Sieraad als beeldverhaal van het leven Chic opaal met stoer verhaal Van nachtkastje tot designtafeltje Trends Buitenleven rond kasteel DINSDAG 24 AUGUSTUS 1999 REDACTIE MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA 023- Edelsmid Mirjam Twaalfhoven ontwerpt winnend millenniumteken EDI Stayi Serie ,er [jl JOKE VAN DER SCHAAF Wie gouden of zilveren siera den onder een vergrootglas be kijkt, ziet daarin verschillende keurtekens. Een eikenblaadje met het gehalte van het edel metaal (voor goud is dit meestal 585, voor zilver 925) en een meesterteken van de edelsmid die het sieraad heeft gemaakt. In de grotere voorwerpen wordt naast het meesterteken van de edelsmid een drieling geslagen, die bestaat uit het gehalteteken, een kantooraanduidend teken (een leeuwenkop voor goud en een Minervakop voor zilver) en een jaarletter. In voorwerpen die na 1 januari 2000 worden gemaakt, kan daar op verzoek van de maker ook een 'Millen- niumteken' in worden gesla gen, ontworpen door de Arn hemse edelsmid Mirjam Twaalfhoven. De Arnhemse edelsmid heeft met het millenniumteken de wedstrijd gewonnen die was uitgeschreven door Waarborg- Holland. Twaalfhovens Millen niumteken bestaat uit een dub bele 'M', het getal '2000' in Ro meinse cijfers, geflankeerd door twee spiralen. ,,De eerste spi raal symboliseert het afgelopen millennium, waarin de techniek en de wetenschap ons kennis en macht hebben gebracht. De tweede spiraal staat voor de ontwikkeling van het komende millennium." Met het teken wil Twaalfhoven aangeven dat we het nieuwe millennium met meer wijsheid en soberheid in moeten gaan. „Waar ik me aan erger, is de protserigheid, ook op mijn vak gebied. Enorme diamanten en Edelsmid Mirjam Twaalfhoven: „Met de verschillende elementen uit iemands leven ga ik aan het puzzelen." foto gpd/hans broekhuizen slogans als 'geef goud als je van elkaar houdt'. Wij hebben im mers alles, maar laten we daar alsjeblieft met meer wijsheid mee omgaan." Het aanbrengen van keurmer ken in voorwerpen van edelme taal is een wettelijke verplich ting, om de consument te be schermen tegen bedrog en de ondernemer tegen fraude en oneerlijke concurrentie. Vol gens de Waarborgwet moeten alle voorwerpen van edelmetaal voor verkoop zijn gewaarborgd door de Waarborg Platina, Goud en Zilver N.V. in Gouda, ook wel 'WaarborgHolland'. „Elk sieraad dat mijn atelier verlaat, moet gekeurd zijn en dat is goed. Ik kan bij het oms melten wel een gram koper bij het goud gooien, dat kost me niets, terwijl een gram goud dertig gulden kost," verklaart Twaalfhoven. Mirjam Twaalfhoven (Hazers- woude, 1951) volgde de oplei ding 3D en Design aan de Ho geschool voor de Kunsten Am- hem, tussen 1968 en 1973. Daarna maakte ze een tijdelijk uitstapje naar de pyschiatrie. Ook gaf ze 23 jaar les aan een creatief centrum. Ook als Twaalfhoven sieraden ontwerpt, komt daar psycholo gie bij kijken. .„Het contact met de mensen is een essentieel on derdeel van het ontwerpen. Je hebt natuurlijk standaardwa gen als hoe groot is iemand en wat is zijn of haar lievelings kleur, maar ik verdiep me veel verder in de mensen voor wie ik werk. De tijd dat ik met een ontwerp bezig ben is altijd een heel intensieve periode," aldus Twaalfhoven. „Met de verschil lende elementen uit iemands leven ga ik aan het puzzelen, ik probeer er een beeldverhaal van te maken." Yin en yang De ontwerpster illustreert haar werkwijze aan de hand van de foto's die zij altijd van haar werk maakt. Elk sieraad heeft een eigen verhaal. „Deze speld heb ik gemaakt voor een man wiens vriendin was afgestu deerd in de rechten. Hij wilde iets met Vrouwe Justitia, maar ik dacht: dat is die geblinddoek te vrouw met dat zwaard en die weegschaal, wat moet dat wor den. Ik ben weegschaaltjes gaan tekenen en dan wordt het een combinatie van de juiste steen en de juiste vormen bij el kaar zoeken. