Nederland geen luilekkerland voor vluchtelingen .eiden regelt het autoverkeer de stad helemaal niet goed Schrijvende Lezers ERi^eids jeugdbeleid: achter Je problemen aanhollen Iets doen vóór of mét Christus: heel verschil Walgelijke discussie vlak na igische dood van zwemmer Van Rij is inderdaad democraat Het lijkt of Van Rij vindt dat hij boven de wet staat iNDERDAG 8 JUL11999 REDACTIE PAUL DE VLIEGER. 071-5356482 direct gaat de LWO naar nieuwe jongerenwerker leen voor de Zeehelden- irt. Dat leert ons een artikel iet Leidsch Dagblad van 1 De koppenmaker is er irschijnlijk van overtuigd dat gaat lukken, want in de kop it 'Zeeheldenbuurt krijgt I nieuwe jeugdwerker'. Jaarom zo'n daadkracht? de jongeren zorgen voor lidsoverlast. En dat vinden bewoners - terecht - niet ttig. Dus rukt de 'LWO- idweer tegen sociale on- uit. De volwassenen moe even voor zichzelf zorgen lijgen minder aandacht, rojectmatig werk heet dat in rijnsjargon. Probleemge- Als er een probleem is, zet iemand op. Bij gewone jsen heet dat achter de fei- aanhollen. de Stevenshof, overigens vele malen groter dan de Zee heldenbuurt, is al veel langer een jongerenwerker en wordt er nog steeds één gezocht. Er is namelijk geen hond meer die voor een welzijnssalaris de op geschoten jeugd te lijf gaat. En u weet, je bent jong en je wilt wat, dat hoort nou eenmaal een beetje bij de leeftijd. Hier in de wijk hebben we geen overlast van jongeren. Dus dat is geen probleem. Er zijn wel jongeren, die hangen wat en racen heen en weer. Mis schien vervelen zij zich stierlijk, maar het gemeentelijk beleid is niet je bekommeren om jonge ren, maar het voorkomen van problemen. Dus jongelui, wees een probleem, maar doe het wel zachtjes. Tim van Houten, voorz. Wijkraad Stevenshof, Leiden. terdag 19 juni hebben wij 'Er is hoop-werkgroep Lei- n e.o.' onze eerst openlucht irkPraise' gehouden in het Hout. Daaraan vooraf- ind heb ik een interview ge ien aan LD-journalist Sil- Schoonhoven, dat vervol- is verknipt in de krant am. Een en ander klopte !t in dit stuk. !o staat er dat 'elke christen opdracht heeft de blijde jdschap bekend te maken' daar koppelt Schoonhoven opmerking aan vast: 'Als :nsen dan zeggen: daar wil liets mee te maken hebben, ma, dan gaan we door naar volgende'. Dit is niet juist, laatste citaat was het ant- ord op een andere vraag de journalist. Hij vroeg we doen met mensen die ts met het evangelie (lees: de boodschap) te maken en hebben en kreeg het instaande antwoord. Im- rs er is openlijk een keuze naakt, namelijk het verwer- het terzijde schuiven van verlossingswerk van Jezus :istus. Verder staat er dat elk mens op een dag voor God zal ver schijnen. In het artikel schrijft Schoonhoven dat dan de vraag zal zijn: 'Wat heb je ge daan voor Christus?' Dit is niet juist. Het moest zijn: 'Wat heb je gedaan met Christus?', een wezenlijk verschil. Het één suggereert dat je door goede werken in het konink rijk van God kan komen, wat onbijbels is. Alleen het aan vaarden dat Jezus Christus voor een ieder persoonlijk is gestorven en opgestaan uit de dood en het belijden van je zonden bepaalt leven of dood, eeuwig behoud of eeuwig van God gescheiden zijn. Het woordje 'hoop' staat niet voor niets in onze naam, het völjst naar Jezus Christus .die de enige hoop voor de we reld, voor Nederland, voor Leiden en omgeving, ja voor alle mensen is; niemand uit gesloten. W.J. Smit, voorz. 'Er is hoop-werkgroep', Leiderdoip. stijgende verbazing en af heb ik de berichtgeving ge- over de tragische dood een jongen in zwembad Spectrum in Hoofddorp, vijl het gezin, vrienden en nden in verdriet gedom- zijn; terwijl kinderen hun r, schoolkameraad, of vriend ineens zijn kwijtgeraakt, ontstaat er een technische dis cussie over het schoolzwem men en de zwemkunst bij al lochtonen in het bijzonder. Walgelijk! Pieter Boon, Hoofddorp. Naar aanleiding van de artikelen die de laatste tijd in de in de krant hebben gestaan over de problemen rond de zogenoemde wisselwoningen voor vluchtelingen in Noordwijk, wil ik reagren. U kent dat