Uitmarkt kent nu ook een 'Uitnacht' Consumentenbond wil af van vaste boekenprijs Mojo Concerts mogelijk in andere handen Bar op Crossing Border Het gaat de foute kant op met het Festival Oude Muziek Cultuur& Kunst BZN drie maanden op non-actief Toneelstuk over kunstvernieling Musici RO beter verstaanbaar INSDAG 24 AUGUSTUS 1999 chef jan rijsdam, 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071-5356443 nooit Monseigneur R.Ph. Bar presen teert donderdag 7 oktober de speciale 'bijbel-avond' van het Crossing Border Festival in Den Haag. De voormalige bisschop van Rotterdam heeft dat toege zegd aan de organisatie van het muziek- en literatuurfestival. De avond staat in het teken van de populaire bijbelserie uit En geland, die nu ook in Neder land gepubliceerd wordt. Bar zal op 7 oktober praten met onder anderen Fay Wel don, die in de Engelse serie een inleiding schreef bij het bijbel boek 'Paulus'. Ook Meir Shalev, Israels bekendste schrijver en notoir ongelovige, zal aan het woord komen. Verder is er ruimte voor Jamine Alias en Vamba Sherif, jonge allochtone auteurs uit het fonds van uitge verij De Geus. Alias, afkomstig uit Somalië, en Sherif (Liberia) zullen vanuit hun eigen achter grond hun visie geven op het christendom. Het programma speelt zich af in de Grote Kerk van Den Haag. Muziek is er van onder anderen Andy Cairns, zanger van Therapy?, maar dit keer zonder zijn groep, Thé Lau en Eugene Edwards van 16Horsepower. rotterdam BZN heeft alle werkzaamhe den voor de komende drie maanden opgeschort. Die termijn is gekoppeld aan de rustperiode die zanger Jan Keizer voorgeschreven heeft gekregen naar aanleiding van de te ondergane open hartoperatie. De noodstop betreft eigenlijk alleen de (promotie-)optredens. Want de release van het voor vol gende maand geplande al bum The Best Days Of Your Life' kan gewoon doorgaan, omdat de feitelijke productie al was afgerond. Hetzelfde geldt voor de gelijknamige televisiespecial. Boeken kopen via Internet ruim 25 procent goedkoper DEN HAAG GPD De vaste boekenprijs is achter haald. In de praktijk blijkt er al een ongewenste tweedeling on der consumenten te bestaan, omdat kopers via Internet veel goedkoper boeken kunnen ko pen dan in de boekwinkel. Daarom pleit de Consumenten bond in een brief aan minister Jorritsma van Economische Za ken en staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur voor het af schaften van de vaste boeken prijs. Uit een berekening van de Consumentenbond blijkt dat de boeken van de boeken-top-tien van HP/De Tijd van 6 augustus j.l. dit jaar in de boekwinkel 384,25 kosten. Hetzelfde pak ket koste via Internet ƒ286,35, een verschil van 97,90 oftewel ruim 25 procent. Zelfs als daar de verzendkosten van de Inter- net-verkoper van worden afge trokken, blijft er altijd nog een verschil in prijs over van 61,28, bijna 16 procent. Volgens de Consumenten bond is de vaste boekenprijs er niet om de consument te be schermen, maar om de belan gen van de boekwinkels veilig te stellen. Voorstanders bena drukken bij voortduring dat de vaste boekenprijs noodzakelijk is voor het instandhouden van een pluriform aanbod en een fijnmazig distributienetwerk. De Consumentenbond zegt nu dat aan die bewering geen en kel onderzoek ten grondslag ligt. Het loslaten van de vaste boekenprijs in onder meer Fin land en Zweden heeft daar niet geleid tot een verschraling van het aanbod. In het Verenigd Koninkrijk zijn vraag en aanbod na het loslaten van de prijs zelfs beter op elkaar afgestemd. De Consumentenbond vindt dat de consument zelf moet kunnen uitmaken of hij of zij naar een uitgebreid gesorteerde boekwinkel wil gaan of naar een supermarkt die bestsellers verkoopt. Zonder verticale prijsbinding kan een boekhan delaar, zo stelt de bond, echt ondernemer zijn en zijn eigen prijsafwegingen maken. Dat zou de consument