'Ik weet wat ik doe, ik beheers het vuur Foto als visueel manifest Jaap van Zweden dirigeert vogels in Naturalis Korenfestival ope groots met 'War Requiem' Cultuur Kunst Koren uit hele were bijeen in Rotterdam» DONDERDAG 8 JUL11999 chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv chef annet van aarsen 07]. Leiden voegt Japanse collecties samen leiden De hoog aangeschreven Japanse collecties van de Leidse musea worden tijdelijk samengevoegd tot één tentoonstelling in museum Naturalis. Onder de titel Museum Dejima (naar de vroegere Nederlandse handelspost in Japan) worden meer dan 650 voorwerpen uit natuur, cultuur en dagelijks leven in het Ja pan van de vorige eeuw getoond. Museum Dejima is onderdeel van de viering van de vierhonderdjarige Japans-Nederlandse betrekkingen, volgend jaar. Leiden beschikt over belangrijke Ja panse collecties door met name Philipp von Siebold. Deze bio loog en wetenschapper verbleef vorige eeuw lange tijd in Japan en bracht vele duizenden voorwerpen mee. Naturalis, het Rijks museum voor Volkenkunde en het Rijksherbarium beschikken daar nu nog over. Museum Dejima is te bezoeken van 19 okto ber tot en met 12 maart. Spaanse componist Rodrigo overleden madrid In Spanje is dinsdag de wereldberoemde musicus Joaquin Rodrigo overleden. De componist van het Concierto d'Aranjuez voor gitaar en orkest - een van de bekendste klassie ke stukken van de twintigste eeuw - stierf op 97-jarige leeftijd in zijn huis in Madrid. Het uitgebreide oeuvre van Rodrigo omvat muzieksoorten voor piano, gitaar, orkest, koor en balletten. Hij werd verscheideme keren onderscheiden. Zo kreeg hij in 1996 de Spaanse kunstprijs Prins van Asturië. Jazz moet op Zezz den haag Jazz moet op Zezz, vindt een initiatiefgroep die tij dens het North Sea Jazz Festival handtekeningen inzamelt voor de oprichting van een zesde publieke radiozender, speciaal voor liefhebbers van de geïmproviseerde noot. Er wordt wel wat jazz op de bestaande vijf kanalen geprogrammeerd maar dat gebeurt in de ogen van Paul van Schaik van het Nederlands Jazz Overleg (NJO) veel te hapsnap. Een publieke jazzzender zou een belangrijke stimulans kunnen zijn voor zowel de bestaande po diumcultuur als de „bloeiende maar kwetsbare jazzindustrie". Wallage verbiedt dance-festival 'Valley of the North', een openlucht dance-festival w 17 juli in het Stadspark in Groningen zou plaats hebben, is afgeblazen. Burgemeester Wallage van Groningen heeft de vergunning ingetrokken. De organisator stapt naar de rechter en eist een schadevergoeding. Volgens de gemeente houdt de organisatie zich niet aan de veiligheidsvoorschriften en komt ze de gemaakte afspraken niet na. Volgens de gemeen te klopt het veiligheidsplan voor het dance-evenement van geen kant. De organisatie rekende op 30.000 bezoekers. Leidse pyroloog Lambert Wouda haalt dingen uit met vuur op Arsenaalplein De Leidse Lambert Wouda - bij velen beter bekend als Lampie - is pyrotechnicus en vuurkunstenaar. Hij maakt vuureffecten voor het theater. „Effecten voor füm zijn niet leuk om te doen. Daar kijkt niemand meer van op. Live voor publiek dingen uithalen met vuur vind ik het mooiste." Hij werkte jaren als theatertechnicus bij de Dogtroep. Hun voorstelling 'Lucifer' heeft hij volledig uitgelicht door middel van vuur. Aanstaande zaterdag presenteert hij op het Arsenaalplein de voorstelling Hi- Fi.er. bij vuur de hoofdrol speelt. Zijn laatste vinding is een engel waarvan de vleugels moeten gaan branden. Het is een con structie van buizen en leidin gen. De vleugels zijn gemaakt van veilig glasvezeldoek. Samen met