De salaat doet haat, verdriet of boosheid doven als een vuur bijnacht ontij Moskee I Alphen a/d Rijn Zomer 1999 gelijst REDACTIE AD V V\, 071-5356429, ROB ONDERWATER. 071-5356323 Het gebed is beter dan de slaap. De islamitische wetboeken stellen het verplicht de salaat - de rituele godsdienstoefening - vijf keer per dag uit te voeren. Bij voorkeur moet de salaat in de moskee worden verricht, die dan ook tot in de kleine uurtjes de deuren moet openhouden. Dat geldt ook voor de Marokkaanse moskee in de Leidse Rembrandtstraat. Vooral op vrijdagmiddag is het gebouw tot de nok toe gevuld met gelovigen, niet alleen uit Marokko maar ook uit Egypte, India en Indonesië; uit de hele islamitische wereld eigenlijk. Voorbijgangers, opgeschrikt door de gebedsoproep die uit de luidspreker komt, zien moslims van uiteenlopende nationaliteit naar binnen druppelen, gekleed in joggingpak, traditioneel gewaad of driedelig grijs. Maar wat gebeurt er eigenlijk achter de poorten van de moskee? Eén van de regelmatige bezoe kers van de Masjid al-Hidjra aan de Rembrandtstraat is Irs- had Osman. Afkomstig uit Sri Lanka, verblijft hij nu anderhalf jaar in Leiden voor zijn studie Islamologie. ,,Op Sri Lanka zeg gen ze: je bent niet alleen op vrijdag een moslim, maar elke dag. Ik verricht dus elke dag rijf keer de salaat. Alleen als ik het te druk heb, kan ik er eventueel twee combineren. En er zijn omstandigheden denkbaar, waarin het heel lastig is om aan de plicht tot salaat te voldoen. Als ik op reis ben bijvoorbeeld. Je hebt moslims die het op drie keer per dag houden, of alleen op vrijdag, maar dat is niet de- bedoeling. Die mensen verzin nen uitvluchten om niet te hoeven bidden. Ze zeggen dat ze het te druk hebben, dat ze te ziek zijn, dat ze moeten wer ken, dat hun geloof te zwak is. Maar zelfs als je ziek bent, kan je de .salaat verrichten." Daarin verschilt het van bij voorbeeld het vasten tijdens de maand Ramadan; ook een reli gieuze plicht, maar één die je mag uitstellen als je je niet goed genoeg voelt. Osman: ,,En de salaat kan je ook zittend of liggend uitvoeren, of zelfs al leen maar in gedachten. Zo kan je zelfs in de bus nog je religi euze plicht vervullen. Het gaat niet om de fysieke handelin gen, maar om de intentie. Een zwangere vrouw hoeft bij de salaat ook niet helemaal naar de grond te buigen, ze mag kussens onder het hoofd leg gen. Een vriend van mij is heel nalatig. Hij werkt in een restau rant en komt dus met varkens vlees in aanraking. Hij gebruikt dat als uitvlucht: ik ben met onrein vlees in aanraking ge weest dus ik mag de salaat niet uitvoeren. Maar hij zou schone kleren kunnen meenemen en zich wassen. God is vergevend. Maar je moet wél je best doen." In de ogen van veel westerlin gen is de salaat de islamitische tegenhanger van het christelij ke bidden. Maar dat klopt niet. De term 'gebed' is ook niet he lemaal op zijn plaats. De salaat is door zijn vastliggende karak ter eerder een rituele gods dienstoefening dan een per soonlijk gebed. Irshad Osman: „Het persoonlijke gebed zoals de christenen hebben, is an ders. Moslims doen dat 24 uur per dag. Als we gaan slapen, bidden we. Als we gaan eten, bidden we. Zelfs als we naar de wc gaan, bidden we. Alledaagse zaken zijn in de islam een ge bed. Als we iemand tegenko men, groeten we door hem de vrede van God toe te wensen." Na de oproep tot gebed, en als de gelovigen zich hebben ge