'Kunstwereld is voor een groot deel gebakken lucht Cultuur Kunst OLYMPIA CHARTERS De populaire YAM RUBBERBOTEN 2660,- V/ll#re Dat vaa rt l©kk©i'. DE EERSTVOLGENDE WnTCRSPOftTPnGINn IS OP 29 JULI DONDERDAG 15 JULI 1999 945 CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444. PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 07l-5j ^SS~\ Gezellig een dagje het water op met een stoere WECO 63 J Motorsloep Maak een leuke dagtocht over de Kagerplassen of door het centrum van Leiden. Tevens verhuur van luxe DAYTRIPPERS - uitgerust met een milieuvriendelijke fluisterstille elektromotor. IZclensfiCH)! 3t- Yam. Rubberboot compleet met iYAMAHA motor al vanaf ANNO V 1924 Jachtwerf Gebr. Vlsch c.v. beperkt uit voorraad leverbaar Showroom geopend 7 dagen per week van 10.00-16.00 uur Hoofddealer van YAMAHA buitenboordmotoren, generatoren en rubberboten. Regelmatig div. occasions (vraag onze occasionlijst) Voor uitgebreide dokumentatie: Jachtwerf Gebr. Visch c.v. Burg. Ketelaarstraat 19, 2361 AA Warmond. Tel.: 071 -3010300* Fax 3010116 E-mail: gebr.@visch.demon.nl Felix Kanosport thuis op elk water Felix Kanosport is een klein bedrijfje in Oude Wetering, dat gespecialiseerd is in kano's en kajaks en alle toebehoren. En als we zeggen alle toebehoren dan bedoelen we niet alleen de peddel en de kano/Kajak maar alles, wat dacht u van luchtzakken om de kajak in geval van omslaan drij vende te houden, spatzeilen om het spatwater, golven e.d. buiten te houden, zwemvesten in een grote variëteit, hel men voor het wilde water, neopreen kleding voor diegenen die de kanosport het gehele jaar beoefenen of warmte kle ding. En wat te denken van een waterdichte anorak, (kano jack) handschoenen, daksteunen voor het vervoer op de auto, spanbanden. Buiten de peddels verkopen wij voor de Canadese kano's ook elektrische buitenboordmotoren van Minn Kota, geruisloze motoren die hun voeding uit een accu halen. Ook veel gebruikt door sportvissers, zeilers (om even naar de plas te komen) kleine bootjes. Voorts zijn wij leverancier van De IJssel jachtlakken. (30 kleuren 2- componentenlak) Kajaks hebben wij in ongeveer 40 verschillende soorten en maten, van een kleine 1 -persoons jeugdkajak tot en met een grote Canadese kano voor het hele gezin, in polyester en het oersterke polyethyleen. 2-persoons kajaks/opblaaskano's noem het maar op wij hebben het. Voor vlakwater, polderslootjes, kanalen, meren maar ook voor wildwater, branding enz. Ook kunt U bij ons terecht voor het huren van kano's voor groepen tot 35 personen. Als extra service bezorgen wij de kano's door heel Nederland, dus heeft U een feestje en wilt u met zijn allen het water op, bel en reserveer. Wij kopen en verkopen ook tweedehands. Felix Kanosport is gevestigd aan de Kerkstraat 28 in Oude Wetering en is geopend van dinsdag tot en met zaterdag en na telefonische afspraak, tel. 071-3313256 ADRIA SLOEPEN vanaf 6.900,- imqjjgw MOTOREN '99 b.v. 5 pk vaa/229T,- bij ons voor 2.049,- Diverse occasion rubberboten en motoren o.a. Zodiac, Yamaha. JACHTWERF rvw wwmvv iivw 2451 AE Leimuiden DE HIPPERT Tel. (0172) 50 93 73 oT/nc jflvi 4 14 Fax (0172)5069 27 SINDS 1850 ^4^ E-mail: de-hippert@wxs.nl BUITEN/BINNENBOORDMOTOREN POLYESTER, RUBBER EN ALUMINIUM BOTEN SERVICE ONDERHOUD Ni-'J V4< Schitterende örnvlkpoly- esterboten van 3.85 tot 6,10 meter in vele uitvoeringen en met betrouwbare Mercury motoren. Kom ze bekijken bij van der wansem. Dan ziet u gelijk de Quicksilver rubber en aluminium boten van 2.3 tot 5 m. met Mercury buitenboord motoren van 2,5 tot 250 pk. Wedden dat wij de boot hebben die u zoekt? v.d. Wansem Service Center Huigsloterdijk 400 (bij pont Kaagdorp) Buitenkaag Tel.; (0252) 54 42 64 Fax; (0252) 54 58 30, Internet; www.kaag.nl/wansem, E-mail; wansem@kaag.nl HET MEKKA VOOR DE WATERSPORTER JACHTHAVEN ZIJLEILAND 1 LEIDEN (MERENWIJK) TEL. (071) 5892867 10% KORTING IN ONZE RUIM GESORTEERDE WATERSPORTWINKEL 100 JAAR 0MTZIGT 125 JAAR CHRIS* CRAFT JUBILEUMSHOWS Zomershow. 