alleen maar ten goede komen. Opening culturele seizoen in Nederland De Amsterdamse Uitmarkt besteedt dit jaar extra aan dacht aan kunst en cultuur van jongeren. Met het pro gramma 'A Weekend of Dance' staat Paradiso daarom vanaf vrijdagavond tot zaterdagochtend in het teken van de dance-cultuur. In het dance-programma zijn die nacht alle club-stromingen vertegenwoordigd met live- acts, dj's en vj's, een modeshow en mediacafé. Ook an dere onderdelen van de Uitmarkt zijn aan de dance ge wijd. Het is de eerste keer dat het programma van de Uitmarkt nu ook 's nachts doorgaat. De 22e Uitmarkt speelt zich het komende weekeinde af op en rond het Museumplein en Leid- seplein. Met in totaal 28 podia en 350 optredens vormt de Uit markt de traditionele opening van het culturele seizoen in Ne derland. Onder de deelnemen de artiesten zijn onder anderen Freek de Jonge, Matilde San- ting, Wibi Soerjadi, Het Natio nale Ballet, Karin Bloemen, Ru th Jacott en Lebbis en Jansen. De Uitmarkt wordt vrijdag avond om negen uur op het Museumplein geopend met een musicalprogramma, gepresen teerd door Willem Nijholt en Angela Groothuizen. Het ope ningsprogramma telt zeven grote zaalproducties van het nieuwe seizoen, waarvan vijf musicals, het Motown-muziek- programma 'RESPECT' en een dansvoorstelling. Aan het pro gramma werken 150 artiesten mee, onder wie Arjan Ederveen, Liesbeth List, Pia Douwes en Denise Jannah. Als opwarmer van de officiële opening is er een optreden van De Poema's, bestaande uit de groep Van Dik Hout en Acda de Munnik. Nieuw dit jaar op de Uitmarkt is de deelname van Holiday on Ice. Daarvoor wordt de gloed nieuwe vijver op het Museum plein benut. In de toekomst gaat die vijver dienen als ijs baan. Vrijdagavond om 22.00 uur neemt Holiday on Ice daar op een voorproefje met een im pressie van de productie Extra- ventura. Na een optreden van de ca baretgroep De Vliegende Pan ters, verplaatst de Uitmarkt zich vrijdagavond naar de Stads schouwburg. Daar spelen drie toneelgezelschappen scenes uit het werk van Hugo Claus. De scenes in 'Hommage aan Claus' werden gekozen door de to neelschrijvers Maria Goos, Wil lem Jan Otten en Benno Bar nard. Andere speciale evenemen ten zijn dit jaar theater en mu ziek uit Vlaanderen, een video festival en een programma met Surinaamse muziek en stand- up comedians. Zoals gebruike lijk is er ook weer de informa tiemarkt met 250 culturele or ganisaties en de Amsterdamse Boekenmarkt. De Uitmarkt biedt bezoekers dit jaar ook voor het eerst de mogelijkheid direct kaartjes te kopen voor ruim honderd thea ters in heel Nederland. Op het Museumplein is daarvoor het speciale verkooppunt Uitlijn Li ve aanwezig, waar bezoekers zich op de hoogte kunnen stel len wanneer een bepaalde voorstelling bij hen in de buurt is te zien. Zondagavond wordt het jaar lijkse culturele spektakel afge sloten met het concert 'De Im presario' door het Nederlands Kamerorkest. Het slotconcert is een vrije bewerking van Mo zarts Der Schauspieldirektor. Solisten zijn de sopranen Elena Vink en Machteld Baumans, de tenor André Post en bariton Lieuwe Visser. an Nuchelmans blikt terug en vooruit op zijn geesteskind open ioy di ie vai bet ■endi' iaand 'UDA In het Verzetsmuseum Zuid-Holland in Gouda is vanaf september tot en met 30 november de expositie 'Alle dagen Dorlog: de oorlog gezien door de ogen van een kind' te zien. In doI la ^a8en Oorlog' kan de bezoeker zich verplaatsen in de be- jeciaj levingswereld van een kind in oorlogstijd, ongeacht of de be zoeker de oorlog wel of niet heeft meegemaakt. De tentoonstel- ing is gebaseerd op het gelijknamige boek en de naïeve schilde- ijen van Jan van Egmond. Van Egmond was zes jaar toen zijn even wreed werd verstoord toen door het begin van de Tweede idrad Nauwkeurig en heldere kleuren heeft Van Eg- voort nonc* beelden in zÜn geheugen