reinigd, wenden zij zich in de richting van de qibla. In de vroege islam was dat de rich ting van Jeruzalem, nu van Mekka. De kern van de salaat bestaat uit een vaste volgorde van ceremonieën, die begint met het uitspreken van een in tentieverklaring. Met opgehe ven handen spreekt de moslim de formule 'God is groot' uit Allahu akbarwaarop de gelo vige het uit zeven verzen be staande eerste hoofdstuk van de Koran uitspreekt. Hierop volgt een vaste volgorde van buigingen en knielingen. Dan spreekt de moslim een aantal formuleringen uit, waaronder de geloofsbelijdenis ('Er is geen god dan God en Mohammed is zijn gezant'). In veel landen met een islamiti sche bevolking is het levensrit me aangepast aan de gebedstij den. In het westen kunnen de aanbevolen gebedstijden pro blemen geven. De salaat az- zoehrzal nog in te passen zijn in een druk werkritme. Dit ge bed kan worden verricht vanaf het moment dat de zon op zijn hoogste punt aan de hemel staat. Op het moment dat de schaduw van voorwerpen net zo lang is als hun werkelijke af meting breekt de tijd aan voor de salaat al-maghrib. Tot zons ondergang kan de gelovige dit gebed uitvoeren. De tijd voor de salaat al- 'ishaa' begint als de rode avondschemering ver dwenen is. De salaat as-soebh vindt op zijn laatst plaats vlak voor zonsopgang. Irshad Osman: „Meestal doe ik een dutje voor twaalf urn 's nachts. Dan sta ik op en doe ik de salaat al- 'ishaa'. Ik blijf dan op tot drie uur 's nachts voor ik de laatste salaat uitvoer en weer naar bed ga. Tussen twaalf en drie heb je dan mooi de tijd om nog een extra gebed uit te voeren. Die is niet ver plicht maar wel aanbevelens waardig. De nacht is een goede tijd. Iedereen slaapt en je hebt een goed contact met God. Ik geef toe dat het een een vreemd ritme is, maar ik ben het van kinds af gewend. Voor het levensritme in Europa is het soms nodig de laatste twee gebeden te combineren. Maar daar moet je wel een geldige reden voor hebben. Dus niet omdat je 's nachts naar de dis co gaat. Het laatste gebed mag desnoods ook 's ochtends heel vroeg, voor de zon opgaat. Als je je dan toch verslaapt, en de zon is al op, dan is het verrich ten van de salaat het eerste wat je moet doen als je wakker wordt. Dat mag, God begrijpt het wel." „Elke salaat geeft me weer een ander gevoel. Vóór het gebed kan het zijn dat de problemen van het leven op je drukken. Die problemen geef ik dan over aan God. De salaat geeft me al tijd een oplossing, altijd. Ik kan niet omschrijven hoe dat werkt, maar ik voel me onpret tig als ik niet naar de moskee kan. Alleen de salaat 's nachts doe ik thuis. Het is in Neder land ook vaak te koud om dan nog naar de moskee te gaan. De enige keer dat ik er 's nachts was, waren er maar weinig mensen. Die nachtelijke gebe den geven me een heel speciaal gevoel - hetzelfde gevoel als ik op Sri Lanka had. Na de salaat besef je dat je tegenover God hebt gestaan en dat steunt je om zijn wetten te eerbiedigen. Als je last hebt van haatgevoe lens, verdriet of boosheid dan doven die emoties uit als een vuur. Na het gebed voel ik me gezuiverd. Alsof ik in bad ben geweest." SILVAN SCHOONHOVEN Naam: Ineke van den Broek Leeftijd: 41 jaar Woonplaats: Leiden Beroep: nachtzuster Wijckerslooth Je werkt vrijwel alleen 's nachts? „Ja. Maandelijks in twee blokken. De ene keer uier nachten achtereen, de andere keer drie nach ten. Van half elf tot half acht. Dat komt neer op