Jules Verne verdwaalt in rode rotsenwoestij Een rode tong in een grijs gezicht Films Boeken Spijt van 'Leugens!' Zomerbundels te over voor koffer of rugzak DONDERDAG 29 JULI 1999 FILMS AMSTERDAM Technologische hoogstandjes en rare uitvindingen in Wild Wild West IINECENTER (020)6236615 Pleasantville: 16.00. 18.45. 22.00; zo ook 11.00 Waking Ned 16.30. 19.15. 22.00; zo ook 11.15. 14 00 Hideous Kinky: 16 30.19.15. 21 45; zo ook 11.15. 14.00 Black Cat White Cat: 22.15; zo ook 13.30 La Vita Bella: 19.00 Avendre: 16.15; zo ook 11.00 DESMET (020) 6273434 Regeneration: 21.45; za zo ook 17.00 La Parola Amore Esiste: 22.15; za zo ook 15.00 Central Do BrasiL 19.30 Festen: 20.00 Gods and Monsters: za zo 15.30, 17.30 IED. FILMMUSEUM (020) 5891400 Place Vendóme 22.00; do ook 19.15; zo ook 15.30 Het oeuvre van Deneuve: 19.30 Barry Lyndon 20.00; zo ook 15.00 Les Parapluies de Cherbourg: vr t/m wo 19.00. 21.30; zo ook 16.00 HET KETELHUIS (020) 6840090 De Boekverfilming: do t/m wo 18.00 (zo 17.45) Siberia: dovr za 20.00 Comedian Harmonists: zo 16.00; di wo 22.00 Breaking the Waves: zo.ma.21.30 22.00; zo ook 15.45, 19.30. di wo ook 20.00 CRITERION (020) 6231708 Plus qu'hier Moins que Demain. 18.30. 20.30 eXistenZ. 20.00, 22.00 (di niet 22.00) vr za ook 00.15 Sue: 18.00 Nettoyage a Sec: 22.30 IELLEVUE CINERAMA 1 (020) Ï234876 Wild Wild West: 12.45. 15.45, 18.45, 21.45; za ook 10 00 IELLEVUE CINERAMA 2 eXistenZ: 16.45, 19.15, 21.45 ALYPSO 1 (020) 6234876 Notting Hill 13 00, 16.00, 18.15, 21.15, za zo ook 10.15 ALYPSO 2 Shakespeare in Love: 12.15.21.15 Lolita 15.15. 18 15 CINEMA 1(020)6151243 The Mummy: 19.00. 22.00 CINEMA 2 Wild Wild West: 18.45. 21.45 (vr za 17.00, 20.00. 23.00) CITY 1 (020)6234579 The Mummy 12.30,15.30.18.30, 21.30 CITY 2 The Mummy: 18.45, 21.45 (di niet 21.45) CITY 3 She's all that!: 15.45, 19.00,21.45 CITY 4 Virus: 16.45, 19.15, 21.45 CITY 5 Cruel Intentions: 14.30, 16.45, 19.15,21.45 CITY 6 Entrapment 18.15,21.15 CITY 7 The Matrix: 12.15, 15.15, 18.15, 21 15 TUSCHINSKI (020) 6262633 Notting Hill: 12.15, 15.15, 18.15. 21.30 The Matrix 15.15, 18.15, 21.15 Arlington Road: 15.45, 18.30, 21.30 Waking Ned: 18.45 Pleasantville: 15.15, 18.15, 21.15 RIALTO (020)6753994 Tokyo Eyes: 22.15 (beh di) A vendre do t/m za 20.00 Daar in dat land: zo t/m wo 20.00 Matar Saudades: di 22.00 THE MOVIES 1 (020) 6386016 In Dreams: 17.15, 19.30, 21.45; zo ook 12.45; vr za ook 00.15 THE MOVIES 2 Sliding Doors 17.30, 20.00, 22 15; zoook 12.30 THE MOVIES 3 Black Cat, White Cat: 16.45. 19.15, 21.30 THE MOVIES 4 La Vita Bella: 19.45 Festen: 17.00, 22.00; zoook 12.30 DE UITKIJK (020) 6237460 Shakespeare in Love: 16.45, 19.15, 21.45; za zo ook 14.15 Zelden is het Amerikaanse wilde westen zo curieus in beeld gebracht als in Barry Sonnenfelds nieuwste film Wild Wild West. Hoewel de titel anders doet vermoeden heeft deze actiekomedie weinig tot niets te maken met een klassieke western. Het is meer een strijd tussen twee negentiende eeuwse uitvinders die elkaar bevechten met technologische hoogstandjes. Veel special effects dus in deze amusante zomerfilm. FILM RECENSIE Rijn. Breng Wil Smith Men in Black, Independance Day) en Kevin Kline (In Out, A Fish Called Wanda) bij elkaar in een film en je hebt de garantie voor spran kelende humor. Voeg er een er varen Shakespeare-acteur