Japanse Leidse haalt kunstbende in huis
Cultuur Kunst
iroot Chinees Staatscircus strijkt neer in Leiden
Mardigrah presenteert nieuwe cd
IJDAG 20 AUGUSTUS 1999
(ramatische schets Charley Toorop
Jey, een l0_. In het kader van de tentoonstelling 'Dageraad van de
een k oC^erne kunst' in De Lakenhal, speelt de Stichting Kumulth
ld"" ilgende week zondag een portret van de kunstenares Charley
IS jorop. In een aantal scènes wordt een beeld geschetst van de
si Dchter van Jan Toorop als bevlogen kunstenares, zangeres en
ird werkende moeder in een aan veranderingen onderhevig
dperk. De avantgarde in Nederland van 1920-1950 is één van
thema's die in korte monologen en een enkele dialoog wordt
dicht. De voorstelling wordt afgewisseld met liederen en pia-
omuziek. De toegang (16 jaar en ouder) bedraagt vijf gulden
anvang: 14.00 uur).
luitse deelstaat presenteert zich
keldorf De Duitste deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen
jsenteert zich komende herfst met vijftig kunstprojecten in
ederland. Onder de titel 'Herkennen- erkennen' zijn er van 27
:ptember tot 18 november in twintig steden dans-, muziek- en
leatervoorstelllingen, exposities en architectuur- en nieuwe
lediaprojecten. Het programma is een 'tegenbezoek' voor het
ederlandse cultuurfestival van drie jaar terug in 38 steden in
e Duitse grensregio. Cultuurminister Ilse Brusis van de Duitse
eelstaat hoopt dat het festival laat zien dat Europa meer is dan
echts een economische dimensie. Festivaldirecteur Loek van
erSande zei gisteren dat hij op een jong publiek mikt, in het
ijzonder op scholieren en studenten.
anger The Spin Doctors is stem kwijt
fw york De zanger van de Amerikaanse popgroep 'The Spin
octors' is zijn stem kwijt. De 31-jarige Chris Barron is volgens
oktoren geveld door een zeldzame verlamming. Zij vrezen dat
jzijn stem nooit meer voluit kan gebruiken. De'medici kun-
»n niet precies vaststellen wat er met Barron's stem is ge-
ja eurd. De zanger zou te kampen hebben gehad met een ver-
ide ludheid tijdens het opnemen van het album 'Here comes the
ride', het eerste album sinds driejaar. Maar de verlamming
du niets te maken hebben met overmatig gebruik van de stem.
Barron werd op een ochtend wakker en had eigenlijk geen
em meer", aldus een woordvoerder. De band uit New York,
Ruis ie in het begin van de jaren negentig doorbrak met hits als
ittle Miss Can't Be Wrong' en 'Pocket full of Kryptonite', heeft
lorlopig alle promotie-activiteiten rondom het nieuwe album
U jgeschort.
luseum geeft aquarellen niet terug
irschau Het museum van Auschwitz weigert ze
n terug te geven die een joodse kunstenares tijdens haar ver-
altern lijf in het concentratiekamp heeft geschilderd. De aquarellen
elpen volgens de directie van het museum de geschiedenis
01 in het concentratiekamp zo getrouw mogelijk weer te geven,
waterverfschilderijen verbeelden jonge zigeunervrouwen die
het kamp opgesloten zaten. De nu 76-jarige Dinah Gottlebo-
-Babbitt, die in de Verenigde Staten woont, maakte ze in op-
acht van de nazi's. Leden van de Amerikaanse volksvertegen-
oordiging voeren sinds een maand actie om de directie van
;t museum over te halen de aquarellen aan haar terug te ge
in. Gottlebova-Babbitt poogde in mei vruchteloos de directie
inschikkelijkheid te bewegen.
lerdc '8,
-dwijt ml
SI,
Kimiko Kawabata organiseert internationale Free Exhibition
Nederland en Japan héb
ben wat met elkaar. Al bij
na vierhonderd jaar. Dat
eeuwfeest wordt volgend
jaar uitgebreid gevierd met
talloze exposities. De Ja
panse Kimiko Kwabata, die
al jarenlang in Leiden
woont, neemt daar met de
tentoonstelling 'The Past
in the Present' alvast een
klein voorschot op. Zij
haalt op 28 augustus een
internationaal gezelschap
van kunstenaars en hun
kunst in huis om daar te
praten over gezamenlijke
passies.