danser/acteurs Maarten van der Drift en Yvon van den Akker vormt Wouda het theatergezelschap Pyroma- chine. Vorig jaar september lie ten ze in deze vorm voor het eerst van zich horen met de Py- romachine. Nu is er de voor stelling HiFi.er waarvoor sa menwerking is aangegaan met de geluidskunstenaars Jan de Rijk en Kees van den Bos, die respectievelijk onder de naam DJ Wall of Sound en Exit 11 een .subtiele geluidscollage maken van alles wat de mens op akoestisch gebied kan verzin nen. Wouda laat zien hoe hij een steekvlam maakt en onder con trole houdt. „Het leuke van een steekvlam is dat het ongevaar lijk is. Kom, ga eens even vlam men", zegt hij tegen de doek met olie in zijn hand. „Dit is li- marion groenewoud „Ik ben pyroloog", zegt Wouda (45). „Een pyroloog is geen py romaan. Dat moet ik vaak uit leggen. Er is een belangrijk ver schil. Een pyroloog of pyrotech nicus weet het vuur in de hand te houden en een pyromaan niet. Het woord zegt het al, ma nie is gekte. Maar ik weet heel goed wat ik doe. Ik beheers het vuur." Hij strompelt („ik loop wat houterig want last van m'n rug") op houten klompen door zijn grote werkplaats. Hij gooit zijn sigarettenpeuk op de grond en trapt hem uit. Er staan drie brandblusapparaten en er hangt een blusdeken aan de muur. Zijn explosieven liggen opgeborgen in een kluis buiten. „In dit pand wonen een paar pyrofoben. Ze zijn bang dat het hier op een dag in de hens vliegt. Pyrofoben vinden mij een pyromaan. Maar ik contro leer alles voortdurend." In zijn werkplaats bedenkt en maakt hij theatrale kunstwerken waar Pyroloog Lambert Wouda: „Ik heb echt respect voor vuur. Een foutje is fataal. Voor mezelf en voor anderen." foto henk bouwman copodium. Even een dubbele dosis." Hij roert in het schaal tje. „Er moet wel zuurstof bij. Als ik niet roer gebeurt er niets. Dit spul kost zestig gulden de kilo. Vuur is duur. Ik kan dan ook niet echt leven van dit werk." Een grote vlam verschijnt vlakbij zijn gezicht en zijn han den. „Kijk, alleen het haar op mijn handen is verbrand. In dit vuur durf ik gerust mijn hand te steken. Je voelt er niets van. Vuurvreten doe ik niet. Ik ben niet iemand die op een sensa tionele manier met vuur om gaat. Zo van, kijk eens wat ik durf. Ik vind het leuk om iets speciaals te bedenken. Zoals vorig jaar bij de opening van het theaterfestival in Den Bosch. Daarvoor heb ik een au to verbouwd die langzamer hand in de as werd gelegd. Eerst de deuren in de fik, dan een steekvlam onder de motor kap... De benzinetank was er Veertig jaar popfotografie in Londen: monique brandt Popliefhebbers die de komende zomer Londen aandoen, moeten zeker een bezoekje brengen aan de National Portrait Gallery, waar nog tot en met 19 september de tentoonstelling 'Icons of Pop' is te zien. De expositie geeft aan de hand van vijftig foto's van wereldberoemde ar tiesten en bands een aardig beeld van de ont wikkeling van de popfotografie in de laatste veertig jaar. Werk van een inmiddels internationaal ver maarde fotograaf als de Nederlander Anton Corbijn ontbreekt overigens in de tentoonstel ling: samensteller Terence Pepper koos na drukkelijk voor Britse fotografen en foto's van Britse, zeer uiteenlopende acts; van Marianne Faithfüll tot de Spice Girls, van Roxy MuSic tot Oasis en van Tom Jones tot voormalig Take That-ster Robbie Williams. Behalve foto's is er ook een aanzienlijke col lectie zeldzame platenhoezen te bewonderen. De expositie wordt verder gecompleteerd met oude posters en toegangskaarten, poppen, buttons, speldjes en aanverwante promotie-ar tikelen met nostalgische waarde. Met