Rembrandt kocht alles wat los en vast zat }uazar, de Rolling Stones van de House Cultuur Kunst Kassucces voor het eerst 'dubbel gedraaid' in Leiden Virgin Megastore wil zelf cd's in de winkel branden Noerejev had meer van FBI dan van KGB te duchten INSDAG 20 JULI 1999 CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444. PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071 -5356443 retha Franklin grootste zangeres ooit mn QfjpEN Aretha Franklin is de grootste zangeres aller tijden, zo iëïdFhet Britse showbizzpersbureau WENN. De Amerikaanse juldiva ('Think') krijgt deze onderscheiding op basis van een jquête die het satellietstation VH-1 heeft gehouden onder ar- iesien, schrijvers en sleutelfiguren in de muziekindustrie. De ,p-tien die uit de rondgang van VH-1 ontstond brengt Tina orner op een eervolle tweede plaats, gevolgd door Janis Joplin, onnie Raitt, Joni Mitchell, Billie Holliday, Chrissie Hynde, Ma- onna, Annie Lennox en Carole King. Opvallend is dat recente ;cesvolle zangeressen als Celine Dion, Mariah Carey en Lau- Hill geen plaats in de eregalerij is gegund. 'ierce Brosnan geeft Bond-rol op ttjDEN De Ierse acteur Pierce Brosnan geeft zijn rol als James ond op. Hij is bang dat hij anders zozeer wordt vereenzelvigd iet 007 dat hij geen andere rollen meer kan spelen. Dit meldt Sunday Times. Volgens de krant zal Brosnan na de in de- ■mber verschijnende aflevering 'The world is not enough' nog film maken als 007. Dat wordt dan zijn vierde. Dan is het de 46-jarige Brosnan, die voor zijn vijftigste weer een an- rol op zich wil nemen, welletjes geweest. De Ier heeft de -schiedenis aan zijn zijde. Hoewel het een grote eer is de char- iante spion te vertolken, is 'het leven na Bond' voor de meeste :teurs matig verlopen. Roger Moore, die de rol negen keer op ch nam, is daarna zelden meer op het scherm verschenen, osnans voorganger Timothy Dalton heeft ook geen opvallen films meer gemaakt en van de éénmalige 007 George Lazen- niets meer vernomen. Alleen de zesvoudige James Bond Connery heeft een imposante en afwisselende carrière op- •bouwd, maar hij is dan ook met 007 gestopt voor zijn veertig- [olyfield in speelfilm van Spike Lee «DEN» De Amerikaanse bokser Evander Holyfield, wereld- mpioen in het zwaargewicht van de organisaties IBF en WBA, It over enige tijd behalve in de ring ook te zien in de bioscoop, et kaal, maar met een afrobol en geenszins als de brave chris- nzoon waarvoor hij doorgaat. In de hoedanigheid als boef eelt Holyfield een bijrol in 'Summer of Sam', de nieuwste film de zwarte filmregisseur Spike Lee. Die maakte eerder furure onder andere Jungle Fever, Do the Right Thing en Malcom Overigens werd Holyfield niet om zijn mooie ogen uitgezocht nop celluloid te worden vereeuwigd. De bokser kocht zijn en- :ein de cinematografie tijdens een charitatieve bijeenkomst een kindertehuis in Holywood, waar Spike Lee een scène aaide. Via een donatie van 16.000 gulden aan het kinderte- kreeg Holyfield een plaats op het witte doek. ady Aida in Q-bus jen Dj Lady Aida draait aanstaande zaterdag op de 'Clean d Serene' party in het Leidse popcentrum Q-bus. Lady Aida is nvan de bekendste vrouwelijke dj's van Nederland. Naast vaste stek in de Effenaar in Eindhoven draaide Aida al op festivals als Lowlands, Dance Valley, Metropolis, Pink- i.en New Frontier. Daarnaast werkt ze ook als redacteur bij muziekblad Oor. Andere dj's op de party zijn, dj Alwin (van Leidse Cyber records) en Yuri van de organisatie Spinning istic. Het feest begint om 22.00 uur. Kaarten kosten 17,50 gul- in de voorverkoop en 25 gulden aan de deur. Inventarislijst uit Gouden Eeuw helpt bij reconstructie huis De ambtenaar van de Desolate Boedelskamer had in juli 1656 twee hele dagen nodig om de spullen in het volge propte huis van Rembrandt aan de Jodenbreestraat 4 te noteren. Onze grootste kunstenaar uit de Gouden Eeuw kon