Onderzoek claim erven-Malevitsj
Overweldigend weerzien
met de baas en zijn band
Opknappen van de babbels van Smeets
Sonic Gadgets winnen
nek-aan-nek-race
Snake Rock: een
plezierige marathon
Cultuur Kunst
Solide presentatie
Balletstudio Giselle
Rijnlands Orkest in
teken van dansmuziek
Protestconcert orkesten
MAANDAG 21 JUNI 1999
Festival Mundial: 210.000 bezoekers
Tilburg Het Festival Mundial in Tilburg heeft voor het eerst in
zijn geschiedenis meer dan 200.000 bezoekers getrokken. De
twaalfde editie van het grootste multiculturele festival van de
Benelux mocht zaterdag en zondag ruim 210.000 mensen ver
welkomen. De meeste bezoekers kwamen zaterdag kijken naar
Anouk, Postmen en de Tilburgse belofte Krezip.
Stephen King zwaargewond
LEWiSTON De Amerikaanse horrorschrijver Stephen King (51) is
zaterdagavond door een verkeersongeval zwaargewond geraakt.
De schrijver liep langs de weg toen hij werd aangereden door
een bestelwagen. Volgens de politie heeft de bestuurder ver
moedelijk de macht over het stuur verloren omdat hij door zijn
hond werd afgeleid. De ernstig gewonde King werd per helikop
ter naar een ziekenhuis overgebracht. Zijn toestand is „ernstig,
maar stabiel." De schrijver zou meerdere botten hebben gebro
ken.
Italiaanse schrijver Soldati overleden
rome De Italiaanse schrijver en filmregisseur Mario Soldati is
zaterdag op 92-jarige leeftijd overleden. Soldati verwierf in 1935
bekendheid met 'Amerika, de eerste liefde', een reisverslag uit
de Verenigde Staten waar hij twee jaar lang had gestudeerd.
Voor de roman 'Brieven uit Capri' kreeg hij de Premio Strega,
een prestigieuze literaire prijs in Italië. Soldati werkte mee aan
meer dan dertig films. Zo was hij coregisseur van 'Ben Hur' en
'Oorlog en Vrede'. Ook schreef hij scenario's voor tv-series.
Oerolfestival trekt 45.000 bezoekers
Terschelling Het cultureel festival Oerol op Terschelling heeft
in totaal 45.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er 10.000 meer
dan vorig jaar. Volgens artistiek leider Joop Mulder was deze ze
ventiende editie een van de mooiste in de geschiedenis van het
festival. Mulder is vooral tevreden over de kwaliteit van de thea
terproducties. Daarnaast heeft het mooie weer van de afgelopen
week bijgedragen aan een succesvol verloop van het festival. De
meeste voorstellingen werden in de openlucht gehouden. Oerol
is gisteravond afgesloten met muziekoptredens op het Groene
Strand.
MUZIEK RECENSIE
hans keuzers
Concert High School Music Competition
1999. WARB, ZAP, The Sonic Gadgets,
Fresh Frozen, Phlegmatic Lodestar,
KAAS, Footer, BETWEEN. Gezien: 19/6,
LVC, Leiden
Jong talent op weg naar het
poppodium moet je niet alleen
koesteren maar ook op weg hel
pen. De Zuid-Hollandse Pop
unie schreef een High School
Competition uit én liet de jonge
finalisten voorafgaand aan de
finale een heuse workshop on
dergaan met Johan ter Schegget
en Erik van Espelo van de
Haagse Suburbs als ervaren
popmuzikanten uit the scene
om flink te schaven aan materi
aal en podiumpresentatie.
Vier van de acht bandjes wa
ren afgelopen zaterdag gewik
keld in een nek-aan-nek-race.
Het Leiderdorpse Fresh Fro
zen grabbelt in de grungetrom-
mel. Nirvana en Smashing
Pumpkins kijken aan de zijkant
van het podium toe maar door
het gedegen songmateriaal, de
verrassende subtiele wendin
gen en vooral de mooie te
gendraadse gitaarlijnen blijft
het bij verwijzingen zonder ko
piewerking.
