'Ik zie door alles heen even dat eeuwige schilderij' inale Kunstbende weer uitbundig feest Leiden Regio Degelijke voorstelling leerlingen jeugdtheaterschool Leidsch DagbladARCHIJiVEX ar AN DAG 21 JUN11999 Leidse fotokunstenaar Willem Overtoom (54) en de knipoog van het licht jtoom is van huis uit interieurarchitect. Voor dat oep heeft hij een opleiding genoten aan de kunst jemie in Tilburg. Na zijn studie ging hij werken Van de Berg (Montis) en Leolux, waar meubel- ijn een prominente plaats inneemt. „Ik heb daar wat proefmodellen gemaakt, mocht van alles, zo'n beetje de hele nieuwbouw van de fabriek begeleid. We zaten toen in een fase van experi- uteren en uitproberen. Eind jaren zestig. Ik weet dat ik in de fabriek drie zithoeken heb ontwor- zodat de arbeiders rustig koffie konden drin- Ze wilden een privéplekje, waar ze niet de hele door hun werkgever konden worden gezien. En heb ik met lage muurtjes en kubussen en een fie-automaat een kleine oase op de werkvloer hen gecreëerd. Een schilletje waarin ze veilig »n. Erg dankbaar werk. Maar door conflicten met chef, is het daar fout gelopen. Ik ben toen van- Venlo naar Leiden gegaan, waar ik me in het on- n cultureel werkers heb gestort." Die opleiding stond nog in de Onderschoenen. Ik de leerlingen heel vrij in hun keuze. Zo weet ik we nog een tijdje een bepaalde wijk zijn inge- cen om daar het negatieve maar ook het positie- observeren, om daar dan later beeldend com- taar op te leveren. Zo kregen de leerlingen in- I, kregen ze door dat het toch wel erg gevaarlijk om kapot glas op de basketbalveldjes te gooien, de tentoonstelling in het buurthuis werd de buurt en ging men er wat aan doen. Een leerzaam s." lillem is de oudste uit een gezin van zeven kinde- Zijn vader was logopedist en leraar, had een e praktijk in Spierdijk, een plaatsje nabij Hoorn, ben geboren op 4 mei 1945, in een gehucht. Op enherdenking dus. Maar ook op de dag dat in el De Wereld in Wageningen de eerste vrede d getekend en de overgave van de Duitse troepen feit werd. Ik ben dus eigenlijk een vredeskind, ar mijn verjaardag werd op 4 mei nooit gevierd. 1 een dag later. Spierdijk was een gat. Eén lange met twee zijstraten, middenin de weilanden, wat hereboerderijen en wat huizen. Mijn vader andelde veel mensen die stotterden. Als zo'n pa ri de deur kwam, begonnen wij hem al in te zodat hij niet zelf hoefde te praten. Mijn va- altijd aan het werk. Later, toen we naar Am- dam verhuisden, werd hij hoofd van de Mgr. liersschool. Ik hielp mijn moeder met van alles wat. Boodschappen doen ook. Op mijn klei- ietsje met al die zware tassen. Een pakezel. Maar eed het graag. We woonden in Amsterdam in een de Nassaukade. De directeur van het Thea- Desmet had er gewoond. Een enorm huis. Van hoge kamers met van die houten panelen tot op ithoogte langs de muren. We moesten mijn moe helpen die stofvrij te houden. Ik deed van"alles, iraan heb ik, denk ik, die zorgende natuur over riden. Die is me op den duur fataal geworden, vijftien jaar onderwijs was ik zo overspannen en tresst dat ik ben afgekeurd. Ik kan niet meer te- die druk. Dat heb ik gemerkt toen ik in Kuala mpür laatst eens een workshop gaf aan studenten de kunstacademie. Na die klus was ik op." gegeven moment ging ik naar de middel- e school. In Alkmaar. Mijn ouders vonden het be- dat ik een tijdje bij een tante in de kost ging. An- zou ik teveel heen en weer moeten reizen. In tijd heerste de A-griep, waaraan toen heel wat zijn gestorven. Ik ben toen ook ziek gewor De Leidse fotokunstenaar Willem Overtoom (54) schildert met een materiaal dat overal gratis verkrijgbaar is. Hij schildert met licht. Wie zijn foto's van landschappen ziet, de mensen die hij daarin heeft geportretteerd of de grillige rotsformaties, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat hij voor een met de penseel gemaakt meesterwerk staat. Overtooms naakten lijken gebeeldhouwd en op intrigerende wijze samengesteld uit lichaamsdelen van zichzelf. Er zit magie in het werk van deze