6 dagen in de week geopend. Ma. t/m vrij. van 9.00 -18.00. Zaterdag van 9.00 -17.00 uur. yjNlEK spORTY, Ideale KINDER BOOT! 1 'AK Prijs al ruim 20 jaar (sinds 1978) ƒ595,- JACHWEZf .DANIËL" Direkt gelegen aan de Heimanswetering KOPERWEG 7, 2401 LH ALPHEN AAN DEN RIJN TELEFOON 0172-422219 Importeur: Hoofddealer: Skishop O'Brien, H.O., Body Glove enz 5000 m2 best gesorteerde botenzaak ii Quicksilver 230 RU mei 2.5 pk Merc. v.a. 2.585,- Yam., Quicksilver, Narwhal Rydsboten /Terhi roeiboten Yamaha, Mercury, Johnson, Honda Chris "Craft, sportboten/cruisers Maxum sportboten/cruisers Occasions 40 stuks de regiol Chris "Craft sportboten e 0MTZIGT WATERSPORT Tel. 0252 232604, v Meestervervalser Geert Jan Jansen met enkele vervalste Appels: „Het kan zijn dat deze litho door mij gemaakt is." Meestervervalser Geert Jan Jansen zit in een afkickperiode Elke drie maanden moet hij zich nog melden in Frank rijk. Een reis van Delfzijl naar Orleans. Vijf jaar lang woonde Geert Jan Jansen (55) daar op een kasteel en vervalste schilderijen. ,,lk werkte het hele schilders-alfa- bet af." Toen liep hij tegen de lamp. Jansen week na zijn gevangenschap uit naar de Groningse havenstad. VLEDDER LEJO SIEPE In het Westen kan hij zich niet meer vertonen. „Als ik door de Spiegelstraat in Amsterdam loop, dan sluiten de galerie houders de rolluiken." Een be rooide balling. Hij schreef zijn memoires onder de titel Ma genta - avonturen van een meestervervalser. Binnenkort de derde druk. „Schrijven vind ik een ontdekking", zegt de schilder/schrijver. „Ik ben nu bezig met een roman." Bekende vervalsers „Het kan zijn dat deze litho van Karei Appel door mij gemaakt is." Geert Jan Jansen aarzelt. Op de eerste etage van het Muse um voor Valse Kunst in Vledder luisteren bezoekers naar tekst en uitleg van conservatrice Er na Jansen (geen familie) over kunstvervalsingen. In het zaal tje hangen tekeningen, schilde rijen en litho's van Picasso, Da- li, Matisse, Mondriaan, Charley Toorop en vele anderen. Het werk van bekende vervalsers. Vier kleurrijke litho's van Karei Appel hangen tegen de wand, eentje staat op de grond. „Ja, het kan, laat Uc het daar maar ophouden", mompelt Jansen. Hij is zichtbaar verlegen met de situatie. „Ik heb die behoefte niet zo om met mijn kunst te koop te lopen", zegt hij, even later op een terras. „Ik maak mij het liefst onzichtbaar." Jansen brengt het Museum voor Valse Kunst een stapel nieuwe exemplaren van zijn boek Magenta, avonturen van een meestervervalser, winkel prijs dertig gulden, maar nu be vatten de geschriften een heuse tekening van de Franse schilder Matisse. Op het schutblad. Ver valst door Geert Jan Jansen. Ondertekend met Matisse '99, terwijl de schilder al jaren dood is. Geintje maar ook bittere noodzaak. De prijs van het boek ligt nu - met de Matisse- tekening- dan ook op 95 gul den. „Maar dan heb je ook een echte, vervalste Jansen", zegt Henk Pienter, directeur van het museum. De meestervervalser moet tenslotte ergens van rondkomen want andere bron nen van inkomsten zijn er nau welijks meer nadat Geert Jan Jansen na zijn Franse avontu ren neerstreek in Delfzijl. Windhandel Handel is handel, maar handel in kunst is ronduit windhandel. Wat de gek ervoor geeft. De consument wil bekende namen hebben. „Dat vind ik grote on zin. Mensen kopen een mooi schilderij, niet de bekende naam. Dat is de grote vergis sing", zegt Jansen stellig. „Ik heb de kunsthandel en de ko pers van meet af aan niet seri eus genomen. Vijftien jaar lang vinden mensen een litho of een schilderij van Appel of Matisse mooi totdat zij te horen krijgen dat het om een vervalsing gaat. Dan vinden zij het ineens min der mooi, sterker nog, zelfs le lijk. Een vreemd fenomeen." Hij raakte toevallig in de kunsthandel verzeild zoals een wandelaar wel eens een ver keerde weg inslaat. Jansen ver zamelde schilderijtjes van naïe ve schilders, verkocht ze tegen een goede prijs en werd galerie houder. Zijn studie kunstge schiedenis brak hij af. Het pad van de vervalsingen lag nog ver weg maar door schulden ach tervolgd moest er snel gehan deld worden. „In de kunsthandel zag ik links en rechts om mij heen dat er zoveel werd gerommeld dat ik dacht: dat kan ik ook wel. Ik zette toen ergens een handteke ning onder een schilderij waar door het ineens tien keer zoveel waard werd. Ik heb een hekel aan gekluns dus zo'n vervalsing