Geen wedstrijd, maar een ontmoeting Eerste wereldwijde overzicht stillevens vol hoogtepunten Cultuur Kunst I Restauratie rituele kleden Synagoge I Eenmalig concert The Supremes Festival American Adventures met fors aantal hoogtepunten Mauritshuis koopt 'Britse' Rembrandt JONDERDAC 24 JUNI IfeSSneester vj rijsdam, 071 -535644*1, plv chef annet van aarsen 071-5356443 Bob Rigter op voor ECI-prijs leiden De Noordwijkse schrijver en jazz musicus Bob Rigter is met zijn laatste roman 'Langarm' genomineerd voor de 'ECI- prijs voor schrijvers van 2001', een tweejaarlijkse prijs om lite rair talent in Nederland en Vlaanderen te steunen. Rigter ont vangt voor de nominatie een bedrag van 5000 gulden. In totaal worden acht schrijvers genomineerd voor de ECI-prijs. De win naar ontvangt in februari van het jaar 2001 35.000 gulden. De jury bestaat uit onder anderen Ed van Thijn, Monika van Pae- mel, Monon Uphoff, Nicolaas Matsier en Maarten 't Hart. I leiden De Joodse Gemeente Leiden kan dit najaar twee rituele I kleden, de zogeheten parochot, uit de Leidse Synagoge laten I restaureren, dankzij een schenking van het VSB-Fonds Den I Haag en omstreken van 2350 gulden. De joodse doeken zijn al I eerder opgeknapt maar door het regelmatige gebruik van deze I kwetsbare rituele kleden is opnieuw herstel noodzakelijk. De I kleden uit Hoorn (1880) en uit Leiden (1899) worden door de I Stichting Werkplaats tot Herstel van Antiek Textiel in Haarlem I gerestaureerd. i hengelo The Supremes komen in bijna originele samenstelling I voor een eenmalig concert naar Nederland. Het damestrio I treedt op 21 augustus op in Hengelo, met begeleiding van het I orkest The Swinging Soul Machine. The Supremes schreven, I destijds met zangeres Diana Ross, geschiedenis met wereldhits I als 'Where did our love go', 'Baby love' en 'Stop, in the name of I love'. Rattle naar Berliner Philharmoniker H Berlijn/wenen Sir Simon Rattle wordt de nieuwe chef-dirigent U van de Berliner Philharmoniker. De 112 leden van het vermaar- de orkest kozen de 44-jarige Brit gisteren als opvolger van Clau- I dio Abbado, die heeft aangekondigd het orkest in september I 2002 te zullen verlaten. Rattle is nu nog dirigent van het City of I Birmingham Symphony Orchestra. Sculptuur ter ere van Bert Haanstra goor» Keivin en Ingmar Haanstra onthulden gistermiddag in Goor de sculptuur 'Alleman', ter nagedachtenis aan hun opa Bert (1916-1997). De filmer groeide op in het Twentse stadje en woonde er tot zijn achttiende. Beeldend kunstenaar Nicolas Dings leverde Goor een sculptuur, dat bestaat uit een bijna zwevende blauwe tafel (symbool voor het water in Haanstra's films), een gestileerde spiegel, een trap/projector en twee mas kers met een lach en een traan, verwijzend naar ogen en lenzen; spiegels van de ziel. In het kunstwerk is een statement verwerkt: 'Film is kijken naar mensen die kijken'. Internationale Koren Ontmoeting in Leiderdorp: Europa zingt a/d Rijn Een koor uit Slowakije, een kantorij uit Dresden, een Hongaars ensemble, een Düsseldorfs mannenkoor en Zweedse koorleden die Abba zingen. Maar ook fragmen ten uit 'The Phantom of the Opera', Slowaakse volksmu ziek, Mozart en 'West Side Story' staan op het program ma. Ruim vijfhonderd koorleden en musici houden huis van 29 juni tot 4 juli in Leiderdorp. Dertien koren op één podium. leiden silvan schoonhoven Di rigent Jos Schohaus is de be denker van de Internationale Koren Ontmoeting. „We noe men het liever geen festival. Want het woord festival roept in de koorwereld al snel het beeld op van een wedstrijd met een jury. Dat is het niet, het is echt een ontmoeting. We vin den het gewoon leuk dat die buitenlanders bij ons thuis ko men logeren. Het is groots op gezet, maar we moeten dan ook vijfhonderd man bezighou den." Schohaus is zelf dirigent van vier koren, die allemaal van de partij zijn. Door gezondheids problemen dreigde hij aanvan kelijk de Korenontmoeting van dit jaar te moeten afblazen, maar anderen namen