1 Ongezien en anoniem, maar altijd geïnspireerd ïen plaat moet als een fotoboek aan je voorbijtrekken Cultuur Kunst Seen publieksprijs Rijnstreek Salon Abracadabra in Londen Feest in Hazerswoudse polder a«#"""6tezorgen-" chef jan rijsdam, 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071-5356443 one Age Art in Archeon ju aan den run Zijn de menselijke gezichten, goden, godin- ,en dierlijke afbeeldingen spelingen der natuur of zijn de jiies van natuursteen door mensenhanden gemaakt? The- park Archeon in Alphen aan den Rijn toont de komende vier anden een groot aantal bijzondere stenen uit particuliere ecties. 'Stone Age Art' in Archeon is opgesteld rond een 'dol- n' of hunebed. In de zomermaanden is Archeon dagelijks »nvan 12.00 tot 17.00 uur. '""loncert Cranberries III wdg ttrdam» De Ierse band The Cranberries geeft maandag 1 no- spof. Jbéreen concert in Ahoy in Rotterdam. De band speelt on- bevj meer nummers van het nieuwe album, 'Bury the Hatchet' opdt kaartverkoop voor het concert begint vandaag, onder meer seufo de 150 grotere postkantoren en de GWK-stationskantoren. /raag ket Service, tel. 0900-3001250. jpfestival Plein Open haag» Hardcore, rammelgitaren, grunge, metal, techno, al- latieve gitaarrock, fockfunkfreejazz en trance. Deze moderne aekstromingen zijn zondag 1 augustus te beluisteren op het (festival Plein Open '99 aan het Spuiplein in Den Haag. Het int om 13.00 uur en duurt tot 22.30 uur. De beiaardier in de klokkentoren moet het altijd doen zonder applaus ublieksprijs van de Rijn- Salon, een prijs voor end kunstenaars en een van de gemeente Al- aan den Rijn - wordt dit iet uitgereikt. De feestelij- eenkomst, die voor mor- ras gepland in de STAA evenmin door. De ente besloot gisteren het ment onverhoopt af te omdat ze er niet zeker i dat de winnaar op een »rd procent eerlijke ma- ras uitverkozen door het k. Volgens de regels mocht per persoon één stem worden uitgebracht in de STAA Galerie. Gebleken is dat een aantal mensen meerdere fromulieren hebben meegeno men naar huis, om later in te vullen. Ook hebben sommige mensen meer dan één stem uit gebracht. Wethouder J. Groen in 't Wout besloot daarom de prijs dit jaar niet uit te reiken. De publieksprijs is onderdeel van de Alphense Kunstprijs. Meer dan vijftig professionele kunstenaars uit de Rijnstreek en docenten van Expressie 70 hadden er dit jaar werk voor in gezonden. Vroeger was het carillon een instrument voor God, nu voor de mensen. Maar hoog verheven boven het stads gewoel, speelt de beiaardier muziek voor publiek dat hij niet ziet, dat hij niet hoort en dat geen benul heeft van zijn bestaan. Als klokkenist moet je niet te veel prijs stel len op persoonlijke erkenning. In de klokkentoren van het Leidse stadhuis spelen gedurende de Lakenfeesten dagelijks studenten van de beiaardiersschool op het ca rillon; buiten de feestelijkheden om zijn ze elke woens dag boven in de toren te vinden. Ongezien en anoniem, maar nooit ongeïnspireerd. „Het voelt als een voorrecht om voor zo'n groot publiek te spelen", zegt Adrian Tien (27, graduate, bachelor of music). Hij bespeelt al vijfjaar het carillon. leiden Pablo cabendaZijn muziek moet expressief klinken, nooit vlak. Hij hoort het feilloos als Gods eigen speeldoos is aangesloten op de computer of wordt bespeeld door een mens van vlees en bloed. Tien slaat dan ook met overgave het klavier aan. Een bouwwerk dat eruit ziet als een weefgetouw zonder garen. In het speelhok echter overheerst het ritmisch geweld van de houten pinnen. Het hindert hem niet. „Je gehoor wordt