LEIDEN CEES VAN HOORE
Het is de tweede keer dat deze
'Free Exhibition' plaatsheeft.
Vorig jaar werd eenzelfde expo
sitie georganiseerd in Milaan.
Japanse kunstenaars als Kenji
Toda, Akira Yamamoto zijn in
Leiden met hun werk aanwezig
naast Leidse kunstenaars als
Annie Goddijn, Jan Willem
Bruins, Christiaan van Tol en
Jaap Blom. Beeldhouwers, foto
grafen, dichters en schrijvers
gaan op 28 augustus met elkaar
in conclaaf over wat hen allen
drijft.
In haar woning aan de Hoog
landse Kerkgracht is Kimiko Ka
wabata, verre familie van de Ja
panse schrijver Kawabata, al
bezig met het installeren van de
kunstwerken. Op een kast staat
een prachtige marmeren brug
van Kenji Toda. Kimiko: „Hij is
een van de kunstenaars die ik
hier graag wilde hebben. Hij zet
natuurlijke bruggen in een
landschap of laat zien hoe wa
ter en wind bruggen hebben
gevormd in de natuur. Zijn
werk is misschien wel een beet
je symbolisch voor wat er op
deze expositie te gebeuren
Kimiko Kawabata: „Wat mij zo opviel in de moderne kunst, is het gebrek aan traditionele diepgang."
staat. Er wordt een brug gesla
gen tussen nationaliteiten en
disciplines."
„De meeste deelnemers zijn
de vijftig voorbij. Wat mij zo
opviel in de moderne kunst, is
het gebrek aan traditionele
diepgang. Bij de mensen die ik
heb uitgenodigd, is die traditie
juist erg zichtbaar. Dat is wat
hen verbindt. En ook het naja
gen van een bepaald schoon
heidsideaal. Je ziet daarin tus
sen de westerse kunst en de Ja
panse overigens een opvallend
verschil. De westerse kunst is
op de een of andere manier al
tijd doelmatig. Je ziet eerst Je
zus als kindje in de armen van
Maria liggen en later hangt hij
aan het kruis. Er is voortgang in
tijd en ruimte, perspectief.
Westerse kunst begint hier en
eindigt daar. De Japanse kunst
is veel horizontaler, heeft dat
perspectief niet. Het is de kunst
van het hier en het nu."
„Kijk maar eens naar die
Shunga", zegt Kimiko, terwijl ze
gebaart naar een tafereel waar
foto dick hogewoning
op een liefdespaar is afgebeeld
„Een pose van twee minnen-
den. Hun plezier is vastgelegd
met het penseel. Met prachtige
details en kleuren, maar vlak
weergegeven. Er is geen diepte.
Daardoor dringt het tafereel
zich veel meer op aan de toe
schouwer. En dat in gunstige
zin. De haiku, het Japanse ge
de tradities en symbolen van
Zhou dynastie herleven van
tot en met 19 september als
Groot Chinees Staatscircus
een speciale pagodetent
irstrijkt aan de Haagse
touw in Leiden. Alle arties-
i komen uit de provincie
indong, de geboortestreek
i Confticius en brengen op
en wijze hommage aan de
te wijsgeer.