de orga nisatie over. Schohaus is inmid dels weer voldoende hersteld en zijn oratorium van tachtig man, zijn jongerenkoor, zijn ka merkoor en de kinderen van De Rijnzangertjes doen op volle kracht mee. Schohaus: „Het lijkt elke keer weer grootschali ger te worden, maar we willen het wel in de hand houden. Met 450 zangers en nog tientallen orkesüeden zitten we wel aan het maximum." Het logo 'Europa zingt a/d Rijn' draagt het symbool van de Europese munt in zich. Is de Korenontmoeting misschien een idealistisch statement? Schohaus: „De Europese ge dachte zit er wel in, maar we overdrijven het niet. De belang rijkste gedachte is dat iedereen in de muziek dezelfde taal spreekt. Voor alle deelnemers is er een boekje met een woor denlijst zodat iedereen weet wat 'vierkwartsmaat' in het Hongaars is en 'waar de WC is'. Maar afgezien daarvan heb je geen tolken nodig, dat is het mooie van muziek. Op zes plaatsen in Europa, van Honga rije tot Zweden, wordt de mu ziek die we hebben uitgezocht op dit moment gerepeteerd, zo dat we straks met z'n allen op één podium kunnen staan." „Tijdens een concert dat mijn koor in Slowakije gaf kwamen we een Italiaans koor tegen dat we nog kenden van een vorig festival in Nederland. Zo kom je elkaar elke keer weer tegen. Dat is toch prachtig? Een Europese gedachte dus, maar er is geen Dirigent Schohaus: „We moeten vijfhonderdman bezighouden." sprake van dat onze koren uit volle borst Alle Menschen wer den Briidergaan zingen." De gasten, die bij de Neder landers logeren, krijgen een multiculturele avond voorge schoteld om hen met de Neder landse cultuur te laten kennis maken. „En dan bedoel ik niet de kaas en tulpen, maar juist de diversiteit die kenmerkend is voor Nederland. Zoals Indiase dansen, ontzettend leuk om te zien. En van ons had contact met ern groep Ghanezen uit Amsteriam die al jaren een koor hidden. We bieden dit on ze gasen aan, maar ook aan onszeL want Nederlanders we ten zef vaak niets van deze cul turen.' Op voensdag 30 juni begint de Koenontmoeting rond het middaguur in de Winkelhof in foto henk bouwman Leiderdorp met een Sing-in. „Bedoeling is dat het publiek meezingt. Canon zingen en dan maar kijken of je er mensen met een boodschappentasje tussen kan krijgen." Twee zomeravondconcerten besluiten de dag in Leiderdorp en Zoeterwoude-Rijndijk. Ook op vrijdag kan iedereen mee doen in de Winkelhof en zijn er zomeravondconcerten in Lei derdorp. Een groot galaconcert in de Hooglandse Kerk sluit de Korenontmoeting af. Voor de pauze geven de internationale koren een staaltje van hun volksmuziek. Na de pauze staan hoogtepunten uit de opera- en musicalwereld op het program ma. „Dat wordt prachtig. Een spetterstuk aan het einde, het Triomfkoor uit de Aïda, met veel schetterende trompetten." Programma Woensdag 30 juni rond het middaguur: Sing-in Winkelhof Leiderdorp; 15.30 uur: De Rijnzangertjes en De Robbe doezen, Scheppingskerk Lei derdorp; 19.00 uur zomer avondconcert, jongerenkoor JKL - Canto Grazioso (Polen) - Belcanto/Delfts jeugdkoor in de Dorpskerk Leiderdorp; 21.00 uur: Pur sang - Kantorij Dresden/Volksliederchor Reick (Did.) - Excelsior in de Meerburgkerk in Zoeterwou de-Rijndijk. Alles gratis toe gankelijk. Vrijdag 2 juli, Sing-in in de Winkelhof; 19.00 uur: Rhein- bahn (Did.) - Singing Devotion - Ars Nova (Hongarije) in de Dorpskerk Leiderdorp. 21.00 uur: Hid (Slowakije) - Veree rt igde Zangers - Sam Klang (Zweden) in de Scheppings kerk Leiderdorp. Alles gratis toegankelijk. Zaterdag 3 juli. 20.00 uur: Ga laconcert in de Hooglandse Kerk. Toegang 20 gulden. D66 twijfelt aan vestiging Beeldinstituut in Rotterdam den haag/zoetermeer De Tweede-Kamerfractie van D66 vindt dat staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur) zijn keuze voor Rotterdam als vesti gingsplaats voor het Instituut Beeldcultuur te mager heeft on derbouwd. Volgens de fractie is Amsterdam ook nog niet hele maal uitgeschakeld als mogelij- H ke vestigingsplaats. „Het is in