Ieder mens kan openbaringen van God krijgen
tük
Kerk Samenleving
VRIJDAG 30 JULI 1999
D RIETVELD, 071-5356
VANDAAG
Vrijdag 30 juliOp 30 juli worden twee Perzische
martelaren, Abdon en Sennen, geëerd. Ze leef
den in de derde eeuw als soldaten van de Perzi
sche koning Sapor I, en kwamen als overwon
nen krijgsgevangen in het Romeinse amfitheater
om het leven, omdat ze hun christelijke overtuiging niet
wilden afzweren. De bedoeling was dat de mannen, ter ver
maak van het publiek, zouden worden verscheurd door
twee beren en vier leeuwen. Als door een wonder gebeurde
het echter dat de woeste beesten Abdon en Sennen be
schermden in plaats van verorberden. Gladiatoren moesten
daarom het spektakel afmaken door zowel de wilde dieren
als de twee christenmartelaren te doden. Hun relieken lig
gen nog in een schrijn in de San-Marcokerk. Die werd pas
in 1960 ter restauratie geopend. De gehavende staat waarin
de overblijfselen werden aangetroffen, getuigen nog van de
zware zwaardinslagen waarmee Abdon en Sennen om het
leven kwamen.
Terugkeer onder politiebegeleiding
icalmutic Een protestantse familie keert in een open vracht
wagen terug in het dorp Icalmutic, in de Zuid-Mexicaanse
staat Chiapas. De familie maakt deel uit van een groep bewo
ners die onder politiebescherming terugkeerde na een week
eerder te zijn gevlucht toen er rellen uitbraken tussen protes
tantse en katholieke inwoners van het dorp. foto ap
Turkije arresteert zestien Amerikanen
istanboel In Turkije zijn zestien Amerikanen gearresteerd we
gens het verspreiden van 'christelijke propaganda' en het ille
gaal uitdelen van brochures. Volgens het Turkse persbureau
Anadolu werden de buitenlanders aangehouden in Buca, niet
ver van de populaire kustplaats Izmir in het westen van Turkije.
Volgens de autoriteiten probeerden de Amerikanen zieltjes te
winnen en deelden zij zonder toestemming in het openbaar
brochures uit. In het hotel waar de Amerikanen verbleven, zou
den bovendien talrijke publicaties en vragenlijsten van de groep
zijn gevonden.
Simonis looft onbuigzaamheid Westen
utrecht Het Westen gaf inzake Kosovo blijk van een „opmer
kelijke onbuigzaamheid", schrijft kardinaal Simonis. Dit is vol
gens hem bijzonder omdat de Westerse samenleving voortdu
rend worstelt met grenzen van tolerantie en permissiviteit bij
vragen van goed en kwaad. „De diepe verontwaardiging over
hetgeen de Albanese bevolking van Kosovo is overkomen, was
authentiek en vroeg ook om een adequate reactie." Maar, zo
vraagt Simonis zich af, waarom werd een probleem van schen
ding van mensenrechten zo belangrijk „dat we er met alle
macht op af gingen zodat er ook nieuwe, ongewenste effecten
onstonden?". „Moeten we niet erkennen dat er in het traject
voorafgaande aan deze oorlog niet voldoende is gelet op de
wortels van een slepend conflict, waar enkelingen al jaren voor
gewaarschuwd hebben? Waarom moeten humanitaire en vol
kenrechtelijke vraagstukken eerst decennia om een oplossing
roepen?"
BEROEPINGSWERK
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Sioux Center (Iowa), J J. Tanis te Middelburg-Cen
trum.
Het is een
hele
mond
vol: 'De
Kerk van
Jezus
Christus
van de
Heiligen der Laatste
Dagen'. In de volks
mond worden de le
den ook wel de 'mor
monen' genoemd,
naar het Boek van
Mormon. De Ameri
kaanse grondlegger
van dit kerkgenoot
schap, Joseph Smith,
zei in de jaren twintig
van de vorige eeuw
een wezen te hebben
ontmoet, dat hem
leidde naar een plek
waar hij gouden pla
ten kon vinden, waar
in een verslag van
een oude Amerikaan
se beschaving was ge
graveerd. Smith ver
taalde het werk en
noemde het naar één
van de oude profeten
in de tekst, Mormon.