absoluut niet met geld omgaan en moest tot ver koop overgaan omdat zijn schuldeisers hun geduld had den verloren. Ruim drie eeuwen later is Museum het Rembrandthuis deze nauwkeurige faillissementsambte naar veel dank verschuldigd: zonder zijn monnikenar- beid zou de reconstructie van het huis van de schilder onmogelijk zijn geweest. FRANCOISE LEDEBOER De herinrichting begon in de zomer van vorig jaar en had volgens de oorspronkelijke planning klaar moeten zijn op 15 juli, Rembrandts verjaardag. Zoals bij bouwwerkzaamheden vaker het geval is, trad er vertra ging op zodat de heropening moest worden verschoven naar 25 september. Tijdens een rondleiding door het pand waar werklieden ook de komende maanden nog druk aan de slag zullen zijn, verzekert directeur Ed de Heer dat deze nieuwe da tum zeker wordt gehaald. Als de reconstructie klaar is, kijkt hij terug op drukke en spannende jaren. Het Cuypers- genootschap probeerde de her inrichting met een juridische procedure tegen te houden om dat het meende dat de inrich ting van K.P.C. de Bazel uit 1908 als waardevol architecto nisch cultuurgoed niet verloren mocht gaan. Het Rembrandt huis werd op 15 juli vorig jaar, toevallig op Rembrandts ver jaardag, door de rechter in het gelijk gesteld en het Cuypersge- nootschap zag af van hoger be roep. De waardevolle onderde len van het 'oude' interieur zijn overigens behouden gebleven en in grote harmonie verdeeld tussen het Drents Museum in Assen en de ABN AMRO-vesti- ging aan de Vijzelstraat in Am sterdam, ook een schepping van De Bazel. De Heer moest de afgelopen jaren bovendien veel en soms vruchteloze energie steken in het rond krijgen van de finan ciering van elf miljoen gulden. Voor dat bedrag werd ook de nieuwe vleugel naast het oude Rembrandthuis gebouwd die vorig jaar mei werd geopend door prins Willem-Alexander. De financiering is veilig gesteld dankzij overheidssubsidies en bijdragen van sponsors en fondsen, terwijl ook een bank lening soelaas bood. Maar De Heer probeert op dit moment nog steeds extra sponsors te vinden, onder meer om de las ten van de lening van drie mil joen gulden te verminderen. Kleuren Nu de afronding van de recon structie met rasse schreden na dert, acht De Heer het hoog tijd het team inhoudelijke experts achter de herinrichting in het zonnetje te zetten. Een van hen was Henk Zantkuijl, deskundige op het gebied van zeventiende- eeuwse Amsterdamse woon huizen, die Het Rembrandthuis geheel belangeloos en met to meloze energie van advies heeft gediend. Dankzij Zantkuijls on derzoek benaderen de kleuren straks zoveel mogelijk die uit de tijd dat Rembrandt er woonde, schilderde, leerlingen opleidde en zijn kunsthandel dreef. Zo krijgen de plafonds in de keu ken en de 'Groote Schildercae- mer' een okergele kleur, die op de begane grond Engels rood man zet 'het bed van Rem brandt kaar bij de grootscheep wing van het en worden de plafonds in de 'Kunst Caemer' en 'Kleine Schildercamer' van een combi natie van okergeel en grijs voor zien. Op de vloer van onder meer als ballast voor een schip dat het 'Cantoor' komen zeventien- aan het eind van de achttiende de-eeuwse groene, geglazuurde eeuw is gezonken bij Stavoren en terracottakleurige plavuizen in de toenmalige Zuiderzee, te liggen. Deze hebben gediend Schip en plavuizen lagen twee eeuwen op de zeebodem en werden deze eeuw gelicht, waarna de tegels eerst terecht kwamen bij de Bataviawerf in Lelystad. Verzamelaar De ambtenaar die in 1656 de 'Kunst Caemer', volgepakt met het grootste deel van Rem brandts verzameling kunst- en zeldzaamheden betrad, moet om te beginnen naar adem hebben gehapt. De kunstenaar was een gepassioneerd verza melaar die zich ondanks zijn schuldenlast nooit kon bedwin gen en blijkens de lijst een enorme voorraad spiesen, hel lebaarden, zwaarden, geweren, schilden, harnassen, helmen, muziekinstrumenten, stoffen, porseleinen