Leidenaar. „Als ik ergens sta te fotograferen en er komt ineens zo'n strakke baan licht tussen de wolken door, denk ik altijd: 'Kijk, ik krijg even een spot van God.'" foto hielco kuipers den, heb een hele tijd in coma gelegen. Ik weet nog dat ik dacht: het is goed, mijn leven is af. Ik had geen enkele behoefte om iemand te roepen. Maar mijn vader vond me en heeft me in een deken gewikkeld en naar het ziekenhuis gebracht. In Griekenland heb ik nog eens zo'n doodservaring gehad. Dat was op Kreta. Ik was een voettocht gaan maken, maar had niet veel water meegenomen. Ik liep over een ezel pad boven op de klippen. Ik raakte het pad steeds weer kwijt. Telkens dacht ik: nu is hier wel ergens een dorp, maar mooi niet dus. Het was bloedheet. Een zinderende hitte. En alleen van die droge keien en dat zand. En overal de ondrinkbare zee. Op een gegeven ogenblik begon ik te hallucineren. Ik zag waterputten, diepe waterputten, maar het touw en de emmer lagen op de bodem. Niks te drinken, al leen je eigen zweet. Mijn armen en benen zwollen op, ik kon de warmte niet kwijt. Ik voelde dat ik weg raakte, maar dacht: nee, nog niet, ik moet nog iets regelen met mijn vrouw Elli en mijn zoon Florus. En toen was daar ineens een dorpje. Het was echt kant je boord." „Ik geloof dat je leven soms door hele kleine ge beurtenissen een bepaalde richting krijgt. Ik zat op het lyceum. We kregen een Frans leerboek met pen tekeningen erin van Frederick Franck, die nu een tentoonstelling heeft bij galerie Amber. Ik weet nog dat ik daar enorm door werd geboeid en bij mezelf dacht: dat wil ik ook. In een paar streken een mens of een landschap neerzetten. Vlak na mijn opleiding aan de academie in Tilburg ben ik ook gaan schilde ren. Niet zonder succes. Maar in fotograferen zag ik toch meer. Toen ik naderhand meer zicht kreeg op wat ik maakte, zag ik dat daar een sterke invloed van die Frederick Franck in zat." „Ze hebben me wel eens gezegd: jij maakt beelden die je alleen met je ogen dicht ziet. En dat wil ik ei genlijk ook bereiken. Ik ben geen persfotograaf of een fotograaf die schrijnende zaken ziet en die vast legt. Ik begin met een andere instelling, met het idee om iets te 'componeren'. Wat ik maak, zijn autono me prenten. In 1997 was ik in Maleisië. Ik zag een tentoonstelling over wat er gebeurde met mensen die heroïne of andere drugs gebruikten. Er stond on der meer een bok, waarop die mensen werden vast gebonden. Ze hesen hen in een dwangbuis die de billen vrijliet. En dan kregen ze met een rotan stok een aantal zweepslagen. Ik was daar weg en dacht bij mezelf: verhip, dat had ik natuurlijk moeten foto graferen. Maar zo'n fotograaf ben ik dus niet." „Wat ik altijd in mijn reistas meedraag, is een on verwoestbaar optimisme, wat er ook gebeurt. Ik weet nu dat ik niet praktisch ingesteld ben, dat ik een gro te vrijheid nodig heb om te kunnen functioneren en werken. Zo'n twee keer per jaar ga ik op reis. Ik ben de laatste tien jaar in zestien landen aan het werk ge weest. De rijstvelden in Maleisië, de kleine nederzet tingen waar kinderen de vliegen van hun gezicht verjagen, maar ook de koeien in het Hollandse land schap en de bollenvelden, waar een Van Gogh-achti- ge, waanzinnige, kleurenpracht het landschap domi neert, boeien me. Ik wacht op een bepaald soort licht en druk dan af. Ik ga niet in een donkere kamer zitten klooien om de prent te manipuleren. Het staat er in één keer op. Ik ben geen fotograaf die rolletjes volschiet. Ik weet wanneer het moment daar is, dat voel ik." Overtooms appartement en zijn werkkamer zijn volgestouwd met eigen foto's en werk van andere, beroemde fotografen. Zijn werk staat in de beeld bank op Internet en is over de gehele wereld geëxpo seerd. Eén van zijn laatste series is 'Avatar' en gaat over incarnatie. Net zoals een landschap soms als een panorama is te zien, liggen op de vloer van zijn woonkamer foto's van een slank naaktmodel dat in 'onderdelen' is gefotografeerd. Het vreemde is dat die onderdelen eigenlijk niet