Vooral dansbaar is de sound
van het Delftse KAAS. Binnen
een kwartier schotelt de forma
tie ons een handjevol stijlen
voor. Spring-in-het-veld gita
rist Joost van de Bosch dartelt
met zijn schotse rok over het
hele podium en zweept het pu
bliek op. Met ska en bij het laat
ste nummer calypso worden
geen wereldcomposities opge
voerd maar de band zit muzi-
leiden sabine van den berg
Op zijn overhemd een slan
genprint. Op zijn hoofd een
hoed. Laarzen en een strakke
spijkerbroek om het magere
lichaam. Afgeleefd maar still
going strong: 'urban cowboy'
en organisator van Snake
Rock, Roy Leach, mag zich in
de handen wrijven. Afgelopen
zaterdag bescheen een felle
zon de Beestenmarkt, En dat
maakte zijn muziekfestival
naast een goede programme
ring succesvol.
Van 13.00 tot 23.00 uur spe
len allerlei bands afgewisseld
door het vuur van DJ de rood
harige rock-'n-roll-pianist.
Een deel van het jonge pu
bliek dat al vroeg in de mid
dag neerstrijkt om van de mu
ziek te genieten, zit er uren la
ter nog. De leadzanger van
Tools 'R' US schudt zijn hel
blonde haar en waarschuwt
alvast: „We gaan hier toch een
partij rotherrie maken", maar
het valt mee. Hij beschikt over
een flexibele stem die het rui
ge werk bijna melodieus
maakt, deze jonge zanger zou
in een rockopera niet mis
staan. Ze spelen een nummer
'Typical' en hij springt van het
podium om zich onder het
publiek te begeven dat op de
grond zit. Twee tieners met
een piercing door hun onder
lip vinden het fantastisch, hij
komt heel dichtbij en even
lijkt het of hij speciaal voor
hen zingt. Een jonge moeder
met een baby in haar draag-
zak blijft maar kort, om de
kinderoortjes te sparen. Want
vanzelfsprekend schiet het ge
luid bij zo'n rockconcert tot
ver voorbij de voorgeschreven
vijfentachtig-decibellen-li
miet.
Leach en zijn presentatrice
kondigen het optreden van de
volgende groep knullig aan.
Voordat The Blister Blues
Band opkomt, staan ze lache
rig met elkaar te bakkeleien
over wie wat moet zeggen. Dat
hadden ze beter aan iemand
anders over kunnen laten.
Maar de bands maken veel
goed, want het swingt genoeg
tijdens dit tien-uur-durende
muziekspektakel. De acht for
maties spelen elk zo'n drie
kwartier. Onder meer Jimmy-
hat en het trio Angels of the
Underground zingen hun tijd
vol. Waren er volgens bandle
den 's middags al wat techni
sche problemen: „Wij horen
hier absoluut geen basgitaar!",
's Avonds vroegen de muzi
kanten die het slotnummer op
zich namen ook om techni
sche verbeteringen. Maar de
bezoekers dansten er niet
minder om. De aanstekelijke
bluesrock van de Nicko C.
Band kwam goed genoeg over.
Een bonte groep fans ver
maakte zich op het plein van
de Beestenmarkt dat tijdens
dit evenement niet te klein
was, maar waar genoeg be
zoekers plezier beleefden aan
een gratis muzikale marathon.
CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5354,
Status collectie in Stedelijk Museum een andere dan van Museum of Modem Art in New York
Stedelijk Museum-directeur Rudi Fuchs neemt zo spoe
dig mogelijk contact op met het Museum of Modern Art
(MoMA) in New York om te vernemen op welke rechts
gronden het museum de 'Suprematistische Compositie'
van Kazimir Malevitsj teruggeeft aan de erfgenamen.
AMSTERDAM GPD
Het Stedelijk heeft nog geen
claim van de erfgenamen op
het grote aantal werken in de
eigen collectie ontvangen. Zo
lang dat niet het geval is, ont
houdt Fuchs zich van commen
taar. Fuchs wijst er al wel op
dat de status van 'zijn' Male
vitsj-collectie in elk geval een
andere is dan die van het Mo
MA.
De toenmalige MoMA-direc-
teur Alfred H. Barr kreeg in
1935 van directeur Alexander
Domer van het Provinzialmu-
seum in Hannover onder meer
zes schilderijen van Malevitsj
mee voor een tijdelijke tentoon
stelling. Daarna zijn ze altijd in
het MoMA gebleven. Behalve
dat het museum de 'Suprema
tistische Compositie' met een
geschatte waarde van veertien
miljoen gulden aan de negen
tien erfgenamen teruggeeft,
krijgen ze ook een onbekend
bedrag voor de andere werken.
De erfgenamen laten zich bij
staan door de Duitse kunstde
tective Clemens Toussaint, die
al heeft aangekondigd dat zij
ook een claim bij het Stedelijk
zullen indienen.
