Stapje voor stapje naar musical Lady Di Hele jaar door Crossing Border Trittico' van Puccini als één werk te zien in Spanga Cultuur Kunst 3AG 3 AUGUSTUS 1999 'Eten, zingen en slapen' SPANGA GPD De bijzonder expressieve zangeres Mary-Rose Lang- field is de enige die in alle drie delen van 'II Trittico' meespeelt. Ze leent haar stem aan een slechte prin ses, een sympathieke, enigs zins getikte vrouw en aan een iets oudere vrouw die wanhopig probeert jong te lijken. Het is de vierde keer dat ze van de partij is in Spanga. Haar eerste rol, in 'The rake's progress' van Strawinsky, had ze te danken aan David Levi die haar in Keulen hoorde oefenen en onmiddellijk dacht: Baba de Turk. In het dagelijks leven reist de in Londen geboren Mary- Rose heen en weer tussen hotelkamers, theaters en vliegvelden. De aanpak van Levi en Corina van Eijk be viel de zangeres zo goed, dat ze sindsdien vaste gast is. „Corina en David lukt het om dingen in mij naar boven te halen die andere regis seurs en dirigenten niet zien. Corina werkt bij haar regie de personages uit tot in de kleinste details. In de opera huizen in Groot-Brittanië en Duitsland waar ik normaal werk, trekken ze daar lang zoveel tijd niet voor uit. In de negen weken dat ik hier ben doe ik niets anders dan zin gen, slapen en eten." •concert begint op kilometer hoogte Theatermaker Maurice Wijnen kiest voor DianaAmerikaanse aanpak Evenement vanaf2000 niet langer beperkt tot jaarlijks één festival Na de nieuwste editie van Crossing Border - van 6 tot en met 10 oktober a.s. in de Haag se binnenstad - zal het vanaf 2000 niet langer beperkt blijven tot jaarlijks één festival. Hoewel de plannen nog verder moeten worden uitgewerkt/laat direc teur Louis Behre weten onder de naam Crossing Border het hele jaar door interessante, nieuwe talenten te program meren in Den Haag. „De be doeling is er in maart volgend jaar mee te beginnen. Deze speciale avonden worden - deels door gebrek aan een an dere grote zaal in Den Haag - steeds in de PWA-zaal van het Nederlands Congres Centrum gehouden", laat hij weten. Het festival, dit jaar op plaatsen als de Grote Kerk, de Nieuwe Kerk (waar in de tuin ook een spiegeltent komt te staan). The ater aan het Spui, Filmhuis en Theater Branoul, telt inmiddels 125 optredens. Behre: „Ik wilde dit jaar niet verder gaan dan honderd, maar er werden mij zoveel mooie dingen aangebo den. Zo heb ik op vrijdag Jheli- sa die, overigens net als Eugene Edwards (van 16 Horsepower), zonder platencontract zit. De standaard in de industrie is momenteel, dat wanneer je minder dan 250.000 exempla ren van een nieuwe cd ver koopt, het contract wordt ver scheurd. Edwards geeft een so lo-concert, al brengt hij nog een muzikant mee. Jhelisa komt met een groep. Beiden hopen via Crossing Border een nieuw platencontract in de wacht te slepen." Nick Cave, die al had toege zegd, komt niet. Behre: „Hij liet weten het heel jammer te vin den, maar hij gaat net in die week trouwen. Ook Bono van U2 zal niet van de partij zijn. Ik heb op een gegeven moment moeten kiezen tussen het con tracteren van een aantal grote namen of het binnenhalen van veel nieuw talent. Mijn uit gangspunt is altijd geweest een festival te maken waar ik, wan neer ik het niet zelf zou pro grammeren, met plezier naar toe zou gaan om leuke en inte ressante dingen te zien of om nieuw talent te ontdekken. Zo had. ik twee jaar geleden al Dy- zack staan. Niemand kende die jongen, maar de hele PWA-zaal van het Nederlands Congres Centrum ging uit zijn dak. Aan gezien ik mijn geld maar één keer kan uitgeven, lijkt de optie van