negen uur per nacht. Daarnaast doe ik nog drie avonddiensten. Het is een part-time job. Als ik het goed weet, voor 53 procent." Waarom die keuze voor de nacht? „Het is de combinatie werken en gezin. Als de meiden naar school gaan, lig ik in bed. Als zij thuiskomen, ben ik wakker. Als zij naar bed gaan, ga ik naar werk. Als ze wakker worden, ben ik weer thuis. Op die manier lopen we elkaar nooit mis. Je werkt, maar op de uren dat de kin deren je nodig hebben, ben je ook thuis. En daar waar nodig, springt mijn man in. Hoe lang werk je al 's nachts? .Alweer acht jaar. Nu de kinderen groter zijn, neemt de noodzaak daartoe af. Ze zijn 16 en 12 jaar, gaan naar de middelbare school en kunnen zich inmiddels goed zelf redden. Ik zou dus best weer een baan overdag kunnen nemen. Aan de andere kant, het is 's nachts leuk werken, hoor." Wat is dan zo interessant? „De verantwoording is veel groter dan op de dag. Dan maak je deel uit van een team en neem je de beslissingen samen. Maar 's nachts ben je maar met z'n tweetjes op een etage. Je moet improvise ren, je moet leerlingen begeleiden, je moet zelf standig beslissen. Plus, je kunt in de rustige uur tjes wat extra aandacht aan de bewoners geven. Hoe ouder ze worden, hoe minder slaap ze nodig hebben. Dan willen ze praten. Over hun leven, over hun problemen. Dat is belangrijk." Hoe lang houd je het werken 's nachts nog vol? „De omschakeling wordt moeilijker naarmate je ouder wordt. Het slapen overdag is een steeds groter probleem. Je hebt voortdurend zo'n ivattig gevoel, zoals ik dat maar noem. Het is net een soort jet-lag. Maarzoals gezegd, ik vind het heel leuk werk. Dus voorlopig ga ik nog wel een tijdje door. AD VAN KAAM FOTO HENK BOUWMAN Niet alleen vriendschap is een illusie, zoals Het Goede Doel destijds zong. Ook politiek. Althans vaak. Het beste bewijs daarvoor staat in Alphen aan den Rijn. Daar, in het Burgemeester Visserpark, roept het oude raadhuis as sociaties op met een kasteel uit een heroïsch verleden. In werkelijkheid is het een luchtkasteel. Wie er binnengaat, staat bijna ook meteen weer buiten. Achter de veelbelo vende facade bevinden zich kleine werkruimten en een gang. Daarachter is het grote niets. Alsof het om een de cor gaat in een film waarin de politiek wordt neergezet als één grote zeepbel. Misschien is dat ook wel de opzet geweest van architect Blauw, die het gebrek aan diepgang in de politiek zo tot uitdrukking wilde brengen. Een werklozenproject aan het eind van de jaren dertig, midden in de crisistijd, voor raadsleden die nogal eens werkeloos toekijken en ver wachtingsvolle burgers menigmaal in een crisis storten. In 1988 ontvluchtten de politici dit onderkomen vol dub belzinnigheid. Alles moest grootser qua denken en doen. Denkbeeldige kasteelheren werden ingeruild voor Ro meinen in het stadskantoor aan de Castellumstraat on der het motto Het Goede Doel heiligt de middelen. Niet temin is vriendschap met de burgers nog vaak een illusie. Het Leidsch Dagblad geeft elke dag vijf afdrukken van 'Ingelijst' weg aan lezers uit de gemeente waar de foto is gemaakt. Aanvragen - uitsluitend per briefkaart en uiterlijk een week na plaatsing - richten aan: Leidsch Dagblad, afdeling Promotie, postbus 54, 2300 AB Leiden. De vijf uitverkorenen krijgen 'Ingelijst' binnen drie weken thuisgestuurd. tekst: JAN PREENEN foto: WIM DIJKMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19