Onder het directeurschap van
Willem Sandberg kocht het Ste
delijk Museum in 1958 voor bij
na een ton 29 schilderijen, ze
ventien theoretische kaarten,
vijftien tekeningen en zeven
gouaches van de erven van de
Duitse architect Hugo Haring.
Deze had de collectie tijdelijk
ondergebracht in Hannover,
waar Domer de werken onder
het nationaal-socialistische re
gime niet mocht vertonen om-
kaal lekker in elkaar. Zangtech-
nisch is het allemaal net op, en
vooral bij het calypsonummer
met aanvullende dameszang
ver over het randje. KAAS gooit
daarentegen met de ultieme
meezinger 'Pray, you will never
go away' nu al hoge ogen voor
de kerstsingle van het millenni
um.
Heftig maar ook subtiel.
Foofer wisselt snoei-harde pas
sages af met elegant getokkeld
vioolwerk. De jury op het eind
van de avond sprak van een
iekker bandje, maar had liever
gezien dat het strijkwerk wat
prominenter in beeld was geko
men. Foofer heeft een zanger
met voldoende strot en vol
doende afwisselend materiaal,
de contrasterende vioollijnen
zorgen voor een pima aanvul
ling binnen de sound.
The Sonic Gadgets hebben de
pech dat de geluidsman in het
begin van de avond al aan zijn
avonddutje bezig is. De zanglij-
nen zweven, vooral in het begin
van het optreden, achter de
drumkit van de band en waren
nauwelijks te onderscheiden.
Zwijndrecht is de thuisbasis
van de Gadgets en ze weten
daar hoe ze melodieuze num
mertjes moeten schrijven.
Mooie gitaarlijnen worden op
het eind van de set voorzien
van een lekker scherp Pave-
ment-randje. Goed genoeg vol
gens de jury voor de eerste prijs
van de High School Competiti
on. KAAS en Foofer mochten
het podium op voor plek twee
en drie. Sneu voor streekgeno
ten Fresh Frozen want de vier
bandjes waren zaterdag zeer
aan elkaar g
Bruce Springsteen: sentiment, noeste arbeid, euforie en verstilling.
FOTO HANS BROEKHUIZEN
muziek recensie
joep van ruiten
Concert: Bruce Springsteen The E Street
Band. Gezien: 19/6, Gelredome, Arnhem
Nog geen half uur na de officië
le aanvang besluit Bruce
Springsteen dat het er maar van
moet komen. En dus stuurt hij
zijn band het podium op, om
zelf als laatste de rij de sluiten.
Nauwelijks veranderd, een
beetje voller in het gezicht mis
schien, de mouwen van z'n
blouse alvast opgerold. Drum
mer Weinberg zet in, vier num
mers volgen en het pleit is be
slecht. Hier staat een groep met
grootse plannen tegenover een
gretig publiek.
Maar wat heb je daar aan, als
de zaal voor tweederde wordt
gevuld met galm en echo? Het
geluid is een regelrechte af
knapper. Na 'Mansion on the
hill', een duet met vrouw Patti,
en 'The River' lijkt Springsteen
het zelf ook door te krijgen.
„I'm gonna win this fight",
brult hij half verstaanbaar door
de microfoon. Om vervolgens
een portie noise te spelen, waar
Sonic Youth een punt aan kan
zuigen en tijdens 'The Ghost of
Tom Joad' in de huid van James
Brown te kruipen.
Ooit op basis van zijn uitput
tende liveshows omschreven
als de 'toekomst van de rock
roll', beleefde Springsteen zijn
doorbraak naar het grote pu
bliek in 1980 met 'The River'.
Om daarna, tot lichte teleurstel
ling van zijn ontdekkers, door
de kassakraker 'Born In The
USA' uit te groeien tot een heu
se wereldster. Wat volgde, had
niets van doen met rock roll,
noch met de toekomst. Het
boegbeeld van de arbeidersrock
was verworden tot een slaaf van
de muziekindustrie: om de
twee jaar een plaat vol produc
tiepop. Plichtmatig gebracht, zij
het met een onmiskenbaar
groot talent.
Precies die voorkennis maakt
het bijwonen van de veelbe
sproken reünie tussen The Boss
en zijn band tot een gebeurte
nis van jewelste. De grootheden
van weleer keren terug op hun
schreden en Springsteen diri
geert ze in de juiste richting
met een slimme mix hoogte
punten uit de afgelopen dertig
jaar. Het werk van 'The River'
en 'Born in the U.SA' vormt de
leidraad, er zijn een paar akoes
tische uitstapjes en als toegift
krijgen we, uiteraard 'Born to
Run'.