weergegeven-op zijn schilde- scjj ijen. De wat onhandige figuurtjes, de kleuren en het perspec- Dor t 'e^ 8even ziln gevoel over de oorlog zo natuurlijk weer. In zijn Dudei1 beschrijft hij op gedetailleerde wijze zijn oorlogsbeleving. *'an Egmond opent op 7 september de expositie. zonen i,., ist no pk or| mst 'Alle dagen oorlog' in Gouda 'O van Hove opnieuw naar New York Amsterdam Ivo van Hove, directeur van Het Zuidelijk Toneel en ,an het Holland Festival, doet weer een gastregie bij de New fork Theatre Workshop. Twee jaar terug regisseerde hij bij dat ;ezelschap Eugene O'Neills 'More Stately Mansions', een rema- van zijn succesproductie 'Rijkemanshuis' bij Het Zuidelijk Toneel. Dat leverde hem een Obie (off-Broadway) Award op. Op litnodiging van artistiek leider James C. Nicola keert Van Hove erug naar The Big Apple, om zijn productie 'De Tramlijn die l'erlangen heet' uit 1996 te herbewerken. Evenals drie jaar gele den werkt hij samen met scenograaf Jan Versweyveld en com- jonist Harry de Wit. De première van Tennessee Williams' 'A Streetcar Named Desire' bij de New York Theatre Workshop is :ondag 12 september. Kunsthandelaar Leo Castelli overleden iew york Kunsthandelaar Leo Castelli, die vooral naam heeft jemaakt door de manier waarop hij het werk van Amerikaanse kunstenaars propageerde, is zaterdag op 91-jarige leeftijd in New York overleden. Castelli stimuleerde kunstenaars als Jasper lohns, Robert Rauschenberg en Andy Warhol. Door zijn toe doen verschoof de aandacht van de kunstwereld zich in het be- fin van de jaren zestig van Parijs naar New York. Van zijn vele contacten in Europa maakte Castelli gebruik om ook het oude continent te interesseren voor de nieuwe Amerikaanse kunst. Hij vertegenwoordigde nog vele andere kunstenaars, zoals Frank Stella, Roy Lichtenstein, Dan Flavin, Bruce Nauman en Richard Serra. Boodstock in Groenoordhallen afgelast leiden Hoodstock '99, het muziekfestival dat aanstaande zater dag in de Groenoordhallen zou zijn, is afgelast. Het festival zou een breed spectrum moeten bestrijken van 'zwarte' muziek, van Surinaamse kaseko tot Amerikaanse R&B. De organisatie van het festival bleef echter ernstig in gebreke. Voorverkoopadres sen in Leiden bleven verstoken van kaartjes en de afrondende besprekingen die gisteren tussen Groenoordhallen en de orga nisatie zouden zijn, gingen niet door. De leiding van 'The Ulti mate R&B Hip Hop Tropical Event' kwam domweg niet opda gen en is onbereikbaar voor commentaar. et is het laatste festival dat hij rogrammeerde, de achttiende litie van het Holland Festival ude Muziek dat volgende eek begint. Reden om met ogrammeur Jan Nuchelmans rug te blikken op zijn geestes- nd en vooruit te kijken naar in recente activiteiten in de ide muziek: zijn adviserende ncties bij diverse Europese stivals en een nog 'geheim ian'. „Ik ben bereid soms tegen de ind in te fietsen, maar eeuwi- i tegenwind, dat gaat niet led," zei Jan Nuchelmans vo- g jaar toen hij plotseling aan- indigde te vertrekken bij zijn gen Utrechtse Festival Oude uziek. Nuchelmans is een iccesvol Fietser. Het plan voor it Utrechtse festival werd een eine twintig jaar geleden op flets geboren en zojuist heeft j, met echtgenote Ingrid, die se afgesloten met een symbo- te noemen achtdaagse ftstocht van Utrecht naar Pa- Werkloos is Nuchelmans niet ids hij wegens 'onverenig- larheid van karakters' besloot in eigen Festival Oude Muziek 'handen van algemeen direc- Jan Nuchelmans: „Ik blijf me wel afvragen waarom het in Utrecht zover heeft moeten komen." foto jaap de boer teur Casper Vogel te laten. Naast zijn baan als hoofd van de afdeling Oude Muziek van het conservatorium in Parijs is hij tot 2001 betrokken bij een fors project rond Karei V voor het Festival van Vlaanderen, vervult hij volgend jaar een ad viserende taak bij het Festival Oude Muziek