het programmeren van op vallende combinaties of nieuwe talenten, ook op het gebied van spoken word en schrijvers (die nog altijd de helft van het festi valaffiche vullen) mij interes santer. Ook Tom Waits is er niet. De zanger is bezig om weer genoeg geld te verdienen voor de komende vier, vijf jaar. Vandaar dat hij, gezellig samen met zijn gezin, een concer treeks onderneemt. Hij heeft mij laten weten er te zijn zodra hij niet meer op tournee is". Wel van de partij is Marky Ramone. Behre: „Hij heeft zich min of meer zelf uitgenodigd voor Crossing Border. De drummer komt met een dia- en videoshow, waarin te zien is hoe het de Ramones is vergaan. Ook heb ik Hugo Remmelt en Thijs Muus voor de vrijdag ge contracteerd. Dat Haagse duo heeft zich inmiddels bewezen in het cafécircuit, maar dat tweetal is zo goed, dat ze op Crossing Border niet mochten ontbreken. Bovendien vormen ze een mooie brug met het ver leden. Ze maken namelijk mu ziek in de sfeer van Crosby, Stills, Nash Young, maai- dat weten de meeste tieners niet. Lee Clayton komt donderdag een solo-optreden doen. Dat geldt ook voor Maxi Jazz van Faithless. En ook Stacey Earl is van de partij. Wilco vliegt met zijn negenkoppige groep voor een eenmalig concert vanuit Chicago naar Nederland om zaterdag op te treden en Rah- zel, de living beat-box van The Roots heeft een nieuwe groep waarvan eind augustus een cd verschijnt. Hij treedt vrijdag nacht vanaf twaalf uur op in de Nieuwe Kerk. Ook Ray Cappo, de zanger van Schelter, is die dag van de partij. Hij heeft laten weten een Boeddhistische cursus te ge ven". ultieme operagevoel tussen de koeien en de vliegen zeischappen haar zouden vra gen, maar stampte in haar woonplaats Spanga haar eigen opera uit de grond. Ze nodigde David Levi uit als dirigent. Het was het begin van een leerzame samenwerking. Geld voor een orkest was er niet die eerste'keer, tien musici was het maximum dat ze zich konden veroorloven. Levi zag zich ge dwongen alle muziek te her schrijven voor die tien man. „Het instrumenteren heb ik in Spanga geleerd. De eerste keren moest ik .alles omzetten voor een kleine bezetting. Later werd het orkest steeds een beetje groter, dat maakte het een stuk gemakkelijker. Dit jaar hebben we 52 musici in de bak zitten." Deze keer staat in Spanga 'II Trittico' op het programma, drie korte opera's van Puccini: 'II Tabarro', 'Suor Angelica' en 'Gianni Schicchi'. De uitvoerin gen op 6, 9, 11, 13 en 15 augus tus beginnen om kwart over acht en duren tot kwart voor twaalf. Omdat het drie verschil lende opera's betreft, die meer zangers vereisen en een langere repetifietijd, zijn de kosten ho ger dan voorgaande jaren. Sponsors en subsidiegevers hebben wat dieper in de buidel moeten tasten. Spanga werkt dit jaar met een begroting van bijna 575.000 gulden. Hoewel Puccini de drie ope ra's -aanvankelijk als één geheel beschouwde, schijnt hij later, toen een operadirecteur hem daarop wees, te hebben toege- van de vrouw tegenover elkaar te staan. De man vermoordt zijn concurrent en verstopt het lijk bij zich onder zijn jas ('il ta barro'). Als de vrouw zich met haar man wil verzoenen nodigt hij haar uit bij hem in zijn jas te kruipen. 