Dromen doe je niet zomaar en een droom is geen kookboek bij nacht Zomer 1999 n ~i .nn I' UU Elgelijst Ivoorhout DINSDAG 20 JUL1199? Allium Ursinum Atropa Belladonna Aristolochia Clematis L. Een beetje plechtig voorgedragen klinkt het als een gebed. In het echt zijn het woorden op verweerde steekkaartjes van de planten in de Boerhaavetuin. Hermannus Boerhaave was die groote wetenschapper uit de tijd dat je als medicus nog in krui den kon liefhebberen zonder door de Vereniging Tegen Kwak zalvers te worden vervolgd, 't Is inderdaad net zwarte magie: Allium Ursinum Atropa Belladonna Aristolochia Clematis L. Twee trotse linden aan weerszijden van het toegangshek vragen elke bezoeker wat of-t-ie komt doen. Herrie, gedraaf en blikjes cola worden niet op prijs gesteld, 't Is een beetje heilig hier: in dit huis stond de wieg van Hermannus Boerhaave. Die vriendjes was met de groote Linnaeus - juist ja, de man die het namen stelsel bedacht dat ons nog steeds mysterieus prevelend door kruidentuinen en tuincentra doet wandelen: Allium Ursinum Atropa Belladonna Aristolochia Clematis L. Boerhaave was niet alleen beroemd. Hij was ook zeer geliefd, in elk geval in Leiden, waar hij doceerde. Het verhaal gaat dat toen hij eens ernstig ziek was overal in de stad kaarsjes voor de ra men brandden. Ook hier branden kaarsjes. Roze, paarse en ge le. Elke zomer, voor Hermannus Boerhaave: Allium Ursinum, Atropa Belladonna, en Aristolochia Clematis L. tekst: AFKE VAN DER TOOLEN foto: WIM DIJKMAN Dromen doen we allemaal, wel drie of vier keer per nacht. Daar is iedereen het wel over eens. Maar de uitleg van die dromen kan 's Nachts brood bakken. Voor dag en dauw opstaan om bloemen te rijden, 's Avonds een patiënt behandelen. Voor sommige mensen is dat onregelmatige leven de normaalste zaak van de wereld. Naam: Blake en Angela Walker Leeftijd: 34 en 34 Woonplaats: Branson, Missouri Beroep: illusionisten bij zomershow van Duinrell Het Leidsch Dagblad geeft elke dag vijf afdrukken van 'Ingelijst' weg aan lezers uit de gemeente waar de foto is gemaakt. Aanvragen - uitsluitend per briefkaart en uiterlijk een week na plaatsing - richten aan: Leidsch Dagblad, afdeling Promotie, postbus 54, 2300 AB Leiden. De vijf uitverkorenen krijgen 'Ingelijst' binnen drie weken thuisgestuurd. ringen aan de droom meteen op te schrijven. Pen en blocnote zijn niet nodig als iemand badend in het zweet uit' een nachtmerrie ontwaakt. Deze benauwende droom komt doorgaans niet onverwacht en duidt uiteraard op angst. Niet voor niks schrikt half Neder land wakker vlak voor de va kantie aanbreekt. Angstig dro mend over scharende caravans op de Duitse autosnelwegen of door de lucht vliegende bunga lowtenten in een Franse cata strofe. Overigens zijn psycholo gen het er over eens dat nacht merries (her) belevingen kun nen zijn van traumatische erva ringen en kunnen helpen bij het verwerken daarvan. Daar om zijn nachtmerries niet erg zolang zij het leven niet gaan beheersen. Als mensen niet meer naar bed durven uit angst een nachtmerrie te krijgen, is er een probleem. Zij die wél goed slapen, hebben de kans overdag met hun hoofd in de wolken te lopen. Alleen de gedachte al aan de naderende zonvakantie geeft vleugeltjes: het geluksgevoel. De dagdroom is geen onbekend begrip bin nen de wereld van de psycholo gie. Zo is er in Canada een ex periment met jonge kinderen die aan kanker lijden. Als on derdeel van hun behandeling moeten zij een pijnlijke rugge- graatpunctie ondergaan. Om dat volledige anesthesie slecht is voor de kleintjes worden zij onder een soort hypnose ge bracht. Zo wordt een dagdroom gebruikt om de pijngrens te verleggen. Psychologen gebruiken de