in Barcelona en wordt hij adviseur oude muziek voor de in 2002 te bouwen nieuwe IJsbreker in Amster dam. Bovendien is hij adviseur oude muziek voor de concert zaal van het Parijse Cité de la Musique, het fraaie en prestigi euze muziekcentrum waar het Parijse conservatorium deel van uitmaakt. Daarnaast broedt hij op een heel nieuw festival - 'nee, nee ik kan nog niet zeggen wat, met wie en waar'-, waar voor hij een zakelijk directeur heeft weten warm te maken en waarvan hij artistiek directeur zal worden. ,A1 die functies had ik waar schijnlijk niet gekregen als ik nog in Utrecht had gezeten. Ik vind het nu ook leuk, die ad hoe activiteiten. Eerst niet, want het loslaten van Utrecht was voor mij echt een probleem. Nu ik merk dat ik kan blijven doen wat ik altijd graag deed, pro grammeren, heb ik er vrede mee. Maar ik blijf me wel afvra gen waarom het in Utrecht zo ver heeft moeten komen." Het Utrechtse festival gaat verder met 'vooraanstaande specialisten op diverse reper- toiregebieden', zo staat in de Van-dag-tot-dagbrochure'. En er staat ook dat één van die specialisten van volgend jaar 'wellicht Jan Nuchelmans heet'. Moeten we dat serieus nemen? ,,'Ik wist niet wat ik zag," roept Nuchelmans verontwaar digd, „maar als die vraag komt, is het antwoord luid en duide lijk: nee. Daar zijn redenen ge noeg voor, natuurlijk. Ik ben niet weggegaan om via zo'n constructie terug te komen. De zaken liggen wel gecompliceer der. Casper Vogel heeft interes se getoond voor het Karei V- project van het Festival van Vlaanderen en daarmee maakt hij me op een slinkse manier tot adviseur van het Utrechtse festival waar ik zo niks meer mee te maken wil hebben." „Het is een beetje raar om van mezelf te zeggen, maar één van de grote voordelen van mij is dat ik onafhankelijk program meur was en nooit aan een en semble verbonden ben ge weest. Want dan denk je toch vooral aan jouw eigen formatie. Volgend jaar met Jos van Veld hoven zou dat kunnen beteke nen dat er meer Bachvereniging wordt geprogrammeerd. Daar heb ik niets op tegen, de Bach vereniging is één van mijn grote liefdes die tot mijn grote ver driet te weinig heeft kunnen optreden in het festival. Ik ben daarom ontzettend blij dat zij het slotconcert dit jaar doen. Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen een aantal smal georiënteerde specialisten en een programmeur die het hele terrein overziet, van vroege middeleeuwen tot laat roman tiek. Die hele periode heb ik me eigen gemaakt in de afgelopen bijna dertig jaar, met mijn stu dieperiode meegerekend, en dat neem ik mee. En nou moet Casper niet verwachten dat ik te pas en te onpas op zijn tele foontjes reageer." In zijn meest pessimistische momenten ziet Nuchelmans een sombere toekomst voor zijn festival. Is dat nu een voor spelling of misschien een ver klede wens? Nuchelmans: „Ik heb me natuurlijk ook afge vraagd of ik wil dat het festival kapot gaat. Dan maak ik de ver gelijking met het kind dat acht tien is. Het festival was mijn vierde kind en ik kan me niet voorstellen dat je een kind toe wenst dat het hem slecht gaat. Maar ik wil dan ook dat het kind uit handen blijft van men sen die het de foute richting in stuurt. Ik kan niet voorspellen wat er gebeurt met mijn festival nu ik ermee stop, maar ik begin wel te vermoeden dat het geen goede kant opgaat. Toch zal ik de laatste zijn om als boze fee te roepen: 'laat deze zaak maar in elkaar storten'. Mijn oudste kind is het huis uit en die zien we graag en geregeld terug. Zo zou ik ook het liefst weer terug komen. Ik kan me eerlijk ge zegd niet voorstellen dat ik vol gend jaar niet het festival kom bezoeken, dat ik juist dan toe vallig met vakantie ben. Maar het zal wel gek zijn om daar rond te lopen en te weten dat nul-komma-niks van mij is." Rembrandt in Delfts blauw delft» Meesterschilder Jos van de Giessen