Circus als een gedicht'
emt men het programma ge-
Jpj pireerd op Confucius,
1 circus uit Shandong be
ien si Dit tot de top van de 160 cir-
igezelschappen die China
t. De Shandong-regio heeft
de rijkste acrobatische tra-
van China die onder meer
t sic uiting komt in de act van de
igende Vissen, een verwij-
naar de naam van Confu-
zoon en de karper, de vis
gelukbrengt. Andere acts
ide 'Koninginnecompositie'
irsch loemd naar één van de twee
ïziekstukken die Confucius
nponeerde, waarin het slan-
imeisje een act met kande-
rs doet, en de legendarische
mel1 uvven-act waarin de heilige
odschappers weer tot leven
rden gewekt. De orde en de
lans die een zo prominente
ats innemen in Confucius'
worden verbeeld door de
van de Betoverende Pirami-
en de Trap naar de Hemel,
(aarten voor het Chinees
tatscircus zijn te bestellen via
reserveerlijn (0900-3005000)
de Uitlijn (0900-0191).
>ei
Opzwepende acrobatiek en andere spectaculaire circushoogstandjes van het Groot Chinees Staatscircus. Het circus bregt een ode aan Confucius.
In september strijkt het eenaantal dagen neer aan de Haagse Schouw in Leiden. foto wfa
In succesvolle Marlboro Flashbacks-reeks
Trijntje Oosterhuis 'doet'
Stevie Wonder in Leiden
LEIDEN WIM KOEVOFT
De tweede editie van Marl
boro Flashbacks brengt op
dinsdag 21 september Trijntje
Oosterhuis naar grand café
Bacchus aan de Breestraat in
Leiden. De zangeres van Total
Touch, die op North Sea Jazz
nog schitterde aan de zijde
van Herbie Hancock, put die
avond uit het repertoire van
haar idool, Stevie Wonder.
Diens 'vaste' achtergrond
zanger Keith John komt speci
aal uit Amerika over om Oos
terhuis te begeleiden tijdens
haar tournee. Behalve in Lei
den speelt ze ook in Utrecht,
Enschede Rotterdam, Tilburg,
Maastricht, Arnhem en Am
sterdam. Oosterhuis' broer
Tjeerd, met wie ze de vaste
kern van Total Touch vormt,
is niet van de partij.
Trijntje Oosterhuis houdt er
nu al rekening mee dat haar
bepaald niet eerste solo-uit
stapje geruchten nieuw leven
inblaast over het uiteenvallen
van een van de succesvolste
Nederlandse bands van dit
moment. Volgens haar is niets
minder waar. „Af en toe doen
we dingen afzonderlijk. Dat
vind ik gewoon heel erg leuk."
De Marlboro Flashbacks
waren het vorige seizoen een
groot succes. Zalen liepen
moeiteloos vol voor concerten
van bekende Nederlandse ar
tiesten die voor één keer de
favoriete nummers van hun
helden van het eerste uur ver
tolkten. Zo stortte Caesar zich
op Motown-klassiekers en le
ken de songs van John Hiatt
op het lijf geschreven van Ilse
DeLange. Na Oosterhuis, zo
melden de organiseren, is Is
Ook Schitterend aan de beurt.
Deze formatie zal een 'flash
back' naar Dire Straits verzor
gen. Veronica-tv begint in no
vember met de uitzendingen
van de Marlboro flashbacks,
gepresenteerd door Jan Dou-
we Kroeske.
Oosterhuis heeft inmiddels
een keuze gemaakt uit het
enorme oeuvre van Stevie
Wonder. Op de setlist staan
onder meer 'Another Star', 'I
wish', 'Don't you worry about
a thing', 'Sir Duke', 'For once
in my life', 'Superstition', 'Sig
ned, sealad and delivered',
'Lately', 'Blamed on the sun',
'Knocks me off my feet', 'All I
do' en 'Master blaster'. Het
moeilijkst voor Oosterhuis
was om uit te maken welke
nummers ze niet speelt. Met
een tweetal medley's denkt ze
dit probleem te kunnen om
zeilen.