dag droom ook als techniek naast gesprekken met cliënten om een andere 'ingang' te krijgen. De cliënt moet zich lekker ont spannen en wordt gevraagd symbolen te beschrijven, zoals bijvoorbeeld een leeuw. De ant woorden kunnen uiteen lopen van een lui in het zonnetje lig gende vrouwtjesleeuw tot een mannetje met een grote bek vol vlijmscherpe tanden. Met deze extra informatie kan een goede psycholoog verder aan de slag. Het verschil tussen een wilde waterval en een kabbelend bergbeekje bij de omschrijving van water behoeft geen nadere uitleg. Boze tongen beweren dat dro men bedrog zijn. Zo was er ooit een man die droomde dat zijn echtgenote er vuil, slonzig en verwaarloosd uitzag. In het echt bleek de vrouw echter ele gant en verzorgd te ogen. De neiging om dan te beweren dat dromen mensen om de tuin lei den, is groot. Maar er zijn psy chologen die zeggen dat er bij de man een stukje zorgzaam heid ontbreekt of dat hij bang is dat dat zo is. Dat hij niet galant is en te weinig hoffelijk. Door middel van die droom wordt hij daar op gewezen. Iemand droomt niet zomaar. Het is het verwerken van mee gemaakte dingen, van dagres- Het weekendgevoel zullen jullie wel niet meer kennen? Blake; „Nee, weekends hebben we niet. Elke dag is hetzelfde, zeven dagen per week. Hier op Duinrell hebben we twee maanden lang drie shows per mid dag. Elke keer dezelfde show, ja. Maar dat verveelt helemaal niet. Sommige acts doen weal tien jaar!" Angela: „Dat komt, we houden er echt van om op te treden. En elke keer is er weer ander publiek, dat weer anders reageert dan het vorige. Wanneer hebben jullie dan echt vrij? Angela: ,,'s Winters hebben we normaal gesproken vrij. Dan zijn we thuis, in Branson. Dat wil trou wens niet zeggen dat we dan niets te doen hebben, want we moeten onze shows ook nog zien te verko pen. We vragen ons altijd af wat onze volgende job zal zijn." Blake: „Tegenwoordig werken we wel meer vooruit; met Duinrell zijn we meer dan een jaar be zig geweest voordat de deal rond was. En nu zijn we bezig voor een show in 2001, in Japan. Nooit last van heimwee? Angela: „Nee, we zijn dol op reizen én dol op thuis komen. "Blake: ,Ach, ik denk altijd maar: we komen wel weer terug. "Angela: „De eerste keer had ik het wel moeilijk. En toen gingen we niet eens verder dan de volgende staat! En ik maar van: o, ik mis mijn moeder!Maar nu? Ja, ik mis m'n magnetron en m'n bad.Blake: „Zo besef je tenminste wat je hebt. Jullie hebben een baby van drie maanden. Is dat niet lastig met jullie manier van leven? Angela: „Nee, dat gaat juist hartstikke goed. Iviezit in een kinderstoeltje te kijken als we oefenen. En tij dens de shows is er een nanny. Ik geef haar alleen maar borstvoeding, want dat is het beste. Veel men sen met een 'normaal' leven roepen dat alleen borst voeding niet te doen is, maar dat is onzin. Voor mij is dit de beste baan om als moeder van een baby te hebben. Collega's én echtgenoten: vierentwintig uur per dag een paar. Is dat niet wat té? Blake: „Dat is juist een leuke bonus!" Angela: „We kennen elkaar al vanaf ons twaalfde en zijn beste vrienden. Dat wil niet zeggen dat we niet wel eens boos op elkaar worden als we aan het werk zijn. Maar we proberen dat op het podium achter te laten en niet mee te nemen naar achteren. Dat hebben we zo afgesproken, en dat gaat goed." AFKE VAN DER TOOLEN Collega's uit de school van de Zwitserse psychiater Carl Jung gaan er zelfs van uit dat zich in droombeelden de oergeest openbaart: dat deel van de geest dat wij volgens Jung ge meenschappelijk hebben met alle mensen van alle tijden. Op merkelijk is verder dat een door artsen en psychologen veel ge bruikte psychologische