wel, u zit als Noordwijkse gezellig op een verjaardag of feestje en al gauw komen de gesprekken op 'al die buitenlanders en vluchtelingen die hier maar binnen komen; van alles en nog wat krijgen en prachtig worden gehuisvest in de witte huisjes aan de Morgenster en het Gruenepad, nota- bene gratis'. Opmerkingen als: 'Moet jij eens voor een huis of iets anders komen, dan krijg je niets, of is er niets mogelijk en anders word je wel van het kastje naar de muur gestuurd', zijn dan vaak te horen. Al weken breek ik mijn hersens over dit soort vooroordelen, om uiteindelijk te concluderen dat de onvrede die er heerst onder menig Noordwijkse bur ger niet geheel onterecht is. Heel wat mensen verdagen tussen wal en schip, omdat de hokjesgeest van de Neder landse regelgeving niet altijd toerei kend is om hen daar in onder te bren gen. Ook de halsstarrigheid van menig ambtenaar en instantie die deze regel geving in al hun beperktheid toepas sen, houdt de deur van het Nederlands recht gesloten. Juist daar waarop som migen als Nederlander - en zo ook als Noordwijker - eigenlijk recht zouden hebben. Zij worden aan hun lot over gelaten of inderdaad van het kastje naar de muur gestuurd. Waarom lijkt het dan, dat alles zo piekfijn in orde wordt gemaakt voor de vluchtelingen? Komt het dan doordat er voor deze mensen aparte regelingen zijn gemaakt, of lijkt dat alleen maar zo? Maar is de 'beperktheid van onze re gelgeving' of de 'halsstarrigheid van de uitvoerder' de schuld van de vluchte ling, die naar Noordwijk is gekomen; alles achter zich latend in de hoop hier een veilig bestaan op te bouwen. Nee, dat geloof ik niet. Het is de regelge ving, de wet, de slechte manier van voorlichten, die dit soort vooroordelen in de hand werkt. Net als vele Nederlanders en Noord- wijkers met mij word ik al tien jaar lang van het kastje naar de muur ge stuurd als het gaat om de verkrijging van mijn wezenpensioen. Helaas ben ik dus zo'n 'geval van tussen wal en schip', iemand die op hoge kosten wordt gejaagd, in de hoop uiteindelijk datgene te verkrijgen waar ik recht op heb. (Als dat recht te zijner tijd al niet is verjaard.) Ik moet eerlijk bekennen dat voren staande vooroordelen mij niet geheel vreemd waren. Zelf maak ik nu gerui me tijd een aantal vluchtelingen van heel dichtbij mee en het lijkt wel alsof het hier financieel en met betrekking tot de huisvesting zo prachtig geregeld is. Maar ook hierin komt men vaak voor gesloten deuren te staan. Het is toch verschrikkelijk dat je als vluchteling in Noordwijk ondergedo ken moet zitten op schuiladressen of 's nachts wakker moet blijven, omdat je 'witte huisje' het mikpunt is van aller lei bizarre pesterijen. Het is toch ver schrikkelijk om uiteindelijk met een pot pillen en de nodige therapieën je leven in Noordwijk enigszins te ver aangenamen. En natuurlijk het is prachtig dat er uiteindelijk, na zoveel jaren, plannen liggen om de veiligheid van deze men sen te waarborgen. Maar hoe zit het dan met de vluchtelingen die uiteinde lijk psychisch zijn stukgelopen, of de vluchtelingen die uiteindelijk onze badplaats zijn ontvlucht? Laat ik het dan nog niet hebben over het juridische terrein, want ook daar mankeert er het één en ander. Regel matig maak ik het mee dat vluchtelin gen die hier al een aantal jaren verblij ven enorm hun best hebben gedaan om zo snel en zo goed mogelijk te in tegreren. Zij zijn als vrijwilliger (omdat ze voor de wet niet mogen werken) binnen diverse organisaties met hart en ziel bezig, maar krijgen na verloop van tijd te horen: 'Sorry, u mag hier niet blijven, u moet het land verlaten. Ja, dat u hier een nieuwe start heeft ge maakt, een nieuwe toekomst heeft op gebouwd en zo u best heeft gedaan om te integreren, dat is heel mooi, maar de wet zit nu eenmaal zo in el kaar. U bent uitgeproduceerd, u kunt dus veilig terugkeren naar uw land'. Terwijl je door middel van ambtsbe richten weet dat het land waar deze mensen naar terug moeten, nog hele maal niet veilig is. En dat de kans groot is dat deze mensen die terugkeer