Net als DeLange vindt Oos
terhuis het geen enkel pro
bleem om de nummers van
een man te vertolken. „Dat
dat zo is drong pas tot me
door bij de repetities. Mijn
stem sluit goed aan bij die van
Stevie. Hij zingt voor een man
vrij hoog."
penluchtconcerten
oofdstad Operette
Van local heroes naar nationale belofte
LEIDEN PABLO CABENDA
Hij had eigenlijk in januari al
moeten uitkomen, maar de
violist van de band liep toen
stage in Amerika. De toegepas
te psychologie won het even
van de popmuziek. Dus werd
de cd-presentatie van Mardi
grah's eersteling 'La Mousti-
que Mystique' naar augustus
verschoven. Na een U-bocht
die begon bij een optreden op
de LVC-zolder in 1996, en liep
via het Crossing Border festival
in het Haagse Congresgebouw
in 1998, kwam de Leidse band
weer thuis. Weer in het LVC,
maar nu in de grote zaal. Uit
gegroeid van local heroes tot
nationale belofte.
Hoewel... voorlopig is een
bescheiden aantal van 500
exemplaren van La Moustique
Mystique uitgebracht bij het
kleine Haagse Fount Records.
Maar die worden wel in den
lande gedistribueerd door het
major platenlabel Sony Re
cords. Vanaf aanstaande
maandag is de cd overal te
koop.
Zo'n tweehonderd bezoe
kers kregen gisteravond in het
LVC al een voorproefje van La
Moustique Mystique. Een vol
uur lang 'sfeerpop', of mis
schien wat scherper omlijnd:
melodieuze poprock met hier
en daar een eigenzinnig rand
je. Op het podium staat een
zeven man sterk combo waar
in naast de wat conventionele
re instrumenten viool en trom
pet voor het kenmerkende
Mardigrah-geluid zorgen. De
band draait zijn hand niet om
voor verrassende barjazz tin
geltangel toetsen, een oriën
taals huilende viool of een
Afrikaanse djembé. Voeg daar
nog een zanger aan toe met
een gepassioneerd hees stem
geluid, en een drummer die de
solo niet schuwt en je hoort
een charmante, expressieve
band die het begrip toegevoeg
de waarde van een heel eigen
stempel voorziet.
In 'Jigsaw Who' gaat zanger
Bas Bonthuis een melodieus
vocaal herendubbel aan met
violist Kris van der Heijden.
Stone Cold Pinocchio zit vol
met tempowisselingen en
djembé. En naar de reacties
van het publiek te oordelen is
de band de helft van de cd's al
kwijt. Wie Mardigrah binnen
kort wil horen kan onder meer
weer terecht op het Crossing
Border Festival dat van 6 tot
met 10 oktober in Den Haag
wordt gehouden.
Mardigrah in het LVC: voorproefje van La Moustique Mystique.
foto taco van der eb
dicht van zeventien lettergre
pen, is ook altijd een moment
opname. Maar een moment dat
je telkens weer kunt terughalen.
Vandaar de titel van de ten
toonstelling: 'The Past in the
Present'. In de Japanse kunst is
het veel meer het proces zelf
dat centraal staat."
Kimiko groeide op in Kanaza-
wa en genoot een opleiding als
ontwerper aan de Academie
voor Esthetica aldaar. Momen
teel werkt Kimiko voor Japanse
tijdschriften. Ze schreef een co
lumn voor De Volkskrant. In
een van die columns noemde
ze de maan 'het geheime wa
pen van Japan'. „Ja", zegt ze,
„de maan is voor de Japanner
heel belangrijk. De maan staat
voor zuiverheid. Westerlingen
zoeken de natuur op als een
van de vele mogelijkheden om
zich te vermaken. De Japanner
zoekt die natuur op als een toe
vluchtsoord voor het ongeluk
kige leven. Door het kijken naar
de maan ondergaat hij een
geestelijke reiniging. Ik heb wel
meegemaakt dat Japanners tij
dens een vergadering hier in
het westen opeens naar buiten
liepen om naar de maan te
gaan kijken. Iedereen natuurlijk
hoogst verbaasd. Maar voor
hen was dat een traditie die hen
even met het thuisland ver
bond."