moet wel perfect gedaan wor den. Ik ben een perfectionist." Appel Jansen raakte bevriend met Adriaan Venema ('slachtoffer van zijn eigen grootheidswaan zin'), Henk Ernste ('een oplich ter eerste klas') en met voor aanstaande galeriehouders. Het driemanschap lichtte vele han delaren een beentje. „Veel gale ries leefden destijds van de ver koop van Appel. Zij konden daarmee de huur betalen en andere exposities voorfinancie ren. Bijna alles van Appel dat toen op de markt verscheen, was vals. Ik drukte veel van zijn werk. Als grapje zeiden wij wel eens: 'wij hebben meer voor het galeriewezen in Nederland ge daan dan het ministerie van WVC." Jansen ging zich ook toeleg gen op het natekenen en schil deren van hedendaagse kunste naars. „Als ik een vervalsing van Picasso maakte dan werkte ik enorm hard om het zo dicht mogelijk te laten lijken op een echte Picasso. Ik lette op het tijdperk waarin de Spanjaard schilderde, het materiaal, de verf, het papier, de techniek maar vooral het ambacht. Dat interesseerde mij enorm. Ik voelde mijzelf een uitvoerend kunstenaar zoals een violist van het Concertgebouworkest een partituur van Bach zo goed mo gelijk naspeelt. Ik wilde ook zo dicht mogelijk de partituur van Picasso, Dali of Matisse bena deren." Toverstaf Kopiisten zijn er door de eeu wen heen geweest. Het tijdperk van de Renaissance repte zelfs van imiteren, vertalen en over treffen. „Sommige kunstexperts zeiden dat ik bepaalde kunste naars evenaarde en zelfs over trof. Dat geeft een goed gevoel. Het is een toverstaf-effect. Mijn eigen naam onder een schilde rij leverde niets op. Maar de naam van Picasso of Matisse... Iedereen raakt dan opgewon den. Alle deuren vliegen open." Jansen ruilde zijn eigen identi teit in voor die van een ander. „Ik deed dingen waar i) over zei. Alles moest g ior blijven. Ik verkocht uitsi iee aan tussenhandelaren die tsz hoogte waren. Ik werkt! een systeem van brieven! fc en maatschappijen. De k< iar ontdekking was echter ten Maar ondertussen bezat machtig middel." Von Chagall bis Beuys Vleugels „Vervalsen geeft vleugels schilderijen gaan over d eei reld onder een andere Dat is speciaal. Ergens ondankbaar werk wa bouwde er zelf geen mee op. Ik vind dan ooi andere kunstenaars ve» uit handen heb genomei sen lacht. „Vervalsen is iets wat ik mis. Ik zit in1 kickperiode." Hij schildert nu alk maar onder zijn eigen „Lyrisch abstract. Je ki guratieve voorstellingen i dekken." Vervalsen is hem taboe. Zegt ie. veel verzoeken van mem om een vervalsing vragt nu toe heb ik steeds Na publicatie van ziji raasde er een storm vanv waardiging door de Nedi se kunsthandel. Jansen i boef, een crimineel en< vaarlijke gek. De kunsi moest worden gezuivei zulke types die de breeduit (270 pagina's) schildersdoeken deden, steeds om mij heen i kunsthandel enorm ver aan mijn vervalsingen, blijven buiten schot. Kui delaar Jan Pieter Glenr dat twintig procent aanbod vervalst is. Da! een voorzichtige schalt denk eerder veertig Daarom... ik voel mij nie' dig. Ik vind het verveli mensen door mijn schade opliepen. Maar geen crimineel." tab ■A Niet eerlijk De Brabander zegt groot rechtvaardigheid te worden voorts ben tegen onrecht. Artikelen over Geert Jan Jansen in buitenlandse bladen. Handel is han del, maar handel in kunst is ronduit windhandel. Vindt de meesterver valser. FOTO PR - spt kunstwereld is niet eer 5re) schijn aannemen van i Qg en indruk maken op de ving. Met een lelijk eend komen is 'not done'. D* een Volvo De Luxe zijn plakken marmer in de bank van de galerie. De wereld is voor een grool te gebakken lucht. Ik mensen zelf moeten ns Bucj over goed en kwaad, ovi V01 en lelijk en dat niet overlaten aan autoritfl|]u"( experts.' Jansen volgde vroe? jaar lang psycho-therap psychiater zei dat ik een plezier beleefde aan hei uit halen van autorite (je vond het later dan ooki ]j< kunstexperts voor de houden. 'Wilt u dit werf bekijken', zei ik dan. 'h nee neer heeft een Matisse, ierji mooi exemplaar!' Dat iedere keer prachtig." H idi de de vermoorde „De expert ging aan nt g gen waarom zo'n verval fnij( tisse zo bijzonder was. I Cial noot ik van."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18