de tentoonstelling wil Pepper laten zien hoe belangrijk de rol van een fotograaf is bij de creatie van pophelden, van iconen voor wie het bestendigen van het nauwlettend gecre- eerd imago van levensbelang is. „Voor een popartiest of groep is gefotografeerd worden een uiterst belangrijk onderdeel van de loop baan", aldus Neil Tennant van The Pet Shop Boys in de bij de tentoonstelling verschenen catalogus. „Het resultaat is een visueel mani fest: dit is wat we zijn, wat we willen zijn, waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan: dit zijn onze invloeden, dit is wat we willen vertellen." Lang voordat muziekvideo's en muziekzen ders als MTV en TMF de sterren de kans gaven om hun imago's uitbundig en haast grenzeloos vorm te geven, werden popartiesten al als film sterren gevisualiseerd. Volgens Terence Pepper wordt een imago bepaald door een combinatie van presentatie, persoonlijkheid en muzikaal talent. Ook is in veel gevallen de haardracht en het gebruik van make-up zeer belangrijk. In de jaren vijftig en zestig waren de foto's van popsterren als de muziek zelf: meestal braaf, soms een tikkeltje ondeugend. Zo zien we Sandie Shaw, die in 1964 doorbrak met de single 'There is always something there to re mind me' geportretteerd als vrolijk en fris tie nermeisje. Op een foto uit 1958 zien we Cliff Richard, braafjes poserend als 'Het Vriendje Van Het Jaar': een keurig kapsel waar hier en daar een ondeugende krul uit springt, een jong, onschuldig koppie, een gouden kruisje aan een kettinkje om zijn hals. „Je was in die tijd of sexy en rebels, of meer de jongen of het meisje van hiernaast", consta teert Tennant. „Daarna kwamen The Beatles en plotseling moest het allemaal artistiek." Te gen de tijd dat de Rolling Stones en The Beat les opduiken, verandert de fotografie inder daad ingrijpend. De foto's worden kunstzinni ger, bonter, rebels, experimenteler. The Rolling Stones poseren voor Gered Man- kowitz - die jarenlang werkte als vaste foto graaf van de band - tussen twee poorten bij een donker, oud gebouw, Brian Jones knielt op de voorgrond. Mankowitz maakte ook een haast legendarische opname (1964) van zange res Marianne Faitfull, neergezet als een engel achtig wezen die, gehuld in een kort jurkje met daaronder lange witte kniekousen, vreemd on deruit hangt in een bankje in een pub. De band Queen - voorzien van weelderige kapsels, poseert in onheilspellend zwart in de reflectie van een spiegel, terwijl Roxy Music - een band die het begrip imago leek te hebben uitgevonden - op een foto uit 1974 poseert in de typische, wat barokke kleding: leer, glitter, dierenprints en satijn. De tachtiger en negentiger jaren laten vooral een mengeling van verschillende stijlen en technieken zien, zoals een foto van de meisjes band Bananarama, die voor de gelegenheid is neergezet in een reusachtig nep-aquarium. Ook komen opvallend veel symbolen en beel den uit vroeger tijden terug. Robbie Williams, de hippe maar toch brave Thake That wordt, net als Cliff Richard geportretteerd met een gouden kruisje om de hals. Icons of Pop, National Portrait Galery, St. Martins Place Londen. Te zien tot 19 septem ber, ma. t/m za. 10.00-18.00 uur, zo. 12.00- 18.00 uur. Robbie Williams, net als Cliff Richard geportretteerd met een kruisje om de hals. foto hamish brown silvan schoonhoven „Alleen de vogelgeluiden van de mannetjes? Wat seksistisch." Jaap van Zweden, beroemd vio list, dirigent en liefhebber van snelle auto's, was gisteren voor een PR-actie in museum Natu ralis. Bedoeling was dat hij een 'vogelconcert' zou dirigeren op de gelijknamige