niet zullen overleven. Op zo'n moment werk je als Nederlandse burger eigen lijk mee aan het doodvonnis van deze mensen en hun kinderen. Hier in Nederland springen wij zo in de bres voor de rechten van de mens en het kind. Maar hoe zit het dan met de rechten van het vluchtelingenkind? Hoe leg je als ouders aan je kind(eren) uit dat ze de 'enigszins veilige haven' die ze hier hebben gevonden, na een aantal jaren weer moeten verlaten? Dat ze terugmoeten naar een nog gro tere nachtmerrie. Geloof me, dat valt niet uit te leggen. Laat ik dan maar verbitterd zijn over het niet verkrijgen van bepaalde rech ten die mij als Nederlander eigenlijk zouden moeten toekomen. Ik zou voor geen goud met deze mensen willen ruilen of in hun schoenen willen staan. Geef mij maar m'n veilige huis vesting en die vele voorzieningen waar je dan uiteindelijk nog wel recht op hebt, dan zo'n onzekere en onveilige toekomst. Het beeld dat nu veelal door de vooroordelen wordt gecreëerd - dat Nederland één luilekkerland is voor de vluchtelingen - is niet juist. Ze hebben meer verloren dan dat ze ooit, op wel ke andere plek (en zeker in Noordwijk) dan ook, kunnen terugwinnen. Verbeter de wereld en begin bij je zelf, dat doe ik dus bij deze. Een ieder die graag op het bovenstaande wil rea geren, kan dit doen via 06r22260993. Martina Schut, Noordwijk. lats van de auto's uit de stad jagen, moet de gemeente zorgen voor voldoende parkeergelegenheid waar de consument erom vraagt'. archieffoto henk bouwman pverlast in de Leidse bin- itad van foutgeparkeerde I s door gebrek aan parkeer- Ite wordt door maatregelen - het zogeheten parkeer- e - verplaatst naar de om- Inde wijken. Die wijken Jen op hun beurt te maken «overlast. Het probleem ver- Ijst zich als een olievlek, tot- ïheel Leiden onder het be- pe regime zit. Dit is een vi- 1 andere visie is dat het ge- beursJntebestuur maatregelen Ivoor de binnenstad. ,De ge- jnte creëert parkeerplaatsen I waar dat nodig is. Het ge- I7.8i0fotebestuur moet handelen i de vraag van de omgeving 330.01e burgers niet onnodig be lasten met problemen in het centrum. De bereikbaarheid van de binnenstad is ook iets dat om actie vraagt. Winkeliers klagen en het winkelend publiek wil ook een goede oplossing. Haar lem heeft dat goed gedaan door her en der parkeergarages en - voorzieningen te realiseren. In Utrecht heeft men het goed op gelost in Hoog Catharijne. Nu is Leiden aan de beurt om voor zieningen te treffen. Verder vind ik dat parkeer wachters moeten worden be taald uit het geld dat parkeer boetes opleveren. En dus niet uit de vergunningopbrengsten. Want op die manier is de Leidse burger de dupe. Een vergun ning is een soort regelzorg voor belanghebbenden en uit sociaal oogpunt hoeft dat niet veel te kosten. Vijfentwintig gulden om de administratieve kosten te dekken, lijkt me voldoende. Leiden heeft stadse allures, maai- blijft achter de tijd aan hollen door de bakens niet te verzetten en in deze moderne tijd het autoverkeer in de stad niet te regelen. Leiden zorgt er voor dat de auto wordt uitge bannen. In plaats daarvan zou de gemeente ervoor moeten zorgen dat de centrumfunctie behouden blijft. Het wel en wee van de stad hangt daarvan af. (Door de redactie bekort.) Woensdag 30 juni mocht ik di verse artikelen in het Leidsch Dagblad lezen over wethouder Van Rij. Eén ding heeft hij tot op heden niet gekregen en dat is de eer die hem toekomt om zonder aanzien des persoons op te treden. En dat soort be stuurders missen wij in onze samenleving steeds meer. Van Rij komt op voor de waarden en normen waar onze samenleving voor staat. Ik ben het vaak met hem oneens, maar ik heb hem nog nooit kunnen betrappen op ondemocratisch gedrag of lafheid waar vele hui dige politici mee behept zijn. SP-fractieleider C. Vergeer waarschuwde wethouder Van Rij dat hij moest vrezen voor zijn leven. Dacht u nou werke lijk dat de wethouder deze mo gelijkheid had uitgesloten toen hij opdracht gaf om een illegaal bouwwerk te slopen? Het siert hem dat hij voor zulke gedach ten niet