de ogen van D66 Opvallend dat I de staatssecretaris geen defini tief standpunt inneemt, maar een werkgroep instelt die voor 1 oktober nader gerapporteerd moeten hebben", zegt Kamer lid Dittrich. Maar er is volgens zijn woordvoerder duidelijk voor Rotterdam gekozen en daarvan zal slechts worden afgeweken als de werkgroep een onvol doende plan op tafel legt en de stad zelf geen verdere financiële verplichtingen zou willen aan gaan. Rotterdam heeft al laten weten zo'n 16 mjljoen gulden te willen bijdragen. Vier van de vijf instellingen die deel uitma ken van het nieuwe instituut zijn al in Rotterdam gevestigd: het Nederlands Foto Instituut, het Nederlands Foto Archief, het Nederlands Restauratieate lier en het 'multimedialabora- torium' V2. Het Filmmuseum zou van Amsterdam naar Rot terdam moeten verhuizen. Boeket in een glas van Ambrosius Bosschaert uit 1606, te zien op de expositie 'Het Nederlandse Stilleven 1550-1720' in het Rijksmuseum. foto cpd amsterdam fran^oise ledeboer De kwaliteit van de Nederlandse stilleveis die werden gemaakt tussen 1550 en 1720 was verbluffend hoog, daarna is het geire om nooit achterhaalde redenen zijn uniete niveau kwijt geraakt. Kunsthistorici moetm het daarom laten bij de verzuchting dat le schilders de magische sleutel van hun tech nische vaardigheden kennelijk kwijt rade ten. In het Rijksmuseum is deze zoner voor het eerst een wereldwijd verzamdd overzicht van hoogtepunten uit deze ai- derhalve eeuw te zien. Stillevens genoten in de tijd van ontstaan een ongekende populariteit en er moefen er tienduizenden zijn gemaakt. De mooiite voorbeelden hangen in gerenommeerde buitenlandse musea, maar ook het Rijks museum zelf beschikt nog over een imjo- sante voorraad. Daarnaast waren ze en geliefd verzamelobject van vermogerde particulieren. In samenwerking met The Cleveland Museum of Art in het Amei- kaanse Ohio zijn zeventig topwerken n;ar Amsterdam gehaald. De lijst bruikleenje- vers telt in totaal 62 musea en particule- ren. Dat aantal alleen al is illustratief vcor de onverminderd grote populariteit van dit segment van de Nederlandse schilderkuist in de Gouden Eeuw. Wie de tentoonstelling bekijkt zal zich met samenstellers Alan Chong en Wouer Kloek verbazen dat de meeste kunstenairs bij het grote publiek geen algemene le- kendheid genieten. Rembrandt, Frans Hils of Jan Steen kent iedereen, maar bij het do ren van de namen van Cornelius Gjs- brechts, Willem van Aelst, Simon Verest, Hubert van Ravesteyn of Adriaen Coote zullen maar weinigen zich een voorsteling van hun werken kunnen maken. Dat is tes te curieuzer omdat de stillevenschilders het uitzonderlijke vakmanschap van hun be roemde collega's moeiteloos evenaarden. De kiem van de Nederlandse stilleventra ditie werd gelegd door Pieter Aertsen. Zijn "Vleeskraam bij een herberg, met Maria die aalmoezen uitdeelt' kwam voor deze expo sitie beschikbaar dankzij een bruikleen van het North Carolina Museum of Art. De vier talige tekstbordjes zijn met opzet kort ge houden, maar in de catalogus vertellen Chong en Kloek dat dit irl 1551 geschilder de type markt-of keukenstuk op latere kun stenaars grote invloed zou uitoefenen. Aertsen plaatste op de voorgrond een ta fel waarop hij in een volmaakte compositie een gevilde kalfskop, worsten, kippen, ge droogde en verse vis, pasteien en kazen rangschikte. Zijn kleuren ogen schitterend levensecht. Welke boodschap hij de be schouwer van dit werk wilde meegeven door op de achtergrond ook de Heilige Fa milie met de aalmoezen uitdelende Moeder Gods en een herbergscène te schilderen, is niet bekend. Maar volgens de Chong en Kloek hoeven we ons daar niet het hoofd over te breken omdat het werk al in de tijd van ontstaan verschillend werd begrepen en gewaardeerd. Aertsens schilderij oogt alsof hij zijn werk in een handomdraai op het doek heeft ge zet. Dat is misleidend omdat over de com positie van stillevens altijd zeer zorgvuldig werd nagedacht. Het fraaie boeket in een glas Ambrosius