Voor kerkleden staat
de inhoud van het
Boek van Mormon
gelijk aan de blijde
boodschap
in de Bij
bel. Zo
ontstond
een zen
dingskerk
die tegen
woordig
wereldwijd zo'n tien
miljoen leden telt,
waaronder zo'n 7500
Nederlanders. Er is
bijvoorbeeld een ge
meenschap in Haar
lem en in Leiden. De
57-jarige Marcel Bul-
te sloot zich in 1988
bij de kerk in Haar
lem aan. Niet zomaar
een stap want de kerk
verlangt een strikte
levenswandel. Koffie,
thee, alcohol, sigaret
ten en drugs zijn uit
den boze. Het gezin
en huwelijk zijn bijna
heilig en de kerkelij
ke leiding heeft god
delijk gezag. Voor
Marcel Bulte hield
dat in dat hij twee
jaar geleden vanuit
de leiding van zijn
kerk geroepen kon
worden om de zware
taak te vervullen van
bisschop in Haarlem.
ONNO VAN 'T KLOOSTER
Marcel Bulte werd twee jaar geleden vanuit de leiding van zijn kerk geroepen om de zware taak te vervullen van bisschop in Haarlem: 'Deze
is een kerk van participatie.' foto united photos de
Het klinkt voor nuchtere Neder
landers misschien wat zwaar als
je zegt dat je van God openbaringen
krijgt. Maar in wezen heeft iedereen
ingevingen, of intuïtieve gevoelens.
Ieder mens kan zich daarmee be
roepen op openbaringen. De meeste mensen ge
bruiken daar andere termen voor. Ze krijgen een
idee, of een inval. Maar als je zo probeert te leven
dat je bewustzijn steeds groter wordt, dan zie je
dat de kracht van God door middel van de Heili
ge Geest bij iedereen werkt. Het hoogste gezag in
onze kerk is de president. We noemen hem 'pro
feet' en geloven dat hij rechtstreeks openbarin
gen en inspiratie ontvangt van de Heer. Dit be
treft openbaringen aangaande onze kerk, net zo
als ik en anderen openbaringen ontvangen om
trent hun gezin of wat betreft hun werk. Iedereen
neemt op deze manier beslissingen in zijn leven.
Omdat het in ons geval een kerk betreft, klinkt
het voor buitenstaanders indrukwekkend en
stemt het tot nadenken. Toch is het heel goed dat
op deze manier structuur wordt gegeven. Wij
toetsen overigens beslissingen van hogerhand
wel aan onze eigen beleving. Voor ons zijn het
geen wetten van Meden en Perzen. In andere
kerkgemeenschappen beroepen dominees zich
soms ook op openbaringen. En neem de katho
lieken, die spreken van een onfeilbare paus.
Mijn vader en moeder waren streng katholiek.
Het katholicisme stond ook centraal in ons leven.
Elke dag naar de kerk, en op zondag twee keer.
Mijn hele jeugd was daarmee doorwrocht van
het geloof, en heeft voor een belangrijk deel mijn
godsbeeld bepaald. De familie woonde, net als
wij, allemaal in Amsterdam. Een broer van mijn
vader was pater. Een £us van hem zat bij de
Vrouwen van Nazareth in de Tiltenberg (Voge
lenzang). En ook een broer van mijn moeder was
geestelijke. Hij werkte lange tijd in Mexico bij de
opvang van zeelieden. De verhalen die hij vertel
de fascineerden mij enorm. Eigenlijk begreep ik
niet zo goed wat een religieuze in een zeemans
huis deed. Hij hoorde toch in de kerk te zijn. Na
derhand, toen ik ouder werd, heb ik dat heel
goed begrepen.
Ik heb eigenlijk, mede door die achtergrond,
mijn hele leven veel interesse gehad in het gees
telijk leven. Eind jaren zeventig wist ik niet zo
goed hoe ik met mijn godsdienst verder moest. Ik
kon het in de katholieke kerk niet meer vinden.
Er was veel veranderd sinds het Tweede Vati
caanse Concilie. De diensten waren anders ge
worden. In mijn wijkkerk rook ik soms tijdens de
eredienst nog de bierlucht van het feest van de
vorige avond. Ik voelde mij er niet meer thuis.
Begin jaren tachtig ben ik daarom vijf jaar lang
actief lid geweest van de antroposofische Chris
tengemeenschap. Mijn drie kinderen zaten op de
vrije school. En van lieverlee kwam ik daardoor
in aanraking met de godsdienstige stroming bin
nen de antroposofie. Ik was nieuwsgierig genoeg
om dat de onderzoeken. Alles heeft goede din
gen. Zowel het katholicisme als de antroposofie,
maar je kunt niet voor alles tegelijk kiezen. Die
periode in mijn leven heeft mij veel gebracht,
maar toch niet 'dat' wat ik zocht. Ik zie het als
een onderzoeksfase. In diezelfde tijd kwam ik
ook in aanraking met leden van De Kerk van Je
zus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.
