so ber te schrijven", zegt Isegawa. Slangenkuil is inderdaad so ber geschreven - veel te sober. Het is voor de lezer een hele klus de 334 pagina's bloede loos, houterig en langdradig proza te doorworstelen. Er is geen spanning, geen suspense, geen suggestie - ik heb zelden een boek gelezen waarin zo weinig tussen de regels staat. Het is een literair verslag van op zich bloedstollende en span nende gebeurtenissen, geschre ven door een verslaggever die zo veel afstand heeft genomen dat in zijn verhaal nauwelijks enig leven zit. Het is plichtma tig opgeschreven en hart en ziel zijn ver te zoeken. De zinnen staan recht - om even de woor den te lenen van een eindre dacteur van deze krant - maar er is, afgezien van spaarzame momenten van opleving, nau welijks doorheen te komen. En dat voor een roman die speelt in een meer dan roerige periode in de Oegandese ge schiedenis - ruwweg van 1974 tot 1978. De periode die Isega wa (geboren in 1963) als jongen zelf meemaakte en waarin de gewelddadige dictatuur van Idi Am in, die in 1971 aan de macht was gekomen, op een hoogte punt kwam en aan de onver mijdelijke neergang begon. Het verhaal speelt zich af in de hoogste kringen van het regi me, waar werd gespeeld en ge manipuleerd met macht, ver raad, hielenlikkerij, jaloezie, angst, eerherstel en nog meer van dat soort grote woorden. Het staat ook allemaal in het boek, maar daar is alles mee ge zegd. Het is vooral teleurstellend dit boek zo bloedeloos te moe ten noemen omdat Abessijnse Kronieken dat zo heel erg niet was. In die roman, zo overdui delijk geschreven in een stijl die wortelde in de rijke Afrikaanse verteltraditie, zat een warm kloppend hart dat het bloed tot in alle - meer dan zeshonderd! - pagina's pompte. Het be vreemdt eens te meer dat Isega wa voor zijn tweede boek koos voor de door hem 'Europees' genoemde stijl, als we lezen wat hij daar zelf op pagina 216 over schrijft: 'Wie het verhaal van die doden en gewonden daar niet kende kon het nooit raden. Zo deden ze dat in West-Europa: tragedie uitgewist en afgevoerd naar bibliotheekmappen waar de scherpte eraf ging en ze later als een schim weer van de pagi na kwam, als bedenksel van de chroniquer.' Beter is het proza in Slangenkuil niet te typeren. Op de flaptekst lezen we de zin: 'In een dictatuur is echter niets zo wankel als succes en geluk.' Datzelfde geldt ook voor de literatuur. Hoewel hij nog steeds elk jaar trouw een film maakt is het alweer twee en half jaar geleden dat de laatste Woody Allen-film, Everyone Says I Love You, in Neder land uitging. Rechtenperikelen en een faillisement van de vaste Woody Allen-distributeur waren er de oorzaak van dat de Nederlandse Allen-fans van nieuwe films ver stoken bleven. Maar nu is er een grote inhaalslag op til: deze week gaat het villeine Deconstructing Harry (1997) uit, en volgende maand draait het minder geslaagde Ce lebrity (1998) op het Filmfestival Film by the Sea, in Vfis- singen. FILM RECENSIE ANDRÉ NIENTIED Deconstruction Harry. Regie Woody Al len. Met Woody Allen, Robin Williams, Billy Crystal, Demi Moore, Elisabeth Shue, Judy Davis, Kirstie Alley. Te zien: Babylon, Den Haag Bij Celebrity experimenteerde Allen met het onzalige idee Kenneth Branagh een Allen-achtig type te laten spe len, compleet met corduroy pak en nerveuze maniertjes, en die vertolking helpt Celebrity bijna om zeep. In Deconstructing Harry, een van de betere Woody Allen-films, neemt Allen gelukkig zelf de centrale rol voor zijn rekening, en daardoor werken de grappen meteen be ter. Allen speelt de schrijver Har ry Block, een cynicus die dank baar gebruik maakt van gebeur tenissen in zijn familie en ze Woody Allen als de gefrustreerde, vuilbekkende schrijver Harry Block. nauwelijks verhuld in zijn boe ken verwerkt. Tot groot onge noegen van zijn familieleden en vooral de vrouwen in zijn leven, die hun intiemste geheimen bij de boekhandel terugvinden. Zo moet Mia Farrow zich gevoeld hebben toen Woody Allen vlak na hun scheiding met het echt scheidingsdrama Husbands and Wives kwam. Harry's ver weer op de beschuldigingen van indiscretie - dat hij beter functioneert in kunst dan in het echte leven - had ook van Woody zelf kunnen komen. Want Woody Aliens leven mag dan een morsige puinhoop zijn - zelfs echte fans zullen geen goed woord over hebben voor zijn bespottelijke huwelijk met zijn ex-adoptiekind Soon Yi - maar zijn films worden er al leen maar leuker door. In Deconstructing Harry schuwt hij niemand, ook