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een toermalijn die van roze naar goudbruin loopt, met daaronder een be weegbaar weegschaaltje waar een zwarte en een witte parel aanhangen, als yin en yang, het mannelijk en vrouwelijk ele ment. Verder heb ik er met zil ver, dat staat eveneens voor het vrouwelijke, een blinddoek bij gemaakt en weer een spiraal die staat voor ontwikkeling." Twaalfhovens kracht als ont werper schuilt in haar vermo gen mee te denken met de mensen die bij haar komen. „Ik ga ontzettend graag met men sen om en kan heel breed ont werpen, zowel emotioneel als strak. De symboliek hoeft niet voor iedereen duidelijk te zijn, FRED NICOLAI Een lummel is hij eigenlijk nog. Blond haar, big smile, boom lang maar tenger. Je zou niet van hem verwachten dat hij nu en dan een stoere mijnwerker is. Met zware machines zoekt naar kostbare zwarte opalen. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. In de verzengende hitte van de Australische out back, de ruige woestenij. De uit Drachten afkomstige Koen Dijkstra (21) wil al enkele jaren diergeneeskunde in Utrecht studeren, maar hij wordt voortdurend uitgeloot. Na de eerste teleurstelling be sloot hij op een motorfiets door Australië te trekken. De back packer raakte na een lange tocht verzeild in Torrington. In dit plaatsje aan de oostkust, ruim 300 kilometer ten zuid westen van Brisbane, liep hij Eric Stelzer tegen het lijf. Deze had naast een schapenhouderij ook een opaalmijn bij Quilpie, honderden kilometers landin waarts, en kon wel enige hulp gebruiken. Lang hoefde Koen niet over het aanbod na te den ken. Veel keus had hij overigens niet, want hij was bijna blut. Met de bejaarde Cessna van de familie vlogen Eric Stelzer en Koen enkele malen naar de mijn in de middle of nowhere. Ze bleven er meestal een week of twee. Met zware machines zochten ze naar kleurrijke opa len tussen de geelrode zand steen. Grote hoeveelheden rots grond werden met een bulldo zer in dunne lagen over het ter rein verspreid in de hoop de begerenswaardige stenen te vinden. Het was zoeken naar een speld in de hooiberg. Soms vonden de mijnwerkers dagen lang niks. „Het werk was ont zettend zwaar. Tussen tien en drie uur stond de zon loodrecht aan de hemel. Het was soms wel 50 graden Celsius, 's Nachts was het een keer zelfs meer dan 36 graden. We dronken ontzet tend veel, een liter of tien per dag. Toch hoefden we maar tweemaal per dag naar het toi let. Nat van het zweet werd je niet, het verdampte meteen." Koen nam de ontberingen voor lief. Een van zijn belangrijkste Op zoek naar boulderopaal. foto taken was het onderhouden van het machinepark. De blon de Fries behoort tot de schaarse studenten met twee rechter handen. Als puber sleutelde hij al veel aan brommers. Deze door al doende leert men ver kregen kennis kwam hem uit stekend van pas. Eric Stelzer is allerminst gefortuneerd. Hij heeft zich diep in de schulden moeten steken om een licentie te krijgen en de benodigde ma chines aan te schaffen. Opalen mogen kostbaar zijn, ze zijn dun gezaaid. De kwaliteit van de gevonden stenen loopt sterk uiteen, terwijl de delfkosten hoog zijn. De machines slurpen wekelijks wel duizend liter brandstof. Om aan geld te komen probeer de Koen enige tijd geleden en kele opalen te verzilveren. In Australië werd hij niet in dollars uitbetaald maar in natura. Hij benaderde de edelsmeden Jan Kerkstra en Marion Pannekoek in Wijnjewoude en die waren meteen verkocht. „Wij kennen in Nederland wel opaal maar dit is meestal melkwit. Deze Australische opalen hebben alle kleuren van de regenboog", vertelt Kerkstra. „Op beurzen in Duitsland heb ik deze edelste nen vaak bewonderd, maar ik zag er altijd van af vanwege de hoge prijzen. Nu, zonder tus senhandelaren, waren ze nog kostbaar, maar wel te betalen. Een 14 karaat geelgouden hanger met boulderopaal van de edelsme den Jan Kerkstra en Marion Pannekoek. foto gpd Zeker voor de liefhebber." De door Koen meegenomen edelstenen zijn