Hoeks breit sokken van de aardbc 'Ik ben wel goed, maar niet geschift' Cultuur Kunst Noordwijker wint studenten-dj-wedstr Kandidaten voor de Zilveren Veer WOENSDAG 14 JULI 1999 CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSENO?' Expositie Henri Pieck Exposities ex-Leidenaar in Breda en Groninger Museum overloqnHet Nationaal Oorlogs- en Verzetmuseum in Over- loon wijdt vanaf 16 juli een expositie aan het werk van Henri Pieck (1895-1972). De broer van Anton Pieck was kunstschilder, architect, ontwerper en tekenaar. Tijdens de Tweede Wereld oorlog verbleef Henri Pieck in Kamp Buchenwald. Daar maakte hij tekeningen over het kampleven, die inmiddels tot de vaste museumcollectie behoren. Daarnaast heeft het museum vijftien tekeningen van de serie "Verwoest Nederland' in bruikleen ge kregen. De tentoonstelling bevat verder olieverfschilderijen, af fiches en boekomslagen. Zo maakte Pieck de kaften van de eer ste Dik Trom- en Pietje Bell-boeken. Twee ton voor Okest van het Oosten enschede» De Stichting Twente Promotie geeft het Orkest van het Oosten in Enschede een eenmalige bijdrage van 200.000 gulden. Het orkest dringt bij het ministerie van Onderwijs, Cul tuur en Wetenschappen aan op een subsidieverhoging. De kwa liteitsinvesteringen die het orkest vanaf 1997 heeft gedaan zijn uit eigen middelen gefinancieerd. Daardoor is het eigen vermo gen ernstig aangetast. Onder leiding van chef-dirigent Jaap van Zweden maakte het Orkest van het Oosten de afgelopen winter een tournee door Amerika. Er werd onder meer een concert ge geven in de wereldvermaarde Carnegie Hall in New York. Censuur in Eyes Wide Shut londen In de sexscènes van Stanley Kubricks laatste film Eyes Wide Shut zullen computeranimaties voor het beeld worden ge plaatst. Deze 'digitale aanpassing' moet Amerikaanse tieners in staat te stellen de film te zien. De film bevat 65 seconden die niet door de zogeheten 'R-rating' kwamen, het criterium in de VS om een film voor tieners geschikt te verklaren. Procudent Jan Harlan, de zwager van de in maart overleden regisseur Ku brick, presenteerde daarom deze zelfcensuur om de scène niet te hoeven schrappen. Hoofdrolspeler Tom Cruise kijkt in de film naar een orgie, maar het publiek zal figuren in beeld zien staan die het tafereel verhullen, meldt het Britse showbizzpers- bureau WENN. Kubrick had een naam hoog te houden in het maken van omstreden films. Zo is zijn gewelddadige film A Clockwork Orange nog altijd in Groot-Brittannië verboden. Hij zit in zijn schommelstoel tegenover zijn schommele zel met daarop een nog onbevlekt wit schilderslinnen. Met penseel en verf in de aanslag reikt hij na lang wik ken en wegen voorover en komt erachter dat het niet werkt. Schildersezel en schommelstoel staan te ver van elkaar. In een nieuwe poging tot een meesterwerk te ko men schildert de kunstenaar werkelijk letterlijk en fi guurlijk de sterren van de hemel. breda thea ficee Turks Fruit film van de eeuw Turks Fruit, van regisseur Paul Verhoeven en producent Rob Houwer, is uitgeroepen tot 'Nederlandse film van de eeuw'. De uitverkiezing kwam tot stand in een enquête van het Nederlands Film Festival die werd gehouden onder ci neasten, critici en andere filmliefhebbers. Er werden meer dan duizend stembiljetten geteld. Turks Fruit, in 1973 uitgebracht en met Rutger Hauer en Monique van de Ven in de hoofdrollen, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jan Wolkers. Op de tweede plaats van de 'poll' kwam een andere door Verhoeven en Houwer vervaardigde film terecht: Soldaat van Oranje, daterend van 1977 en eveneens met Hauer in de hoofdrol. De derde plaats was voor Mike van Diems verfilming van de Bordewijk-roman Karakter, geprodu ceerd door Laurens Geels. Deze film werd vorig jaar be kroond met een Oscar. Tijdens het Nederlands Film Festival dat van 22 septem ber tot en met 1 oktober voor de negentiende keer in Utrecht wordt gehouden, zullen de tien meest gewaardeer de films in de enquête opnieuw worden gepresenteerd. Schilderij en sterrenhemel gaan in het