'Suor Angelica' gaat over een vrouw die bijna haar rijke fami lie te schande zet door onge trouwd in verwachting te raken. De derde opera, 'Gianni Schic chi', is een komedie pur s^ng. Als de schatrijke vrijgezel Buoso Donati uit Florence komt te overlijden, blijkt deze tot ont steltenis van zijn neven en nichten al zijn aardse goederen te hebben nagelaten aan een klooster. Ontdaan wenden de ongelukkige nazaten zich tot de gewiekste Gianni Schicchi. De ze wil wel helpen, maar waar schuwt dat - als het wordt ont dekt - alle medeplichtigen vol gens de wet een hand zal wor den afgehakt en dat ze boven dien uit Florence worden ver bannen. David Levi zegt verzot te zijn op de drie korte opera's. „Ze behoren tot het laatste werk van Puccini, toen hij op de top van zijn kunnen was. Ze heb ben elk een heel eigen kleur. 'II Tabarro' is harmonisch heel rijk, doet Frans impressionis tisch aan. 'Suor Angelica' is in tens, vredig en delicaat. Godde lijk bijna. En 'Gianni Schicchi' is echt briljant. Zo gecompli ceerd die muziek, zo knap. Heerlijk om te doen." énvelde Op voorhand is het al een concert van een onge- 1 hoog niveau. De Achterhoekse rockgroep Jovink The lerbietels geeft zondag in Mariënvelde een concert dat op meter hoogte begint. De drie gitaristen springen namelijk »n het festivalterrein aan parachutes uit een vliegtuig en be- |en vervolgens meteen te spelen. Via zenders kan het pu- op de grond de muziek volgen. De bandleden maken een heten tandemsprong. Daarbij is ieder bandlid vastgeketend pen instructeur. Het vliegtuigje met de gitaristen stijgt rond izes vanaf vliegveld Teuge op. Enkele minuten later worden luzikanten 'gedropt'. !ote Londense theaters in de verkoop ien Stoll Moss Theatres, de grootste theaterketen van Lon- tvaartoe onder andere het London Palladium en Her Majes- behoren, gaat in de verkoop. Eigenaar Heytesbury, een van i, t/m ledrijven van de Australische familie Holmes a Court, hoopt tiljoen pond voor de groep theaters te krijgen. Aan het ran dit jaar zullen vrijwel alle Westend theaters in andere en zijn, omdat een ander groot theaterbedrijf, Crescent, lal in de verkoop is gedaan. Tot de stal van Stoll Moss Thea- behoren behalve het Palladium en Her Majesty's voorts de ters Royal Drury Lane, Cambridge, Lyric, Apollo, Garrick en hess. Er werken ongeveer 750 mensen. oe- knil it fe- ns voor niets naar Whitney Houston :rancisco De fans van Whitney Houston hebben aan het van haar Noord-Amerikaanse Tour opnieuw een teleurstel- moeten verbijten. De zangeres zou gisteren haar reeks 'stellingen in The Concord Pavilion, in de buurt van San icisco, afsluiten. Enkele minuten voor aanvang haakte ze af. De duizenden fans kwamen voor niets. Volgens geruch- Izou Houston opnieuw last hebben van pijnlijke stemban- i. Die plagen haar al enige tijd. Op 4 juli moest de megaster show in New Jersey afzeggen om dezelfde reden. Ze hoopte rgeefs op tijd fit te zijn voor de finale in The Concord. Een rdvoerder verklaarde dat Houston na twee uitverkochte op ens in Los Angeles ziek was geworden. De tijd dringt echter de zangeres van 'I Will Always Love You'. Op 22 augustus nt in het Poolse Gdansk haar Europese Tour, met 29 voor ingen in vijftien landen. euw showtijdschrift York Madonna arriveert met acteur Rupert Everett op Li- y Island in New York waar gisteren het nieuwe magazine ten doop werd gehouden. 'Talk' is een showtijdschrift van Brown, voormalig hoofdredactrice van de New Yorker, en in de eerste editie meteen flink uit met een groot interview first lady Hillary Clinton. Het tijdschrift ligt vanaf vandaag Amerikaanse kiosken. Natuurlijk, het moest er een keer van komen, een musi cal over prinses Diana. Lady Di, de prinses van Wales, wier leven iets leek te hebben van een sprookje, maar uitdraaide op een drama. De 'one-woman-musical' is pas in het seizoen 2000/2001 in de theaters te zien, maar de komende maanden gaan de makers al aan de slag, met Vera Mann in de titelrol. In kleine zalen, voor een liefst