Dat werden vrienden. En je praat dan wel eens
over godsdienst. Aanvankelijk was ik er niet aan
toe om een rigoreuze overstap te maken, want ik
was altijd gewend geweest om zelf de dingen uit
te zoeken, op mijn eigen manier en tempo. Dat
duurde bij elkaar een jaar of zeven. Soms wilde
men mij wat vertellen over de kerk, en dan wilde
ik dat niet. Maar als ze niets vertelden kreeg ik
toch weer de behoefte om er naar te vragen. Een
godsbegrip leefde sterk in mij, maar ik had niet
geleerd om daar handen en voeten aan te geven.
In deze samenleving willen de meeste mensen,
en ook ik behoorde tot die groep, graag vrijblij
vend met dingen omgaan. Ik wist als ik lid zou
worden van déze kerk, het over zou zijn met die
vrijblijvendheid. Dat vond ik een moeilijke beslis
sing. Ik wilde de vrijheid behouden om bijvoor
beeld op zondag ook andere dingen te kunnen
doen, en niet zoveel verplichtingen en verant
woordelijkheden op mij nemen. Aan de andere
kant besefte ik dat je door structuur in je leven te
brengen, volwassen wordt. Dat het zo lang duur
de voordat ik de knoop doorhakte, komt doordat
ik wachtte op een duidelijke innerlijke impuls om
op een verantwoorde manier die beslissing te ne
men. Al die tijd voelde ik dat deze kerk iets van^
kwaliteit in zich had. Hoe dat precies in elkaar
zat wist ik toen nog niet. Maar deze kerk had
bijzonders dat aansluit bij mijn innerlijk,
goeds. Ik wilde dat godsidee van binnenuit
derzoeken. Uiteindelijk durfde ik daarom in
toch lid te worden.
Deze kerk is een kerk van participatie. We
nen geen betaalde voorgangers. Het is een le
kerk. Je kunt daarom worden geroepen om
paalde taken op je te nemen. Twee jaar gel<
werd ik geroepen door het Eerste Presidium
in Amerika zit, om bisschop te worden in
wijk, dat bestaat uit een stuk Haarlem, Bloer
daal, Heemstede en Hillegom. Ik schrok aan
kelijk van die roeping. Je weet dat zoiets grot
fers vraagt en een grote verantwoordelijk
met zich mee brengt. Maar ik merkte ook da
een uitverkiezing was. Ik zie het als een wej
geestelijk te groeien. Want ik had allang in d
ten dat je als jezelf beperkingen oplegt, dii
baar bent en offers brengt ten behoeve van a
ren, dat dat je persoonlijke groei bevordert. I
goed voor de kwaliteit van je leven. Misse
klinkt dat egoïstisch: anderen helpen om et
beter van te worden. Maar daarmee word
niet makkelijker. In onze kerk beloven wi
voorbeeld van Christus te volgen. Drie jaar
Zijn leven heel intensief uit dienst
baarheid bestaan. Uit inzet voor an-
deren. Dat moeten wij ook kunnen.
Niet in die mate als Christus, maar
wel dusdanig dat je weet dat je door
je in te zetten voor anderen, zelf een
beter mens wordt."
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht KNMI
Geldig tot en met zaterdag.
Finland:
Droog en vooral in het zuiden
zonnige perioden. Middagtempe-
ratuur van 16 graden in het noor
den tot 23 in het zuiden.
Noorwegen:
Zonnig, maar langs de westkust
op veel plaatsen laaghangende
bewolking. Maxima van 12 gra
den in het noorden tot 28 bij Os
lo.
Zweden:
Zonnig maar in het noorden eerst
nog enkele wolkenvelden. Droog.
Maxima in het zuiden tussen 25
en 28 graden, in het noorden op
lopend naar 20 graden.
Denemarken:
Zonnig maar in het noordwesten
kans op laaghangende bewolking.
Middagtemperatuur ongeveer 25
graden.
Engeland, Schotland, Wales en Ier
land:
Zonnig, in Ierland en Schotland
ook wolkenvelden maar vrijwel
overal droog. Maxima rond 24
graden, in bewakingsgebieden
en aan sommige kusten minder
warm.