aan toe voor de rol van de bad guy (Kenneth Branagh) en zorg voor het nodige vrouwelijke schoon in de persoon van de rondborstige Salma Hayek en je film kan niet meer stuk. Dat moet ook Sonnenfeld gedacht hebben toen hij dit viertal vroeg voor de belangrijkste rollen. Maar wat het meest opvalt in de film zijn niet in de eerste plaats de acteurs, maar de spe cial visual effects-, het absurde machinepark dat ten tonele wordt gevoerd. Van de eerste tank tot een metalen tarantula van vijftien meter hoog. De 'uitvinders' van Industrial Light Magic, de droomfabriek van George Lucas, mochten zich helemaal uitleven op de apparaten en wapens die vooral bad guy Arliss Loveless (Bra nagh) heeft laten ontwikkelen om Amerika te veroveren. Hij is zijn tijd ver vooruit want hoe wel de Amerikaanse Burgeroor log (1861-1865) net voorbij is, gebruikt hij al wapens die in de twintigste eeuw nog moesten worden uitgevonden, terwijl zijn gigantische 'spider' eerder thuishoort in de eenentwintig ste eeuw. Wild Wild West is een amusant spel met de tijd, met grappen over gebeurtenissen en personages uit de Ameri kaanse geschiedenis (die helaas voor een groot deel aan ons voorbij gaan) en vooral met uit vindingen. Het is de strijd van Jules Verne tegen Leonardo da Vinci, van het paard tegen de stoomtrein, van de revolver te gen de mitrailleur, van het eer ste vliegtuig tegen een futuristi sche spinnenrobot. Will Smith en Kevin Kline spelen de rollen van respectie velijk Jim West en Artemus Gor don, twee US Marhals die in opdracht van president Grant Loveless moeten zien uit te schakelen. Een strijd die zich Kevin Kline deels afspeelt in het monumen tale landschap van Monument Valley in Utah, waar John Ford tussen de markante rode rotsen in de woestijn ooit zijn klassie ke westerns opnam. In de Amerikaanse president herkennen we eveneens Kevin Kline, die zich een ware devil in disguise toont. Will Smith speelt terugdeinst v het prototype van de stoere po litieman, die zijn vuisten en zijn revolvers weet te gebruiken als dat nodig is, maar die ook niet potje kara- Kruising tussen Truman Show en Back to the Future FILM RECENSIE i Allen en Jeff Daniels in Pleasantville. HENK MAURITS Pleasantville. Regie Gary Ross Met: Tobey Maguire Reese Witherspoon, Joan Allen, Jeff Daniels. Te zien. Tri anon, Leiden, Metropole, Den Haag. Amerikanen kunnen maar niet genoeg krij gen van hun jaren vijftig. Toen het leven nog simpel en voorspelbaar was. Perfect als een schilderij van Hopper. Een 'sprookjes wereld' zoals we die kennen uit The Tru man Show: zonder wanklank, geweld of verdriet, een plek waar de zon altijd schijnt en de mensen altijd vriendelijk zijn. Dat is ook de wereld van Pleasantville. Tot twee tieners uit de jaren negentig per ongeluk in deze gezapige wereld uit de jaren vijftig te rechtkomen en met hun moderne ideeen een revolutie veroorzaken die het stadje op zijn grondvesten doen schudden. Debuterend regisseur Gary Ross schreef zelf het verhaal voor Pleasantville, waarin hij teruggrijpt op het gegeven van Back to the Future, maar daar letterlijk en figuurlijk een heel eigen kleur aan geeft. De film start in het heden, maar binnen een kwartier zijn David en zijn tweelingzuster Jennifer via de afstandsbediening in een televisiese rie uit 1958 terecht gekomen. Gelukkig is