Uiteraard heeft het niet meer
de spontaniteit en oprecht na-
ieve bevlogenheid uit de tijd
van 'Rosalita' (1973). Het gejak
ker over het podium is verleden
tijd, net als het jonge-honden-
gevoel van zijn bandleden.
Maar het orgel giert als vanouds
en de gitaren doen weer deng-
leiden wim koevoet
Zelfs als hij zit, heeft Mart
Smeets een rijzige gestalte. Hij
is 'casual' gekleed, deze zater
dagochtend en hij is zeer goed
gehumeurd. Daar is dan ook al
le reden toe want de belangstel
ling voor zijn signeersessie bij
de Leidse boekhandel Kooyker
Ginsberg ter promotie van zijn
nieuwe wielerroman 'De kop
groep', is groot. Een rij van zo'n
twintig mensen, veelal mannen,
wachten op een handtekening
en een persoonlijke noot. En
dat een uur lang, onafgebroken.
De timing is perfect. Want
een dag later is het vaderdag en
'De kopgroep' verschijnt in de
kielzog van de berichtenstroom
over Pantani en TVM en aan de
vooravond van een bij voorbaat
absurde aflevering van de Tour
de France. De moeder van alle
wielerronden takelt door de on
ophoudelijke reeks van onthul
lingen over dopinggebruik met
terugwerkende kracht in aan
zien af. Hoewel 'De kopgroep'
fictie is, rekent Smeets in zijn
boek, zijn vijftiende alweer, af
met de laatste sprookjes over de
heroiek in de wielersport.
Begeleiding van het winkel
personeel van Kooyker Gins
berg is er nauwelijks. Hoeft ook
niet, want Smeets heeft alles
zelf in de hand. Op de bekende
ongedwongen wijze en met een
charme waar niemand onge
voelig voor is. Of hij nu Studio
Sport of de plaatjes van zijn ra
dioprogramma aan elkaar
praat, zijn een-tweetjes met
Maartje afwerkt of een rijtje
wachtenden voor zich heeft dat
maar niet korter wil worden, bij
deze man zijn er zelden proble
men.
Als je achteraan staat, kun je
toch meebeleven wat er in de
kopgroep gebeurt. Zijn sonore,
licht geaffecteerde stemgeluid
draagt daarvoor ver genoeg. En
de lach waarmee hij veel zinne
tjes afsluit, is uit duizenden
herkenbaar. Nee, Smeets is zeer
relaxed. Het zijn de klanten die
in de war zijn. Hen wordt dan
ook niet duidelijk gemaakt wel
ke volgorde ze moeten aanhou
den. Een boek vooraan pakken,
dat afrekenen, doorlopen naar
het achterste gedeelte van de
winkel en dan laten signeren?
Of in de rij staan en als je aan
dat de nazi's ook de kunst van
Malevitsj als 'entartet' be
schouwden.
De werken waren al sinds
1956 in bruikleen van het Ste
delijk en Sandberg had de jurist
Piet Sanders laten uitzoeken of
Haring wel het recht had over
de collectie te beschikken. Het
advies van Sanders was positief,
maar of dat heden ten dage nog
steeds het geval is, moet wor
den uitgezocht. Mocht dat nu
negatief luiden, zou dat voor de
collectie van het Stedelijk Mu
seum een enorme aderlating
betekenen.
Malevitsj had in 1927 zeve
tig werken meegenomen vo
een tentoonstelling in Berli
Toen hij onder dwang van
autoriteiten halsoverkop ni
Rusland moest terugkeren, t
hij de werken in handen v
Haring, de inrichter van de e
positie. Op zijn uitdrukkel
verzoek werd er niets terui
stuurd omdat hij hoopte si -
naar het Westen te kunnen
rugkeren.
Hij kreeg daarvoor geen to
stemming en stierf in 1935.
dans recensie
maarten baanders
Voorstelling: leerlingenuitvoering Ballet
studio Giselle. Gezien: 20/6, Stadsgehoor
zaal, Leiden.
Klassiek ballet is springlevend
in Leiden en omstreken. Dat
bewijst Balletstudio Giselle met
de leerlingenuitvoering 1999.