eindresultaat als een ge lijkmatig decoratief stofpa- troontje in elkaar over. De schilder heeft zich suf gewerkt, maar helemaal niets aan de werkelijkheid toegevoegd. Kun je nog duidelijker korte metten maken met illusies? Teun Hoeks (Leiden, 1947) is de ma ker. Zuurpruim Hij zet het in scène en fotogra feert het. In een grote over zichtstentoonstelling met de veelbetekenende titel 'Het late uur' brengt hij gegarandeerd de allerlaatste zuurpruim in De Beyerd in Breda met zijn sub tiele zwarte humor aan het la chen. En iedereen lacht elkaar ook toe. Leuk sfeertje, zo heel anders dan dat piekerend stil zwijgen op chique knerpend museumparket. Hoeks begon zo'n twintig jaar geleden in de kunst met perfor mances. Zijn veelzijdige carriè re liep daarna langs theaterma ken en super 8-films, die tot in het Haagse Appel-theater en het Stedelijk Museum waren te zien. Inmiddels gebeurt alles in zijn humoristische kunst met zwart/wit fotografie, die hij op subtiele wijze beschildert. De man is in al zijn geënsce neerde, te fotograferen voor stellingen/decors zelf de hoofd rolspeler, schilder, decoront werper, belichter, dramaturg, fotograaf en regisseur. Isolement De inspiratiebron voor al zijn verhalende, ingekleurde foto grafie is het isolement van de kunstenaar in de woestenij, zo als hij de wereld ervaart en te gelijkertijd het alledaagse be staan van de kleine man die al tijd nog eens hoopt iets groots te verrichten, maar waarvan je vooruit weet dat het er nooit van zal komen. Die kleine man in al het werk is Hoeks zelf en hij predikt de allegorie van de zotheid en dat alles, hoe verhalend ook, zeer nadrukkelijk 'zonder titel'. Met blauw/wit gestreepte pyama verschijnt hij midden in de nacht in de achtertuin van zijn rijtjeswoning met een tuba in de aanslag. Zal hij de buurt eens lekker wakker tetteren of is hij er toch te bangelijk voor? Het is dezelfde man die aan de voet van een rokende vulkaan zijn kampvuurtje maar niet aan krijgt of met een kruiwagen vol zand smachtend naar een on bereikbare Himalayatop tuurt. Hoeveel kruiwagens vult dat? Zal ik? Maar je weet dat het er niet van komt, ook niet wan neer hij nieuwsgierig, maar te treurig in een etalage met feest artikelen en maskers tuurt. Zijn spiegelbeeld in de etalage heeft de feestmuts wel op. Hoeks wordt door zijn spiegel beeld of schaduw gepest. Je ziet hem in een regenplas kijken waarin een envelop drijft. Zijn spiegelbeeld in de plas leest de brief al. In het boek dat bij de ten toonstelling in de Beyerd ver scheen, noemt de Amerikaanse kunsthistoricus en criticus pro fessor Donald Kuspit Hoeks kunst een Nederlandse variant op de aloude Commedia dell'arte. Vergelijkingen worden ook gemaakt met een eveneens de werkelijkheid vertekenende Magritte en verder terug ziet men in hem zelfs een gemoder niseerde Pieter Bruegel. Ensor Aardiger zou de link zijn met de Belgische kunstenaar Ensor, die eveneens de spot drijft met de mensheid en al zijn zogenaamd serieuze bezigheden. Zeker daar waar Hoeks de wat verga ne glorie-etalage met feestarti kelen ten tonele voert kan een vergelijking gemaakt worden Teun Hoeks warmt zijn handen. met Ensors zelfs composito- "risch vergelijkbare etsen. Vaste componenten bij Hoeks zijn boeken, boterham men, een lege woestijn en een maan, die als een ballon aan een touwtje maar beter vastge houden kan worden. Niets is FOTO ART UNLIMITED zeker in deze boze wereld. Zelfs hemellichamen zouden er wel eens vandoor kunnen gaan. Hoeks steekt de draak met het alledaagse, kunst, en ook met de strijd vai tografie, die als au kunst haar plek binnen i sten nog steeds niet q heeft veroverd. Zijn z» foto's zijn subtiel waarmee ze lekker dwaï grens tussen fotografie e derkunst niet te vangen een enkel geval wordt 3D fotografie, die bewee eraan voorbij gaat. Mr. Bean Als hoofdpersoon kijkt H in zijn eigen kunst zd zeer onverschrokken bi welijks verbaasd of tot zelfs lichtelijk verve* ken je de mister Beaii Chaplin, de Buster Hoeks heeft ook nooit i om zijn verbazing spreken. Hij is alleen woestijn waar