naadloos aan elkaar passen maar dat je toch één samengesteld beeld krijgt van de liggende vrouw. Ze kan nooit zo lang zijn als ze op de panoramafoto is, maar het gekke is dat er geen breuk lijkt te ontstaan. Een slanke efebe, wier beeld zo van een Griekse vaas kan zijn afge stapt. Overtoom doet veel met verschuivingen en verwis selingen. In zijn huiskamer hangt een foto die is ge- inspireerd op Marcel Duchamps meesterwerk 'Naakt, een trap afdalend'. Zoals Duchamp de ver schillende wendingen en aanzichten van het li chaam in een dynamische compositie heeft vastge legd, zo heeft Overtoom dat met gefotografeerde li chaamsdelen gedaan. Zijn foto krijgt de suggestie van beweging. De plooien in het lichaam die ontstaan bij een be paalde houding, worden door Overtoom soms geïso leerd en daaroverheen wordt dan weer een ander beeld van dat lichaam geprojecteerd, wat een uiterst interessant en sensueel spanningsveld oplevert. Maar pornografisch zijn zijn foto's nooit. „Ik maak van zo'n lichaam een autonoom kunst werk. Een vorm die er nog nooit eerder is geweest. Dat is voor mij het interessante. Natuurlijk neem ik net als andere mensen de wereld om mij heen waar. Maar ik geloof dat er achter het beeld dat zich op dringt aan je netvlies, nog iets anders is, iets besten- digers. Een soort esthetische manifestatie die als je goed kijkt door de werkelijkheid heen komt. Om dat beeld gaat het mij. Ik kan natuurlijk mannetjes en vrouwtjes in de straat gaan fotograferen, maar die mannetjes en vrouwtjes hebben als het goed is alle maal twee beentjes waarmee ze overal naar toe gaan. Maar het eindpunt is altijd het bed, de stil stand, het graf. Het gaat mij juist om het idee achter die schepsels. De indruk die ze op mij maken en die vertaald in beelden die aansluiten bij mijn gevoel. Als jij nu je hoofd op je hand laat rusten, denk ik: hoe voelt dat? Wat brengt dat teweeg? Waarom doe je dat? Ik probeer dat gevoel in een beeld te verta len." „Het gaat mij niet om de Jamaïcaanse prostituee op zich, om de manier waarop ze haar gunsten aan biedt, nee, het gaat mij om die vage, rode schim in de nacht die op het netvlies achterblijft, om de sfeer van dat donkere, beregende asfalt. Ik zie door alles heen even dat eeuwige schilderij." KROOS a staatssecretaris Rick der Ploeg ligt, zitten de the- Nederland binnenkort met autochtone en vooral ichtone jongeren. Degenen afgelopen zaterdag de finale de Kunstbende in Muziek- itrum Vredenburg in Utrecht zochten, weten hoe prettig kan zijn als die wens werke- heid wordt. Hoewel het htbaar minder druk was dan irgaande jaren, was de finale deze landelijke, acht uur rende kunstwedstrijd weer uitbundig feest. deelnemers, alle 225 tus- ide 13 en 19 jaar, strijden tij de Kunstbende om de ofdprijzen - de Gouden Rat- in acht categorieën. Van en de daarmee gepaard inde haat en nijd, is overi geen sprake. De Kunst- is namelijk een wedstrijd ;een verliezers kent. Het a van de wedstrijd van dit s IK! In de filmzaal beneden begint presentatie van de video- Drenthe begint met Weg. nmer genoeg voor makers illing Homans en Femke van Valk zijn de koppen van de leospeler vuil. Een minpuntje de organisatie. De pech de videospeler vermag niet originaliteit te verhullen, •or alledaagse dingen zoals wc-pot en een trampoline speciale manier te belichten •staat een dromerige sfeer die goed bij de muziek past. Als tweede is Zuid-Holland aan de beurt met Through and through. Het begint ,met een lang shot van een grote, statige deur, waar om de paar secon den een meisje uit komt. Elke keer heeft ze een ander kloffie aan. Na verloop van tijd volgt een shot van de straat waar het herenhuis staat. Weer komt het meisje uit de deur en loopt weg. Een ander meisje gaat naar bin nen. Nog een keer komt de deur in beeld. En dan breekt de video af. Dat blijkt zo te horen. De presentator Pierre Wind vraagt na afloop beide maak sters: Heftig zeg! Waren jullie onder invloed van een blow of zo?" Moniek Geers en Louise de Kruyf antwoorden in koor: „Nee, echt