behan delingstechniek de naam 'hyp nose' draagt, het Griekse woord voor slaap. Hypnose wordt ge bruikt om door middel van het opwekken van dromen, voor stellingen of fantasieën toegang tot de psyche te verkrijgen, de ze te beïnvloeden en zo veran deringen in gevoel, gedrag en lichaamsprocessen te bewerk stelligen. De meeste en levendigste dro men komen voor in de REM- slaap. In die periode bewegen de ogen terwijl het lichaam ont spannen is. De REM-slaap wordt gevolgd door drie niet- REM slaapfases. We slapen dan dieper en hebben een regelma tige hersenactiviteit en dito ademhaling. We dromen dan meestal niet. Wordt iemand wakker tijdens of onmiddellijk na de REM-slaap dan herinnert hij zich zijn droom vaak goed. Bij ontwaken na een cfiepe slaapfase is de kans groot dat er geen herinneringen aan de droom zijn. Er zijn mogelijkhe den om het geheugen te trai nen. Een tip daarbij is om pen en papier mee te nemen naar het nachtkastje en de herinne ten. We dromen in periodes dat we grote beslissingen moeten nemen en ja, dromen hebben een persoonlijke betekenis om dat ze een uiting zijn van het onbewuste. Maar dromen heb ben ook iets collectiefs. Komt er een zwarte kat in voor, dan weet bijvoorbeeld iedereen dat zo'n dier ongeluk brengt. Het persoonlijke en collectieve ko men dan samen. Mensen kunnen iets doen met hun dromen. Dromen kunnen inzicht geven in hun eigen le ven. Ook al staat de een meer open voor dromen dan de an der. Maar voor de interpretatie van een droom is geen pasklare oplossing. Dromen zijn geen kookboek. Een droom is een waarheid voor zover je de droom kunt begrijpen. Schrijf de droom op, derde er nog eens over na en een jaar later kan daar nog heel wat anders uitko men. Sweet dreams wensen Engelsta ligen elkaar bij het slapen gaan. De Nederlands auteur Frederik van Eeden (1860-1932) had dat al goed gezien. Want, zo schreef hij ooit: 'Er zijn mensen geweest voor wie de droom van één nacht schoner was dan het licht van duizend dagen. ERIC-JAN BERENDSEN Blake en Angela Wal ker: „We zijn dol op reizen én dol op thuisko men." FOTO DICK HOCEWONINC verschillen. Zet vijf psychologen bij elkaar, leg ze een droom voor en de kans dat er even zoveel verschillende interpretaties komen, is groot. Er is geen absolute waarheid. Een droom is geen kookboek. Of zijn, zoals Marco Borsato ons toezingt, de meeste dromen gewoon bedrog? Laten we ons om de tuin leiden door nachtelijke visioenen? Een kijkje in de ingewikkelde psyche van de mens. In het oude Griekenland wer den zieken naar een speciale zaal in een tempel gebracht, het abaton. Daar werden verschei dene nachten doorgebracht in de hoop dat de goden hen tij dens de slaap door middel van een droom de betekenis én de genezing van de ziekte zou ont hullen. Om de inhoud van de droom te interpreteren, was de hulp van een geestelijke vereist, een priester-droomuitlegger. Een vrijwel zelfde houding ten aanzien van dromen vinden we in deze tijd terug. De heden daagse psychologische behan deling van psychische en licha melijke klachten is voor een be langrijk deel voortgekomen uit het brein van de beroemde psy chiater Sigmund Freud. De psy- cho-analyse is begonnen als een systeem van droomduiding of -interpretatie, getuige de titel van Freuds hoofdwerk Die Traumdeutung uit 1900. Daarin stelt hij dat de onbewuste psy che, dat deel van de menselijke geest dat niet direct voor het al ledaagse bewustzijn toeganke lijk is, zich met name via droombeelden manifesteert. Dat wij in onze dromen onder drukte verlangens verwerken. Psychotherapeuten a la Freud zijn moderne droomuiüeggers, maar bepaald niet de enigen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17