hij meti tertje het enige plantjeb wat agressiever met et mes gadeslaat. Maarvt wordt het nergens. Zelfs waar het agressief of luguber q nen worden blijft Hoeks' verdragen. Zoals de dol aan zijn bureau schrijft met een vulpen, voed wordt door een gevuld infuus. Afstandje Hoeks bekijkt de wereld afstandje en geeft coran Hij maakt van de werek knot wol en breit er zijn van om in deze koele nog wat warmte te krijg de laatste vogels bot hoofd niet te horen kurken in zijn oren ge om de harde mense achter zich te laten zich in een vogelnest)! boom genesteld. Metpj al. Voordat hij ging slap hij zijn oude gitaar end die erbij hoorde in vuurtje onder de boon brand. Teun Hoeks 'Het t/m 18 juli in De Boschstraat 22, Breda t/m vr 10 -17 uui 17 uur. Boek fl. 79,90. aug bovendien in het ger Museum. Kindersongfestival in bomvol In Casa noordwuk pablo cabenda leiden caroline van overbeeke Ze stond er. En hoe. Een klein Chinees meisje met een rond gezichtje, zes vlechten in haar zwarte haar, een rood spijker pak aan met gympies eronder. Op de eerste noten van de mu ziek begon ze te bewegen: als een volleerde popster deed ze haar danspasjes in de Leidse discotheek In Casa. Ze gebruik te haar hele lijf, draaide en sprong, tolde en danste. Keek haar publiek recht aan en zong loepzuiver in de microfoon: „Glitters op mijn ogen, zwarte lippenstift, piercing door mijn navel... Ik ben wel goed maar niet geschift. Hee, wat moet ik nu weer aan, als ik niet voor gek wil staan?!" De jury was unaniem: deze 9- jarige Lei Ting Tsang uit Delft is de winnaar van het Vara Kin dersongfestival voor de provin cie Zuid-Holland dat gister avond in Leiden werd gehou den. Het kleine meisje, een rood bommetje vol energie, sleepte met haar swingende liedje over uiterlijk en trends de hele zaal mee en oogstte ova tioneel aplaus. Lei Ting Tsang mag op 17 oktober meedoen aan de landelijke finale van het Kindersongfestival die op 6 no vember op de televisie wordt uitgezonden. De Chinese was met haar liedje 'Wat moet ik nu weer aan' onmiskenbaar de beste van 15 meisjes en jongens, oor deelde de jury. „Het niveau in Leiden was trouwens over de gehele linie erg hoog. Maar de nummer één was een stukje to taaltheater, met beweging en mime. En terwijl je kijkt, be denk je je: wat ontzettend knap dat ze ook nog zingt!" Lei Ting Tsang verklapte dat haar nicht verantwoordelijk was voor het bedenken van de door haar uitgevoerde danspas jes. Zenuwachtig was ze tijdens haar optreden niet geweest, vertelde ze. Zonder een spier te vertrekken zong ze haar win nende lied nog een keer. „Van daag is het paars, morgen loopt de hele school in het groen... Ik denk dat ik maar zelf beslis, wat de laatste mode is!" Uit Leiden kwamen dit jaar geen deelnemers, wel uit Ha- zerswoude, Noordwijk en Voor schoten. In Casa zat bomvol kinderen. Zenuwachtige ouders en familieleden zaten hun na- ,,Als je een ceedeetje in de plaatselijke kroeg opzet ben je tegenwoordig dj. Vroe ger wilde iedereen brandweerman worden, nu is iedereen dj. Maar je bent het pas als de dansvloer je speeltuin is en je een hele avond een interessant 'verhaal' kan vertel len." Woorden die een stellige overtuiging illu streren. Maar dat mag ook als Eric E., de voormalig huis-dj van de Roxy, zegt dat je een fluwelen mixtechniek hebt en je ge durfde draaistijl roemt. Diederik van Eg- mond, alias Dj Didier, won vorige week de Intercorporale DJ contest in Rotterdam die ter gelegenheid van het 85-jarige bestaan van het Rotterdams studentencorps werd georganiseerd. De 21-jarige Noordwijker is derdejaars bouwkunde en werd als Delftse vertegenwoordiging voor de wedstrijd uit genodigd. Hij kwam, draaide en overwon. En de concurrentie - Amsterdam, Rotter dam, Leiden, Utrecht en Groningen - was niet al te sappel. „Het niveau was behoorlijk. Ik had eerst het idee dat die jongens uit Amsterdam of Rotterdam zouden winnen. Die gasten hadden echt topplaten. Maar ik kreeg de indruk dat ze niet wisten wat ze ermee kon den. Ik draai met drie draaitrafels. En er zijn er maar weinig in