Bosschaert uit 1606, de ge- dekte tafel met ham en broodje van Willem Heda uit 1635 en de boeken en pamfletten van Jan Davidsz de Heem uit 1628: het is maar een greep uit de vele taferelen die op deze expositie getuigen van groot composi torisch vernuft. De Nederlandse stille venschilders hadden bovendien een uit zonderlijke vaardigheid in de weergave van de materialen. De 'stofuitdrukking' van hun bloemen, tinnen borden, glazen, vruchten, insecten, dode dieren en etens waren is zo knap dat alle taferelen er uit zien als 'net echt'. Na het pionierwerk van kunstenaars als Aertsen en Joachim Beuckelaar in de twee de helft van de 16de eeuw ontwikkelde het stilleven in de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden zich vanaf 1600 tot een op zichzelf staand genre. Kunstenaars gingen zich specialiseren: zo schilderde Floris van Dijck de mooiste kazen en vergaarde Jan van Huysum al tijdens zijn leven grote roem als schilder van bloemstillevens. Op de expositie hangt zijn 'Bloemen in een vaas op een balustrade voor een tuin' gemaakt rond 1730, waarop hij tussen de ongelooflijke kleurenpracht aan bloemen ook vliegen, vlinders, lieveheersbeestjes en een vogelnestje plaatste. Met Van Huysum bereikte het bloemstilleven een geraffi neerd hoogtepunt, daarna zakte ook in dit type stilleven het niveau naar niet meer dan verdienstelijk. Rembrandts werk 'Dode pauwen' uit cir ca 1639 illustreert op deze expositie dat er ook schilders waren die alleen incidenteel stillevens maakten. Zijn 'Dode pauwen', in clusief bloedplasje, ogen prachtig, maar bij hoge uitzondering is hij op een expositie niet het hoogtepunt. De collega's om hem heen steken hem dit keer zelfs moeiteloos naar de kroon. 'Het Nederlandse Stilleven 1550-1720' in het Rijksmuseum (Zuidvleugel, Hobbe- mastraat 19, Amsterdam) t/m 19/9. Ope ningstijden: dagelijks van 10.00 tot 19.00 Organisatie mikt op groot publiek AMSTERDAM HANS VISSER Alsof het Holland Festival nog niet genoeg is heeft Amsterdam nu ook nog eens het festival American Adventures. Eveneens een reeks cul turele evenementen en nog nadrukkelijker ge richt op een groot publiek. Diverse Amsterdam se podia, organisaties en musea werken hierbij samen. Hoogtepunten zijn onder meer het op treden van de groep Hubbard Street Dance in Carré op 3 en 4 juli, het recital van de Broad- way-zangeres Kim Criswell op 29 juni met songs van Gershwin en Cole Porter en het openluchtconcert van het Koninklijk Concert gebouworkest op 4 juli in het Vondelpark. Hubbard Street Dance Chicago is in eigen land een sensatie. Alle optredens zijn daar uit verkocht. En dat voor een gezelschap dat begon uit een vorm van liefdadigheid met voorstellin gen in bejaardenhuizen en buurtcentra in Chi cago. De locale belangstelling was groot en de groep verhuisde naar de echte theaters. De lan delijke bekendheid kwam toen de stap naar New York werd gemaakt. Tegenwoordig worden er internationaal toonaangevende voorstellingen gemaakt waarin jazz. modern en klassiek ballet een plaats heb ben in de eigenzinnige stijl van de oprichter en artistiek leider Lou Conté, die bovendien inter nationale choreografen als J. Kylian aan zich heeft weten te binden. Toch zijn de wortels niet vergeten, want nog altijd werkt de groep in scholen en buurthuizen. Een van de jongste Amerikaanse kunstvor men is de stand up comedy, hoewel die ook makkelijk valt te plaatsen in de traditie van het Nederlandse cabaret. Het is bijna dagelijks te vinden in het Leidseplein Theater. Typisch Amerikaans is ook de jazz. Het Filmmusem brengt daarom een reeks van filmische portret ten van de groten uit die genres. Recente pop muziek uit de States is volop in allerlei vormen te vinden in De Melkweg en Paradiso. Het Stedelijk Museum herbergt in de nieuwe vleugel een centrum voor de bezoekers waar el ke dag alle informatie over het programma is te vinden, kaarten kunnen worden gekocht en waar een reeks van gratis concerten wordt ge geven. Tot en met 4 