zich zelf niet. Vaste stokpaardjes als orthodoxe joden, psychiaters en hysterische echtgenotes krij gen ervan langs, maar Allen zet zichzelf nog het meest te kak ken als een gefrustreerde, vuil bekkende schrijver wiens leven draait om 'sarcasme en orgas me'. Scènes uit Blocks nihilisti sche bestaan worden afgewis seld met nauwelijks ter zake doende terzijdes die vaak vrese lijk geestig zijn. Zoals het idiote verhaal waarin Robin Williams opduikt als een acteur die 'out of focus' is. Ook Billy Crystal heeft een grappig rolletje duivel, die air-conditionii ider de hel heeft aangelegd o nek het de ozonlaag verpest. het navertellen van Aliens u tigheden is tot mislukkei doemd, zeker op kranti pier, maar als zelfs Demi K jgf leuk uit de hoek weet te kij in een film dan is er spral sterk materiaal. Allen bewaart de beste 0 An ners voor zichzelf, maar T d< Alley heeft als psychiater Fj< -vrouw van Harry Bloc on meest hilarische scène wai adn ze tijdens een sessie mei ij S nerveuze cliënt haar overrijp ge ex-echtgenoot tot dri< mis toe volkomen hysterisdpbi deur wijst. Kortom, worden eindelijk weer opez' wenken bediend, al is de lfrf mistisch sfeer van Even ee Says I Love You ver te zoel deze reeks sardonische ches. FILM RECENSIE HENK MAURITS Life. Regie: Ted Demme. Met Eddie Mur phy, Martin Lawrence, Ned Beatty. Te zien Lido, Leiden; Pathé, Scheveningen. In The Nutty Professor zagen we Eddie Murphy in korte tijd vele tientallen kilo's zwaarder wor den. Nu zien we hem in Life in anderhalf uur tijd maar liefst zestig jaar ouder worden. Een geweldige prestatie van make up man Rick Baker, die al een Oscar kreeg voor The Nutty Pro fessor en die ook nu weer een zeer geloofwaardige gedaante verandering heeft weten te cre- eren. Zijn prestatie vormt ook meteen een van de weinige hoogtepunten in deze matige nieuwe Murphy-film over twee mannen die (onschuldig) tot le venslang worden veroordeeld en samen oud worden in een gevangenisboerderij in het zui den van Amerika. Op papier moet het plan er goed hebben uitgezien: een re- unie van Eddie Murphy met Martin Lawrence, een duo dat al eerder met succes aan elkaar gekoppeld was in Boomerang. Twee zwarte komieken die indi vidueel ruimschoots hun spo ren verdiend hebben in de film. Maar hun aanwezigheid alleen is niet voldoende voor een suc cesvolle film. Daarvoor heb je ook een goed verhaal nodig en dat is de zwakke schakel in deze clichématige komedie, waarin weinig te lachen valt, hoezeer Murphy en Lawrence er ook hun best voor doen. De film start met hun begra fenis, in het heden, en springt dan terug in de tijd - naar het swingende Harlem van 1932. Ray (Murphy) is een kleine op lichter met een te grote bek, die Eddie Murphy en Martin Lawrence, oudgeworden in een open gevangenis. graag een echte gangster zou willen zijn. Hij droomt van een eigen nachtclub, maar komt niet verder dan een marginaal bestaan als zakkenroller. Hij deinst er zelfs niet voor terug zijn oude vriend Claude (Law rence) van zijn portefeuille te ontdoen. man wordt het tweetal uiter- Als hij samen met zijjn vriend aard - want zwart - door een Claude (Lawrence) wordt aan- doortrapte, racistische, blanke getroffen bij een net vermoorde sheriff als schuldige aangewe zen. Ze worden tot leven veroordeeld en overgep)e naar een open gevangei Missisippi, waar ze als soort slaven aan het werk den gezet op een grote, bewaakte boerderij. Het grootste deel van df speelt zich af in deze gev nis, waar de twee gisse jongens het moeilijk hi,UU( tussen alle dombo's en moordenaars en de meed loze bewakers. Ze probere keer te ontsnappen, maai Lil den snel weer gepakt, worden er sprongen in gemaakt - van 1932 naai en dan naar 1972- waarin p, zichtbaar ouder ziet wordL„' de wereld om hen he< veranderen. Zestig jaar blijven ze tewerkgesteld farm van Mr. Wilkins Beatty) en al die tijd blij] dromen van een succejkT uitbraak. Het beste deel van de het begin, met een gesl! sfeertekening van de jare tig, de tijd van de droogle gangsters en illegale club 5 scènes in de open gevai rere steken daar schril bij af elpr clichématig en nauwelijk windend. Gelukkig komte. toe in de fantasie van Raf even het verleden terug, zou het helemaal een saa doening zijn geworden, wie het leuk vindt om Murphy als oude opa aa werk te zien, moet deze zeker niet laten lopen, ders zijn er altijd nog de pers aan het einde van di waarbij er tenminste ev< gelachen wordt. elO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20