Het programma bevat wel en
kele wervelende, met zichtbaar
plezier uitgevoerde onderdelen
jazzdance, maar Giselle profi
leert zich toch vooral met klas
siek ballet en alles wat in dit
genre mogelijk is: van pure
dans tot abstract drama en ver
halend ballet.
In de pure balletscènes be
heersten alle groepen hun ni
veau uitstekend. Er was duide
lijk veel zorg besteed aan de ex
pressie. Veel leerlingen waren
in staat persoonlijke nuances te
laten zien. Sommigen dansten
speels en lichtvoetig, anderen
sereen, sierlijk, stevig of straal
den grote passie uit. Iedereen
voelde zich volkomen thuis in
de choreografie, met als resul
taat een heldere, solide presen
tatie.
Abstract drama zagen we in
'Moeras'. De lading van de mu
ziek van Bartók kreeg een zeer
suggestieve vertaling in bewe
gingen, die werden opgebouwd
vanuit een ligHHüciipè, een
groeiend temp# kfëgèn.' Met
kleuren, licht en lappen bouw
den de danseressen een grote
spanning op. Ook 'Levensket
ting' was een geslaagd en sfeer-
■H a
vol voorbeeld van dans roAS[
een thema. Met een intrigere
de symboliek werd het verh, |o<
uitgebeeld van drie leeftiji d(
groepen. Het was vertederen s,
zoals de middengroep een j«
meisje opnam in het ben t[
gingsspel. Een sterke werki nb
hadden de felle, besliste geb -
ren van een wat oudere dam
res. De doorzichtige ballonn
met mensenhoofden
vormden prachtige, geheimziÉ
nige beelden, net niet helemi
uit te leggen, maar een bn
voor de fantasie.
Een pronkstuk was *1
meisje en de hond', een
danst verhaal met leerling
van alle niveaus. Een meis -
raakt haar hond kwijt en na e
zoektocht waar bloemen, vii
ders, kikkers, lieveheersbeestj
en kabouters bij betrokken zij n
brengt Sneeuwwitje de hondi
rug en wordt het duidelijk w ot
de beest inmiddels uitgevreti
heeft: er is een hele rij jonj
hondjes bijgekomen. Het w
leuk om naar te kijken, vooi
omdat iedereen van jong I
oud zo opging in zijn/haar n "j-
De jongste groepen als liev
heersbeestjes en de iets oudi "e
groepen als kikkers, vlindei1
bloemen en baby-hondjes
ren geestig en ontroerend,
oudere groepen dansten
overgave en brachten met h r
gebarentaal het verhaal mi 1
duidelijk over.
Deze uitvoering verdient
om de zeer verzorgde dans
de kostuums.
jeng-deng. Springsteen en zijn
volgelingen lopen lang genoeg
mee om te weten, dat het grote
stadionpubliek alleen overwon
nen kan worden met een afge
wogen dosering sentiment,
noeste arbeid, euforie en ver
stilling.
En dat is precies wat we in
Arnhem aangereikt krijgen.
Rockmuziek zoals het is be
doeld. Ruim twee uur meesle
pende songs en betere teksten,
gebracht door een artiest die
een groot werk wil verrichten.
Jammer dat daarvoor een loca
tie is gehuurd waar ze geen
weet hebben van uitvindingen
als 'digital surround concert
sound'. Maar niettemin een
overweldigende gebeurtenis.
Hoe het nu zit met de toekomst
van rock roll? Joost mag het
weten. Springsteen en zijn
band hebben in ieder geval een
meer dan een glorieus verleden
achter zich.
MUZIEK RECENSIE
de beurt bent een boek bij
Smeets van tafel pakken? Een
meneer achterin de rij vraag
zijn vrouw of die soms kan zien
of je bij Smeets moet betalen.
„Nee joh. Je denkt toch niet dat
die man daar met een kassa
voor zijn neus zit? Die heeft zijn
geld al gehad, vóórdat hij hier
kwam."
De jongeman in de rolstoel
rijdt behendig naar beneden.
Hij is er door zijn vader op uit
gestuurd. Of Smeets nog een
persoonlijke boodschap moet
neerschrijven? „Je handteke
ning is genoeg." De man hier
na, slecht ochtendhumeur en
een hooikoortsaanval boven
dien, bestelt tussen de niesbui
en door het zinnetje "Voor de
fitste opa van het land'. Smeets
begint hem direct te intervie
wen. Of die echt bestaat en wat
hij er allemaal voor laat en doet
om zo fit te zijn. De man waant
zich in een uitzending van Stu
dio Sport. Nee, het is niet zijn
opa maar zijn schoonvader en
hij wil zijn dochter het boek op
vaderdag laten geven, vandaar.