zwicht. Wij moeten wethouder Van Rij alle morele steun geven die hem toekomt. Want ik heb het wel anders meegemaakt. Toen mijn autotelefoon werd gesto len en de politie wist in welk milieu deze terecht was geko men, wilde ze de dader niet aanhouden omdat het delict niet opwoog tegen de mogelijke gevolgen die dit had. (Men liet zich chanteren door de angst voor de gevolgen en handelde dus met aanzien des persoons.) Ik kreeg nog wel het adres van slachtofferhulp aangeboden. Zo'n opstelling is ondermij nend voor de democratie. En het is niet voor niets dat menige burger - al dan niet terecht - ren. Wethouder Tjeerd van Rij. het gevoel heeft dat de politie voor een snelheidsbekeuring er als de kippen bij is, maar bij een inbraak het behoorlijk laat afweten. Laten wij wethouder Van Rij op zakelijke gronden kritisch volgen, maar laten we blij zijn foto henk bouwman dat wij zo'n erudiet bestuurder in ons midden hebben, die zonder aanzien des persoons durft op te treden. Inderdaad, een echte democraat. Paul Brandjes, Noordwijk. Mede naar aanleiding van de ingezonden brief 'Vervang Van Rij door iemand die de demo cratie recht doet', in het Leidsch Dagblad van 22 juni, kunnen wij ook nog een staaltje van het wethouderschap van de heer Van Rij weergeven. Hij schoffeert hierbij niet alleen de burgers maar ook al zijn, mede door hem geïnstrueerde, amb tenaren en wettelijk aangestel de beroepscommissies. Je schaft een pand aan dat tij dens de aankoop tot monu ment wordt verklaard. Dat is nog tot daar aan toe. Ook pro beert de gemeente, Van Rij, nog even het pand aan te kopen, terwijl er al een overeenkomst was met de toenmalige eigena- Je bent zelf architect. In over leg met de dienst Bouwen en Wonen - en vooral de dienst Monumentenzorg - maak je een plan om het pand te res taureren. Als architect/eigenaar werk je dus mee aan de ideeën van de gemeente. Het plan wordt goedgekeurd door de dienst Monumentenzorg en de Monumenten Beheerscommis sie. De dienst Bouwen en Wo nen zegt haar medewerking toe, evenals ruimtelijke ordening. Om bezwaren, ingediend te gen het plan door buren, weg te nemen en te weerleggen, wordt het bestemmingsplan op de meest ongunstige manier geïn terpreteerd. Dat vereist een goedkeuring van de raadscom missie RO (met als voorzitter de heer Van Rij) en een onafhan kelijk instituut. De Rijksdienst voor Monumentenzorg - de onafhankelijke instelling - keurt het plan goed. Behandeling in de raadscommissie staat op de lijst. Gedurende twee jaar hoor je vervolgens niets. Ie dient een bezwaarschrift in tegen een fic tieve weigering. Dan ligt er in eens een beslissing van de heer Van Rij, die men je vergeet toe te sturen. Hij weigert mee te werken aan het plan. Hij wijst het af, ondanks alle toezeggin gen van zijn ambtenaren, met een argumentatie die feitelijk onjuist is en ook juridisch niet klopt. Ook gaat hij niet in op de vraag van de commissie be roeps- en bezwaarschriften om alsnog de toegezegde procedu re af te ronden. Wij zijn inmiddels drie jaar eigenaar van een bouwval, waar wij niets mee kunnen, enkel en alleen omdat de wethouder zich niet wenst te houden aan de wettelijk voorgeschreven procedures, ook niet als hij er toe wordt gemaand. Het komt op ons over alsof deze man, de PvdA'er Van Rij, meent boven de wet te staan, ondanks de naam die zijn func tie heeft: wethouder. Wij zijn benieuwd hoe onder andere deze krant straks het vertrek van de heer Van Rij zal begeleiden. Immers volgens ge ruchten is dat vertrek aanstaan de. Aan de ene kant: hoe eerder hoe beter, dat vertrek. Aan de andere kant: kiezersbedrog, waar opvallend genoeg - vol gens de PvdA'er Ed van Veen, onlangs in deze krant - de PvdA niet aan meedeed. Zo langzamerhand gaan wij tot die groep behoren die socia listen bemoeials vindt, de poli tiek ongeloofwaardig vindt en de politiek crimineel vindt. Cri minelen houden zich ook niet aan toezeggingen en de wet en zijn ten koste van anderen uit op verbetering en behoud van hun eigen positie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9