Leven hangt van toeval aan elkaar Dat verfoeilijke, maar o zo heerlijke land Doodzieke arts wordt onaanzienlijke zwerve Films Boeken Baby Geniuses is zo leuk als een vieze luier VRIJDAG 23 JULI 1999 FILMS AMSTERDAMPeter Howitt introduceert met Sliding Doors de twee-in-één-film FILM TOP 10 Best bezochte films 1 (o) The Mummy 2(1) Notting Hill 3 (2) The Matrix 4 (4) Kabouter Plop 5 (3) Entrapment 6 (5) Cruel Intensions 7 (o) Waking Ned 8(10) Ratjetoe/Rugrats Film 9 (o) De Koningen Ik 10 (8) eXistenZ Tweede roman Zweedse schrijver Guterson stelt telen MARGOT ENGELEN/GPD 'Over de bergen' door David Guterson. Vertaald door Graa Boomsma Uitgeverij Prometheus, 34,50 De miljoenen lezers die wereldwijd geno ten hebben van Ceders in de sneeuw, waarvan in oktober de verfilming uitkomt, zullen door David Gutersons tweede boek danig teleurgesteld worden. Over de ber gen is onevenwichtig, slecht geschreven en slecht vertaald. De gepensioneerde arts Ben Niven lijdt aan karteldarmkanker. Elk normaal mens zou het gewoon hebben over darmkan ker, maar zo niet het personage van Gu terson. Met zijn karteldarmkanker loopt hij door het tarwetafellandschap waar hij geniet van de rivierstroomgebiedschoon- heid, totdat in een gevecht de ondersleu- telbeenslagader van zijn hond scheurt. Die hond, een Brittany, is overigens geen Bretonse hond maar een Epagneul Bre ton, en zo'n jachthond staat niet op klas- .sieke wijze op wacht maar 'staat voor'. Dit mag muggenziften lijken, maar het enorme aantal merkwaardige woorden in de tekst leidt tot een geïrriteerde oplet tendheid bij de lezer. Schrijver en vertaler zijn hier samen schuldig. 'Een nimbus van licht, een grijze corona, vormde een halo tegen de gordijnen.' Elders: 'Het Duitse reactieve versperringsvuur', en het raadselachtige 'newspaper flutes' dat doodleuk vertaald werd met 'krantencan- nelures'. Het Engelse 'mountainclimbing' dient niet vertaald te worden met 'berg- klimmen' maar gewoon met 'bergbeklim men'. De arme zieke dokter gaat niet 'lif ten' in de bergen, maar hij wil stevig wan delen, 'hiking' dus - soms lastig, dubbele betekenissen, maar de vertaler zou toch beter moeten weten. O ja, 'prescription sunglasses' is natuurlijk geen 'in de ber gen voorgeschreven zonnebril' maar een op sterkte geslepen zonnebril- Het verhaal van Over de bergen vermag al evenmin te imponeren. Het begin is sterk en nodigt uit tot nadenken: de ten dode opgeschreven arts, die maar al te goed weet welk ellendig einde hem wacht, besluit erop uit te trekken met zijn hon den en zijn jachtgeweer, om dan midden in zijn geliefde berglandschap een jachtongeluk in scène te zetten - ee rige zelfgekozen zachte dood dui 1 kinderen blijft zodoende een nar: '8y£ ring bespaard. Maar voordat hij aan het jagen to1 w ontsnapt hij ternauwernood aan de lm bij een auto-ongeluk, en besluit n gaan zwerven. Al trekkend tussen eien 1 salievelden overdenkt hij zijn lev !nco komt tot de ontdekking dat hij ei| :oert helemaal niet wil doodgaan. Stee '^p een andere reden: alleen in zijn geh da bestaat het leven met zijn ove Pra< vrouw voort; voortleven is een 'ingf Szaa gewoonte'; hij wil de passie niet veilller en om 'een kersentuin halverw? herfst'. Zijn geheugen brengt, helaas voo vooral clichés voort. Zijn moeder u ideale vrouw, zijn vader macho, een stoere fruitplukker en dito s '%aa die tijdens het assisteren bij een oi 1eëe schijnlijk ingewikkelde medische o; [,et aan het Italiaanse front