beeldjes, Vene- tiaans glaswerk, munten, pen ningen, globes, schelpen, kora len, paradijsvogels, mineralen en fossielen kocht. In prentwinkels en op veilin gen schafte hij bovendien zon der op geld te letten werk van beroemde Italiaanse meesters als Titiaan en Rafael en van Duitse als Dürer en Holbein aan. Voor een prentje van Lu cas van Leyden legde hij grif 179 gulden neer en voor een schilderij van Rubens zelfs 424 gulden. Dat waren voor die tijd reusachtige bedragen. Daarbij moet bovendien worden aange tekend dat Rembrandt er zelfs nooit in slaagde de 13.000 gul den af te betalen die hij in 1639 voor de aankoop van zijn huis had geleend. Doelstelling van de recon structie is zoveel mogelijk ze- ventiende-eeuwse sfeer in het huis terug te brengen. In de 'Sael', door Rembrandt als woon- en slaapkamer gebruikt, treffen de bezoekers vanaf 25 september ook een bedstede aan. Daar heeft Rembrandt niet zelf in gelegen, maar het is wel een authentiek exemplaar uit de eerste helft van de Gouden Eeuw. elijk is Gert van Veen ver van gezeur van Amster- buren. Met zijn vriendin mede-Quazarlid Daphne ée woont de Nederlandse en technomuzikant an- popjournalist momenteel is vrij in een buitenwijk, use en techno zijn wel het wat je als buren voor de :n kunt krijgen. Ook al iso- e je huisstudio nog zo veel, lort altijd dat boem, boem, overal doorheen. Wij zijn ivens niet de enige muzi- en die de laatste tijd ver zijn. Laurent Gamier it tegenwoordig buiten Pa in Karl Hyde van Under- dbuiten Londen." ïsterdammers kunnen wel nog wel degelijk genie van de house-activiteiten Van Veen, want zijn band tar heeft een nieuw album Iet prima '21 hours' begint het nummer 'Welcome to erdam'. Van Veen: „Qua- een van de vertegenwoor- van de Amsterdamse •scene. 'Welcome to Am- lam' is een introductie van album dat voor ons ver- a wat een Amsterdamse lacht voor ons is. De sfeer to n nacht verandert voort- nd. De nieuwe Quazar- is een poging om dat ge in muziek te verklanken, isselingen van schaduw en Het fluctueert van heel sferen naar juist heel uit- it Van Veen altijd heeft esproken aan uitgaan in dgemeen en in de house- Id in het bijzonder is de sfeer. „Iedereen is up. Ie- :n bevindt zich in een situ- waarin lichamen zich los- dden. In de loop van de wordt alles steeds losser makkelijker. Ook in de au- 'uwens vind ik house ont- nd lekkere muziek. Het is ek die beweegt en aanzet fcwegen. Alles in die mu- appelleert in eerste instan- in de zintuigen die met be- nte maken hebben." aak wordt beweerd van eparty's en dergelijke dat bemaal zo'n oppervlakkig ris. Maar ik heb vaak mee- (j akt dat ik bij die gelegen- ■tieveiijki a heel diepzinnige ge- tereneff ^en voerde met mensen, verkool* nelden tegen mij heel per- üjke dingen. Een groot van mijn vriendenkring k ontmoet op die party's, 'eel vreemde momenten, alijke nachten hebben ma- a maakt dingen mee die je Meemaakt op een maan- Itend." 1 1999 klinkt Quazar aan- Gert van Veen van Quazar: „In de loop van de nacht wordt alles steeds losser en gemakkelijker." foto cpd zienlijk minder commercieel dan vroeger. „Over het com merciële aspect heb ik nooit nagedacht. In de tijd van 'Seven stars' hadden we een zangeres in ons midden. Toen zaten er liedjes tussen. Maar naarmate de house verder ging, kreeg je een scheiding die ik zelf be treurde. De vocale house kwam al snel in de 2 Unlimited-hoek. Daar wilde ik niet mee geasso cieerd worden. Je had van die handige, commerciële jongens die specifiek dingen voor de Top 40 maakten. Het voorbeeld voor Quazar was de zeer goede vocale house uit Chicago. Die had zijn roots in de gospel en soul. De commerciële euro- house vond ik een pertinente ramp." „'Seven stars' was in veel lan den, tot in Australië toe, een hit. In Duitsland is het zelfs een ul tra-klassieker. Daar spelen we nu ook vaak. Voor veel produ cers die ik spreek is 'Seven stars' een van de