België en Luxemburg:
Zonnig, zaterdag ook enkele sta
pelwolken maar droog. Maxima
ongeveer 28 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Flink wat zon maar vooral in de
zuidelijk geleger\ deoartementen
ook kans op een onweersbui.
Maxima tussen 26 en 30 graden.
Portugal:
Zonnig maar langs de westkust
ten noorden van Lissabon ook
wolkenvelden. Maxima van 22
graden bij Porto tot 35 in het
zuidoosten.
Madeira:
Droog met afwisselend zon en
wolkenvelden. Middagtempera
tuur ongeveer 25 graden.
Spanje:
In het zuiden zonnig. Verder
noordwaarts meer bewolking en
in het noorden enkele regen- of
onweersbuien. Maxima van 22
graden aan de Golf van Biskaje
tot circa 35 in het binnenland.
Canarische Eilanden:
Zonnig maar aan de noordkant
van de eilanden ook wolkenvel
den. Maxima tussen 25 en 30
graden en plaatselijk veel wind.
Marokko:
Westkust: plaatselijk laaghangen
de bewolking. Verder veel zon bij
maxima tussen 24 en 28 graden.
Tunesië:
Zonnig bij maxima van 32 graden
aan de noordkust tot 46 in het ui
terste zuiden.
Zuid-Frankrijk:
Nu en dan zon maar vooral in de
bergen ook regen- en onweersbui
en. Maxima tussen 25 en 30 gra
den.
Mallorca en Ibiza:
Veel zon bij maxima van 30 gra
den.
Italië:
Zonnige perioden en vooral in het
noorden enkele regen- of on
weersbuien. Middagtemperatuur
tussen 27 en 31 graden.
Corsica en Sardinië:
Flinke zonnige perioden maar
vooral op Corsica ook kans op een
onweersbui. Maxima tussen 27
en 31 graden.
Malta:
Zonnig bij maxima van ongeveer
31 graden.
Griekenland en Kreta:
Aan zee veel zon. Boven land
vooral in de middag ook stapel
wolken en met name op het vas
bewolkt
onweer
warmtefront
l"p
regen
••H sneeuw
V koufront
opklaringen
hagel
lagedruk
-
mist
windrichting
hogedruk
zonnig
19 temperatuur
luchtdruk in
1000 hecto pascal
teland enkele verspreide regen
en onweersbuien. Maxima van 27
graden op-de eilanden in de Egei-
sche Zee tot 32 op het vasteland.
Turkije en Cyprus:
Zonnig maar landinwaarts kans
op een onweersbui. Maxima langs
de kust tussen 30 en 35 graden.
Duitsland:
Veel zon maar in de Alpen moge
lijk een regen- of onweersbui.
Maxima rond 26 graden.
Zwitserland:
Zonnige perioden maar vooral in
het zuiden ook kans op enkele re
gen- of onweersbuien. Maxima
ZATERDAG 31 JULI 1999
Zon- en maanstanden
Zon op 06.00 Zon onder 21.32
Maan op 23.06 Maan onder09.09
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 06.22 18.47 05.55 18.20
Laag 02.16 14.15 01.57 13.56
rond 27 graden.
Oostenrijk:
Veel zon maar in Vorarlberg en Ti-
rol ook kans op een regen- of on
weersbui. Maxima rond 26 gra
den.
Polen:
Veel zon bij maxima van ongeveer
26 graden.
Tsjechië en Slowakije:
Veel zon bij maxima van ongeveer
26 graden.
Hongarije:
Flink wat zon en een kleine kans
op een regen- of onweersbui.
Maxima rond 27 graden.
O L O F O
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/ vr.18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
F. Blok, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin- en Bollenstreek
W.F Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAX
Advertenties: 071- 5323 508
Familieberichten 023- 5317 337
023- 5320 216
Redactie: 071-5321 921
Hoofdredactie: 071-5315 921
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17
071- 5356 230
RUBRIEKSADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 u
071-5143 545
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging verstrek
het automatisch afschrijven van het
abonnements- geld, ontvangen 1,- kort
betaling.
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenl
worden verzonden geldt een toeslai
aan portokosten per verschijndag.
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBA
Voor mensen die moeilijk lezen, slechte
hebben of blind zijn (of een andere
leeshandicap hebben), is een samenvat
van het regionale nieuws uit het Leidsc
Dagblad op geluidscassette beschikbaa
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Lectuur, Grai
internet:
v.leidschdagblad.nl MAIL-
redactie ld©damiate hdc nl
K
N H U
ongevallen dienst
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
inlichtingen bezoekuren ziekenhuizen
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.