ge traind om de muziek te schei den van alle bijgeluiden van het klavier." Hij heeft net het Leidse stads centrum deelgenoot gemaakt van de traditional Waltzing Ma- thilde. En heel misschien luiste ren ze niet allemaal bewust maar hij is er wel van overtuigd dat de Nederlanders beneden het op een of andere manier in hun genen hebben en er van Een publiek van honderden, misschien duizenden mensen dat wel hoort maar niet luistert. En een muzikant die zijn mu ziek de ruimte geeft, maar zelf gevangen zit in een hok van twee bij twee. Een carilloncon cert is misschien wel de meest eenzame en tegenstrijdige vorm van een muziekrecital. Maar het meest tragische komt aan het eind. Als de laatste tonen verwaaien en de stilte zijn plek weer opeist, is er geen applaus. Er zijn alleen ongeduldig claxonnerende auto's uit een wereld ver weg en een handvol ondankbare duiven. Adrian Tien haalt zijn schouders op. „Dat maakt niet uit. Ook al zie je je publiek niet, je moet altijd een goede instelling hebben en spelen alsof er mensen luiste ren." genieten. „In Australië, waar ik woon, zijn veel Nederlandse immigranten die naar het caril lon in Canberra komen luiste ren. Het roept herinneringen op aan Neder land en hun verleden hier. Je ziet dat die mensen een soort bitter zoete heimwee over zich krij gen." Voor de Au stralische bei aardier was het geen heimwee maar liefde op het eerste ge zicht. De klokkentoren in Can berra is dan ook een idyllisch plaatje. Het carillon staat mid den op een eilandje in een meer waar alleen zwanen en eenden zacht over het water glijden. Tien heeft in Australië een carrière als professioneel musicus en taalwetenschapper. Hij bespeelt geregeld één van de twee carillons die heel Au stralië rijk is. De ander staat in Sidney. Tien kan zichzelf de enige Australiër noemen die heeft gespeeld met Bernard Winsemius en bovendien is ge slaagd aan de Nederlandse school voor beiaardiers. Hij komt elk jaar weer terug naar Nederland om iets van de klokkentraditie hier te proeven. „Vergeleken met Australië is Europa een carillonhemel. In Nederland alleen al is er een overdaad. En het carillon van het Leidse stadhuis met zijn TEN vijftiende eeuwse klokken is wel bijzonder fraai. Ik houd van dat historische gevoel dat zo'n oud instrument uitstraalt, de uni queness, en de omgeving. Het idee dat je op een afgezon derde plekje muziek aan zo'n groot pu bliek kan la ten horen, daar kan een piano niet aan tippen. Het is in sommige opzichten een leuker instru ment dan de piano. Door bij voorbeeld zijn enorme bereik, letterlijk. Maar hij is ook lastiger te bespelen. Spelers die niet zo ervaren zijn, hebben wel eens wat moeite om de melodische lijn duidelijk te maken. De galm en de boventonen kunnen je dan parten spelen. Bij een pia no kun je die beïnvloeden met behulp van de pedalen. Dat is onmogelijk bij een carillon. En dat beperkt het repertoire enigszins." Dat is voor Tien echter geen groot bezwaar. Als het even kan probeert hij het carillon in con certen in combinatie met ande re instrumenten te laten klin ken. Vorig jaar nog, gaf hij een recital waarbij het klokkenspel harmonieus opklonk met au thentiek Chinese instrumenten. „Ik voel zeker de behoefte om het carillon meer populair te maken. En dat lukt volgens mij ook. Gisteren nog in Zwolle heb Adrien Tien bespeelt al vijf jaar het carillon. FOTO HIELCO KUIPERS ik een bijzonder warm onthaal gekregen bij een concert waar bij de luisteraars als bij een 'normaal' concert in een speci ale ruimte zaten." Maar er is nog veel veldwerk te