het Davids favoriete serie en kent hij de ka rakters en het verloop van de gebeurtenis sen, zodat hij zich redelijk goed weet aan te passen aan de zwart-wit wereld van het verleden. Maar voor zijn hippere zuster is het alle maal veel te tam. Zij brengt als een moder ne sprookjesprinses het kasteel tot leven in Pleasantville. Ze verleidt Skip, de aanvoer der van het basketbalteam, die niet weet wat hem overkomt -z'n eerste stijve- maar die zich pas echt kapot schrikt als er op eens rode elementen zichtbaar worden in de grijze wereld om hem heen: een rode roos, een autolicht, een gekleurde tong in een grijs gezicht. En daarmee begint het subtiele spel dat regisseur Gary Ross als uitgangspunt voor zijn film heeft genomen: kleur als metafoor voor verandering in een conservatieve samenleving. Een maat schappij die letterlijk steeds kleurrijker wordt naarmate meer mensen onder de in vloed raken van de moderne ideeen en op vattingen van David en Jennifer. Een schit terend gegeven dat door Ross - met behulp van geavanceerde cutting edge computer technologie - op een prachtige manier wordt uitgewerkt. Maar niet iedereen is gediend van veran dering en voor je het weet is er tweespalt in Pleasantville, met aan de ene kant de con servatieven (in zwart-wit) en daar tegen over de progressieven (in kleur). Ross laat zien hoe de conservatieven de emancipatie proberen tegen te houden, de gekleurde boeken en schilderijen verbranden en hij legt zelfs een link met het McCarthyisme uit de jaren vijftig, waarin mensen gedwon gen werden om kleur te bekennen of ze voor of tegen het communisme waren. Maar helaas wist Ross geen echt bevredi gend einde te bedenken voor zijn film en vlucht in een ongeloofwaardig happy end dat onrecht doet aan het spel met metafo ren en symbolen dat hij daarvoor zo mooi had opgebouwd. te. Samen met Kline vormt hi; een ononverwinnelijk duo. FILM TOP 10 Pest bezochte films 1 (1) The Mummy 2 (2) Notting Hill 3 (3) The Matrix 4 (4) Kabouter Plop 5 (o) Sliding Doors 6 (5) Entrapment 7 (6) Cruel Intentions 8 (o) Baby Geniuses 9 (9) De Koningen Ik 10 (8)Ratjetoe/ Rugrats Film ARNO RUITENBEEK/GPD van der Kroef. Leugens!. Uitgeverij Ellessy. Prijs 34,50. ian staat op het dak van iet kantoorgebouw, waarin het j voor loopbaanbegelei- ling huist waar hij cliënt is. 'sycholoog Steven probeert de eifmoord te verhinderen: „Doe niets waar je later spijt van rijgt." Waarop het slachtoffer huiveringwekkend' lacht en egt: „Je bedoelt, waar ik ratio- leel spijt van zou krijgen?", al- irens zijn laatste reis te onder- Dat woord rationeel was bij nij de druppel die de emmer leed overlopen (pagina 108). let 'stukje' protectie en het stukje' zelfrespect dat Guido an der Kroef bijvoorbeeld ach- eloos neerpent in de thriller Leugens!, deden alras vermoe ien dat het een hele opgave lou zijn om het einde (pagina 322) te halen. Wat een geiten- wollensokkengedoe. Je hoeft geen psycholoog te zijn zoals Van der Kroef (39, woonachtig in Breda) ora een psychologische, spannende ro man te schrijven. Wel moet je beschikken over minstens een paar basale vaardigheden om een verhaal over een reeks on verkwikkelijke gebeurtenissen bij een outplacement-organisa- tie voor de lezers aantrekkelijk te maken. Wat te denken van het opvoeren van een paar ech te karakters, of een fatsoenlijke