„Doe hem de groeten van me,
die schoonvader van je." Als de
nieser de winkel verlaat, be
grijpt hij ineens waarom cou
reurs nooit weigeren Smeets te
woord te staan. Je knapt name
lijk op van zijn babbels.
lidy van der spek
Concert. Rijnlands Orkest o.l.v. Michel
Havenith. vioolsolo door concertmeester
Laetitia Kalff. Gehoord 19/6. Groene Hart
Lyceum, Alphen aan den Rijn.
Het concert van de Rijnlandse
Orkest Vereniging staat dit jaar
geheel in het teken van de
dansmuziek. En inderdaad,
overal zou op gedanst kunnen
worden, maar de luisteraar
krijgt er pas zin in bij de com
ponist waar de doorsnee mu
ziekliefhebber dat het minst
verwacht. In het eerste allegro
van Johann Sebastian Bachs 3e
Brandenburgse Concert, dón
pas spat de musiceervreugde er
van af en hoor je voor het eerst
heel goed hoe mooi de eerste
violen kunnen spelen in een
zuivere en heldere klankkleur.
Bovendien weet je weer meteen
hoe superieur de muziek van
Bach boven alles uitsteekt.
Het Rijnlands Orkest begint
zijn concert met een kinderbal
let van Claude Debussy
(1862-1918). Ging Debussy in
1912 met zijn balletmuziek
'Jeux' behoorlijk af bij het pu
bliek, in 1913 neemt hij revan
che met 'La boite a joujoux'
naar tekst en prenten van An-
dré Hellé. Aanvankelijk voor
piano geschreven, is dit ballet
later georkestreerd, gedeeltelijk
(vlak voor zijn dood) door De
bussy zelf, maar voltooid door
zijn vriend, de componist An-
dré Caplet. Het is charmante
muziek vol fijnzinnige grapjes.
Debussy wilde de klank bevrij
den van de boodschap: 'het
luisteren is de boodschap,
genoegen is de wet'. Welni
aan de 'Speelgoedkist' is zondi
boodschap veel genoegen
beleven, mits het flitsend won
gespeeld, en de kleine tafered
tjes spannend aan elkaar \va
den geregen. En daar ontbreci
het een beetje aan. Alle instrc
menten doen goed hun best,
noten zijn er maar de lijn
vaag. Met name de pianist
zijn alerte, transparante spelw
kleine staccatostapjes, lichi
dissonantjes, geeft richting aai
het verhaal. Ook de althoh
spreekt 'een tale' in de pastora
le.
In Johan Svendsens popula
re Romanze wordt nog behoed
zaam gespeeld; toch legt hii
het orkest een solide boden
onder het beslist zuivere maz
weinig expressieve spel van
concertmeester. Hier is de inge
houden opstelling van het
kest functioneel. Maar in Ba
allegro en in de twee Slavisch
Dansen van Dvorék stéét d
klank, is het tempo veerkrach
tig, is de slagwerksektie top
klinken de grote blazers fier,1
fluiten zwierig en blijven
eerste violen glansrijk.
In de 'liefdeswals' uit Doom
roosje van Tsjaikovski geven
got en hoorn warm en duidelijl
de driekwartsmaat aan,
maakt door de grote strijkers
Het plenum zingt vol en ldeui
rijk. Opvallend van dit ami
teurorkest is de hoge kwalitf*
van de strijkers en als het eves
meezit het laaiende coloriet va
het hele orkest, aangevoerd
door een uitstekend dirigent
Michel Havenith.
amsterdam gpd
De spandoeken die de stakende omroepmusici op de Dam had
den opgehangen tijdens een protestconcert spraken zaterdag
boekdelen over de hoog opgelopen emoties rond het CAO-con-
flict. De omroeporkesten en het Groot Omroepkoor bezorgden
het publiek in elk geval een leuke middag: de vele toehoorders
beloonden de muziek die de actievoerders in een bloedhete
open tent ten gehore met enthousiast applaus.
De bonden eisen van de werkgever, het Muziekcentrum voor
de Omroep, voor het Radio Filharmonisch Orkest, het Radio
Symfonie Orkest, Radio Kamerorkest, Metropole Orkest
Groot Omroepkoor een salarisstijging van zeven procent. 1
vendien voeren ze actie voor vermindering van de werkdruk.
Wachten op een handtekening en een persoonlijke noot.
FOTO TACO VAN DER EB