tot inkeer la j*en ook dokter wil -worden. Met zijn g e~tr vrouw heeft hij een fantastisch lev hangt zijn geweer aan de v pakt het na haar dood weer gretigf dieren te doden. Aan het eind v< m' loutering in Over de bergen is het w orcit le geweren zijn vervloekt'. Onderweg wordt een van zijn b011 1 afgemaakt door een groep agressie anp se wolfshonden en raakt de andere Me'r gewond; samen met een dierenafl nte hij het dier te redden. Geleidelijk a noe' anderend in een landloiper - het aa "r" element van de roman - gaat hij, b !are hij zich ook voelt, help/en bij de ft e" en verricht en passant op een ?e'1 rondreizende pluksters een moeilij eiy valling. Het wonder van het lever,nciu houdt hem van een zelfgekozen 'e"0/ Hmm. rl"" De verandering van de dokter d 1(1,1 1 prima voor elkaar heeft en weet P00/ wil in een aarzelende, onaanr 11(1,11 zwerver met een ge:wonde hond a va touwtje is aandoenlijk. Verder zijn ,en talrijke en brede natuurbeschri 6,1 wel fraai, hoewel uiteindelijk de sa Vl'le je werkelijk de neus uitkomt. BELLEVUE CINERAMA 1 (020) 6234876 The Matrix: 12.00 (alleen zo 12.30), 15.00, 18.00,21.15 BELLEVUE CINERAMA 2 eXistenZ: 16.45, 19.15. 21.45 CALYPSO 1(020) 6234876 Notting Hill: 12.45, 15.45, 18.45, 21.45; zo ook 10.15 CALYPSO 2 The Waterboy: 13.00, 15.45, 18.15; zo ook 10.00 Lolita: 21.15 CINEMA 1(020)6151243 The Mummy: 19.00, 22.00 (niet za); za 17.00, 20.00, 23.00 CINEMA 2 Notting Hill: 19.30, 22.15; zo ook 16.45 CITY 1 (020) 6234579 The Mummy: 12.30, 15.30, 18.30, 21.30 CITY 2 The Mummy: 18.45, 21.45 (dï niet 21.45) CITY 3 Jackie Chan, Who am I?: 16.00, 18.45,21.30 CITY 4 Varsity Blues: 16.45, 19.15 Letters from a killer: 21.45 CITY 5 Virus: 14.00, 16.30, 19.00,21.30 CITY 6 She's all that!: 14.15, 16.45, 19.15, 21.45; za 11.15 CITY 7 Entrapment: 18.15,21.15 TUSCHINSKI (020) 6262633 Notting Hill 12.15, 15.15, 18.15, 21.15 Sliding Doors: 13 15. 16.00, 18.45, 21.30 The Matrix: 15.15, 18.15, 21.15 Arlington Road: 15.45, 18.30, 21.30 Shakespeare in love: 12.15, 21.15 Waking Ned: 16.00, 18.45 Cruel Intentions: 15.45, 18.45, 21.30 RIALTO(020) 6753994 Tokyo Eyes: 22.15 (beh di) A vendre. do t/m za 20.00 Daar in dat land: zo t/m wo 20.00 My 20th Century: di 22.15 THE MOVIES 1 (020) 6386016 Sliding Doors: 17.00, 19.15,21.30; vr za ook 00.15; zo ook 12.45 THE MOVIES 2 Black Cat, White Cat: 17.00, 19.30, 22.00; vr za ook 00.15 THE MOVIES 3 La Vita Bella: 17.30, 19.45 Hilary and Jackie: 22.00; zo ook 13.00 THE MOVIES 4 Festen: 17.15, 19.30, 21.45; zoook 12.30 DE UITKIJK (020) 6237460 Shakespeare in Love: 16.45, 19.15, 21.45; za zoook 14.15 Verrassend reisboek voor Francofielen en Frankrijk-haters CINECENTER (020)6236615 Waking Ned: 16.30, 19.15,22.00; zoook 11.15, 14.00 Hideous Kinky: 16,30,19.30, 22.00; zo ook 11.15, 14.00 Black Cat White Cat: 16.15, 22.15; zo ook 11.00 A vendre: 16.15, 19.15, 22.00; zo ook 11.00, 13.30 v La Vita Bella: 19.00 DESMET (020) 6273434 Regeneration: 21.45; za zo ook 17.00 La Parola Amore Esiste: 22.15; za zo ook 15 00 Central Do Brasil 19.30 Festen: 20.00 Gods and Monsters: za zo 15.30, 17.30 NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 Les Parapluies de Cherbourg: 19.00, 21.30; zoook 16.00 Het oeuvre van Deneuve: 19.30 Place Vendöme: 19.15, 22.00; zo ook 15.00 Le dernier metro: vr t/m ma wo 21.45; di 22.00; zoook 15.30 HET KETELHUIS (020) 6840090 De Boekverfilming: do t/m wo 18.00 The Pillow Book: do vr za 20.00 Karakter: zo 16.00, 