dialoog. Een tip voor deze debutant: als hij zo nodig een Nederland se privé-detective wil introdu ceren, laat-ie dan eerst eens Felix Thijssens Cleopatra (te recht beloond met de Gouden Strop dit jaar), de opvolger Isa- belle of Theo Capels Hank Stammer-avonturen lezen. Van der Kroefs Larry Kok overtuigt voor geen meter. LITERATUUR RECENSIE MARGOT ENGELEN/GPD Ontknoping maakt veel goed ARNO RUITENBEEK/GPD Dodelijke pijlen' van David Ramus geverij De Boekerij, 34,90. (unsthandelaar David Ramus leeft van de nood een deugd lemaakt. Zijn debuut Dief van iet licht over oplichting, verval- ?n corruptie in de kunst- landel schreef hij om zijn schulden af te kunnen betalen, let werd een internationaal s. Met zijn tweede thriller Dodelijke pijlen bewijst hij in derdaad te kunnen schrijven en alleen over de wereld van Matisse en Monet. Natuurlijk verloochent hij lijn afkomst niet. Amerikaan Ramus, die aan het begin van de jaren negentig vijf miljoen dollar verloor toen de markt in stortte, voert in Dodelijke pijlen Vil Sumner op. Dat is een kunsthandelaar die door een totstreek van zijn zakenpartner ian de rand van de financiële afgrond is gebracht. Net als zijn geestelijke vader lijkt Sumner uit het dal te kun nen kruipen met één grote klap. Hij krijgt de lucratieve opdracht om de fabelachtige kunstcollec tie van de doodzieke miljonair Andrew Stevenson te taxeren. Sumner is nog maar net aan die schone taak begonnen, of een overvaller doodt Stevensons vrouw en verwondt de miljo nair ernstig. De taxateur zelf wordt door de politie verdacht en moet bewijzen dat een be roemde politicus, wiens bijzon der duistere verleden aan Ste venson bekend is, achter de aanslag zit. Met een opzienba rend deel uit de kunstverzame ling tracht Sumner de oppo nent uit de tent te lokken. Dodelijke pijlen heeft enige tijd nodig om spannend te wor den, met name omdat de au teur veel zijpaden bewandelt en het cliché (Sumner is een arme- luiskind, dat opgroeide in de nabijheid van superrijken als Stevenson) niet schuwt. De ontknoping maakt veel goed. juwen op reis Uitgeven) Prometheus. Prijs: 24,90; Echte vrou wen reizen anders. Uitgeverij Byblos. Prijs 25,00; Wereldreizen. Uitgeverij Con tact. Pnjs:/ 25,00; De genoegens van het landleven. Uitgeverij Het Spectrum. Prijs 19,90. Als een god in Italië Uitgeverij Het Spectrum. Prijs 19,90; Mooi mee genomen. Uitgeverij Veen Pnjs: 10,00; Inpakken wegwezen. Uitgeverij Con tact. Prijs 10,00. Zomervakantie: eindelijk tijd voor die wachtende stapel boe ken. Voor wie 'bij' is met lezen: op naar de boekhandel met het vakantiegeld en lekker een ver se stapel uitzoeken. Maar voor de meeste vakantiegangers hoeft het niet zo gewichtig te zijn, de voorkeur gaat uit naar gemakkelijk leesvoer. De uitge vers spelen daar elk jaar op in met luchtige zomerbundels. Mooi meegenomen, Inpakken en wegivezen, het zijn goedkope verhalenbundels in een eenma lige oplage die als 'impulsaan kopen' nog gauw even in koffer of rugzak worden gestopt. De bedenkers van de zomerbun- delformule, uitgeverij Contact- /Veen, bloemlezen elk jaar uit het werk van eigen Nederlandse en Vlaamse auteurs. Meer dan tien recente verhalen voor een tientje in een pocketje dat je na lezing kunt achterlaten in trein of vliegtuig, of kunt nalaten aan de campingbibliotheek. Van