niet." Wat de dub bele betekenislaag mag wezen moet het publiek maar invul len, vinden de meiden. Volgens de filmmaaksters zijn er tal van verklaringen mogelijk, als je maar vaak kijkt. In de foyer van de kleine zaal is de expositie van beelden, fo to's, tekeningen en werk uit de categorie 'alles mag'. Karen Sam, (16) uit Voorschoten geeft een toelichting bij haar sculp tuur Naar de bron. Karen zit in de vierde klas van het Stedelijk Gymnasium in Leiden. Ze doet voor de tweede keer mee met de Kunstbende. Karen heeft een houten kop met twee ge zichten gemaakt. Uit het hoofd stroomt water in twee paarl- moeren schelpen. De hals be staat uit flessen met een lamp erin. Met dit beeld is Karen drie maanden bezig geweest. Het is haar eerste beeldhouwwerk van hout. „Ja, hout is niet zo duur, hè", bekent ze. Karen hoopt la ter iets met toegepaste kunst te gaan doen. Ze gaat liever niet naar de Kunstacademie. „Stel dat ze je werk niet willen ko pen, dat lijkt me zo frustre rend." In de kleine zaal treedt intus sen Fabian Jansen uit Alphen aan den Rijn op. Met zijn zelf geschreven stuk 'Ik kan beter maar niet naar mijn hart luiste ren' weet hij in een mum van tijd het publiek te boeien. De spanning stijgt. De cameraman maakt een draai en gooit met zijn betacam een scheidings wand om. Twee toeschouwers sissen: 'oh shit'. Fabian brult helemaal in vorm: „En wat moet ik hier mee!" De zaal joelt en klapt van bewondering voor zoveel professionaliteit. Na af loop vliegt zijn vriendin hem om de hals. Pa en moe Jansen durven niet te zeggen of het op treden goed was. „We zijn niet objectief, 't is ons kind", zegt mevrouw Jansen aarzelend. Aan het einde van de avond blijkt geen van de Zuid-Hol landse deelnemers in de prijzen gevallen. Moniek Geers vindt het niet zo erg. „Ik was al ver baasd dat we met onze video clip in de voorrondes beland den. We deden gewoon mee voor de lol." Matharée (regio Groningen, categorie dans), Sally Skunk (regio Overijssel, muziek), Barbara Beckers (re gio Limburg, taal), Jan-Willem Wit Simone van de Rijdt (re gio Groningen, video), Sanne Vogel (regio Utrecht, theater), Jeroen van de Vijver (regio Zeeland, fotografie), Sarah Stoel (regio Friesland, ontwer pen) en Jolien Annelies van Uden (regio Zeeland, categorie 'Alles Mag). kcensie sabine van den berg ling MB door Jeugdtheaterschool en omstreken. Regie: Kees van i Gezien: 19/6, schouwburg, Leiden. eekbaar ontroerend is het dje waarmee Imelda Ichevar- Splinter het theaterstuk MB •'uit. Prachtig gezongen. Zij telt bendeleidster Kim die een overtuigende rol Floor van Leeuwen, van troon wordt gestoten. Alle- hongeren ze naar macht en trvoor gaan zij over lijken, gevorderdengroep van Jeugdtheaterschool Leiden en omstreken sluit het cursusjaar af met een avondvullende thea terproductie waarin zij de ge leerde vaardigheden in praktijk brengt. De tieners, allen meis jes, kregen les in zang, moderne dans en toneel en combineren deze disciplines in hun voor stelling die gebaseerd is op Sha- kespeares 'Macbeth'. Altijd leuk om jonge amateurs aan het werk te zien. Alleen is het jam mer dat de begeleiders van piepjonge groepen soms wat achterhaalde ideeën uit de kast halen. Dit stuk is bijvoorbeeld voor de zoveelste keer gesitu eerd in een omgeving die in de jaren tachtig zo tot de verbeel ding sprak: een kraakpand waarin een kudde randgroep jongeren, wiens vocabulaire slechts bestaat uit 'drie-letter- -woorden', zich lekspuit met harddrugs. Ze komen aan geld door te tippelen of een bank te beroven. Als toeschouwer word je moedeloos van het idee dat zo'n wereld elke tiener maar zou moeten aanspreken. De kostuums bestaan uit broek en shirt. Vooral niet op vallend. Er is geen decor maar met behulp van een op de ach terwand geprojecteerde dia is het toneel een politiebureau waarin de burgerlijke moeder van MB op zoek is naar haar losgeslagen dochter, of een kraakpand waarin de bende huist.Soms zakt een zwart doek, wat het podium kleiner maakt. Een goede voildst omdat je dan