20.00; ma 22.00 Wintersleepers: di wo 22 00 De keuze van... Frouke Foukema: Spoorloos: do vr za 22.15; za 16.00; zo 22.00; ma di wo 20.00 KRITERION (020) 6231708 Plus qu'hier Moins que Demain: 18.30, 20.30 eXistenZ: 20.00, 22.00 (di niet 22.00) vr za ook 00.15 Adam Eva do vr za 22.30 Sue: 18.00 Touch me not: zo ma di wo 22.30 FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Baby Geniuses. Regie: Bob Clark. Met: Kathleen Turner, Christopher Lloyd, Kim Cattrall. Peter McNicol Te zien. Studio, Leiden; Tuschinski, Den Haag; Pathé Scheveningen. Er zijn goede films, slechte films en films die zo vreselijk zijn dat je er eigenlijk geen krantenpapier aan wilt verspil len. Baby Geniuses zit in die laatste categorie. Helaas heeft diens distributeur gemeend de film in tientallen kopieën te moeten verspreiden, dus is een waarschuwing op zijn plaats. Baby Geniuses is een oudbak ken gimmick en wat armoedige effecten uit de computer-tru- kendoos, bijeen geveegd door een filmmaker wiens inschat ting van wat een publiek leuk vindt opgedaan lijkt in een freakshow. De bedenker verblijdde de we reld ooit al eens met Porky's Pi kante Pretpark. Ditmaal kwam Bob Clark op het onzalige idee de uitgemolken formule van Look Who's Talking nieuw le ven in te blazen. Uitgangspunt is dat baby's onderling commu niceren en dat hun gebrabbel voor de goede verstaander een teken is van grote intelligentie. Deze veronderstelling wordt door twee onderzoeksteams be studeerd: het kindvriendelijke echtpaar Bobbins die een crè che runnen (Kim Cattrall en Pe ter McNicol), en de meer zake lijk ingestelde Elena Kinder en haar psychotische partner Heep (Kathleen Turner en Christopher Lloyd), die in de kelders van hun kinderproduc- tenfabriek een lab hebben inge richt waar baby's als proefko nijn dienen. Kinder en Heep scheiden in naam der wetenschap een ba bytweeling, vertrouwen het ene kind toe aan de zorgèn van de Bobbins en leggen zelf nummer twee onder de microscoop. Dit ventje ontsnapt (hij is immers een genie), ontmoet bij toeval zijn broer en samen organise ren ze de bevrijding van de ach tergebleven baby's. De hele grap van Baby Ge niuses bestaat uit het portrette ren van baby's als volwassenen. Zo discussiëren de zuigelingen onerling over Tibetaanse filoso fie en geeft één van hen een Ar nold Schwarzenegger-imitatie ten beste. Hun grote wijsheid wordt voornamelijk aangewend om grappen over ontlasting te maken. Hoewel je de Look Who's Tal king-Glms van tien jaar geleden nauwelijks verfijnd kon noe 'Altijd weer Frankrijk en andere Gallische har tenkreten' door Rudolf Bakker. Uitgeverij De Arbeiderspers, 29,90. Waking Ned. Tranen van geluk huilde Gwyneth Paltrow toen ze dit jaar de Oscar voor beste actrice won voor haar rol in Shakespeare in love. Hoewel pas midden twin tig kan ze al terugkijken op een respectabele filmcarri ère. Vanaf deze week is ze te zien in een curieuze 'dubbelrol' in Sliding Doors. FILM RECENSIE HENK MAURITS Sliding doors. Regie: Peter Howitt. Met. Gwyneth Paltrow, John Hannah, Te zien. Studio, Leiden, Tuschinski, Den Haag; Pa thé, Scheveningen. Sliding Doors is het debuut van Peter Howitt, die zelf het orgi- nele en ingenieuze scenario schreef. Dat scenario is meteen de grootste verrassing van de film, die qua opzet een beetje doet denken aan de populaire Duitse film Lola rennt. In beide films speelt het toeval een hoofdrol. Lola rennt vertelt drie keer achter elkaar hetzelfde ver zijn