eventuele ontdekkingen koop je later wel een echt boek. Dat lijkt zeker een bijbedoe ling van de zomerbundeluitge- vers, (zeer) oude bekenden worden handig afgewisseld met nieuwe namen. Zo'n nieuw ta lent lijkt Justa Abbing in Inpak ken wegivezen, maar het blijkt een nieuw pseudoniem te zijn van Hannemieke Stamperius/ Hannes Meinkema. Haar ver haal Kindje, kindje is vermoe delijk autobiografisch en weinig pretentieus. Wat vooral opvalt is het boodschapachtige karak ter ervan, namelijk dat ook ver standelijk gehandicapten ge voelens en gedachten koesteren over de voortplanting. Dekkers, Kroonenberg, Rueb- samen, Sauwer, Wiener, Tep- per, Weemoedt - de halve Ne derlandse stal van Contact loopt uit. Voor elk wat wils, en datzelfde geldt voor Veens Mooi meegenomen. Hierin staan ver halen en fragmenten van onder anderen Aat Ceelen, Saskia van der Valk, Rascha Peper en Henk Spaan. Debutante Judith van der Stelt schreef een aardig, somber stemmend verhaal over een vrouw die op de dag van haar 25-jarige huwelijksfeest in ziet dat ze weg moet. Ook Sas kia van der Valk verdiepte zich in de gevoelens, in dit geval ontluisterend hatelijke, van een veel oudere vrouw. Toscane-rage Uitgeverij Het Spectrum, met zelf nauwelijks prozaschrijvers in het fonds, publiceerde vorige zomer de bundel Als een god in Frankrijk, waarop dit jaar, waarschijnlijk met het oog op de Toscane-rage, wordt gevari eerd met Als een god in Italië. 'Een rijke verscheidenheid aan smaken, kleuren, geuren, gelui den en emoties uit dit zonover goten land', ronkt de uitgever op de achterflap. Dat mag ook wel, want klinkende namen vullen deze bundel met 27 ver halen, zoals Hugo Claus, Arthur van Schendel, W. Somerset Maugham, Mark Twain, Marjon van Royen, Leonardo Scascia, Eric Newby, Armando, Dino Buzatti, Herman Hesse, Joseph Brodsky, Bertus Aafjes en Bel- campo. Deze bundel kost haast twee tientjes, maar er staat meer in en ook werk van bui tenlandse auteurs. Een aantal uitgeverijen lan ceerden voor de zomer de actie Het dak van de wereld, met een serie boeken in alle prijsklassen over Nepal en Tibet, de landen van het hoogste en meest fasci nerende gebergte ter wereld, de Himalaya. Niettegenstaande deze met aardig wat bombarie omgeven actie is het niet de Hi malaya die deze zomer aller aandacht opeist, maar Toscane. Frances Mayes' Een huis in Toscane ligt naast haar Bella Toscane, geflankeerd door De heuvels van Toscane van Ferenc Maté en Matthew Spenders In het hart van Toscane. Zelfs her drukte uitgeverij De Geus het boek Na Hannibal van Barry Unsworth onder de titel De heuvels van Italië. De verkoop van Toscane-titels loopt geluk kig niet parallel met die van Toscane-reisgidsen, dus wie weet is het nog wel enigszins te harden, in Toscane. Wereldreizen Dezelfde samensteller van Als een god in Italië, Loek Polders, maakte ook de bundel De ge noegens van het landleven, ver moedelijk gestimuleerd door het succes van tuinlevenboeken als die van Sackville-West, Sa rah Hart en Romke van der Kaa. Ruim dertig verhalen van Ne derlandse en buitenlandse au teurs, sommige voor deze uit gave voor het eerst vertaald. Net als de Als een god in... zal vermoedelijk ook De genoegens van het... tot een serie worden uitgebreid en wellicht, bij vol doende belangstelling, her drukt. Reisverhalen Sinds jaar