eerste herin neringen aan house. Toen die commerciële dingen begonnen te scoren, was de Amerikaanse house kansloos. Het probleem was toen een beetje in Quazar dat onze zangeres F^rida wel graag hits wilde. Ik wilde dat ook wel, maar niet op die ma nier. Ik probeer alleen te maken wat ik zelf mooi vind." „In alle Quazar-varianten zijn we altijd geïnspireerd geweest door wat er om ons heen ge beurt. De eerste cd van Quazar was voornamelijk beïnvloed door de Detroit-techno en house, die we onze eigen sound gaven. Het tweede album was meer met vocalen en de invloed van mijn toenmalige partner Eric Cycle was groot. Door Fari- da had je meer liedjes. De sa menwerking liep al snel vast. Eric vond het allemaal veel te zwaar, het runnen van zo'n band." House was ongeveer een de cennium geleden een totaal nieuwe muziekstijl. Van Veen was er vroeg bij. „Iedereen is nog steeds aan het ontdekken hoe je te werk moet gaan in dit genre. Met alle mensen in de house praat je over apparatuur. Quazar speelt vanaf het begin live. Maar dan kom je techni sche problemen tegen op het podium. Op een feest regende het condenswater door de warmte. Daar kan je apparatuur niet tegen. In Alkmaar waren vanwege de hitte alle samples op hol geslagen. Niet één geluid klonk normaal. Dan moet je improviseren. Als er voor een groot publiek iets mis gaat, kun je het optreden niet stilleggen. Je moet ter plekke iets anders bedenken. Dat vind ik een van de grootste kicks die er be staan", aldus Van Veen. „Dat is ook de reden waarom Quazar op dit moment te gek gaat. We werken nu met Leon Klaasse. Hij is al zo'n vijftien jaar een van de beste roek- drummers van Nederland en hij houdt ook zo van jammen. Leon is ook in staat om te spe len met dynamiek. Hij voert dingen naar een climax en weet het publiek in beweging te krij gen." Een aantal problemen die de house-cultuur in de begintijd tegenkwam, is voorbij. „Neem de opstelling ten opzichte van dance. Publiek dat op een festi val als Lowlands komt, is jong en denkt niet zo zwart/wit over het algemeen. Het is voor hen allemaal nieuw en spannend. Het publiek liep lang niet zo veel met oogkleppen voor als mediamensen ons wilden doen geloven", meent Van Veen. „'Dance Valley' is het beste open air-festival ter wereld. De sfeer daar is zo oké. Het pro bleem is om iets een aaantal ja ren dezelfde energie te laten houden, zeker zoiets als 'Dance Valley' dat zo sfeergevoelig is. Als het een sleur wordt, is het verkeerd. Op 'Dance Valley" is Quazar een constante factor, omdat ik zo erg hou van die muziek en sfeer en alles er om heen. Het is een heel diep ge voel." Jan Boer van Trianon vertoont evenals Lido 'Notting Hill' De Leidse bioscoopwereld beleeft een merk waardige première: voor het eerst wordt er door verschillende theaters een kassucces dubbel ge draaid. Jan Boer van bioscoop Trianon in de Leidse Breestraat heeft uit arrenmoede de film 'Notting MUI' moeten programmeren, een rol prent die ook bij het Lido draait. Boer krijgt per jaar maar vier speelfilms die geschikt zijn voor een grote zaal en als hij 'Notting Hill' niet op het programma had gezet, zou hij, naar eigen zeggen, „zijn tent wel hebben kunnen sluiten. Boer heeft voorafgaande aan deze beslissing een geprek gehad met de heer Lek, de directeur van het Lido. „Ik heb gezegd dat ik echt voor de zomer een grote film nodig had en gewaagd of ze mij dat vvilden toestaan. Lek zei dat dat niet ging omdat ze die film zelf ook nodig hadden. Daarop heb ik de distributeur Polygram bena derd en hem verteld dat het niet reëel is dat wij steeds buiten spel staan voor wat betreft die grote kassuccessen. We nemen het hele jaar films van hen af. Ik heb die film dus gekregen en hem geprogrammeerd." „Ik had gedacht dat een en ander in goed overleg met het Lido zou kunnen gebeuren, maar dat was niet mogelijk. Er zijn ooit wel films dubbel gedraaid, maar dan