schildert in de Ko- DuwiiiünWijke Porceleyne Fles in Delft aan 'De Nachtwacht' van kgenu Rembrandt. Samen met een andere meesterschilder zet hij e mi Rembrandts beroemdste werk op 480 tegels in de Delfts Blauw n is ki schildertechniek. De aanleiding van de onderneming vormt het I iaderende millennium en de tentoonstelling 'Rembrandt zelf die volgende maand opent in het Mauritshuis in Den Haag. fo to jasper juinen utrecht De bijdrage van Luuk Wilmering aan de openlucht- tentoonstelling Panorama 2000 in Utrecht roept veel agressie Dp. Diverse geschokte voorbijgangers hebben het Centraal Mu- a seuin, de organisator van de expositie, al gesommeerd het B kunstwerk te verwijderen. In de nacht van zondag op maandag n ïïr spijkerden onbekenden een spandoek over het werk, waardoor 0 het beschadigd raakte. Het werkstuk van Wilmering bestaat uit en een reuzenfoto waarop de kunstenaar in z'n nakie en met een twee< woeste blik uit het struikgewas opduikt. Bekeken vanaf de Dom- igewo [oren het middelpunt van de expositie, heeft het kunstwerk op- 'r.me' lisch de omvang van een ansichtkaart; in werkelijkheid meet iet aan de Winkel van Sinkel bevestigde doek 20 bij 13 meter. Panorama 2000 heeft sinds begin juni al meer dan 50.000 be zoekers getrokken. De tentoonstelling blijft tot 3 oktober open. 'Naakt' roept agressie op Rotterdam Theatergroep Toetssteen, fameus door het hilarische 'Emily of het Geheim van Huis ten Bosch', stort zich nu op kunstvernieler G. van B. Met een stanleymes ging Van B. in het Stedelijk Muse um in Amsterdam werken van Barnett Newman te lijf: in 1986 vernielde hij diens 'Who's afraid of Red, Yellow and Blue' en twee jaar geleden ook zijn 'Cathedra'. Ger Beukenkamp schreef het door jan Keja te regisseren toneelspel, waarin met name aandacht is voor de aversie van Van B. tegen de joods-orthodoxe achtergrond van Newman. De première van 'Afraid of Red, Yellow and Blue' is op 3 november in museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Daar is het tot en met 7 november te zien. Vanaf 13 januari komt het stuk nog twee weken lang in de Engelenbak in Amsterdam. foto Raymond rutting Mojo Concerts, Nederlands grootste popimpresariaat, komt wellicht in Amerikaanse han den. Het Delftse organisatiebu reau staat in de belangstelling van Ticketmaster, in de Ver enigde Staten gespecialiseerd in de verkoop van entreebewijzen voor allerlei evenementen. Directeur Leon Ramakers wil niet ontkennen dat er wordt onderhandeld over een overna me, maar onthoudt zich verder van commentaar. „Net als bij concerten komen er pas mede delingen als de zaak is beves tigd, want het kan net zo goed zijn dat er helemaal niets ge beurt," aldus Ramakers, die nog wel kwijt wil dat een even tuele verkoop op de korte ter mijn geen grote veranderingen tot gevolg zal hebben, ook om dat in tegenstelling tot de al langer circulerende geruchten hij niet van plan is met pensi oen te gaan. Een deal met Ticketmaster zou voor de Nederlandse con sument als voordeel kunnen hebben dat kaarten voor evene menten in het buitenland ge makkelijker verkrijgbaar zullen zijn. Daar staat tegenover dat het Amerikaanse bedrijf de re putatie heeft van prijsopdrijver. Diverse rockacts (met name Pearl Jam) hebben de afgelopen jaren geprobeerd zich tegen de macht van Ticketmaster te ver zetten, zonder veel resultaat. den haag Een hartewens van het Residentie Orkest is in vervulling gegaan. Boven het podium van de Dr. Anton Philipszaal bevinden zich zes horizontaal opgehangen panelen. Het zijn klankkaatsers, die het mogelijk moeten maken dat de musici elkaar beter horen. „Daarover werd eigenlijk al zo lang geklaagd als de zaal er staat", zegt Bert van den Akker, algemeen directeur van het R.O. De aanpassing heeft 450.000 gulden gekost. foto roland de bruin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 15