verrichten. „In Australië as sociëren veel mensen klokgelui met de kerk. En dat weerhoudt ze ervan om de muziek ten vol le te waarderen. Maar het is ze kere geen vastgeroeste traditie. Er zijn zat componisten tegen woordig die muziek voor caril lon schrijven. In het wat popu laire genre wordt er aan de weg getimmerd." Binnenkort verschijnt de 'Yes, it rings a bell' cd waarop Tien traditionals en evergreens als Danny Boy, Londonderry Air, en de Sound of Music speelt. Carillonspel voor in de woon kamer. recensie >en* Een levensmoede eek- heeft net de hand aan zich- zh geslagen; het pistooltje dat laarvoor gebruikte, is uit zijn 15.66 d geglipt. Kunst van de Itali- Maurizio Cattelan, die het ta- etje de naam Bidibidobidiboo gaf. De eekhoorn is een van rerken die Cattelan opstuurde de gerenommeerde Tate ery in Londen voor de zomer- isitie Abracadabra. Cattelan - werkzaam in een mortuarium Een fi udt van provoceren: hij heeft ft Gre e tentoonstelling ook een op- e blac t paard in een leren harnas ophangen. Behalve de Itali- aft de zijn nog eens veertien heden- de st [se kunstenaars vertegen- in N rdigd op de tentoonstelling, ;el tei leze week werd geopend, rdwesl cadabra moet volgens de Ta- alen w allery een beeld geven van de ;enom mdere tijdgeest van optimis- n speelsheid, van fantasie en eeldingskracht. De expositie igtot en met 26 september te dhtigen. icisco/den haag BEELDENDE KUNST SANDRA SPUKERAAAN Expositie Jean Marie Mersmans en de Deense beeldhouwers St- effen Lüttge en Stine Ring Hansen. Te zien: T/m 2 augustus, do- /vr 14 - 7 uur, za/zo- en feestdagen 13 - 7 uur en op afspraak bij Galerie en Beeldentuin Laerken, Bent 2 te Hazerswoude- Deense beeldhouwers en Jean Marie Mersmans exposeren bij Galer den, maar ze zijn - in de verf - aanwezig. Zo on geveer als het geroezemoes in een café. Minder kleurrijk, maar beslist niet minder in trigerend zijn de beelden van Steffen Lüttge en Stine Ring Hansen. Beide beeldhouwers maken binnen één beeld gebruik van verschillende soor ten patina (de afwerking van het beeld). Zij com bineren glimmend gepolijst brons met bijvoor beeld ongepolijst, dof donkerbruin brons. Dat geeft niet alleen een esthetisch verhogend effect, het versterkt ook de inhoudelijke kant van hun werk. Zo ook in Lüttges Bur aeg (Boeren ei). Dit eivormig beeldje is aan de buitenzijde glanzend gepolijst. De schaal is op diverse plaatsen open gebroken, waardoor je een blik binnenin wordt gegund. Daarbinnen blijkt alles te zijn verkoold. Dit contrast in kleur en afwerking en de eivorm op zichzelf roepen associaties op met legbatterij en, manipulatie van nieuw leven en het verdwij nen van het traditionele boerenbedrijf. Het feit dat dit beeldje als een duikelaar kan schomme len, voegt daar een extra dimensie aan toe. Waar Steffen Lüttge zich begaan toont met de ontwikkelingen in onze westerse maatschappij, daar concentreert Stine Hansen zich op de na tuur. Vogels en planten zijn gemakkelijk te her kennen in de beelden van deze jonge Deense. Grappig zijn de kleine bronsjes getiteld Tante Clara en Tante Strit. Ondanks de Deense titels heb je onmiddellijk een beeld van het karakter van deze (vogel)dames. De eerste is vooral par mantig en voornaam, terwijl de tweede een pin- niger type is. Middenin de polder in een circus belanden of verzeild raken in het gezelschap van muzikanten, flamencodansers en cafébezoekers? Ga naar Ga lerie Laerken aan de Bent in Hazerswoude-Dorp. Daar exposeert de Nederlandse schilder Jean Marie Mersmans. Het thema is feest en circus. Behalve deze kleurrijke