en dag publiceert Ru- di Wester, directrice van het Li terair Produktie- en Vertalin genfonds, haar zomerse selectie van reisverhalen bij Contact. Een wat duurdere bundel, ƒ25,00, maar altijd weer een schitterende verzameling re cente Nederlandse en Vlaamse reisliteratuur. Haar bundel voor 1999, Wereldreizen, bevat werk van bekende reisschrijvers/journalisten als Ineke Holtwijk, Peter Brusse, Cees Nooteboom, Carolijn Vis ser en Lisette Lewin, maar ook van minder ervaren schrijvende reizigers als Martin Schouten, Oek de Jong, Kristien Hemme- rechts, Luuk Gruwez en Bart Plouvier. Wester oriënteert zich wel erg eenzijdig op reizende journalisten van de Volkskrant, wat jammer is omdat ook el ders boeiende auteurs te vin den zijn, zoals Tracy Metz bij voorbeeld. Het succes en de reputatie van Westers reisbundels heb ben geleid tot, uiteraard, navol ging. Vorig jaar kwam uitgeverij Muntinga in de Rainbowreeks met Vrouwen op reis, dit jaar zien we de nieuwe uitgeverij Byblos zich op de markt wer pen met Echte vrouwen reizen anders, en uitgeverij Prome theus met Amazonië - vrouwen op reis. De bundel Echte vrou wen reizen anders prijst zichzelf aan met de door samensteller Boudewijn Richel of een redac teur bedachte flaptekstwoor den: 'Interessant zijn de details in hun beschrijvingen, die een man nooit zouden opvallen of die mannen niet willen zien'. Daar zou nog wel eens grondig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan kunnen worden, maar feit is dat vrouwenreis boeken goed lopen. Echte vrouwen reizen anders bevat verhalen van boeiende schrijfsters als Julia Blackburn, Mary McCarthy, Djuna Barnes, Martha Gellhorn en Isabelle Eberhardt - niet van Neder landse auteurs (zeker niet echt genoeg?). Voor de zomerbundei Amazonië zocht Anne Wesse- ling reisverhalen van vrouwen bijeen van vooral Nederlandse schrijfsters als Mariëtte Visser, Marjan Berk, Ethel Portnoy, Ly- dia Rood, Marion Bloem en Ari- ta Baaijens, die werden ver sterkt vanuit het buitenland door Lisa St.Aubin de Teran, fietsster Josie Dew en Francesca Marciano. De kofferpocketrage wordt sinds kort overschaduwd door een nieuw fenomeen op boe- kengebied. Wie ermee begon nen is? Vermoedelijk uitgever!- De Geus. Hoe dan ook, op over dreven grote schaal worden de, ze zomer romans heruitgege ven voor vijfentwintig gulden voorzien van een prominent" sticker op de voorkant. D' 'geeltjes' noemt uitgeverij Nijgf Van Ditmar ze zelfs liefko; zend. Een snelle telling in d| boekhandel leverde bijna twinj tig titels op: Het verdriet vai België (gebonden!), Onclerwe. reld van DeLillo, Hersenschim men van Bemlef, Paddy Clark Ha Ha Ha, Gaglow van Esthcj Freud, Laten wij aanbidden van Anne MacDonald, De tweeling Het lelietheater, Terug naar d Provence, Ik droomde van Afril ka, Heren van de thee, het aan, bod is verbazend. Hopelij' heeft het geen demotiverend ef, fect op de lezers die in het nai jaar weer de volle mep voo^ nieuwe romans moeten beta len. f Reizende vrouwen in veek voud, maar ook de andere zo» mertitels wekken sterk de in,1 druk op een markt van vrouwei lijke lezers gericht te zijn. Maa wat moeten mannen dan i{ hun bagage stoppen? Ach, vers klaart een jonge boekverkopej die hebben toch him zomeq nummers van Esquire en dj Playboy?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21