„Het zijn dit soort cultuurver
schillen die aan bod zullen ko
men tijdens de expositie en de
gesprekken van de kunstenaars
onderling. Het gaat er niet om
of iemand echt de hele dag met
kunst bezig is, maar wel of wat
hij maakt niveau heeft. Dat ni
veau wordt bij elke bijeenkomst
bewaakt door zogenaamde
quality-watchers. Deze keer is
dat de Itialiaanse hoogleraar en
kunstenaar Giovanni Bai. Met
hem en al de anderen zal het
een kleurrijke en onvergetelijke
gebeurtenis worden."
Lubbers opent
dertiende
theaterfestival
AMSTERDAM GPD
Oud-premier Ruud Lubbers
opent op 2 september in de
Amsterdamse Stadsschouw
burg de dertiende editie van het
Nederlands-Vlaams Theaterfes
tival. Directeur Arthur Sonnen
kondigde voor volgend jaar al
vast aan dat Het Theaterfestival
zijn vleugels zal uitslaan naar
Groningen en Utrecht.
Het Nederlandse deel van
Het Theaterfestival duurt van 2
tot en met 12 september. Tij
dens het festival zijn traditiege
trouw maximaal twaalf voor
stellingen uit het afgelopen sei
zoen te zien die door een jury
als 'belangwekkend' en 'ver
nieuwend' werden beoordeeld.
Dat verklaart waarom de jury
van vier Nederlandse en vier
Vlaamse theatercritici onder
voorzitterschap van dramaturg
Carel Alphenaar, onder meer
'Wilhelmina' met in de hoofd
rol Anne-Wil Blankers niet heeft
uitgekozen, hoewel dit stuk van
Ton Vorstenbosch vorig sei
zoen meer bezoekers trok dan
alle andere voorstellingen bij
elkaar. Alphenaar prees giste
ren de glansrol van Blankers,
maar typeerde de voorstelling
verder als 'een historisch plaat
jesboek'.
Opvallende afvaller dit jaar is
Toneelgroep Amsterdam (TGA).
Het gezelschap is na een aan
wezigheid van vele jaren met
geen enkele voorstelling verte
genwoordigd omdat de jury het
afgelopen TGA-seizoen 'geen
jubeljaar' vond. Het afgelopen
seizoen beoordeelde de jury
overigens voor de meeste grote
gezelschappen als 'een kwak
keljaar'.
De tien producties die de jury
wél belangrijk voor de artistieke
ontwikkeling van het Neder
landse theater vond zijn: 'Blaat'
van toneelgezelschap Dood
Paard; 'De bitterzoet' van Thea
tergroep Hollandia/Theater An
tigone; 'De woudduivel' van
Onafhankelijk Toneel; 'Iets op
Bach' van Les Ballets C. de la
B./Ensemble Explorations; 'My
dinner with André van tg
STAN/de Koe; 'Ongebluste kalk'
van Theatergroep Hollandia
i.s.m. Veemstudio; 'Pereira ver
klaart' van De Tijd; 'Romeo en
Julia' van Het Zuidelijk Toneel;
'Rotjoch' van Stichting Toneel
schuur Producties en 'Weg' van
Josse De Pauw/Kaaitheater.
Het Theaterfestival duurt
van 2 tot en met 12 september
en heeft plaats in de theaters
op en nabij het Leidseplein.
Voor kaarten kan elke dag van
9.00 tot 21.00 uur worden ge
beld met De Uitlijn (0900-0191
(75 ct pm).