schouwspelen zijn er ook verscheidene bronzen beelden te zien van twee Deense beeldhouwers; Stine Ring Hansen en St effen Lüttge. De laatste kunstenaar exposeert momenteel voor het eerst in Nederland. Het werk van Jean Marie Mersmans doet vluchtig denken aan dat van de Duitse expressio nisten, aan de impressionisten en zeker ook aan het werk van Kees van Dongen. Toch is het geen na-aperij wat Mersmans doet. Ondanks de dui delijke inspiratiebronnen en referentiekaders hebben deze schilderijen iets fris en eigens. In zijn circussen voel je de spanning, in de cafés is de rook en de warmte van de vele gasten merk baar. Hoe de doeken van Mersmans dat teweeg brengen, is lastig te zeggen. De vaag gehouden achtergronden spelen daarbij een belangrijke rol. Ze wekken de suggestie van een groep toeschou wers en gasten. Je kunt ze niet echt onderschei- Waits wil natuur terug in popliedjes en at van aam ten m Waits met 'Mule vari- oaa rvveer van zich laat horen [er-songwriter heeft een fcji mpele reden. „Op een t moment word je moe luisteren naar al dat ou- eriaal en wordt het tijd n paar nieuwe composi- ,ch m de 49-jarige Ameri- lie .f ie de afgelopen zes jaar ..Jpdering doorbracht op oed in Sonoma Coun- noorden van San Fran- let was zijn vrouw Kath- :ennan - met wie hij iwordfishtrombones at nummers heeft j'n Ai n - die hem aanspoorde De i fn als muzikant weer op tlani., nat ik de afgelopen ja- stilgezeten. Ik ben va- drie kinderen. Dat is al dat jt [taak. Bovendien heb ik ?rmot veel plezier niet theater- en film- Ilt was na het verschij- Bone machine' (1992) moe van het altijd lc gel ^dacht vragen. Film en l~1" i voor een gewei- n dal aan onorthodoxe instrumenten zijn werk inkleurde en verfraai de - lijkt op 'Mule variations' vooral te kiezen voor pure blues. „Uitgangspunt dit keer was om muziek te maken die zo perfect mogelijk paste bij de door mij geschapen karakters. Ik wilde vooral hun diversiteit tonen. In het verleden heb ik mij nog wel eens te veel laten leiden door theatrale effecten, waardoor al die mensen uitein delijk eenzelfde kostuum droe gen. Ze hadden weliswaar unie ke dingen te zeggen en hadden allemaal een andere achter grond, maar waren wat kleur loos." Volgens Tom Waits is 'Mule variations' zijn poging het plat teland en de natuur weer een prominente plaats te geven in populaire liedjes. „Op het mo ment dat Robert Johnson (de beste bluesvertolker aller tij den) over auto's begon te schrijven, leek er geen plaats meer te zijn voor dieren. Dat vond ik jammer." Dat de zestien composities autobiografisch zijn, ontkent hij. „Natuurlijk zit er veel van Kathleen en mijzelf in, maar het is, zoals bij veel schrijvers, een mengeling van de waarheid en fictie. Het is ook niet zo belang rijk of je eerlijk bent. De luiste raar is vöoral hongerig naar een verhaal dat hij nog niet kent." De kracht van Waits is vaak, dat hij met een, twee zinnen een hele situatie kan schetsen. Toch ontkent hij met een opschrijf boekje rond te lopen, waarin hij die briljante invallen noteert. „Als je ze vergeet, waren ze niet de moeite waard en de scènes die je wel bijblijven, vragen er om te worden gebruikt. En ik hou ervan als een plaat als een fotoboek aan je voorbijtrekt." Met zijn vrouw werkt hij op het scherpst van de snede sa men, al was het alleen maar om het beste bij elkaar naar boven te halen. „Bij mij begint het meestal met iets dat ik amusant vind. Daar begin ik in gedach ten mee te spelen en voor ik het weet vliegen er honderden me lodieën en ideeën door mijn hoofd. Vervolgens is het de be doeling