avontuurtje met Lydü i borgen te houden. Om de versies uit elkaar te hoi Sjj laat Howitt zijn hoofdrol ster al in het begin naar di_ per gaan, waardoor ze indi versie lang haar heeft en| andere kort haar. Halves was ik desondanks het J volledig bijster en maar over aan de loop d beurtenissen. Het is niet te hopen dal formule een nieuw i wordt. Voor een keertje i spelletje wel leuk, net aliiouR interactieve film waarbij jj n vi mag bepalen hoe het al ivif Maar na één of twee keert oog het wel bekeken en veris aids weer hevig naar een 'non edst film, waarin een regisseur de hand neemt en me; goed verhaal met verras plotwendingen voor span]//) romantiek of een goed weet te zorgen. Spanning! Sliding Doors nogal ontb J want hoe vernuftig en kj de vorm ook is, het verha; voorspelbaar en triviaa I* blijkt bij nadere analyse' simpel spel van liegen t driegen. r»Fi Frankrijk is voor Nederlanders de meest geliefde vakantiebestem ming. Tegelijk zijn er weinig lan den die bij ons zo hartgrondig worden gehekeld. Frankrijk is een prachtig land, alleen jammer dat er Fransen wonen, zei een paarse bewindsvrouw nog niet zo lang ge leden. Die botte woorden mochten merkwaardig genoeg op veel in stemming rekenen. Heel wat van die fervente Frankrijk-gangers pro beren de Fransen te mijden, ze spreken meestal nauwelijks Frans, ze doen geen moeite iets van het land te begrijpen, liefst nemen ze ook hun eten van huis mee. Na tuurlijk hebben Frankrijk en de Fransen zo hun merkwaardighe den, maar Nederland en de Neder landers hebben die evengoed. Misschien hebben we het wel het moeilijkst met die door niets te breken Franse .trots, men meet zich graag de grandeur van een wereldmacht aan en negeert dat men een betrekkelijk bescheiden natie is geworden. Het lijkt daar door dikwijls of Frankrijk in twee werelden leeft. De droomwereld van het glorieuze verleden en de hedendaagse wereld waarin men zich slechts moeizaam handhaaft. In sommige opzichten is het land nog zeer archaïsch, op andere gebieden gaat het juist verbazend futuristisch toe. Zelfs onvervalste francofielen als Rudolf Bakker (geb. 1929) weten daarom hun houding tegenover het land moei lijk te bepalen. Sinds 1975 leeft en werkt hij in Franloïjk, tegenwoor dig woont hij op het lie de Por- querolles. Hij schreef, behalve een boek met herinneringen aan zijn jeugd in Zeeuws-Vlaanderen Hoe komt het dat ik nog leef, Gallische brieven en een veel geprezen reis gids Provence en Cöte d'Azur. Zijn nieuwe bundel is getiteld Altijd weer Frankrijk en bevat eerder in de Provinciale Zeeuwse Courant De haven van Arromanches. en de Volkskrant gepubliceerde impressies. Hij legt feilloos de vinger op de zere plekken van Frankrijk. Het meest ergert hij zich 'aan de leu genachtigheid, de hypocrisie van Frankrijks politieke en intellectue le elite'. Hij stoort zich aan de 'zinloze, onvolwassen en onver antwoordelijke stakingen'. Het land heeft een troebele verhou ding met de eigen historie, weet hij. Nederlagen - zoals Frankrijk er de laatste eeuw vele heeft moe ten incasseren - worden domweg niet erkend. In plaats van de Ame rikaanse redders dankbaar te zijn kwam het anti-Amerikanisme op. Op dit soort 'collectieve geestes- ziekten'^wordt door Bakker uitge breid ingegaan. Maar het tast zijn liefde voor Frankrijk niet of nau welijks aan. Het aantrekkelijke aan dit boek is dat hij een enthousiaste instel ling aan een sceptische houding paart. Mythen zijn er voor hem om te