tentoonstelling. Van Zweden liet zich tijdens zijn bliksembezoek onder luid gekrijs en gefluit door het hele museum leiden, langs dode ui len en opgezette mussen en voelde de dreigende slagscha duwen van potvissen en dino sauriërs over zich heen vallen. „Is dat een echte Tyrannosau rus?" „Normaal gesproken vind ik vogels saai, als je ze in Artis ziet. Maar hier wordt het interessant gebracht. Volgende 'week kom ik met mijn vrouw en kinde ren." Van Zweden liet zich de werking van het interactieve vo gelconcert uitleggen. Met een dirigeerstokje kon hij oplich tende panelen met een vogelaf beelding aanraken, zodat het Jaap van Zweden raakt met een dirigeerstokje een paneel met een vogelafbeelding aan zodat het bijbeho rende geluid uit de luidsprekers klinkt. foto loekzuyderduin bijbehorende geluid uit de luid- zich richtte op een* opgezet sprekers klonk en een spotje exemplaar. De dirigent viel de begelei ders van het museum aan op het ontbreken van het geluid van de vrouwelijke vogels. „De vrouwelijke stem wordt weer niet gehoord en dat is jammer." Van Zweden hield het er maar op dat de mannetjes net als in het echte leven nou eenmaal meer lawaai voortbrengen. „Als kleine jongen was ik altijd gek van roofvogels. In Blaricum waar ik woon heb ik een groot haviksnest in de tuin. Die havik is daar spontaan neergestreken. Ik hoop dat-ie blijft, maar de natuur moet zijn beloop heb ben. Ik kan moeilijk met dooie muizen gaan gooien om hem daar te houden. Prachtige bees ten. Maar er zijn ook vogels waar ik een uitgesproken hekel aan heb, zoals loaaien." Op de tentoonstelling 'vogel concert' in Naturalis staren stoffige vogels, al ruim honderd jaar dood, met hun glazige ogen de bezoekers aan. De op gezette beesten komen uit de collectie van de negentiende- eeuwse verzamelaar Wic- kevoort Crommelin. Op zijn dertigste werd Crommelin blind, maar hij ging door met het verzamelen van de vogels, natuurlijk uitgehaald. Het leuke was dat ik samen met een actri ce in de auto zat. Ik weet na tuurlijk goed wat ik doe." „De mens die zich handhaaft heeft altijd met vuur te maken", begint hij zijn pyrosofie. „Vuur is de oorsprong. De aarde is een vuurbol. De mens is bang voor vuur maar die angst is ambiva lent, want we maken veel ge bruik van vuur." „Mensen beginnen vaak te gen mij over hun kwajongens streken met vuurtjes stol heb dat zelf nooit mijn opleiding als elet jfr mocht ik helpen bij e< terspektakel in Leiden, werd ik ge' 'vuurmanager'. Veertien lang heb ik fakkels en jo< brandend gehouden. Tq kwam mijn fascinatie vuur. Vuur is een wa: mooi medium. Bij de Do kon ik de artistieke waai vuur volledig uitbuiten op Oerol twee jaar hadden een grote vuuinU' tuur gemaakt, die twintig ten heeft gebrand. Dan zelf ook ademloos toe." „Bij vuur moet je alt blijven. Ik heb een springmeester moeten 'a Dat is verplicht als je n zi plosieven werkt. Op dei sus heb ik een momen 'ri' angst gekend. Ik kreeg i >,e springstof in de handen, verworst. Iemand moe toch de lonten tegen houden, de beslissendtf061 nectie maken. Terwijl deed was er ergens verdel een militaire oefening o F ontploffing. Mijn hart slo tikken over. Ik fietste late naar mijn hotel en dat U heb ik echt respect spul. Een foutje is fat; mezelf en voor anderea" HiFi.er door theater Pj chine, aanstaande zaten (1 het Arsenaalplein in I aanvang 1.30 uur. Tos> gratis. de itaal k en/I rotterdam gpd Dertig wereldkoren zijn in Rot terdam bije.en op de vijfde edi tie van het 'World Symposium of Choral Music'. De koren zijn afkomstig uit alle hoeken van de wereld, van Argentinië tot Zimbabwe, en