binnen het ei gen concern van het Lido. Nu is daar voor het eerst in de Leidse bioscoopgeschiedenis veran dering in gekomen. En het zal in de toekomst meer gaan gebeuren. Ik moet wel. Trianon heeft, als het moet, meer plaatsen dan Lido, we hebben de beschikking over 600 stoelen, die onlangs zijn aangeschaft." „Het is in de grote steden in Nederland zo dat de grote films in wisselende theaters komen. Maar hier gingen ze dus altijd meteen naar het Lido. Ik vind dat in strijd met de Europese richt lijnen voor het concurrentiebeding. Vandaar dat ik maar actie heb ondernomen." Directeur Lek van het Lido wil niet echt op de discussie met Jan Boer ingaan. „Waarom die film dubbel geprogrammeerd staat? Dat moet u aan de distributeur vragen." Antwoord op illegaal kopiëren Als een proef in de Verenigde Staten goed verloopt wil Vir gin Megastore dit najaar in Nederland ook zelf cd's in de winkel branden. Bedoeling is dat klanten dan zelf hun cd samenstellen. Maar daarvoor moeten nog wel afspraken worden gemaakt met de pla tenmaatschappijen. De internationale winkelke ten biedt sinds deze week in het Amerikaanse Columbus al de mogelijkheid om zelf een cd in de winkel te branden. Klanten hebben daar keuze uit honderden nummers van diverse artiesten. Virgin pro beert daarmee een antwoord te geven op het illegaal kopië ren vanaf internet op cd's thuis. E. Marcelis van Virgin Me gastore in Amsterdam heeft echter niet de illusie dat het il legaal kopiëren hierdoor ver dwijnt. „We kunnen het na tuurlijk niet tegenhouden. Het is meer een soort service naar de klanten." Marcelis verwacht over een maand of twee, drie het sig naal van het hoofdkantoor om ook in de vier Nederlandse fi lialen cd-branders te zetten. Maar hij moet daarvoor nog afspraken maken met de pla tenmaatschappijen. Ameri kaanse contracten met bij voorbeeld Sony Records gel den niet automatisch ook voor Nederland. Volgens Marcelis is de druk op platenmaatschappijen in de Verenigde Staten groter dan in Nederland. „Daar is het illegaal kopiëren via inter net een veel grotere bedrei ging dan hier." Hij verwacht dan ook niet dat de Neder landse plaatmaatschappijen in eerste instantie in de rij zul len staan met de toptien. Hij denkt meer aan de nummers die al een tijdje uit zijn, of songs die al uit de handel zijn. Overigens zijn er volgens Marcelis al Nederlandse inter netsites waarop mensen een zelf samengestelde cd kunnen bestellen. Maar die bieden voornamelijk nummers aan waarvan de auteursrechten zijn vrijgegeven. Als deze niet meetellen zou Virgin Mega store dit najaar de eerste op de Nederlandse markt kunnen zijn. De Europese primeur gaat echter naar Londen, waar ook het hoofdkantoor van de overkoepelende Virgin Enter tainment Group zit. De Russische balletdanser Ru- dolf Noerejev had misschien meer te duchten van de Ameri kaanse federale recherche FBI dan van de Russische geheime dienst KGB. Noerejev, die in 1961 naar het Westen uitweek, heeft altijd gevreesd dat de KGB zijn doen en laten nauwlettend in de gaten hield, maar volgens het Britse showbizzpersbureau WENN verdacht FBI-chef J. Ed gar Hoover hem ervan dat hij een Russische spion was. De argwaan van de extreem achterdochtige Hoover was ge wekt, nadat in een hotelkamer een notitie voor de danser was gevonden. Op het briefje stond: „Noerejev - ik had contact met de vertegenwoordiger in MLS en hij was het ermee eens dat wij moeten wachten voordat wij proberen te (hier volgde een reeks nummers). Ik hoop dat de notitie aan je verwachtingen beantwoordt." Hoover ver moedde dat MLS verwees naar een nabijgelegen school van het Amerikaanse leger. Maar het is onduidelijk gebleven wat met de drie letters bedoeld was. Noerejev, die onder meer be kend werd door zijn optredens met de Britse prima ballerina Margot Fonteyn, stierf in janua ri 1993 aan aids.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9