zogeheten boul- deropalen. Ze zijn niet van massief opaal, maar bestaan uit een stukje rots met een gla- zuurachtige opaallaag van één tot drie millimeter dik. Bij het verdraaien van de stenen ko men er steeds andere kleuren (blauw, groen, paars, rood en roze) tevoorschijn. Geen exem plaar is hetzelfde. Verreweg de meeste opalen komen uit Au stralië. Op dit continent zijn en kele tientallen mijnen. Kerkstra: „Vroeger zocht men alleen naar massieve stenen. Boulderopa- len werden gewoon wegge gooid. Tegenwoordig zijn deze stenen net zo kostbaar als mas sieve Het maakt ook niks uit. Als je ze verwerkt in een sieraad zie je toch alleen maar de bo venkant." De edelsmeden hebben een aantal kleurrijke stenen ver werkt in sierlijke hangers en broches. Voor de nieuwe col lectie bestaat veel belangstel ling en dat is opmerkelijk, meent Kerkstra, want over het algemeen houden Nederlan ders niet van veel vlagvertoon. „De boulderopaal is een vrij opzichtige steen. Niet iedereen durft daarmee voor de dag te komen. Duitsers hebben daar minder moeite mee. Daar wor den deze edelstenen al veel lan ger in sieraden verwerkt." PUZZEL Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord. 1. Slotwoord, overdreven voorliefde, bioscoop; 2. wijnsoort, olifantssnuit, invoer; 3. keukengerei, rechtsgeding, wandeling; 4. lust, mannelijk dier, sportartikel; 5. schouwburgrang, landbouwwerktuig, agio; 6. tocht, reeks, verwering; 7. aards wezen, met elkaar, uit naam van; 8. kier, éénjarig dier, straathandelaar; 9. rivier in Siberië, fijndraaien, disselboom met twee armen; 10. kleurmiddel, op grote afstand, verwijdering. Oplossing van maandag: Horizontaal: 1. Dak; 5. vet; 7. brouwen; 8. Eta; 9. tee; 11. motie; 14 do; 16. va; 17. nee; 18. die; 19. re, 20. el; 22 oneer; 25. esp; 27. oud; 29. pension, 30. ban, 31. mis. Verticaal: 2 Abt; 3. kram; 4 luit; 5. vete; 6. ene; 8 eed, 10. era; 12. opeen; 13. Indië; 15. one; 16. vee; 19. ree; 21 lid, 22. open; 23. eest; 24. room; 26. spa; 28. uni. als zij voor de drager maar her kenbaar is." Ze heeft gemerkt dat mensen haar sieraden vaak dragen als 'krachtsieraden'. „Mensen die iemand hebben verloren en veel verdriet hebben, lijken daar vaak een symbool voor te rug te willen hebben. Let maar eens op de lichaamstaal van mensen. Hoe vaak pakken zij niet even een hanger vast die om hun hals hangt, of draaien aan een ring om hun vinger." Twaalfhoven pakt er een foto bij en vervolgt: „Dit zilveren medaillon heb ik gemaakt voor een vrouw wier vader plotseling overleed. Toen ze bij mij kwam bracht ze een aantal visloodjes mee, want hij was tot vlak voor zijn dood een hengelaar. De visloodjes heb ik verwerkt in het medaillon, dat golft als het wateroppervlak. De ene kant symboliseert haar vader, de an- dere kant staat voor haarzelf. Van die kant is de bovenkant glad, met een paar kleine golf jes, de nabije toekomst rimpelt zich daar al voorzichtig." Naast de sieraden die Mirjam Twaalfhoven ontwerpt voor pri- vé-opdrachten, maakt zij vrij werk. Dan doet ze, zoals ze het zelf noemt, 'vormonderzoek'. „Ik leg mijn werktafel vol inspi rerende stukjes goud, orna mentjes en pareltjes. Momen teel werk ik veel met parels, dat zijn de tranen van vreugde en verdriet. Een idee groeit onder mijn handen. Daarom zou ik ook nooit tweehonderd dezelf de dingen maken. Ik heb altijd weer iets te ontdekken en uit te werken." Voor het zesde achtereen; gende jaar organiseert dei ting 'De Eerlijcke Heerlijck8f1 vr de Country Fair op het lan A"es goed van Kasteel Huis Doi Kind Van donderdag 9 t/m zoni "ose 12 september 1999 kunnei hebbers van het eerlijke la ven zich verlustigen aan ei 'er*j* ■yt «*v. varieerd aanbod van 120 e santen. Op deze beurs is v de aandacht gevestigd op bachtelijk vakmanschap, Fair is opgedeeld in vier ca rieën: Eten Drinken, Bui stijl, Buitenleven en Vakm ^n6e schap. Er worden demons "ar'< ties (van bloemschikken t( ReP< mennen) en