Nederland die dat doen. Dat zal wel bijgedragen hebben aan de originaliteit. Natuurlijk, techniek telt ook mee. Maar iedereen kan in principe twee platen aan elkaar mixen. Daar houdt het niet mee op. Je hebt sociale vaardigheden nodig, want je moet communiceren met je publiek." En dat doet hij al 5 jaar. Diederik heeft al gedraaid in het Amsterdamse Sinners, op studentenfeesten en hij is de vaste dj van studentendisco Lorre in Delft. Daar heeft hij al heel wat klinkende namen mogen ontvangen. Jean van de iT, 100% Isis, Eric E, dj Jurgen, ze zijn allemaal al langs ge weest. In het Zeepaardje in Noordwijk leg de hij de basis voor zijn dj-carrière. „De vaste dj van toen heeft me alle kneepjes van het vak geleerd. Het mixen van platen, het bespelen van het En dan thuis urenlang oefenen tot klinkt. Het is wel raar want je ho verhalen dat het vreselijk moeilijk dj een beetje naam te maken, mat dat ik nu al veel erkenning krijg. komen brieven en tapes binnen gens die aan de weg timmeren. zelf ook een hoop tijd in. Elke we er honderden nieuwe platen uit. I er zoveel mogelijk van beluisteren Een groot gedeelte van het student bouwkunde verdient gc weer rechtstreeks naar zijn hobb goed te combineren met zijn stu kunde, zegt hij. Maar hij weigert c te hard van stapel te lopen. „Joh, i 21 en zeker niet van plan om op n tigste nog steeds platen te draaiei zo goed blijft gaan, sluit ik niet uit time professioneel ga draaien, maak in elk geval eerst mijn stut ben naar Delft gekomen om inga^ worden en dan zal ik ook ingen den." Kent u personen of organisaties die zich op cultureel gebied hebben onderscheiden in de regio Leiden (inclusief de Duin- en Bollenstreek en de Rijn- en Veenstreek), dan heeft u tot 1 augustus de gelegenheid om hen aan te bevelen voor de cultuurprijs De Zilveren Veer. Via onderstaande bon kunnen kandidaten schriftelijk worden voorgedragen. Uit alle ingestuurde kandidaten kiest de jury vijf genomineerden, die in september bekend worden gemaakt. Daarna bent u opnieuw aan zet: door middel van een genummerd stemformulier kunt u uw voorkeur uitspreken voor de win naar. Let wel: slechts 1 inzending per persoon (voorzien van naam en adres), er wordt streng ge controleerd. gels stuk te bijten. Een van de moeders was vergeten de batte rij van de videocamera op te la den en ontdekte dat de camera dienst weigerde toen haar zoontje eindelijk aan de beurt was. De nummer 15, de 11-jarige Michael Paas, kwam zelfverze kerd op in zijn piratenpak, maar was al na regel twee van zijn lied 'Honderd avonturen' zijn tekst kwijt. Presentator Menno Bentveld nam het spor tief op. Hij stuurde het witver- trokken jongetje naar de coulis sen met de opdracht om in zijn tekst te spieken en vervolgens opnieuw op te komen. „Doen we net alsof er niks gebeurd is." Een paar minuten later klonk het, zonder aarzeling: „Er staat een grote kist met honderd avonturen boven. Ik kreeg 'm van mijn vader, die is er niet zo vaak. En af en toe, als ik mijn vader mis, dan kruip ik in de kist, want ik weet precies wat alles is!" Zijn moeder slaakte een zucht van verlichting. Ook de jury was onder de indruk van zijn presentatie en beloon de de doorzetter met de derde prijs. De tweede prijs ging naar Marvin Dee (11), „de enige kan didaat die van zichzelf al een echte artiestennaam heeft!", oordeelde de presentator. „La ter zul je lachen", zong hij, „Onthou maar goed, lachen is gezond!" En alle in de zaal aan wezige kinderen klapten mee op het swingende ritme. AANMELDING GEGEVENS VAN UW KANDIDAAT VOOR DE ZILVEREN VEER 1999 Omschrijf zo volledig mogelijk met welke ac tiviteit uw kandidaat zich onderscheidt op cultureel gebied en welke speciale betekenis uw kandidaat heeft voor de regio Rijnland. Uw gegevens Naam: Adres: Naam persoon of gezelschap: Postcode: Naam contactpersoon: Woonplaats: Adres: Telefoonnummer Postcode: Woonplaats Stuur deze bon op naar: Leidsch Dagblad Zilveren Veer Antwoordnummer 10050 2300 VB Leiden (Een postzegel is niet nodig)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18