betrokken publiek. Want die eerste voorstellingen krijgen het karakter van een workshop, waaruit stapje voor stapje 'Diana' moet ontstaan. Daarmee wordt in Nederland een vrij ongebruikelijke manier van werken geïntroduceerd, die in Amerika en Engeland al jaren wordt toegepast. „Eigenlijk zou die aanpak in Nederland ook vaste regel moeten zijn", vindt de jonge theatermaker Maurice Wijnen, die het concept en het script voor de musical 'Diana' ontwikkelde. „Het is natuurlijk een langdu rige, kostbare en dus luxe ma nier van werken, maar het is toch ook zonde als je in Neder land eerst bij voorbeeld tien miljoen gulden zou investeren in een nieuwe show, om bij de première te moeten vaststellen dat die productie nog niet echt klaar is. Dat er dan fouten in blijken te zitten die je tijdens een serie workshops had kun nen ontdekken." „Stel dat zo'n serie proef- voorstellingen een miljoen kost. Dat is veel geld, maar als je daarna een show kunt neerzet ten die meteen goed is en dan ook zijn geld kan opbrengen? In Amerika zie je grote shows eerst eens een maandje in Boston staan. Zijn ze niet goed dan worden ze teruggehaald, verbe terd, opnieuw gespeeld en gaan dan pas naar Broadway." Maurice Wijnen was vorig jaar betrokken bij de musical 'Dancing Queens', een verhaal over vier mensen die herinne ringen ophalen aan de dagen toen ze nog overtuigd fan van de Zweedse groep Abba waren. Een kleine productie die ook als een soort workshop begon, ex tra kleur gaf aan de Gay Games in Amsterdam en vervolgens in zijn uiteindelijke vorm dagelijks werd gespeeld in Showbizzcity. Het idee voor een musical over Diana had Maurice Wijnen al toen ze nog leefde. „Al jaren ben ik door haar gefascineerd. Dit is dus bepaald geen lijken- pikkerij. We doen het nu, dom weg opdat de tijd er rijp voor is. Ook bij haar leven al was Diana een bijzondere vrouw. Ver wacht dus geen show met een 'live car crash' op het toneel. En het mag zeker geen edelkitsch worden. Ook geen satire of een hommage." „Ik geloof dat Diana het slachtoffer was van een systeem en ondanks al haar goede be doelingen in de greep raakte van de media, al was ze ook goed in staat die te manipule ren voor haar eigen projecten waarmee ze mensen wilde hel pen. In de musical vragen we ons af hoe het is als een vrouw van 19 jaar trouwt met de En gelse kroonprins. Een jonge vrouw die weet dat haar huwe lijk zal worden bekeken door 600 miljoen televisiekijkers. De voorstelling moet dan ook vooral haar persoonlijkheid be lichten. Daarom moeten we in de workshops, de proefvoor- stellingen, de juiste toon zien te vinden. Er achter zien te komen wat nu de kern was van deze vrouw." De musical begint als Diana na de breuk met prins Charles op een dieptepunt in haar leven zit. Terwijl de jurken uit haar garderobe, die ze wil verkopen op een veiling bij Christie's, door haar handen glijden, kijkt ze terug op haar leven. „Welke jurk moet weg, welke wil ze houden...? En zo gaat het ook met haar herinneringen uit die tien jaar als prinses. Zo ontstaat Hoofdrolspeelster Vera Mann (midden) en haar belangrijkste medewerkers: Maurice Wijnen, Juriaan van Dongen, Petra van Eerden en Admina Figarova (v.l.n.r.). foto c een verhaal dat wordt verteld in een voorstelling van 80 procent liedjes en 20 procent monolo gen." Vera Mann is voor de rol van Diana een logische keuze, vindt Wijnen. „Om te beginnen is ze de enige artieste die visueel op haar lijkt. Bovendien is Vera ie mand voor wie de mensen naar het theater komen. Maar be langrijk is toch vooral dat ze volgens mij de rol aankan. In het toneelstuk 'Twee op de