juli, de laatste dag van het festival, is daar ook een tentoonstelling met Amerikaanse kunst te zien uit de eigen collectie. Tegelijkertijd exposeert de Beurs van Berlage het werk van de architect Frank Lloyd Wright. De muziek van-Frank Zappa vormt de kern van een concert door het Nederlandse ASKO Ensemble morgenavond in het Concertgebouw. Twee totaal eigentijdse, maar totaal verschillen de componisten debatteren op zaterdag 26 juni in de Kleine Zaal: Philip Glass en Louis Andries- sen. Glass speelt een dag later een recital met louter eigen werk. Kaarten en informatie: dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur, 020-6733797. den haag anp Het Britse ministerie van cul tuur heeft het Mauritshuis in Den Haag gisteren laten weten dat het Rembrandts 'Portret van een oude man' mag ko pen. Er zal eindelijk een ex portvergunning worden ver strekt. Het museum had al eer der een overeenkomst met de Britse verkopers, de erven van Lord Cowdray, maar de rege ring in Londen wilde eerste be langstellenden uit eigen land de kans geven het doek uit 1667 te kopen. Tot grote vreugde van het Mauritshuis zijn die niet ko men opdagen. De termijn ver liep dinsdagavond om midder nacht. De aankoop wordt een van de spectaculairste uit de Nederlandse kunstgeschiede nis. Het schilderij kost 32 mil joen gulden. Het Mauritshuis heeft al 24 miljoen gulden uit allerlei fondsen en uit eigen middelen bijeen gebracht. Voor de resterende 8 miljoen gulden heeft het een lening weten af te sluiten. Het Mauritshuis denkt het doek eind van de zomer in huis te hebben, omdat er nog allerlei formaliteiten moeten worden afgewikkeld en men het schilderij voor alle zeker heid toch nog even wil bekij ken. De kans om het in een Lon- dens huis hangende kunstwerk aan te schaffen was uniek. Nergens bevond zich meer een dergelijke Rembrandt in parti culier bezit. Directeur F. Duparc van het Mauritshuis is lyrisch over het doek: „Het is een van de aller mooiste Rembrandts die er zijn. Rembrandt is, net als Ti- tiaan en Beethoven bijvoor beeld, met de jaren beter ge worden. In zijn laatste jaren, waaruit dit doek stamt, kwam hij echt tot zijn volledige ont plooiing. Verder is het in een uitzonderlijke goede staat." Bovendien vult 'Portret van een oude man' een lacune in de Nederlandse kunstcollectie, zegt Duparc: „Er bevond zich in Nederland nauwelijks werk uit die laatste periode en zeker geen portret." Duparc be schouwt de aankoop als het hoogtepunt uit zijn loopbaan. De aanschaf is onomstreden. r iet Haagse Mauritshuis. Dupirc zegt dat de aankoop de burger moed voor de toe- mogflijk is gemaakt door een komst. Tien jaar geleden was zeer brede steun uit de over- dit misschien niet mogelijk ge heid van particuliere fondsen weest." en fet bedrijfsleven. Dat geeft Omroeporkesten mogen toch staken, maar doen het niet amsterdam anp Het gerechtshof in Amsterdam heeft gisteren bepaald dat de omroeporkesten toch het recht hebben om tijdens het Holland Festival te staken. De rechtbank in de hoofdstad stelde de musici verplicht te spelen, maar het hof heeft dat vonnis herroepen. Ondanks de toestemming om te staken, hebben de orkesten besloten om zaterdag „als geste" het slotconcert van het festival, 'Di va Dolorosa', te spelen. De omroeporkesten houden al enige tijd protestacties voor een betere CAO. Zij besloten om tijdens vier voorstellingen van het Holland Festival de in strumenten neer te leggen. Tij dens een door het festival aan gespannen kort geding verbood de rechter de musici de opvoe ring van 'Diva Dolorosa' te blokkeren, omdat het Holland Festival onevenredig zwaar zou zijn getroffen door de acties. Het hof heeft nu bepaald dat het grondrecht om te staken al leen mag wijken bij een drin gend maatschappelijk belang. Daar was bij het Holland Festi val geen sprake van. Bovendien liet het hof meewegen dat er meer acties staan gepland, zo dat niet alleen het festival werd getroffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19