werkelijk het idee hebt dat je getuige bent van een intieme dialoog tussen de spelers voor aan op het toneel. In het deel waarin het gewe ten van MB begint te knagen als ze nadenkt over het verraad dat Kim naar de gevangenis bracht, zie je een duidelijk contrast tus sen het karakter van de nogal impulsieve MB en de uitge kookte Rooie die haar helpt aan de macht te komen: „Dit is de straat, geen kleuterklasje", on verstoorbaar gespeeld door Ra chel Postma. Tussen de teksten door beweegt de groep op een techno-achtige beat die verge zeld gaat van een strobo scooplamp. Dan duiken Shake- speares heksen op, dansend in zwarte gewaden. De tieners hebben geleerd zich vrij te be wegen, ze improviseren op de muziekband. MB is niet verras send maar het stuk is wel scherp ingestudeerd en de rol verdeling blijkt een juiste keuze. ANNO 1899 Woensdag 21 Juni LEIDEN - Omstreeks half zeven gisteravond toen de stoomtram Leiden-Katwijk het station Leiden nader de, wilde een vijfjarig jongetje, dat spelende was bij het remise terrein der N.-Z.-H. stoomtram, nog vlug de rails over stappen. Door zijn vlugheid echter viel hij, vlak op de rails, terwijl de tram een meter of tien van hem verwijderd was. De machinist remde met alle kracht, doch dit had niet kunnen baten als niet een jongmensch vlak voor de tram de rails overge sprongen was en in zijn sprong den jongen van de rails getrokken had. ADVERTENTIE - Een Eisch van het Fatsoen is de Verzorging der Huid. Vrouwen en jonge Meisjes! Ver waarloost deze verpleging niet. Behoudt uwe schoonheid en jeugdig frisch gelaat. Gebruikt bij uw toilet slechts het beste. Doering's Zeep met den Uil moet uwe Toiletzeep zijn; zij is de beste onder de goede Zeepen en een zeer doeltreffend en natuurlijk middel ter verzorging der huid. Overal verkrijgbaar 25 Cents. ANNO 1974 ZOETERWOUDE - Kinderen van de kleuterschool "De Kleine Wijzer" hadden het gisteren getroffen met het weer toen ze hun sportdag 'deden'. Op het terrein van de Haflomanege werd van alles en nog wat gedaan, o.m. gehoepeld en pannekoeken gegeten. foto archief leidsch dagblad Vrijdag 21 juni LEIDEN - Gisteren is begonnen met de bouw van een derde verbrandingsoven van de vuilverbran dingsinstallatie aan de Gabriël Metsustraat. De hui dige ovens hebben een capaciteit van 50.000 ton vuil per jaar; met vee! kunst en vliegwerk, o.a. door alle dagen van de week te benutten, verwerken ze in de praktijk 57.000 ton. Als de derde oven gereed is - verwacht wordt dat over anderhalf jaar met proef draaien begonnen kan worden - wordt de capaciteit gebracht op 75.000 ton. Ook is gisteren begonnen met de installatie van een nieuwe machine voor het verkleinen van grof vuil. De vuilverbrandingsinstalla tie is het produkt van een gemeenschappelijke rege ling van de gemeenten Leiden, Sassenheim, Oegst- geest, Warmond, Leiderdorp, Zoeterwoude, Voor schoten en Alkemade. Ter Aar gebruikt de installatie bovendien als „klant". Er is enkele jaren geleden voor dit systeem gekozen in plaats voor vuilafvoer door de VAM, gevolgd door composteren, of door storting volgens de zg. begraaf methode. Het be zwaar tegen het eerste is o.a. dat composteren maar voor een betrekkelijk gering deel van het vuil moge lijk is; de rest blijft liggen. De methode van storten kan planologisch en ecologisch verantwoord zijn; grondwatervervuiling kan volledig worden tegenge gaan. Het bezwaar is echter dat het enorm veel kost. Het provinciaal bestuur staat storten niet toe. Rest de methode van verbranding, 'n methode, die de laatste jaren sterk verbeterd is. Door het aanbrengen van filters is bereikt, dat de vette, donkere rook walm, die twee jaar geleden nog tot in Leidschen- dam zichtbaar was, is verdwenen. rubriek kunnci vordcn nabesteld dooi van vijf gulden (i rchieven, postbus 54, Dagblad aan de Rooseveltstr; itn veertien dagen na plaat mplaar van 13 bij 18 In zwa B Leiden of door contante Y J ontvangt de foto binnen d ingevulde cheque (gee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11