wip' heeft ze laten zien dat ze niet alleen kan zingen, maar ook heel goed kan acteren. Dat laat ste weegt heel zwaar, want de voorstelling duurt zo'n negentig minuten en al die tijd staat ze alleen op het toneel. En dat moetje kunnen." Het team dat 'Diana' maakt is jong, maar professioneel. „Be halve Vera is nog niemand van ons echt doorgebroken." Hier staat een nieuwe generatie the atermakers. Hoewel? Jurrian van Dongen maakte en regis seerde onder meer de veel ge prezen musical 'Obsession' en schreef het toneelstuk "n Stuk- kie' over Simon Carmiggelt. Pe tra van Eerden, die de liedtek sten levert, was onder meer co- vertaler bij 'Miss Saigon' en 'Chicago'. En de componiste Amina Fi garova? „Ze heeft een Russische achtergrond. Toen ik haar werk hoorde wist ik meteen dat zij de juiste muziek zou kunnen schrijven. Ik noem het 'soa ring', zeg maar 'meeslepend'. Op de vleugels van haar melo dieën ga je mee door het ver haal. Muziek die meteen raakt, ook al is het een moeilijke parti tuur." 'Diana' wordt mogelijk ge maakt door de producenten Mojo en Jacques Senf. Geen kleintjes in het vak. Maar een musical met één rol, ontwikkeld door vier theatermakers en be geleid door een trio is niet echt groot. Maar dat is zo langza merhand niet zo bijzonder meer, vindt Maurice Wijnen. „De tijd van de mega-musicals is voorbij. Op Broadway is nu 'Parade' onderscheiden met een Tony Award. Een gewone musical zonder grote effecten. Daarom willen wij de Neder landse markt verbreden met kleinschalige voorstellingen." 'Diana' is onder meer te zien in Amsterdam, Polanenthea- ter, 17 t/m 19 augustus, 17 en 18 november en in Rotterdam, 23 en 24 november. van een man van middelbare leeftijd die met zijn veel jongere vrouw op een schip in Parijs woont. Het huwelijk is een aflo pende zaak, maar als de vrouw foto gpd/niels westra er met een jonge minnaar van door dreigt te gaan, smeekt de man haar te blijven. Door een vreemd toeval komen de man en de minnaar na het vertrek DE VRIES Giacomo Puccini de drie korte ope- die samen 'II Trittico' vor- als één werk. In het Friese de pJnga worden ze deze en vol de week alledrie uitgevoerd, iet weiland, want daar heb as het ultieme operagevoel. Muziek is de meest vluchti- van alle kunstuitingen. Je ;lt iets en het is verdwenen, panga is het zelfs nog erger, een theater blijft altijd iets igen van de voorstellingen concerten die er zijn ge bist. Spanga is alleen maar 'an weiland, koeien, vliegen en tent. Een paar weken na de 'oeringen is aan niets meer steei den dat er op die plek een 'ra is uitgevoerd waar hon- d mensen aan hebben mee- chrekerkt en enkele duizenden root ir hebben gekeken. Prachtig root d ik dat, het ultieme cpera- oel. Nu gebeurt het en zorg ar dat je ervan geniet, want iteiii meteen is het afgelopen." gen. )avid Levi weet waarover hij iat. Hij heeft vanaf het begin, alle opera's in Spanga dirigeerd. Tien jaar geleden hij nog een pianist die zo en dan het directiestokje cht vasthouden, tegenwoor- 'is hij de vaste dirigent van groot operakoor in Parijs, •'et als Levi stond ook Corina Eijk tien jaar geleden aan begin van een operacarriè- maar dan als regisseur. Cori- wachtte niet tot de grote ge geven dat drie opera's achter elkaar wel een erg lange zit wa ren. De meeste gezelschappen beperken zich gewoonlijk tot een of twee delen van 'II Tritti co'. Het is in Spanga voor het eerst sinds jaren dat ze in Ne derland weer alle drie op een avond worden gespeeld. 'II Tabarro' vertelt het verhaal Een non komt aangerend in de opera 'II Trittico'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17