brengen liederen uit het breedst mogelijk reper toire. Wat koorzang aangaat, is Rotterdam tot en met 14 juli het centrum van de wereld. In de Doelen, kloppend hart van het festival, krioelt het op de openingsdag van de natio naliteiten. Bij de incheckbalie worden plaatjes met koor- en landnamen uitgereikt aan deel nemers uit vijfenvijftig landen. Sommige koren zijn al in hun uniform naar Nederland ge reisd. Het festival wordt eens in de drie jaar gehouden. Was in 1996 de eer aan het Australi- ob sche Sydney om mogen spelen, ditmaal beurt aan Rotterdam. venstad wist de organisfcu de wacht te slepen me iwi naam als nationale thuif s voor koren. Rotterdam zo'n 150. Bovendien is dam de enige stad in Ned met een zogeheten koor g lent, die zich met het u 1 u wee van het koorleven houdt. Dagelijks zijn er builèüi certen in het pittoreske haven en op het Grote )m plein voor de Laurenske terdagmiddag is er een lo strijd snelzingen en zal in avond De Nacht van d damse Smartlap. Het eert wordt op 14 juli ir grimsvaderskerk verzorg) het fameuze Chinese Gf/'é hou Kinder Paleis Koor. muziek die voor een groot deel afkom stig waren van Haarlemse land goederen. Na zijn dood, eind vorige eeuw, zijn de dieren aan het natuurhistorisch museum geschonken. De muziektenten, waar de bezoeker de vogels kan dirige ren, zijn niet het enige interac tieve onderdeel van de tentoon stelling. Op computers kan de bezoeker vogelgeluiden raden of muziekstukken beluisteren, door vogels uitgevoerd. Van Zweden hoorde fronsend een uitvoering van het Wilhelmus aan. Een ander deel van de expo sitie is ingeruimd voor de goua ches van Marinus Adrianus Koekkoek. De platen van deze schilder voor velen een begrip uit de tijd dat zijn vogelplaten een vaste plaats hadden in het leslokaal naast het schoolbord. De honderden vogelafbeeldin gen zijn natuurgetrouw en de afmetingen van de dieren klop pen precies. De tentoonstelling 'vogelcon cert' is nog te zien tot 5 septem ber. recensie peter visser Openingsconcert van het Fifth World Symposium on Choral Music in Rotter dam door het Groot Omroepkoor, het Omroep Jongenskoor en het Roder Jon genskoor en het Radio Filharmonisch Or kest m.m.v. solisten, alles o.l.v. Claus Pe ter Flor. Op het programma stond het War Requiem van Benjamin Britten. Ge hoord: 7/7, De Doelen, Rotterdam. Jammer van het applaus. In een concertzaal is zoiets bijna on vermijdelijk, want de Rotter damse Doelen is nu eenmaal geen kerk. Maar het maakte net die breekbare sfeer van verstil ling en berusting kapot na het harmonieuze slot van Brittens 'War Requiem'. Dit grootse werk uit 1962 is trouwens ook geschreven voor een kerk, namelijk voor de in de Tweede Wereldoorlog gebom bardeerde, maar weer opge bouwde kathedraal van Coven try, een stad die net zo grondig 'Coventriert' - het werkwoord was tijdens de oorlog in Duits land populair - werd als Rotter dam werd platgegooid. Gisteravond klonk het werk niet alleen als opening van het Fifth World Symposium on Choral Music, maar ook als protest tegen de Nazi's, tegen Kosovo, kortom tegen elk poli tiek machtsspel waarvan on schuldige burgers slachtoffer worden. Zó heeft Britten het ook bedoeld: een tijdloos mo nument voor de geweldloos heid. De Doelen was gisteravond vóór het concert een internatio nale bijenkorf van koorleden, die zich verdrongen voor stands met catalogi, bulletins en aankondigingen, waaronder zelfs al van het zesde Koor Symposium in. 2002. Ditmaal heeft Rotterdam de eer om ze ven dagen dit symposium te herbergen. Het openingscon-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18