ontmaskeren, grootheden mogen best van hun voetstuk worden gehaald en hij deinst niet terug voor krachtige algemeenhe den als: 'Er is te veel op geschept papier gedrukte blabla die in Frankrijk voor poëzie doorgaat.' Bakker reist het hele land door op zoek naar bezienswaardighe den die tot zijn verbeelding spre ken. Het wordt zoiets als de bede vaart van een ongelovige. Hij mag graag een kijkje nemen op histori sche plaatsen waar bij nader in zien niets belangrijks is gebeurd. Hij belandt bij vergissing op een naaktstrand, wat hem verleidt tot sociologische bespiegelingen over blote borsten. In Parijs gaat hij Courbets ge waagde schilderij L'Origine du Monde bekijken. Hij hekelt het chauvinisme in Reims rond de oude koning Clovis. Regelmatig treedt hij in de voetsporen van beroemde schilders als Van Gogh. Hij verbaast zich over het Alain FOTO HANS VAN WEEL Fournier-toerisrhe in het dorp Epinueil. In de buurt van Nïmes gaat hij op zoek naar oude Ro meinse kilometerpalen. In het dorp van Mitterrand stelt hij te vreden vast dat het publiek het al na een paar jaar af laat weten. En hij geniet in Salau, een dorp waar de vooruitgang is mislukt. De Gallische hartenkreten van Rudolf Bakker zijn ideale litera tuur voor de vakantie. De stukjes zijn verrassend, geestig en leer zaam. Al lezend krijg je de neiging je onmiddellijk aan te sluiten bij die lange, lange rij reizigers naar dat o zo verfoeilijke, o zo heerlijke land. toevallige ontmoeting kan tot een relatie leiden en te vroeg thuiskomen tot de ontdekking dat je door je partner bedrogen wordt. Helen (Gwyneth Paltrow) wordt op staande voet ontsla gen, pakt de metro en komt eerder thuis dan verwacht, waar ze haar vriend Gerry met een ander in bed vindt. Dan doet de film een stapje terug: ze wordt nogmaals ontslagen, gaat weer op weg naar huis maar ziet nu de schuifdoor sli ding door) van de metro net voor haar neus dichtklappen. Op straat wordt ze daarna aan gereden en pas vele uren later komt ze met een pleister op haar hoofd thuis, waar alles 'normaal' lijkt, al is het wel op vallend dat er twee drankgla zen op tafel staan in plaats van één. Howitt speelt een geraffi neerd spel met de beide ver haallijnen. Hij laat in het ene verhaal Helen verliefd worden op James, een man die ze na haar ontslag toevallig in de me tro ontmoet, terwijl in het an dere verhaal Gerry allerlei hek sentoeren moet uithalen om Gwyneth Paltrow, met kort haar, in Sliding Doors. haaltje met steeds een andere door elkaar heen met af en toe Howitt liet zich leiden door afloop. In Sliding Doors vlecht een moment waarop de ver- het principe dat het leven be- Howitt twee verhalen volkomen haallijnen elkaar even raken. staat uit toevalligheden. Een Intelligente baby's spelen de hoofdrol in Baby Geniuses. men, waren ze niet onsympa thiek in hun poging de wereld van de volwassenen door kin derogen te tonen. Zelfs zo'n be scheiden ambitie is Baby Ge niuses vreemd. Alles in de film oogt goedkoop, ondoordacht en smakeloos. De acteurs zijn op zich niet slecht, maar krij gen hier louter cliché's om mee te werken. Vooral Lloyd en Turner leveren een bescha mend staaltje over-acting af. De computertrucages waar mee de baby's praten overtui gen maar matig, de decors zijn pure armoede. Maar het grootste gebrek is dat Baby Geniuses gewa jse leuk wil worden, omdat! gangspunt niet leuk wordt weer een zware voor ouders. rtei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20