lezingen (tuin chitectuur van o.m. Walei stijlontwikkeling juwelen) houden, men kan zijn hoi ten tekenen, een hoedenn show bekijken, wijn en bit proeven of de millennium kententoonstelling in hetl "etvy teel bezichtigen. Actu Exposanten van ambachlt B0*' producten laten de bezoel kennismaken met handbe derde tegeltableaus, amba lijk gestookte dranken, dap djke brood, sculpturen en beel '0SS€ houwwerken, antiek linni hes- goed, oude prenten, authi ke tuinbanken, houtgestoi T warmwaterbaden, mandvi Spel porseleinbeschilderingen een nog oneindig veel meer. B V'aa dien kan men met het toe 5tr'J( gangsbewijs voor de Faire1,1 het museum in het kasteel P de werkelijk prachtige, vieen meter verderop gelegen, ti ^et r van Walenburg bezoeken. Opsp Kasteel Huis Doom. Oprr Info: do 9 t/m zo 12 septt n'SS( 1999, landgoed Kasteel Hu Doorn, Country Fair '99. do/vrij/za: 10.00-18.00, zo 18.00 uur. Toegangsprijs: 17,50; kinderen tot 12 jaas tis. THEA WAMELINK Het kan inmiddels wel als an tiek worden beschouwd, het ouderwetse nachtkastje met marmeren blad en een deurtje waarachter ruimte was voor de nachtspiegel. De prijs die voor een gaaf exemplaar moet wor den betaald, is er dan ook naar. Als we zoiets al op de kop kun nen tikken, krijgt het vaak een meer in het oog springende plaats dan naast het bed. Nachtkastjes van nu hebben aan hoogte verloren, maar aan verscheidenheid gewonnen. Ze zijn er in talloze varianten van klassiek tot eigentijds design, met open vakken en/of met la den, op poten of op rollers ver rijdbaar. Daarnaast neemt het aanbod in bedtafeltjes hand over hand toe. En kiest men steeds vaker een 'gewoon' bij zettafeltje voor dit doel. Belang rijk is wel dat dit op een stevig voetstuk staat. In de jaren zestig en zeventig vormden de nachtkastjes vaak een geïntegreerd onderdeel van de bedombouw, een compleet wandmeubel met veel bergruimte maar wel een ruimtevreter. De slaapkamertrend van heden is minimalisme en flexibiliteit. In plaats van een ombouw als hoofdeinde kiest men tegenwoordig liever een bed met (vaak gebogen) kop- bord, van hout of met stof be kleed. Hierbij passen ranke kastjes en ijle tafeltjes. Dikwijls kan men bij het bed behorende kastjes of tafeltjes aanschaffen. Er zijn echter ook allerlei losse modellen te koop. Belangrijk bij de aanschaf van een bedbijzetter is de hoogte van het meubeltje. Het meest praktisch is iets lager dan de matras. Dan kan men gemakke lijk bij zijn bril, glaasje water, boek of de schakelaar van het schemerlampje. Heel handig is het aan een rail te bevestigen hangtafeltje, bestaande uit een achterwand en haaks hierop het tafelblad. Het maakt deel uit van een wandrailsysteem waarop men ook de achter wand kan inhaken. De afstand tussen bed en tafeltje kan naar wens worden gekozen. Ook kunnen aan de rail spots wor den bevestigd als leeslamp jes. Naast dit Campa bed met in hoogte verstelbare poten van Interlfliber bijpassende nachttafeltjes met geintegreerde - en eveneens in hoi Ned verstelbare - schemerlamp. De tafeltjes hebben zwenkwielen. Hol s mi is in hout of in glas leverbaar. Voor het slapen gaan graag nog een paar bladzijden lezen? Goed licht is dan een eerste vereiste. Maar daarnaast moet er ook sfeerlicht mogelijk zijn. In slaapkamers waar het 'woonelement' de hoogste prio riteit heeft, is de oplossing meestal een schemerlamp op het nachttafeltje. Kies voor een lamp op een stevige, zware voet, zodat hij omstootvei- lig is. Heeft men geen rail systeem, dan is de meest de simpele oplossing het a lampmodel met kantelkap ellig Naar boven kantelen voor a's, licht, naar onderen voore liur stemmig sfeertje. De laats fee: zien we als sfeervolle slaap n o merverlichting ook steeds Hiei een - dimbare - vloerlamp lek Neemt geen ruimte in opl u nachttafeltje, laat zich gen d. F kelijk verplaatsen en biedlit vendien een variabele lid) vee sterkte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 8