de beste daarvan te vangen. Om te weten of je daar bij op het goede spoor zit, is het heerlijk om met iemand samen te werken die je kunt vertrou wen. Kathleen is zo iemand. In de studio gaat vervolgens veel tijd op aan het afwegen van de waarde van het materiaal. Om die reden hebben we bepaalde nummers soms in vijf verschil lende versies opgenomen en ze uiteindelijk toch niet gebruikt. We hadden er in eerste instan tie vijfentwintig. Daar zijn er negen vanaf gevallen. We had den natuurlijk kunnen kiezen voor een dubbelalbum, maar eerlijk gezegd leek mij dat voor de luisteraar iets te zwaar om te verteren." Het lijkt triest, maar zoals Tom Waits in zijn jonge jaren via zijn - eigen gebouwde - ra dio kennis maakte met zijn eer ste helden zoals Bob Dylan, Lightnin' Hopkins en James Tom Waits lijkt op 'Mule variations' vooral te kiezen voor pure blues. Brown, zo lijkt de jeugd slechts kunnen worden gesteld. Want, via - illegaal gekopieerde - cd's zijn gegorgel klinkt nauwelijks van zijn muziek op de hoogte te op de radio. Die weigering zijn werk te laten horen, heeft hem weliswaar in kleine kring geliefd gemaakt, maar heeft tevens het gerucht gevoed dat hij vooral dankzij derden in al die jaren van zijn muziek heeft kunnen leven. Rod Stewart nam drie num mers op als 'Downtown train'. The Eagles kozen tijdens het hoogtepunt van hun roem voor '(Looking for) 01' 55' en Bruce Springsteen deed 'Jersey girl'. Dan is er nog Holly Cole die een heel album met zijn werk vol zong en ook Toms ex-vrien- dinnetje Rickie Lee Jones heeft, evenals Bette Midler met wie hij in de beginjaren veel op tour nee was, heel wat werk van hem geïnterpreteerd. Ondertussen doet hij, vaak via rechtszaken, zijn uiterste best zijn werk niet te laten ver kwanselen door de reclamewe reld. Zo won hij onlangs nog een rechtszaak en kreeg twee ënhalf miljoen dollar omdat een bedrijf een als Waits klin kende zanger had ingehuurd om een reclame in te zingen. Hij wist ook te voorkomen dat zijn ex-manager Herb Cohen de Screamin' Jay Hawkins-versie van Waits 'Heart attack' aan Le vi's zou verkopen. „Natuurlijk ben ik niet altijd even blij met die interpretaties, maar je moet niet vergeten dat iedere artiest zo'n nummer naar eigen hand zet. Dat zou ik namelijk ook doen, met werk van anderen." Tom Waits speelt op 20 en 21 juli in het Nederlands Con gres Centrum in Den Haag. Aanvang: 20.15 uur. Tom Cruise wil totale controle over interviews londen/new york anp De Amerikaanse acteur Tom Cruise eist totale controle over interviews die televisie stations met hem maken. De megaster - binnenkort te zien in Eyes Wide Shut, de laatste film van de inmiddels overleden regisseur Stanley Kubrick - heeft volgens het Amerikaanse boulevardblad New York Post van verschei dene talkshows geëist dat het ruwe materiaal eerst door zijn vertegenwoodigers van publiciteitsfirma PMK wordt bekeken. Bovendien wil Cruise dat televisiestations bewijzen dat al het beeldmateriaal dat niet in de uitzending is ge bruikt, wordt vernietigd. Als klap op de vuurpijl eist de acteur, volgens het Britse showbusiness persbureau WENN, dat er niet op een 'negatieve of minachtende manier' over de ster wordt gesproken. Voor de BBC zijn deze ei sen in elk geval volstrekt on acceptabel. De zender inter viewt hem liever niet dan toe te geven aan dit soort eisen, zo liet een woordvoerder we ten. „Wij houden de controle over de samenstelling van al onze interviews in eigen hand en zullen nooit voor zulke voorwaarden teke-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 31